KUPARIASTIOIDEN KIILLOTUS

kupari

Miten vanhat pinttyneet kupariastiat sadaan taas kiiltämään ? Pesuaineita/ohjeita kaivataan..

15

13474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä

      vanhan ajan Sampo pulveria ja sillä kiilloita.

    • :Pelle

      Laita kupariastiallesi sopivan kokoiseen ei-metalliseen astiaan alumiinifoliota. Pese ja kuivaa kupariastia ja aseta folion päälle. Kaada päälle ruokasoodaa. Kuumenna vettä ja kaada päälle niin että kupariastia peittyy (jos ei peity, voit kääntää välillä). En osaa suorilta sanoa, paljonko ruokasoodaa tarvitaan, mutta voisi kokeilla purkillista ämpärilliseen vettä. Kun kupariastia on kiillottunut, pyyhi ja kuivaa. Menetelmä ei ehkä tehoa kaikkiin pinttymiin.

      Pienessä mittakaavassa voit kokeilla 5 sentin kolikolla, joka on kuparipäällystettyä terästä.

      Ja sama menetelmähän toimii hopeallekin.

      • kiillotusmestari

        Juuri näin. Alumiinilla ja ruokasoodalla saadaan aikaan elektrolyysi metallien välillä, jolloin jalompi kupari pelkistyy eli hapettumat häviävät. Samalla alumiini hapettuu. Ruokasooda toimii elektrolyyttinä, voi olla että pelkkä normaali suolakin toimii.


    • iita

      Hammastahna on ihan hyvä kiillotusaine. Toimii myös hopealle.

      • tvstä

        Tv:n siivousohjelmassa neuvottiin halkaisemaan sitruuna, kastamaan leikkuupinta suolaan ja sitä hieromaan kupariastiaan. En ole kyllä itse kokeillut.


      • Piimä
        tvstä kirjoitti:

        Tv:n siivousohjelmassa neuvottiin halkaisemaan sitruuna, kastamaan leikkuupinta suolaan ja sitä hieromaan kupariastiaan. En ole kyllä itse kokeillut.

        Piimä poisti myös hapettumia! Anna piimän vaikuttaa pinnassa.

        Kokeiltu on!


      • Avroul
        tvstä kirjoitti:

        Tv:n siivousohjelmassa neuvottiin halkaisemaan sitruuna, kastamaan leikkuupinta suolaan ja sitä hieromaan kupariastiaan. En ole kyllä itse kokeillut.

        Toimi kuin taikatemppu !!! Uskomatonta !! Nyt kiiltää. Suosittelen :)


      • MEmex
        tvstä kirjoitti:

        Tv:n siivousohjelmassa neuvottiin halkaisemaan sitruuna, kastamaan leikkuupinta suolaan ja sitä hieromaan kupariastiaan. En ole kyllä itse kokeillut.

        Toimii peasti !!!


      • yxäxwe
        tvstä kirjoitti:

        Tv:n siivousohjelmassa neuvottiin halkaisemaan sitruuna, kastamaan leikkuupinta suolaan ja sitä hieromaan kupariastiaan. En ole kyllä itse kokeillut.

        Sitruuna ja suola toimi loistavasti !!


      • Helppo2

        Piimä ja hammastahna, upea tulos!


    • kuprukuu

      ketsupilla kun hankaa hyvin lähtee. mitä jalompi kupari sen paremmin irtoaa, heikkolaatuisempaa joutuu hankaamaan vähän enemmän.

    • tk

      sattui niin että putosi banaani jogurtti purkki lattialle, ja roiskeet lensi vanhan koriste 0?=samovaarin päälle. seuraavana päivänä kun huomasin ja pyyhin, kohta oli kirkas.

    • ghfghjhgjf

      Kiitos mainioista vinkeistä. Kokeilen tuota alumiinijuttua, mutta kun ei satu olemaan foliota kaapissa, mietin, voisiko käyttää sen sijaan isoa alumiinikattilaa? Ehkä siinä on liikaa epäpuhtauksia? Entä pestyä alumiinista maksalaatikkopakkausta?

    • Piimä parta

      Suomalainenhan ei usko, ennenkö kokeilee. Illalla vanha, tosi hapettunut kupari astia muovilaatikkoon ja 1/2 litraa rasvatonta piimää "niskaan", vähän penselillä levitystä. Aamulla oli koko vehjkes aivan vihreä, pesu vedellä ja rätillä kiillotus. Paikkapaikoin jäi hapettuma länttejä (vai liökö ollut sitä ihteänsä pas...), homma uusiksi ja vot, johan kiiltää kuin muukalaisen junat.
      Ei tarvittu mitään kemikaaleja.

    • Sekamelskavastauksia

      Ai niinku mikä nyt oii se paras ja oikein keino ja lopputulos ?
      Olipa sekalaisia ohjeita !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe