Oisko järkeä ostaa Mazda 323 F coupea. Vm.90
ajomäärä reilut 200 tkm. Jos ostan semmosen niin
ostan autoliikkeestä. Oon 170 cm pitkä. Kun oon
kuskin paikalla niin mahtuuko mun taakse saman
pituinen ukkeli kohtalaisesti? Miten se 323 F
kestää? Onko kestävä? Miten lienee
kolariturvallisuus? Pienihän se on sisältä mutta
jospa se C-pilari (takakulman palkki) ku se on
leveä kuin painijan selkä niin jos se tukee koria
niin paljon että se kori ei mee ryttyyn helposti.
Miten on ajettavuus? Raiskaako ruoste? Minkä
hintaiset varaosat?
323 F onko ainesta autoksi?
20
3634
Vastaukset
- Mazdisti
Itselläni on 323 sedan 1,6-16v -90 ajettu
258.000km ja onhan tuo pelittänyt. Ostin sen v.-
99 220tkm ajettuna ja ei ole vielä pettänyt. Toki
kuluvaa osaa on uusittu; takaiskarit, jouset,
jarrulevyt ja seuraavaksi pitäisi uusia
pakoputken etummainen pätkä (pakosarjan jälkeen)
ja joku venttiilivälyksen tasain (räklättelee
kuumana).
Varaosien hinnoista sen verran, että
merkkiliikkeessä yleisimmät huolto-osat ovat
aivan kohtuullisen hintaisia, jopa edullisia
mutta harvemmin menevät osat, esim. omaan autooni
tarvitsema pakoputken etummainen pätkä, joka
sisältää jousto-osan maksaa reilut 500,-
merkkiliikkeessä. Motonetissäkin n. 450,-. Kyllä
kai muissakin merkeissä harvoin menevät osat
maksavat paljon.
Ajettavuus on aika hyvä, jousitusmukavuuskin on
parantunut (edellinen autoni oli 323 -82 joka oli
kyllä kivireki) vanhempiin Mazdoihin verraten.
F:ssä on kai sama alusta, kuin sedanissa
(akseliväli 2,5m) HB:ssä on lyhyempi akseliväli.
Ostaessa 323F:ää kannattaa kuunnella moottorin
ääntä kuumana, räklättääkö venttiilivälysten
tasaimet, vaikka aika helppo ne on kai
vaihtaakin. Öljyvuotoja kannattaa etsiä
kansitiivisteestä termostaattikotelon puoleisesta
päästä. Iskunvaimentimet kannattaa tutkia samoin
jouset, ettei ole katkenneita jousia. Myös
kallistuksenvakaimien päät on joskus katkenneet.
Luukkulamppujen toiminta kannattaa varmistaa.
F:n korirakennetta on jäykennetty sedaniin nähden
myös siten,että takaluukku ei aukea puskuriin
asti, vaan takavalojen yläpuolelta. Jämäkkä kori
on kyllä sedanissakin, ei kuulu 258.000 km:kään
jälkeen nitinöitä korista. Ruoste ei ole omassa
autossani päässyt alkua pidemmälle, eikä
tämänikäisiä 323:a ole näkynyt ruosteisina vielä
ollenkaan. Toki alustansuojaus kannattaa katsoa,
pitkittäispalkki kääntyy takaovien kohdalla
kynnyskoteloa kohti ja se on kivisuihkun linjalla.
Samoin takaovien takana alareunassa pyöränkotelon
ja oven välissä oleva pelti voi olla kivien
hakkaama jo pellille asti. - Peku
Mull oli 8 vuotta uutena ostamani 323 F 1,8 Dohc
Gti. Oli vahva auto, ajoin sillä 250tkm ilman
vian vikaa. Tehoa oli komiasti, ainoa miinus oli
suht kova bensansyönti, noin 10 litraa seka-
ajossa. Mutta saihan se toki kenkääkin...Auto oli
jo uutena rata-automainen ajaa, mutta vaihdatin
siihen Sachsin madallussarjan ja leveämmät
tassut, kaarrepito oli mahtava. Kellotin
moottoritiellä lasiin 220kmt, todellista varmasti
se mitä tehdas lupasi. Luukkuvalot toimivat myös
hyvin, ihan kovimmillakin pakkasilla ja
tuiskuilla. Korimalli oli upeinta mitä Masa on
saanut aikaan, vieläkin tulee mustaa kulkuria
ikävä! Uusimmat masat on toki myös vahvoja, mutta
niistä puuttuu peroonallisuus jota äffässä oli
mukavasti. Nykyisin ajelen -98 Golf Gti:llä, joka
on astetta tylsempi ja pikkuvikoja on ollut
liikaa!- Celica
133hv... aika mopo!
- kiihtyy
Celica kirjoitti:
133hv... aika mopo!
ei se sun celicas sen kummemmin kulje jos ei se
ole joku turbo sainz versio!
samaaluokkaa kiihtyvyys! 8,2 tai sinne päin!
hepoja on enee mut on massaakin - satan
kiihtyy kirjoitti:
ei se sun celicas sen kummemmin kulje jos ei se
ole joku turbo sainz versio!
samaaluokkaa kiihtyvyys! 8,2 tai sinne päin!
hepoja on enee mut on massaakinMiten te jaksatte vaivata itseänne niillä
kiinalaisilla muoviautoilla?
- paska
Itselläni on 323F 1.6i 8v kat. eikä sillä tehe
mithään
pitää pistää roikkaan heti ko lämpö laskee alle
nollan,muuten nokka-akseli leikkaa kiini.enkä ole
ainoa jolle niin on käyny!eikä se kori kestävä
ole,ainakaan keulasta.mulla on hajonu
vaihelaatikko 3000mk,iskunvaimentimet
2000mk,jouset 1000mk,jarrut 700mk
eteen/taakse,vetonivelet 450mk/kpl,pakoputki
1900mk,yks nokka-akseli 1400mk!jos syylärin ylä
ja ala-osat on muovia niin ne
hajoaa/halkeilee,vaihdoin rautaisen 800 mk.- 1,6
mulla on 1,6 16V Äffä kaasarikoneella ja hyvin
lähtee käymään -30 pakkasessa ILMAN ROIKKAA! Osta
uus akku, autossa tuskin vika on...noi muutkin
viat on jääny kokematta, sulla on sitten paska
yksilö - JJ
1,6 kirjoitti:
mulla on 1,6 16V Äffä kaasarikoneella ja hyvin
lähtee käymään -30 pakkasessa ILMAN ROIKKAA! Osta
uus akku, autossa tuskin vika on...noi muutkin
viat on jääny kokematta, sulla on sitten paska
yksilöHämmästelen myös suuresti nimimerkin "paska"
kokemuksia (jos todella pitävät paikkaansa),
sillä oma autoni on pelittänyt melkeinpä
täydellisesti. Tosin heti alkuun on todettava,
että vuosimalli on hieman uudempi, -94, ja
ajokilometrejäkin vasta 100 000. Talviautona
kokemukset ovat erinomaisia, käynnistyi liki 30
asteen pakkasissa "kylmiltään". Ruosteesta ei
jälkeäkään. Auto oli juuri määräaikaishuollossa,
eikä huomauttamista ollut missään. Muutenkin
menopeli on mielestäni tyylikäs ja siinä on hyvä
hinta-laatusuhde; monet muut sportit ovat paljon
kalliimpia. Jälleenmyyntiarvokin säilyy paremmin
kuin keskivertojapsissa. Ajettavuus on ihan ok,
sopivan reipas ja miellyttävä niin kaupunkiajossa
kuin maantielläkin. Laskin oman auton
keskikulutukseksi 6,8 l, vaikka ajan paljon
kaupunkiajoa. Tilapulmiakaan ei ole ollut. Olen
tosin naishenkilö, mutta pituutta on päälle 170
cm eivätkä takapenkkiläiset ole valitelleet :)
Kuormaa mahtuu yllättävän paljon kun takapenkin
kääntää.
Kaiken kaikkiaan luotettava valinta. Ei ole
ainakaan tarvinnut kertaakaan pelätä, että
jättäisi tielle tms. kuten edelliset autoni ovat
tehneet..
Omassa äffässäni alkaa tulla ajankohtaiseksi
jakohihnan vaihto. Onko teillä kokemuksia, miten
sen voisi tehdä itse niin säästäisi jokusen
pennin ? Kuulemma saattaa tulla tilanpuute, mutta
liikkeessä sanottiin, että on helppo vaihtaa
tähän malliin. Miten on ? - SILEN
JJ kirjoitti:
Hämmästelen myös suuresti nimimerkin "paska"
kokemuksia (jos todella pitävät paikkaansa),
sillä oma autoni on pelittänyt melkeinpä
täydellisesti. Tosin heti alkuun on todettava,
että vuosimalli on hieman uudempi, -94, ja
ajokilometrejäkin vasta 100 000. Talviautona
kokemukset ovat erinomaisia, käynnistyi liki 30
asteen pakkasissa "kylmiltään". Ruosteesta ei
jälkeäkään. Auto oli juuri määräaikaishuollossa,
eikä huomauttamista ollut missään. Muutenkin
menopeli on mielestäni tyylikäs ja siinä on hyvä
hinta-laatusuhde; monet muut sportit ovat paljon
kalliimpia. Jälleenmyyntiarvokin säilyy paremmin
kuin keskivertojapsissa. Ajettavuus on ihan ok,
sopivan reipas ja miellyttävä niin kaupunkiajossa
kuin maantielläkin. Laskin oman auton
keskikulutukseksi 6,8 l, vaikka ajan paljon
kaupunkiajoa. Tilapulmiakaan ei ole ollut. Olen
tosin naishenkilö, mutta pituutta on päälle 170
cm eivätkä takapenkkiläiset ole valitelleet :)
Kuormaa mahtuu yllättävän paljon kun takapenkin
kääntää.
Kaiken kaikkiaan luotettava valinta. Ei ole
ainakaan tarvinnut kertaakaan pelätä, että
jättäisi tielle tms. kuten edelliset autoni ovat
tehneet..
Omassa äffässäni alkaa tulla ajankohtaiseksi
jakohihnan vaihto. Onko teillä kokemuksia, miten
sen voisi tehdä itse niin säästäisi jokusen
pennin ? Kuulemma saattaa tulla tilanpuute, mutta
liikkeessä sanottiin, että on helppo vaihtaa
tähän malliin. Miten on ?voitasko nähä joku päivä...? olisin pikkasen
kiinnostunut..en sun autost vaan sust. - JJ
SILEN kirjoitti:
voitasko nähä joku päivä...? olisin pikkasen
kiinnostunut..en sun autost vaan sust.Heh :)
No heitäpä mailiosoitteesi.
- Madsta GTX
Minulla on 323 gtx masa v.91 aje 124000km.
Tehdas laitettu/madallettu/levikkeet/piristetty.
Ja hyvin on toiminut!!! Kuluvia osia joutuu aina
ostamaan ja ne eivät ole kalliitta. Yks halvimpia
autoja pitää!!! Siitä F- mallista saa ihan
läväkän näköisen pelin!!! Madstat ei ole
paharuokaisia jos malttaa ajella suht
inhimillisesti!!! jos vain rahaa löytyy niin anna
SOIDA VAAN!!! - Maksalaatikko
Ei tarvii tolla "pituudella" olla huolissaan
äffän tiloista, oon ite M26 ja lähes 178cm ja
hyvin oon sopinu äffän takapenkillekin. Siinähän
on akseliväliä 2,5m (sama pohjalevy, kuin
sedanissa) joten jalkatilaakin on väljästi.
Itelläni on sedankorinen 323 mutta oon sen verran
kokeillut F-malliakin, että tiedän siitä jotain.
Penkit on muutenkin niin hyvät ja tukevat, että
niillä jaksaa ajaa pidempääkin matkaa. Mitoitus
sopii meikäläisen kokoiselle ainakin.- cherry
Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa että 323f
pitäisi olla 2 2 rekisteröity. Minulla on mittaa
190cm ja sain nippanappa säädettyä kuskin penkin
ajettavaksi, takapenkillä en pysty kovin pitkää
matkaa edes istumaan. Mutta jottei keskustelu
karkaisi aivan sivuraiteille niin täytyy sanoa
että muuten 323f on aivan loistava auto, eritoten
gti, jonka ostamista itsekin harkitsen.
Kyseisissä autoissa näkee hyvin harvoin ruostetta
(toisin kuin vastaavissa eurooppalaisissa) ja
auto säilyttää arvonsa hyvin. Autossa on ainesta! - Maksalaatikko
cherry kirjoitti:
Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa että 323f
pitäisi olla 2 2 rekisteröity. Minulla on mittaa
190cm ja sain nippanappa säädettyä kuskin penkin
ajettavaksi, takapenkillä en pysty kovin pitkää
matkaa edes istumaan. Mutta jottei keskustelu
karkaisi aivan sivuraiteille niin täytyy sanoa
että muuten 323f on aivan loistava auto, eritoten
gti, jonka ostamista itsekin harkitsen.
Kyseisissä autoissa näkee hyvin harvoin ruostetta
(toisin kuin vastaavissa eurooppalaisissa) ja
auto säilyttää arvonsa hyvin. Autossa on ainesta!Varmaan useimmat muutkin autot on 190cm pitkälle
aika matalia tai muuten pienehköjä, vai miten on?
TM:ssä oli taannoin ainakin juttua "auto pitkälle
perheelle", jossa aika moni auto sai sapiskaa
pienistä tiloistaan pitkille ihmisille. Itse olen
177,5 senttinen ja tämän kokoinen kyllä sopii
vielä suht hyvin autoon kuin autoon. - cherry
Maksalaatikko kirjoitti:
Varmaan useimmat muutkin autot on 190cm pitkälle
aika matalia tai muuten pienehköjä, vai miten on?
TM:ssä oli taannoin ainakin juttua "auto pitkälle
perheelle", jossa aika moni auto sai sapiskaa
pienistä tiloistaan pitkille ihmisille. Itse olen
177,5 senttinen ja tämän kokoinen kyllä sopii
vielä suht hyvin autoon kuin autoon.Pitää paikkaansa, useissa autoissa on ongelmia,
mutta f:ssä ongelmaksi muodostuu takapenkillä
katon sivukaltevuus, jonka takia kovin pitkät ei
voi istua kuin keskipenkillä, tosin
jalkatilatkaan ei ole kovin mahtavat. Lyhyillä
tuskin on näitä
ongelmia...
ps. itselläni on nissan cherry, jossa on edessä
ja takana isommat tilat, muuten kylläkin
valovuosia huonompi auto... - JJ
cherry kirjoitti:
Pitää paikkaansa, useissa autoissa on ongelmia,
mutta f:ssä ongelmaksi muodostuu takapenkillä
katon sivukaltevuus, jonka takia kovin pitkät ei
voi istua kuin keskipenkillä, tosin
jalkatilatkaan ei ole kovin mahtavat. Lyhyillä
tuskin on näitä
ongelmia...
ps. itselläni on nissan cherry, jossa on edessä
ja takana isommat tilat, muuten kylläkin
valovuosia huonompi auto...Edelliseen viestiin kommentoidakseni:
Urheilulliseksi autoksi takana on mielestäni
kuitenkin kohtalaisesti tilaa; verratkaapa asiaa
vielä sportimpeihin autoihin - siis
muotoilultaan. Lähes kaikki sportithan ovat 3-
ovisia coupe-malleja. Uskaltaisinpa väittää, että
tukalammat oltavat näiden takapenkeillä istuvilla
liki parimetrisillä on :) Ei tällaisissa autoissa
panosteta niin tiloihin kuin suorituskykyyn ja
ulkonäköön. Toisaalta harva suurperheen
isäntä/emäntä hankkii urheilullista autoa perheen
ykkösautoksi. Singleihmisillä/lapsettomilla
pariskunnilla (joilla "sportahtavia" menopelejä
taitaa eniten olla) puolestaan takapenkit
taitavat olla harvemmin käytössä. Ainakaan
itselläni ei ole tapana ajella "pillistä" suuri
kaverilauma takapenkillä istuen. Muistelen
lukeneeni jostain tilastosta, että 80-90 % ajosta
ajetaan yksin. - Ajattelin ostaa, mutta..
JJ kirjoitti:
Edelliseen viestiin kommentoidakseni:
Urheilulliseksi autoksi takana on mielestäni
kuitenkin kohtalaisesti tilaa; verratkaapa asiaa
vielä sportimpeihin autoihin - siis
muotoilultaan. Lähes kaikki sportithan ovat 3-
ovisia coupe-malleja. Uskaltaisinpa väittää, että
tukalammat oltavat näiden takapenkeillä istuvilla
liki parimetrisillä on :) Ei tällaisissa autoissa
panosteta niin tiloihin kuin suorituskykyyn ja
ulkonäköön. Toisaalta harva suurperheen
isäntä/emäntä hankkii urheilullista autoa perheen
ykkösautoksi. Singleihmisillä/lapsettomilla
pariskunnilla (joilla "sportahtavia" menopelejä
taitaa eniten olla) puolestaan takapenkit
taitavat olla harvemmin käytössä. Ainakaan
itselläni ei ole tapana ajella "pillistä" suuri
kaverilauma takapenkillä istuen. Muistelen
lukeneeni jostain tilastosta, että 80-90 % ajosta
ajetaan yksin.Jos on pituutta 190cm, niin ei koko autoa kannata ostaa :D Istahdin siihen ratin taakse ja polvet leuassa asti :D
Yks 323F heikkous takaiskarin yläpäät.
- pikku musta
Mulla 323 f ajettu 380 000km.Ei syö öljyä,ei ruostetta.Kovempaa autoa saat hakea.
- Pano,iäs
Ostin syyskuussa 1989 uutena. Ajettu 270.000 . Ei syö öljyä, mutta on läpeensä ruosteessa. Ei kannata pellittää, selvä romu!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802