323 F onko ainesta autoksi?

Ostanko Mazda 323 F:fän?

Oisko järkeä ostaa Mazda 323 F coupea. Vm.90
ajomäärä reilut 200 tkm. Jos ostan semmosen niin
ostan autoliikkeestä. Oon 170 cm pitkä. Kun oon
kuskin paikalla niin mahtuuko mun taakse saman
pituinen ukkeli kohtalaisesti? Miten se 323 F
kestää? Onko kestävä? Miten lienee
kolariturvallisuus? Pienihän se on sisältä mutta
jospa se C-pilari (takakulman palkki) ku se on
leveä kuin painijan selkä niin jos se tukee koria
niin paljon että se kori ei mee ryttyyn helposti.
Miten on ajettavuus? Raiskaako ruoste? Minkä
hintaiset varaosat?

20

3634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mazdisti

      Itselläni on 323 sedan 1,6-16v -90 ajettu
      258.000km ja onhan tuo pelittänyt. Ostin sen v.-
      99 220tkm ajettuna ja ei ole vielä pettänyt. Toki
      kuluvaa osaa on uusittu; takaiskarit, jouset,
      jarrulevyt ja seuraavaksi pitäisi uusia
      pakoputken etummainen pätkä (pakosarjan jälkeen)
      ja joku venttiilivälyksen tasain (räklättelee
      kuumana).

      Varaosien hinnoista sen verran, että
      merkkiliikkeessä yleisimmät huolto-osat ovat
      aivan kohtuullisen hintaisia, jopa edullisia
      mutta harvemmin menevät osat, esim. omaan autooni
      tarvitsema pakoputken etummainen pätkä, joka
      sisältää jousto-osan maksaa reilut 500,-
      merkkiliikkeessä. Motonetissäkin n. 450,-. Kyllä
      kai muissakin merkeissä harvoin menevät osat
      maksavat paljon.

      Ajettavuus on aika hyvä, jousitusmukavuuskin on
      parantunut (edellinen autoni oli 323 -82 joka oli
      kyllä kivireki) vanhempiin Mazdoihin verraten.
      F:ssä on kai sama alusta, kuin sedanissa
      (akseliväli 2,5m) HB:ssä on lyhyempi akseliväli.

      Ostaessa 323F:ää kannattaa kuunnella moottorin
      ääntä kuumana, räklättääkö venttiilivälysten
      tasaimet, vaikka aika helppo ne on kai
      vaihtaakin. Öljyvuotoja kannattaa etsiä
      kansitiivisteestä termostaattikotelon puoleisesta
      päästä. Iskunvaimentimet kannattaa tutkia samoin
      jouset, ettei ole katkenneita jousia. Myös
      kallistuksenvakaimien päät on joskus katkenneet.
      Luukkulamppujen toiminta kannattaa varmistaa.

      F:n korirakennetta on jäykennetty sedaniin nähden
      myös siten,että takaluukku ei aukea puskuriin
      asti, vaan takavalojen yläpuolelta. Jämäkkä kori
      on kyllä sedanissakin, ei kuulu 258.000 km:kään
      jälkeen nitinöitä korista. Ruoste ei ole omassa
      autossani päässyt alkua pidemmälle, eikä
      tämänikäisiä 323:a ole näkynyt ruosteisina vielä
      ollenkaan. Toki alustansuojaus kannattaa katsoa,
      pitkittäispalkki kääntyy takaovien kohdalla
      kynnyskoteloa kohti ja se on kivisuihkun linjalla.
      Samoin takaovien takana alareunassa pyöränkotelon
      ja oven välissä oleva pelti voi olla kivien
      hakkaama jo pellille asti.

    • Peku

      Mull oli 8 vuotta uutena ostamani 323 F 1,8 Dohc
      Gti. Oli vahva auto, ajoin sillä 250tkm ilman
      vian vikaa. Tehoa oli komiasti, ainoa miinus oli
      suht kova bensansyönti, noin 10 litraa seka-
      ajossa. Mutta saihan se toki kenkääkin...Auto oli
      jo uutena rata-automainen ajaa, mutta vaihdatin
      siihen Sachsin madallussarjan ja leveämmät
      tassut, kaarrepito oli mahtava. Kellotin
      moottoritiellä lasiin 220kmt, todellista varmasti
      se mitä tehdas lupasi. Luukkuvalot toimivat myös
      hyvin, ihan kovimmillakin pakkasilla ja
      tuiskuilla. Korimalli oli upeinta mitä Masa on
      saanut aikaan, vieläkin tulee mustaa kulkuria
      ikävä! Uusimmat masat on toki myös vahvoja, mutta
      niistä puuttuu peroonallisuus jota äffässä oli
      mukavasti. Nykyisin ajelen -98 Golf Gti:llä, joka
      on astetta tylsempi ja pikkuvikoja on ollut
      liikaa!

      • Celica

        133hv... aika mopo!


      • kiihtyy
        Celica kirjoitti:

        133hv... aika mopo!

        ei se sun celicas sen kummemmin kulje jos ei se
        ole joku turbo sainz versio!

        samaaluokkaa kiihtyvyys! 8,2 tai sinne päin!
        hepoja on enee mut on massaakin


      • satan
        kiihtyy kirjoitti:

        ei se sun celicas sen kummemmin kulje jos ei se
        ole joku turbo sainz versio!

        samaaluokkaa kiihtyvyys! 8,2 tai sinne päin!
        hepoja on enee mut on massaakin

        Miten te jaksatte vaivata itseänne niillä
        kiinalaisilla muoviautoilla?


    • paska

      Itselläni on 323F 1.6i 8v kat. eikä sillä tehe
      mithään
      pitää pistää roikkaan heti ko lämpö laskee alle
      nollan,muuten nokka-akseli leikkaa kiini.enkä ole
      ainoa jolle niin on käyny!eikä se kori kestävä
      ole,ainakaan keulasta.mulla on hajonu
      vaihelaatikko 3000mk,iskunvaimentimet
      2000mk,jouset 1000mk,jarrut 700mk
      eteen/taakse,vetonivelet 450mk/kpl,pakoputki
      1900mk,yks nokka-akseli 1400mk!jos syylärin ylä
      ja ala-osat on muovia niin ne
      hajoaa/halkeilee,vaihdoin rautaisen 800 mk.

      • 1,6

        mulla on 1,6 16V Äffä kaasarikoneella ja hyvin
        lähtee käymään -30 pakkasessa ILMAN ROIKKAA! Osta
        uus akku, autossa tuskin vika on...noi muutkin
        viat on jääny kokematta, sulla on sitten paska
        yksilö


      • JJ
        1,6 kirjoitti:

        mulla on 1,6 16V Äffä kaasarikoneella ja hyvin
        lähtee käymään -30 pakkasessa ILMAN ROIKKAA! Osta
        uus akku, autossa tuskin vika on...noi muutkin
        viat on jääny kokematta, sulla on sitten paska
        yksilö

        Hämmästelen myös suuresti nimimerkin "paska"
        kokemuksia (jos todella pitävät paikkaansa),
        sillä oma autoni on pelittänyt melkeinpä
        täydellisesti. Tosin heti alkuun on todettava,
        että vuosimalli on hieman uudempi, -94, ja
        ajokilometrejäkin vasta 100 000. Talviautona
        kokemukset ovat erinomaisia, käynnistyi liki 30
        asteen pakkasissa "kylmiltään". Ruosteesta ei
        jälkeäkään. Auto oli juuri määräaikaishuollossa,
        eikä huomauttamista ollut missään. Muutenkin
        menopeli on mielestäni tyylikäs ja siinä on hyvä
        hinta-laatusuhde; monet muut sportit ovat paljon
        kalliimpia. Jälleenmyyntiarvokin säilyy paremmin
        kuin keskivertojapsissa. Ajettavuus on ihan ok,
        sopivan reipas ja miellyttävä niin kaupunkiajossa
        kuin maantielläkin. Laskin oman auton
        keskikulutukseksi 6,8 l, vaikka ajan paljon
        kaupunkiajoa. Tilapulmiakaan ei ole ollut. Olen
        tosin naishenkilö, mutta pituutta on päälle 170
        cm eivätkä takapenkkiläiset ole valitelleet :)
        Kuormaa mahtuu yllättävän paljon kun takapenkin
        kääntää.

        Kaiken kaikkiaan luotettava valinta. Ei ole
        ainakaan tarvinnut kertaakaan pelätä, että
        jättäisi tielle tms. kuten edelliset autoni ovat
        tehneet..

        Omassa äffässäni alkaa tulla ajankohtaiseksi
        jakohihnan vaihto. Onko teillä kokemuksia, miten
        sen voisi tehdä itse niin säästäisi jokusen
        pennin ? Kuulemma saattaa tulla tilanpuute, mutta
        liikkeessä sanottiin, että on helppo vaihtaa
        tähän malliin. Miten on ?


      • SILEN
        JJ kirjoitti:

        Hämmästelen myös suuresti nimimerkin "paska"
        kokemuksia (jos todella pitävät paikkaansa),
        sillä oma autoni on pelittänyt melkeinpä
        täydellisesti. Tosin heti alkuun on todettava,
        että vuosimalli on hieman uudempi, -94, ja
        ajokilometrejäkin vasta 100 000. Talviautona
        kokemukset ovat erinomaisia, käynnistyi liki 30
        asteen pakkasissa "kylmiltään". Ruosteesta ei
        jälkeäkään. Auto oli juuri määräaikaishuollossa,
        eikä huomauttamista ollut missään. Muutenkin
        menopeli on mielestäni tyylikäs ja siinä on hyvä
        hinta-laatusuhde; monet muut sportit ovat paljon
        kalliimpia. Jälleenmyyntiarvokin säilyy paremmin
        kuin keskivertojapsissa. Ajettavuus on ihan ok,
        sopivan reipas ja miellyttävä niin kaupunkiajossa
        kuin maantielläkin. Laskin oman auton
        keskikulutukseksi 6,8 l, vaikka ajan paljon
        kaupunkiajoa. Tilapulmiakaan ei ole ollut. Olen
        tosin naishenkilö, mutta pituutta on päälle 170
        cm eivätkä takapenkkiläiset ole valitelleet :)
        Kuormaa mahtuu yllättävän paljon kun takapenkin
        kääntää.

        Kaiken kaikkiaan luotettava valinta. Ei ole
        ainakaan tarvinnut kertaakaan pelätä, että
        jättäisi tielle tms. kuten edelliset autoni ovat
        tehneet..

        Omassa äffässäni alkaa tulla ajankohtaiseksi
        jakohihnan vaihto. Onko teillä kokemuksia, miten
        sen voisi tehdä itse niin säästäisi jokusen
        pennin ? Kuulemma saattaa tulla tilanpuute, mutta
        liikkeessä sanottiin, että on helppo vaihtaa
        tähän malliin. Miten on ?

        voitasko nähä joku päivä...? olisin pikkasen
        kiinnostunut..en sun autost vaan sust.


      • JJ
        SILEN kirjoitti:

        voitasko nähä joku päivä...? olisin pikkasen
        kiinnostunut..en sun autost vaan sust.

        Heh :)
        No heitäpä mailiosoitteesi.


    • Madsta GTX

      Minulla on 323 gtx masa v.91 aje 124000km.
      Tehdas laitettu/madallettu/levikkeet/piristetty.
      Ja hyvin on toiminut!!! Kuluvia osia joutuu aina
      ostamaan ja ne eivät ole kalliitta. Yks halvimpia
      autoja pitää!!! Siitä F- mallista saa ihan
      läväkän näköisen pelin!!! Madstat ei ole
      paharuokaisia jos malttaa ajella suht
      inhimillisesti!!! jos vain rahaa löytyy niin anna
      SOIDA VAAN!!!

    • Maksalaatikko

      Ei tarvii tolla "pituudella" olla huolissaan
      äffän tiloista, oon ite M26 ja lähes 178cm ja
      hyvin oon sopinu äffän takapenkillekin. Siinähän
      on akseliväliä 2,5m (sama pohjalevy, kuin
      sedanissa) joten jalkatilaakin on väljästi.
      Itelläni on sedankorinen 323 mutta oon sen verran
      kokeillut F-malliakin, että tiedän siitä jotain.
      Penkit on muutenkin niin hyvät ja tukevat, että
      niillä jaksaa ajaa pidempääkin matkaa. Mitoitus
      sopii meikäläisen kokoiselle ainakin.

      • cherry

        Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa että 323f
        pitäisi olla 2 2 rekisteröity. Minulla on mittaa
        190cm ja sain nippanappa säädettyä kuskin penkin
        ajettavaksi, takapenkillä en pysty kovin pitkää
        matkaa edes istumaan. Mutta jottei keskustelu
        karkaisi aivan sivuraiteille niin täytyy sanoa
        että muuten 323f on aivan loistava auto, eritoten
        gti, jonka ostamista itsekin harkitsen.
        Kyseisissä autoissa näkee hyvin harvoin ruostetta
        (toisin kuin vastaavissa eurooppalaisissa) ja
        auto säilyttää arvonsa hyvin. Autossa on ainesta!


      • Maksalaatikko
        cherry kirjoitti:

        Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa että 323f
        pitäisi olla 2 2 rekisteröity. Minulla on mittaa
        190cm ja sain nippanappa säädettyä kuskin penkin
        ajettavaksi, takapenkillä en pysty kovin pitkää
        matkaa edes istumaan. Mutta jottei keskustelu
        karkaisi aivan sivuraiteille niin täytyy sanoa
        että muuten 323f on aivan loistava auto, eritoten
        gti, jonka ostamista itsekin harkitsen.
        Kyseisissä autoissa näkee hyvin harvoin ruostetta
        (toisin kuin vastaavissa eurooppalaisissa) ja
        auto säilyttää arvonsa hyvin. Autossa on ainesta!

        Varmaan useimmat muutkin autot on 190cm pitkälle
        aika matalia tai muuten pienehköjä, vai miten on?
        TM:ssä oli taannoin ainakin juttua "auto pitkälle
        perheelle", jossa aika moni auto sai sapiskaa
        pienistä tiloistaan pitkille ihmisille. Itse olen
        177,5 senttinen ja tämän kokoinen kyllä sopii
        vielä suht hyvin autoon kuin autoon.


      • cherry
        Maksalaatikko kirjoitti:

        Varmaan useimmat muutkin autot on 190cm pitkälle
        aika matalia tai muuten pienehköjä, vai miten on?
        TM:ssä oli taannoin ainakin juttua "auto pitkälle
        perheelle", jossa aika moni auto sai sapiskaa
        pienistä tiloistaan pitkille ihmisille. Itse olen
        177,5 senttinen ja tämän kokoinen kyllä sopii
        vielä suht hyvin autoon kuin autoon.

        Pitää paikkaansa, useissa autoissa on ongelmia,
        mutta f:ssä ongelmaksi muodostuu takapenkillä
        katon sivukaltevuus, jonka takia kovin pitkät ei
        voi istua kuin keskipenkillä, tosin
        jalkatilatkaan ei ole kovin mahtavat. Lyhyillä
        tuskin on näitä
        ongelmia...
        ps. itselläni on nissan cherry, jossa on edessä
        ja takana isommat tilat, muuten kylläkin
        valovuosia huonompi auto...


      • JJ
        cherry kirjoitti:

        Pitää paikkaansa, useissa autoissa on ongelmia,
        mutta f:ssä ongelmaksi muodostuu takapenkillä
        katon sivukaltevuus, jonka takia kovin pitkät ei
        voi istua kuin keskipenkillä, tosin
        jalkatilatkaan ei ole kovin mahtavat. Lyhyillä
        tuskin on näitä
        ongelmia...
        ps. itselläni on nissan cherry, jossa on edessä
        ja takana isommat tilat, muuten kylläkin
        valovuosia huonompi auto...

        Edelliseen viestiin kommentoidakseni:
        Urheilulliseksi autoksi takana on mielestäni
        kuitenkin kohtalaisesti tilaa; verratkaapa asiaa
        vielä sportimpeihin autoihin - siis
        muotoilultaan. Lähes kaikki sportithan ovat 3-
        ovisia coupe-malleja. Uskaltaisinpa väittää, että
        tukalammat oltavat näiden takapenkeillä istuvilla
        liki parimetrisillä on :) Ei tällaisissa autoissa
        panosteta niin tiloihin kuin suorituskykyyn ja
        ulkonäköön. Toisaalta harva suurperheen
        isäntä/emäntä hankkii urheilullista autoa perheen
        ykkösautoksi. Singleihmisillä/lapsettomilla
        pariskunnilla (joilla "sportahtavia" menopelejä
        taitaa eniten olla) puolestaan takapenkit
        taitavat olla harvemmin käytössä. Ainakaan
        itselläni ei ole tapana ajella "pillistä" suuri
        kaverilauma takapenkillä istuen. Muistelen
        lukeneeni jostain tilastosta, että 80-90 % ajosta
        ajetaan yksin.


      • Ajattelin ostaa, mutta..
        JJ kirjoitti:

        Edelliseen viestiin kommentoidakseni:
        Urheilulliseksi autoksi takana on mielestäni
        kuitenkin kohtalaisesti tilaa; verratkaapa asiaa
        vielä sportimpeihin autoihin - siis
        muotoilultaan. Lähes kaikki sportithan ovat 3-
        ovisia coupe-malleja. Uskaltaisinpa väittää, että
        tukalammat oltavat näiden takapenkeillä istuvilla
        liki parimetrisillä on :) Ei tällaisissa autoissa
        panosteta niin tiloihin kuin suorituskykyyn ja
        ulkonäköön. Toisaalta harva suurperheen
        isäntä/emäntä hankkii urheilullista autoa perheen
        ykkösautoksi. Singleihmisillä/lapsettomilla
        pariskunnilla (joilla "sportahtavia" menopelejä
        taitaa eniten olla) puolestaan takapenkit
        taitavat olla harvemmin käytössä. Ainakaan
        itselläni ei ole tapana ajella "pillistä" suuri
        kaverilauma takapenkillä istuen. Muistelen
        lukeneeni jostain tilastosta, että 80-90 % ajosta
        ajetaan yksin.

        Jos on pituutta 190cm, niin ei koko autoa kannata ostaa :D Istahdin siihen ratin taakse ja polvet leuassa asti :D


    • Yks 323F heikkous takaiskarin yläpäät.

      • pikku musta

        Mulla 323 f ajettu 380 000km.Ei syö öljyä,ei ruostetta.Kovempaa autoa saat hakea.


    • Pano,iäs

      Ostin syyskuussa 1989 uutena. Ajettu 270.000 . Ei syö öljyä, mutta on läpeensä ruosteessa. Ei kannata pellittää, selvä romu!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe