miten peräkouku irrotetaan?

*tyhmä*

Laitettiin peräkoukku kiinni autoon ekaa kertaa kun sitä tarvittiin (kesti todella kauan) ja nyt ei saada sitä irti, miten ihmeessä vm 02 peräkoukku irrotetaan?

ihmettelee 18 vuotias tyttö, joten selkeellä suomenkielellä kiitos, ei mitään ihmeen outoa sanastoa, kiitos!

34

26572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

      Irroitustapa (ja myös kiinnitystapa) riippuu koukun merkistä. Kovilin koukku irtoaa seuraavasti:

      1. Paina pohjaan koukun oikealla puolella, lukitusvivun kupeessa oleva pyöreä nasta. On Yleensä merkitty vihreällä.

      2. Käännä (= työnnä) nastaa edelleen pohjassa pitäen lukitusvipua niin paljon kuin se kääntyy.

      3. Pidä em. vipu pohjassa ja kierrä koukkua niin, että koukun nuppi osoittaa vaakasuoraan oikealle.

      4. Nyt koukku lähtee vetämällä irti; saattaa toisin vaatia hieman nitkuttelua.

      5. Laita muovisuojus kiinnityskaraan, niin ei ole täynnä kuraa.

      6. Jos ei edelleenkään onnistu, käy kysäisemässä vaikkapa naapurilta tai lähimmältä autokorjaamolta.

    • Auttaja

      Itsekö laitoitte perä- eli vetokoukun autoon kiinni?
      Yleensä koukun kiinnittävät ammattilaiset, senhän pitää toimia myös autoa katsastettaessa ja ollla lujasti kiinni.
      Jos kerran saitte sen itse asennettuakin niin pois ottamisen pitäisi olla helppoa.
      Perävaunun irrottaminen autosta varmaan onnistuu teiltä sentään?

      • paremmintietävä

        Et sitten ilmeisesti ole kuullut irrotettavista vetokoukuista...


      • Nenäkäs
        paremmintietävä kirjoitti:

        Et sitten ilmeisesti ole kuullut irrotettavista vetokoukuista...

        Irrotettava vetokoukku kiinnitetään autossa olevaan vetokoukun kiinikkeeseen eikä itse autoon.
        Olen kuullut koska autossani on sellainen ja luulisi koukun saavan irti jos on saanut sen kiinnikin. Luulisi irrottaessa tulevan mieleen päinvastainen toiminta kuin kiinnittäessä.


    • caravan

      Et varmaan ole irroittamassa peräkoukkua, vaan vetoaisaa vetokoukun pallosta. Siinä vetoaisassa pitää olla alas laskettava jalka, jossa on pyörä. Joku kampi siinä on myös, millä aisaa saa nostaa, kun jalka on maassa. Vetoaisa irtoaa pallosta, kun nostaa aisaa ylöspäin. Jos siinä aisan kupissa on joku lukitus, niin se irroita se myös. Sinulla ei ehkä ollut tätä aisan nostojalkaa, kun se on irroitettava.

      • Hello...

        Eiköhän nyt kuitenkin ole kyse irroitettavasta
        vetokoukusta. Ei kai kukaan ole niin aasi, että
        lähtee kyselemään keskustelupalstalta apua, kun
        ei saa asuntovaunua perästä pois HALOO


    • pa uli

      ei sitä kannata enää irrottaa. Ei siitä enää ole mitään haittaa, päinvastoin ottaa iskuja vastaan jos joku ajaa perään.

    • irroittaa

      Mä irroitan koukun näin (aina on irronnut)

      Etsin paksun männyn johon sidon tukevan ketjun kiinni.
      Ketju on n. 30 metriä pitkä
      Ketjun toinen pää vetokoukkuun ja eiku ajamaan.
      Kiihdytän täysillä 30 metriä, jonka jälkeen ketju tiukkaantuu ja koukku lähtee irti.
      Ainakin tähän asti on lähtenyt:)

      • miten kävi

        että tattis vaan edelliselle "hyvästä" neuvosta!
        Kokeilin tietty noin asiallisen tuntuista neuvoa. Tossa liki oli valtava tammi ja tuohonpa sitaisin varpit ympäri. Ja - kauhia kiiihrytys.
        Se tammi kutjale otti ja katkes... ja romahti autoni päälle. Onnettomuudeksi olin ite autossa sisällä.
        Koukku on vieläkin pikkusen madalletun mallisen autoni ahterissa jämäkästi kiinni - ja minä poloinen syleskelen vieläkin tammen terhoja...

        Oisko kellään oikeesti tehokkaanpaa nouvoa
        nimim. "konstit vähissä"


      • SeppoIisakki
        miten kävi kirjoitti:

        että tattis vaan edelliselle "hyvästä" neuvosta!
        Kokeilin tietty noin asiallisen tuntuista neuvoa. Tossa liki oli valtava tammi ja tuohonpa sitaisin varpit ympäri. Ja - kauhia kiiihrytys.
        Se tammi kutjale otti ja katkes... ja romahti autoni päälle. Onnettomuudeksi olin ite autossa sisällä.
        Koukku on vieläkin pikkusen madalletun mallisen autoni ahterissa jämäkästi kiinni - ja minä poloinen syleskelen vieläkin tammen terhoja...

        Oisko kellään oikeesti tehokkaanpaa nouvoa
        nimim. "konstit vähissä"

        Jos kyseessä on tosiaan irrotettava vetokoukku, niin parin vuoden aikana koukku on todennäköisesti ruostunut aivan hel-vetin tiukkaan kiinni. Ruoste-reiskaa ja kaikenlaista muuta mömmöä kannattaa kokeilla, että koukun saisi jotenkin liikkumaan.

        Oman Kovilin vetokoukun irroittaminen oli aika työläs projekti. Auton edellinen omistaja ei todennäköisesti ollut ottanut koukkua koskaan irti. Liotinta, koukun hölläystä, lisää liuotinta, hölläystä. Lopulta pitkän rupeaman jälken koukku kuitenkin lähti irti.

        Jos/kun koukku lähtee irti, niin grafiittivaseliinilla tms. vastaavalla kannattaa suojata reikä johon koukku kiinnitetään, ja sitten tulppa päälle.

        Ruoste on auton pahin vihollinen... harmi että nykyautotkaan ei ole tehty haponkestävästä teräksestä.


      • Teräsmies
        SeppoIisakki kirjoitti:

        Jos kyseessä on tosiaan irrotettava vetokoukku, niin parin vuoden aikana koukku on todennäköisesti ruostunut aivan hel-vetin tiukkaan kiinni. Ruoste-reiskaa ja kaikenlaista muuta mömmöä kannattaa kokeilla, että koukun saisi jotenkin liikkumaan.

        Oman Kovilin vetokoukun irroittaminen oli aika työläs projekti. Auton edellinen omistaja ei todennäköisesti ollut ottanut koukkua koskaan irti. Liotinta, koukun hölläystä, lisää liuotinta, hölläystä. Lopulta pitkän rupeaman jälken koukku kuitenkin lähti irti.

        Jos/kun koukku lähtee irti, niin grafiittivaseliinilla tms. vastaavalla kannattaa suojata reikä johon koukku kiinnitetään, ja sitten tulppa päälle.

        Ruoste on auton pahin vihollinen... harmi että nykyautotkaan ei ole tehty haponkestävästä teräksestä.

        Juu ne ruostuu kiinni ilman irrottelua ja suoja-aineita.
        Teräs on halpaa ja helppo valaa ,työstää ja maalata.
        Ruostumaton tai käsittely ruostumattomaksi on kaikkea muuta.
        Ite käytän varsinaiseen tarkotukseen vetokoukkua harvoin mutta olen huomannut kaupunkiajossa sen hyödyn...parikertaa on perässäajavalle tullut V-puskuri ja omaan autoon ei mitään.


    • jiwe

      riippuu siitä oletko awioliitos waiko awoliitos?
      waiko wallan sinkku?

    • irtosi?

      Melekoista kohkaamista näyttää tuo koukun irroitus olevan! Vielä kun alkuperäinen koukun irroittaja raportoisi kuinka suoritus toteutui näillä ohjeilla käytännössä, lähtikö koukun lisäks jotain muutakin... ;o)

    • Rape

      Peräkoukun irrottajalle! Kuten eräs totesi.Et varmaan ole irrottamassa vetokoukkua vaan peräkärryä autosta.Näin se irtoaa.Paina oikealla tai vasemmalla etusormella kahvan alla olevaa liipasinta ja käännä kahvaa ylöspäin ja nosta koko vetoaisa pois vetoauton nupista niin saat itsellesi erillisen auton ja perävaunun.

      • Taskuunperuuttaja...

        Joo. En saannut 8 metristä asuntovaunua irti
        autoni koukusta. Lueskelen tässä viikonajan
        vinkkejä tältä palstalta ja ajelen kärry perässä
        töihin Helsingin keskustaan.


      • SE 2001
        Taskuunperuuttaja... kirjoitti:

        Joo. En saannut 8 metristä asuntovaunua irti
        autoni koukusta. Lueskelen tässä viikonajan
        vinkkejä tältä palstalta ja ajelen kärry perässä
        töihin Helsingin keskustaan.

        Kiitos kaikille tähän ketjuun osallistuneille, minulla on ollut tosi hauskaa näitä tekstejä lueskellessani.
        Kuinkahan mahtoi alkuperäiselle kysyjälle käydä; irtosikohan koukku vai peräkärry vai peräti molemmat.


      • Nimetön
        Taskuunperuuttaja... kirjoitti:

        Joo. En saannut 8 metristä asuntovaunua irti
        autoni koukusta. Lueskelen tässä viikonajan
        vinkkejä tältä palstalta ja ajelen kärry perässä
        töihin Helsingin keskustaan.

        Viesti Rapelta! Kerroin aiemmin peräkärryn irroituksesta ja näkyy viestien joukossa mutta unohdin sanoa että aisan kahvassa on oikealla puolella pyöreä nappi jolla lukittuu kahvan alla oleva "liipasin" ja vapautuu sillä kun painaa samalla sitä ja sitten etusormiotteella puristaa kahvan alaosaa ja sitten kääntää kahvaa ylöspäin ja nostaa pois vetokoukulta aisan ylös, joko tukipyörää käyttäen tai käsin jos vaunun etuosa on kevyt.


    • *tyhmä*

      Kiitos ensiksi vastaanneelle, sen avulla saimme koukun irti.

      Ja muille: EMME ole tyhmiä, se on vetokoukku jota piti irrottaa eikä mitään saatanan perävaunua! JA se ole siinä kiinni alle vuorokauden nin enpä usko että se olisi siihen ruostunut vaikka kuinka olisi satanut!

      JA miksi sitä ei voi jättää siihen, no koska sitä ei tarvita siinä enkä haluu että se ruostuu kun maalipinta on lähtenyt!

      JA se joka ehdotti ketjua mäntyyn ja ajamaan voi itte hirttää itsensä, en nyt sentään ole NIIN hullu että menisin sellasta, ennemin se puu olisi auton katolla ja siitä ei olisi kivaa jälkeä.

      • Nimetön

        Käytit tosiaan sopimatonta arvostelua neuvojillesi.Ymmärrä asiattomat mutta siinä meni samalla asiallisetkin samaan kastiin.Sanoisinkin sinulle neuvoksi että olen käyttänyt autoissani vetokoukkua 35 vuotta ja ihmeekseni olen huomannut että autot ruostuu paljon ennen kuin vetokoukku ja en ole kertaakaan irrottanut vetokoukkua autoistani.Olen sen työn jättänyt hajottamon miesten tehtäväksi.Kerran laitetty ja siinä on pysynyt raskaammatkin perävaunut.


      • irroittamaan
        Nimetön kirjoitti:

        Käytit tosiaan sopimatonta arvostelua neuvojillesi.Ymmärrä asiattomat mutta siinä meni samalla asiallisetkin samaan kastiin.Sanoisinkin sinulle neuvoksi että olen käyttänyt autoissani vetokoukkua 35 vuotta ja ihmeekseni olen huomannut että autot ruostuu paljon ennen kuin vetokoukku ja en ole kertaakaan irrottanut vetokoukkua autoistani.Olen sen työn jättänyt hajottamon miesten tehtäväksi.Kerran laitetty ja siinä on pysynyt raskaammatkin perävaunut.

        sen koukun joissakin autoissa. Itsellä oli sellainen, jossa ei saanut olla koukku paikoillaan ellei ollut peräkärryä kiinni. Katos kun se koukun nuppi tuli rekisterikilven eteen ja rekisteriotteeseen tuli tästä maininta. Ja siksi autooni laitettiin irroitettava koukku, ettei tarvinnut rekkareita ja valoja ruveta siirtämään.


      • akka

        ymmärtänyt vitsiä tuon tammijutun kohdalla. Taidat olla aikalailla huumorintajuton tapaus.

        Ja mitä sitä koukkua irrottelemaan, kyllä se taitaa lähinnä se auto ruostua puhki ennemmin kuin koukku. Tietty jos joku kilpi tai vast oli takana niin on eri juttu.

        Mutta muutoin vastaustyylisi yllätti, jos kysyy, pitää olla valmis ottamaan erilaisia vastauksia. Eikä vaan haistattelemaan aivan asiallisia. Se että kyselit irrotusta herätti varmasti meissä suurimmassa osassa hilpeyttä, sillä kyllä jos sen on paikalleen saanut, pitää kattoa laittovaiheessa sen verran että sen sitten saa poieskin.

        Ja tiedoksi näille, jotka ihmetteli eikö sillä ole miestä tai isää paikalla: kyllä siellä ilmeisesti joku toinen henkilö ainakin oli, tai sitten neiti luulee olevansa kuninkaallinen kun pani ittensä monikkomuotoon. "emme ole tyhmiä"


      • *tyhmä

        Nimerkkisi on tyhmä, sitten sanot ettet olekaan tyhmä. No, miten on, oletko tyhmä?


      • Jorgos

        Aikanaan, auton myynnin yhteydessä, postin tuollaisen pari vuotta jumissa olleen Kovilin koukun seisontajarrun, vahvan kuormaliinan, lukan ja ison koivun avulla. Oli aika jäpissä kyllä... En katsos laittanut sinne rasvaa ollenkaan, kun kiinnitin. Noh irroituksen jälkeen laitoin takaisin paikoilleen rasvan kera.

        Tämä siksi, että auton ollessa lähes uusi(ajettu noin 3500km), irroittelin koukun käytön jälkeen. Seuraavana päivänä joku muija peruutti puskuriin koukun kohdalle. Laitoin koukun samantien takaisin... Nykyään on kiinteä koukku. Siihen on liikennevaloissa ajanut yksi tyyppi, ilman olisi mennyt puskuri ja olisi tarvinnut nähdä paljon vaivaa sijaisautojen, korjauksien ym. kanssa.


    • Artsi

      Kysymys oli aika ylimalkainen....joten odotellaan tarkennuksia ja vastataan vasta sitten. Ja sitäpaitsi kait 18 vee likalla nyt joku "isä" tai kundikaveri joka osaa homman.
      Tai vaikka avuliaaksi tiedetty naapurin monitoimisetä.

      • joku vaan

        peräkoukku on jo irti, joten ei enään kannata asiaa jauhaa. Ainakin näin alottaja sanoi että on jo irti.

        JA mistä sitä tietää jos 18v likka on muuttanut jo kotoa ja isä asuu monen sadan kilometrin päässä, eikä sinne noin vaan ajeta. JA ei nyt pakosti 18v ole edes poikaystävää....


      • tyhymälle
        joku vaan kirjoitti:

        peräkoukku on jo irti, joten ei enään kannata asiaa jauhaa. Ainakin näin alottaja sanoi että on jo irti.

        JA mistä sitä tietää jos 18v likka on muuttanut jo kotoa ja isä asuu monen sadan kilometrin päässä, eikä sinne noin vaan ajeta. JA ei nyt pakosti 18v ole edes poikaystävää....

        Vittu.Koukkua ei kannata irroitella.Kerise porsas ukkosi sieltä sohvalta irti ja hanki elämä.


    • teme

      Jos ei se ketään häiritse, niin kannattaa antaa olla paikallaan.
      Nykyään on joka paikassa betoniporsaita sun muita, jotka saattaa väkisinkin jäädä näkemättä, niin se tuo vetokoukku ei moksiskaan ole, jos vähän hipaisee johonkin, mutta muovipuskuri voi vähän damagea ottaa.
      Meillä on nyt noin kolme ja puoli vuotta vanha auto, ja siitä lähtien kun koukkua ensimmäisen kerran tarvittin, on se saanut paikallaan ollakin.

      • irroitus

        Vois sen koukun jättää, mutta se on helppo varastaa kun sitä ei lukita lukolla.


      • varastaa
        irroitus kirjoitti:

        Vois sen koukun jättää, mutta se on helppo varastaa kun sitä ei lukita lukolla.

        Ei sitä mihinkään viedä koska se on ruostunut kiinni!
        Jos on ollut kiinnitettynä talven yli niin turha yrittää irroitusta lekallakaan!


    • Koukkunne

      Oma koukkuni on ollut kiinni viime joulusta asti.
      Sunnuntaina vein vaunun talvipaikalle ja aattelin irrottaa koukun.
      Samalla lailla lähti kuin kiinnikki meni.
      On se ihmeellistä tuo vaseliini.

      • kiinteäkoukku

        Kun joku törmäsi auton perään jossa oli irroitettava vetokoukku, mut paikallaan,, tämä hyväkäs voitti jutun
        ihan vaan sillä perusteella, kun se oli irroitettava ja turhantakia paikallaan,, paska juttu kun nää joskus
        jumittuvat ja täytyy pitää hyvin hyvin puhdistettuna oljyttynä, että toimisivat.


    • ladamies nro 185

      ei voi olla siin auton persuusksissa? kyl se on munkin autos koko ajan, vaikkei tartte niin usein. tosin se pitäs työkalujen kans vääntää.

      • MJ

        Hyvä Ladamies, vastasit siis 5 vuotta (lokakuu 2005) sitten tehtyyn kysymykseen "miten irroitettava peräkoukku saadaan pois" Ketsusta näki että kysyjä oli saanut vastauksen vähän myöhemmin, ja koukkukin oli saatu irti. Miksi siis kyselet turhia?

        Autossa oli irroitettava peräkoukku siksi, että sen tilaaja oli halunnut irroitettavan peräkoukun. Eivät kaikki halua kippurahäntää roikkumaan kaiken aikaa puskurin taakse . Ja turha irroitettavaa Kovilia on jättää puskurin alle varastettavaksi, kun vetokeikka on ohi. Jotkut tosin jättää niin pitkäksi aikaa että se ruostuu kiinni.

        Oli mielenkintoista nähdä kuinka selkeään kysymykseen oli tullut myös aivan pöhköjä vastauksia (kun ei ole luettu kysymystä) Ja tietysti mukana oli myös pakollinen huumoripläjäys.


      • ladamies nro 185
        MJ kirjoitti:

        Hyvä Ladamies, vastasit siis 5 vuotta (lokakuu 2005) sitten tehtyyn kysymykseen "miten irroitettava peräkoukku saadaan pois" Ketsusta näki että kysyjä oli saanut vastauksen vähän myöhemmin, ja koukkukin oli saatu irti. Miksi siis kyselet turhia?

        Autossa oli irroitettava peräkoukku siksi, että sen tilaaja oli halunnut irroitettavan peräkoukun. Eivät kaikki halua kippurahäntää roikkumaan kaiken aikaa puskurin taakse . Ja turha irroitettavaa Kovilia on jättää puskurin alle varastettavaksi, kun vetokeikka on ohi. Jotkut tosin jättää niin pitkäksi aikaa että se ruostuu kiinni.

        Oli mielenkintoista nähdä kuinka selkeään kysymykseen oli tullut myös aivan pöhköjä vastauksia (kun ei ole luettu kysymystä) Ja tietysti mukana oli myös pakollinen huumoripläjäys.

        Kyl meijän autois (Lada Samara ja Kia Ceed) on ihan kiintenäiset koukut, vaikka kärryä vedätetään harvemmin, lähinnä kesäaikaan, mutta kun en ymmärrä, että mikse koukku ei saa olla siinä. Eihän se häiritse yhtään ja on aina valmiina. Äitillänikin no Yariksen persuuksissa kiinneruostunu koukku, kun ei oo irrotellu sitä joka saumassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe