Kivinen tontti

markok

Tervehdys, tarvitsisin valistuneita mielipiteitä kivikkoiselle tontille rakentamisesta. Olemme etsineet jo pitemmän aikaa Jyväskylän läheisyydestä omakotitalotonttia ja nyt olisi tarjolla useampi tontti alueelta (1100 - 1300 m^2), joka miellyttää sijaintinsa puolesta erityisen paljon. Tontit ovat vierekkäin pääosin mäntyä kasvavalla, mutta harmittavan kivisellä alueella.

Tarkempaa maaperätutkimusta tonteille ei ole tehty, mutta esim. keskimmäisellä tontilla (kolme vierekkäin) on pieni mäen nyppylä, jonka puhkaisee melko tuhdin oloinen kallio. Voinee olettaa, että kallioperäistä maaperää on kaikilla tonteilla. Paikalliselta asukkaalta kuulimme, että heidän poratessaan porakaivoa joutuivat he poraamaan n. 100 metriä ennen pohjaveden vastaantuloa. Päällisin puolin siis tontti oli silminnähden kivikkoista suurimpien kivien ollessa halkaisijaltaan toista metriä. Korkeuserot eivät tontilla ole merkittäviä - loivaa rinnettä, jolle tarkoitus rakentaa normi 1krs tai 1.5krs talo ilman kellaria n. 145m^2 asuinpinta-alalla.

Tiedän, että mitään täsmällistä vastausta ei tähän pysty antamaan, mutta mitä mieltä olette tälläiselle alustalle rakentamisesta ? Onko kustannusten puolesta itsemurhaa ja paljonkohan suunnilleen tälläinen maaperä voisi nostaa perustuskustannuksia verrattuna helpompaan alustaan ? Entä tuo tontin tasoitustapa - olisiko halvempaa/helpompaa vain suosiolla täyttää tonttia täyttömaalla tasaiseksi vai alkaa lohkomaan kalliota ?

Itse taloa ei ole vielä tarkemmin suunniteltu, materiaalikin (puu, harkko, mikälie) vielä valitsematta ja tarkoitus olisi lähinnä rakennuttaa ja tehdä itse suosiolla niitä töitä mitä parhaiten osaa.

--
Marko

5

3368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska

yleensä perustetaan samaan tasoon kaikki nurkat pl kallioperustus. Eli ne irtokivet pitää poistaa tai räjäyttää ellei onnistu perustamaan kalliolle vaikka pilareiden varaan.

En ole paikanpäällä käynyt, muutta ajatuksia asiasta.

Kallio saattaa "sukeltaa" hyvinkin jyrkästi, eli ei voi luottaa siihen, että 50 metrin päässä kallio olisi lähellä maanpintaa.

Lähtökohtaisesti maaperätutkimus on tapa lähteä liikkeelle, mutta sinun on turha sitä tehdä kaikille tonteille, mutta asiasta voi neuvotella myyjän kanssa (helpottaahan se tonttien myyntiä)

Onko tonteilla paljon irtokiviä? Niiden poistosta aiheutuu omat kustannukset, varsinkin jos niin isoja, että täytyy räjäyttää.

• markok

Ok, no tontteja tarjoaa kunta, joten maaperätutkimuksia he eivät yksitelleen tonteille tule tekemään.

Tonteilla on irtokiviä ja tosiaan aika paljonkin. En tiedä sitten moniko niistä on niin iso, että pitää alkaa halkomaan - ilmeisesti kaivinkoneen kauhaan pitäisi mahtua ?-)

markok kirjoitti:

Ok, no tontteja tarjoaa kunta, joten maaperätutkimuksia he eivät yksitelleen tonteille tule tekemään.

Tonteilla on irtokiviä ja tosiaan aika paljonkin. En tiedä sitten moniko niistä on niin iso, että pitää alkaa halkomaan - ilmeisesti kaivinkoneen kauhaan pitäisi mahtua ?-)

Mitä olen itse nähnyt, niin hieman kauhaa isompia kiviä kaivinkone pystyy käsittelemään. Tähän ehkä joku asiantuntija pystyy antamaan tarkempaa tietoa.

Vaikka kivet saisikin kuljetettua pois, niin joka tapauksessa niiden kuljetuksesta tulee yllättävän suuret kustannukset. (kaivinkone, kuljetus, kaatopaikka (ellei saa neuvoteltua ilmaista paikkaa))

• xxx
        **** kirjoitti:

Mitä olen itse nähnyt, niin hieman kauhaa isompia kiviä kaivinkone pystyy käsittelemään. Tähän ehkä joku asiantuntija pystyy antamaan tarkempaa tietoa.

Vaikka kivet saisikin kuljetettua pois, niin joka tapauksessa niiden kuljetuksesta tulee yllättävän suuret kustannukset. (kaivinkone, kuljetus, kaatopaikka (ellei saa neuvoteltua ilmaista paikkaa))

Osta tontti ja tilaa perustusten tekoon mahdollisimman iso telakaivinkone, pienet koneet eivät pysty nostelemaan kiviä ja homma tulee kalliiksi. Kaivinkone voi pyrkiä upottamaan isot kivet tontille johonkin kulmaan tai jos haluat kivikasan, onhan sekin omalla tavallaan kaunis. Soraa todennäköisesti joudut perustusten alle tuottamaan ellei kivien alla ole käypää tavaraa.
        Aina perustukset maksavat. Voit varautua noin 20 te.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe