mul on saab 900 vm88.ollu kolme kuukautta.ajettu 201000.koska jakoketju kandeis vaihtaa ku ei hajuakaan koska on vaihdettu.onko iso homma katsoa onko kunnossa????
jakoketju
9
3399
Vastaukset
- Tomppa
Yksilöllistähän se on. Venttiilikopan irrottamalla näkee jo vähän ketjun kuntoa, ja tietysi ainakin yläpään hammasrattaiden kunnon.
Vaihto on aika iso homma. Vaatii käsittääkseni moottorin irroituksen.
Itselläni on 900 t8, ajettu 320tkm ja 900i 350tkm, kumpaankaan ei ole vaihdettu koskaan.
Sitten kun vaihto tulee ajankohtaiseksi, kannattaa tehdä vähän isompikin remontti samalla. Esim porata sylinterit jne...- dimebak
Teetätin omaani isohkon remontin, jolloin autolla oli ajettu 320 000km. Tässä yhteydessä vaihdettiin jakoketju, joka tosin piti jo suhtkoht kovaa ääntä. Tosin asentaja sanoi, että ketjulla olisi ajellut vielä pitkään. Eli, jos ketju ei pidä ääntä, niin ei sitä kannata vaihtaa. Ja Teillä, kun on vielä ysisataset (minulla 99 B-moottorilla) niin ketju on muistaakseni vielä pidempi ikäinen kuin B-moottorisessa.
- 9k-turbo
dimebak kirjoitti:
Teetätin omaani isohkon remontin, jolloin autolla oli ajettu 320 000km. Tässä yhteydessä vaihdettiin jakoketju, joka tosin piti jo suhtkoht kovaa ääntä. Tosin asentaja sanoi, että ketjulla olisi ajellut vielä pitkään. Eli, jos ketju ei pidä ääntä, niin ei sitä kannata vaihtaa. Ja Teillä, kun on vielä ysisataset (minulla 99 B-moottorilla) niin ketju on muistaakseni vielä pidempi ikäinen kuin B-moottorisessa.
Jostain syystä mun autoon on edellinen omistaja vaihdattanut nokkaketjun 203000km:ssa.
Taitaa tosiaan olla yksilöllistä.
Kone on B202. - Mertmi
9k-turbo kirjoitti:
Jostain syystä mun autoon on edellinen omistaja vaihdattanut nokkaketjun 203000km:ssa.
Kone on B202.kuulemani mukaan tuo ketju menee nopeemmin ku 8-venttiilisessä. Mut eikös tuossa 16-venttiilisessä ole jokin tarkistus "indikaattori" mistä näkee konetta avaamatta ketjun venyneisyyden?
- Tomppa
9k-turbo kirjoitti:
Kone on B202.Liekö siihen moottoriin tehty samalla joku muu moottorin irrottamisen vaatinut remontti?
Voi olla, voi olla ettei... - Mike
Mertmi kirjoitti:
kuulemani mukaan tuo ketju menee nopeemmin ku 8-venttiilisessä. Mut eikös tuossa 16-venttiilisessä ole jokin tarkistus "indikaattori" mistä näkee konetta avaamatta ketjun venyneisyyden?
Nyt mittarissa 412 000 km ja koneessa pyörii alkuperäinen ketju - eikä kovin kauhiaa elämääkän pidä. i16
- 900LPT
Todennäköisesti äänen aiheuttaja on kiristimessä olevan kumutallan loppuun kuluminen eli kiristin painaa suoraan metallia ketjua vasten. Ketju kyllä kestää, mutta ääni on melko ikävä.
- maisteri
Mulla oli aikanaan peräkkäin kaksi 900:sta, toinen vm. -84 8-venttiilinen ja toinen vm -92 16-venttiilinen. Ekassa oli mittarissa 290 tkm vaihdossa ja toisessa 260 tkm eikä ketjua ollut vaihdettu kumpaankaan. Yksi Saab-asentaja sanoi, että sitten voi alkaa harkitsemaan jos ketju alkaa pitämään ääntä. On vissiin merkkinä automaattikiristäjän väsymisestä.
- Anonyymi
Taspainoketju rattaat pois jos on jakoketju kestää 500k
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1377689Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4839Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33783