tänk att ha den stora förmånen att få bo i ett land med TVÅ levande national språk.
Förmån
10
798
Vastaukset
- 111
Jag håller med dig! Jag är jävligt nöjd att jag är tvåspråkig. Det är obeskrivligt härligt att kunna njuta av språkens finesser när man exemplevis läser böcker, lyssnar till musik etc..
- Ditt & Datt
Dito! Känner mej väldigt prioriterad och glad över min tvåspråkighet.
- Mona
har också märkt att de finnar som inte kan svenska är arga på oss. De som kan är helt nöjda med tvåspråkigheten.;)
- joho
......min tanke var närmast att det är bra med ett land som fungerar på flera språk officiellt........ individer som talar flera språk finns det över allt men länder med flera officiella språk är det mindre gott om.
- absolut
Ja tänk att det finns tom fyra officiella språk i Schweiz! Ja frågade en gång en schweizare vad det är som håller de samman, men han kunde inte ge något svar.
Två språk är ett förmån absolut. Tänk om vi vore helt instängda här med inga inflytande från någonstans. Tänk om det vore Sovietunion - regeringen skulle bluffa oss grymmt och få skulle veta sanningen hur det ligger till i andra länder. Nu har vi enormt bra port till väst tack vare svenska språket. Tänk hur lite vi vet fortfarande om Ryssland. Vi vet nästan allting om Sverige tack vare tex att vi ser på svensk tv. Det tryggar ju demokratin här i landet att vi känner till vår granne.
- förlånteeksi
Jo jag tänker också att det är mycket kiva, men ibland har jag problemer att förstå att vi kan bara grälä och lietsoa joukkohysteriaa mot de båda interessanta kieli. Jar tycker att vi måste unohtaa de här erimielisyydet och panostaa mera tähän mycket svårt yhteiseloon.
- En_av_oss
Trevligt med en positiv attityd mot svenskan och oss finlandssvenskar för omväxlings skull.
- förlånteeksi
En_av_oss kirjoitti:
Trevligt med en positiv attityd mot svenskan och oss finlandssvenskar för omväxlings skull.
Den här omväxlings skull? Mitä se meinaa?
- En_av_oss
förlånteeksi kirjoitti:
Den här omväxlings skull? Mitä se meinaa?
Vaihteeksi :)
- förlånteeksi
En_av_oss kirjoitti:
Vaihteeksi :)
Tack. Jättekiva, att du också har en bra attityd mot dom som talar bara finska.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103