Mazda Xedos 9

Matsuda

Onko kellään käsitystä siitä,
miksi kyseistä mallia ei tuoda Suomeen ?

Vertaamalla hintoja esim. Ruotsissa, voi
päätellä, että hinnaltaan se olisi
kilpailukykyinen, ja kova haastaja BMW:lle (500-
sarja) ja Volvolle (S 80).

8

1886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stang

      Mallia tuotiin aiemmin suomeen 2.5 koneella. Ei
      tainnut mennä montaa kaupaksi. 2.3 kone olisi
      hieno, mutta hinta nousisi sen verran korkeaksi,
      että suomessa tuskin kukaan sitä mazdasta
      maksaisi. Xedos 9/millenia sai face liftin
      vuodeksi 2001, mutta auto perustuu yhä siihen 94
      esiteltyyn versioon, joten se on aika iäkäs.
      Myöskään monia muita saman luokan japseja ei
      tuoda suomeen tai edes eurooppaan, esim acura tl
      ja lexus es300. Tämän luokan autot kilpailevat
      enemmänkin kunnolla varusteltujen tehokkaiden 3-
      sarjan bemarien, volvo s60 yms kanssa kuin 5-
      sarjan tai s80:n kanssa. Jos joku välttämättä
      haluaa, voihan xedoksen ainakin tuoda itse, sillä
      se on tyyppihyväksytty malli.

      • hojo

        Japanilaiset päästelee kotimaisilla
        isoilla "lukusus" vehkeillä joita ei euroopassa
        näe. Kävin 90 luvun alussa siellä ja olin suukku
        auki kun työkolleega ajeli isolla japsilla jota
        en tiennyt olevan edes olemassakaan, oisko ollu
        joku Soarer? Xedos9 on tyypillinen kunnollinen
        iso japski vehje, Suomeen ei kannata tuoda ei EU
        autoa joka on puhtaasti esim. Japanissa tehty. EU
        pitää haittaveroilla EU:n ulkopuoliset kärryt
        kalliina. Siksi esim. Avensikset kasataan
        Englannissa.


      • Japanialainen
        hojo kirjoitti:

        Japanilaiset päästelee kotimaisilla
        isoilla "lukusus" vehkeillä joita ei euroopassa
        näe. Kävin 90 luvun alussa siellä ja olin suukku
        auki kun työkolleega ajeli isolla japsilla jota
        en tiennyt olevan edes olemassakaan, oisko ollu
        joku Soarer? Xedos9 on tyypillinen kunnollinen
        iso japski vehje, Suomeen ei kannata tuoda ei EU
        autoa joka on puhtaasti esim. Japanissa tehty. EU
        pitää haittaveroilla EU:n ulkopuoliset kärryt
        kalliina. Siksi esim. Avensikset kasataan
        Englannissa.

        Ei tuo japanin auton kalleus aina pidä kutiaan.
        Katsoppa esim. Nissan Maximaa : Japanissa tehty,
        ja todella kilpailukykyinen hinnaltaan. Sääli
        vaan ettei saa dieselinä.

        Ja Xedos9 ei kuitenkaan ole ns. tyypillinen
        japaninkärry, vaan niitä ovat mm. Nissan Cedric,
        Cima etc. Loistokärryjä, mutta vain
        kotimarkkinoille.

        Kauttarantain oli esim. arvioitu, että Cedric
        Suomeen tuotuna maksaisi rapiat puoli milliä !!
        (Tarjolla mm. ilmajousitus !!!)


    • turpo
    • J

      Xedos-9:n Suomen myynti tyssää kahteen syyhyn.
      Ensimmäinen on sen kohtuuton hinta ja toinen sen
      tyypityksestä sekä sen oheis kustannuksista (mm.
      käsikirjat) aiheutuvat korkeat kustannukset.

      Tyypitystä ym. kulujen noustessa korkeaksi ja
      myynti määrien ollessa pienet, ei Xedos-9:n
      tuominen Suomeen ole kannattavaa liiketoimintaa.

      Xedos on tälläkin hetkellä maahantuonnin
      varastoissa ja tilauskannassa useampi kymmenen,
      mutta ainoastaan vientiin ja Tax Free kauppaan.

      Autohan on kokenut melkoiset muutokset
      siitä "alkuperäisestä" maahantuodusta, tekniikka
      ja sisustus on muutettu täysin. Varustelukin on
      noussut edellisestä mallista huimasti (mallit
      ovat ns. Full load, eli kaikki varusteet vakiona).

      Kaiken kaikkiaan todella nautittava auto ajaa,
      verrattaessa Jaguar X- ja S-type:n pääsee Xedos
      aika lähelle (jopa hieman ohi tietyissä
      ominaisuuksissa).

    • Kokemusta.on

      Tämä auto on parempi 25 vuotta vanhana kuin moni saman luokan auto uutena. Ajamalla sitä ei saa rikki koskaan jos vähääkään osaa ja haluaa huoltaa autoaan. Alustan pesu ja massaus ja ruostesuojaus niin auto on käytännössä ikuinen.

    • 121323626929

      Saa nähdä miten Toyota Camry menestyy kunhan tulee markkinoille, lisääköhän luokan kysyntää niin että muidenkin merkkien, esim. Mazdan kannattaisi tuoda isompia malleja markkinoille?

      Eikös EU:kin lakkauttanut Japanin tuontitullit joten Mazdalla voisi olla nyt paras mahdollisuus pitkään aikaan tuoda isompaakin mallia eurooppaan kohtuuhintaan?

      • Mielipide___

        Siinähän tuo ongelma on, isot ja oikeastit laadukkaat japsit eivät ole enää kohtuuhintaisia.

        Nissan myy kotimarkkinoillaan samoja malleja, mitä Euroopassa myydään Infiniti -merkillä. Hinta täysin verrannollinen Mersuun ja Bemariin.

        Nykyinen Nissan Maxima, jolla ei ole mitään tekemistä aikanaan Suomessa myydyn kanssa, on jo kallis auto Pohjois-Amerikassakin. Maksaa saman kuin Murano jenkeissä ja Suomessa Murano maksaa 60 000€. Suomen Muranossa tosin 2.5l kone, jenkeissä 3.5l kuten Maximassakin.

        Toyotalla on Japanissa muun muassa Toyota Crown Majesta, joka maksaa saman kuin MB S560 Japanissa. Halvempi Mark X on asemoitu suoraksi kilpailijaksi 5-sarjan Bemarille, myös hinnaltaan. Avalon Pohjois-Amerikassa maksaa saman, kuin Audi A6 3-litran turbolla.

        Honda Legend maksaa saman kuin nelivetoinen Bmw 540, Accord (eli Acura Tlx Pohjois-Amerikassa) saman kuin Bmw 530. Tuo uusin Accord on huomattavasti kalliimpi kuin Suomessa myyty "viimeisen" eurosukupolven Accord.

        Mazdalla ei ole enää suuria autoja, kutonen on lippulaiva sedaneissa. Citymaastureista löytyy kyllä CX-9, mutta sen kokoluokan SUVit eivät ole Euroopassa erityisen kysyttyjä.

        Mitsulla on Dignity, joka on Infiniti Q70 ja hinta Saksassa on siellä 70 000€ kieppeillä.

        Hienoa, että tänne Suomeen ylipäänsä saadaan edes jotain isompia sedaneita Euroopan ulkopuolelta. Mazda 6, Lexus ES ja LS ja Camry ainoat vaihtoehdot tällä hetkellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      109
      4282
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      149
      3673
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      88
      3435
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2829
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      129
      1730
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      37
      1558
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1201
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1184
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe