Mazda Xedos 9

Matsuda

Onko kellään käsitystä siitä,
miksi kyseistä mallia ei tuoda Suomeen ?

Vertaamalla hintoja esim. Ruotsissa, voi
päätellä, että hinnaltaan se olisi
kilpailukykyinen, ja kova haastaja BMW:lle (500-
sarja) ja Volvolle (S 80).

8

1921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stang

      Mallia tuotiin aiemmin suomeen 2.5 koneella. Ei
      tainnut mennä montaa kaupaksi. 2.3 kone olisi
      hieno, mutta hinta nousisi sen verran korkeaksi,
      että suomessa tuskin kukaan sitä mazdasta
      maksaisi. Xedos 9/millenia sai face liftin
      vuodeksi 2001, mutta auto perustuu yhä siihen 94
      esiteltyyn versioon, joten se on aika iäkäs.
      Myöskään monia muita saman luokan japseja ei
      tuoda suomeen tai edes eurooppaan, esim acura tl
      ja lexus es300. Tämän luokan autot kilpailevat
      enemmänkin kunnolla varusteltujen tehokkaiden 3-
      sarjan bemarien, volvo s60 yms kanssa kuin 5-
      sarjan tai s80:n kanssa. Jos joku välttämättä
      haluaa, voihan xedoksen ainakin tuoda itse, sillä
      se on tyyppihyväksytty malli.

      • hojo

        Japanilaiset päästelee kotimaisilla
        isoilla "lukusus" vehkeillä joita ei euroopassa
        näe. Kävin 90 luvun alussa siellä ja olin suukku
        auki kun työkolleega ajeli isolla japsilla jota
        en tiennyt olevan edes olemassakaan, oisko ollu
        joku Soarer? Xedos9 on tyypillinen kunnollinen
        iso japski vehje, Suomeen ei kannata tuoda ei EU
        autoa joka on puhtaasti esim. Japanissa tehty. EU
        pitää haittaveroilla EU:n ulkopuoliset kärryt
        kalliina. Siksi esim. Avensikset kasataan
        Englannissa.


      • Japanialainen
        hojo kirjoitti:

        Japanilaiset päästelee kotimaisilla
        isoilla "lukusus" vehkeillä joita ei euroopassa
        näe. Kävin 90 luvun alussa siellä ja olin suukku
        auki kun työkolleega ajeli isolla japsilla jota
        en tiennyt olevan edes olemassakaan, oisko ollu
        joku Soarer? Xedos9 on tyypillinen kunnollinen
        iso japski vehje, Suomeen ei kannata tuoda ei EU
        autoa joka on puhtaasti esim. Japanissa tehty. EU
        pitää haittaveroilla EU:n ulkopuoliset kärryt
        kalliina. Siksi esim. Avensikset kasataan
        Englannissa.

        Ei tuo japanin auton kalleus aina pidä kutiaan.
        Katsoppa esim. Nissan Maximaa : Japanissa tehty,
        ja todella kilpailukykyinen hinnaltaan. Sääli
        vaan ettei saa dieselinä.

        Ja Xedos9 ei kuitenkaan ole ns. tyypillinen
        japaninkärry, vaan niitä ovat mm. Nissan Cedric,
        Cima etc. Loistokärryjä, mutta vain
        kotimarkkinoille.

        Kauttarantain oli esim. arvioitu, että Cedric
        Suomeen tuotuna maksaisi rapiat puoli milliä !!
        (Tarjolla mm. ilmajousitus !!!)


    • turpo
    • J

      Xedos-9:n Suomen myynti tyssää kahteen syyhyn.
      Ensimmäinen on sen kohtuuton hinta ja toinen sen
      tyypityksestä sekä sen oheis kustannuksista (mm.
      käsikirjat) aiheutuvat korkeat kustannukset.

      Tyypitystä ym. kulujen noustessa korkeaksi ja
      myynti määrien ollessa pienet, ei Xedos-9:n
      tuominen Suomeen ole kannattavaa liiketoimintaa.

      Xedos on tälläkin hetkellä maahantuonnin
      varastoissa ja tilauskannassa useampi kymmenen,
      mutta ainoastaan vientiin ja Tax Free kauppaan.

      Autohan on kokenut melkoiset muutokset
      siitä "alkuperäisestä" maahantuodusta, tekniikka
      ja sisustus on muutettu täysin. Varustelukin on
      noussut edellisestä mallista huimasti (mallit
      ovat ns. Full load, eli kaikki varusteet vakiona).

      Kaiken kaikkiaan todella nautittava auto ajaa,
      verrattaessa Jaguar X- ja S-type:n pääsee Xedos
      aika lähelle (jopa hieman ohi tietyissä
      ominaisuuksissa).

    • Kokemusta.on

      Tämä auto on parempi 25 vuotta vanhana kuin moni saman luokan auto uutena. Ajamalla sitä ei saa rikki koskaan jos vähääkään osaa ja haluaa huoltaa autoaan. Alustan pesu ja massaus ja ruostesuojaus niin auto on käytännössä ikuinen.

    • 121323626929

      Saa nähdä miten Toyota Camry menestyy kunhan tulee markkinoille, lisääköhän luokan kysyntää niin että muidenkin merkkien, esim. Mazdan kannattaisi tuoda isompia malleja markkinoille?

      Eikös EU:kin lakkauttanut Japanin tuontitullit joten Mazdalla voisi olla nyt paras mahdollisuus pitkään aikaan tuoda isompaakin mallia eurooppaan kohtuuhintaan?

      • Mielipide___

        Siinähän tuo ongelma on, isot ja oikeastit laadukkaat japsit eivät ole enää kohtuuhintaisia.

        Nissan myy kotimarkkinoillaan samoja malleja, mitä Euroopassa myydään Infiniti -merkillä. Hinta täysin verrannollinen Mersuun ja Bemariin.

        Nykyinen Nissan Maxima, jolla ei ole mitään tekemistä aikanaan Suomessa myydyn kanssa, on jo kallis auto Pohjois-Amerikassakin. Maksaa saman kuin Murano jenkeissä ja Suomessa Murano maksaa 60 000€. Suomen Muranossa tosin 2.5l kone, jenkeissä 3.5l kuten Maximassakin.

        Toyotalla on Japanissa muun muassa Toyota Crown Majesta, joka maksaa saman kuin MB S560 Japanissa. Halvempi Mark X on asemoitu suoraksi kilpailijaksi 5-sarjan Bemarille, myös hinnaltaan. Avalon Pohjois-Amerikassa maksaa saman, kuin Audi A6 3-litran turbolla.

        Honda Legend maksaa saman kuin nelivetoinen Bmw 540, Accord (eli Acura Tlx Pohjois-Amerikassa) saman kuin Bmw 530. Tuo uusin Accord on huomattavasti kalliimpi kuin Suomessa myyty "viimeisen" eurosukupolven Accord.

        Mazdalla ei ole enää suuria autoja, kutonen on lippulaiva sedaneissa. Citymaastureista löytyy kyllä CX-9, mutta sen kokoluokan SUVit eivät ole Euroopassa erityisen kysyttyjä.

        Mitsulla on Dignity, joka on Infiniti Q70 ja hinta Saksassa on siellä 70 000€ kieppeillä.

        Hienoa, että tänne Suomeen ylipäänsä saadaan edes jotain isompia sedaneita Euroopan ulkopuolelta. Mazda 6, Lexus ES ja LS ja Camry ainoat vaihtoehdot tällä hetkellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      18
      3854
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      222
      3718
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      97
      2669
    4. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      20
      2594
    5. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      32
      2324
    6. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      2266
    7. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      20
      2252
    8. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      1956
    9. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      61
      1790
    10. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      90
      1621
    Aihe