Miten tietokone lähes äänettömäksi?

Steppari

Kysymys on otsikossa.
Vastauksia? Kokemuksia?

18

11905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • askartelija...

      Vaikka minä olenkin keskittynyt vaientamisessa yleensä pelaamaan vain nurkissa pyörivillä osilla, ynnä muulla sälällä virittelemään kaikennäköistä... Niin yleisesti ottaen kaikkein parasta lopputulosta hakevan kannattaa varmaan kohdistaa huomionsa melun lähteisiin.

      Prosessorin tuuletin on yleensä se kaikkein äänekkäin komponentti, tämä johtuu siitä että prosessorilla on eniten lämpöä pienimmällä alueella, ja pienestä koosta johtuen tuuletinkin on väistämättä melko pieni. Lisäksi tuuletin on suoraan siilissä kiinni, ja tuuletin harvemmin siirtää ilmaa suoraan, vaan se laittaa ilman samalla pyörivään liikkeeseen, tämä saa aikaan ulinaa, joka sitten yhdistyy nopeasti pyörivän moottorin omaan ulinaan...

      Minä en ole koskaan viitsinyt itse tuulettimeen puuttua, vaan olen toistaiseksi tyytynyt parantamaan tuuletusta prosessorin tuulettimen ympärillä, mistä on tietenkin se hyöty, että kun ilmanvaihto prosessorin ympäristössä tehostuu, niin samalla tehostuu jäähdytyskin, ja siten puhaltimen ohjain alentaa kierroksia... Näin olen saanut puhaltimen kierroksia pudotettua noin 1000 RPM, ja samalla melutaso tippui sietämättömästä häiritsevään. Tosin on hyvä huomata, että minä ajan konettani jatkuvasti täydellä kuormalla, ja kun joskus harvoin päästän prosessorin tyhjäkäynnille, niin prosessorin lämpötila tippuu sieltä 50 tienoilta alle 40 asteen, jolloin prosessorin tuuletinkin vaikenee lähes huomaamattomaksi...

      Jos oikein hyvää haluaa, niin sitten kannattaa varmaan vaihtaa puhaltimet järjestelmällisesti suuremmiksi, ja tässä kohtaa ei kannata olla liian nuuka, sillä hyvä ja halpa eivät välttämättä tule samassa paketissa. Kotelon tuuletusta kannattaa parantaa, sillä yleensä vakiotuuletus on aika heikkoa, eli käytännössä nojaa melko vahvasti virtalähteen puhaltimeen.

      Tuloilma kannattaa ottaa sisään kotelon alaosista, ja mielellään suunnata kuumimpiin osiin, kuten prosessoriin ja näytönohjaimeen.

      Poistopuhallin kannattaa laittaa joko kattoon, tai sitten virtalähteen alle, tai jonnekin muualle suhteellisen ylös, minne lämpö luonnostaan pyrkii.

      Jos kovalevyn metelöinti häiritsee, niin sen voi hoitaa melko helposti ripustamalla sen kumilenkkien varaan, tms. Tällöin aseman meteli ei johdu koneen runkoa pitkin minnekään, vaan jää kotelon sisään.

      Kotelon sisäosien vuoraaminen tuskin auttaa kovin paljon, sillä yleensä suurimmat mölyäjät ovat melko kiinteästi rungossa kiinni, jolloin melu siirtyy runkoa pitkin metallikuoriin, ja siitä ympäristöön... Mutta tokihan sitäkin voi kokeilla.

      CD-asemat ovat kyllä sellainen ongelma, että niille en ole kunnollista vaimennusta vielä keksinyt... Ne kun on sijoitettu niin ahtaaseen paikkaan, ettei väliin mahdu mitään, eikä runkokosketusta voi välttää oikein mitenkään... Ehkäpä pitäisi tehdä koko kotelo itse ihan alusta lähtien... Mutta sittenkin aseman etupaneeli jäisi näkyviin, joten vaimennus ei välttämättä toimisi parhaassakaan tapauksessa kovin hyvin.

      Kotelon vaimennuksessa olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että irroitin sivupellit, ja liimasin ne toisiinsa kumiliuskalla. Näin sivupellit roikkuvat koneen kyljillä, viimeistelin homman teippailemalla kosketuskohdat P-nauhalla (ikkunan tiivistettä). Näin sivupelleillä ei ole ollenkaan metalli-metalli kosketusta runkoon. Ainakin sivupeltien tärinä on vaimentunut hieman, ja mielestäni sillä on ollut jonkin verran vaikutusta myös kuultuun meteliin, mutta sitä on lähes mahdotonta todistaa mittaamatta.

      Mainittakoot, että tuossa virityksessä on yksi haittapuoli... Nimittäin normaalisti kotelo ympäröi koneen sisukset joka puolelta yhtenäisellä peltiseinämällä, jossa on vain pienehköjä reikiä... Tälläinen kotelo toimii faradayn häkkinä, ja suojaa koneen herkimpiä osia radiohäiriöiltä, ja toisaalta suojaa kaikkea muuta tietokoneen häiriöiltä. Toisaalta en ole tähän mennessä havainnut mitään erikoista, vaikka ne ovatkin olleet noin jo aika pitkän aikaa... Ja jos nyt välttämättä haluaa pelata varman päälle, niin voihan sivupelteihin kiinnittää jonkinlaiset "maadoitusjohdot", ja niillä yhdistää pellit toisiinsa, ja sitten koneen runkoon. Olen kyllä harkinnut tuota, mutta toistaiseksi on vain jäänyt tekemättä.

      Mainittakoot, että koneen puhdistukset, päivitykset ynnä muut virittelyt sujuvat aika mallikkaasti kun ei tarvitse hakea ruuvaria kotelon aukaisuun, riittää kun nostaa sivupellit pois.

      • Höpö

        Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni faradayn kähin muodostamiseen ei tarvitse ollenkaan niitä sivupeltejä.
        Häkki on häkki vaikkei olisikaan kovin tiivis.


      • askartelija...
        Höpö kirjoitti:

        Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni faradayn kähin muodostamiseen ei tarvitse ollenkaan niitä sivupeltejä.
        Häkki on häkki vaikkei olisikaan kovin tiivis.

        Tavallaan olet oikeassa, ja tavallaan et.

        Nimittäin, kun häiriönsuodatus riippuu paljonkin siitä taajuudesta mitä halutaan eristää.

        Mitä korkeampi taajuus, niin sitä pienemmästä reiästä se livahtaa läpi. Ja jos puhutaan sellaisista taajuuksista mitä tietokoneissakin on, niin sitten paras suojaus saadaan aikaiseksi ihan tiiviillä rakenteella. Tokihan mikä tahansa nollajohto imee itseensä häiriöitä, ja siten suojaa ympäröiviä datajohtimia yms. mutta paras suojaus saadaan kun koko kone ympäröidään metallilla...

        Toisaalta, kuten tuossa jo mainitsinkin, itse en ole kuitenkaan vaivautunut mitään maadoitusjohtoja virittelemään, ja kone on toiminut ihan hyvin.

        Lyhyesti sanottuna: Tiivis laatikko suojaa konetta paremmin, mutta niin hyvä suojaus ei ole välttämättä tarpeen.


    • Pölynimuri

      Lähtökohtana voisi olla hyvä totutella siihen, että konetta et tule saamaan täysin äänettömäksi mitenkään, ellet ole valmis maksamaan itseäsi kipeäksi.

      Jos olet valmis maksamaan suurempia summia, niin tottakai vesiblokki prossulle, heatpipe näytönohjaimelle ja passiivinen virtalähde ainakin vähentävät mölytasoa todella dramaattisesti. Toki näillä lämpöongelmatkin voi unohtaa ja sallii rouheita kellotuksia.

      Mutta kysy itseltäsi, onko tietokoneen hurina todella niin vaikeasti häiritsevä asia, että olisit valmis maksamaan rahaa saadaksesi sen vähän hiljaisemmaksi? Järki mukaan!

      Tässä vaiheessa on hyvä katsastella tuotteita, joista on eniten hyötyä hintaansa nähden. Esimerkiksi Zalmanin CNPS-7000 Cu, jossa tulee mukana säädin jolla voit itse portaattomasti säätää tuulettimen nopeutta (ja näin myös siis äänen tasoa). Oma amd athlon xp3000 toimii 35 asteisena tuulettimen pyöriessä täysillä. Ei sovellu kaikille emolevyille. Hinta alta 40€

      Näytönohjaimeen esim. niin ikään zalmanin VF700-CU. Kytkettynä 5V sitä ei edes kuule kotelon ulkopuolelle, ellei nyt tarkoituksella yritä erottaa sitä. Ja jäähdyttää todella tehokkaasti tuolla pienemmälläkin 5V teholla! Sopii lähes kaikkiin näyttiksiin. Hintaa alle 30€

      Koteloon vaikka pari 12cm tuuletinta, sellaisia joissa maksimissaan 18-20db mölytaso. 20€ saat pari kipaletta.

      Näin, noilla käy jäähdytys erinomaisesti ja on riittävän hiljainen (ja paljon parempi kuin vakio jäähyt)yhdistelmä. Hintaa tosin kertyi jo nyt minimissään 75-90€. Kuinka paljon olet valmis maksamaan rahaa tietokoneen saamisesta "jonkun verran" hiljaisemmaksi.

      Olen jopa kuullut väitteitä että jotkut ennemmin vaikka tinkivät suorituskyvystä, kunhan vaan kone ei pidä ääntä! Ihme touhua!!!

      • Pazi

        Tekee itse Blokit Prossulle, näytönohjaimelle,
        piiri sarjalle ja vaikka vielä kovoille.

        Itse tein edelliseen koneeseen (Abit NF-7 ja Duron1400).
        Hintaa tuli projektille reilu n.40e
        (Eheim 600 pumppu ja PVC letkua).
        Jäähdytys kennon purin yhestä romuautosta.

        Ei tullu projektille paljoo hintaa ja oli hiljainnen ja tehokas.
        Sain samalla lisään tyneen jäähdytystehon ansiosta pikkusen revittyä tehojakin lisää Duron taipui jatkuvassa käytössä 2400Mzh asti.


      • atx

        Ei ne Zalmanin häkkyrät ole niin ylivoimaisia; mulla on Glacialtech Silentbreeze 462 III. 15€ 19dB ja AXP3000 käy 35-asteisena. Sopivuus eri kokoonpanoihin myös ihan toista luokkaa. Zalman on kyllä näyttävämmän näköinen...


      • Pölynimuri
        atx kirjoitti:

        Ei ne Zalmanin häkkyrät ole niin ylivoimaisia; mulla on Glacialtech Silentbreeze 462 III. 15€ 19dB ja AXP3000 käy 35-asteisena. Sopivuus eri kokoonpanoihin myös ihan toista luokkaa. Zalman on kyllä näyttävämmän näköinen...

        Juu eihän se zalamannit ylivoimaisia missään tapauksessa ole, ei hinnan eikä tehon puolesta! Kerroin vain esimerkin tuossa... itseltä nuo kyseiset löytyy joten kokemuksen pohjalta juttelin niistä :)

        Pazille: Tokihan sitä voi itsekin kyhäillä kotikonstein kelpo jäähdytyksiä koneeseen. Mutta monet (itseni mukaanlukien) eivät arvaa ruveta itse vääntämään, että "kasailempa tuosta ite vesijäähyt koneeseen" :D


      • alumiiniprofiili

        Itse olen suosinut isoja passiivisia jäähdytyskomponentteja veden sijasta, koska vesijäähdytyksessä vesipumppu ja jäähdytyskennon tuulettimet pitävät aivan liikaa melua.

        Koneen saa kohtalaisen pienin kustannuksin äänettömäksi tällä tavoin:
        -kovalevy (mieluiten viileä 5400rpm malli) kahden ison hiekalla täytetyn muovipussin väliin, hiekka eristää tehokkaasti ääntä eikä kovalevyn melua sen jälkeen kuule ilman stetoskooppia
        -prosessoriin ISO alumiiniprofiili, sen lisäksi cpu:ta joutuu vielä alivoltittamaan ja tarvittaessa ripauksen verran alikellottamaankin
        -virtalähteeksi esim. fortron zen jossa ei ole tuuletinta

        Lopputulos on todella hiljainen, loisteputkilampun surinan luokkaa. Vaivannäkö ehdottomasti kannattaa, koska sen jälkeen esim. kuulee oman hengityksen, ja musiikkia kuunnellessa hiljaisimmatkin kohdat erottuvat hyvin; elokuvia katsellessa jännittävät hiljaiset kohdat ovat tunnelmallisia jne. Eikä tarvitse kärsiä mistään jatkuvasta "vaimeasta" pumpun surinasta tai "hiljaisista" tuulettimista tms.


      • askartelija...
        atx kirjoitti:

        Ei ne Zalmanin häkkyrät ole niin ylivoimaisia; mulla on Glacialtech Silentbreeze 462 III. 15€ 19dB ja AXP3000 käy 35-asteisena. Sopivuus eri kokoonpanoihin myös ihan toista luokkaa. Zalman on kyllä näyttävämmän näköinen...

        "käy 35-asteisena."

        Millä kuormalla?

        Kyllähän minunkin koneeni pääsee melkein samaan... Ja kaikenlisäksi minä olen saanut sen aikaiseksi vakiojäähdyttimillä! Mutta se edellyttää sitä, että laitan SETIn pois päältä, nimittäin kun 100% kuormituksessa prosessorin lämpötila pysyttelee melko sitkeästi siinä 50 tietämillä.

        Mainittakoot, että juuri nyt koneeni lämpötilat olivat 35/34 astetta (CPU/System), johtuen siitä että SETIltä loppui juuri paketit.


      • atx
        askartelija... kirjoitti:

        "käy 35-asteisena."

        Millä kuormalla?

        Kyllähän minunkin koneeni pääsee melkein samaan... Ja kaikenlisäksi minä olen saanut sen aikaiseksi vakiojäähdyttimillä! Mutta se edellyttää sitä, että laitan SETIn pois päältä, nimittäin kun 100% kuormituksessa prosessorin lämpötila pysyttelee melko sitkeästi siinä 50 tietämillä.

        Mainittakoot, että juuri nyt koneeni lämpötilat olivat 35/34 astetta (CPU/System), johtuen siitä että SETIltä loppui juuri paketit.

        100% rasituksessa 55 astetta.


    • Ratilainen

      Junttasin koneen vaatehuoneeseen ja hommasin pitkän piuhan näytölle ja kirjoittimelle sekä ulkoiselle DVD-asemalle, joilla toin roinat työpöydälle. Hiiri ja näppis langattomia. Ei kuulkaa ole koneen metelit sen jälkeen häirinneet.

      • Steppari

        Hmm... Kyllä tää on se kaikkein paras ja halvin vaihtoehto, että tunkasee pöntön vaatekomeroon :D


      • feau
        Steppari kirjoitti:

        Hmm... Kyllä tää on se kaikkein paras ja halvin vaihtoehto, että tunkasee pöntön vaatekomeroon :D

        saisikohan sillain vaimennettua että heittäis ton konee kirjotus pöydä kaappii ja sinne kaijuti villaa:S????????????????????


      • assss
        Steppari kirjoitti:

        Hmm... Kyllä tää on se kaikkein paras ja halvin vaihtoehto, että tunkasee pöntön vaatekomeroon :D

        jos siellä olisi jokin tuuletinputki ulos, nythän ulkona on ainakin 15 C pakkasta.
        Tuli vain mieleen omassa kerrostaloasunnossani seinässä oleva vanhanajan kylmäkaappi.
        Se on liian pieni pc:lle.


    • Mika++

      Pojat rupes miettimään liian vaikeaa ratkaisua helppoon kysymykseen. Oikea vastaus kysymykseen "Miten tietokone lähes äänettömäksi" on "mykistä äänenvoimakkuus". Ei sitä mikroa tarvi tuon takia mihinkään kaappiin survoa.

      • HTPC

    • puuha-pete .

      Passiivijäähyjä ja vaimennusmattoa.

      • on tehoton

        eipä riitä sitte tehot esim pelaamiseen vaan pitää ostaa kaikenmaailman erillislaitteita. Tehokas PC hoitaa kaiken. Myös kodin valvonnan. Ilmaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe