Moikka kaikki
Täällä tuntuu olevan tiivis tunnelma Älvsbytalojen ympärillä :-)) Onkin aikaa kun on tullut tätä luettua.
Itselläni on menossa rakennusprojekti parhaillaan. Suurelementeistä tehdään. Plania talo, yksilöllisten suunnitelmien mukaan. Kustannusarvio 200 keuroa, mutta niin on neliöitäkin 200, joten ei ole paha neliökustannus. Yläkerta tulee valmiiksi kertaheitolla, joten ottakaapa se huomioon Älväreihin ym. halpiksiin verratessa.
Annan teille yhden neuvon, jonka meidän vastaava meille neuvoi(30 vuotta kokemusta, erittäin kokenut, erittäin pätevä, toimii mm. kuntotarkastajana ja piirinsä pientalorakentamisen asiantuntijana)
Se neuvo on, että jos on oikein vähän rahaa, niin pitää rakentaa VÄHEMMÄN. Se on ainoa tapa säästää rahaa oikeasti rakentamisessa. Laadussa ei pidä lähteä liikaa fuskaamaan. Pitää vaan rakentaa vähemmän, esim. 100 m2. Senhän voi tehdä niinkin, että tekee ensin sen 100 m2 ja sitten rakentaa siihen lisäsiiven myöhemmin.
Meidän talo nousee yksilöllisistä piirustuksista. Aikamme selattiin kaikenlaisia talopaketteja eikä löydetty niistä mieleistämme. Jos ei muuta ollut vikaa, niin talo ei sopinut kertakaikkiaan tontille! Eikä meitä hirveästi innosta rakentaa näitä perinnepiperryksiäkään. Talo saa mielellään näyttää vuonna 2005 rakennetulta eikä miltään ylikoristellulta museojoulukuuselta. Tämä on tietysti makuasia. Kunhan nostin esiin, että kaikki eivät välttämättä tykkää nykyään vallitsevasta perinnetalovillityksestä. Sekin saattaa mennä kohta ohi ja silloin nämä perinnetalot ovat kuinka haluttuja?
Kyllä me mietittiin aivan alussa noita Älväreitä ja Design-talojakin (siis vaiheessa kun vielä uskottiin tyyppitaloista löytyvän sen meidän talon). Meillä oli vastaava konsulttina jo tossa vaiheessa. Hän neuvoi miettimään kaksi kertaa Älvsbyn kanssa. Hänen mukaansa:
-talo on tuulella kylmä (eivät käytä kunnon tuulensuojalevyä)
-alapohjan kanssa ongelmia (kosteus, kylmyys)
-pesuhuone tehty niin huonosti, että vuotaa lähes pomminvarmasti
-takan, muuratun piipun jne saaminen vaatii sähellystä (meillä 2 muurattua piippua!)
-sähköt ovat alamittaiset nykyajan tarpeisiin nähden
-seinistä tulee epäsiistit, koska lastulevyillä ei voi noin levyttää, pitäisi jättää sentin raot (hän joutuu kuntotarkastuksissa aina laittaan miinukset noista Älvsbyille)
Parissa Älvsbyssä olen itsekin käynyt. Omien havaintojen mukaan äänieristys on olematonta ja varsinkin yläkerrassa lattiat myötää helposti ison miehen painon alla. Kyllä talon pitää ihmisen paino kestää, painoi tämä mitä hyvänsä. Vaikka itse rakennuttaja painaisikin anorektikon verran niin mistä tiedät vaikka joudut joskus talon myymään ja kiinnostunut ostaja on raskaan sarjan painija? Meillä ainakin on yritetty miettiä sellaisiakin juttuja. Vaikka yksilöllinen talo tehdään, niin se ei saa olla sillätavalla erikoinen, ettei se muille kelpaa.
Meillä yksilöllisyys tarkoittaa lähinnä upean isoa ja hyvin suunniteltua keittiötä. Samoin khh-pesuhuone-kylpyläosastoon on satsattu. Ei varmasti tule olemaan ongelmia, talo kelpaa perheelle kuin perheelle aivan varmasti!
Design-taloista vastaavallamme oli kokemusta sen verran, että oli pari taloa valvonut. Joten tiesi tarkkaan senkin toteutuksen. Sanoi sen olevan ok, jos vaan piirustukset passaa. Meille ei passannut. Kuten kaikissa näissä "valmistaloissa", muutoksia on vaikea saada ja niille tulee äkkiä kovasti hintaa. Meillä kun oli omat piirustukset, niin tuo vaihtoehto jäi pois.
Sellaisen neuvon annan teille, että ei taloprojektissa ole olemassakaan mitään sellaista kuin valmistalo. Jotta talosta tulee kunnollinen, niin itse on perehdyttävä asiantuntijoiden avustuksella semmoisiin asioihin kuin sähköistykset, LVI-asiat, rakenteiden ääneneristykset, laajennusvarat jne. Omakotitalo asuminen on kumminkin aika paljon tietämystä vaativaa, joten on hyvä vain, jos niihin asiohin rupeaa perehtymään ajoissa. Taloa pitää pystyä sen elinkaaren aikana myös huoltamaan. Miten pystyt, jos olet "outsorsannut" itsesi ulos projektista jo alkumetreillä? Näin ainakin itse filosofoin.
Pesutiloihin meille tulee betonista lattiat ja harkosta seinät. Vesieristeen alle tulee varmuuden vuoksi kosteusprosentin seurantaa varten antureita. Ne eivät maksa juuri mitään. Kaikki vesijohdot menee suojaputkissa, laatan alle ei voi vuotaa mikään. Talo tulee 1 metriä muuta maastoa korkeammalle hiekkapenkalle. Vesi ja kosteus ei meitä ainakaan vaivaa.
Talotekniikka saadaan itse valita, mikä on mukavaa. Valmistaloissa joutuu hyväksymään sen, mikä tulee paketin mukana. Vaikka paketissa voisi esim. iv-koneen vaihtaa toiseksi, niin onko isommalle ja paremmalle koneelle edes tilaa talossa?
Eikä niille teknisille laitteille ole omaa tilakaan. Meillä tekniikka menee omaan huoneeseensa, joka verhotaan äänieristeseinän taakse. Kaikkin väliseiniin tulee äänieristysvillat. Välipohjaan tulee uiva lattia villan päälle. Ei kuulu kopinat. Välipohjaan me pistettiin extraa liimapuupalkkeja. Minimikuorma minkä välipohjan pitää kantaa on 150 kg neliömetrille. Me pistettin tuplaten, jotta on varaa pitää pientä kirjahyllyäkin. Yläkerran kylppärin kohdalla kantavuus on vielä tuostakin suurempi. Kestää vaikka betonivalu laittaa. Ei sitä tosin sen vuoksi laitettu vaan siksi, että rakenteista tulisi jäykempiä. Pesutiloissa on tolppaa 30 sentin välein pystyssä niiltä osin kuin ei ole kivirakennetta. Kodinhoitohuone on vesieristetty lattian osalta seinille 30 senttiä nostaen. Tämä siltä varalta, että pesukone pääsisi joskus tekemään tepposet.
Mielestäni meille ei tule hirveän kallis talo ottaen huomioon, että saamme itse vaikuttaa liki kaikkeen ja tehdä monet asian ns. viimeisen päälle oikein.
Semmoinen neuvo vielä, että ei rakennustöihin osallistumista pidä pelätä. Nehän ovat pääasiassa hauskoja töitä! Omaa taloa on mukava olla tekemässä. Samalla oppii omasta talostaan paljon, mistä on hyötyä myöhemmin, kun sitä korjataan/huolletaan/laajennetaan.
Kun on itse mukana, niin samalla voi varmistua siitä, että hommat tehdään oikein eikä melkein. Ei varmasti tule märät villat tms. seiniin kun isäntä on itse mukana auttamassa.
Rakentaisin tällä tavalla toisenkin kerran. Onko edes olemassa muuta tapaa rakentaa? Voiko elämänsä suurimman projektin laatuvastuuta siirtää muille? Itse en siirtäisi vaikka mulla on vastaavakin erittäin hyvä (mutta ei hän jouda aina työmaalla olemaan). Kun on kyseessä minun rahat, niin minä vahdin vähän niiden peräänkin miten niitä käytetään.
Parin talon päässä naapurissa rakennetaan muuten pitkästä tavarasta huomattavasti pienempää taloa kuin meillä. Pari veljestä siinä tekee toiselle taloa. Kävin jututtamassa ja luulin, että ovat ammattilaisia. Kiistivät olevansa. Kyllä oli siisti työnjälki jo runkovaiheessa, mutta niinhän se on, että kun itselleen rakentaa eikä ole kiirettä, niin hyvää tulee. Vaikka vain kaksi (kokenutta?) amatööriä teki taloa, niin ei tuo nyt hirveän kauaa näyttänyt kestävän. Tuokin on vaihtoehto. Ottaa vaan kokeneen timpurin runkovaiheeseen ja menee itse mukaan. Kuulemma perustalossa erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto. Samaa sanoi naapuri, kun kysyin, että kannattaako se pitkästä tekeminen. Sanoi kannattavan, vaikka ottaisi työntekijän. Voi sen koko hommankin teettää timpuriporukalla, jos ei itse jouda.
Rivakka timpuriporukka tekee pitkästä perusmallisen talon (mitä nää Älvärit ja Designit) parissa viikossa säältä suojaan. Siitä on helppo jatkaa joko itse tai sitten timpurin kanssa tuntitöinä tehden eteenpäin. Rahalliset kustannukset jää aivan varmasti suunnilleen samoihin kuin noiden Älväreiden ym. kanssa, mutta laatutasoon voi muutamissa hyvin valituissa kohteissa valita parempaa. Ei niitä sähköjäkään tartte heti Euroopan parhaiksi laittaa, mutta paljon auttaa, jos vetelee putket valmiiksi!
Itsellä oli juuri eilen tuo työvaihe päällä. Vetelin varauksia mm. automatiikkaa ja lisäsähköjä varten eri puolille taloa. Meille tulee iso saarekekeittiö ja liesi siihen keskelle. Vetelin sähköputket valmiiksi nurkkaankin, jos joku haluaa siirtää lieden sinne. Kustannus tässä vaiheessa huomioon otettuna muutama eero. Samalla laittelin keittiöön katon rajaan tv:lle varauksen. Voi katella aamuteeveetä kahvipöydästä. Älkää ihmeessä missatko mahdollisuutta päästä pohtimaan tämmöisiä asioita OMASSA TALOSSANNE. Jos valmistaloja olisi oikeasti olemassa, niin sehän tarkoittaisi vain, että joku on teidän puolestanne miettinyt mitä kivoja juttuja jätetään pois. Hyvää syksynjatkoa ja tsemppiä kaikille elämänsä projektiin lähteneille! Tää on kyllä tosi aikaaviepää hommaa, mutta hemmetin mielenkiintoista.
Terveisiä ja neuvoja raksalta!
43
5470
Vastaukset
- pankkiiri
Ei varmsti onnistu tai sitten talousarvioon ei ole laskettu tonttia tai muuta infraa ja vähennetty vielä jostain muualtakin.
Onnea yritykseen kuitenkin, Plania on ihan hyvä vaihtoehto.- jos et itse tee AIVAN kaikkea
....sillä tuohon rahaan ulkopuolisia työmiehiä ei voi käyttää. Talopaketin on täytynyt maksaa pitkälti yli 80 000 euroa ja siitä jäävällä vajaalla 120 000 ei ihmeitä tehdä jos et omista rautakauppaa, jos mainitsemassasi 200 0000 kokonaisbudjetissa on tosiaan myös perustuskustannukset, liittymät jne.
- Rakentaja 2006
jos et itse tee AIVAN kaikkea kirjoitti:
....sillä tuohon rahaan ulkopuolisia työmiehiä ei voi käyttää. Talopaketin on täytynyt maksaa pitkälti yli 80 000 euroa ja siitä jäävällä vajaalla 120 000 ei ihmeitä tehdä jos et omista rautakauppaa, jos mainitsemassasi 200 0000 kokonaisbudjetissa on tosiaan myös perustuskustannukset, liittymät jne.
Tontti on vuokratontti.
Rakennuspaikka on maaseututaajama. Työvoimaa ei silti tahdo saada, kaikki kunnon tekijät ovat kesäisin rahanteossa kaupungeissa. Talvea vasten tuntuu helpottavan. Eipä tässä toisaalta ole mikään kiire. Talo on jo säiltä hyvin suojassa, lämmöt päällä. Vaikka kaksi vuotta yksin tekisin loppuja niin ei haittaa. Ehtiipähän kuivuakin kunnolla. Tosin tarkoitus ei ole herkutella aivan näin pitkään tän kanssa. Jatketaan tuntityöntekijän kanssa ja omin voimin talven aikana. Kesään tai viimeistään vuoden päästä päästään varmaan muuttamaan sisään.
Enkä tosiaankaan itse tee kaikkea, en edes osaa. Ei ole tuttuja eikä sukulaisia putkimiehinä ja sähkömiehinä, joten suurin osa asioista ihan rahalla ostamalla hankitaan. Huvittaa oikein lukea noita muiden rakennusjuttuja, joissa aina kaikki saadaan puoli-ilmaiseksi "tuttavilta".
Rakentamisesta sitäpaitsi suurin osa on materiaaleja, työn osuus hinnasta on kumminkin se pienempi osa. Joten vaikka työn saisi lahjaksi, niin mistä saa ilmaiset materiaalit? Varastamalla?
LVI-tarvikkeiden hinnoissa tuntuu olevan eniten ilmaa ja sen puolen kilpailutukseen kannattaa rakentajan panostaa aikaansa. Kuulemma osa työstä on hinnoiteltu tarvikkeisiin. Tiedä sitten siitäkään. Vertailla kumminkin kannattaa. Kun tarvikkeet on tarkkaan speksattu, on aivan sama mistä ne ottaa. Halvin hinta ratkaisee, Uponorin putki kun on samaa Uponorin putkea joka paikassa.
Kun ei pidä kiirettä, niin on aikaa vertailla eri vaihtoehtoja ja hankintalähteitä. Kilpailuttamalla säästää, mutta kannattaa huomata, että kilpailuttaminen on TYÖTÄ. Se vaatii aikaa! Kiire on rakentajan pahin vihollinen. Se tekee rankasta projektista suorastaan helvetin raskaan. Kun ei ole kiirettä, niin tästä voi jopa nauttia.
Aika paljon töistä on ammattimiehilläkin ns. valmistelevia töitä. Niitä pystyy kuka tahansa tekemään. Paljon nopeuttaa ammattilaisten töitä, jos pystyt tuomaan tarvikkeet valmiiksi työpisteen lähelle, siivoamaan jne. Yksinkertaisemmat timpurin työt onnistuu myös useimmilta. Sähkötöistäkin suurin osa on ihan muuta kuin sähköjohtojen kanssa pelaamista. Muoviputkea vedellään, reikiä poraillaan, sähkörasioiden kiinnityksiä laitellaan naulaamalla pystyrankoihin. Kuka tahansa, jolla pysyy vasara kädessä voi nuo työt tehdä. Varsinaiset johdot vetää ja kytkee sähkäri. Kun kaikki aputyöt ovat jo valmiina, niin siinä ei sähkärillä kauaa nokka tuhise. Tuntitöinä tekee. Ei otettu edes urakkaa, kun laskettiin näin halvimmaksi. Suurin osa tavarasta tulee Finn-Parttialta.
Itse tehdään ilmastointityötkin. KVV-vastaava tarkastaa tekemämme. Neuvoja kyselemällä ja piirustusten mukaan tekemällä hommassa on aika vaikea edes ensikertalaisen epäonnistua. Nykyään on sitäpaitsi aika kova valvonta työmailla. KVV-vastaava näyttää ihan tosissaan tutkivan työn jäljen, niin meidän kuin ammattilaistenkin tekemän. - Rakentaja 2005
Rahoituksen hankkimisvaiheessa varauduimme 1300 euroon neliöltä. Nyt lähes kaikki hankkinnat on jo tehty, näyttää siltä, että budjetti talon osalta jää tosiaan tuohon 1000 e/m2.
Mitään älytöntä luksusta meille ei tule, mutta ei toisaalta aina edes halvinta. Esim. halvimmat laminaatit skippasin materiaalina, kun en usko niiden kestävyyteen.
En tiedä sitten mitä talon pitää maksaa, mutta näin vaan tässä näyttää käyvän, että rahaa jää reilusti pihan laittoon ja autotalliin. Aika paljon olen ostellut itselle työkalujakin. Niitä en ole kirjannut projektin kustannuksiin ainakaan vielä. Tarkoitus on nimittäin jossain vaiheessa myydä niitä eteenpäin. Jos raatsin, vaaituskone näyttää olevan kiva vekotin pihanteossakin :-) - Välttämätön
Rakentaja 2005 kirjoitti:
Rahoituksen hankkimisvaiheessa varauduimme 1300 euroon neliöltä. Nyt lähes kaikki hankkinnat on jo tehty, näyttää siltä, että budjetti talon osalta jää tosiaan tuohon 1000 e/m2.
Mitään älytöntä luksusta meille ei tule, mutta ei toisaalta aina edes halvinta. Esim. halvimmat laminaatit skippasin materiaalina, kun en usko niiden kestävyyteen.
En tiedä sitten mitä talon pitää maksaa, mutta näin vaan tässä näyttää käyvän, että rahaa jää reilusti pihan laittoon ja autotalliin. Aika paljon olen ostellut itselle työkalujakin. Niitä en ole kirjannut projektin kustannuksiin ainakaan vielä. Tarkoitus on nimittäin jossain vaiheessa myydä niitä eteenpäin. Jos raatsin, vaaituskone näyttää olevan kiva vekotin pihanteossakin :-)Jos tarkoitit laseria? -Välttämätön.
Jos ei haluta ryssiä, vaan tehdään vimpan päälle hyvin, niin silloin laattapohjia yms. muita tehdessä käytetään aina ehdottomasti laseria apuna. - jouska.
pääsimme alle 1000 euron neliö (neliöitä 260).
- valinnut massiivisen
kivirakenteen runkomateriaaliksi. Mutta nämä ovat makuasioita ja 20-30 vuoden päästä nähdään, ovatko höyrynsulkumuoviin perustuvat rakenteet kestäneet ajan hammasta.
- Rakentaja 2006
Yritettiin betonielementistä taloa saadakin, mutta ei löydetty sopivaa yhteistyökumppania.
Harkoista en lähde mitään tekemään. Hinta nousee aivan tähtitieteelliseksi, jos käyttää työvoimaa. Itse tekemällä taas ei aika eikä fysiikka riitä keikkua kuukausikaupalla telineillä latomassa niitä harkkoja sinne.
Ainahan nuo muovit saa uusittua, jos ne muka ei kestä.
- Real vastaava
Mainitsit seuraavaa:
"-talo on tuulella kylmä (eivät käytä kunnon tuulensuojalevyä)"
Ei se kylmyys tuulella johdu tuulensuojasta.Vaan eristeestä.Ja mahdollisesti korvausilmaventtiileista, mutta sekin on säädöistä kiinni/sekä oikeanlaisista venttiileisä. Älsbyssä on saumaton tuulensuojakangas, joka on parempi kuin tavallinen 12 mm tuulensuojalevy.
Tuulensuojakangas pitää taatusti paremmin tuulta kuin tuulensuojalevy.
Muuhun en ota kantaa.Kiinnitti vain huomiota tuo vastaavan lausahdus.Joka ei pidä paikkaansa.- johtunee
enemmänkin älvärin alkeellisesta ilmanvaihtojärjestelmästä.
Raitis ilma otetaan seinään tehtyjen reikien kautta lämmittämättömänä sisälle.
Nykyisin katsotaan minimi-ilmanvaihdon olevan huonetilavuus kahta tuntia kohti.
On aivan varmaa, että pakkasella tuollaisen määrän pakkasilman sisääntuonti aiheuttaa vedon sekä kylmyyden tunnetta - Rakentaja 2005
Hän on nähnyt satoja käytettyjä pientaloja kuntotarkastajana, joten kokemusta ja näkemystä asiasta on. Jos hän sanoo, että se on tuulella kylmä, niin sitten se on. Uskon kyllä häntä enkä mitään markkinamiehiä täällä. Tätä palstaa lukee aika moni talomyyjä ja sen vuoksi täällä tämmöinen mekkala onkin.
Kuulostaa mainosmiesten jutuilta nuo sun "parempi kuin". Miten se tuo Älvsby ainoana talotehtaana aina parempaa materiaalia olisi onnistunut taloihinsa valitsemaan kun se parempi laatu ei muuten näy missään kun niissä taloissa käy?
Tuulensuojalevyissä runkoleijona tiiviiksi teipattuna on kai sitä parasta mitä rahalla voi löytää. Ainakin asiantuntijat näyttää sitä itselleen laittavan. Meille olisi tullut siitä, ellei olisi ollut elementtitehtaan ratkaisut sanelemassa ratkaisuja. - Real vastaava
Hän on nähnyt satoja käytettyjä pientaloja kuntotarkastajana, joten kokemusta ja näkemystä asiasta on. Jos hän sanoo, että se on tuulella kylmä, niin sitten se on. Uskon kyllä häntä enkä mitään markkinamiehiä täällä. Tätä palstaa lukee aika moni talomyyjä ja sen vuoksi täällä tämmöinen mekkala onkin.
Kuulostaa mainosmiesten jutuilta nuo sun "parempi kuin". Miten se tuo Älvsby ainoana talotehtaana aina parempaa materiaalia olisi onnistunut taloihinsa valitsemaan kun se parempi laatu ei muuten näy missään kun niissä taloissa käy?
Tuulensuojalevyissä runkoleijona tiiviiksi teipattuna on kai sitä parasta mitä rahalla voi löytää. Ainakin asiantuntijat näyttää sitä itselleen laittavan. Meille olisi tullut siitä, ellei olisi ollut elementtitehtaan ratkaisut sanelemassa ratkaisuja.Kuten jo aiemmin mainitsin, en ottanut kantaa kuin tuulensuojaan.
Se kylmyys ei todellakaan johdu tuulensuojasta.
Kyllä siellä on jotain muuta vialla.
Tuulensuojalevyjen teipit ei muuten kestä kuin sen ajan mitä ne ovat näkyvissä.Heti kun puuverhous/tiiliverhous on paikallaan, teipit repsottaa. Kurkkaa ulkoverhouksen taakse vaikka mitä tahansa taloa, jossa on käytetty teippiä saumoissa. Joissakin näkyy jo rakennusvaiheessa teippien irtoilu.
Irtoilu johtuu siitä, että eristetilaan pääsee jostain ilmaa, ja ilmanpaineiden erot vaihtelevat päivittäin.Ilma etsii seinästä sen heikoimman kohdan.
Mikään teippi ei kestä saumassa. Ainut järkevätapa on tuulensuojalevyjen saumoissa on käyttää koolauspuuta (tämäkin onnistuu vain pystypuuverhotussa talossa (osittain)). Ristikoolaus! - RakMak
Real vastaava kirjoitti:
Kuten jo aiemmin mainitsin, en ottanut kantaa kuin tuulensuojaan.
Se kylmyys ei todellakaan johdu tuulensuojasta.
Kyllä siellä on jotain muuta vialla.
Tuulensuojalevyjen teipit ei muuten kestä kuin sen ajan mitä ne ovat näkyvissä.Heti kun puuverhous/tiiliverhous on paikallaan, teipit repsottaa. Kurkkaa ulkoverhouksen taakse vaikka mitä tahansa taloa, jossa on käytetty teippiä saumoissa. Joissakin näkyy jo rakennusvaiheessa teippien irtoilu.
Irtoilu johtuu siitä, että eristetilaan pääsee jostain ilmaa, ja ilmanpaineiden erot vaihtelevat päivittäin.Ilma etsii seinästä sen heikoimman kohdan.
Mikään teippi ei kestä saumassa. Ainut järkevätapa on tuulensuojalevyjen saumoissa on käyttää koolauspuuta (tämäkin onnistuu vain pystypuuverhotussa talossa (osittain)). Ristikoolaus!Teipit ei tahdo kestää oikein missään, missä paine-eroja on tasattavana. Siksi en omissa kohteissani salli esim. työporukan vahinkoja höyrynsulussa teippaamalla paikattavaksi vaan koolinkien välistä vedetään piusta muovia pois ja korvataan koko koolinkiväli ehjällä muovilla.
Kuten tässä keskustelussa tulikin ilmi, tuulensuoja on erittäin tärkeä talon lämpimyyden mutta myös rungon kosteusteknisen toimivuuden kannalta.
- mutta tieto taitaa puuttua
Äkkiseltään luettuani muutama seikka otti silmään:
"...niin itse on perehdyttävä asiantuntijoiden avustuksella semmoisiin asioihin kuin sähköistykset, LVI-asiat, rakenteiden ääneneristykset, laajennusvarat jne....."
Miten olet sitten perehtynyt talotekniikkaan ja mitä olet sillä saavuttanut ?
"...Kaikki vesijohdot menee suojaputkissa.."
Rakennusmäääräyskokoelma määrittelee nämä asiat, joten ihan lain mukaisesti menee jos on suojaputket ja vaihdettavat letkut. Niin ne menee muissakin taloissa....
"....Talotekniikka saadaan itse valita, mikä on mukavaa. Valmistaloissa joutuu hyväksymään sen, mikä tulee paketin mukana. Vaikka paketissa voisi esim. iv-koneen vaihtaa toiseksi, niin onko isommalle ja paremmalle koneelle edes tilaa talossa?...."
Tämä on toisaalta hyvä, mutta toisaalta huono, koska et osaa kuitenkaan itse valita järkevää vaihtoehtoa vaan perustat valintasi jonkun muun kertomaan.....joten lopputulos saattaa olla jopa huonompi. IV koneiden laatu tai sopivuus kohteeseen ei ole varrattavissa niiden kokoon. On hyviä pieniä ja huonoja isoja ja päin vastoin.
"....Kun on itse mukana, niin samalla voi varmistua siitä, että hommat tehdään oikein eikä melkein. Ei varmasti tule märät villat tms. seiniin kun isäntä on itse mukana auttamassa...."
Joo niihän sitä luulis, mutta kun tavallisella rakentajalla ei sitä tietoa ole kuin sen verran mitä hän itse kuvittelee. Märät villat jne. on tietysti sellainen jonka jokainen tajuaa, mutta nämäkin asiat hoituvat hyvän vastaavan avulla ja huomattavasti peremmin ja ammattitaitoisemmin. Harvalla rakentajalla on aikaa / mahdollisuutta olla paikalla päivät pitkät.
"....Kyllä oli siisti työnjälki jo runkovaiheessa, mutta niinhän se on, että kun itselleen rakentaa eikä ole kiirettä, niin hyvää tulee...."
Näin periaatteessa, mutta käytännössä homma menee usein silleen että siellä säästetään missä ei missään nimessä saisi säästää ja siellä tuhlataan missä voisi säästää. Lopputulos on monesti aika karua kateltavaa, jos sattuu näkemään talon ennen kuin laminaatti, laatat ja tapetit on paikoillaan.
Rakentamista ohjataan (onneksi) suhteellisen tarkoin määräyksin, joten vastaavaa mestaria palkatessa kannattaa tiedustella miten tuttu on SRMK ja onko hän kuullut mitään viikko sitten tulleesta uudesta määrräyksestä osaan D2.
Veikkaan että reilusti alle puolet hartiapankkirakentajista tuntee edes tyydyttävällä tasolla millaiset määräykset ohjaavat hänen työtään ja kuinka hommat pitäisi tehdä. Sitten kun rakennustyömaata valvoo vielä joku edullinen ja puolituttu mestari niin soppa on valmis.- Rakentaja 2005
Eikä mulla enää aika riitä roikkua täällä ja vastailla.
Vai kysyitkö jotain? Halusitko vain nokitella?
Rakennusmääräysten mukaan tosiaan rakennetaan, vaikea olisi muuten asioita tehdä. En tiedä miten se onnistuisi, pitäisi olla aika fakiiri! (Esim näin: päivällä tekisi ensin homman oikein, tarkastuttaisi sen ja kävisi yöllä salaa pilaamassa työt väärin tehdyiksi ja äkkiä touhontyöt piiloon betonin, levyjen ym. taakse? :-)
Totesin vain tuon suojaputkijutun, kun joku oli sitä mieltä, että vesijohto kun menee rikki, niin muka rakenteisiin menisi vedet. Ei ne kyllä nykytaloissa helpolla mene.
Asiantuntijoiden armoillahan sitä aina vähän ollaan, mutta mulla on siihen vanha takavuosina opittu kikka taskussa. Kysy aina neuvoa vähintään kahdelta asiantuntijalta, peluuta saaduilla vastauksilla näitä sitten toisiaan vastaan kunnes konsensus tai muu päätöksentekon tarvittava ymmärrys syntyy. Asioista saa myös itse tietoa helposti. Rakennustarvikemyyjillä on omat asiantuntijansa, rakennusinssejä ym. nekin ovat usein koulutukseltaan. Nykyään tietoa on tarjolla liikaakin, meillä kun on tämä netti nykyään, niin kyllä on helppoa olla rakentaja. Kyllä ne valinnat siitä selviävät ajan kanssa kohdilleen aivan varmasti. Ei muuta kun ryhdyt hankkeeseen vaan. Työ tekijäänsä neuvoo.
Hyväkään vastaava ei käytännössä kerkiä eikä edes voi olla työmaalla senkään vertaa kuin rakentaja itse ehtii. Mietipä asiaa vähän, niin ymmärrät miksi. Aika moni itserakentaja ottaa muuten vuorotteluvapaata tms, joten aikaa kyllä on, jos vain älyää sitä itselleen varata. Maksaa se vuorotteluvapaan pito, aivan oikein, mutta minä katson tämän investoinniksi. Investoinniksi sille, että osaan myöhemmin korjata taloani, rakentaa autotallin jne. Tämä on sitäpaitsi erinomaista vastapainoa varsinaiselle leipätyölle. Suosittelen!
Kauhukuvat mitä yrität maalailla lienevät 20 vuoden takaisia. Nykyään on tiukat määräykset, vastaavat ovat itse ensimmäiseksi lirissä,jos jotain sattuu ja lisäksi rakennusvalvonta tekee myös omat käyntinsä työmaalle. Tärkeimmät työvaiheet valvotaan joka tapauksessa moneen kertaan.
Minulla ainakaan ei ole pienintäkään epäilystä siitä, mitä laatutasoa talooni saan. Näen sen joka päivä niin selvästi itse, että nukun yöni rauhassa. Hyvää syksynjatkoa vaan muillekin raksalla pakertaville! - 2 taloa itselle tehnyt
omaa rooliansa ja sitä, kuinka vaigeaa se rakentaminen mukamas on.
Ei itse rakennustyö ole vaikeaa eikä hyväkään vastaava tasan taatusti tartu siihen villaveitseen ja tee töitä raksallasi. Semmoinen ihme on vielä näkemättä.
Käytännössä vastaava tekee töitä niin, että käy siellä raksalla korkeintaan kerran viikossa. Ei niille niin hyvää palkkaa pysty kukaan maksamaan, että ne jatkuvasti siellä raksalla notkuisivat. Käytännössä siten ainoaksi valvojaksi työmaalla jää rakentaja itse eikä tässä ole mitään ongelmaa.
Rakentajalla itsellään on suurin intressi vahtia, että hommat tehdään oikein. Jos epäilee, että jokin asia on menossa päin prinkkalaa, niin sitä vartenhan on se vastaava, että voi soittaa ja kysyä.
Eikä rakennustyö missään tapauksessa ole mitään vaikeaa. Kyse on lähinnä kunnon työvälineistä ja ajasta. Kun on kiire, niin edes ammattilaisilta ei tahdo syntyä kunnon työjälkeä. Amatöörit kun on asialla, niin jälki on vielä kamalampaa.
Kun tekee tuolla asenteella kuin tuo rakentaja tuossa tämän viestin alussa, niin hyvä varmasti tulee. Turha maalailla mitään peikkoja, mitä ei ole olemassakaan. Suomessa tehdään tuhansia taloja vuodessa omin käsin ja 98% niistä onnistuu vähintään tyydyttävästi. - kommentteja
Eikä mulla enää aika riitä roikkua täällä ja vastailla.
Vai kysyitkö jotain? Halusitko vain nokitella?
Rakennusmääräysten mukaan tosiaan rakennetaan, vaikea olisi muuten asioita tehdä. En tiedä miten se onnistuisi, pitäisi olla aika fakiiri! (Esim näin: päivällä tekisi ensin homman oikein, tarkastuttaisi sen ja kävisi yöllä salaa pilaamassa työt väärin tehdyiksi ja äkkiä touhontyöt piiloon betonin, levyjen ym. taakse? :-)
Totesin vain tuon suojaputkijutun, kun joku oli sitä mieltä, että vesijohto kun menee rikki, niin muka rakenteisiin menisi vedet. Ei ne kyllä nykytaloissa helpolla mene.
Asiantuntijoiden armoillahan sitä aina vähän ollaan, mutta mulla on siihen vanha takavuosina opittu kikka taskussa. Kysy aina neuvoa vähintään kahdelta asiantuntijalta, peluuta saaduilla vastauksilla näitä sitten toisiaan vastaan kunnes konsensus tai muu päätöksentekon tarvittava ymmärrys syntyy. Asioista saa myös itse tietoa helposti. Rakennustarvikemyyjillä on omat asiantuntijansa, rakennusinssejä ym. nekin ovat usein koulutukseltaan. Nykyään tietoa on tarjolla liikaakin, meillä kun on tämä netti nykyään, niin kyllä on helppoa olla rakentaja. Kyllä ne valinnat siitä selviävät ajan kanssa kohdilleen aivan varmasti. Ei muuta kun ryhdyt hankkeeseen vaan. Työ tekijäänsä neuvoo.
Hyväkään vastaava ei käytännössä kerkiä eikä edes voi olla työmaalla senkään vertaa kuin rakentaja itse ehtii. Mietipä asiaa vähän, niin ymmärrät miksi. Aika moni itserakentaja ottaa muuten vuorotteluvapaata tms, joten aikaa kyllä on, jos vain älyää sitä itselleen varata. Maksaa se vuorotteluvapaan pito, aivan oikein, mutta minä katson tämän investoinniksi. Investoinniksi sille, että osaan myöhemmin korjata taloani, rakentaa autotallin jne. Tämä on sitäpaitsi erinomaista vastapainoa varsinaiselle leipätyölle. Suosittelen!
Kauhukuvat mitä yrität maalailla lienevät 20 vuoden takaisia. Nykyään on tiukat määräykset, vastaavat ovat itse ensimmäiseksi lirissä,jos jotain sattuu ja lisäksi rakennusvalvonta tekee myös omat käyntinsä työmaalle. Tärkeimmät työvaiheet valvotaan joka tapauksessa moneen kertaan.
Minulla ainakaan ei ole pienintäkään epäilystä siitä, mitä laatutasoa talooni saan. Näen sen joka päivä niin selvästi itse, että nukun yöni rauhassa. Hyvää syksynjatkoa vaan muillekin raksalla pakertaville!Kuten sanoin, mitä tulee niihin suojaputkiin on ne asennettava joka tapauksessa tietyissä tilanteissa, joten myös valmiissa paketeissa on sellaiset.
Kyllä kyllä. Neuvoja kannattaa kysellä useammalta "asiantuntijalta", mutta kun usein tuppaa se aika loppumaan kesken....ja niitä kysyttäviä asioita kun on niin paljon.
Hyvä vastaava käy rakennuksella vain silloin kun hänät siellä tarvitaan. Hyvä vastaava tietää milloin paikalla on käytävä ja myös rakennuttajan olisi hyvä tietää milloin vastaavan tulisi käydä tarkistamassa että homma on tehty oikein ja tästä tulee pitää pöytäkirjaa koko rakentamisen ajan. Vrt. esim. kun runko on pystyssä, kun vesieriteet on asenettu jne. siis aina ennen kuin työvaihe peitetään.
Rakennuttaja itse on toki paikalla niin paljon kuin mahdollista, mutta vastaavan tarkoituksena ei ole seisoskella työmaalla ja tutkia miten kirvesmies naulailee tai miten rakennuttaja vetelee vedeneristystä. Ideana on todeta että työn lopputulos on vähintäänkin tyydyttävä eli hyväksyttävissä.
Ammattitaitoinen ostaja / hänen palkkaama ammattimies osaa pyytää mitä erilaisimpia dokumentteja talon rakennusajalta, joten niitä kannattaa tehdä ja säilyttää, mikäli haluaa joskus myydä talonsa.
(Hartiapankki)Rakentaminen ei ole erityisen vaikeaa, jos on aikaa, rahaa ja viitseliäisyyttä riittävästi. Useasti talo tehdään ns. myyntiin ja....no jokainen voi vain arvailla....
Miksi itselle tehtyjä, arkkitehdin suunnittelemia, yksilöllisiä jne. taloja joiden vuosimalli on luokkaa 2003 on niin paljon myynnissä ?
Jos teet talon jossa aiot asua pari vuotta ja sen jälkeen myydä, teetkö sen:
a) vimpanpäälle kunnolla ?
b) vai vaan siten että tönö pysyy juuri ja juuri pystyssä ja täyttää ehkä määräysten minimivaatimukset eikä niitäkään kaikkia ?
vielä helpompi kysymys, koskien samaa asiaa
Teetkö talon:
c) halvalla ?
d) kalliilla ?
Itse tehden talosta saa varmasti hyvän kun käyttää oikeissa kohdissa sitä asiansa osaavaa ammattimiestä, mutta aika harvalla on paria vuotta aikaa värkkäillä oman talonsa kimpussa. - näin minä tein
kommentteja kirjoitti:
Kuten sanoin, mitä tulee niihin suojaputkiin on ne asennettava joka tapauksessa tietyissä tilanteissa, joten myös valmiissa paketeissa on sellaiset.
Kyllä kyllä. Neuvoja kannattaa kysellä useammalta "asiantuntijalta", mutta kun usein tuppaa se aika loppumaan kesken....ja niitä kysyttäviä asioita kun on niin paljon.
Hyvä vastaava käy rakennuksella vain silloin kun hänät siellä tarvitaan. Hyvä vastaava tietää milloin paikalla on käytävä ja myös rakennuttajan olisi hyvä tietää milloin vastaavan tulisi käydä tarkistamassa että homma on tehty oikein ja tästä tulee pitää pöytäkirjaa koko rakentamisen ajan. Vrt. esim. kun runko on pystyssä, kun vesieriteet on asenettu jne. siis aina ennen kuin työvaihe peitetään.
Rakennuttaja itse on toki paikalla niin paljon kuin mahdollista, mutta vastaavan tarkoituksena ei ole seisoskella työmaalla ja tutkia miten kirvesmies naulailee tai miten rakennuttaja vetelee vedeneristystä. Ideana on todeta että työn lopputulos on vähintäänkin tyydyttävä eli hyväksyttävissä.
Ammattitaitoinen ostaja / hänen palkkaama ammattimies osaa pyytää mitä erilaisimpia dokumentteja talon rakennusajalta, joten niitä kannattaa tehdä ja säilyttää, mikäli haluaa joskus myydä talonsa.
(Hartiapankki)Rakentaminen ei ole erityisen vaikeaa, jos on aikaa, rahaa ja viitseliäisyyttä riittävästi. Useasti talo tehdään ns. myyntiin ja....no jokainen voi vain arvailla....
Miksi itselle tehtyjä, arkkitehdin suunnittelemia, yksilöllisiä jne. taloja joiden vuosimalli on luokkaa 2003 on niin paljon myynnissä ?
Jos teet talon jossa aiot asua pari vuotta ja sen jälkeen myydä, teetkö sen:
a) vimpanpäälle kunnolla ?
b) vai vaan siten että tönö pysyy juuri ja juuri pystyssä ja täyttää ehkä määräysten minimivaatimukset eikä niitäkään kaikkia ?
vielä helpompi kysymys, koskien samaa asiaa
Teetkö talon:
c) halvalla ?
d) kalliilla ?
Itse tehden talosta saa varmasti hyvän kun käyttää oikeissa kohdissa sitä asiansa osaavaa ammattimiestä, mutta aika harvalla on paria vuotta aikaa värkkäillä oman talonsa kimpussa.Tein talon itselleni aaa) loppuiäkseni bee) vimpan päälle cee) ei ole kaupan eikä tulekaan, perikunta kauppaa jos kauppaa.
terv. 5 vuotta asuttu eikä lässytetä silti paskaa kuten sinä
Noon gryndaarit eriksehen täälä ruukatta talutta saunan taakse.
- suuttua...
mutta toi teidän mestarinne kuullostaa ihan legendaariselta rakmak:lta :)
"Kodinhoitohuone on vesieristetty lattian osalta seinille 30 senttiä nostaen. Tämä siltä varalta, että pesukone pääsisi joskus tekemään tepposet. "
Paljonko tuosta on hyötyä jos kynnys on alle 30 cm?- Siis keltä kuulostaa....
Pappa on ottanut vaihteeksi vähän nuorekkaamman soundin... :D
- varmaan
Siis keltä kuulostaa.... kirjoitti:
Pappa on ottanut vaihteeksi vähän nuorekkaamman soundin... :D
päästään kuulemaan miten huoneet ovat oikeaan ilmansuuntaan ja saunassa on kaksi kiuasta...
- Arkkitehdin piirtämä
varmaan kirjoitti:
päästään kuulemaan miten huoneet ovat oikeaan ilmansuuntaan ja saunassa on kaksi kiuasta...
Eiköhän joka ainoa yksilöllisesti tehty mökki, mikä on asiansa osaavan arkkitehdin suunnittelema, täytä nuo ehdot?
Meillä ainakin ilmansuunnat, tontin muodot ja perheen toivomus reilusta kodinhoitohuoneesta on otettu huomioon. Makuuhuoneet ovat pienimmilläänkin 15 m2, aikuisten makkari 25 m2.
Jos tyyppitalo minimaalisine tiloineen meille kelpaisi ja olisi tontille passannut, niin ei kai sitä olisi ruvettu erikseen taloa suunnittelemaan?
Yksilöllisesti suunniteltuja tai ainakin soviteltuja tyyppitaloja on enemmän kuin arvaattekaan. Esimerkiksi Lappli tarjoaa aivan vakiona jokaiseen talonsa tuon palvelun kun vain ymmärtää kysyä sitä. - RakMak
Pääsinpäs minäkin tuon sanomaan :-)
Ei ole Plania taloja valvottavana. Valvon vain omasuunnittelemiani kohteita.
Kodinhoitohuoneen (osittainen) vesieristäminen on järkevää, jos siellä on esim. kuraeteinen. Siinähän on vedensuihkuttelupiste usein lähellä. Tietysti koko lattian vesieristäminen antaa turvaa pesukoneenkin temppujen varalta. Meillä kumpaakaan temppua ei ole tosin tehty, talo on tehty aikana jolloin noita nykyisenlaisia vesieristeitä ei vielä ollut. Enkä taida seuraavassa remontissa noita laittakkaan, kun ei ole enää kuraiässä olevia. Taitaa olla rullaattoriramppi pääovelle enemmän ajankohtainen remonttikohde meillä. - RakMak
varmaan kirjoitti:
Mutta kahta kiuasta ei ole. Montako kertaa aiot vielä jankata tuota vai joko suostut uskomaan?
Ilmeisesti se kaksi kiuasta täytyy yrittää seuraavassa remontissa laittaa. Sehän selvästi herättää kateutta tuulipuvuissa aivan sietämättömästi :-) - ja nyt jo
RakMak kirjoitti:
Mutta kahta kiuasta ei ole. Montako kertaa aiot vielä jankata tuota vai joko suostut uskomaan?
Ilmeisesti se kaksi kiuasta täytyy yrittää seuraavassa remontissa laittaa. Sehän selvästi herättää kateutta tuulipuvuissa aivan sietämättömästi :-)rempaa suunnitteilla.
Onko pesuhuone kussut alleen, irtosiko laatat vai pitääkö höyrysulut liimata uudelleen?
Sori, en vaan jaksa ottaa RakMak:a enää vakavasti. - kunnossa oli
RakMak kirjoitti:
Pääsinpäs minäkin tuon sanomaan :-)
Ei ole Plania taloja valvottavana. Valvon vain omasuunnittelemiani kohteita.
Kodinhoitohuoneen (osittainen) vesieristäminen on järkevää, jos siellä on esim. kuraeteinen. Siinähän on vedensuihkuttelupiste usein lähellä. Tietysti koko lattian vesieristäminen antaa turvaa pesukoneenkin temppujen varalta. Meillä kumpaakaan temppua ei ole tosin tehty, talo on tehty aikana jolloin noita nykyisenlaisia vesieristeitä ei vielä ollut. Enkä taida seuraavassa remontissa noita laittakkaan, kun ei ole enää kuraiässä olevia. Taitaa olla rullaattoriramppi pääovelle enemmän ajankohtainen remonttikohde meillä."Ei ole Plania taloja valvottavana. Valvon vain omasuunnittelemiani kohteita. "
Mites mulla oli sellainen käsitys että rakmak oli tehnyt 20-vuotisen uran rakennusten kuntokartoittajana, taisi olla tuo sitten joku sivuhomma jos kerran suunnittelee ja valvoo? - RakMak
kunnossa oli kirjoitti:
"Ei ole Plania taloja valvottavana. Valvon vain omasuunnittelemiani kohteita. "
Mites mulla oli sellainen käsitys että rakmak oli tehnyt 20-vuotisen uran rakennusten kuntokartoittajana, taisi olla tuo sitten joku sivuhomma jos kerran suunnittelee ja valvoo?Sitä tehdään mille on kysyntää, mitä pähkimistä siinä on?
Näissä suhdanteissa rakennuttaminen kannattaa paremmin. - kuntokartoittajana
kunnossa oli kirjoitti:
"Ei ole Plania taloja valvottavana. Valvon vain omasuunnittelemiani kohteita. "
Mites mulla oli sellainen käsitys että rakmak oli tehnyt 20-vuotisen uran rakennusten kuntokartoittajana, taisi olla tuo sitten joku sivuhomma jos kerran suunnittelee ja valvoo?eikä varmaan muutenkaan työelämässä. Minusta tuntuu, että tämä kaveri on joko työtön vastavalmistunut tai vielä opiskeleva amk-kaveri, jolla on joutoaikaa ja runsaasti kiihkeyttä, mutta ei kokemusta. Kirjoitustyyli ja vimmaisempien viestien sanasto vihjaavat 25-vuotiaaseen, kielellisesti lahjakkaaseen joutohemmoon. Miekkosen vaikuttimet ovat joka tapuksessa mysteerio.
- kyllä tosi tuottelias
kuntokartoittajana kirjoitti:
eikä varmaan muutenkaan työelämässä. Minusta tuntuu, että tämä kaveri on joko työtön vastavalmistunut tai vielä opiskeleva amk-kaveri, jolla on joutoaikaa ja runsaasti kiihkeyttä, mutta ei kokemusta. Kirjoitustyyli ja vimmaisempien viestien sanasto vihjaavat 25-vuotiaaseen, kielellisesti lahjakkaaseen joutohemmoon. Miekkosen vaikuttimet ovat joka tapuksessa mysteerio.
nääkin menee hänen piikkiinsä hähhhää
mihin sanastoon viittaat, tarjolla on elvareiden tietotoimiston mukaan 15 eri vaihtoehtoa - rakmak valvookin
ja nyt jo kirjoitti:
rempaa suunnitteilla.
Onko pesuhuone kussut alleen, irtosiko laatat vai pitääkö höyrysulut liimata uudelleen?
Sori, en vaan jaksa ottaa RakMak:a enää vakavasti.älväreitä? niissähän siirrytään paketin pystytyksen jälkeen suoraan remonttiin ilman turhia asumisaikoja
- historia
RakMak kirjoitti:
Ilmeisesti se kaksi kiuasta täytyy yrittää seuraavassa remontissa laittaa. Sehän selvästi herättää kateutta tuulipuvuissa aivan sietämättömästi :-)RakMK kirjoitti aivan vastaavan sepustuksen omasta talostaan kuin rakentaja 2005 ja 2006...
Sitten hetken päästä RakMK paljasti asuvansa vuokralla... Joku kaappasi RakMK:n nimimerkin jotta poika vähän rauhottuisi mutta pianpa RakMK julisti palanneensa RakMak:na ja että sota jatkuu...
Viikon meuhkaamisen jälkeen RakMak oli niin syvällä valheidensa suossa (lue rossipohjan pimennossa) että joutui paljastamaan ettei tiedä edes perusasioita mustamaalaamastaan talopaketista...
Siksi kyselin tuosta kahden kiukaan jutusta, ympyrä sulkeutuu?
Laita toki kaksikiuasta, puukiuas sellainen jossa on lasiluukut myös takkahuoneen puolelle, sähkökiukaaksi joku "hetivalmis" rosteripönttö ;) - RakMak
historia kirjoitti:
RakMK kirjoitti aivan vastaavan sepustuksen omasta talostaan kuin rakentaja 2005 ja 2006...
Sitten hetken päästä RakMK paljasti asuvansa vuokralla... Joku kaappasi RakMK:n nimimerkin jotta poika vähän rauhottuisi mutta pianpa RakMK julisti palanneensa RakMak:na ja että sota jatkuu...
Viikon meuhkaamisen jälkeen RakMak oli niin syvällä valheidensa suossa (lue rossipohjan pimennossa) että joutui paljastamaan ettei tiedä edes perusasioita mustamaalaamastaan talopaketista...
Siksi kyselin tuosta kahden kiukaan jutusta, ympyrä sulkeutuu?
Laita toki kaksikiuasta, puukiuas sellainen jossa on lasiluukut myös takkahuoneen puolelle, sähkökiukaaksi joku "hetivalmis" rosteripönttö ;)Ei varmaan kannattaisi edes vastata näihin provoihinne. Mutta minua rupesi kiinnostamaan päättömyytesi sen verran, että vaikutat jonkinverran älykkäältä mutta et kuitenkaan kykene päättelemään asioita minkään vertaa? (kelpaisitkohan väikkäriini esimerkkinä älykkäästä toopesta? :-)
Jos nyt oletetaan, että toisilla, vapaasti käytettävillä nimillä kirjoitetut höpinät pannaan minun lastikseni niin missä kohtaa mahtaa kertomukset täsmätä yhtään mihinkän? Oliko raudanluja päättelysi sitä tasoa, että koska joku rakentaa tänä vuonna taloa ja sinne tulee kiuas ja khh, niin kyseessä täytyy olla minun taloni? Ehdottomasti kenenkään muun talo se ei voi olla?? (arvaapa naurattaako minua kun tätä kirjoitin, suorastaan hirnun :-)
Oikeastaan se miksi rupesin kynäilemään sulle oli se epäjohdonmukaisuus, jonka itsekin toteat ja se ei sitten vaikuta haittaavan sinua lainkaan. Olen vilpittömästi utelias, millainen solmu aivoissa vaaditaan, että kykenee tuollaiseen loogiseen ja epäloogiseen ponnistukseen yhtäaikaa? Toteat itsekin, että nimellä RakMK suollettiin mitä ristiriitaisempia viestejä. Kuka tahansa saattoi tuota nimeä käyttää mihin tahansa. Millä ihmeen metodiikalla sinä sieltä massasta osaat poimia joitakin tarkoitukseesi sopivia viestejä (ja unohtaa epäsopivat viestit) ja väittää niitä poimimiasi viestejä a) luotettaviksi b) minun viesteiksi? (Entäpä, jos onkin oikeasti niin, että minä asunkin vuokralla? :-)
Itse en jaksa vanhoja viestejä ruveta kaivelemaan, mutta sulla varmaan riittää aikaa ja tupakkaa sitä tehdä. Kaivahan nyt ne tekstit esiin edes ja vertaa niitä. Ei taida yhtäläisyyksiä löytyä edes niistä sen enempää kuin että useimmissa suomalaisissa kodeissa on tosiaan sauna, khh ja jopa ulko-ovi :-) Vesieristeetkin nykytaloista pakostakin löytyvät, kun muuten ei saa rakentaa (ja mulla ei niitä ole edelleenkään).
Ehkä nämä olivat valtavan uusia juttuja älvärissä kyykkivälle luolaihmiselle? :-))))
ps. vilkaisin äkkiä - myönnetään todella äkkiä koska mulla on kiire - rakentaja 05/06:n viestejä, missä se kahden kiukaan stoori on?? Taidat olla aika einstein? :-) - mopo?
RakMak kirjoitti:
Ei varmaan kannattaisi edes vastata näihin provoihinne. Mutta minua rupesi kiinnostamaan päättömyytesi sen verran, että vaikutat jonkinverran älykkäältä mutta et kuitenkaan kykene päättelemään asioita minkään vertaa? (kelpaisitkohan väikkäriini esimerkkinä älykkäästä toopesta? :-)
Jos nyt oletetaan, että toisilla, vapaasti käytettävillä nimillä kirjoitetut höpinät pannaan minun lastikseni niin missä kohtaa mahtaa kertomukset täsmätä yhtään mihinkän? Oliko raudanluja päättelysi sitä tasoa, että koska joku rakentaa tänä vuonna taloa ja sinne tulee kiuas ja khh, niin kyseessä täytyy olla minun taloni? Ehdottomasti kenenkään muun talo se ei voi olla?? (arvaapa naurattaako minua kun tätä kirjoitin, suorastaan hirnun :-)
Oikeastaan se miksi rupesin kynäilemään sulle oli se epäjohdonmukaisuus, jonka itsekin toteat ja se ei sitten vaikuta haittaavan sinua lainkaan. Olen vilpittömästi utelias, millainen solmu aivoissa vaaditaan, että kykenee tuollaiseen loogiseen ja epäloogiseen ponnistukseen yhtäaikaa? Toteat itsekin, että nimellä RakMK suollettiin mitä ristiriitaisempia viestejä. Kuka tahansa saattoi tuota nimeä käyttää mihin tahansa. Millä ihmeen metodiikalla sinä sieltä massasta osaat poimia joitakin tarkoitukseesi sopivia viestejä (ja unohtaa epäsopivat viestit) ja väittää niitä poimimiasi viestejä a) luotettaviksi b) minun viesteiksi? (Entäpä, jos onkin oikeasti niin, että minä asunkin vuokralla? :-)
Itse en jaksa vanhoja viestejä ruveta kaivelemaan, mutta sulla varmaan riittää aikaa ja tupakkaa sitä tehdä. Kaivahan nyt ne tekstit esiin edes ja vertaa niitä. Ei taida yhtäläisyyksiä löytyä edes niistä sen enempää kuin että useimmissa suomalaisissa kodeissa on tosiaan sauna, khh ja jopa ulko-ovi :-) Vesieristeetkin nykytaloista pakostakin löytyvät, kun muuten ei saa rakentaa (ja mulla ei niitä ole edelleenkään).
Ehkä nämä olivat valtavan uusia juttuja älvärissä kyykkivälle luolaihmiselle? :-))))
ps. vilkaisin äkkiä - myönnetään todella äkkiä koska mulla on kiire - rakentaja 05/06:n viestejä, missä se kahden kiukaan stoori on?? Taidat olla aika einstein? :-)Ei varmaan kannattaisi edes vastata näihin provoihinne. Mutta minua rupesi kiinnostamaan päättömyytesi sen verran, että vaikutat jonkinverran älykkäältä mutta et kuitenkaan kykene päättelemään asioita minkään vertaa? (kelpaisitkohan väikkäriini esimerkkinä älykkäästä toopesta? :-)
* mikä väikkäriini? Älykäs en kai ole kun jaksan sua kiusata, pointtihan onkin noiden juttujesi juonen loogisuuden puutteet, alat jo olla kärryillä siitä miksi juttujesi uskottavuus on hieman niin ja näin...
* se parhaiten nauraa jolla kovin lääkitys:)
siis eikö rakmak ollutkaan ennen rakmk? TÄSSÄ TAAS TULLAAN TÄHÄN ONGELMAAN: ensin rakentamisesta kirjoittaa rakentaja 2005 sitten rakentaja 2006 ja nyt taloaan on rakentamassa RAKMAK!!! kuinka monella muulla nimimerkillä mahdat kirjoitella???
* eikö rakmak ollutkaan ennen rakmk?? oliko useita kirjoittajia rakmk:n takana ???muuten en oikein hahmota onko tuossa joku kysymys, mutta vastataan vaikkapa että skeptikko löytää aina huomautettavaa...
* sori en polta... niin mitä yhtäläisyyksiä pitäis ettiä?
* en tiedä, kysy niiltä
ps. vilkaisin äkkiä - myönnetään todella äkkiä koska mulla on kiire - rakentaja 05/06:n viestejä, missä se kahden kiukaan stoori on?? Taidat olla aika einstein? :-)
* se kahden kiukaan stoori oli rakmk:n (siis sinun aiemman nimimerkin) kirjoittamassa päiväunessa. Ai niin se olikin joku älväri-agentti varastetulla nimimerkillä :)
ps. sulla on älväri-tartunta kun käytät noita hymiöitä, pikahoitona suosittelen lukemaan jämerä-esitteitä :-) - RakMak
mopo? kirjoitti:
Ei varmaan kannattaisi edes vastata näihin provoihinne. Mutta minua rupesi kiinnostamaan päättömyytesi sen verran, että vaikutat jonkinverran älykkäältä mutta et kuitenkaan kykene päättelemään asioita minkään vertaa? (kelpaisitkohan väikkäriini esimerkkinä älykkäästä toopesta? :-)
* mikä väikkäriini? Älykäs en kai ole kun jaksan sua kiusata, pointtihan onkin noiden juttujesi juonen loogisuuden puutteet, alat jo olla kärryillä siitä miksi juttujesi uskottavuus on hieman niin ja näin...
* se parhaiten nauraa jolla kovin lääkitys:)
siis eikö rakmak ollutkaan ennen rakmk? TÄSSÄ TAAS TULLAAN TÄHÄN ONGELMAAN: ensin rakentamisesta kirjoittaa rakentaja 2005 sitten rakentaja 2006 ja nyt taloaan on rakentamassa RAKMAK!!! kuinka monella muulla nimimerkillä mahdat kirjoitella???
* eikö rakmak ollutkaan ennen rakmk?? oliko useita kirjoittajia rakmk:n takana ???muuten en oikein hahmota onko tuossa joku kysymys, mutta vastataan vaikkapa että skeptikko löytää aina huomautettavaa...
* sori en polta... niin mitä yhtäläisyyksiä pitäis ettiä?
* en tiedä, kysy niiltä
ps. vilkaisin äkkiä - myönnetään todella äkkiä koska mulla on kiire - rakentaja 05/06:n viestejä, missä se kahden kiukaan stoori on?? Taidat olla aika einstein? :-)
* se kahden kiukaan stoori oli rakmk:n (siis sinun aiemman nimimerkin) kirjoittamassa päiväunessa. Ai niin se olikin joku älväri-agentti varastetulla nimimerkillä :)
ps. sulla on älväri-tartunta kun käytät noita hymiöitä, pikahoitona suosittelen lukemaan jämerä-esitteitä :-)Olipa kerrassaan sekava tuotos sinulta tuo viesti. Taisit huomata, ettei sulla ole muuta kun nippu löyhiä heittoja ja nyt sitten on menossa kusetusyritys sekavia viestejä tehtailemalla?
"se kahden kiukaan stoori oli rakmk:n (siis sinun aiemman nimimerkin) kirjoittamassa päiväunessa. Ai niin se olikin joku älväri-agentti varastetulla nimimerkillä "
Eipä asialla ollut mikään nimimerkki, koska tuolloin RakMK oli täysin vapaata riistaa. Nimimerkkejä ovat vain rekisteröidyt. Kyllä sinun pitäisi perusasiat tietää.
Mutta piinataanpa sinua epäloogisuuksista vielä vähän lisää kun kerran vauhtiin päästiin. En edelleenkään saanut vastausta kysymykseeni. Kertomasi mukaan yhdessä viestissä on esiintynyt tuo maaginen "kaksi kiuasta". Missä (ja kenen piikkiin laitetussa) toisessa viestissä maaginen johtolankasi esiintyy? Hä? Kerro minulle millä logiikalla sinä oikein tosta jonkin stoorin saat keitettyä kasaan? (unohtamatta, että jollain todennäköisyydellä Suomesta löytyy toki useita taloja, joissa on kaksia kiukaita, minäkin olen suunnitellut pari, liekö joku muoti-ilmiö menossa)
Salaliittoteoriat ovat aina kiinnostavia, mutta pikkasen parempaan sun pitäis kyllä pystyä, kato mallia vaikka täältä mitenkä keitellään kiva vaihtoehtoinen stoori kasaan: http://www.the7thfire.com/Politics and History/Missile-Not-Flight-77.html - epäselvyydestä
RakMak kirjoitti:
Olipa kerrassaan sekava tuotos sinulta tuo viesti. Taisit huomata, ettei sulla ole muuta kun nippu löyhiä heittoja ja nyt sitten on menossa kusetusyritys sekavia viestejä tehtailemalla?
"se kahden kiukaan stoori oli rakmk:n (siis sinun aiemman nimimerkin) kirjoittamassa päiväunessa. Ai niin se olikin joku älväri-agentti varastetulla nimimerkillä "
Eipä asialla ollut mikään nimimerkki, koska tuolloin RakMK oli täysin vapaata riistaa. Nimimerkkejä ovat vain rekisteröidyt. Kyllä sinun pitäisi perusasiat tietää.
Mutta piinataanpa sinua epäloogisuuksista vielä vähän lisää kun kerran vauhtiin päästiin. En edelleenkään saanut vastausta kysymykseeni. Kertomasi mukaan yhdessä viestissä on esiintynyt tuo maaginen "kaksi kiuasta". Missä (ja kenen piikkiin laitetussa) toisessa viestissä maaginen johtolankasi esiintyy? Hä? Kerro minulle millä logiikalla sinä oikein tosta jonkin stoorin saat keitettyä kasaan? (unohtamatta, että jollain todennäköisyydellä Suomesta löytyy toki useita taloja, joissa on kaksia kiukaita, minäkin olen suunnitellut pari, liekö joku muoti-ilmiö menossa)
Salaliittoteoriat ovat aina kiinnostavia, mutta pikkasen parempaan sun pitäis kyllä pystyä, kato mallia vaikka täältä mitenkä keitellään kiva vaihtoehtoinen stoori kasaan: http://www.the7thfire.com/Politics and History/Missile-Not-Flight-77.htmlno mulla kun omaelämä "tuolla ulkona" niin ei ollut ykkös prinsiippi (kiitos tami) tähän selkeää asua hakea.
hymyilyttää nää sun Bart Simpsonmaiset selitykset "I didn´t do it" kun puhutaan rakmk:n kirjoituksista :)
Rakmk kertoili omasta lukaalistaan kun epäilijät kyselivät miten arvon herra itse asuu, tosin tunnin päästä kiivastui ja tilitti "mitä se teille kuuluu vaikka asunkin vuokralla"
Mutta jos rakmak ei olekkaan rakmk:n re-inkarnaatio niin sittenhän tässä ei mitään pohjaa tietty ole.
Hymyilyttää kyllä tän real RakMak:n jutut talojen rakentamisesta, valvonnasta, suunnittelusta ja kuntokartoituksesta sillä ko. persoona roikkuu suomi24 palstalla näemmä koko valveilla oloaikansa.
"Eipä asialla ollut mikään nimimerkki, koska tuolloin RakMK oli täysin vapaata riistaa. Nimimerkkejä ovat vain rekisteröidyt. Kyllä sinun pitäisi perusasiat tietää. "
Ja taasko me kinataan sivuseikasta, ainakin tässä viestissä otsikko on "sori" ja nimimerkki "epäselvyydestä". Sulla on mennyt rekisteröity ja normi nimimerkki samaan nippuun?
Perusasioiden tietämisestä en paljoa viitsisi neuvoa jos itse "tietäisin" älvärin eristeen määräksi 120 mm ;) - RakMak
epäselvyydestä kirjoitti:
no mulla kun omaelämä "tuolla ulkona" niin ei ollut ykkös prinsiippi (kiitos tami) tähän selkeää asua hakea.
hymyilyttää nää sun Bart Simpsonmaiset selitykset "I didn´t do it" kun puhutaan rakmk:n kirjoituksista :)
Rakmk kertoili omasta lukaalistaan kun epäilijät kyselivät miten arvon herra itse asuu, tosin tunnin päästä kiivastui ja tilitti "mitä se teille kuuluu vaikka asunkin vuokralla"
Mutta jos rakmak ei olekkaan rakmk:n re-inkarnaatio niin sittenhän tässä ei mitään pohjaa tietty ole.
Hymyilyttää kyllä tän real RakMak:n jutut talojen rakentamisesta, valvonnasta, suunnittelusta ja kuntokartoituksesta sillä ko. persoona roikkuu suomi24 palstalla näemmä koko valveilla oloaikansa.
"Eipä asialla ollut mikään nimimerkki, koska tuolloin RakMK oli täysin vapaata riistaa. Nimimerkkejä ovat vain rekisteröidyt. Kyllä sinun pitäisi perusasiat tietää. "
Ja taasko me kinataan sivuseikasta, ainakin tässä viestissä otsikko on "sori" ja nimimerkki "epäselvyydestä". Sulla on mennyt rekisteröity ja normi nimimerkki samaan nippuun?
Perusasioiden tietämisestä en paljoa viitsisi neuvoa jos itse "tietäisin" älvärin eristeen määräksi 120 mm ;)Jos en ollut tarpeeksi selkeäsanainen, niin yritetäänpä vielä.
Ihan itse kirjoitat: "Rakmk kertoili omasta lukaalistaan" ja sitten toisaalta: "(Rakmk) tilitti mitä se teille kuuluu vaikka asunkin vuokralla".
Kuinka loogista on, että asialla on sama kirjoittaja? RakMK oli suojaamaton sigu, sitä käytti kuka halusi mihin tarkoitukseen halusi. Sitä myös käytettiin. Ettet vain sinäkin käyttänyt? (Yksikin neropatti käytti sitä Älvsbyhusia kehuviin kommentteihin.)
Ainoa älykäs johtopäätös tuosta on, että alykästä johtopäätöstä siitä ei voi tehdä. Mutta sinä yrität ja se kiinnittää huomiota. Vielä enemmän kiinnitti huomiota, että viittailet johtolankoihin, joita ei löydy!
Jatketaanpa lisää päättelyä:
Vaikka kirjoittaja molempiin viesteihin olisin minä, kumpi viesti on totta? Vai oliko kumpikaan? Molemmat viestit eivät kai sinunkaan mielestäsi voi olla totta jne loputtomiin. Huomaatko? Johtopäätöksesi eivät taida olla kovin järkeviä, mutta on mielenkiintoista saada kuulla perustelut sille, miksi paapatat niistä tuolla innolla ja varmuudella. Taidanpa tietää miksi. Se selviää tuosta seuraavasta kommentistasi, joka oli:
"Mutta jos rakmak ei olekkaan rakmk:n re-inkarnaatio niin sittenhän tässä ei mitään pohjaa tietty ole. "
Onko siinä muka jotain pohjaa joskus ollut? RakMak on minun suojaama, RakMK:n rekisteröi joku muu. Ettet vaan ollut sinä asialla? Se selittäisi näppärästi kaiken, ml. pikku kömmähdys sen "kahden kiukaan" kanssa mikä sulle kävi.
Kirjoittelit ensin RakMK:na kaksista kiukaista ja "mielikuvitustalostani" kaikenlaista paskaa. Myöhemmin laitot lisää löylyä Rakentaja 05/06 nimellä (mutta unohdit lisätä sen johtolangan "kaksi kiuasta" "Rakentajan" viestehin!). Lopuksi omahyväisenä tulit esittelemään outoa teoriaasi, että molemmat tekstit ovat minun, perusteluna oli tuo avainsana "kaksi kiuasta", jonka piti esiintyä molempien sepustusten teksteissä. Vaan eipä näytä esiintyvän, olit mokannut! Unohdit lisätä johtolangan ja ilmankos et koko asiaa ole huomaavinasi kun sitä kysyn sulta. Yrität höpistä jotain yleistä virnuilua ajankäytöstäni jne. mutta minua ei niin vain hämätä. Arvaapa ketä hymyilyttää täällä aivan perseeseen asti! Case closed huijari.
"Perusasioiden tietämisestä en paljoa viitsisi neuvoa jos itse "tietäisin" älvärin eristeen määräksi 120 mm ;) "
Heh, jokainen (paitsi Älväristi) tietää, että 120 mm ei juuri voi mennä nykymääräyksillä seinänä läpi (no periaattessa aivan älyttömillä kompensaatioilla muualla, mutta sitä Älvä ei harrasta).
Minkä heitin ihan piruuttani provona ton kun ei Älvärin seinäpaksuutta siihen käteen löytynyt ja ei huvittanut haeskella vaan halusin logata ulos ja nukkumaan (mites toi sopii teoriaasi ympärivuorokautisuudesta?) Taidankin tietää, kuka harrastaa tuota kiusantekoa RakMak ja montaa muuta kiusantekoviestiä. Se olet sinä, rakas kaksi kiuasta lavastaja.
Provo oli tehokas keino saada älvärinpuolustajat ulos koloistaan kertomaan nykyiset seinäpaksuudet. Jos niit olisi mennyt suoraan kysymään, niin eikös olisi tullut vittuilua tyyliin "hae talokirja". Käytän metodia jatkossakin. Suurin osa ihmisistä kun ei välitä sinun paskaviesteistäsi eikä niitä virrasta edes tunnisteta. Minun viestini tunnistetaan ja luetaan, sen näen tilastoista.
Noin, ja nyt loggaan ulos. Tulipa oikeastaan ihan hyvä fiilis kun sain sut pussitettua ja kiikkiin. - sentään...
RakMak kirjoitti:
Jos en ollut tarpeeksi selkeäsanainen, niin yritetäänpä vielä.
Ihan itse kirjoitat: "Rakmk kertoili omasta lukaalistaan" ja sitten toisaalta: "(Rakmk) tilitti mitä se teille kuuluu vaikka asunkin vuokralla".
Kuinka loogista on, että asialla on sama kirjoittaja? RakMK oli suojaamaton sigu, sitä käytti kuka halusi mihin tarkoitukseen halusi. Sitä myös käytettiin. Ettet vain sinäkin käyttänyt? (Yksikin neropatti käytti sitä Älvsbyhusia kehuviin kommentteihin.)
Ainoa älykäs johtopäätös tuosta on, että alykästä johtopäätöstä siitä ei voi tehdä. Mutta sinä yrität ja se kiinnittää huomiota. Vielä enemmän kiinnitti huomiota, että viittailet johtolankoihin, joita ei löydy!
Jatketaanpa lisää päättelyä:
Vaikka kirjoittaja molempiin viesteihin olisin minä, kumpi viesti on totta? Vai oliko kumpikaan? Molemmat viestit eivät kai sinunkaan mielestäsi voi olla totta jne loputtomiin. Huomaatko? Johtopäätöksesi eivät taida olla kovin järkeviä, mutta on mielenkiintoista saada kuulla perustelut sille, miksi paapatat niistä tuolla innolla ja varmuudella. Taidanpa tietää miksi. Se selviää tuosta seuraavasta kommentistasi, joka oli:
"Mutta jos rakmak ei olekkaan rakmk:n re-inkarnaatio niin sittenhän tässä ei mitään pohjaa tietty ole. "
Onko siinä muka jotain pohjaa joskus ollut? RakMak on minun suojaama, RakMK:n rekisteröi joku muu. Ettet vaan ollut sinä asialla? Se selittäisi näppärästi kaiken, ml. pikku kömmähdys sen "kahden kiukaan" kanssa mikä sulle kävi.
Kirjoittelit ensin RakMK:na kaksista kiukaista ja "mielikuvitustalostani" kaikenlaista paskaa. Myöhemmin laitot lisää löylyä Rakentaja 05/06 nimellä (mutta unohdit lisätä sen johtolangan "kaksi kiuasta" "Rakentajan" viestehin!). Lopuksi omahyväisenä tulit esittelemään outoa teoriaasi, että molemmat tekstit ovat minun, perusteluna oli tuo avainsana "kaksi kiuasta", jonka piti esiintyä molempien sepustusten teksteissä. Vaan eipä näytä esiintyvän, olit mokannut! Unohdit lisätä johtolangan ja ilmankos et koko asiaa ole huomaavinasi kun sitä kysyn sulta. Yrität höpistä jotain yleistä virnuilua ajankäytöstäni jne. mutta minua ei niin vain hämätä. Arvaapa ketä hymyilyttää täällä aivan perseeseen asti! Case closed huijari.
"Perusasioiden tietämisestä en paljoa viitsisi neuvoa jos itse "tietäisin" älvärin eristeen määräksi 120 mm ;) "
Heh, jokainen (paitsi Älväristi) tietää, että 120 mm ei juuri voi mennä nykymääräyksillä seinänä läpi (no periaattessa aivan älyttömillä kompensaatioilla muualla, mutta sitä Älvä ei harrasta).
Minkä heitin ihan piruuttani provona ton kun ei Älvärin seinäpaksuutta siihen käteen löytynyt ja ei huvittanut haeskella vaan halusin logata ulos ja nukkumaan (mites toi sopii teoriaasi ympärivuorokautisuudesta?) Taidankin tietää, kuka harrastaa tuota kiusantekoa RakMak ja montaa muuta kiusantekoviestiä. Se olet sinä, rakas kaksi kiuasta lavastaja.
Provo oli tehokas keino saada älvärinpuolustajat ulos koloistaan kertomaan nykyiset seinäpaksuudet. Jos niit olisi mennyt suoraan kysymään, niin eikös olisi tullut vittuilua tyyliin "hae talokirja". Käytän metodia jatkossakin. Suurin osa ihmisistä kun ei välitä sinun paskaviesteistäsi eikä niitä virrasta edes tunnisteta. Minun viestini tunnistetaan ja luetaan, sen näen tilastoista.
Noin, ja nyt loggaan ulos. Tulipa oikeastaan ihan hyvä fiilis kun sain sut pussitettua ja kiikkiin.Niinkuin itsekkin huomasit on noissa rakmk ja rakmak kirjoitteluissa suuria epäloogisuuksia. Niitä olen koittanut alleviivata ja kiva että sinäkin pikkuhiljaa niitä myönnät.
Mulla ei ole mielenkiintoa kirjoitella lisää sekavaa juttua kenenkään nimimerkillä tai muuta säätöä, mulle riittää huvia seurata tätä loputonta paskanheittoa ja eipäs-eipäs-juupas-vääntöä.
Jos vielä kerran luet ton kiuas-draaman niin siinähän minä epäilin "rakentaja 2005/2006" kirjoituksia rakmak:n tuotoksiksi ja huomasin miten rakmk oli kirjoittanut aivan vastaavaa virtuaalitalostaan. Retorinen kysymys oli että varmaan kohta kuullaan niistä kahdesta kiukaasta...
Tässä siis oletus rakmk-rakmak-rakentaja2005 evoluutiosta tai jakaumasta. Paljonko meni arvaus pieleen?
No sovitaan niin että joku muu on tuon epistolan kirjoittanut ja se tuli palstalle täysin pyytämättä ja yllätyksenä :)
"Suurin osa ihmisistä kun ei välitä sinun paskaviesteistäsi eikä niitä virrasta edes tunnisteta. Minun viestini tunnistetaan ja luetaan, sen näen tilastoista. "
En ole kertaakaan aloittanut keskustelua joten "faktaa" ei ole olemassa, silti sinä sen tunnut tietävän...Jos tarvis olisi talopaketeista keskustella niin täällä se ei tapahdu, tarpeettomiin virtuaalimunan kasvatus kirjoitteluihinkaan en ryhdy...
"
Noin, ja nyt loggaan ulos. Tulipa oikeastaan ihan hyvä fiilis kun sain sut pussitettua ja kiikkiin."
Hyvä jos voin olla avuksi, kirjoituksesi huvittavat minuakin suuresti. - epistola apostoli
sentään... kirjoitti:
Niinkuin itsekkin huomasit on noissa rakmk ja rakmak kirjoitteluissa suuria epäloogisuuksia. Niitä olen koittanut alleviivata ja kiva että sinäkin pikkuhiljaa niitä myönnät.
Mulla ei ole mielenkiintoa kirjoitella lisää sekavaa juttua kenenkään nimimerkillä tai muuta säätöä, mulle riittää huvia seurata tätä loputonta paskanheittoa ja eipäs-eipäs-juupas-vääntöä.
Jos vielä kerran luet ton kiuas-draaman niin siinähän minä epäilin "rakentaja 2005/2006" kirjoituksia rakmak:n tuotoksiksi ja huomasin miten rakmk oli kirjoittanut aivan vastaavaa virtuaalitalostaan. Retorinen kysymys oli että varmaan kohta kuullaan niistä kahdesta kiukaasta...
Tässä siis oletus rakmk-rakmak-rakentaja2005 evoluutiosta tai jakaumasta. Paljonko meni arvaus pieleen?
No sovitaan niin että joku muu on tuon epistolan kirjoittanut ja se tuli palstalle täysin pyytämättä ja yllätyksenä :)
"Suurin osa ihmisistä kun ei välitä sinun paskaviesteistäsi eikä niitä virrasta edes tunnisteta. Minun viestini tunnistetaan ja luetaan, sen näen tilastoista. "
En ole kertaakaan aloittanut keskustelua joten "faktaa" ei ole olemassa, silti sinä sen tunnut tietävän...Jos tarvis olisi talopaketeista keskustella niin täällä se ei tapahdu, tarpeettomiin virtuaalimunan kasvatus kirjoitteluihinkaan en ryhdy...
"
Noin, ja nyt loggaan ulos. Tulipa oikeastaan ihan hyvä fiilis kun sain sut pussitettua ja kiikkiin."
Hyvä jos voin olla avuksi, kirjoituksesi huvittavat minuakin suuresti.se yrittää selitellä koottuja kirjoituksiaan
nokkelasti päätteli rakmak sinut satimeen
- täälläkin
Tiedän että on vaikea sulattaa kun joku rakentaa kustannustehokkaasti. Täällä tämmöinen kokemus:
264 neliöö ( seinien ulkopinta), jossa 1 auton talli mukana / 2 krs rinneratkaisu.
- Alakerta lammia, yläkerta paketista
- vesikiertoinen lattialämmitys, maalämpö
- keittiössä kivitasot, rosterikoneet, ovet umpi puuta
- katot valkolakattua paneelia, lattiat 25 euroan laattaa/ 15 euron laminaattia
- poreamme, höyrykaappi, iso sauna,
- IV-kone sähkösuodattimella
- Ilmalämpöpummpu viilennykseen
- Kahden auton katos varasto
- kirvesmies tehnyt yksin ja välillä ollut kaksi. Lattiat teki oma porukka. Sähkömies ja putkimies tunneilla. Omaa työtä 8 viikkoa kesälomaa aputöihin, sekä tavaran kilpailuttaminen ja tilaaminen.
Ja paljonko paloi...no ilman tonttia ja liittymiä 217 tuhatta euroa palanut lainaa. Tontti saatiin "ilmaiseksi". Toki tässä vuoden aikana on palanut ansaittua palkkarahaa bensaan yms. mutta kaikki hankinnat on tehty laskulla Starkista yms. ja laskut on maksettu velkarahalla.
Kauhulla olen kuunnellut lähipiirin rakennushankkeiden kustannuksia: "kilpailutin kaikki aliurakat ja 135m2 talo maksaa 250 t?"
Rakentaja 2005:lle sanoisin että 20-30 tuhatta palaa vielä, itse ihmettelin kanssa noissa summissa että tähänkö se nyt jäi...mutta se pari kybää menee vielä kuitenkin :) Tsemppiä! - Tuo budjettisi kun tulee
kusemaan pahemman kerran. Mutta pakko kai se lapsenusko on säilyttää kun aikoo taloutensa kuralle ajaa. Toiseksi kun lähtökohtana on Plania, tuskin kannattaa pahemmin halpiksia pilkata. Elementtien ladahan tuo on.
- ladoja on vain
yksi olemassa
tiedät kyllä mikä
paljon oli kosteusprossat tänään? - toistat itseäsi.
ladoja on vain kirjoitti:
yksi olemassa
tiedät kyllä mikä
paljon oli kosteusprossat tänään?Ja odotettavissa lienee hetken päästä sammuminen ?
- ole lada
ladoja on vain kirjoitti:
yksi olemassa
tiedät kyllä mikä
paljon oli kosteusprossat tänään?Vaikka ennen Warre.
Pitää sitä ladallekin jonkinlaista kunnioitusta osoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255