Tulipa taas hääkutsu uskovaisen nuorenparin juhliin, mutta ei se ilahduttanut ollenkaan, syystä että kutsu oli vain meille puolisoille.
Minkä takia lapset jätetään monesti huomioimatta koskien hääjuhlia. Heidät halutaan pitää ulkopuolella, mikä ei ole mielestäni oikein.
Jeesuskin pani lapset etusijalle, mutta mites on nykypäivän uskovaisten häissä ja muissakin juhlissa, että lapset halutaan rajata pois.
Olen jo monesti miettinyt, boikotoimmeko, ettemme lähde vanhemmatkaan, kun ei kerta lapsiakaan voida kutsua mukaan.
Kun aikoinaan itse pidimme hääjuhlamme, kutsuimme kaikki, emmekä rajanneet mitenkään varsinkaan lapsia.
Jos halutaan pitää vaikkapa häät sadalle hengelle, niin rajaus täytyy tehdä niin, että ne perheet, joille kutsu käy, koskee myös lapsia.
Jätetään sitten ne kaukaiset sukulaiset pois listalta, että lähisuku lapsineen mahtuu.
Tilanpuute ja varallisuus ovat tekosyitä olla kutsumatta lapsia, sillä rauhanyhdistysten tiloihin kyllä sopii ja kukaan ei ole niin köyhä, ettei pystyisi tarjoamaan myös lapsille.
Tässä täytyy olla jostain muusta kysymys, kuin varallisuudesta ja tilojen puutteesta.
Onko lapset koettu niin häiritseviksi, ettei heitä voida kutsua.
Lapset pääsee siis vain omien sisarustensa häihin, ei sukulaisten.
Sitten asiasta toiseen liityen häihin ja kihlajaisiin ja muihinkin juhliin.
Kun tullaan kaukaa juhliin, toivoisi, että siellä juhlissa tarjottaisiin niiden makeiden kakkujen ja leivosten sijaan kunnon lihakeitto tai lohikeitto.
Liian monta kertaa on nälkä kurninut ja ollut pahoinvointia vatsassa, kun se on pitänyt täyttää makeilla leivoksilla, täytekakulla ja ylenmääräisellä kahvin juonnilla.
Miksi ei laiteta kunnon keittoruokaa, vaan tyydytään makupaloihin.
Lohivoileipä ei korvaa kunnon lihavelliä.
Tarjoiluissa olisi muutenkin kovasti toivomisen varaa.
Kun itse olemme järjestäneet juhlia, meillä on aina ollut monenlaiset tarjoilut.
Lohikeitto, kotitekoiset lihapullat, hirvikäristys
siinäpä muutamia kunnon ruokia mainitaksemme.
Laittakaa hyvät ihmiset kunnon keittoruoka ja vähentäkää niitä makeiden leivonnaisten sortimenttia, niin on pitkämatkalaisellakin hyvä mieli, eikä tarvitse heti juhlilta poistuttua suunnistaa ensimmäiseen ruokapaikkaan syömään ja juomaan wichyvettä saadakseen mahaparan väänteeet kuntoon.
Ja pankaa toki tarjolle maitoakin, eikä vaan sitä iänikuista kaupan keinomehua, joka on niin pahan makuista.
Luulisi sitä nyt joka taloudessa kerättävän luonnonmarjoja sen verran, että tekisi aitoa mehua.
Wichy-vettä ei ole tarjolla missään, vaikka se olisi hyvä ruokajuoma ja kun juhlissa muutenkin tulee aina ylensyötyä.
Olemme panneet merkille, että melkein joka häissä on aina se iänikuinen karjalanpaisti ruokana, vaikka meistä se on pahaa.
Mikä herkkuruoka se karjalanpaisti oikein on, että sitä pitää joka häissä tuputtaa.
Se ei varmasti ole kaikkien vieraiden mieleen.
Siksipä olisi hyvä olla vaihtoehtoruoka, jottei kenenkään tarvitsisi pettyä ruoan suhteen.
Siis vähemmän makeita ja enemmän suolaista niihin juhlatarjoiluihin ja keittoruokaa pitää olla.
Ei kenenkään vatsa tykkää makupaloista, mitä nyt lapset saattaa tykätäkkin.
Mutta vieläkin ihmettelemme ja moni muukin on ollut samaa mieltä, ettei nykyinen käytäntö kutsua vain vanhemmat ole mukavaa.
Lapset tykkäisivät kovasti päästä juhliin, mutta tämmöinen käytäntö on kertakaikkijaan pahasta, että itsekkyyden takia heidät on alettu rajaamaan mitä suuremmassa määrin pois aikuisten juhlista.
kenenkään suku ei ole liian suuri järjestää sellaiset juhlat, että kaikki pääsevät mukaan.
Jos jostakin täytyy pihistellä, niin rajataan mieluummin se ulompi suku pois, kuin lähisuvun lapset.
SALLIKAA LASTEN TULLA HÄIHIN !
42
3110
Vastaukset
- vlm
...jokaiselle vapaus järjestää häänsä haluamallaan tavalla.
Tuota, se on kutsu häihin, eikä käsky osallistua. Jos järjestelyt/tarjoilut eivät miellytä sinua, niin eihän sinne ole pakko mennä "myrtsinä" tai voisithan esittää hääparille häälahjana, että saisit osallistua järjestelykustannuksiin ja sitä kautta tarjoulupöydän antimiin.
Ole ainakin kiitollinen siitä, että kaikki, mitä häissä tarjotaan ovat lahjaa vieraille, vaikka koko vierasjoukon yksilöllisiä tarpeita ei täydellisesti pystyisikään toteuttamaan.- sinuas
Miten voit olla noin tyytymätön hääjuhlan viettäjä? Eikö se ole ilo ja kunnia päästä osallistumaan nuorenparin ainutlaatuiseen juhlaan. Tarjoilut eivät kai pääosaa esitä, ja aika runsaat tarjoilut näyttävät silti olleen niissä juhlissa, joissa olette olleet. Tarjoiluvihjeille olisi varmasti asiallisempikin paikka, ellet nimenomaan halua korostaa, että lestadiolaisten häissä on näin surkeasti.
Oletko laskenut, montako perhettä häihin tulee, jos vieraita on sata ja kaikki lapset kutsutaan? Monesti kävisi niin, että sataan ei mahtuisi edes molempien sisarukset perheineen:) Voi olla että joillakin on varaa järjestää hyvin suuret juhlat, mutta tavallisesti budjetit eivät isoja ole. Ei nuorellaparilla ole isoja rahoja ja harvemmin heidän vanhemmillaankaan niin paljon, että voisi esimerkiksi kymmenelle lapselle maksaa monen sadan vieraan tarjoilut. - Kicki112
järjesetää sellaiset häät kuin haluaa.
Eihän sinullekaan tulla sanomaan varmaaan, meidän puolelta, että minkälaiset häät sinä saat järjestää... Sinulla on vapaus järjestää niin hienot häät kuin haluat omille lapsille, mutta myös muilla on vapaus siihen.
Ja koska me emme ole viranomaisia, me emme voi päättää emmekä määrätä mitään sellaista kuitenkaan, mitä muut saa tehdä tai olla tekemättä.
Ja monelle VL- perheellä on niin isot perheet, että on sula mahdottomuus kaikkien kanssa lähteä tällaisiin häihin. Ja jos joka perheessä on 10 lasta, niin kymmensetä perheestä tulee 100 lasta. Laskisit tämän mukaan montako aikuista sinne sopisi siis jos kaikki lapset tulisivat.
Monesti se voi olla myös yhteinen sopimus, että ei lapsia, koska ei yksinkertaisesti sovi, kun on jo muita vieraita.
Soisit nyt näiden häiden järjestäjille sellaisen ilon kuitenkin, että kiittäisit heitä hyvistä ruuista ym. vaivan näöstä. Sillä kovaa hommmaa se häiden järjestely on, saatikka sitten jos saa palkaksi kittämättömyytä.
Jos itse ajattelisit omalle kohdalle, niin eihän tuntuis mukavalta jos itsensä panis kokonaan likoon tällaisetn juhlien vuoksi. Ja sitten sais osakseen tyytymättömyyttä.
Se on siis vaan löytää asioista hyvät ja positiiviset puolet, niin kaikilla on hyvä olla.
Mehän voimme niiden häiden jälkeen tehdä kotona ihan niin kuin haluamma.
Mutta annetaan toisten tehdä niin kuin he haluavat. Sehän on kuitenkin heidän koti ja heidä juhlat.
Sitä paitsi niissä juhlissa on kuitenkin sen verran järjestämistä, että ei tunnu kyllä hyvältä jos aika ihminen alkaa purnaamaan...
Lapset katsovat vanhemmista mallia tällaisistakin asioista. Niin, olis varmaan aiheellsista opettaa heille hyvää esimerkkiä.
Nykyään kun muuteknkin on sellainen kittämätön ja itsekäs henki vallitsevana tässä maailmassa.
Ja jokainen ajattelee vaan itseä ja omia tarpeitaan...
Hyvä käytös kaunistaa ihmisen...Se on sellainen asia, että jos on hyvä käytöksiset lapset, se on suuri Jumalan siunaus ja ilo vanhemmmille.
Se helposti voi mennä sellaiseksi, että miten vanhemmat kohtelevat muita ihmisiä; Kun itse tulee vanhaksi, voi saada samaa takasin lapsilta.
Jos lapsille opettaa toisen ihmisen kunnioitusta, tulos voi olla päinvastainen. - tyytymätön
Kicki112 kirjoitti:
järjesetää sellaiset häät kuin haluaa.
Eihän sinullekaan tulla sanomaan varmaaan, meidän puolelta, että minkälaiset häät sinä saat järjestää... Sinulla on vapaus järjestää niin hienot häät kuin haluat omille lapsille, mutta myös muilla on vapaus siihen.
Ja koska me emme ole viranomaisia, me emme voi päättää emmekä määrätä mitään sellaista kuitenkaan, mitä muut saa tehdä tai olla tekemättä.
Ja monelle VL- perheellä on niin isot perheet, että on sula mahdottomuus kaikkien kanssa lähteä tällaisiin häihin. Ja jos joka perheessä on 10 lasta, niin kymmensetä perheestä tulee 100 lasta. Laskisit tämän mukaan montako aikuista sinne sopisi siis jos kaikki lapset tulisivat.
Monesti se voi olla myös yhteinen sopimus, että ei lapsia, koska ei yksinkertaisesti sovi, kun on jo muita vieraita.
Soisit nyt näiden häiden järjestäjille sellaisen ilon kuitenkin, että kiittäisit heitä hyvistä ruuista ym. vaivan näöstä. Sillä kovaa hommmaa se häiden järjestely on, saatikka sitten jos saa palkaksi kittämättömyytä.
Jos itse ajattelisit omalle kohdalle, niin eihän tuntuis mukavalta jos itsensä panis kokonaan likoon tällaisetn juhlien vuoksi. Ja sitten sais osakseen tyytymättömyyttä.
Se on siis vaan löytää asioista hyvät ja positiiviset puolet, niin kaikilla on hyvä olla.
Mehän voimme niiden häiden jälkeen tehdä kotona ihan niin kuin haluamma.
Mutta annetaan toisten tehdä niin kuin he haluavat. Sehän on kuitenkin heidän koti ja heidä juhlat.
Sitä paitsi niissä juhlissa on kuitenkin sen verran järjestämistä, että ei tunnu kyllä hyvältä jos aika ihminen alkaa purnaamaan...
Lapset katsovat vanhemmista mallia tällaisistakin asioista. Niin, olis varmaan aiheellsista opettaa heille hyvää esimerkkiä.
Nykyään kun muuteknkin on sellainen kittämätön ja itsekäs henki vallitsevana tässä maailmassa.
Hyvä käytös kaunistaa ihmisen...Se on sellainen asia, että jos on hyvä käytöksiset lapset, se on suuri Jumalan siunaus ja ilo vanhemmmille.
Se helposti voi mennä sellaiseksi, että miten vanhemmat kohtelevat muita ihmisiä; Kun itse tulee vanhaksi, voi saada samaa takasin lapsilta.
Jos lapsille opettaa toisen ihmisen kunnioitusta, tulos voi olla päinvastainen.>> Nykyään kun muuteknkin on sellainen kittämätön ja itsekäs henki vallitsevana tässä maailmassa.
- hääjärjestelijä
Ja kaikki järjestävät hääjuhlansa rauhanyhdistyksellä? Jos tilaan mahtuu 100 henkeä, ja potentiaalisia kutsuttavia on 200 niin sinun mielestäsi pitäisi vielä lapset sinne kutsua lisäksi?
Ai niin, mutta jos juhla ei ole rauhanyhdistyksellä, niin silloin vika on järjestäjässä. - ++++++
Jos itse on perheen nuorimmasta päästä, ja vanhempia sisaruksia on 13, jokaisella heistä 5-10 lasta, ja sitten vielä puolisolla on 15 sisarusta, jolla jokaisella 5-10 lasta, ja sitten jos kutsutaan kaikki serkut joita on n. 100 (minulla) ja kaikki niiden lapset, niin TODELLAKIN tulee suuremmat kustannukset kuin jos kutsutaan vain aikuiset. On aivan inhimillistä, että kutsutaan vain aikuiset. Lapsia tulisi hyvässä lykyssä olemaan ainakin 100. Eli kyse luultavsti on todellakin rahasta. Ja aika monet halauvat pitää pienet häät, joka ei onnistu jos kaikki lapset kutsutaan.
- häävieras
Muista, että hääjuhla on hääparin, ei sinun. Ole tyytyväinen, jos hääpari on katsonut sinut sen arvoiseksi, että kutsuu sinun häihinsä.
Miksi heidän pitäisi tehdä juuri niin kuin sinä haluat? Eikö se ole aika sinulta aika itsekästä ajattelua?
Eikö ole arvokasta, että hääpari järjestää sellaiset häät, kuin itse haluavat?
Jos oletat, ettei hääjuhlassa tarjota tukevaa ruokaa ja tulet pitkän matkan takaa, niin totta aki voit varata eväitä matkallesi. Ellet tiedä, ei ole epäkohteliasta järjestäjiltä kysyä etukäteen sitä, että onko kysymyksessä ruokahäät ja kertoa vaikkapa perustelut, miksi sitä kysyy.
Viime keväänä, puolisoni kanssa, lapset jäivät kotiin, menimme satojen kilometrien päähän häihin ja varasimme matkalle termospulloon itsellemme lämmintä keittoa. Tuli tukeva ja hyvä olo, eikä tarvinnut kurnivan vatsan kanssa mennä häihin.
Tunnen yhden rouvan, joka ajattelee sinun kanssasi samalla tavalla tästä asiasta.
Ja tapahtui sitten niin, että tuon rouvan miehen lapsuuden- ja nuoruuden kaveri vihittiin kymmenkunta vuotta myöhemmin kuin heidät. Tällä tutulla rouvalla oli silloin jo aika iso perhe. Nuoripari ei halunnut paisuttaa häitänsä ja kutsuivat vain parhaat kaverit puolisoineen(ilman lapsia). Kun nuoripari tiesi tuon rouvan ajatukset, jättivät he kutsumatta heidät sitten kokonaan, eivät halunneet pahentaa rouvaa kutsumalla vain pariskunnan ilman lapsia.
Mutta siitäkös tämä rouva vasta huonoa tykkäsi, päivitteli ja ihmetteli sitä takanapäin: ”Minun mieheni on niin hyvä kaveri edelleen tuon sulhasen kanssa ja tuo sulhanen on meidän yhden lapsen kummisetäkin, eikä häihin tullut kutsua.”
Mikä sitten tässäkin tapauksessa olisi ollut paras ratkaisu?- kyllästynyt
Puhuin muustakin, kuin häistä, joissa on aina lämminruoka, mutta muissa juhlissa, kuten ylioppilas, synttäri, kihlajaiset, ristiäiset jne. ei ole koskaan lämmintä ruokaa.
Et ottanut kantaa siihen, että liian makeaa on aina ne tarjottavat.
Tarviiko välttämättä olla kymmeniä sorttia leivoksia, kun riittäisi pelkkä leipäjuusto ja nisupulla. Juuri näillä muilla kuin hääjuhlillla on makeaa mahan täydeltä, kun vois olla se aito lihavelli. Ei se monipuolinen leivosvalikoima, vaan yksi hyvä terveellinen lihavelli.
Jokainen toki saa laittaa millaiset häät haluaa, mutta kyllä minä ja me ajateltiin omia häitämme järjesteltäessä, miten ne vieraat olis mahdollisimman tyytyväisiä.
On sitä kuullut monesti jälkipuheita häistä ja niiden järjestelyistä.
Ei kaikki omissakaan häissä mennyt nappiin.
Kaiken huippu oli, kun eräs isäntämies tuli sanomaan, että tuo lohi ei ollut kunnolla suolattua. Totesin, etten minä ollut sitä suolannut. Mies jatkoi, että se lohen suolaus on miesten hommaa, ei se naisväellä tahdo tapahtua.
Mutta meidän häissämme oli monia sortimenttia, että jos joku ei jotakin miellyttänyt, niin oli vara kokeilla toista lajia.
Makuja ja ruokatottumuksia on niin paljon, että on viisasta laittaa monipuolinen pöytä.
Kun itse on sillai toiminut, odottaisi itsekkin, että muuallakin ajateltaisiin samalla tapaa.
Ja olen edelleen sitä mieltä, että lapset kuuluu kutsua myös häihin. Yleensähän kustannuksiin osallistuu hääparin vanhemmat, joilla kyllä on siihen varaa.
Omatkin häät tuli maksamaan vanhan kymppitonnin verran hääpuvut 5000 mk.
Sitten kun siitä vähennetään lahjojen arvo, ei häille niin mahdotonta hintaa tule.
Ei kyllä tuntunut missään omat häät kustannuksissa, eikä vanhemmat osallistuneet muuten kuin työpanoksella.
Kun ennen oli hautajaiset koko kylän tapahtuma, sinne tuli tosiaan koko kylän väki ja isolla padalla keitettiin.
Häät ei ennen olleet isot, mutta hautajaiset oli.
Nyt on toisinpäin. Hautajaiset ovat pienet ja häät isot. - häävieras
kyllästynyt kirjoitti:
Puhuin muustakin, kuin häistä, joissa on aina lämminruoka, mutta muissa juhlissa, kuten ylioppilas, synttäri, kihlajaiset, ristiäiset jne. ei ole koskaan lämmintä ruokaa.
Tarviiko välttämättä olla kymmeniä sorttia leivoksia, kun riittäisi pelkkä leipäjuusto ja nisupulla. Juuri näillä muilla kuin hääjuhlillla on makeaa mahan täydeltä, kun vois olla se aito lihavelli. Ei se monipuolinen leivosvalikoima, vaan yksi hyvä terveellinen lihavelli.
Jokainen toki saa laittaa millaiset häät haluaa, mutta kyllä minä ja me ajateltiin omia häitämme järjesteltäessä, miten ne vieraat olis mahdollisimman tyytyväisiä.
Kaiken huippu oli, kun eräs isäntämies tuli sanomaan, että tuo lohi ei ollut kunnolla suolattua. Totesin, etten minä ollut sitä suolannut. Mies jatkoi, että se lohen suolaus on miesten hommaa, ei se naisväellä tahdo tapahtua.
Mutta meidän häissämme oli monia sortimenttia, että jos joku ei jotakin miellyttänyt, niin oli vara kokeilla toista lajia.
Makuja ja ruokatottumuksia on niin paljon, että on viisasta laittaa monipuolinen pöytä.
Kun itse on sillai toiminut, odottaisi itsekkin, että muuallakin ajateltaisiin samalla tapaa.
Ja olen edelleen sitä mieltä, että lapset kuuluu kutsua myös häihin. Yleensähän kustannuksiin osallistuu hääparin vanhemmat, joilla kyllä on siihen varaa.
Sitten kun siitä vähennetään lahjojen arvo, ei häille niin mahdotonta hintaa tule.
Ei kyllä tuntunut missään omat häät kustannuksissa, eikä vanhemmat osallistuneet muuten kuin työpanoksella.
Kun ennen oli hautajaiset koko kylän tapahtuma, sinne tuli tosiaan koko kylän väki ja isolla padalla keitettiin.
Nyt on toisinpäin. Hautajaiset ovat pienet ja häät isot.Miksi pitää kutsua ystävien lapset häihin?
Jokainen hääpari tehköön niin kuin itse parhaaksi näkee. Hääjuhla on nimenomaan heidän. Silloin morsiuspari juhlii yhteistä matkansa alkua, morsiusparin kutsumien ystäviensä kanssa. Päättäköön morsiuspari, kenenkä häihinsä kutsuu. Olkaamme mahdolliset kutsutut iloisia siitä arvostuksen osoituksesta, kun nuoripari meidät häihinsä kutsuu. Se on mielestäni väärä aika osoittaa mieltänsä.
Kun keväällä saimme kutsun, edellä mainitsemaani hääjuhlaan, niin olimme puolisoni kanssa tyytyväisiä siitä, että meillä oli täysi syy lähteä kahdestaan matkalle, ilman lapsia. Se oli myös meille hieno päivä, rutinoitujen arkipäivien välissä. Tämän kerroimme myös jälkeenpäin nuorelleparille.
Lapset olivat myös tyytyväisiä, kun sukulaistädit tulivat heitä hoitamaan ja he tädit olivat varautuneet päivään keksimällä jo etukäteen mukavaa ohjelmaa. Tätä päivää lapset muistelevat vieläkin.
Edellisessä viestissä kerroin tutusta uskovaisesta rouvasta, joka ajattelee myös, että heidät pitää aina koko perhe kutsua esimerkiksi häihin. Luulen sen johtuvan siitä, että tuo rouva ”vapaan sanan” aikana laulattaa ja soitattaa lapsiansa. Omahyväinen ilme kasvoillaan hän sitten kuuntelee kun jotkut kehuvat, kuinka hyvin heidän lapset laulavat ja soittavat. Hän siis haluaa olla lastensa kautta keskipisteenä, hääpari ei silloin niin tärkeä olekaan. Ajatteletko sinäkin näin?
Se on totta, että nykyään uskovaisten häät ovat yleensä ruokahäät ja muut juhlat sitten enemmänkin kahvipainotteiset. Mutta kun tämän tietää, niin voihan sitä varautua siihen ja täyttää vatsansa jo kotona tai jos joutuu matkustamaan, niin ottaa eväitä mukaan, niin kuin tuolla aikaisemmin kerroin. En ymmärrä, miksi tämä on ongelma. - jeanne
kyllästynyt kirjoitti:
Nyt on toisinpäin. Hautajaiset ovat pienet ja häät isot.otappas huomioon ettei kaikilla ole todellakaan oikeasti rahaa järjestää suuria häitä...
- !!!!!!!!!
kyllästynyt kirjoitti:
Nyt on toisinpäin. Hautajaiset ovat pienet ja häät isot.onpa suorastaan törkeää tekstiä sinulta. Mene ja katso peiliin miltä näyttää.
Jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin haluavat, ei siinä vieraitten mielipiteitä kuunnella. Ole onnellinen, että yleensä saat kutsun juhliin.
Ja jos niihin juhliin on pitkä matka, niin matkan varrelta varmasti löytyy ruokapaikkoja ja kun sulla tuntuu rahaa olevan niin ei senkään luulis olevan este. - kyllästynyt
häävieras kirjoitti:
Miksi pitää kutsua ystävien lapset häihin?
Jokainen hääpari tehköön niin kuin itse parhaaksi näkee. Hääjuhla on nimenomaan heidän. Silloin morsiuspari juhlii yhteistä matkansa alkua, morsiusparin kutsumien ystäviensä kanssa. Päättäköön morsiuspari, kenenkä häihinsä kutsuu. Olkaamme mahdolliset kutsutut iloisia siitä arvostuksen osoituksesta, kun nuoripari meidät häihinsä kutsuu. Se on mielestäni väärä aika osoittaa mieltänsä.
Kun keväällä saimme kutsun, edellä mainitsemaani hääjuhlaan, niin olimme puolisoni kanssa tyytyväisiä siitä, että meillä oli täysi syy lähteä kahdestaan matkalle, ilman lapsia. Se oli myös meille hieno päivä, rutinoitujen arkipäivien välissä. Tämän kerroimme myös jälkeenpäin nuorelleparille.
Lapset olivat myös tyytyväisiä, kun sukulaistädit tulivat heitä hoitamaan ja he tädit olivat varautuneet päivään keksimällä jo etukäteen mukavaa ohjelmaa. Tätä päivää lapset muistelevat vieläkin.
Edellisessä viestissä kerroin tutusta uskovaisesta rouvasta, joka ajattelee myös, että heidät pitää aina koko perhe kutsua esimerkiksi häihin. Luulen sen johtuvan siitä, että tuo rouva ”vapaan sanan” aikana laulattaa ja soitattaa lapsiansa. Omahyväinen ilme kasvoillaan hän sitten kuuntelee kun jotkut kehuvat, kuinka hyvin heidän lapset laulavat ja soittavat. Hän siis haluaa olla lastensa kautta keskipisteenä, hääpari ei silloin niin tärkeä olekaan. Ajatteletko sinäkin näin?
Se on totta, että nykyään uskovaisten häät ovat yleensä ruokahäät ja muut juhlat sitten enemmänkin kahvipainotteiset. Mutta kun tämän tietää, niin voihan sitä varautua siihen ja täyttää vatsansa jo kotona tai jos joutuu matkustamaan, niin ottaa eväitä mukaan, niin kuin tuolla aikaisemmin kerroin. En ymmärrä, miksi tämä on ongelma.Otetaanhan lapset mielellään seuroihinkin, niin miksei myös juhliinkin.
On omahyväisyyttä, että serkut eivät pääse häihin.
Sukulaisiahan ne häävierasjoukko suurimmaksi osaksi ovat, joten ei se ole muusta kiinni, kuin muodista.
Nykyään vanhemmat kustantaa häät lapsilleen, eivät he monestikaan itse voi niitä järjestää, pentuna kun mennään naimisiin.
Ja sanon vieläkin, ettei se ole kustannuskysymys.
En tunne ketään köyhiä, joille olis vaikeaa sen takia rajoittaa lapset pois.
Kyllä se on mukavuuskysymys.
Ja tämähän on tämän ajan trendi. Kun mennään ajassa taakseppäin, oli häissä paljon lapsia ja sitten hoksattiin, etteivät lapset sinne kuulu.
Minulla on oikeus olla nykyhäistä mitä mieltä tahansa. Jos häät eivät miellytä, en vastaisuudessa lähde sinne.
Itse en elä muodin oikkujen mukaan. Kun lapseni menevät häihin, kutsun kaikki lähisukulaiset lapsineen mukaan. Minusta on joutavaa, että tämä häähomma on tämmöiseksi mennyt.
Varaa yksiin häihin on jokaisella. En vieläkään usko, että se on siitä kiinni.
Ja ohjelmaahan tietysti häissä pitää olla. Sitä mukavemmat häät, mitä enemmän ohjelmaa ja porukkaa ja lapsia.
Että minun lasteni häissä on kystä kyllin ja lapset mukana sankoin joukoin.
Eikä ole rahasta kiinni.
Silloin kun juhlitaan, niin juhlitaan kans kunnolla, eikä pihistellä ruoan laadussa. - kyllästynyt
jeanne kirjoitti:
otappas huomioon ettei kaikilla ole todellakaan oikeasti rahaa järjestää suuria häitä...
Vanhemmathan sen hääjuhlan maksaa, ei hääpari.
Uskovaiset on varakasta porukkaa laidasta laitaan. - se sama sinuas
kyllästynyt kirjoitti:
Uskovaiset on varakasta porukkaa laidasta laitaan.Anna vaan jokaisen viettää häänsä niin kuin haluavat. Toisille on toiset asiat tärkeämpiä kuin toiset. Jos sinulle on lihapotut ne tärkeät, niin varmaan saat ne kun ilmoitat kutsujille. Tai sitten kutsut loppuvat. Ja kun asenteesi on tuollainen, mahtaa teillä tulla häät halvaksi.Tulee paljon peruutuksia kutsutuilta.
- llllyffliyrkdc
kyllästynyt kirjoitti:
Otetaanhan lapset mielellään seuroihinkin, niin miksei myös juhliinkin.
On omahyväisyyttä, että serkut eivät pääse häihin.
Sukulaisiahan ne häävierasjoukko suurimmaksi osaksi ovat, joten ei se ole muusta kiinni, kuin muodista.
Nykyään vanhemmat kustantaa häät lapsilleen, eivät he monestikaan itse voi niitä järjestää, pentuna kun mennään naimisiin.
Ja sanon vieläkin, ettei se ole kustannuskysymys.
En tunne ketään köyhiä, joille olis vaikeaa sen takia rajoittaa lapset pois.
Kyllä se on mukavuuskysymys.
Ja tämähän on tämän ajan trendi. Kun mennään ajassa taakseppäin, oli häissä paljon lapsia ja sitten hoksattiin, etteivät lapset sinne kuulu.
Minulla on oikeus olla nykyhäistä mitä mieltä tahansa. Jos häät eivät miellytä, en vastaisuudessa lähde sinne.
Itse en elä muodin oikkujen mukaan. Kun lapseni menevät häihin, kutsun kaikki lähisukulaiset lapsineen mukaan. Minusta on joutavaa, että tämä häähomma on tämmöiseksi mennyt.
Varaa yksiin häihin on jokaisella. En vieläkään usko, että se on siitä kiinni.
Ja ohjelmaahan tietysti häissä pitää olla. Sitä mukavemmat häät, mitä enemmän ohjelmaa ja porukkaa ja lapsia.
Että minun lasteni häissä on kystä kyllin ja lapset mukana sankoin joukoin.
Eikä ole rahasta kiinni.
Silloin kun juhlitaan, niin juhlitaan kans kunnolla, eikä pihistellä ruoan laadussa.Taidat olla juuri tuollainen mamma kun häävieras kertoi. Nautit siitä, kun SINUN lapsesi esiintyvät ja sitten muut mammat tulevat ihastelemaan ihmeellisen lahjakkaita lapsiasi. Lapsellinen ja ylpeä hymy kasvoillasi sitten kerrot kuinka olet lapsiasi opettanut. Älköön kukaan huomatko hääparia, sillä SINUN lapsesi sekä SINÄ olette tärkeimmät ja juhlan keskipiste.
- uigp987ttd9p8
kyllästynyt kirjoitti:
Uskovaiset on varakasta porukkaa laidasta laitaan.Meidät vihittiin muutama vuosi sitten ja maksoimme häämme itse kokonaan. Kutsuimme myös häävieraat itse, emmekä lapsia kuin lähisukulaiset. Silti oli vieraita lähes sata vaikka pienet häät yritimmekin järjestää.
Meitä kiitettiin siitä, että olimme kutsuneet pariskuntia ilman lapsia. Pariskunnat olivat mielellään lähteneet juhlimaan kahdestaan. Eikä suinkaan kukaan moittinut, että lapset jätettiin ”rannalle”. - tyytymätön
llllyffliyrkdc kirjoitti:
Taidat olla juuri tuollainen mamma kun häävieras kertoi. Nautit siitä, kun SINUN lapsesi esiintyvät ja sitten muut mammat tulevat ihastelemaan ihmeellisen lahjakkaita lapsiasi. Lapsellinen ja ylpeä hymy kasvoillasi sitten kerrot kuinka olet lapsiasi opettanut. Älköön kukaan huomatko hääparia, sillä SINUN lapsesi sekä SINÄ olette tärkeimmät ja juhlan keskipiste.
Lapset esiintyvät paljon rauhanyhdistysten juhlissa, miksei myös häissäkin.
Musikaalliset lapset ovat mieltä ylentävä näky.
En ymmärrä nyt kyllä ollenkaan suhtautumistanne lasten olemiseen ja esiintymiseen häissä ja muissakin uskovaisten juhlissa.
Ja lapset itse haluavat esiintyä, kun ovat työllä ja vaivalla kulkeneet musiikkipiireissä oppimassa.
Ja kyllähän hääpari on samalla lailla juhlien keskipisteenä kuin muutkin esiintyjät.
On mukavaa, että häissä on muutakin ohjelmaa, kuin pelkkää virsien yhteislaulua.
>>Lapsellinen ja ylpeä hymy kasvoillasi sitten kerrot kuinka olet lapsiasi opettanut. Älköön kukaan huomatko hääparia, sillä SINUN lapsesi sekä SINÄ olette tärkeimmät ja juhlan keskipiste. - kyllästynyt
!!!!!!!!! kirjoitti:
onpa suorastaan törkeää tekstiä sinulta. Mene ja katso peiliin miltä näyttää.
Jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin haluavat, ei siinä vieraitten mielipiteitä kuunnella. Ole onnellinen, että yleensä saat kutsun juhliin.
Ja jos niihin juhliin on pitkä matka, niin matkan varrelta varmasti löytyy ruokapaikkoja ja kun sulla tuntuu rahaa olevan niin ei senkään luulis olevan este.On tärkeää, että tehdään juhlistakin sellaisia, että kaikilla olis niissä mukava olla.
Kun sinä kutsut vieraita kotiisi kylään, niin kyllähän sinä koetat palvella heitä parhailla mahdollisilla tavoilla.
Jos kohtelet huonosti, he eivät ehkä tulekkaan toista kertaa.
Huomaa selvästi, että tässä asiassa ollaan niin lapsikielteisiä kuin olla ja voi.
Väitän edelleen, ettei ole mikään hankaluus järjestää juhlia myös lapsia varten.
Eihän häitä ja muitakaan juhlia järjestetä itseään varten vaan vieraita varten.
Nykyajan yhteiskunnassa on liike-elämässä hyvä palvelu kaiken A ja O. Se koskee myös yksityistä elämää.
Juhlissa on tärkeää myös hyvä palvelu, että siellä on maittavaa ruokaa ja vaihtoehtoisia lajeja.
Yksipuoliset tarjoilut eivät anna hyvää kuvaa samoinkuin se, että ruoka loppuu kesken.
Olin kerran juhlissa, jossa oli pitopalvelu, eli ulkopuolisen järjestämä.
Keittoruokana oli juuri lihasoppaa, joka loppui kesken ja samoin loppui täytekakku ja hännänhuiput jäivät ilman.
Se pitopalvelu ei varmasti antanut hyvää yrityskuvaa.
Kuten olen aikaisemmin sanonut, rauhanyhdistysten toimitiloissa kyllä sopii isommallekkin väelle.
Lapset ovat juhlien suola. On kovin yksitotista, kun on vaan aikuisia ilman lasten läsnäoloa.
No emme tietenkään voi sanella, millaiset häät tulee olla, mutta tämä palsta antakoon tuleville häiden järjestäjille osviittaa siitä, että mitä kannattaa ottaa huomioon häitä ja muita synttärijuhlia järjestäessään.
Häävieraat ovat kumminkin se tärkein asia niissä omissa häissä.
Ilman häävieraita saattaisi olla melko korutonta häiden pito.
Ottakaa siis huomioon se häävieras ja hänen tarpeensa. Tuohan hän kuitenkin sen lahjansa.
On tärkeää, että myös häävieraat ovat tyytyväisiä, eikä vain hääpari tai heidän vanhempansa. - ylkä
kyllästynyt kirjoitti:
On tärkeää, että tehdään juhlistakin sellaisia, että kaikilla olis niissä mukava olla.
Kun sinä kutsut vieraita kotiisi kylään, niin kyllähän sinä koetat palvella heitä parhailla mahdollisilla tavoilla.
Huomaa selvästi, että tässä asiassa ollaan niin lapsikielteisiä kuin olla ja voi.
Väitän edelleen, ettei ole mikään hankaluus järjestää juhlia myös lapsia varten.
Nykyajan yhteiskunnassa on liike-elämässä hyvä palvelu kaiken A ja O. Se koskee myös yksityistä elämää.
Juhlissa on tärkeää myös hyvä palvelu, että siellä on maittavaa ruokaa ja vaihtoehtoisia lajeja.
Yksipuoliset tarjoilut eivät anna hyvää kuvaa samoinkuin se, että ruoka loppuu kesken.
Keittoruokana oli juuri lihasoppaa, joka loppui kesken ja samoin loppui täytekakku ja hännänhuiput jäivät ilman.
Kuten olen aikaisemmin sanonut, rauhanyhdistysten toimitiloissa kyllä sopii isommallekkin väelle.
Lapset ovat juhlien suola. On kovin yksitotista, kun on vaan aikuisia ilman lasten läsnäoloa.
No emme tietenkään voi sanella, millaiset häät tulee olla, mutta tämä palsta antakoon tuleville häiden järjestäjille osviittaa siitä, että mitä kannattaa ottaa huomioon häitä ja muita synttärijuhlia järjestäessään.
Ottakaa siis huomioon se häävieras ja hänen tarpeensa. Tuohan hän kuitenkin sen lahjansa.
On tärkeää, että myös häävieraat ovat tyytyväisiä, eikä vain hääpari tai heidän vanhempansa.Olen lukenut kaikki kirjoituksesi tässä ketjussa. Ei voi välttyä ajatukselta, että olet harvinaisen itsekeskeinen nainen. Tosiaankin, kun itse et saa tarpeeksi huomiota, niin yrität sitä lastesi kautta lisätä!
Tuhoat lapsesikin tuolla käytökselläsi. Häpeä!
Huomaa, että elämää on myös sinun ulkopuolella! - !!!!!!!!!
kyllästynyt kirjoitti:
On tärkeää, että tehdään juhlistakin sellaisia, että kaikilla olis niissä mukava olla.
On tärkeää, että myös häävieraat ovat tyytyväisiä, eikä vain hääpari tai heidän vanhempansa.Olen mennyt itse naimisiin 80-luvun lopussa ja siihen aikaan oli tapana kutsua koko suku eli isän enotkin ym. Varsin laajasti siis ja siihen vielä kun lisäsi ystävät niin hääthän paisui ihan mahdottomiksi. Nyt jos menisin naimisiin niin kutsuisin vaan lähisuvun eli sisarukset perheineen ja ne lähimmät sukulaiset joittenka kanssa ollaan kenties tekemisissä ja hekin ilman lapsia. Ja sitten ne kaikki ystävät joita on iso liuta. Ystävät koen tärkeämpinä kuin suvun, jonka kanssa ei olla juuri tekemisissä. Tämän sanon myös omille lapsilleni, kun he alkavat tulla siihen ikään, että menevät naimisiin.
Nykyään, kun vl-perheet ovat niin isoja, niin pelkästään se, että kutsutaan sisarukset perheineen, voi paisua jo sadaksi hengeksi. Saatikka se, että serkuilla kun alkaa olla lapsia.
On aika itsekästä vaatia kutsua koko perheelle, jos olisit menossa häihin vaikka ystävänä. Minä ainakin olisin ilomielin lähdössä miehen kanssa kahdestaan. Ah mitä lomaa.
Ja vielä siitä ruuasta, kun sanoit, että olet kyllästynyt johonkin karjalanpaistiin. En minä ainakaan kutsutuilta tule kysymymään "mitä saisi olla". Monasti kun ystävä-perheitä on käynyt kylässä, olemme keskustelleet siitäkin, että ei ne tarjoamiset ole kyläilyn pääasia, ei sillä tarvitse kilpailla. Ei haittaa vaikka olisi pelkästään ruisleipää kahvipöydässä. Pääasia on yhdessäolo ja keskustelu siitä elämämme tärkeimmästä asiasta, uskosta.
Ja niille uskovaisille nuorille, jotka suunnittelette häitänne, haluan sanoa, että älkää unohtako hääjuhlan ohjelmasta sitä kaikesta kalleinta sanaa, Jumalan sanaa. Se antaa teille rakkaita neuvoja ja myös voimaa, alkavalle yhteiselle avioliitollenne. Jumala siunaa sen liiton. - tyydyn tähän
!!!!!!!!! kirjoitti:
Olen mennyt itse naimisiin 80-luvun lopussa ja siihen aikaan oli tapana kutsua koko suku eli isän enotkin ym. Varsin laajasti siis ja siihen vielä kun lisäsi ystävät niin hääthän paisui ihan mahdottomiksi. Nyt jos menisin naimisiin niin kutsuisin vaan lähisuvun eli sisarukset perheineen ja ne lähimmät sukulaiset joittenka kanssa ollaan kenties tekemisissä ja hekin ilman lapsia. Ja sitten ne kaikki ystävät joita on iso liuta. Ystävät koen tärkeämpinä kuin suvun, jonka kanssa ei olla juuri tekemisissä. Tämän sanon myös omille lapsilleni, kun he alkavat tulla siihen ikään, että menevät naimisiin.
Nykyään, kun vl-perheet ovat niin isoja, niin pelkästään se, että kutsutaan sisarukset perheineen, voi paisua jo sadaksi hengeksi. Saatikka se, että serkuilla kun alkaa olla lapsia.
On aika itsekästä vaatia kutsua koko perheelle, jos olisit menossa häihin vaikka ystävänä. Minä ainakin olisin ilomielin lähdössä miehen kanssa kahdestaan. Ah mitä lomaa.
Ja vielä siitä ruuasta, kun sanoit, että olet kyllästynyt johonkin karjalanpaistiin. En minä ainakaan kutsutuilta tule kysymymään "mitä saisi olla". Monasti kun ystävä-perheitä on käynyt kylässä, olemme keskustelleet siitäkin, että ei ne tarjoamiset ole kyläilyn pääasia, ei sillä tarvitse kilpailla. Ei haittaa vaikka olisi pelkästään ruisleipää kahvipöydässä. Pääasia on yhdessäolo ja keskustelu siitä elämämme tärkeimmästä asiasta, uskosta.
Ja niille uskovaisille nuorille, jotka suunnittelette häitänne, haluan sanoa, että älkää unohtako hääjuhlan ohjelmasta sitä kaikesta kalleinta sanaa, Jumalan sanaa. Se antaa teille rakkaita neuvoja ja myös voimaa, alkavalle yhteiselle avioliitollenne. Jumala siunaa sen liiton.Voi kun olen ollut kiusattu tämän asian kanssa.
Kukaan ei näköjään ymmärrä minua tippaakaan.
En kai voi sitten muuta kuin pyytää, että saarnaisit minulle katuvalle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ! - !!!!!!!!!
tyydyn tähän kirjoitti:
Voi kun olen ollut kiusattu tämän asian kanssa.
Kukaan ei näköjään ymmärrä minua tippaakaan.
En kai voi sitten muuta kuin pyytää, että saarnaisit minulle katuvalle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä !Saat uskoa Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki anteeksi, rauhaan, vapauteen ja iloon asti! Tätä samaa evankeliumia haluan pyytää myös omalle kohdalle, että saanko uskoa?
Olkaamme onnellisia hääkutsuistakin ja lähtekäämme sinne iloisin sydämin nauttimaan toisten onnesta. Hääjuhla on niin herkkä ja kaunis juhla, että ei sinne voi myrtynein mielin mennä. - vapaa nyt
!!!!!!!!! kirjoitti:
Saat uskoa Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki anteeksi, rauhaan, vapauteen ja iloon asti! Tätä samaa evankeliumia haluan pyytää myös omalle kohdalle, että saanko uskoa?
Olkaamme onnellisia hääkutsuistakin ja lähtekäämme sinne iloisin sydämin nauttimaan toisten onnesta. Hääjuhla on niin herkkä ja kaunis juhla, että ei sinne voi myrtynein mielin mennä.Saat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
On mukavaa ja levollista, kun saa panna pois näitä katkeria vikoamisia.
Olen nyt ymmärtänyt, että itse saa laittaa vapaasti sellaiset häät kuin haluaa, mutta toisten häätapoihin ei ole lupa sekaantua.
Keskustelu tästä voi omasta puolestani päättyä tähän.
- "ongelma"
ole vaan vl:ien, taitaa olla yleinen "trendi" tällä hetkellä. Onko kyseessä hääparien halu saada mahdollisimman paljon lahjoja? Jos sulla on vieraana 10 perhettä a'10 henkeä, saat kymmenen lahjaa. Mutta jos kutsut 100 aikuista, saat huomattavasti enemmän TAVARAA.
Toisaalta, harva ottaa koko perhettä häihin, vaikka kutsukin kävisi. Itsestä tuntuisi kivalta saada koko perheen kutsu, mutta en varmaan ottaisi kuin vauvaikäisen (jos ei selviä ilman imetystä) mukaan. - Altruisti
Jää ihmeessä häistä pois jos järjestelyt eivät miellytä. Tekstistäsi voi päätellä että häissä muillakin on paljon mukavampaa, jos sinä et ole paikalla.
- emäntä
kyllä tuo keskustelu vaikuttaa aloittajalla nyt tosi omahyväiseltä.Onko sinulla itselläsi ollut järjestettävänä häitä, joillakin suurperheillä on ollut kolmetkin häät vuodessa.
Kyllä siinä kysytään jo melkoista varallisuutta jos järjestää kahdet tai kolmet häät vuodessa.
Minun siskoni ajatteli vähän samaan malliin aikanaan kun hän ei ollut vielä joutunut järjestämään ainoitakaan häitä mutta kun häät tulivat heidän perheessä ajankohtaiseksi nin hän tulikin toisiin ajatuksiin kutsuttavien suhteen eli ei kutsuttu perheineen.
Juhlat voi saada ikimuistoisiksi ilman hirveää väenpaljouttakin tavoitellen, ellei sitten ole kysymyksessä näyttämisen halu kuinka meillä osataan. - Kicki 112
emäntä kirjoitti:
kyllä tuo keskustelu vaikuttaa aloittajalla nyt tosi omahyväiseltä.Onko sinulla itselläsi ollut järjestettävänä häitä, joillakin suurperheillä on ollut kolmetkin häät vuodessa.
Kyllä siinä kysytään jo melkoista varallisuutta jos järjestää kahdet tai kolmet häät vuodessa.
Minun siskoni ajatteli vähän samaan malliin aikanaan kun hän ei ollut vielä joutunut järjestämään ainoitakaan häitä mutta kun häät tulivat heidän perheessä ajankohtaiseksi nin hän tulikin toisiin ajatuksiin kutsuttavien suhteen eli ei kutsuttu perheineen.
Juhlat voi saada ikimuistoisiksi ilman hirveää väenpaljouttakin tavoitellen, ellei sitten ole kysymyksessä näyttämisen halu kuinka meillä osataan."Juhlat voi saada ikimuistoisiksi ilman hirveää väenpaljouttakin tavoitellen, ellei sitten ole kysymyksessä näyttämisen halu kuinka meillä osataan."
Vastaus:
No ei tarvitse ihan tuostakaan olla kyse, jos haluaa järjestää juhlia ja haluaa ihmisiä sinne. Se kyllä kateuden henki voi laittaa tällaistakin ajattelemaan.
Vanha sanonta on; Kateus vie kalatkin vedestä...
Ei siinäkään ole mitään väärää. Eikä pidä heti ajatella jotain sivuajatuksia jos tykkää tällaisetkin juhlat laittaa. Tai lasten kanssa tai ilman.
Eläköön vapaus! Meillähän on niin monta mieltä kuin on miestäkin.
Minusta olis paljon tärkeämpää se puhdas ilo ja osllistuminen niihin juhliin ja tuntea iloa että selliset on järjestetty. Sekä se että osaa ottaa osaa niihin ja iloita sydämmestä.
Ja se että tälliset muut sivuseikat osattais laitta syrjään. Eikä ainakaan viottais toisia.
Vaan tehtäis parannusta niistä omista vioista ja virheistä.
Tälläkin pasltalla sais henki puhdistua ja tulla parempi henki, että kaikilla olis hyvä olla.
- Anne K
Ihan selvää provoilua! Tästä on joskus aiemminkin viritelty keskustelua tällä listalla ja silloin kaikki tuntuivat ymmärtävän, että pelkästään sisaruksista lapsineen on helposti lähemmäs 100 henkeä koolla, niin pakkohan sitä on vähän rajoittaa.
Tyylilaji on niin moukkamainen, ettei nimimerkki 'kyllästynyt' vakuuta minua laisinkaan. - ...mutta...
...vastaan kuitenkin.
Meidä häissä tilat oli varattu n.200 hengelle.
Kutsut lähetettiin niille, jotka haluttiin ehdottomasti kutsua omiin häihin.
Jos olisimme kutsuneet kaikki perheineen, olisi häissämme ollut n. 600 henkeä.
Osa olisi varmaan jäänyt ilman makeita leivoksiakin, puhumattakaan linnapaistista, haudutettuine lanttukuutioineen...- onko noin ?
Isokin porukka on mahdollista ruokkia, sillä ruokkihan Jeesuskin viisituhatta ihmistä viidellä leivällä ja kahdella kalalla.
Kun uskoo, niin se on mahdollista. Varaat armeijalta käyttöön kenttäpadan ja panet siihen porisemaan lihat ja perunat ja lantut.
Kyllä riittää isommallekkin porukalle.
Voiko näin suuria lähisukuja yleensä olla, jossa olisi 600 henkeä.
Sitä kauempaista sukuahan ei ole väliksi kutsua ja ei kenenkään lähisuku voi olla näin iso ! - ..kuiteski...
onko noin ? kirjoitti:
Isokin porukka on mahdollista ruokkia, sillä ruokkihan Jeesuskin viisituhatta ihmistä viidellä leivällä ja kahdella kalalla.
Kun uskoo, niin se on mahdollista. Varaat armeijalta käyttöön kenttäpadan ja panet siihen porisemaan lihat ja perunat ja lantut.
Sitä kauempaista sukuahan ei ole väliksi kutsua ja ei kenenkään lähisuku voi olla näin iso !Heitin tuon 600 vähän kuin "lonkalta."
Jokatapauksessa jos pelkästään molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen olisimme häihin kutsuneet, niin väkeä olisi ollut jo yksin heistä reippaat 200 henkeä. - ...uskovaisilla...
onko noin ? kirjoitti:
Sitä kauempaista sukuahan ei ole väliksi kutsua ja ei kenenkään lähisuku voi olla näin iso !...on paljon uskonystäviä ja ikäisiään kavereita...
- ma_ria
Minäkin olen ollut harmissani vl-ympyröissä lisääntyneestä "trendistä", että kutsut osoitetaan yhä useammin ainoastaan aikuisväelle. Eikä pelkästään hääkutsut, vaan muutkin. Meilläkin kun on puoli tusinaa pikkuista, ihan tavallinen kyläkutsu osoitetaan yhä useammin vanhemmille ja korkeintaan nuorimmaiselle (imetettävälle sylivauvalle).
Juuri lapset niin kovin haluaisivat mukaan katselemaan vähän muutakin kuin kotiympyröitä. Oppisivat samalla tärkeätä kanssakäymiskulttuuria.
Lisäksi, kun yleensä olen töissä (nyt äitiyslomalla), yhteinen vapaa-aika perheen kesken on sen verran arvokasta, että aika usein skippaamme pelkästän vanhemmille osoitetun kutsun. Ja teemme sen ihan hyvillä mielin, emme minään kitkeränä kannanottona. Ollaan mieluummin sekin ilta perheen kanssa yhdessä kotona, tehdään vaikka omenapiirakka ja luetaan. Tai ulkoillaan.
itse pidän huolen siitä, että meille kutsutaan aina myös lapset. Tilaa on tietysti rajallisesti ja nyt, kun ystäväpiirissä kaikilla on suunnilleen tämä sama puolisen tusinaa jälkeläistä, on useamman perhekunnan vierailulla hulinakin välillä melkoinen. Mutta silti, minusta on maksimaalista vierailumukavuuttakin arvokkaampaa, että myös lapset osallistuvat tasa-arvoisina perheenjäseninä kivaan yhdessäoloon. Kutsumatta jättäminen on ikävä kyllä viesti myös lapsille itselleen.
Lapset ovat pieniä ja tarjoavat läsnäolonsa aiheuttamaa säpinää vain rajallisen ajan. Ukkoina ja muoreina voidaan sitten istua kököttää kaikessa rauhassa ja nauttia vaikka siitä, että saadaan sanoa jokainen lause loppuun.
Syntyyhän niissä tilanteissa pikkuhíljaa sosiaalisia verkostoja myös lasten kesken.
Toki ymmärrän nuoria pareja, joiden resurssit ovat usein rajalliset. Kaikkien vieraiden lapset kieltämättä tuovat aika massiivisen lisän häävieraiden kokoonpanoon. Juhlanjärjestäjät ratkaiskoon tällaiset kysymykset.
Mutta silti kannattaisi harkita onko ihan välttämätöntä jättää lapset kutsusta pois. Lapset eivät ole mitään persoonatonta hälisevää massaa, vaan heille juhlien kaltainen tilaisuus voi olla huippuelämys, kohokohta jota säilyy muistoissa kauan. Tätä nuorten parien, joilla itsellään ei vielä ole lapsia, voi olla vaikea ymmärtää.
Mitä tulee juhlatarjoiluihin, saahan niistäkin nyt näkemyksiään esittää! Aloittaja on selvästi juureva ihminen eikä ainakaan minun mielestäni edes hakoteillä näkemyksineen. Minullekin maistuisi hyvä, mielellään suurustettu lihavelli vaikka heti!
Mutta juhlien järjestäjät luonnollisesti menun laativat ja siihen on kuitenkin loppujen lopuksi vieraiden tyytyminen, mieluiten hymyssä suin. Oman kokemukseni mukaan se ei edes tee tiukkaa, niin ihania herkkuja pöydät tuppaavat tuollaisissa tilaisuuksissa notkumaan.
Mummoni tapasi sanoa, että ihme se on jos pitää neuvoista suuttua. Kyllähän ne aina kuunnella kannattaa ja parhaat voi valita noudatettavaksikin asti!- isäntä
Olipa positiivinen kommentti. Aloittajaa ei tyrmätty suoralta kädeltä.
Samaa mieltähän minäkin, että kysyä voi ja vinkkejä antaa.
Monenlaisissa häissä on oltu.
Häätavat pikkusen poikkeavat etelän ja pohjoisen välillä, samoin tarjoilut.
Mutta lapsia ei enää paljon näy missään päin, vaikka järjestäjät olisivat voineet varallisuuteensa nähden kutsua vanhempia myös lapsinensa.
Kyllä se oli suuri elämys silloin penskana päästä häihin, joita oli harvoin, mutta hautajaisia sitäkin useammin.
Ja onhan niitä isoja perheitä ollut ennenkin ja myös uskottomilla. Kutsussa ei rajoitettu mitenkään perheen määrää.
No nyt on hautajaiset menneet yleismaailmallisiksi, eli niitä ei juhlita sankoin joukoin niinkuin ennen, vaan aivan lähiomaisten kesken.
Hääjuhlatkin alkaa saada samoja piirteitä, mutta ei ole mukava, kun alettiin rajaamaan se lapsista, jotka tarvitsevat elämyksiä ja elämänkokemuksia.
Hautajaiset saattavat olla pienelle lapselle traumaattinen kokemus, niinkuin oli minulle pienenä, varsinkin kun uskovaiset puhui keskenään, että uskotonna se kuoli sekin isäntä ja helvettiin vuoteensa laittoi.
Paras muistamani juhla oli häät, jossa jo ikämies ja nainen menivät komeasti naimisiin.
Jo toivottomana poikamiehenä pidetty maalaisisäntä sai kuin saikin ikäisensä puolison ja voi sitä kyläläisten juhlintaa, vaikka siellä olikin miestä väkevämpää.
Ennen oli tarjoilut tosiaan sitä lihavelliä, josta ei sattumia puuttunut.
Makeita kakkuja ei ollut. Oli vain nisukänttyä ja itse tehtyä juustoleipää.
Ei ollut tarjoiluissa moitteen sanaa.
Nykyään juhlien tarjoilu painottuu makeiden kahvileipien puolelle runsaine täytekakkuineen.
Ja mikäpäs siinä, makeat maistuu sen jälkeen, jos ensin on saanut sitä kunnon lihavelliä. - anoppi
isäntä kirjoitti:
Olipa positiivinen kommentti. Aloittajaa ei tyrmätty suoralta kädeltä.
Samaa mieltähän minäkin, että kysyä voi ja vinkkejä antaa.
Monenlaisissa häissä on oltu.
Häätavat pikkusen poikkeavat etelän ja pohjoisen välillä, samoin tarjoilut.
Mutta lapsia ei enää paljon näy missään päin, vaikka järjestäjät olisivat voineet varallisuuteensa nähden kutsua vanhempia myös lapsinensa.
Kyllä se oli suuri elämys silloin penskana päästä häihin, joita oli harvoin, mutta hautajaisia sitäkin useammin.
Ja onhan niitä isoja perheitä ollut ennenkin ja myös uskottomilla. Kutsussa ei rajoitettu mitenkään perheen määrää.
No nyt on hautajaiset menneet yleismaailmallisiksi, eli niitä ei juhlita sankoin joukoin niinkuin ennen, vaan aivan lähiomaisten kesken.
Hääjuhlatkin alkaa saada samoja piirteitä, mutta ei ole mukava, kun alettiin rajaamaan se lapsista, jotka tarvitsevat elämyksiä ja elämänkokemuksia.
Hautajaiset saattavat olla pienelle lapselle traumaattinen kokemus, niinkuin oli minulle pienenä, varsinkin kun uskovaiset puhui keskenään, että uskotonna se kuoli sekin isäntä ja helvettiin vuoteensa laittoi.
Paras muistamani juhla oli häät, jossa jo ikämies ja nainen menivät komeasti naimisiin.
Jo toivottomana poikamiehenä pidetty maalaisisäntä sai kuin saikin ikäisensä puolison ja voi sitä kyläläisten juhlintaa, vaikka siellä olikin miestä väkevämpää.
Ennen oli tarjoilut tosiaan sitä lihavelliä, josta ei sattumia puuttunut.
Makeita kakkuja ei ollut. Oli vain nisukänttyä ja itse tehtyä juustoleipää.
Ei ollut tarjoiluissa moitteen sanaa.
Nykyään juhlien tarjoilu painottuu makeiden kahvileipien puolelle runsaine täytekakkuineen.
Ja mikäpäs siinä, makeat maistuu sen jälkeen, jos ensin on saanut sitä kunnon lihavelliä.Ettekö te voi järjestää sielä teidän rukoshuoneella lapsille ihan omia juhlia. Kaikki vanhemmat yhdessä. Saisivat siekä esiintyä kukin lahjojensa mukaan ja tarjoilukin olisi lapsille mieluista. Kyllä niitä on kaikenlaisia asiita minkä ympärille voi pippalot järjestää. Ja aikuiset sitten yleisöksi ja tarjoilemaan.??
- ...lapsilla on...
...häissä mukava "meiskata", mutta hääpari ei välttämättä ajattele samalla tavalla asiasta.:)
Hääthän ovat nimenomaan hääparin järjestämä juhla ja heidän mielipiteensä ratkaisee, ketä kutsutaan häihin.
Toisaalta ymmärrän, että olisi varmasti mukava lapsille päästä kaikkiin häihin, mutta se ei ole mahdollista monestakin syystä. - häistelijä
Olen itsekin järjestämässä kohta häitä. En ole ajatellut kutsua kovasti lapsia, jos en aikuisiakaan. Kutsun ainoastaan sisarukseni lapset, mutta muut saavat jättää katraansa kotiin. En kutsu enojani, tätejäni enkä mummoanikaan, vain vanhemmat ja sisarukset perheineen.
Häät ovat hääparin juhla. Minusta hääpari voi itse valita ketä kutsuu ja kuinka paljon. Herkkänahkaisuutta minusta osoittaa, jos ottaa nokkiinsa kutsumattomuudelle.
Tuskinpa olen kovin väärässä, jos väitän että suurin syy vieraslistojen karsimisille on raha. Siksi mekin pidämme pienet juhlat. Emme halua ottaa velkaa häiden vuoksi. Olemme jo sen ikäisiä, ettei kummallakaan tule mieleenkään pyytää hääkustannuksiin osallistumista omilta vanhemmiltaankaan. Hävettäisi. Siispä pienet häät, jossa vain läheisimmät ovat paikalla.- oli ennen
Meilläpäin oli sellainen ihmeellinen tapa, että vaimon äiti kutsui häävieraat.
Hääkutsussakin oli anopin ja appiukon nimi.
Sitten niitä tuli vaikka minkälaisia äijän käppänöitä ja muorin raatoja sinne omiin häihin. - ma_ria
oli ennen kirjoitti:
Meilläpäin oli sellainen ihmeellinen tapa, että vaimon äiti kutsui häävieraat.
Hääkutsussakin oli anopin ja appiukon nimi.
Sitten niitä tuli vaikka minkälaisia äijän käppänöitä ja muorin raatoja sinne omiin häihin.Kait ymmärrettiin niin, että se joka maksaa sen ovat myös juhlat, eli hän päättää vieraat ynnä muut. Raha on valtaa :)
Ennenhän se meni etiketin mukaan niin, että morsiamen vanhemmat kustansivat häät.
Meidänkin suvussa sitä on vielä ainakin löyhästi sovellettu. - syystä,
ma_ria kirjoitti:
Kait ymmärrettiin niin, että se joka maksaa sen ovat myös juhlat, eli hän päättää vieraat ynnä muut. Raha on valtaa :)
Ennenhän se meni etiketin mukaan niin, että morsiamen vanhemmat kustansivat häät.
Meidänkin suvussa sitä on vielä ainakin löyhästi sovellettu.Juuri siitä syystä, halusimmekin olla itse maksajia. Jos appivanhemmat olisivat olleet maksajia, niin totta kai he olisivat olleet myös kutsujia. Mutta kun vaimoni kanssa halusimme järjestää pienet häät, ja kutsua vain hyvät ystävämme mukaan lukien lähisukulaiset. Siksi siis sovimme, että me kun maksamme, niin me myös kutsumme vieraat omiin häihimme. Tällä onnistuimme välttämään nimimerkki ”oli ennen” hauskasti kuvaamaa tapausta, josta tiesimme myös monta esimerkkiä. Emme halunneet omiin häihimme meille lähes ventovieraita appivanhempien tuttavia, joita he olisivat velvollisuuden puolesta kutsuneet.
Sitten kun, ennen kihlausta, kysyin appiukolta morsiameni ”kättä”, niin silloin myös kerroin sen, että maksamme ja kutsumme itse häämme. Aluksi appi vähän oudoksui suunnitelmaamme, mutta kylläkin sen hyväksyi toteamalla olleensa valmiit maksamaan tyttärensä häät, niin kuin heillä on tapana ollut.
Eihän meillä silloin käteistä niin paljoa ollut mitä häät kustansivat, niin teimmekin sitten pankissa lainan häitämme varten. - isäntä
ma_ria kirjoitti:
Kait ymmärrettiin niin, että se joka maksaa sen ovat myös juhlat, eli hän päättää vieraat ynnä muut. Raha on valtaa :)
Meidänkin suvussa sitä on vielä ainakin löyhästi sovellettu.Katselinpa vanhoja valokuvia häistämme.
Häämme eivät olleet rauhanyhdistyksen talossa, vaan morsiamen kotona pienessä maalaistöllissä.
Siellä oli ahdasta, mutta silti tunnelmaa.
Sen kummempia kutsuja ei lähetelty, mitä nyt kauempana asuville sukulaisille,
Kylänväki tuli kutsumattakin ja se kuului itsestäänselvyytenä samoin kuin hautajaisiinkin tulo. Koreita vaatteita ei kellään ollut päälllä.
Ainoastaan hääparilla oli puku ja huntu.
Anoppinikin istui pirtin loukossa vanhanaikaisesti pukeutuneena. Huivi oli päässä, pitkä ruskea villatakki päällä, musta hame ja villasukat jaloissa polviin saakka, sekä leveälestiset ruskeat talvikengät.
Saarnamiehellä oli yllään ikäloppu virttynyt ahtaaksi käynyt puku, joka ei mennyt napeista kiinni.
Seuranpito kuului häiden ohjelmaan. Puheessa ei sivuttu kehoitusta, että nuorenparin kuuluu ottaa kaikki lapset vastaan, niinkuin nykyään joissakin häissä puhuja muistuttaa nuortaparia niin tekemään.
Muuten puhe oli vakava ja uskottomatkin istuivat silmät vesissä. Väenpaljoudesta pirtti oli kuuma ja välillä oli ovet ulos asti selällään.
Tilley lamppu valaisi pirttiä. Kaikki odotti innolla ruokailun alkamista, sillä keittiön puolelta kantautui herkullinen lihasopan tuoksu.
Ensin syötiin ja sen jälkeen juotiin kahvit. Kahvin kostukkeena oli nisua ja pikkuleipiä, ei mitään täytekakkua.
Välillä laulettiin virsiä. Eteisestä kantautui sikaarin tuoksua. Myös vapaampaa ohjelmaa oli.
Eräs ei-uskovainen nainen johdatteli piirileikkiin laulun sanoin; "On neidolla puna paula, kun piirihin käy, käs vartensa kultansa solmii hän sen...siihen piirileikkiin sitten osallistui vanhempaakin väkeä ja nauru raikasi.
Morsian ja sulhanen istuimme piirin keskellä.
Eräs metsämieskin poikkesi taloon pöllintekoryysyt yllään, kun oli ohikulkiissaan havainnut talossa olevan juhlat menossa, samankylän miehiä kun kerta oli. Ja penskoja oli jokaisella yhtä paljon kuin on nykyäänkin ja siinähän nuo jaloissa pyörivät, ja ei haitanneet mitään.
Ei tullut mieleen heittää ketään juhlista pois. Sopu antoi sijaa ja ruokaa riitti, vaikka ei mitään niin varakkaitakaan oltu. - ma_ria
isäntä kirjoitti:
Katselinpa vanhoja valokuvia häistämme.
Häämme eivät olleet rauhanyhdistyksen talossa, vaan morsiamen kotona pienessä maalaistöllissä.
Siellä oli ahdasta, mutta silti tunnelmaa.
Sen kummempia kutsuja ei lähetelty, mitä nyt kauempana asuville sukulaisille,
Kylänväki tuli kutsumattakin ja se kuului itsestäänselvyytenä samoin kuin hautajaisiinkin tulo. Koreita vaatteita ei kellään ollut päälllä.
Ainoastaan hääparilla oli puku ja huntu.
Anoppinikin istui pirtin loukossa vanhanaikaisesti pukeutuneena. Huivi oli päässä, pitkä ruskea villatakki päällä, musta hame ja villasukat jaloissa polviin saakka, sekä leveälestiset ruskeat talvikengät.
Saarnamiehellä oli yllään ikäloppu virttynyt ahtaaksi käynyt puku, joka ei mennyt napeista kiinni.
Seuranpito kuului häiden ohjelmaan. Puheessa ei sivuttu kehoitusta, että nuorenparin kuuluu ottaa kaikki lapset vastaan, niinkuin nykyään joissakin häissä puhuja muistuttaa nuortaparia niin tekemään.
Muuten puhe oli vakava ja uskottomatkin istuivat silmät vesissä. Väenpaljoudesta pirtti oli kuuma ja välillä oli ovet ulos asti selällään.
Tilley lamppu valaisi pirttiä. Kaikki odotti innolla ruokailun alkamista, sillä keittiön puolelta kantautui herkullinen lihasopan tuoksu.
Ensin syötiin ja sen jälkeen juotiin kahvit. Kahvin kostukkeena oli nisua ja pikkuleipiä, ei mitään täytekakkua.
Välillä laulettiin virsiä. Eteisestä kantautui sikaarin tuoksua. Myös vapaampaa ohjelmaa oli.
Eräs ei-uskovainen nainen johdatteli piirileikkiin laulun sanoin; "On neidolla puna paula, kun piirihin käy, käs vartensa kultansa solmii hän sen...siihen piirileikkiin sitten osallistui vanhempaakin väkeä ja nauru raikasi.
Morsian ja sulhanen istuimme piirin keskellä.
Eräs metsämieskin poikkesi taloon pöllintekoryysyt yllään, kun oli ohikulkiissaan havainnut talossa olevan juhlat menossa, samankylän miehiä kun kerta oli. Ja penskoja oli jokaisella yhtä paljon kuin on nykyäänkin ja siinähän nuo jaloissa pyörivät, ja ei haitanneet mitään.
Ei tullut mieleen heittää ketään juhlista pois. Sopu antoi sijaa ja ruokaa riitti, vaikka ei mitään niin varakkaitakaan oltu.Tosi hauska kirjoitus, Sinulla on tarinankertojan lahja.
Tulee mieleen eräs entinen vakiokirjoittaja :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046