Esimaidosta..

Jotenkin noloa..

Kysyisin, että onko muilla alkanu tulla esimaitoa ja missä vaiheessa? Mulla nyt viikkoja 28 täynnä, ja sitä keltaista maidon tyylistä on tullu jo pari viikkoa. Yhtenä iltana ihan enemmänki, mutta normaalisti ihan vaan pikku tippa sillon tällöin..Tunnen itseni välillä tuon takia jotenki ällöttäväksi, vaikka ihan luonnollinen asia onki kyseessä..Ja pitäis kai sitte alkaa käyttää jotain liivinsuojuksia jo tssä vaiheessa..Ajattelin aina että niitä tarvii vasta synnytyksen jälkeen..

11

1147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamssu

No mulla ainakin on nyt vasta ihan lähipäivinä alkunu tulemaan ihan vähäsen... Ja olen nyt rv32! Olin jo huolissani ettei mitään tapahdu:D hyvä vaan että alko tulemaan:)

• pois

Ensimaito ei hyödytä mitenkään pienokaista, merkitystä on vain sillä, mitä tulee synnytyksen jälkeen. Vaikkei ensimaitoa tulisi ollenkaan, voi synnytyksen jälkeen maitoa kuitenkin tulla ihan riittävästi ja yli oman tarpeen.

• maija
        pois kirjoitti:

Ensimaito ei hyödytä mitenkään pienokaista, merkitystä on vain sillä, mitä tulee synnytyksen jälkeen. Vaikkei ensimaitoa tulisi ollenkaan, voi synnytyksen jälkeen maitoa kuitenkin tulla ihan riittävästi ja yli oman tarpeen.

ensimaidossa on vasta-aineita, joten kyllä se on tärkeätä. Ensimaito edistää myös vauvan vatsan toimintaa. Ns. oikea maito alkaa kehittyä vasta päiviä synnytyksen jälkeen ja sitä ennen vauva syö juuri tuota ensimaitoa.
        Mutta, ei ennen synnytystä tullutta ensimaitoa kannata murehtia, sillä sitä tosiaan tulee vielä muutama päivä synnytyksen jälkeenkin ja vauva saa tarvittavat vasta-aineet...

• sisäisesti
        maija kirjoitti:

ensimaidossa on vasta-aineita, joten kyllä se on tärkeätä. Ensimaito edistää myös vauvan vatsan toimintaa. Ns. oikea maito alkaa kehittyä vasta päiviä synnytyksen jälkeen ja sitä ennen vauva syö juuri tuota ensimaitoa.
        Mutta, ei ennen synnytystä tullutta ensimaitoa kannata murehtia, sillä sitä tosiaan tulee vielä muutama päivä synnytyksen jälkeenkin ja vauva saa tarvittavat vasta-aineet...

eli ei se vauva niistä vasta-aineista hyödy, mitkä siellä rintsikoissa kosteuttaa. Eli nautittava sisäisesti ja hyödyttää siten lasta vasta syntymän jälkeen.

• maija
        sisäisesti kirjoitti:

eli ei se vauva niistä vasta-aineista hyödy, mitkä siellä rintsikoissa kosteuttaa. Eli nautittava sisäisesti ja hyödyttää siten lasta vasta syntymän jälkeen.

enkö mä niin sanonut, että sitä tulee vielä pari päivää synnytyksen jälkeen. Sitä ennen tullut maito ei tietenkään vauvalle asti pääse...

• elikä
        maija kirjoitti:

enkö mä niin sanonut, että sitä tulee vielä pari päivää synnytyksen jälkeen. Sitä ennen tullut maito ei tietenkään vauvalle asti pääse...

lue myös sinä kunnolla. Ei se kuukausia etukäteen vuotanut maito mitään auta ja kun sitä ensimaitoa tulee kuitenkin synnytyksen jälkeen vaikkei sitä ennen valuisikaan. On vähän kuin ternimaito lehmillä...

• yksilöllistä

Keltaista?! Mielenkiintoista... Mutta tosiaan toikin on yksilöllistä. Toisilla rinnat vuotaa jo alkuraskaudesta riesaksi asti, toisilla ei tule tipu mitään ennen synnytystä. Itsellä vko 29 5 ja ei ole tullut vielä tipan tippaa, joten olen ollut onnekas sen suhteen.

• minä

Mulla sitä esimaitoa on tullu jo viikolta 19 saakka. Sitä tosin tulee vain kun "puristaa" rintoja eli onneks ei kuitenkaan jatkuvalla syötöllä niin että rintsikat ja paita oikein kastuisivat...

• rv 28

Mulla alkoi maitoa tulla n. viikolla 20. Alkuun tuli vain toisesta rinnasta ja pian sitten molemmista. Eipä tuota mitenkään valumalla tule, silloin tällöin pisaran verran. Puristamalla saa kyllä maitoa tippumaan ja ylipäätään rinnan koskettaminen voi saada maidon tihkumaan.

Alkuun "maito" oli kirkasta, tahmaista nestettä, nyt jo aikalailla maidon näköistä.

Hassua, että jotakin ällöttää tuo maidon tulo, itse olin ihan innoissani. Tunnen itseni taas vähän enemmän äidiksi ;)

• ällöttävää
        rv 28 kirjoitti:

Mulla alkoi maitoa tulla n. viikolla 20. Alkuun tuli vain toisesta rinnasta ja pian sitten molemmista. Eipä tuota mitenkään valumalla tule, silloin tällöin pisaran verran. Puristamalla saa kyllä maitoa tippumaan ja ylipäätään rinnan koskettaminen voi saada maidon tihkumaan.

Alkuun "maito" oli kirkasta, tahmaista nestettä, nyt jo aikalailla maidon näköistä.

Hassua, että jotakin ällöttää tuo maidon tulo, itse olin ihan innoissani. Tunnen itseni taas vähän enemmän äidiksi ;)

mutta ei varmasti kovin miellyttävääkään, jos maitoa tulee niin paljon kuin jotkut täällä ovat kertoneet, että suojatkaan ei tahdo riittää ja paita kastuu monta kertaa päivässä jo alkuraskaudessa.

• mjölk
        ällöttävää kirjoitti:

mutta ei varmasti kovin miellyttävääkään, jos maitoa tulee niin paljon kuin jotkut täällä ovat kertoneet, että suojatkaan ei tahdo riittää ja paita kastuu monta kertaa päivässä jo alkuraskaudessa.

Samaa mieltä että ei ole mukava jos tulee jo alussa ja paljon. Itseäni vähän sylettää, kun pitäs vielä käydä koulussakin ens helmikuussa ja jos sitä maitoa tihkuu niin että paidat kastuu ja kaikki. Itsellä ensi raskaus ja kun olen lukenut näitä juttuja niin ei mairittele. Kuitenkin asiat on hoidettava. Miten te muut opiskelijaäidit olette pärjäilleet opiskelun parissa kun raskaus jo yli 20 - 30 vkon ????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe