On se, että saarnataan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä ja tämä synteinanteeksianto täytyy myös uskoa:)
Missään muualla ei vissiinkään ikinä ole saarnattu syntejä anteeksi, kuin vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Iät ja ajat ovat tähän pieneen joukkoon kuuluneet saarnanneet syntejä anteeksi ja heidän joukossaan syntejä on anteeksi voinut saarnata myös tavallinen maallikko, riviuskovainenkin, ei ole tarvinnut olla pappi.
Ja vanhoillislestadiolaisia on ollut iät ja ajat eri nimillä ehkä, mutta samoin ovat opetuslapset ja satoja vuosia sitten elelleet uskovaiset opettaneet kuin vanhoillislestadiolaiset. Nykyaikana vanhoillislestadiolaiset ovat samalla tavalla syntejä anteeksi saarnaavia ja oikeassa uskossa kuin Jeesuksen opetuslapsetkin olivat. Usein kuulee uskovaisten puhuvan Raamatun henkilöistä, että olivat meikäläisiä eli siis samalla tavalla uskomassa kuin vanhoillislestadiolaiset.
Siis syntien anteeksiantaminen ja saarnaaminen on se oikean uskon tunnuspiirre eli että ihminen on siinä ns. välikätenä saarnaamssa synnit anteeksi ja kun ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi, niin Jumalakin ne unohtaa. Jeesus antoi opetuslapsilleen eli sen ajan vanhoillislestadiolaisille oikeudet antaa syntejä anteeksi. Jos ei syntein anteeksiantoa jossakin uskossa tunneta, niin se ei voi olla oikeaa uskoa. Jeesus saarnasi synnit anteeksi, antoi synnit anteeksi ja kuolemansa jälkeen jätti nämä oikeudet syntein anteeksiantoon opetuslapsilleen häneen uskoville. Missään muualla kuin vanhoillislestadiolaisten seuroissa ei nykyäänkään syntejä anteeksi saarnata? Ja muualla niitä ei voi muut kuin pappi anteeksi antaa? Ja pienihän se pelastuvien joukko Raamatun mukaan tulee olemaan.
Ainoan oikean uskon
14
1102
Vastaukset
- tunnuspiirre
Myös se, että kun aika moni vanhoillislestadiolainen on opiskellut teologiaa, tuntee Raamatun niin sanotusti kannesta kanteen ja kun niin moni mies on opiskellut papiksi ja on edelleen vl, niin se kertoo sen, että usko on oikea, sillä hekin usein sanovat, että Raamatun ja Lutherin kirjoitukset tuntevina he eivät ole löytäneet yhtäkään kohtaa, mikä laittaisi miettimään, onko vanhoillislestadiolaisuus oikea usko:)
Mitään sellaista ristiriitaista kohtaa ei kuulema ole, sanovat nämä, jotka kirjat hyvin tuntevat ja tietävät. Ja olisivatko he säilyneet vanhoillislestadiolaisina jos huomaisivat, että vl-usko on Raamatun vastainen? En usko, että olisivat:) - Tiinaliina
Vai ei ole missään muualla saarnattu syntejä anteeksi, kuin vl:ien keskuudessa!! :( :( :(
Katso vähän ympärillesi! Uskovia ON muitakin kuin vl:ät!
En jaksanut koko vuodatusta edes lukea. Samaa lätinää se kuitenkin on kuin aina ennenkin lestadiolaisten vain-me-tekstit.
T: Tiinaliina- Blastus
Kaikein kaikkiaan hyvin mielenkiintoinen ilmiö on tuo, että jos joku vl kirjoittaa ykseydestä eli jonkun ymmärryksen mukaan sanoo "vain me", nousee siitä poikkeuksetta mahdoton murina.
Itse en ajattele ihan noinkaan, että "vain me", vaikka vl olenkin, koska en näe kaikkea..
1. Kor. 4: 19-20 Heidän puheistaan en välitä, sillä Jumalan valtakunta ei ilmene puheina vaan voimana.
Hyvää hedelmää ja tervettä Kristuksen oppia olen nähnyt vl:n ulkopuolellakin ja huonoa ja väärää toisinaan sisällä. Ei se minua horjuta tai haittaa. En minä usko seurakuntani kautta vaan omakohtaisesti.
1. Tess. 5:21 Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
Mutta jostain syystä minua ei häiritse ihan ollenkaan, jos joku ryhmittymä tai yksittäinen kristitty sanoo, että "vain me" tai "vain minä". Niitä kun on muitakin, jotka ovat ainoita oikeassa olijoita.
Mikä siinä asiassa siis niin valtavasti häiritsee? Eikö tärkeintä olisi pitää huolta siitä, että itse on "oikeassa"? - Tiinaliina
Blastus kirjoitti:
Kaikein kaikkiaan hyvin mielenkiintoinen ilmiö on tuo, että jos joku vl kirjoittaa ykseydestä eli jonkun ymmärryksen mukaan sanoo "vain me", nousee siitä poikkeuksetta mahdoton murina.
Itse en ajattele ihan noinkaan, että "vain me", vaikka vl olenkin, koska en näe kaikkea..
1. Kor. 4: 19-20 Heidän puheistaan en välitä, sillä Jumalan valtakunta ei ilmene puheina vaan voimana.
Hyvää hedelmää ja tervettä Kristuksen oppia olen nähnyt vl:n ulkopuolellakin ja huonoa ja väärää toisinaan sisällä. Ei se minua horjuta tai haittaa. En minä usko seurakuntani kautta vaan omakohtaisesti.
Mutta jostain syystä minua ei häiritse ihan ollenkaan, jos joku ryhmittymä tai yksittäinen kristitty sanoo, että "vain me" tai "vain minä". Niitä kun on muitakin, jotka ovat ainoita oikeassa olijoita.
Mikä siinä asiassa siis niin valtavasti häiritsee? Eikö tärkeintä olisi pitää huolta siitä, että itse on "oikeassa"?Yhtälailla alkaisin nurisemaan, jos joku muu uskova kuin vl opettaisi vain-me-tyyliin. Vl:illä se oppi on korostetummassa asemassa kuin muilla. Tuntuupa olevan ihan pelastuksen ehtona, että siihen uskoo. Siinä on syy, miksi se oikein pistää silmään kun on vl:istä kyse.
Valitettavasti olet kuitenkin oikeassa siinä, että niitä vain-me-oppisia on muissakin ryhmissä kuin lestadiolaisten. Myös niissä tapauksissa se on väärää opetusta. He eivät sitä silti suoraan opeta, vaikka heillä hiukan samansuuntaista ajatusta olisikin. Heillä se ei myöskään mikään sellainen opinkohta, mitä vaadittaisi uskomaan että pidettäisi "oikeana" uskovana.
Oikea vain-me-oppi on se, että vain me Jeesukseen uskovat pelastumme. Meitä on hyvin monessa muussakin ryhmässä kuin lestadiolaisissa.
Vain-me-VL:ät-oppi on väärää oppia. Vain-me-uskovat-oppi olisi oikeaa. Siinä on ero.
Olen kyllä huomannut, että vl:issäkin on poikkeuksia, mutta taitavat olla vähemmistössä, tai sitten eivät uskalla kertoa, etteivät saisi harhaoppisen leimaa siellä "omassa" porukassaan.
T: Tiinaliina - Tiinaliina
Blastus kirjoitti:
Mikä siinä asiassa siis niin valtavasti häiritsee? Eikö tärkeintä olisi pitää huolta siitä, että itse on "oikeassa"?Niin, Blastus. Oletko SINÄ sitä mieltä, että MISSÄÄN MUUALLA kuin vl:ien joukossa ei ole KOSKAAN saarnattu syntejä anteeksi? Niinhän tuo aloittaja sanoi ja SIITÄKÖ sitten pitäisi kaikkien olla samaa mieltä?
Ettekö te tosiaan ymmärrä :(.
T: Tiinaliina - Blastus
Tiinaliina kirjoitti:
Niin, Blastus. Oletko SINÄ sitä mieltä, että MISSÄÄN MUUALLA kuin vl:ien joukossa ei ole KOSKAAN saarnattu syntejä anteeksi? Niinhän tuo aloittaja sanoi ja SIITÄKÖ sitten pitäisi kaikkien olla samaa mieltä?
Ettekö te tosiaan ymmärrä :(.
T: Tiinaliina>> Oletko SINÄ sitä mieltä, että MISSÄÄN MUUALLA kuin vl:ien joukossa ei ole KOSKAAN saarnattu syntejä anteeksi? > Ettekö te tosiaan ymmärrä
- Blastus
Blastus kirjoitti:
>> Oletko SINÄ sitä mieltä, että MISSÄÄN MUUALLA kuin vl:ien joukossa ei ole KOSKAAN saarnattu syntejä anteeksi? > Ettekö te tosiaan ymmärrä
Se, miksi en itse jaksa häiriintyä meidän tai muiden "vain me" -opista on se, että se ei ole minun uskoni perusta ja tuskin on sitä kenellekään muullekaan.
Tarkoitan tällä, että jos joku on löytänyt Jeesuksen siinä, missä itse on ja sen perusteella puhuu, eihän häntä voi siitä moittia?
2. Kor. 13:5 Koetelkaat teitänne, jos te olette uskossa, kokekaat teitänne: eli ettekö te itsiänne tunne, että Jesus Kristus on teissä? ellei niin ole, että te kelvottomat olette.
2. Kor. 4:13 Mutta että meillä on yksi uskon henki, niinkuin kirjoitettu on: minä uskoin, sentähden minä puhuin; niin me myös uskomme, ja sentähden me myös puhumme - Tiinaliina
Blastus kirjoitti:
>> Oletko SINÄ sitä mieltä, että MISSÄÄN MUUALLA kuin vl:ien joukossa ei ole KOSKAAN saarnattu syntejä anteeksi? > Ettekö te tosiaan ymmärrä
Niinpäs näkyi olevankin vastauksesi siinä aiemmassa tekstissäsi. Näin kirjoitit: "Itse en ajattele ihan noinkaan, että "vain me", vaikka vl olenkin, koska en näe kaikkea..". Hyvä.
Totta mitä sanot, ettei Jumalan valtakunta ole suurissa puheissa. "Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa", sanotaan Raamatussa. Se on myös näkymätön valtakunta, eikä sitä voida rajata siihen "omaan" seurakuntaan (tai yhdistykseen tai mihin tahansa porukkaan). Jumala tuntee omansa.
Myös muilla uskovilla on synnit anteeksi, ei ainoastaan vl:illä. Kuka jaksaisi uskoakaan, jos ei tietäisi ja tuntisi saaneensa anteeksi? Olisi varmasti aika raskasta, eikä sitä kukaan kestäisi.
T: Tiinaliina - ...............
Tiinaliina kirjoitti:
Yhtälailla alkaisin nurisemaan, jos joku muu uskova kuin vl opettaisi vain-me-tyyliin. Vl:illä se oppi on korostetummassa asemassa kuin muilla. Tuntuupa olevan ihan pelastuksen ehtona, että siihen uskoo. Siinä on syy, miksi se oikein pistää silmään kun on vl:istä kyse.
Valitettavasti olet kuitenkin oikeassa siinä, että niitä vain-me-oppisia on muissakin ryhmissä kuin lestadiolaisten. Myös niissä tapauksissa se on väärää opetusta. He eivät sitä silti suoraan opeta, vaikka heillä hiukan samansuuntaista ajatusta olisikin. Heillä se ei myöskään mikään sellainen opinkohta, mitä vaadittaisi uskomaan että pidettäisi "oikeana" uskovana.
Oikea vain-me-oppi on se, että vain me Jeesukseen uskovat pelastumme. Meitä on hyvin monessa muussakin ryhmässä kuin lestadiolaisissa.
Vain-me-VL:ät-oppi on väärää oppia. Vain-me-uskovat-oppi olisi oikeaa. Siinä on ero.
Olen kyllä huomannut, että vl:issäkin on poikkeuksia, mutta taitavat olla vähemmistössä, tai sitten eivät uskalla kertoa, etteivät saisi harhaoppisen leimaa siellä "omassa" porukassaan.
T: Tiinaliina> Vain-me-VL:ät-oppi on väärää oppia. Vain-me-uskovat-oppi
> olisi oikeaa. Siinä on ero.
Totta puhut. Siinä on ero. Mutta asiahan on niin, että kukaan vl ei oikeasti (toivottavasti) ajattele, että "vain-me vl:ät", vaan "vain ne, jotka uskovat Raamatun mukaisesti". Tosin luulen, että useimpien vl:ien mielestä suurin todennäköisyys törmätä "oikein uskoviin" on vl:ien seuroissa... :)
- Aenoo
Kaksi vanhoillislestadiolaista voivat uskoa keskenään hyvinkin eri tavalla. Ulkoiset tavat voivat olla kylläkin toisiaan muistuttavia. Mikä sitten todistaa, että esimerkiksi el:t eivät ole ainoita oikeita. Hehän uskovat sangen samalla tavalla.
Tosiasiassa on aika absurdia todistella, että vl:t olisivat ainoita oikeita. Menee uskottavuus koko keskustelulta. Sanot:
"Missään muualla ei vissiinkään ikinä ole saarnattu syntejä anteeksi, kuin vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Iät ja ajat ovat tähän pieneen joukkoon kuuluneet saarnanneet syntejä anteeksi ja heidän joukossaan syntejä on anteeksi voinut saarnata myös tavallinen maallikko, riviuskovainenkin, ei ole tarvinnut olla pappi."
Kumma kun ihan täsmälleen sama tunnusmerkki on sekä Rauhan Sanassa että esikoisissa. Kun nyt esität syntien anteeksi todistamisen tunnusmerkiksi, tällä logiikalla sinun pitää hyväksyä nuo kauheat eriseuraisetkin! Ja on heidänkin joukossaan pappeja.
Olisikohan sinulla joku muu lisätunnusmerkki?- tunnuspiirre
kun kerroit, että mm.Rauhan sanalaiset ja esikoislestadiolaiset saarnaavat myös syntejä anteeksi. Saarnaavatkohan muut kristinuskoiset ryhmittymät? Onko muuten silloin saarnattu syntejä anteeksi, kun kristinusko levisi ympäri maailmaa ja ihmiset kääntyivät pois pakanauskoista?
Olen kuullut ja lukenut tällä sivulla sen, että muiden uskojen tapa saarnata syntejä anteeksi on epäpätevä, sillä heillä ei ole Pyhää Henkeä. Pyhä Henki on kuulema vain vanhoillislestadiolaisilla. Jeesus kuulema antoi Pyhän Hengen oman aikansa vanhoillislestadiolaisille ja muilla sitä ei ole ja taivaaseen pääsevien määrä on näin ollen kuulema siksi pieni.
Joskus olen kuullut myös sanottavan, että muut ovat alkaneet saarnaamaan syntejä anteeksi ikään kuin kopioiden sen tyylin vanhoillislestadiolaisilta? En tiedä mihin se ajatus perustuu.
Itse kun olen vl, niin en kyllä sanoisi, että esikoislestadiolaiset olisivat varmasti väärässä uskossa. Hekin olivat samaa seuraa meidän kanssa, silloin kun Lestadius vaikutti. Rauhan sanalaisuudesta en valitettavasti tiedä juuri mitään ja onhan se niinkin, että kun monille on pienestä ptäen sanottu, että on vain yksi oikea usko ja se on vanhoillislestadiolaisuus, niin ei sitä moni osaa ajatellakaan, että muuallakin syntejä anteeksi saarnattaisiin. No, jos tuon sanoo, että saarnataan muuallakin syntejä anteeksi, niin vastaus siihen on melko varmasti, että ei se toimi, kun heiltä puuttuu Pyhä Henki.
Joskus palstalla joku sanoi, että esikoiset eivät voi olla oikea joukko, sillä on vain yksi oikea joukko. Mutta niin, Lestadiuksen aikoina oli samaa joukkoa kaikki lestadiolaisuudet ja eriseuraksi helposti alettiin nimeämään, kun tuli jotain känää asioista. Yksi aika tärkeä juttu olisi saada lestadiolaisuussuunnat taas yhtenäisiksi. - Tiinaliina
tunnuspiirre kirjoitti:
kun kerroit, että mm.Rauhan sanalaiset ja esikoislestadiolaiset saarnaavat myös syntejä anteeksi. Saarnaavatkohan muut kristinuskoiset ryhmittymät? Onko muuten silloin saarnattu syntejä anteeksi, kun kristinusko levisi ympäri maailmaa ja ihmiset kääntyivät pois pakanauskoista?
Olen kuullut ja lukenut tällä sivulla sen, että muiden uskojen tapa saarnata syntejä anteeksi on epäpätevä, sillä heillä ei ole Pyhää Henkeä. Pyhä Henki on kuulema vain vanhoillislestadiolaisilla. Jeesus kuulema antoi Pyhän Hengen oman aikansa vanhoillislestadiolaisille ja muilla sitä ei ole ja taivaaseen pääsevien määrä on näin ollen kuulema siksi pieni.
Joskus olen kuullut myös sanottavan, että muut ovat alkaneet saarnaamaan syntejä anteeksi ikään kuin kopioiden sen tyylin vanhoillislestadiolaisilta? En tiedä mihin se ajatus perustuu.
Itse kun olen vl, niin en kyllä sanoisi, että esikoislestadiolaiset olisivat varmasti väärässä uskossa. Hekin olivat samaa seuraa meidän kanssa, silloin kun Lestadius vaikutti. Rauhan sanalaisuudesta en valitettavasti tiedä juuri mitään ja onhan se niinkin, että kun monille on pienestä ptäen sanottu, että on vain yksi oikea usko ja se on vanhoillislestadiolaisuus, niin ei sitä moni osaa ajatellakaan, että muuallakin syntejä anteeksi saarnattaisiin. No, jos tuon sanoo, että saarnataan muuallakin syntejä anteeksi, niin vastaus siihen on melko varmasti, että ei se toimi, kun heiltä puuttuu Pyhä Henki.
Joskus palstalla joku sanoi, että esikoiset eivät voi olla oikea joukko, sillä on vain yksi oikea joukko. Mutta niin, Lestadiuksen aikoina oli samaa joukkoa kaikki lestadiolaisuudet ja eriseuraksi helposti alettiin nimeämään, kun tuli jotain känää asioista. Yksi aika tärkeä juttu olisi saada lestadiolaisuussuunnat taas yhtenäisiksi.Yleensä kristityissä seurakunnissa saarnataan synnit anteeksi. Mistä ihmeestä vl:ät ovat saaneet sen käsityksen, että niin ei tehtäisi?!! Myös Pyhä Henki on niillä, jotka uskovat, ihan seurakunnasta riippumatta.
T: Tiinaliina
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t5714551V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!1025422Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1804687- 713991
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳613641- 1213540
- 612580
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul512439Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul382248On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva211933