Allergia ja kaksi kissaa?

Sofia

Tässä kyselen sellaista, että onko kenelläkään kokemusta siitä, että itse on kissoille allerginen mutta omistaa kuitenkin yhden tai useamman kissan? Miten yhteiselo sujuu ja onko tullut oireita?
Monet joutuvat luopumaan rakkaista lemmikeistään allergian takia, mutta toisilla oireet eivät välttämättä ole niin pahat, että eläimistä pitäisi pakosti luopua.

Itse olen kissoille allerginen ja silti minulla on 15-vuotias kissapoika kotona (ollut meillä ihan pennusta asti). Tällä hetkellä allergiaoireita ei ole paljoa, sitten alkaa silmät kutisee ja nokka vuotaa jos kauheesti kyhmään meidän kisun kanssa. Ollaa ottamassa nyt toista kissaa, tälle 15-vuotiaalle kisulle "pikkuveljeksi". Ollaan menossa sitä uutta tulokasta katsomaan tulevana sunnuntaina ja olen ihan varma, että haluan sen heti itselleni. Ollaan nähty siitä jo pari kuvaakin. Samalla kuitenkin pelottaa ja arvelluttaa se allergia. Jos ne oireet vaikka yllättäen lisääntyykin ja tulee ongelmia. Kissoista en kuitenkaan haluaisi luopua.

Kertokaa ihmiset omia kokemuksianne! Olen pääni puhki miettinyt tätä tilannetta, enkä pääse siitä mihinkään ratkaisuun. Mieheni kanssa kovasti haluttaisiin ottaa toinen kissa (pentu), koska ollaan kovin eläirakkaita ja samalla Niki-kissa saisi siitä pienestä vaavista leikkikaverin (alun käsirysyjen jälkeen siis :)).

39

18665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. kissanomistaja

      Varmastihan ei kukaan tiedä, kuinka reagoit toiseen kissaan, mutta itselläni oli kissa 11 vuotta ja kun se kuoli otin uuden kissan ja silloin alkoi oireet vasta.Uuden kissan hilseen valkuaisaine on erilainen kuin aiemman kissan ja elimistöni reagoi ärhäkästi.Hyvä kun pärjään oireiden kanssa nyt, jouduin laittamaan tämän kissan pois ja tekemään allergiasaneerauksen.antihistamiinitabletteja syön, koska jos luen vanhaa lehteä, sieltäkin voi pöllähtää hilsettä ja aiheuttaa melkein tukehtumisen.Älä leiki terveydelläsi.Minäkin olen todella kissarakas ja ottaisin vaikka useamman kissan, mutta en uskalla koskaan enää ottaa kissaa, koska on kiva kun henki kulkee kuitenkin.Minulla on ollut melkein aina kissa, myös lapsuudenkodissani asuessani.Harkitsepa vielä!!

      • Sofia

        No voihan hitsi! Mutta voihan olla, että niin ei käy minulle... Vaikeahan sitä on kyllä etukäteen ennustaa miten tulee käymään!

        Olen kyllä ollut muidenkin kissojen (lähinnä siskoni kissan) kanssa tekemisissä ja ei ole mitään suuri oireita tullut... Että en tiedä siitä sitten...


    • mmm

      Jos hankit toisen kissan, niin laadi ainakin etukäteen kunnollinen ja pitävä varasuunnitelma. Mitä teette, jos allergiasi pahenee entisestään niin että - ei tekisi mieli sitä sanoakaan, mutta pakko - joudutte luopumaan molemmista.

      Tämähän on se ikävin skenaario, mutta ei välttämättä ainoa mahdollinen.

      Aikuiselle kissalle on vaikea löytää kotia. Sille uudelle pennulle tietysti helpommin. Mutta kannattaa todella funtsia asiat etukäteen, kysyä esimerkiksi palautusoikeudesta pennun omistajalta. Jos hyvää kotia ei löydy, niin kissahan siinä kärsii kaikkein eniten. Joudutte ehkä miettimään lopettamista tai sitten annatte vahingossa hätäpäissänne epäluotettavaan paikkaan.

      Uusi kissa aiheuttaa monille OHIMENEVÄN allergisen reaktion. Minä otin vastikään pennun edesmenneen vanhan kissani tilalle, ja ensimmäisen kuukauden ajan olin pahan allergian kourissa. Olin aivan onneton ja mietin, nytkö puhkesi piilevä taipumus. Mutta onneksi se meni kokonaan ohi.

      Teillähän on nyt aika hyvä tilanne, kun pystyt pitämään yhtä lemmikkiä. Eikö olisi viisainta tyytyä siihen...? Ja sitten kun hänestä aika jättää vasta ottaa toinen. Vaikka ymmärrän sinua kyllä todella hyvin, olen itse niin eläinrakas että olisi vaikea kuvitella elämää ilman lemmikkiä.

      • Sofia

        Niinpä... Sitä mä olen miettinyt myös, että jos siitä uudemmasta kissasta joutuisin luopumaan niin kenelle se sitten annettaisiin. Vanhasta kissastani en suostu luopumaan ikinä, koska ollaan kasvettu toistemme kanssa 15 vuotta. Tämä 15-vuotias Niki on asunut myös äitini luona pitkään (ollaan vuoroteltu välillä), joten Niki varmasti pääsisi takaisin mummille, jos tulisi oikein tiukka paikka. Mutta sitten tämä uusi kissa... En tietysti haluaisi luopua siitäkään!

        Lisää kommentteja ja omia kokemuksia, kiitos!


    • ----------

      Kun asuin vielä kotona, meillä oli kissoja, eikä allergia kovin paljon vaivannut. Välillä oli nuhaa. Muuttaessani pois kotoa, sain aina nuhan kun vierailin kotona kissojen luona. Kissat valitettavasti kuolivat kesällä ja nyt otin itselleni oman kissanpennun. Aluksi oireet olivat pahat, aivastutti ja nenä vuosi koko ajan, jouduin ottamaan välillä allergialääkettä. Nyt kun kisu on ollut kuukauden verran, ovat allergiaoireet pysyneet paremmin kurissa, vaikka en enää syö lääkkeitä. Välillä kyllä nenä vuotaa. Olen siivonnut useammin kissanpennun tulon myötä, uskon että myös se on auttanut oireisiin. En kuitenkaan suosittele terveydellä leikkimistä kenellekään.

      • Sofia

        Mulla oli ihan sama juttu. Kun muutin kotoa pois, mutti kissa minun mukanani uuteen asuntoon. Asuttiin noin vuosi yhdessä ja sit oireet tuli ja Niki meni mun äidille asumaan. Ei ne oireet nyt ihan järkyttäviä ollut, mutta mun äiti otti Nikin luokseen mielellään joten ei siitä sen enempää. Kissa vieraili välillä mun luona pari kuukautta ja meni sit takas äidilleni. Niki asui äidilläni muutaman vuoden ja huomasin aina silmien kirvelyä ja kutitusta ja nokan vuotamista heti äidille mentyäni. Oireet tuntui siis aika pahoilta. Nikillä on jo vanhuuspäivät meneillään, joten sovittiin äitini kanssa, että Niki viettää loppuaikansa minun luonani (ollaanhan me tosi erottamattomat). Nyt ei ole pahjoja oireita, paitsi sillon kun se puskee mun korvaa ja poskea, niin se sylki aiheuttaa kutinaa. Ja sit jos sitä hirveesti silittelen ja sit rapsutan silmää, niin silmää käy kutittamaan ihan järjettömästi. Muuten ei mitään oireita ole (toisethan ei pysty yhtään olemaan kissan kanssa samassa huomeessakaan). Allergialääkkeitä syön nykyään tosi harvoin, ehkä 2 tablettia viikossa, kun ennen niitä tuli vedettyä tyyliin joka päivä. Tää on ollut varsinaista siedätyshoitoa!


    • Juho

      Lääkäri kertoo että tottakai oireet kissan kanssa eläessä siedättyy pikkuhiljaa, esimerkkinä astman ja allergian saanut henkilö, joka 10 vuoden päästä hankki yhtäkkiä 2 kissaa ilman mitään oireita kissoille. Tietyt yksilöt voivat kai aiheuttaa vähemmän reaktioita kuin toiset. Suosittelen kuitenkin kysymään asiaa ihan lääkäriltä koska se osaa antaa vastauksen siihen, kannattaako toisen kissan otto tai kissan pito ylipäätään.

      • Sofia

        Itseasiassa tämä kissanpentu on tulossa meille Kodittomilta Kissoilta ja pentu on tällä hetkellä pesueensa kanssa kasvattikodissa. Eilen soittelin Kodittomille Kissoille ja selitin tilanteen ja kysyin puheluun vastanneen naisen mielipidettä asiasta. Yleisin syy kissojen palauttamiseen takaisin kissatalolle on yllättäen ALLERGIA. Mietittiin erivaihtoehtoja ja päädyttiin siihen, että otetaan kissanpentu meille sijaiskotiin kuukaudeksi. Siinä ajassa nähdään tulevatko kissapojat keskenään toimeen ja tuleeko minulle allergiaoireita. Jos tämä "testi" paljastaa, että meille ei voi ottaa toista kissaa, niin kisu menee sitten takaisin kissataloon (niin kamalalta kuin se kuulostaakin...). Jos sitten kuukausi meneekin hyvin, niin sitten otetaan kissa itsellemme omaksi. Kissatalolta sanottiin, että kissn voi toki aina tuoda heille takaisin, jos ilmenee syy, minkä takia sitä ei voikaan pitää itsellään.

        Mieheni kanssa mietittiin asiaa ja pääsyttiin siihen, että tarjotaan pienelle Tarmo-kissalle sijaiskoti (näin aluksi). Aika näyttää sitten se, mitä siitä seuraa. :)


      • mmm
        Sofia kirjoitti:

        Itseasiassa tämä kissanpentu on tulossa meille Kodittomilta Kissoilta ja pentu on tällä hetkellä pesueensa kanssa kasvattikodissa. Eilen soittelin Kodittomille Kissoille ja selitin tilanteen ja kysyin puheluun vastanneen naisen mielipidettä asiasta. Yleisin syy kissojen palauttamiseen takaisin kissatalolle on yllättäen ALLERGIA. Mietittiin erivaihtoehtoja ja päädyttiin siihen, että otetaan kissanpentu meille sijaiskotiin kuukaudeksi. Siinä ajassa nähdään tulevatko kissapojat keskenään toimeen ja tuleeko minulle allergiaoireita. Jos tämä "testi" paljastaa, että meille ei voi ottaa toista kissaa, niin kisu menee sitten takaisin kissataloon (niin kamalalta kuin se kuulostaakin...). Jos sitten kuukausi meneekin hyvin, niin sitten otetaan kissa itsellemme omaksi. Kissatalolta sanottiin, että kissn voi toki aina tuoda heille takaisin, jos ilmenee syy, minkä takia sitä ei voikaan pitää itsellään.

        Mieheni kanssa mietittiin asiaa ja pääsyttiin siihen, että tarjotaan pienelle Tarmo-kissalle sijaiskoti (näin aluksi). Aika näyttää sitten se, mitä siitä seuraa. :)

        Hyvä ratkaisu. Voi pientä Tarmo-kissaa, nyt se on saamassa hyvän kodin! :)

        Eläinsuojeluyhdistykseen onkin turvallista palauttaa kissa, jos sikseen tulee, sillä he ovat tarkkoja uuden kodin hankinnassa. Tavallisista kasvattajista ei aina tiedä, jos ei tunne.

        Minulla se ohimenevä allergiavaihe kesti kyllä hiukan kauemmin kuin kuukauden. Joten kannattaisiko sitten odottaa ehkä pari kuukautta - tai tarkistaa allergialääkäriltä...?

        Minä olen muuten kuullut Helsingin eläinsuojeluyhdistyksestä, että yleisin palautussyy on heilläkin "allergia", siis ns. allergia. Ei syystä tai toisesta haluta pitää kissaa, muttei kehdata sanoa. Mutta ei se minun mielestäni silti moraalitonta näiltäkään ihmisiltä ole tuoda kissa takaisin ja narrata syy, jos ovat jostain syystä alunperin arvioineet tilanteensa ja kissanpitomahdollisuutensa väärin... Hyvä että tuovat takaisin turvallisiin oloihin eivätkä jätä heitteille.

        Tietysti on paljon ihan oikeaa allergiaakin, kuten sinulla. Mutta toivotaan, että kaikki käy hyvin. Eiköhän, kun teillä jo on yksi kissa ollut...

        Sääli, että niin monilla eläinrakkailla ihmisillä on allergia, menee monta hyvää kotia "hukkaan". Onnea vaan teille koko perheelle ja sen uudelle jäsenelle, Tarmo-kisulle! :)


      • Sofia
        mmm kirjoitti:

        Hyvä ratkaisu. Voi pientä Tarmo-kissaa, nyt se on saamassa hyvän kodin! :)

        Eläinsuojeluyhdistykseen onkin turvallista palauttaa kissa, jos sikseen tulee, sillä he ovat tarkkoja uuden kodin hankinnassa. Tavallisista kasvattajista ei aina tiedä, jos ei tunne.

        Minulla se ohimenevä allergiavaihe kesti kyllä hiukan kauemmin kuin kuukauden. Joten kannattaisiko sitten odottaa ehkä pari kuukautta - tai tarkistaa allergialääkäriltä...?

        Minä olen muuten kuullut Helsingin eläinsuojeluyhdistyksestä, että yleisin palautussyy on heilläkin "allergia", siis ns. allergia. Ei syystä tai toisesta haluta pitää kissaa, muttei kehdata sanoa. Mutta ei se minun mielestäni silti moraalitonta näiltäkään ihmisiltä ole tuoda kissa takaisin ja narrata syy, jos ovat jostain syystä alunperin arvioineet tilanteensa ja kissanpitomahdollisuutensa väärin... Hyvä että tuovat takaisin turvallisiin oloihin eivätkä jätä heitteille.

        Tietysti on paljon ihan oikeaa allergiaakin, kuten sinulla. Mutta toivotaan, että kaikki käy hyvin. Eiköhän, kun teillä jo on yksi kissa ollut...

        Sääli, että niin monilla eläinrakkailla ihmisillä on allergia, menee monta hyvää kotia "hukkaan". Onnea vaan teille koko perheelle ja sen uudelle jäsenelle, Tarmo-kisulle! :)

        Kiitoksia! :) Se tosiaan tuntuu parhaalta mahdolliselta ratkaisulta tässä tilanteessa. Niin tosiaan, riittääköhän se yksi kuukausi huomaamaan oireet? Pitääkin kysyä, että olisko se 2 kuukautta sittenkin parempi... Kiitti vinkistä.

        Osaako ne allergioihin erikoistuneetkaan lääkärit varmaksi tässä tilanteessa mitään sanoa. Niitä oireita voi tulla, tai sitten ei.
        Voi kun mulla olisikin olemassa kristallipallo, josta näkisin suoraan tulevaisuuden ja sen, että pystytäänkö pitämään kahta kissaa. Mutta kun en omista sellasta kristallipalloa ja tuskin lääkäritkään omistaa. Selviää varmaan ihan vaan testaamalla.

        Voi hitsi kun en millään maltaisi odottaa sunnuntaihin, että pääsen katsomaan Tarmoa... :) :)


      • ja allergia
        Sofia kirjoitti:

        Kiitoksia! :) Se tosiaan tuntuu parhaalta mahdolliselta ratkaisulta tässä tilanteessa. Niin tosiaan, riittääköhän se yksi kuukausi huomaamaan oireet? Pitääkin kysyä, että olisko se 2 kuukautta sittenkin parempi... Kiitti vinkistä.

        Osaako ne allergioihin erikoistuneetkaan lääkärit varmaksi tässä tilanteessa mitään sanoa. Niitä oireita voi tulla, tai sitten ei.
        Voi kun mulla olisikin olemassa kristallipallo, josta näkisin suoraan tulevaisuuden ja sen, että pystytäänkö pitämään kahta kissaa. Mutta kun en omista sellasta kristallipalloa ja tuskin lääkäritkään omistaa. Selviää varmaan ihan vaan testaamalla.

        Voi hitsi kun en millään maltaisi odottaa sunnuntaihin, että pääsen katsomaan Tarmoa... :) :)

        Älä luota liikaa lääkäreitten sanomisiin. Minulle sanottiin, kun minulla oli yksi kissa ja todettiin astma, että ÄKKIÄ kissa pois.
        En todellakaan laittanut sitä pois ja sen jälkeen olen ottanut vielä kolme kissaa lisää.

        Sinä tiedät itse parhaiten rajasi ja sen, miten pystyt kissojen kanssa elään. Näin olen omalla kohdallani ajatellut ja hyvin menee.

        Tosin, jos joku lapsistani olisi allerginen, asiat olisi pakko ajatella uudelleen.

        Älä sinäkään murehdi etukäteen, vaan nauti Tarmon ja toisen kissasi kanssa elämästä!!


    • ja astma

      Niin hullulta, kun tämä kuulostaakin, niin meillä on 4 sisäkissaa ja itselläni on kissa-allergia ja astma.

      Hyvin pärjätään, mutta makuuhuoneeseen (tai ainakaan sängylle..tai ainakaan jos ei ole päiväpeittoa...tai ei ainakaan tyynylle...)kissoilla ei ole asiaa. Tosin joskus käy niin, että saan nuhan, kun menen unille. Cetiriziini auttaa hyvin ja sitten vaihdetaan lakanat. Lääkitys mulla on astmaan jokapäivä kuitenkin eikä se miksikään parane vaikka laittaisin kissat pois. Enkä siis ole oikeasti edes ajatellut sitä vaihtoehtoa.

      Eniten aivastuttaa, kun putsailen hiekkoja, mutta joskus laitan huivin naaman eteen. Tai yleensä en kyllä viitsi.

      Pentukarva ja hilse ärsytti eniten, mutta nyt kun kissat ovat aikuisia, on kaikki helpompaa.

      Monesti allergiat on asennekysymyksiä, siis vähättelemättä kuitenkaan niitä.

      Katso kuinka teillä sujuu ja toivon todella, että sujuu. Pieniä järjestelyitä sitten vaan. Esim. ilmanputsari, makuuhuonekielto, mies vaihtaan hiekat yms yms.

      • Sofia

        Kiitos kovasti kaikille ihanille ihmisille, jotka vastasitte visetiini! :)

        Kävin eilen katsomassa Tarmoa, ja voi että kun toinen on sitten lutunen hassuttelija vesseli! Tunnin verran olin sen luona ja se pari kertaa se nuoli mun sormea ja poseerasi kameralle. Sillä on oikeat säihkysääret! :)

        Siellä kasvattiperheessä oli pienessä suljetussa huoneessa (kissanpennuilla siis oma huone)yhteensä 9 kissaa ja kun se ovi oli pidettävä kiinni, ja ikkuna oli kiinni, niin mulahan kävi sitten henkeä ahdistamaan aikas reippaasti siellä... Ei ole koskaan aiemmin käynyt niin, ei edes kissatalossa noin pahasti. Mutta se ahdistus johtui ihan siitä, että kyseessä oli tosi pieni ja suljettu huone. Mua ahdistaa muutenkin ahtaat paikat. Ja sit kun siellä samassa huoneessa oli vielä 3 kissankakkalaatikkoa, niin se hajukaan ei ollut mikään paras mahdollinen. Kun mentiin sieltä huoneesta sitten pois, niin vähän helpotti. MUTTA; sillä kasvattiäidillä on itsellään myös 9 omaa kissaa, joten se ahdistus jatkui vaan... Ulkona sain sit kunnolla happea ja kotona piti vähän imasta astmapiipusta (mulla ei ole astmaa, mutta piippu on just noiden hengenahistus -juttujen takia varuilta). Kotona sit tosiaan alkoi helpottamaan Niki-kissan luona.

        Päätettiin ottaa Tarmo meille ja Tarmo itseasiassa tulee jo tänään, perjantaina 14.10.2005! :) :) :) :)
        Mä olen NIIN iloinen ja samalla jännittää ihan kauheasti miten meidän kissapojat suhtautuu toisiinsa ja sitten se, että tuleeko Tarmosta mulle mitään nuhaa tai hengenahdistusta.
        Se ilman putsari (??) varmaan olis meillekin syytä hankkia.

        Että näin. Minäpä käytn tänne kirjottlemassa vaikka ensi viikolla miten yhteiselo lähtee suttaantumaan.

        Heippa! :)


      • seppo taalasmaa 2

        saimme 2 viikkoa sitten kissanpennun ja nyt minulla on uumetta nenä tukossa ja paikat kipeenä oonko allerhginen vai oonkohan muuten vaan nyt kipee?


    • Sofia

      Tervehdys!

      Noniin, viikonloppu takana ja kaksi hengissä olevaa kissaa ja yksi hengissä oleva äiti. :) Mulla on ollut viikonlopun ajan nokka tukossa ja hyvin lievää hengenahdistusta (erittäin vähäistä), eli meillä menee kaiken kaikkiaan hyvin!

      Tarmo on nimensä mukaisesti erittäin tarmokas pentu ja yrittää kovasti tehdä Nikin kanssa tuttavuutta. Niki oli aluksi tosi varuillaan ja suhisi ja murmuttii pienelle Tarmolle. Niki-ressukka pelkäsi niin kovasti... Nyt kuitenkin pojat ovat nenineet toisiaan jo useaan kertaan ilman mitään suhinoita ja murmutuksia, eli nyt alkaa näyttä jo tosi hyvältä! Jos Tarmo yllättää Nikin hyppäämällä sen eteen, niin sillon Niki saatta suhahtaa ja läppästä Tarmoa. Hyvin ne toimeen tulee, alku on aina hankalaa. Tänään pojat joutuu olemaan ekaa kertaa kahdestaan kotona, kun isi ja äiti on töissä. Toivottavasti koko kämppää ei ole hajotettu kun menen kotiin illalla... :)

      Ettäpä tällasta. Toivotaan, että noi allergiaoireet pysyy niin vähäisinä kun tähänkin asti. Tarmosta ja varsinkaan Nikistä olisi sydäntäraastavaa luopua...! :/

      Sofia

    • SJR

      Meilläkin on kissa ja mies on kissoille allerginen. Kissamme hilse ei kuitenkaan ole allergikoille jostain syystä niin pahaa, sillä allergiset ihmiset eivät meillä juurikaan oireile. Lapsuudenkodissani asuvat kaksi kissaa sitävastoin aiheuttavat miehelleni pahoja oireita. Minä jättäisin sinuna toisen kissan hankkimisen vain haaveeksi. Näin mekin olemme tehneet. Terveydellä ei kannata ruveta leikkimään. Ja mikäli uuden kissan hilse olisi sinulle "pahanlaatuista", saattaisit altistua allergialle pahastikin ja ruveta saamaan oireita myös nykyisestä kissasta vaikka luopuisittekin uudesta. Sitten joutuisit antamaan vanhuksenkin pois. Sitä et varmaan toivo?

      • kisufriikki

        Onnea vaan Sofialle perheenlisäyksen johdosta! Myös meille tuli viikko sitten asumaan peräti 2 pientä kisumussukkaa! Ja allergia huolestuttaa myös meillä; kumpaakaan meistä omistajista ei tosin ole varsinaisesti todettu kissa-allergikoiksi, mutta miehelläni on pölypunkkiallergia ja itselläni jonkin verran herkkyyttä siitepölylle. Ärsyttää vain se kun nk. asiantuntijat varoittelevat että jos suurin piirtein olet allerginen appelsiinille niin mitään eläintä ei kannata ottaa ja astmalla pelotellaan minkä ehditään. (Mietin vaan, miten kukaan uskaltaa nykyään tehdä enää yhtään mitään kun tuntuu että lähes kaikki ovat allergisia jollekin.) Uskon ja toivon että useimmat eläinrakkaat ovat harkinneet lemmikkiä ottaessaan riskit tarkkaan. Itselleni eläimestä luopuminen merkitsisi suurin piirtein samaa kuin oman lapsen poisantaminen. Jos nyt sattuisimme paukahtamaan kissa-allergikoiksi (koputan puuta) näiden uusien perheenjäsenten myötä (lapsuudenkodeissa ollut kyllä kissoja), olemme valmiita lääkitsemään itseämme, siivoamaan vielä enemmän taloa ja kissoja ja lopulta vaikka hankkimaan isomman kodin, josta voi eristää enemmän myös kissavapaita tiloja. Niin paljon onnea ja iloa tuo kaksikko on jo viikossa elämäämme tuonut, että heistä luovutaan vasta sitten jos ambulanssi joutuu hakemaan jommankumman meistä tehohoitoon. Meillä on nyt monivuotinen unelma toteutunut, ja toivon todella ettei iso paha kissa-allergia tulisi himmentämään sitä onnea. Surullista on, kun kaikki eivät pysty kissaunelmaansa allergian vuoksi toteuttamaan. Toivottavasti tulevaisuudessa tämäkin tauti pystytään asianmukaisesti hoitamaan siten, ettei allergia olisi enää este eläintenpidolle!


    • Alean

      itse otin muutama päivä sitten kissanpennun ja olen allerginen testien mukaan kissoille. Olen aina halunnut ottaa kissan ja nyt ajattelin tätä kokeilla, tietysti kissain ehdoilla eli uusi koti on jo sovittu jos allergiaa ilmenee. olen ollut paljon eri kissojen kanssa tekemisissä ja joistakin tulee hirveä nuha ja silmät kutisee. nyt pelkään että olen allerginen tuollekin ihanalle otukselle ja en haluaisi luopu siitä kun olen jo kiintynyt siihen niin paljon. Jos sinulla ilmenee oireita uuden kissan oton jälkeen kannattaa etsiä valmiiksi sille uusi koti, mutta tietysti voihan siihen kissan allergiaa aiheuttavaan hilseeseen tietysti ihmisen elimistö tottua.

      • -Sofia-

        Olipa mielenkiintoista lukea tätä vuoden takaista keskustelua näistä allergia ja kissa -jutuista!

        Meillä on edelleen kaksi kissaa, hyvin menee, ei ole tullut mitään huimia allergiaoireita. Syön kuitenkin varmuuden vuoksi säännöllisesti antihistamiinia, joka pitää kaikki oireet poissa. :)

        Tarmo on kasvanut huimasti ja siitä on tullut oikein iso kollikissa!!!! :) Mutta silti se on vielä äidin pieni mussukka! Niki on myös kunnossa, tosin se on vamhettunut ihan silmissä tässä vuoden kuluessa... Se ei jaksa yhtään Tarmo metkuja ja riehumisia. Alussa ne tappeli aika rajustikin välillä, nykyään ei mitään. tarmo yrittää saada Nikiä leikkimään, mutta Nikiä ei kiinnosta.

        Iltaisin kun sammutetaan valot ja käydään nukkumaan mieheni kanssa, alkaa meidän kisupetterit elämöimään. Silloin Nikikin piristyy ja suhiseen Tarmolle. :)

        No mutta, toivottavasti et saa mitään kauheita oireita siitä pienestä karvapallerosta ja sun ei tarvitsis siitä koskaan luopua.

        Hyvää syksyä toivottaen

        Sofia


    • __annika

      aika inhottava tilanne :S onko sulla ollu ennen siitä teidän kissasta oireita ? vai onko allergia vasta ilmaantunut ? mulla on itsellä ollu kaks kissaa ja olen allerginen. omista kissoista mulla ei ikinä tullu mitään allergioita.joskus saatto tulla pientä ihottumaa taipeisiin mutta ei mitään muuta. toinen kissa nukku aina mun vieressä ja kesti hieroa naamaa sitä vastan ja kaikkea mutta mitään ei tullut.mutta jotkut kissat sai mut oireilemaan! serkullanikin on kissa ja sekään ei tuota oireita.mutta kun ottivat toisen sille kaveriksi niin se sai mut aivastelemaan ja nenän vuotamaan.ja erään tuttuni kissa sai silmät turpoamaan ja vuotamaan ja oireta oli aika pahat ! en oikeen tajua sitten että millainenhan tuo minunkin allergia on. :O hmmm. on nämä ihme juttuja. toivottavasti ette joudu luopumaan kissoista :S allergia on todella inhottava juttu sillä minäkin olen aina ollut kauhean eläinrakas. on se väärin

    • miiuu

      minulla myös kissa allergia. meillä kotona 2kissaa eikä tule mitään oireita ellen nyhjöä heissä tai pussaile.. heti kun niin teen alkaa kasvot kutisemaan ja punottamaan,eli jos en koske niin ei tule oireita. Toinen ongelma minulla on se että olen tottunut meidän kissoihin mutta jos menen tuttavan luokse ja hänellä on kissa saan heti nuo oireet. Pärjään hyvin meidän omien kissojen kanssa olen tottunut heidän karvoihin sekä hilseeseen joka on osa syy oireisiin..kissan hilse joka leijuu ilmassa on pahin tekijä eivätkä ne kissan karvat..

    • vinkkejä nopeasti!

      lueskelin näitä vanhoja keskusteluja siinä toivossa että saisin jotain vinkkiä seuraavaan tilanteeseen:
      päätimme avomieheni kanssa ottaa kissan, vaikka tiesimme että minulla on astma, muttei tiedetty kuinka pahasti kissa vaikuttaisi.. tuttava lupasi ottaa kissan jos en pysty elämään kissan kanssa ja silloin vielä ajattelin että oma terveys etusijalla.
      nyt kisu on ollut meillä kuukauden ja astma oireet ovat todella pahat, öisin herään kun ei henki kulje, nenä vuotaa jatkuvasti, yskittää jne.. lääkkeet eivät tunnu enää vaikuttavan. mutta olen kiintynyt kissaan niin paljon että tekee pahaa ajatellakkin pois antamista :(
      onko muilla vastaavia kokemuksia? toimiiko ns.siedätyshoito (jos kissa olisi meillä vielä jonkun aikaa, tottuisiko elimistö..) miten pystyisin olemaan kisun kanssa, pois antaminen on ehdottomasti viimeinen vaihtoehto..

      • allerginen omistaja

        Minulla oli sama juttu.
        Tiesin olevani allerginen, mutta päätimme kokeilun vuoksi ottaa kaksi kuukautisen pennun.
        Ensimmäiset kuukaudet oli pahoja, tuli astman oireita (henki ei kulkenut yöllä, hengitys vinkui, yms) sekä silmät kutisivat ja yskitti.
        Hankin yli 70e edestä erilaisia reseptilääkkeitä.

        Nyt on kissa ollut meillä kohta puoli vuotta enkä oikeastaan tarvitse lääkkeitä kuin silloin tällöin (hengitysteitä avaavaa, nenäsumutetta ja silmätippoja. auttavat heti). Lääkärit sanovat että "siedätys" ei kannata, mutta minulla se on ainakin toiminut.

        Nyt ollaan ottamassa toista pientä kisua tuolle seuraksi, vaikka riskinä on vielä pahempi allergia.
        Omia lapsia en voi luultavasti saada, paitsi hedelmöityshoidon avulla.. Joten kissat ovat kuin lapsia.
        Yritän sitten uuden kanssa pärjäillä ne ekat kuukaudet, koska se pennun hilse tosiaan on se pahin ja kun kissa kasvaa, myös hilse vähenee = oireet vähenee.

        Jos menee tosi pahaksi, on jo uudet kodit tiedossa, mutta se on viimeinen vaihtoehto.

        Omalla terveydellä leikkimistä, mutta kuten joku aiemmin sanoikin "jos se astma on jo, ei se mihinkään katoa vaikka kissat antaisi pois."
        Näinhän se on..

        Onnea teille!


    • Montt

      Aijon itse hankkia kissan mutta minun pikku siskoni on allerginen! Hänellä on vain nuhaa mutta haittaakose tai laantuuko se?

    • Millar

      Saakohan löytöeläinkodista kissaa "lainaan" vaikka pariksi viikoksi, jotta selviäisi, tuleeko allergiaoireet siedettävinä vai voimakkaina. Mieheni on vähän allerginen kissoille, mutta joistain kissoista ei saa juuri mitään oireita ja toisista saa oireita, jos silittelee niitä enemmän.

    • Millar

      Saakohan löytöeläinkodeissa käydä silittemässä ja leikittämässä kissoja, vaikkei niitä allergian vuoksi voisikaan ostaa?

      Tuntuisi, että siitä olisi vain kissoille apua, että niitä joku hoitaisi. :)

      • yksivinkki

        Voi löytöeläinkodeissa ainakin vierailulla käydä, mutta jos tosissanne harkitsette kissan hankkimista, silloin kannattaa ehdottomasti ostaa rekisteröity rotukissa. Sen voi useimmiten palauttaa kasvattajalle, jos ei pysty pitämään ja muussakin tapauksessa papereilla varustetun rotukissan saa vielä vanhempanakin myytyä hyvään hintaan. Ei siis samanlaista riskiä kuin maatiaiskissan kanssa.


    • rotukilli

      Jos ostaa rotukissan vaikka 800 eurolla, niin saako mitään rahaa takaisin, jos joutuu allergian vuoksi palauttamaan kissan kasvattajalle?

      • fga

        Riippuu siitä, mitä seuraava omistaja (jonka löytämisessä kasvattaja auttaa) on valmis maksamaan. Suosituista roduista ja kohtuullisen nuoresta kissasta saa hyvän hinnan, koska monet etsivät nimenomaan rauhallisempaa aikuistunutta kissaa, joka ei revi enää joka paikkaa, kuten kissanpentu.


    • Löytökatti

      Vähemmän häviää rahaa, jos ostaa löytöeläinkodista, leikatun, sirutetun, madotetun, FIV-/FELV-testatun kissan alle 200 eurolla kuin rotukissan - siis siinä tapauksessa, jos joutuisi allergian vuoksi kissasta luopumaan.

      • hdja

        Löytöeläinkotien kissoille on annettu vain perusrokotukset ja ne on leikattu. Lisäksi ne on madotettu ja näkyvät sairaudet on hoidettu. Mitään testejä tautien varalta löytöeläinkodit eivät teetä.


      • fft

        Ainakin meidän kunnan löytöeläinkodissa tehdään kissoille aina FIV-/FELV-testit - satavarmasti tiedän tämän.


      • hdsa
        fft kirjoitti:

        Ainakin meidän kunnan löytöeläinkodissa tehdään kissoille aina FIV-/FELV-testit - satavarmasti tiedän tämän.

        Meidän kunnassa ei ja tiedän tämän myös satavarmasti.


    • fft

      Eli olemme varmaan samaa mieltä, ettei voi yleistäen sanoa:

      "Löytöeläinkotien kissoille on annettu vain perusrokotukset ja ne on leikattu. Lisäksi ne on madotettu ja näkyvät sairaudet on hoidettu. Mitään testejä tautien varalta löytöeläinkodit eivät teetä."

      Eli joissain löytöeläinkodeissa testataan ja hoidetaan kissat tarkemmin/paremmin.

    • sssh

      Jos joutuu allergian vuoksi palauttamaan rotukissan kasvattajalle, niin:

      fga 8.5. klo 22:57: "Riippuu siitä, mitä seuraava omistaja (jonka löytämisessä kasvattaja auttaa) on valmis maksamaan. Suosituista roduista ja kohtuullisen nuoresta kissasta saa hyvän hinnan, koska monet etsivät nimenomaan rauhallisempaa aikuistunutta kissaa, joka ei revi enää joka paikkaa, kuten kissanpentu."

      Jos on ostanut rotukissan 1000 eurolla, joutuu palauttamaan sen kasvattajalle, jonka jälkeen kasvattaja etsii uuden omistajan/ostajan kissalle. Ostaja maksaa kissasta 700 euroa.

      Ottaako kasvattaja mitään välistä, vai meneekö tuo 700 euroa sille ensimmäiselle kyseisen rotukissan ostaneelle, joka kissan palautti?

      Jos hän saa koko rahan, niin silloin tappio olisi vain 300 euroa, mitä tulisi maksamaan se, että on todennut jonkun perheensäjäsenen tai itsensä olevan kissalle allerginen.

      • ote7w

        Kaikki menee sen mukaan, mitä ihmiset sopivat keskenään. Näitä asioita ei ole lailla säädetty.


      • sssh

        Lähinnä ajattelin, että onko jotain yleisiä, samantyyppisiä käytäntöjä, mutta ehkä sopimukset voivat olla hyvinkin erilaisia eri kasvattajien ja lemmikinostajien kesken.


    • Anonyymi

      No mulla ei siis oo omaa kissaa mutta olin viikon semmosella jolla on 3 kissaa. Ja silmiä alkoi kirvelee.

    • Anonyymi

      Ehkä on parasta kysyä kissaa kissakodista. Silloin voi kokeilla, miten regoi.
      Pahimmassa tapauksessa voi kissan palauttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe