Suppilovahveroiden

kuivatus

Hei!

Haluaisin koettaa suppilovahveroiden kuivatusta.

Hyötykasvikuivuria ei ole, eikä mitään tulipesää. Kuivatusvaihtoehdot ovat huoneenlämpö, sähkösauna ja sähköuuni. Tosin toi uunissa kuivaaminen ei kyllä houkuttele. Huudatella uunia alhaisella lämpötilalla ja uunin luukku auki. Onko toi sähkösauna ihan mahdoton vaihtoehto, kohoaako lämpötila helposti liian korkeaksi. Entä huoneenlämpö, ehtiköö homehtua ennenkuin kuivaa.

En halua kuitenkaan tyrmätä mitään kuivatusvaihtoehtoa, joten kertokaa selkeät ja pettämättömät ohjeet kaikille kolmelle mainitsemalla kuivatumenetelmälle uuni, sauna, huone. Olisin kovin kiitollinen ohjeita.

46

32438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tööt

      Saunasta ei ole kokemusta, uunissa olen joskus kuivannut luukku auki. Kunhan et huoneenlämmössä yritä, saattaa pilaantua. Mulla kävi joskus niin torvisienten kanssa, ei ollut kiva!

      • Kuivailija

        Itse kyllä olen kuivaillut huoneen lämmössä satoja litroja suppiksia(en tosin kerrallaan ;-) ) enkä ole ikinä saanut pilaantumaan. Kuivaan ne sellaisen kärpäsverkosta tehdyn ritilän päällä ja sen olen vaan laittanut kahden tuolin selkänojien päälle. Täytyy vaan muistaa ettei laita mitään kymmenen sentin kerrosta vaan ihan ohuelti vaan suppista ritilälle.
        Saunassa koitin kerran kuivata, mutta taisi olla liikaa lämpöä kun ne vähän mustu ja meni sellaisksi veteliksi, eli piloille meni sillä kertaa. Mutta veikkaan että kysymys oli vaan liian kovasta lämpötilasta.

        Kuivatuksesta mulla on muuten sellainen mielikuva että ratkaisevampaa kuin lämpö on kuivumisen kannalta ilmanvaihto, eli jos saat jonkun puhaltimen ritilän alle, niin johan alkaa tapahtumaan.


      • sauna?

        Ei mene pilalle!!!! EI MENE


    • vuosia

      kuivannut suppilovahveroita keittiön pöydän päälle levitetyillä sanomalehtien päällä.
      Isoimmat sienet olen "repinyt" pienemmiksi ja käännellyt sieniä aina silloin tällöin.
      Koskaan ei ole sienet pilaantuneet.

      • Sienifriikki

        Landella olen kuivannut suurikin määriä kertalämpöisessä saunassa saunomisen jälkeen, kun sauna on ensin kuivatettu tuulettamalla kunnolla ja lämpö laskenut ainakin alle 50C. Sinne vaan lauteet täyteen noin max 5cm kerros ja yön jälkeen aamulla kevyt pesällinen lisää hönkää, ei kuitenkaan yli tuon 50C. Sieniä kannattaa möyhiä ja paksut jalat halkaista, tai vaikka kaikki jalat, jos aika ja hermot kestää moista. Siellä ne saa sitten olla vielä sen päivän ja seuraavankin yön. Aina välillä möyhennystä ja paikanvaihtoa, sillä lailla, että joku nurkka aina kuivaa tehokkaammin, kun toinen. Eli kannattaa siirrellä kosteita sieniä niihin kohtiin, joissa kuivuu tehokkaimmin. Esim. tietenkin ylemmät lauteet kuivattaa nopeammin, kuin alalauteet.
        Tärkeää on, ettei niitä "polta" liian kuumassa ja todellakin tuuletus on erittäin tärkeää, koska niistähän pitää haihduttaa kosteutta, joka ei siis saa jäädä tilaan pyörimään.
        Tämä menetelmä toimii varmasti oikein sovellettuna myös sähkösaunaan, ehkä paremminkin, koska ne yleensä ovat, ainakin ihmiselle, liiankin kuivia paikkoja. Olen parikymmentä vuotta onnistuneesti kuivannut suppiksia tällä menetelmällä enimmillään ehkä 20-30kg yhdellä kerralla, siis hyvinä vuosina.
        Hieman "masentava" havainto on , että 10kg tuoreita suppiksia muuttuu noin 800-900 g kuivia. Mikä ei tietenkään ole masentavaa, vaan ehdottomasti paras tapa säilöä niitä. En ymmärrä, miksi jotkut "asiantuntijat" sanovat, että niitä voi kuivatuksen jälkeen syödä vielä "jopa" vuo-
        den kuluttua. Itselläni on jäljellä vuosikertaa 2000, joka on aivan erinomaisessa syöntikunnossa edelleen.

        Jos saalis on varsin kuivaa sortti, sen kuivatus onnistuu mainiosti myös sanomalehden päällä, jos tuuletus on kunnollinen ja ilman kosteus otollinen, mitä se ei nyt tällä hetkellä todellakaan ole. On siis aivan liian kosteaa, mikä aiheuttaa varsinkin paksujen ja kosteiden yksilöiden lötkööntymisen ja melkein limoittumisen. Ahkera halkominen ja kääntely, huonojen yksilöiden? poisto, voi kuitenkin pelastaa paljon.
        Suosittelen saunamenetelmää. Onnistuu takuuvarmasti, kunhan et polta niitä, eli ahnehdi liialla lämmöllä ylinopeaa tulosta.
        Onnea ja menestystä ja hyviä herkkuhetkiä koko talveksi!!!!
        PS. Kerättiin Mamman kanssa viime sunnuntaina noin 2 tunnissa yli 20kg. Oli kuin ois ollu marjassa, ei etsimistä, pelkästään poimimista, huh huh. Mutta mahtava tulos, eli talven sienet!!!!


      • Miu
        Sienifriikki kirjoitti:

        Landella olen kuivannut suurikin määriä kertalämpöisessä saunassa saunomisen jälkeen, kun sauna on ensin kuivatettu tuulettamalla kunnolla ja lämpö laskenut ainakin alle 50C. Sinne vaan lauteet täyteen noin max 5cm kerros ja yön jälkeen aamulla kevyt pesällinen lisää hönkää, ei kuitenkaan yli tuon 50C. Sieniä kannattaa möyhiä ja paksut jalat halkaista, tai vaikka kaikki jalat, jos aika ja hermot kestää moista. Siellä ne saa sitten olla vielä sen päivän ja seuraavankin yön. Aina välillä möyhennystä ja paikanvaihtoa, sillä lailla, että joku nurkka aina kuivaa tehokkaammin, kun toinen. Eli kannattaa siirrellä kosteita sieniä niihin kohtiin, joissa kuivuu tehokkaimmin. Esim. tietenkin ylemmät lauteet kuivattaa nopeammin, kuin alalauteet.
        Tärkeää on, ettei niitä "polta" liian kuumassa ja todellakin tuuletus on erittäin tärkeää, koska niistähän pitää haihduttaa kosteutta, joka ei siis saa jäädä tilaan pyörimään.
        Tämä menetelmä toimii varmasti oikein sovellettuna myös sähkösaunaan, ehkä paremminkin, koska ne yleensä ovat, ainakin ihmiselle, liiankin kuivia paikkoja. Olen parikymmentä vuotta onnistuneesti kuivannut suppiksia tällä menetelmällä enimmillään ehkä 20-30kg yhdellä kerralla, siis hyvinä vuosina.
        Hieman "masentava" havainto on , että 10kg tuoreita suppiksia muuttuu noin 800-900 g kuivia. Mikä ei tietenkään ole masentavaa, vaan ehdottomasti paras tapa säilöä niitä. En ymmärrä, miksi jotkut "asiantuntijat" sanovat, että niitä voi kuivatuksen jälkeen syödä vielä "jopa" vuo-
        den kuluttua. Itselläni on jäljellä vuosikertaa 2000, joka on aivan erinomaisessa syöntikunnossa edelleen.

        Jos saalis on varsin kuivaa sortti, sen kuivatus onnistuu mainiosti myös sanomalehden päällä, jos tuuletus on kunnollinen ja ilman kosteus otollinen, mitä se ei nyt tällä hetkellä todellakaan ole. On siis aivan liian kosteaa, mikä aiheuttaa varsinkin paksujen ja kosteiden yksilöiden lötkööntymisen ja melkein limoittumisen. Ahkera halkominen ja kääntely, huonojen yksilöiden? poisto, voi kuitenkin pelastaa paljon.
        Suosittelen saunamenetelmää. Onnistuu takuuvarmasti, kunhan et polta niitä, eli ahnehdi liialla lämmöllä ylinopeaa tulosta.
        Onnea ja menestystä ja hyviä herkkuhetkiä koko talveksi!!!!
        PS. Kerättiin Mamman kanssa viime sunnuntaina noin 2 tunnissa yli 20kg. Oli kuin ois ollu marjassa, ei etsimistä, pelkästään poimimista, huh huh. Mutta mahtava tulos, eli talven sienet!!!!

        Sähkäsauna, kuten Sienifriikki arvioikin, on oikein hyvä paikka ja varsinkin meillä melkoisen kuuma löylyhuoneen lattialämmitys. Levittelen sienet sanomalehtien päälle lattialle (ohuelti) vaikkapa illan suussa ja seuraavana iltana töiden jälkeen saa jo kaataa säilytysastioihin.
        Helppoa kuin mikä ja säilyy pitkäääään :)
        Ennen valmistusta kannattaa liottaa jonkin aikaa kylmäsä vedessä, samalla huomaa, että ne kuivat ryppyiset muuttuvat aika kivasti sienien näköisiksi taas.
        Onnea kaikille hirvikärpäsistä huolimatta...


    • riittää

      Itse olen aina kuivannut suppikset huoneenlämmössä, vaikka siitä moni onkin marissut. "voi voi kyllä ne nyt pilaantuvat"... NO EI. Ikinä ei vielä ole mennyt pilalle ainutkaan suppilovahvero. Ihan ruokasalin pöydällä sanomalehtien päällä olen kuivannut; olen kyllä halkaissut kaikki putsatessa. Nyt kesäksi hankin tuulettimen kun oli niin kuuma, ja nyt käytän sitä lisänä sienten kuivauksessa, se on vielä parempi. Mutta kyllä ilman tuuletintakin pärjää. Olisi hyvä jos huoneessa olisi vaikka pieni tuuletusikkuna tai jotain auki.

    • kuivailija

      Olen vuosia kuivannut seuraavasti:
      -osan saan mahtumaan uunipellille, talouspaperin päälle. Pelti sitten jääkaapin tai pakastimen päälle. Siellä lämmin ilma pyyhkii sienten yli.
      -valitettavasti joudun myös levittämään tilanpuutteen takia lattialle vanhan lakanan parin kerroin. Siihen tasainen kerros sieniä ja seuraavana päivänä sienet pöyhitään.
      -tärkeää on aina että sienet levitetään ilmavasti, eivät siedä kasoja kosteina. Kun ovat päässeet lähes kuiviksi laitan kaikki samalla tai parille uunipellille ja varmuuden vuoksi vielä muutamaksi päiväksi jääkaapin päälle.

    • täystötterö

      ..eipä paljon lisättävää edellisiin. Kaiken kokeilleena lisäisin vain että mä olen sen verran hygieeninen, että käytän leivinpaperia. Ja muista pöyhkiä...ilmankierto sienten välissä merkitsee.

    • kuivuri

      hei
      ehkä ei ole vielä myöhäistä puhua sienistä tänä syksynä...

      Olen kuivannut kuivurilla ison määrän suppilovahveroita tänä syksynä. Siinä voi hallita lämpötilan, sen pitäisi olla korkeintaan 40 astetta tai ne voivat mustua ja kitkeröityä. Ilma kiertää hyvin.

      Työlästä mutta kannattavaa on ollut halkaista sienen varsi, siellä on ollut vaikka mitä: havunneulasia (lähes jokaisessa), valkoisia pieniä jonkun eläimen munia (yök!), joskus joku mato tai sieni'kärpänen' tai sellaisia nopeasti vilistäviä hyvin pieniä eläimiä.
      Kuivuvathan nuo lisukkeet varmaan, vaikka ei varsia halkaisisikaan, mutta hyvältä tuntuu että jaksoin tehdä ; D

      Jos yhtään keräily innostaa, kyllä kannattaisi satsata kuivuriin, sillä voi kuivata vaikka mitä.

      • Sienifriikki

        Totta haastat!
        Minäkin olen tänä syksynä nauttinut kuivurin toimivuudesta. En muista merkkiä, mutta siihen saa kerralla noin 10-15 litraa ja parilla "käännöllä" ne kuivuvat noin 5 tunnissa. Mainio laite!!!
        Mutta silloin , kun on todella isot määrät kyseessä, 20kg< esim., ovat aikaisemmin esitetyt sauna- ja lattialämmityskonstit, hesarinpäällä, kuitenkin toimivampia. "Normaalimäärien"
        käsittelyyn kuivuri on paras ja helpoiten hallittavissa, jättimäärien käsittelyyn liian työläs!!
        Hyvää syksynjatkoa!!!


    • jalmari

      Minä laitan suppikset iltasanomista repäistyn sivun päälle "makkaraksi" ja tämä patterin päälle.
      Hyvin toimii.

      • Eka kerta

        Ekaa kertaa yritän kuivattaa. Mustuuko suppilovahvero kuvatuksessa vai pilalleko se on jo silloin mennyt? Heitänkö menemään?


      • harvoin sienessä
        Eka kerta kirjoitti:

        Ekaa kertaa yritän kuivattaa. Mustuuko suppilovahvero kuvatuksessa vai pilalleko se on jo silloin mennyt? Heitänkö menemään?

        Hei, mulla musteni myös suppilovahverot, kun kuivatin kiertoilmauunissa luukku kiinni. Huomasin melko nopeasti ja otin koko satsin pois. Nyt sitten aloin etsiä ohjeita kuivatukseen... ja kokeilen kiertoilmauunia 50 asteessa luukku auki, mutta eikö ole aivan hullua energian tuhlausta!? Kauanko riittää???

        Onkohan mitään tehtävissä?


      • apuja!
        harvoin sienessä kirjoitti:

        Hei, mulla musteni myös suppilovahverot, kun kuivatin kiertoilmauunissa luukku kiinni. Huomasin melko nopeasti ja otin koko satsin pois. Nyt sitten aloin etsiä ohjeita kuivatukseen... ja kokeilen kiertoilmauunia 50 asteessa luukku auki, mutta eikö ole aivan hullua energian tuhlausta!? Kauanko riittää???

        Onkohan mitään tehtävissä?

        minuakin kiinnostaa, onko musta, kuiva suppilovahvero sit pilalla? kuvaa yritin etsiä, mutta enpä löytänyt. kokeneemmat, nyt apuja!


      • pilalla -
        apuja! kirjoitti:

        minuakin kiinnostaa, onko musta, kuiva suppilovahvero sit pilalla? kuvaa yritin etsiä, mutta enpä löytänyt. kokeneemmat, nyt apuja!

        Jotensakin tuntuu siltä, että eri satseissa syntyy jo luonnostaan hieman vaihtelevan väristä kuivatustulosta. Toisista tulee tummempia kuin toisista.


      • Kyllä toimii
        pilalla - kirjoitti:

        Jotensakin tuntuu siltä, että eri satseissa syntyy jo luonnostaan hieman vaihtelevan väristä kuivatustulosta. Toisista tulee tummempia kuin toisista.

        Kokeilkaa jääkaapin päällä, jossa lämpöä siinä määrin, että sienet kuivaa.


    • Kuivuri ehdoton

      Tämä palsta ei näytä järin suositulta, kun tämäkin ketju on 5 vuoden takainen. No joka tapauksessa kirjoitanpa lyhyesti kuivauksesta.
      Laadullisesti parhaan kuivaustuloksen saa ihan oikealla kuivurilla. Kuivauksen tärkeimmät tekijät ovat riittävä puhallus ja lämpö. Liika lämpö polttaa sienen valkuaisaineen eikä sieni enää palaudu kunnolla ennalleen. Mustumista aiheuttaa suppilovahveroissa mm. se, että ei ole riittävää ilmanvaihtoa ja se, että sienet ovat jo hieman liian yli-ikäisiä. Kuivaukseen kannattaa valita vain nuoret ja hyväkuntoiset sienet. Mitä pitempään sienet pysyvät kosteana sitä enemmän niissä on ns. pöpöjä ja ne ovat kaikenmaailman pöpöille tosi hyvä kasvualusta. Eli yksinomaan se, että sienet kuivavat ei riitä, vaan niiden tulisi kuivua mahdollisimman nopeasti siten, että jäljelle jäävä kosteuspitoisuus on alle 10 % (mieluiten alle ( 8 %). Paras tulos saadaan, kun kuivataan voimakkaalla ja viileällä puhalluksella ja kuivauksen loppuvaiheessa nostetaan lämpötila hetkeksi n. 40 asteeseen.

    • ab1

      Vaan, millä mahtoivatkaan ennen kuivata kun kuivureita ei vielä ollut?, eli, ei aivan välttämätön vempele.

    • uunissa jos kuivaat lämpö alle 40 ja luukku auki, mutta kylppärissä jossa patteri kesät talvet päällä pyykin kuivaustelineen päälle ötökkä verkkoa. ohuelti ja pöyhitään . kuivausta odottava muu sato pöydälle tai muulle tasolle leveelleen. jos käytät sanomalehteä katso että on ainakin viikon vanhoja ettei painomuste tartu . paras ois jos olis pellava pyyhkeit tai sit talous paperikin käy. joskus löytyy muutama lötky musta seuraavana päivänä ne oon heittänyt suosiolla pois. kuivaan ja pakastan je aina onnnistuu

      • hhggkmy776

        Minä en ainakaan sanomalehtien päällä sieniä kuivaa. Se on niin epähygieenistä.


      • hehehhehhehheee
        hhggkmy776 kirjoitti:

        Minä en ainakaan sanomalehtien päällä sieniä kuivaa. Se on niin epähygieenistä.

        "Minä en ainakaan sanomalehtien päällä sieniä kuivaa. Se on niin epähygieenistä."

        Niinpä - niistä sienistä kuivuessa siirtyy siihen sanomalehteen veden mukana kaikenlaisia pöpösiä. Sen jälkeen niitä lehtiä ei enää voi syödä!


      • pöppistöjoo
        hehehhehhehheee kirjoitti:

        "Minä en ainakaan sanomalehtien päällä sieniä kuivaa. Se on niin epähygieenistä."

        Niinpä - niistä sienistä kuivuessa siirtyy siihen sanomalehteen veden mukana kaikenlaisia pöpösiä. Sen jälkeen niitä lehtiä ei enää voi syödä!

        niin en mä ainakaan lehtiä syö??:DDDDD


    • -vamos-

      "kuivaan ja pakastan je aina onnnistuu "

      Siis pakastat ne kuivatut sienet? vai mitä tarkoitat? :o

    • pääsis jo metsään...

      Kuivatan suppikset pannuhuoneessa lämmityskattilan päällä. Uunipannuun sienet ohuehkoksi kerrokseksi ja kuivamaan. Illalla kun laittaa, niin on varmasti jo seuraavana aamuna valmiina. Hajutkin pysyy pannuhuoneessa.

    • 35-45 astetta max.

      Uunissa 50 astetta luukku raollaan, mutta palaa helposti, eikä mahdu paljon.
      Parempi sähkösaunan lauteilla paperin/ lakanan päällä, kun lämpö säädetty alimmilleen ja mittaria ylälauteella seurataan koko ajan.

    • MR

      En löydä tämän vuoden sienten torihintoja netistä, voiko joku ne löytänyt/toreilla käynyt auttaa - eli mitä torilla suppilovahveroista tällä hetkellä pyytävät/mikä kaupunki kyseessä. Kiitos!

    • pöytätuuletin

      Lakanan päälle pöydälle leviäksi ja tavallinen pöytätuuleetin siihen hyrräämään. Jos aluslakana kostuu vaihtaa sen kuivaan. Paksukin kerros kuivuu hyvin, kun pöyhii sieniä aina välillä.

    • Arpoa

      Ihan toimivan hyvän kuivurin saa 29 eurolla. Prego. Saunoilla ja uuneilla ihan turha kikkailla. (kokemusta on). Samalla vehkeellä saa lisäksi vaikka banaanista ja ompuista mukavia kuivanaposteltavia. Kuivuri vaan ja sillä selvä.

    • niksipirkka:)

      Tänään hyvä suppis satsi, ei mahdu kotikuivuriin kuin murto-osa,. Joten virittelin kylppäriin lattialle isoja pyyhkeitä, päälle voipaperia sienet siihen ja sit vielä taitettavan pyykinkuivaustelineen päälle pyyhe ja voipaperia ja sieniä. sit auton sisälämppäri puhltamaan "kuumaa"ilmaa, ny kylppärissä 33,4 astetta ja ja ilma kiertää. viehän tuo sähköä mut...kaikki maksaa.

    • niksipirkka:)

      Tuon edellisen viestin sienisatsin kuivasin osin kotikuivurilla, halvalla missä ei ole lämmönsäätöä. Tänä syksynä kun sienet ovat normaalia kosteampia niin kotikuivurilla tuli aikas mustia sieniä vaikka vaihtelin kuivuritasoja .10-15min välein.
      Aiempina syksyinä kuivurillakin tuli hyvä kuivatus tulos. Päätelmäni on siis ett kostea sieni ei siedä yhtään "liian"kuumaa ilmaa.
      Tuo toinen kuivutusviritelmäni kuivasi hitaammin mut lopputulos huomattavasti paremman näköistä....aina sitä jotain uuttakin oppii.

      • luonnostaan kivaa

        Kuule...kerrotko vielä,miten sienet voivat olla tavallista kosteampia :D :D ??
        No joo...

        Kokemukseni mukaan kaikki tasalämpöiset kuivatustavat toimivat, kunhan ilman kierto on riittävä (puhallus/tuuletus/kääntely) ja lämpö riittävän pieni.
        Eli:
        -takan päällinen
        -saunan lattialämmitys
        -auton sisäilmapuhallin (ei kovin ekologista)
        -uunin luukku auki (no tässä tosiaan menee lämpö harakoille)
        -kaasulämmitin (tää on hyvä, ilmakin kiertää vikkelästi)

        Nyt on tullut ihan "sikana" suppilovahveroa ja ajattelin myös tehdä testin, että miten toimii jos ne savustaa kuivaksi. Voi sulla jännä efekti.
        Tosin sitä varten pitää hommata uusi savustuslaatikko, kaikki muut haisee kalalle :D


    • niksitönpirkka

      Kosteampia yksinkertaisesti siitä syystä ett vettä on satanut aiempia vuosia enemmän/useammin, yleensä keränny vasta paripäivää sateiden jälkeen mut tänä vuonna se ei mahdollista ainakaan täälläpäin....vain väännänkö rautalangasta?:)

    • ..suppis

      No siis kannattaako ne kuivaa ihan huoneen lämmössä, uunissa vai missä on paras??? Kun jos ne sitten menevät pilalle, on paljon suppilovahveroita... paljonko niistä saa, kun kuivaa?

    • ode2012

      Kokeilen suppisten kuivauksessa juuri ilmalämpöpumpun ilmankiertotoimintoa. Ei pitäisi olla huoneenlämpoä korkeampi ja puhallusta tulee pienin väliajoin. Toinen viritys on puuhellan yläpuolella n. 80 cm korkeudella oleva kehyksiin viritetty sääskiverkko. Täytyy varmaan poistaa siksi aikaa, kun hellassa on tuli. Saapa nähdä, mitä tulee. Uunissa alle 50 asteen lämmössä tuli aika mustia, mutta kun heti sitten valmistin ruuaksi, olivat oikein maukkaita. Tarkoitus oli nekin säilöä, mutta mustuus arvelutti.

      • Sienisauna

        Olen juuri kuivaillut muutaman kilon satsia suppiksia sähkösaunassa, joka ei ole ollut päällä lainkaan. Saunan vakiolämpö kerrostaloasunnossani on n. 30 astetta, ja hyvin kuivuvat sienet. Tuuletus tosin voisi olla parempi, eivät ole kuivuneet kovin nopeasti.

        Tietääkö joku guru sanoa, mistä tietää suppiksen olevan tarpeeksi kuiva? Pitääkö raksua oikein, vai riittääkö taipuvan nahkea kuivuus?


    • napsahtaa kuin nakkileipä eli riti kuiva

    • aloittelija 1

      Moi. Mulla meni osa suppiksista mustaksi. Onkohan pilalla?

      • kuivailija

        Jos ne meni mustaksi ennen kuivumista, niin sitten ovat pilalla eli ne olivat pilalla jo ennen kuivaamisyritystä.

        Itse kuivaan suppikset lattialla paperin päällä ja kuivatuksen aikan voi tarkkailla, mitkä sienet ovat huonoja ja mitkä hyviä.


    • saunassa1

      Meillä on Helon hetivalmis kiuas suurimmalla muhimisteholla niin lämpö on juuri sopiva. Putsatut ja halkaistut sienet viidelle tarjottimelle ja lauteille. Eteen iso huonetuuletin yöksi, n 10 tuntia niin ovat kuivia kuin hapankorppu. Säilötään tiiviissä purkeissä huoneen lämmössä. Siitä hyvä ripotella kaikkin keittoihin ja kastikkeisiin, aamupuuroon ei sentään. Toimii.
      KIviä sopivasti vähentämällä kiuas toimii meillä välillä uunina kun on talvikaudet aina lämpimänä, ei aina tarvitse paistia kypsyttää erikseen sähköuunissa, säästöä sekin kun kuitenkin saunotaan n.3 kertaa viikossa.

      • Erämies 1

        miksei aamupuuroon lisää kuituja jamineraaleja parempaa kuin makkarakaurapuuro
        ja jauhakaa ihmiset ihmeessä kuivatut sienet esim yleiskoneella tai vaikka sauvasekoittimella menee paljon pienempään tilaan jaon helppo käyttää esim mausteena,,, mimään matsutake ei voita mustaa torvisieni jauhoa,
        Erämies


      • erämies 1
        Erämies 1 kirjoitti:

        miksei aamupuuroon lisää kuituja jamineraaleja parempaa kuin makkarakaurapuuro
        ja jauhakaa ihmiset ihmeessä kuivatut sienet esim yleiskoneella tai vaikka sauvasekoittimella menee paljon pienempään tilaan jaon helppo käyttää esim mausteena,,, mimään matsutake ei voita mustaa torvisieni jauhoa,
        Erämies

        mun sormissa tai näppäimistössä on vikaa kun noi välilyönnit ei ole ihan kohdallaan


    • päve

      Mitenkä te olette tehneet ennen suppisten kuivatusta, oletteko LIOTTANEET niitä jonkun tunnin/yön yli vaiko kuiviltaan vaan heti poimimisen ja putsauksen jälkeen?

      Kun itse olen yleensä huuhtonut ainakin, ja liottanutkin, niin nehän ovat tosi märkiä sitten. Ja olen levitellyt kuivumaan sääskiverkko-kehys-viritelmän päälle vieriviereen halkaistuja sieniä.

      Niin jonain syksynä osa tuli mustaksi ja osin "limaisiksi" alussa, yäk, mutta kuivuivat kyllä. En arvannut että olisi pilalle menneet ja säästin rasioihin. Huoneenlämmössä pidin kuivumassa ja kääntelin kyllä.

      Nyt aion osan tehdä uunissa luukku auki ja osan kuivurilla, ja osan vanhalla tavalla, katson mitä eroa on.

      Ei ollut erikseen sieni-ketjua täällä, niin jatkan tätä vanhaa. Vanhassa vara parempi? :)

    • päve

      Huomasin nyt, että tämähän olikin sieni-ketjua....argh... mii styypid :)

    • TriSal

      Kuivatin kantarellit Evermatella mielestäni täysin kuiviksi, rapsahtivat ja murenivat, mutta sitten kun avasin lasipurkin parin päästä, nehän olivatkin lievästi nahkean kumimaisia. Voiko sient vielä pelastaa kuivaamalla lisää?

    • Anonyymi

      Minä kuivaan lattialla. Sanomalehti alle ja harso kaksinkertainen päälle ja siihen revityt suppilovavero ja tuuletin pyörimään ei kuitenkaan ihan lähelle. Siinä oiva vinkki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe