Elikkä kuulemma kohta ei kelpaa autokoulusta saatu rekka/kuorma-autokortti ammattiajoon ja kaikki kuskit joutuvat ammattikoulutukseen, johon sisältyy mysö iso määrä ajo-opetusta.
Mitäs tykkäätte?
Eu:lta uusi direktiivi tulossa
14
3459
Vastaukset
- HYVÄ?
Kyllä,se ihan hyvältä kullostaa,mutta mikä on opetuksen taso,millä sen pystyy määrittelemään? Mitähän se muuttais?Voi kyllä olla että asenteita,kai jotain ja erityisesti nuorten automiesten asenteita,ja minunkin vähän vanhemman ÄIJÄN.
- mie
Saattaa olla hyvä idea, mietinpähän vain että miten tuo käytännön toteutus - esimerkiksi pitääkö itse maksaa ajotunnit tai kallimpi ajokortti. Ja iso osa kuskeista on varmasti ihan päteviä käytännön oppimisen kautta, joten joku saattaisi pitää turhana moista muodollista koulutusta.
En osaa sitten sanoa, miten yleisiä "väärät" asenteet ovat..
- tarkempaa tietoa
tästä tulevasta laista. Mitenhän tuo käytännössä sitten järjestettäisiin.
- mie
Se on kai vasta säätämisasteella, että ei ole tarkempaa tietoa. Pääpointit oli tuossa, että autokoulusta saatu kortti ei riitä ammattiajoon ja sitten ilmeisesti oli ajatus tarjota lisäopetusta autokouluun ja nykyisille ajajille sekä mahdollisesti perustaa jonkunnäköinen ammmattikoululina tms. Maksajasta ei ollut mainintaa.
- tiedossa
mie kirjoitti:
Se on kai vasta säätämisasteella, että ei ole tarkempaa tietoa. Pääpointit oli tuossa, että autokoulusta saatu kortti ei riitä ammattiajoon ja sitten ilmeisesti oli ajatus tarjota lisäopetusta autokouluun ja nykyisille ajajille sekä mahdollisesti perustaa jonkunnäköinen ammmattikoululina tms. Maksajasta ei ollut mainintaa.
Näissä jutuissa oletuksena, ellei toisin mainita, maksajana on yleensä veronmaksaja. Niinsanottu "omavastuu" veloitetaan tottakai itse kuljettajalta, työnantajan kulujahan ei haluta lisätä. Työnantajalla on tärkeä rooli työllistäjänä. Sen sijaan asuntovelkojen kanssa kamppaileva kuljettajahan maksaa tietty mitä vain pitääkseen työpaikkansa...
- karkoski
JOS tosiaanki päättäjät päättää, että koulunpenkille, niin varmaanki valitsen sitten jo jonkin hieman vähemmän vaativan ammatin.
Siitä syystä, että jos en ole 17 vuoden aikana kyseistä työtä tekemällä saavuttanut näille paskanpuhujapoliitikoille välttävää tietotasoa, niin ehkei minusta sitten siihen ammattiin tosiaankaan ole.
MITÄHÄN IHAN TARKALLEEN, ja KUINKAHAN KAUAN se tyyppi on muuten mahtanu enimmäkseen tehdä, joka siellä sitä ajo-OPETUSTA antaa...???Emmie oikee jaksa uskoa, että herratkaan nyt niin hölömöjä ole, että jonkun, kuka on melkein 20 vuotta ollu alalla, tarvis mennä "opiskelemaan". Eihän niistä kyl valitettavast koskaan tiiä...
Sehän on kyl nähty, varsinkiin maatalousalalla, että jos EU:lta tuloo joku SUOSITUS, ni meitin päättäjät ottaa sen käskynä, hiiohoi...- kirjauduin jo...!!!!
beecher kirjoitti:
Emmie oikee jaksa uskoa, että herratkaan nyt niin hölömöjä ole, että jonkun, kuka on melkein 20 vuotta ollu alalla, tarvis mennä "opiskelemaan". Eihän niistä kyl valitettavast koskaan tiiä...
Sehän on kyl nähty, varsinkiin maatalousalalla, että jos EU:lta tuloo joku SUOSITUS, ni meitin päättäjät ottaa sen käskynä, hiiohoi...Vähän väliähän täälläkin saa lukea siitä, kuinka ammattitaidottomia ollaan. ETENKIN sellaiset, joilla on pelkkä autoKOULU takanaan.. ties vaikka olisivat jotain päättäjäherrojen kersoja ne kirjoittelijat, kehdosta asti tuputettu, ettei mitään hommaa voi oppia ilman koulunpenkillä istumista...;))
Ja tuo EU...!! Itse äänestin silloin sitä vastaan. Helppoa tietysti olla jälkiviisas, ehkä olin ennakkoluuloinen tai jotain, mutta kuitenkin oli sellainen huono aavistus siitä. Esim. maanviljelys ja kuljetusala on justiinsa niitä sellaisia juttuja, mitkä siellä ajatellaan niin eritavalla, kuin täällä olisi tarvis. Mutta onpahan ainakin poliitikoille hyviä virkoja tarjolla, etteivät pääse kuihtumaan poloiset.
Automiesten porukka on vielä sellaista, että kaikki niellään mukisematta. Aina löytyy porukka, joka lähtee ilomielin töihin, kun vaan saa olla kotoa poissa...;) En oo missään tapauksessa mikään sosialisti tai sinnepäinkään, mutta kyllä välillä tulee mieleen, että pari viikkoa JOKAINEN autokuski ja kuljetusyrittäjä kotona, niin tiedä vaikka vaikuttaiskin johonkin arvostukseen tai muihin asioihin. Maanviljelijöiden vielä vaikeampaa ehkä toteuttaa, ku ei koko vuoden työtä oo vara jättää tekemättä. - PriitPrööt
kirjauduin jo...!!!! kirjoitti:
Vähän väliähän täälläkin saa lukea siitä, kuinka ammattitaidottomia ollaan. ETENKIN sellaiset, joilla on pelkkä autoKOULU takanaan.. ties vaikka olisivat jotain päättäjäherrojen kersoja ne kirjoittelijat, kehdosta asti tuputettu, ettei mitään hommaa voi oppia ilman koulunpenkillä istumista...;))
Ja tuo EU...!! Itse äänestin silloin sitä vastaan. Helppoa tietysti olla jälkiviisas, ehkä olin ennakkoluuloinen tai jotain, mutta kuitenkin oli sellainen huono aavistus siitä. Esim. maanviljelys ja kuljetusala on justiinsa niitä sellaisia juttuja, mitkä siellä ajatellaan niin eritavalla, kuin täällä olisi tarvis. Mutta onpahan ainakin poliitikoille hyviä virkoja tarjolla, etteivät pääse kuihtumaan poloiset.
Automiesten porukka on vielä sellaista, että kaikki niellään mukisematta. Aina löytyy porukka, joka lähtee ilomielin töihin, kun vaan saa olla kotoa poissa...;) En oo missään tapauksessa mikään sosialisti tai sinnepäinkään, mutta kyllä välillä tulee mieleen, että pari viikkoa JOKAINEN autokuski ja kuljetusyrittäjä kotona, niin tiedä vaikka vaikuttaiskin johonkin arvostukseen tai muihin asioihin. Maanviljelijöiden vielä vaikeampaa ehkä toteuttaa, ku ei koko vuoden työtä oo vara jättää tekemättä.EU:n ammattikuljettajadirektiiviin on tulossa määräys, jolla rajoitetaan ammattiliikenteen ajo-oikeutta. Eli tiettyjen ajoneuvoluokkien kuljettaminen ammattiliikenteessä tulee vaatimaan lisäkoulutuksen. Lisäkoulutukseksi riittää esim. jo suoritettu ammattitutkinto.
NOSTE koulutuksena tultaneen koulutusta järjestämään.
Mutta siihen ollaan tekemässä kirjauksia, joiden mukaan työnantajan velvollisuudeksi tulisi koulutuksen hoitaminen tiettyyn päivään mennessä. Koulutksesta työntekijä saisi näinollen palkkaa.
Jatkossa tultaneen ehdotuksen mukaan siirtymään myös käytäntöön, jossa ammattiliikenteessä tarvittavaa ajokorttia ei voi hankkia muutoin kuin kurssikeskuksien ammattikurssien kautta.
Tullee koskemaan kuorma-autoilla, rekoilla ja linja-autoilla harjoitettavaa liikennettä. - Edampappa
PriitPrööt kirjoitti:
EU:n ammattikuljettajadirektiiviin on tulossa määräys, jolla rajoitetaan ammattiliikenteen ajo-oikeutta. Eli tiettyjen ajoneuvoluokkien kuljettaminen ammattiliikenteessä tulee vaatimaan lisäkoulutuksen. Lisäkoulutukseksi riittää esim. jo suoritettu ammattitutkinto.
NOSTE koulutuksena tultaneen koulutusta järjestämään.
Mutta siihen ollaan tekemässä kirjauksia, joiden mukaan työnantajan velvollisuudeksi tulisi koulutuksen hoitaminen tiettyyn päivään mennessä. Koulutksesta työntekijä saisi näinollen palkkaa.
Jatkossa tultaneen ehdotuksen mukaan siirtymään myös käytäntöön, jossa ammattiliikenteessä tarvittavaa ajokorttia ei voi hankkia muutoin kuin kurssikeskuksien ammattikurssien kautta.
Tullee koskemaan kuorma-autoilla, rekoilla ja linja-autoilla harjoitettavaa liikennettä.Niin jospa se toisi alalle lisää sitä paljon puhuttua ARVOSTUSTA!Tänä pv työ on muutakin kuin ajamista
- olla
Edampappa kirjoitti:
Niin jospa se toisi alalle lisää sitä paljon puhuttua ARVOSTUSTA!Tänä pv työ on muutakin kuin ajamista
melko vastahakoista suhtautumista varsinkin vanhemmilta kuljettajilta jotka alalla jo kymmeniä vuosia.
- kurssilla olin
olla kirjoitti:
melko vastahakoista suhtautumista varsinkin vanhemmilta kuljettajilta jotka alalla jo kymmeniä vuosia.
Olin tt1 kurssilla,hauskaa oli kaikilla.Kaikki liikenne asia tuttua,mutta opinhan siellä millainen kypärä metsurilla tulee tössään olla, ja muuta vastaavaa esim.tikkaita ei saa käyttää työtasona jos remontoi talon seinää.Teoriaa luennoi joku "hyvän homman keksinyt"yrittäjä,hyvän tilin teki.Eikä taatusti ollut ikinä ollut kuljetusten kanssa missään tekemisissä,saati sitten liikenneturvallisuuden kanssa.Hassua ja hauskaa,ihme että sillä pokka piti.
- karkoski
kurssilla olin kirjoitti:
Olin tt1 kurssilla,hauskaa oli kaikilla.Kaikki liikenne asia tuttua,mutta opinhan siellä millainen kypärä metsurilla tulee tössään olla, ja muuta vastaavaa esim.tikkaita ei saa käyttää työtasona jos remontoi talon seinää.Teoriaa luennoi joku "hyvän homman keksinyt"yrittäjä,hyvän tilin teki.Eikä taatusti ollut ikinä ollut kuljetusten kanssa missään tekemisissä,saati sitten liikenneturvallisuuden kanssa.Hassua ja hauskaa,ihme että sillä pokka piti.
..kyllä tuo kuulosti nyt jo niin kivalta...=)
- kuskina 15 v
karkoski kirjoitti:
..kyllä tuo kuulosti nyt jo niin kivalta...=)
Joopa joo!
Teidän asiasta sen verran että kaikki kuljettajat joilla on C, E, tai D luokan ajo-oikeus ja ajava ammattimaisessa liikenteessä. Heidän tulee käydä 35 tunnin eli 5 päivän koulutus ennen vuotta 2014. Ainoa pakollinen päivä on ennakoiva ajaminen. Lisäksi jos käy ADR täykkärin siitä saa 1 pv ja Ensiavusta saa 2 pv. Kunhan vain käy koulutuksen AKEN hyväksymällä kouluttajalla jolla on koulutusoikeus ko. direktiiviin.
Lisätietoa www.ake.fi
Mä oon ollut jo yhdessä ennakoivan ajon koulutuspäivässä ja hienoa oli, siis asiantunteva kouluttaja (muistaakseni joku GLI yhtiö) joka tiesi mistä puhui. Tuli siellä paljon uusiakin asioita joita ei tässä 15 vuoden aikana ole paljon tullut mietittyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121236
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201111- 1381003
- 98833
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten308792Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592- 75514