Eu:lta uusi direktiivi tulossa

mie

Elikkä kuulemma kohta ei kelpaa autokoulusta saatu rekka/kuorma-autokortti ammattiajoon ja kaikki kuskit joutuvat ammattikoulutukseen, johon sisältyy mysö iso määrä ajo-opetusta.

Mitäs tykkäätte?

14

3432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HYVÄ?

      Kyllä,se ihan hyvältä kullostaa,mutta mikä on opetuksen taso,millä sen pystyy määrittelemään? Mitähän se muuttais?Voi kyllä olla että asenteita,kai jotain ja erityisesti nuorten automiesten asenteita,ja minunkin vähän vanhemman ÄIJÄN.

      • mie

        Saattaa olla hyvä idea, mietinpähän vain että miten tuo käytännön toteutus - esimerkiksi pitääkö itse maksaa ajotunnit tai kallimpi ajokortti. Ja iso osa kuskeista on varmasti ihan päteviä käytännön oppimisen kautta, joten joku saattaisi pitää turhana moista muodollista koulutusta.

        En osaa sitten sanoa, miten yleisiä "väärät" asenteet ovat..


    • tarkempaa tietoa

      tästä tulevasta laista. Mitenhän tuo käytännössä sitten järjestettäisiin.

      • mie

        Se on kai vasta säätämisasteella, että ei ole tarkempaa tietoa. Pääpointit oli tuossa, että autokoulusta saatu kortti ei riitä ammattiajoon ja sitten ilmeisesti oli ajatus tarjota lisäopetusta autokouluun ja nykyisille ajajille sekä mahdollisesti perustaa jonkunnäköinen ammmattikoululina tms. Maksajasta ei ollut mainintaa.


      • tiedossa
        mie kirjoitti:

        Se on kai vasta säätämisasteella, että ei ole tarkempaa tietoa. Pääpointit oli tuossa, että autokoulusta saatu kortti ei riitä ammattiajoon ja sitten ilmeisesti oli ajatus tarjota lisäopetusta autokouluun ja nykyisille ajajille sekä mahdollisesti perustaa jonkunnäköinen ammmattikoululina tms. Maksajasta ei ollut mainintaa.

        Näissä jutuissa oletuksena, ellei toisin mainita, maksajana on yleensä veronmaksaja. Niinsanottu "omavastuu" veloitetaan tottakai itse kuljettajalta, työnantajan kulujahan ei haluta lisätä. Työnantajalla on tärkeä rooli työllistäjänä. Sen sijaan asuntovelkojen kanssa kamppaileva kuljettajahan maksaa tietty mitä vain pitääkseen työpaikkansa...


    • karkoski

      JOS tosiaanki päättäjät päättää, että koulunpenkille, niin varmaanki valitsen sitten jo jonkin hieman vähemmän vaativan ammatin.

      Siitä syystä, että jos en ole 17 vuoden aikana kyseistä työtä tekemällä saavuttanut näille paskanpuhujapoliitikoille välttävää tietotasoa, niin ehkei minusta sitten siihen ammattiin tosiaankaan ole.

      MITÄHÄN IHAN TARKALLEEN, ja KUINKAHAN KAUAN se tyyppi on muuten mahtanu enimmäkseen tehdä, joka siellä sitä ajo-OPETUSTA antaa...???

      • Emmie oikee jaksa uskoa, että herratkaan nyt niin hölömöjä ole, että jonkun, kuka on melkein 20 vuotta ollu alalla, tarvis mennä "opiskelemaan". Eihän niistä kyl valitettavast koskaan tiiä...

        Sehän on kyl nähty, varsinkiin maatalousalalla, että jos EU:lta tuloo joku SUOSITUS, ni meitin päättäjät ottaa sen käskynä, hiiohoi...


      • kirjauduin jo...!!!!
        beecher kirjoitti:

        Emmie oikee jaksa uskoa, että herratkaan nyt niin hölömöjä ole, että jonkun, kuka on melkein 20 vuotta ollu alalla, tarvis mennä "opiskelemaan". Eihän niistä kyl valitettavast koskaan tiiä...

        Sehän on kyl nähty, varsinkiin maatalousalalla, että jos EU:lta tuloo joku SUOSITUS, ni meitin päättäjät ottaa sen käskynä, hiiohoi...

        Vähän väliähän täälläkin saa lukea siitä, kuinka ammattitaidottomia ollaan. ETENKIN sellaiset, joilla on pelkkä autoKOULU takanaan.. ties vaikka olisivat jotain päättäjäherrojen kersoja ne kirjoittelijat, kehdosta asti tuputettu, ettei mitään hommaa voi oppia ilman koulunpenkillä istumista...;))

        Ja tuo EU...!! Itse äänestin silloin sitä vastaan. Helppoa tietysti olla jälkiviisas, ehkä olin ennakkoluuloinen tai jotain, mutta kuitenkin oli sellainen huono aavistus siitä. Esim. maanviljelys ja kuljetusala on justiinsa niitä sellaisia juttuja, mitkä siellä ajatellaan niin eritavalla, kuin täällä olisi tarvis. Mutta onpahan ainakin poliitikoille hyviä virkoja tarjolla, etteivät pääse kuihtumaan poloiset.

        Automiesten porukka on vielä sellaista, että kaikki niellään mukisematta. Aina löytyy porukka, joka lähtee ilomielin töihin, kun vaan saa olla kotoa poissa...;) En oo missään tapauksessa mikään sosialisti tai sinnepäinkään, mutta kyllä välillä tulee mieleen, että pari viikkoa JOKAINEN autokuski ja kuljetusyrittäjä kotona, niin tiedä vaikka vaikuttaiskin johonkin arvostukseen tai muihin asioihin. Maanviljelijöiden vielä vaikeampaa ehkä toteuttaa, ku ei koko vuoden työtä oo vara jättää tekemättä.


      • PriitPrööt
        kirjauduin jo...!!!! kirjoitti:

        Vähän väliähän täälläkin saa lukea siitä, kuinka ammattitaidottomia ollaan. ETENKIN sellaiset, joilla on pelkkä autoKOULU takanaan.. ties vaikka olisivat jotain päättäjäherrojen kersoja ne kirjoittelijat, kehdosta asti tuputettu, ettei mitään hommaa voi oppia ilman koulunpenkillä istumista...;))

        Ja tuo EU...!! Itse äänestin silloin sitä vastaan. Helppoa tietysti olla jälkiviisas, ehkä olin ennakkoluuloinen tai jotain, mutta kuitenkin oli sellainen huono aavistus siitä. Esim. maanviljelys ja kuljetusala on justiinsa niitä sellaisia juttuja, mitkä siellä ajatellaan niin eritavalla, kuin täällä olisi tarvis. Mutta onpahan ainakin poliitikoille hyviä virkoja tarjolla, etteivät pääse kuihtumaan poloiset.

        Automiesten porukka on vielä sellaista, että kaikki niellään mukisematta. Aina löytyy porukka, joka lähtee ilomielin töihin, kun vaan saa olla kotoa poissa...;) En oo missään tapauksessa mikään sosialisti tai sinnepäinkään, mutta kyllä välillä tulee mieleen, että pari viikkoa JOKAINEN autokuski ja kuljetusyrittäjä kotona, niin tiedä vaikka vaikuttaiskin johonkin arvostukseen tai muihin asioihin. Maanviljelijöiden vielä vaikeampaa ehkä toteuttaa, ku ei koko vuoden työtä oo vara jättää tekemättä.

        EU:n ammattikuljettajadirektiiviin on tulossa määräys, jolla rajoitetaan ammattiliikenteen ajo-oikeutta. Eli tiettyjen ajoneuvoluokkien kuljettaminen ammattiliikenteessä tulee vaatimaan lisäkoulutuksen. Lisäkoulutukseksi riittää esim. jo suoritettu ammattitutkinto.

        NOSTE koulutuksena tultaneen koulutusta järjestämään.

        Mutta siihen ollaan tekemässä kirjauksia, joiden mukaan työnantajan velvollisuudeksi tulisi koulutuksen hoitaminen tiettyyn päivään mennessä. Koulutksesta työntekijä saisi näinollen palkkaa.

        Jatkossa tultaneen ehdotuksen mukaan siirtymään myös käytäntöön, jossa ammattiliikenteessä tarvittavaa ajokorttia ei voi hankkia muutoin kuin kurssikeskuksien ammattikurssien kautta.

        Tullee koskemaan kuorma-autoilla, rekoilla ja linja-autoilla harjoitettavaa liikennettä.


      • Edampappa
        PriitPrööt kirjoitti:

        EU:n ammattikuljettajadirektiiviin on tulossa määräys, jolla rajoitetaan ammattiliikenteen ajo-oikeutta. Eli tiettyjen ajoneuvoluokkien kuljettaminen ammattiliikenteessä tulee vaatimaan lisäkoulutuksen. Lisäkoulutukseksi riittää esim. jo suoritettu ammattitutkinto.

        NOSTE koulutuksena tultaneen koulutusta järjestämään.

        Mutta siihen ollaan tekemässä kirjauksia, joiden mukaan työnantajan velvollisuudeksi tulisi koulutuksen hoitaminen tiettyyn päivään mennessä. Koulutksesta työntekijä saisi näinollen palkkaa.

        Jatkossa tultaneen ehdotuksen mukaan siirtymään myös käytäntöön, jossa ammattiliikenteessä tarvittavaa ajokorttia ei voi hankkia muutoin kuin kurssikeskuksien ammattikurssien kautta.

        Tullee koskemaan kuorma-autoilla, rekoilla ja linja-autoilla harjoitettavaa liikennettä.

        Niin jospa se toisi alalle lisää sitä paljon puhuttua ARVOSTUSTA!Tänä pv työ on muutakin kuin ajamista


      • olla
        Edampappa kirjoitti:

        Niin jospa se toisi alalle lisää sitä paljon puhuttua ARVOSTUSTA!Tänä pv työ on muutakin kuin ajamista

        melko vastahakoista suhtautumista varsinkin vanhemmilta kuljettajilta jotka alalla jo kymmeniä vuosia.


      • kurssilla olin
        olla kirjoitti:

        melko vastahakoista suhtautumista varsinkin vanhemmilta kuljettajilta jotka alalla jo kymmeniä vuosia.

        Olin tt1 kurssilla,hauskaa oli kaikilla.Kaikki liikenne asia tuttua,mutta opinhan siellä millainen kypärä metsurilla tulee tössään olla, ja muuta vastaavaa esim.tikkaita ei saa käyttää työtasona jos remontoi talon seinää.Teoriaa luennoi joku "hyvän homman keksinyt"yrittäjä,hyvän tilin teki.Eikä taatusti ollut ikinä ollut kuljetusten kanssa missään tekemisissä,saati sitten liikenneturvallisuuden kanssa.Hassua ja hauskaa,ihme että sillä pokka piti.


      • karkoski
        kurssilla olin kirjoitti:

        Olin tt1 kurssilla,hauskaa oli kaikilla.Kaikki liikenne asia tuttua,mutta opinhan siellä millainen kypärä metsurilla tulee tössään olla, ja muuta vastaavaa esim.tikkaita ei saa käyttää työtasona jos remontoi talon seinää.Teoriaa luennoi joku "hyvän homman keksinyt"yrittäjä,hyvän tilin teki.Eikä taatusti ollut ikinä ollut kuljetusten kanssa missään tekemisissä,saati sitten liikenneturvallisuuden kanssa.Hassua ja hauskaa,ihme että sillä pokka piti.

        ..kyllä tuo kuulosti nyt jo niin kivalta...=)


      • kuskina 15 v
        karkoski kirjoitti:

        ..kyllä tuo kuulosti nyt jo niin kivalta...=)

        Joopa joo!
        Teidän asiasta sen verran että kaikki kuljettajat joilla on C, E, tai D luokan ajo-oikeus ja ajava ammattimaisessa liikenteessä. Heidän tulee käydä 35 tunnin eli 5 päivän koulutus ennen vuotta 2014. Ainoa pakollinen päivä on ennakoiva ajaminen. Lisäksi jos käy ADR täykkärin siitä saa 1 pv ja Ensiavusta saa 2 pv. Kunhan vain käy koulutuksen AKEN hyväksymällä kouluttajalla jolla on koulutusoikeus ko. direktiiviin.
        Lisätietoa www.ake.fi
        Mä oon ollut jo yhdessä ennakoivan ajon koulutuspäivässä ja hienoa oli, siis asiantunteva kouluttaja (muistaakseni joku GLI yhtiö) joka tiesi mistä puhui. Tuli siellä paljon uusiakin asioita joita ei tässä 15 vuoden aikana ole paljon tullut mietittyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      119
      3704
    2. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      27
      2770
    3. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      7
      2585
    4. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      126
      2338
    5. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      8
      2134
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      37
      1697
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      58
      1086
    8. Oot kyl rakas

      Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      1000
    9. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      75
      974
    10. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      78
      943
    Aihe