Eu:lta uusi direktiivi tulossa

mie

Elikkä kuulemma kohta ei kelpaa autokoulusta saatu rekka/kuorma-autokortti ammattiajoon ja kaikki kuskit joutuvat ammattikoulutukseen, johon sisältyy mysö iso määrä ajo-opetusta.

Mitäs tykkäätte?

14

3423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HYVÄ?

Kyllä,se ihan hyvältä kullostaa,mutta mikä on opetuksen taso,millä sen pystyy määrittelemään? Mitähän se muuttais?Voi kyllä olla että asenteita,kai jotain ja erityisesti nuorten automiesten asenteita,ja minunkin vähän vanhemman ÄIJÄN.

• mie

Saattaa olla hyvä idea, mietinpähän vain että miten tuo käytännön toteutus - esimerkiksi pitääkö itse maksaa ajotunnit tai kallimpi ajokortti. Ja iso osa kuskeista on varmasti ihan päteviä käytännön oppimisen kautta, joten joku saattaisi pitää turhana moista muodollista koulutusta.

En osaa sitten sanoa, miten yleisiä "väärät" asenteet ovat..

• tarkempaa tietoa

tästä tulevasta laista. Mitenhän tuo käytännössä sitten järjestettäisiin.

• mie

Se on kai vasta säätämisasteella, että ei ole tarkempaa tietoa. Pääpointit oli tuossa, että autokoulusta saatu kortti ei riitä ammattiajoon ja sitten ilmeisesti oli ajatus tarjota lisäopetusta autokouluun ja nykyisille ajajille sekä mahdollisesti perustaa jonkunnäköinen ammmattikoululina tms. Maksajasta ei ollut mainintaa.

• tiedossa
        mie kirjoitti:

Se on kai vasta säätämisasteella, että ei ole tarkempaa tietoa. Pääpointit oli tuossa, että autokoulusta saatu kortti ei riitä ammattiajoon ja sitten ilmeisesti oli ajatus tarjota lisäopetusta autokouluun ja nykyisille ajajille sekä mahdollisesti perustaa jonkunnäköinen ammmattikoululina tms. Maksajasta ei ollut mainintaa.

Näissä jutuissa oletuksena, ellei toisin mainita, maksajana on yleensä veronmaksaja. Niinsanottu "omavastuu" veloitetaan tottakai itse kuljettajalta, työnantajan kulujahan ei haluta lisätä. Työnantajalla on tärkeä rooli työllistäjänä. Sen sijaan asuntovelkojen kanssa kamppaileva kuljettajahan maksaa tietty mitä vain pitääkseen työpaikkansa...

• karkoski

JOS tosiaanki päättäjät päättää, että koulunpenkille, niin varmaanki valitsen sitten jo jonkin hieman vähemmän vaativan ammatin.

Siitä syystä, että jos en ole 17 vuoden aikana kyseistä työtä tekemällä saavuttanut näille paskanpuhujapoliitikoille välttävää tietotasoa, niin ehkei minusta sitten siihen ammattiin tosiaankaan ole.

MITÄHÄN IHAN TARKALLEEN, ja KUINKAHAN KAUAN se tyyppi on muuten mahtanu enimmäkseen tehdä, joka siellä sitä ajo-OPETUSTA antaa...???

• Emmie oikee jaksa uskoa, että herratkaan nyt niin hölömöjä ole, että jonkun, kuka on melkein 20 vuotta ollu alalla, tarvis mennä "opiskelemaan". Eihän niistä kyl valitettavast koskaan tiiä...

Sehän on kyl nähty, varsinkiin maatalousalalla, että jos EU:lta tuloo joku SUOSITUS, ni meitin päättäjät ottaa sen käskynä, hiiohoi...

• kirjauduin jo...!!!!
        beecher kirjoitti:

Emmie oikee jaksa uskoa, että herratkaan nyt niin hölömöjä ole, että jonkun, kuka on melkein 20 vuotta ollu alalla, tarvis mennä "opiskelemaan". Eihän niistä kyl valitettavast koskaan tiiä...

Sehän on kyl nähty, varsinkiin maatalousalalla, että jos EU:lta tuloo joku SUOSITUS, ni meitin päättäjät ottaa sen käskynä, hiiohoi...

Vähän väliähän täälläkin saa lukea siitä, kuinka ammattitaidottomia ollaan. ETENKIN sellaiset, joilla on pelkkä autoKOULU takanaan.. ties vaikka olisivat jotain päättäjäherrojen kersoja ne kirjoittelijat, kehdosta asti tuputettu, ettei mitään hommaa voi oppia ilman koulunpenkillä istumista...;))

Ja tuo EU...!! Itse äänestin silloin sitä vastaan. Helppoa tietysti olla jälkiviisas, ehkä olin ennakkoluuloinen tai jotain, mutta kuitenkin oli sellainen huono aavistus siitä. Esim. maanviljelys ja kuljetusala on justiinsa niitä sellaisia juttuja, mitkä siellä ajatellaan niin eritavalla, kuin täällä olisi tarvis. Mutta onpahan ainakin poliitikoille hyviä virkoja tarjolla, etteivät pääse kuihtumaan poloiset.

Automiesten porukka on vielä sellaista, että kaikki niellään mukisematta. Aina löytyy porukka, joka lähtee ilomielin töihin, kun vaan saa olla kotoa poissa...;) En oo missään tapauksessa mikään sosialisti tai sinnepäinkään, mutta kyllä välillä tulee mieleen, että pari viikkoa JOKAINEN autokuski ja kuljetusyrittäjä kotona, niin tiedä vaikka vaikuttaiskin johonkin arvostukseen tai muihin asioihin. Maanviljelijöiden vielä vaikeampaa ehkä toteuttaa, ku ei koko vuoden työtä oo vara jättää tekemättä.

• PriitPrööt
        kirjauduin jo...!!!! kirjoitti:

Vähän väliähän täälläkin saa lukea siitä, kuinka ammattitaidottomia ollaan. ETENKIN sellaiset, joilla on pelkkä autoKOULU takanaan.. ties vaikka olisivat jotain päättäjäherrojen kersoja ne kirjoittelijat, kehdosta asti tuputettu, ettei mitään hommaa voi oppia ilman koulunpenkillä istumista...;))

Ja tuo EU...!! Itse äänestin silloin sitä vastaan. Helppoa tietysti olla jälkiviisas, ehkä olin ennakkoluuloinen tai jotain, mutta kuitenkin oli sellainen huono aavistus siitä. Esim. maanviljelys ja kuljetusala on justiinsa niitä sellaisia juttuja, mitkä siellä ajatellaan niin eritavalla, kuin täällä olisi tarvis. Mutta onpahan ainakin poliitikoille hyviä virkoja tarjolla, etteivät pääse kuihtumaan poloiset.

Automiesten porukka on vielä sellaista, että kaikki niellään mukisematta. Aina löytyy porukka, joka lähtee ilomielin töihin, kun vaan saa olla kotoa poissa...;) En oo missään tapauksessa mikään sosialisti tai sinnepäinkään, mutta kyllä välillä tulee mieleen, että pari viikkoa JOKAINEN autokuski ja kuljetusyrittäjä kotona, niin tiedä vaikka vaikuttaiskin johonkin arvostukseen tai muihin asioihin. Maanviljelijöiden vielä vaikeampaa ehkä toteuttaa, ku ei koko vuoden työtä oo vara jättää tekemättä.

EU:n ammattikuljettajadirektiiviin on tulossa määräys, jolla rajoitetaan ammattiliikenteen ajo-oikeutta. Eli tiettyjen ajoneuvoluokkien kuljettaminen ammattiliikenteessä tulee vaatimaan lisäkoulutuksen. Lisäkoulutukseksi riittää esim. jo suoritettu ammattitutkinto.

NOSTE koulutuksena tultaneen koulutusta järjestämään.

Mutta siihen ollaan tekemässä kirjauksia, joiden mukaan työnantajan velvollisuudeksi tulisi koulutuksen hoitaminen tiettyyn päivään mennessä. Koulutksesta työntekijä saisi näinollen palkkaa.

Jatkossa tultaneen ehdotuksen mukaan siirtymään myös käytäntöön, jossa ammattiliikenteessä tarvittavaa ajokorttia ei voi hankkia muutoin kuin kurssikeskuksien ammattikurssien kautta.

Tullee koskemaan kuorma-autoilla, rekoilla ja linja-autoilla harjoitettavaa liikennettä.

• Edampappa
        PriitPrööt kirjoitti:

EU:n ammattikuljettajadirektiiviin on tulossa määräys, jolla rajoitetaan ammattiliikenteen ajo-oikeutta. Eli tiettyjen ajoneuvoluokkien kuljettaminen ammattiliikenteessä tulee vaatimaan lisäkoulutuksen. Lisäkoulutukseksi riittää esim. jo suoritettu ammattitutkinto.

NOSTE koulutuksena tultaneen koulutusta järjestämään.

Mutta siihen ollaan tekemässä kirjauksia, joiden mukaan työnantajan velvollisuudeksi tulisi koulutuksen hoitaminen tiettyyn päivään mennessä. Koulutksesta työntekijä saisi näinollen palkkaa.

Jatkossa tultaneen ehdotuksen mukaan siirtymään myös käytäntöön, jossa ammattiliikenteessä tarvittavaa ajokorttia ei voi hankkia muutoin kuin kurssikeskuksien ammattikurssien kautta.

Tullee koskemaan kuorma-autoilla, rekoilla ja linja-autoilla harjoitettavaa liikennettä.

Niin jospa se toisi alalle lisää sitä paljon puhuttua ARVOSTUSTA!Tänä pv työ on muutakin kuin ajamista

• olla
        Edampappa kirjoitti:

Niin jospa se toisi alalle lisää sitä paljon puhuttua ARVOSTUSTA!Tänä pv työ on muutakin kuin ajamista

melko vastahakoista suhtautumista varsinkin vanhemmilta kuljettajilta jotka alalla jo kymmeniä vuosia.

• kurssilla olin
        olla kirjoitti:

melko vastahakoista suhtautumista varsinkin vanhemmilta kuljettajilta jotka alalla jo kymmeniä vuosia.

Olin tt1 kurssilla,hauskaa oli kaikilla.Kaikki liikenne asia tuttua,mutta opinhan siellä millainen kypärä metsurilla tulee tössään olla, ja muuta vastaavaa esim.tikkaita ei saa käyttää työtasona jos remontoi talon seinää.Teoriaa luennoi joku "hyvän homman keksinyt"yrittäjä,hyvän tilin teki.Eikä taatusti ollut ikinä ollut kuljetusten kanssa missään tekemisissä,saati sitten liikenneturvallisuuden kanssa.Hassua ja hauskaa,ihme että sillä pokka piti.

• karkoski
        kurssilla olin kirjoitti:

Olin tt1 kurssilla,hauskaa oli kaikilla.Kaikki liikenne asia tuttua,mutta opinhan siellä millainen kypärä metsurilla tulee tössään olla, ja muuta vastaavaa esim.tikkaita ei saa käyttää työtasona jos remontoi talon seinää.Teoriaa luennoi joku "hyvän homman keksinyt"yrittäjä,hyvän tilin teki.Eikä taatusti ollut ikinä ollut kuljetusten kanssa missään tekemisissä,saati sitten liikenneturvallisuuden kanssa.Hassua ja hauskaa,ihme että sillä pokka piti.

..kyllä tuo kuulosti nyt jo niin kivalta...=)

• kuskina 15 v
        karkoski kirjoitti:

..kyllä tuo kuulosti nyt jo niin kivalta...=)

Joopa joo!
        Teidän asiasta sen verran että kaikki kuljettajat joilla on C, E, tai D luokan ajo-oikeus ja ajava ammattimaisessa liikenteessä. Heidän tulee käydä 35 tunnin eli 5 päivän koulutus ennen vuotta 2014. Ainoa pakollinen päivä on ennakoiva ajaminen. Lisäksi jos käy ADR täykkärin siitä saa 1 pv ja Ensiavusta saa 2 pv. Kunhan vain käy koulutuksen AKEN hyväksymällä kouluttajalla jolla on koulutusoikeus ko. direktiiviin.
        Lisätietoa www.ake.fi
        Mä oon ollut jo yhdessä ennakoivan ajon koulutuspäivässä ja hienoa oli, siis asiantunteva kouluttaja (muistaakseni joku GLI yhtiö) joka tiesi mistä puhui. Tuli siellä paljon uusiakin asioita joita ei tässä 15 vuoden aikana ole paljon tullut mietittyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      44
      3106
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1907
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1890
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      77
      1635
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      18
      1492
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1388
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      26
      1322
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1309
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1123
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      107
      1117
    Aihe