Kunnianloukkaus asiat

Nimetön

Rupesinpa miettimään asiaa tänä syksynä kun aloin kuulla perättömiä juttuja sexuaalisesta suuntautumisestani. Millainenhan on kynnys on pistää syyte kunnianloukkaamisesta/maineesta. Tietenkin täytyisi saada hyvät todisteet asiasta jne. Jotenkin vain ottaa päähän että voidaan puhua päättömiä asioista ilman että niistä joutuu vastuuseen.

-ottaa päähän-

15

1290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi-i

      Älä sie homopoika vikise :D
      hahaha...

      • Anonyymi

        Joo ottaakohan homma oikeasti päähän vai alapäähän?


    • Jurristi

      Kunnianloukkaus on rikos, joten riittää, että käännyt hyvien todisteiden kanssa poliisin puoleen.

    • mites nyt näin..

      On kunnia-asia olla homo nykypäivän Suomessa?
      Taidat itse loukata homoja tuolla kysymykselläsi.

      • eipä se muuta

        Heteromiehenä on todella loukkaavaa jos väitetään jotain muuta. Tutkin kunnianloukkaus lakia ja se on hyvin yksiselitteinen näissä tapauksissa. Minun ei tarvitse oikeudessa todistaa kuin vain että olen hetero muitten täytyy todistaa jotain muuta. Voisihan asiaa ajatella toisinkin jos homoa haukuttaisiin heteroksi niin jos hän loukkaantuu asiasta niin miksei siitä voisi syyttää kunnianloukkaukseksi. Niin miksipä.

        9 § (9.6.2000/531)

        Kunnianloukkaus

        Joka

        1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka


      • herjaajasi
        eipä se muuta kirjoitti:

        Heteromiehenä on todella loukkaavaa jos väitetään jotain muuta. Tutkin kunnianloukkaus lakia ja se on hyvin yksiselitteinen näissä tapauksissa. Minun ei tarvitse oikeudessa todistaa kuin vain että olen hetero muitten täytyy todistaa jotain muuta. Voisihan asiaa ajatella toisinkin jos homoa haukuttaisiin heteroksi niin jos hän loukkaantuu asiasta niin miksei siitä voisi syyttää kunnianloukkaukseksi. Niin miksipä.

        9 § (9.6.2000/531)

        Kunnianloukkaus

        Joka

        1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

        Miten aiot oikeudessa todistaa että olet heterò? Naimalla naisen kanssa kaikkien nähden?

        Se, että asut parisuhteessa naisen kanssa ja sinulla on lapsia, ei todista että olet hetero. Monet homot elävät kulissiliitossa naisen kanssa ja naivat naisen kanssa juuri sen verran että saavat lapsia.

        Sanon käräjillä, että olen vakuuttunut siitä että olet joko täyshomo tai bi, se nyt sattuu olemaan vakaa käsitykseni asioista.

        Entäpä kun minulta siellä julkisesti kysytään miksi haukun sinua homoksi? Alan tietysti kuvailla käytöstäsi, esim. kerron nähneeni että muikistelet ja flirttailet miesten kanssa. Milläs todistat että valehtelen? Enhän minä valehtele, kuvailen vain miltä jokin tilanne minusta näytti: olit niin rakastuneen näköinen kun juttelit sen naapurin isännän kanssa... siltä se nyt vain näytti, ei mahda mitään... Ja selvästi viihdyt paremmin miesten kuin vaimosi kanssa, sekin on huomattu.

        Voipi olla että saan herjauksesta sakot, mutta lautamiehet yhtä kaikki virnistelevät sinulle ja ajattelevat hiljaa tykönänsä että ei savua ilman tulta... Joka tapauksessa oikeudenkäynnin jälkeen olet taatusti homon maineessa, jos et sitä ennen ole ollut. Kaikki tuntevat sinut heppuna joka ei halua myöntää homouttaan - oli siinä perää tai ei... ja onhan siinä perää, myönnä pois. Varsinkin jos asut pienellä paikkakunnalla.

        Joten harkitsepa vielä haluatko homon maineen. Minua käräjille lähtö ei haittaa yhtään. Vaikka sinut tuomittaisiin "syyttömäksi", olisin silti riemuissani, naureskelisin partaani. Maksan sakot mielelläni siitä ilosta että sain sinulle sataprosenttisesti hinttarin maineen.

        Siis oikein toivon että nostat syytteen...


      • Jurristi
        eipä se muuta kirjoitti:

        Heteromiehenä on todella loukkaavaa jos väitetään jotain muuta. Tutkin kunnianloukkaus lakia ja se on hyvin yksiselitteinen näissä tapauksissa. Minun ei tarvitse oikeudessa todistaa kuin vain että olen hetero muitten täytyy todistaa jotain muuta. Voisihan asiaa ajatella toisinkin jos homoa haukuttaisiin heteroksi niin jos hän loukkaantuu asiasta niin miksei siitä voisi syyttää kunnianloukkaukseksi. Niin miksipä.

        9 § (9.6.2000/531)

        Kunnianloukkaus

        Joka

        1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

        Jos homoksi haukkuminen rinnastuu sellaiseen tekoon kuin haukkuminen vaikkapa paskapääksi, niin silloin kyse ei ole kunnianloukkauksesta, koska muutoin me kaikki olisimme tuomiolla.


      • hmm
        Jurristi kirjoitti:

        Jos homoksi haukkuminen rinnastuu sellaiseen tekoon kuin haukkuminen vaikkapa paskapääksi, niin silloin kyse ei ole kunnianloukkauksesta, koska muutoin me kaikki olisimme tuomiolla.

        Asia on minun mielestä aivan naurettava mutta jos periaatteena on että ongelmat selvitetään perusteellisesti niin vaikea periaatteitani pyörtää. Minä olen ymmärtänyt kunnianloukkauslain siten että jos väitteet on loukkaavia tai muuten vahinkoa aiheuttavia maineelle niin siinä vaiheessa voi nostaa syytteen. Mutta tässä vaiheessa asia jää minun puolestani syyttämättä. Koska tavallisesti itse haukkujan jutut kääntyvät häntä vastaan pitkän ajan kuluessa. Mutta sitä ei voi myöntää etteikö se loukkaisi.


      • Jurristi
        hmm kirjoitti:

        Asia on minun mielestä aivan naurettava mutta jos periaatteena on että ongelmat selvitetään perusteellisesti niin vaikea periaatteitani pyörtää. Minä olen ymmärtänyt kunnianloukkauslain siten että jos väitteet on loukkaavia tai muuten vahinkoa aiheuttavia maineelle niin siinä vaiheessa voi nostaa syytteen. Mutta tässä vaiheessa asia jää minun puolestani syyttämättä. Koska tavallisesti itse haukkujan jutut kääntyvät häntä vastaan pitkän ajan kuluessa. Mutta sitä ei voi myöntää etteikö se loukkaisi.

        Väitteen pitää olla halventava. Lisäksi ei riitä, että uhrista väite tuntuu pahalta, vaan että muidenkin mielestä väite on halventava. Homoksi haukkuminen on aika tavallista, eikä kukaan ota sitä todesta.


      • tietäväinen_
        Jurristi kirjoitti:

        Väitteen pitää olla halventava. Lisäksi ei riitä, että uhrista väite tuntuu pahalta, vaan että muidenkin mielestä väite on halventava. Homoksi haukkuminen on aika tavallista, eikä kukaan ota sitä todesta.

        Ihmiset ajattelevat että kaikkea saa sanoa mitä sylki tuo suuhun kunhan siitä ei tarvitse ottaa vastuuta. Sitten kun aletaan kysymään vastuuta väitteistä ei pystytä vastaamaan vaan mennään paniikkiin ja ruvetaan siirtämään vastuuta muille. Niinhän se menee..


      • Mantelitumake.rön
        tietäväinen_ kirjoitti:

        Ihmiset ajattelevat että kaikkea saa sanoa mitä sylki tuo suuhun kunhan siitä ei tarvitse ottaa vastuuta. Sitten kun aletaan kysymään vastuuta väitteistä ei pystytä vastaamaan vaan mennään paniikkiin ja ruvetaan siirtämään vastuuta muille. Niinhän se menee..

        Niinpä.


    • nätti naama

      Ei aina kannata mennä käräjille vaikka todennäköisesti voittaisikin jutun. Oikeusprosessi voi olla aika nöyryyttävä, lopputuloksesta riippumatta.

      Kuvitellaanpa että joku ruma akka saisi jatkuvasti kuulla naapurinsa suusta irvailuja ulkonäöstään. Naapuri haukkuisi koko ajan taikinanaamaksi. Haukuttu kokisi tulleensa loukatuksi ja haastaisi haukkujan oikeuteen.

      Oikeudessa tämä syytetty myöntäisi nimitelleennsä naapuria taikinanaamaksi ja perustelisi sen sanomalla: " Katsokaa itse, eikö olekin totta että hänen naamataulunsa on kuin paisunutta pullataikinaa jossa ei erota mihin nama loppuu ja mistä kaula alkaa?"

      Hän saisi luultavasti sakot.

      Yhtä kaikki uhri katuisi käräjille menoaa. Hän kokisi tulleensa kaksin verroin nolatuksi, kun koko lautamiespoppoo olisi tiiraillut hänen naamavärkkiään ja todennut että " joo, rumahan se on, taikinaa mikä taikinaa, mutta eihän sellaista tosiasiaa olisi saanut sanoa ääneen vaikka kaikki samaa mieltä olemmekin, oli ilkeää pahoittaa rumiluksen mieli, joten eiköhän haukkujalle mätkäistä kunnon sakot..."

      • Anonyymi

        Näin on! Tarvitseeko heteromiehen oikeasti oikeudessa asti todistaa, ettei ole homo? No ei tarvitse…


    • Kisse

      Sanoin homoa homoksi ja suuttuu

    • Anonyymi

      On minuakin sanottu homoseksuaalisuus, enkä sellainen ole.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe