Mulla on jo pari kuukautta vaivannut toisen käden sormien nivelet. Ensi arvelin et ne on kipeet liiasta kirjoittamisesta ja jätin koneella kirjoittamisen, vaan vika jatkuu yhä vaan. Sormien nivelet jomottaa ja jos esim rasittaa sormia pyyhkii pölyjä tms niin heti tuntuu nivelissä. Onkohan tää jotain reumaa? Äitilläni oli nivelreuma mutta voisko mullakin olla? OIreet kuitenkin niin lieviä että en oo kehannut käydä lääkärissä, ei siis koske tosi kovasti
sormien nivelkipu
10
26083
Vastaukset
- itsesi
Mene lääkäriin. Jos kyseessä on reumatauti on varhaisella diagnoosilla suuri merkitys hoidon onnistumisessa.
Nivelreuma alkaa usein juuri sormien pikkunivelistä, jotka tulehtuvat, punoittavat ja aristavat.
Taudin kuva ei ole kuitenkaan kaikilla samanlainen. Oireet voivat vaihdella.
Sama pätee, vaikka ei olisikaan reumaa. Kaikissa nivel- ja muissakin sairauksissa oikea diagnoosi voidaan tehdä vain tutkimusten avulla.
Reitti onnistuneeseen hoitoon on seuraava:
Menet lääkäriin--> annat esitiedot eli omat havaintosi oireista-->lääkäri tutkii sinut--> otetaan laboratoriokokeita ja mahdollisesti myös rtg-kuvia-->tutkimusten tuloksista tehdään johtopäätökset-->päädytään diagnoosiin-->lääkäri määrää hoidon diagnoosin perusteella.
Mikä siinä lääkärissä käynnissä on, että ei muka kehtaa. Joskus avun hakeminen voi johtua torjunnasta. Ei haluta kuulla totuutta. Ei reumadiagnoosi mikään kuolemantuomio ole.
Voihan olla, että vaivasi johtuvat jostain muusta.
Mitä varhaisempi hoito sen paremmat tulokset.
Älä odota rajumpia oireita.- kuin luulotautista
asun pikkukunnassa jossa heti katsovat luulotautiseksi jos nuori valittaa jotain tämmöistä oiretta vaan pitää vaikka ensi viikolla koettaa jos menis..
- Iällä väliä
kuin luulotautista kirjoitti:
asun pikkukunnassa jossa heti katsovat luulotautiseksi jos nuori valittaa jotain tämmöistä oiretta vaan pitää vaikka ensi viikolla koettaa jos menis..
Oletko aloittajakirjoittaja ?
Meinasin kysyä ikää, sillä nivelrikkokin on samanlainen, mutta jos olet aloittajakirjoittaja, ja olet nuori, kyse ei sitten ole nivelrikon oireistosta. Toki voihan se olla nuorellakin, mutta kuinka nuori sitten oletkaan? Minun nivelrikkoni alkoi 16 vuotiaana, sormien osalta n. himpun verran päälle 30:senä.
Mutta jos olet pikkukyliltä, tuskin siellä terveyskeskuslääkäri tähän kantaa ottaa. Voithan ensin käydä sielläkin, mutta älä pety, jos se ei korviaan loksauta.
Jos käy niin ikävästi, että se ei kantaa ota, pistää kipulääkereseptin kouraan, suosittelen kyllä käymään sitten ihan reumaan erikoistuneen lääkärin luona.
Ja sittenkin voi olla, että vaikka reumasta kyse olisikin, se ei vielä näy yhtään missään pitkiin aikohin. Itsekin olin sairastanut nivelreumaa pitkään, eikä se missään verikokeissa näkynyt vielä pariinkymmeneen vuoteen.
Röntgenkuvien perusteella minulla nivelreuma sitten määriteltiin murrosiässä.
Nää reumajutut ja niiden todentaminen on pitkäpiimäistä hommaa. Jotkut reumatyypit saattaa olla aktiivisina vuosikaudet, silti sitä ei saada näkyviin millään tutkimuksilla, ellei kyse ole muutoksista, jotka nähdään esim. kuvantamisella. - Evita
Iällä väliä kirjoitti:
Oletko aloittajakirjoittaja ?
Meinasin kysyä ikää, sillä nivelrikkokin on samanlainen, mutta jos olet aloittajakirjoittaja, ja olet nuori, kyse ei sitten ole nivelrikon oireistosta. Toki voihan se olla nuorellakin, mutta kuinka nuori sitten oletkaan? Minun nivelrikkoni alkoi 16 vuotiaana, sormien osalta n. himpun verran päälle 30:senä.
Mutta jos olet pikkukyliltä, tuskin siellä terveyskeskuslääkäri tähän kantaa ottaa. Voithan ensin käydä sielläkin, mutta älä pety, jos se ei korviaan loksauta.
Jos käy niin ikävästi, että se ei kantaa ota, pistää kipulääkereseptin kouraan, suosittelen kyllä käymään sitten ihan reumaan erikoistuneen lääkärin luona.
Ja sittenkin voi olla, että vaikka reumasta kyse olisikin, se ei vielä näy yhtään missään pitkiin aikohin. Itsekin olin sairastanut nivelreumaa pitkään, eikä se missään verikokeissa näkynyt vielä pariinkymmeneen vuoteen.
Röntgenkuvien perusteella minulla nivelreuma sitten määriteltiin murrosiässä.
Nää reumajutut ja niiden todentaminen on pitkäpiimäistä hommaa. Jotkut reumatyypit saattaa olla aktiivisina vuosikaudet, silti sitä ei saada näkyviin millään tutkimuksilla, ellei kyse ole muutoksista, jotka nähdään esim. kuvantamisella.Mulla jo lähes 5 kk yhden sormen keskinivel oireillut: turvotus, särky, jäykkyys. Muutkin käsien nivelet tuntuvat kestävän huonosti rasitusta, siis vaikea nostella vähänkään painavia tavaroita yms. Arvauskeskus otti kuvat- ei mitään näy, ehkä nivelrikkoa.
Mistä sen tietää olisko tää sittenkin nivelreumaa? Auttaako se nivelamiinivalmiste nivelrikkoon? Olen sitä ottanut, muttei ole vielä ainakaan ollut vaikutusta. - naispotilas
Minä kävin asiallisesti jalan nivelrikon takia, otettiin rtg, mutta en saanut hoitoa, koska jalan ukkovarpaan suuri "vasaramoukku" ei vaivannut tarpeeksi. Siis en osannut oikein valittaa kai. Ranteen kanssa menin kuukauden kuluttua, siinä oli minusta ja hierojankin mielestä selvä luupiikki (kipeä myös ympäristöstä), mutta rtg ei näyttänyt mitään, joten sain lähteä kotiin. Pyysin jotain hoitotoimenpidettä, vaikka imua, jos se ei ole luuta, vaan jotain töhnää. Mutta...Edellisenä vuonna jänisruttoani käskettiin hoitaa
ensin kylmäkääreellä, vaikka sanoin heti oireitteni viittaavan jänisruttoon. Kuukausi sitä pompotettiin ja jouduin menemään lopulta päivystykseen toiselle paikkakunnalle, jotta pääsin leikkaukseen. Nyt minulla on yli desin mätäpaiseen puhkaisemisen jäljiltä soma arpi kaulassa (ja sairaalalla virallinenkin toditus jänisrutosta).
Tällä kertaa otan rtg-kuvat matkaan ja menen yksityiselle, josko siellä otetaan asiallisesti hoitoon. - Anonyymi
Luonnollinen nivelten terveyden edistäjä - http://tonzes.com/jointfi.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti.
- viiskytkuus
05 mrraskuussa pikkusormmi alkoi kipuilla, rustoako lie, kasvaa niveleen joten pikkurillin kauneusarvot ovat jo tipotiessään, paitsi että on kipeä työnrasituksen jälkeen. Olen kannellut paljon sitä sun tätä ja tietysti väärin !
Lisäksi pukkaa ns. luupiikkiä kumpaankin jalkaan, oikeassa jo kortisoni hoitoja. Kun on tähän ikään saanut olla terve ja kova meno päällä työssä.... niin kyllä harmittaa.. mutta opettelen elämään näiden kanssa ..vai tarvitseeko ??? Lääkäri reissuja tehty jalan takia. Harvoinpa lääkärit hoitaa koko pakettia, se on joko korva, silmä, nivelet, sydän ja siksi suuritöistä aina uusi vastaanottokäynti, ymmärtäisin. HUH. - 53 vee
Minulla oli samat kivut kolme vuotta. Silloin painoin noin 80 kg (169 cm). Päätin kokeilla Atknsonin diettiä ja sain sen avulla pois 10 kg. Sen jälkeen LCHF (low carbonate high fat) -dieetiä joka nyt on muuttunut elämäntavaksi, eli syön niin aina. Painan nyt 65 kg, kaikki särkylääkkeet roskiksessa ja olen elämäni kunnossa! Kävin hiljattain lääkärissä varmistaakseni ettei tämä vain ole fantasioita. KAIKKI veriarvot olivat optimaalisen hyvät.
Terveisin 53 vuotias nainen - D.S
Nyt markkinoille tuli uusi tuote mikä autta nivel kipuihin ja vaivoihin
EnjoyNT Harpago Gel- Lämmitettävä hieronta Geeli
Tiedot sivulla: http://vision.suntuubi.com/?cat=54
Valmistaja Ranska - Anonyymi
Minulla oli joskus sama, vuosien ajan oli sormen nivelet jonkin verran kipeinä. Jopa symmetrisesti sama sormat nivelet molemmissa käsissä. Vaan eipä ole enää. En sinuna välittäisi asiasta vaan käyttäisin käsiä normaalisti ja helpottaisin otteita esimerkiksi hanskoilla. Ei kirjoittamisessa vaan oikeissa töissä. Lääkärissä kannattaa kyllä käydä, voihan kyse olla jostakin tulehdukseen johtavavasta akuutista sairaudestakin. Reumassa lasketaan kai useita muitakin oireita ennen reumadiagnoosia. Terveellä on usein joku nivel kipeänä eikä siitä kannata välittää. Liikunta ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446