Sukellusvene.

Aja hiljaa, aja syvällä.

Olen rakentamassa sukellusvenettä. Pohjana on kolmekymmentäluvun saksalainen tiedusteluvene, jonka piirrustuksia olen luovasti muokannut. Materiaalia saan läheiseltä autopurkaamolta, hitsaus pitää opetella alusta asti.
Veneestä tulee viisimetrinen, miehistöä alus ottaa kaksi, voimanlähteenä ovat akut/sähkömoottorit.
Onko kenelläkään kokemuksia tälläisistä aluksista?
Tarkoitus olisi ensi kesänä päästä merelle.
Laita mailiosoite, jos kiinnostaa liittyä projektiin, apua tulen varmasti tarvitsemaan.

29

5514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneesi on pohjassa.

      Mistähän näitä aina sikiää, ihmetyttää..
      Seinähullu "keksijä".

    • idästä

      tv:stä tuli joku aika sitten dokumentti venäläisestä keksijästä joka rakenteli tollasen ja ajeli Nevalla. Oli vaikeuksissa KGB:n kanssa. Ei juuri muistu mieleen miltä kanavalta tuli vai oliko jopa satelliittikanavilta

      • Otsoni

        Mielenkiintoinen dokumentti, olisiko ollut Leonardon piirrustuksilla tehy sukelusven, tuli jokin aika sitten tv:stä. Siinä isoin ongelma oli hiilidioksiidin nopea kertymä alukseen ja senhän tietää mitä sitten tapahtuu.


      • -H-

        Eikös tästä samasta iivanasta ja sen u-veneestä ollut juttua jossain "alan" lehdessä tossa taannoin?


    • kallonkutistaja

      tarvitset heti.

    • julma_jussi

      Itse olen suunnitellut samanlaista liukuvalla rungolla. Ajattelin laittaa bensamoottorin ja paineilmasäiliön. Olisiko kellään kokemusta tällaisesta. Hitsata ei tarvi osata. Itse aion tehdä veneen kemiallisesta metallista.

      Ja GSP-navigaattori olisi kans kiva niin tietäis missä menee.

      Ajattelin mennä ensikesänä Ruotsiin tai Pietariin sukellusveneelläni olisiko halukkaita mukaanlähtijöitä? Laittakaa sähköpostiosoite, jos halukkaita löytyy.

      • Innolla mukaan

        Upea juttu että tuollaisia innokkaita lahjakkuuksia löytyy koto-Suomestakin! Suunnitelmasi kuulostaa sen verran toteuttamiskelpoiselta, että lähden ehdottomasti mukaan. Rahoituskin tulee varmasti järjestymään. Uskon että rahoittajia kyllä löytyy näinkin innovatiiviselle hankkeelle.

        Miten olet muuten ajatellut selvitä tutkasta itärajalla? Perin äidin isältäni sota-ajalta olevan kartan, josta voisi olla apua. Siihen on mm. merkitty entiset Suomen armejan käyttämät tiedustelureitit.


      • igor
        Innolla mukaan kirjoitti:

        Upea juttu että tuollaisia innokkaita lahjakkuuksia löytyy koto-Suomestakin! Suunnitelmasi kuulostaa sen verran toteuttamiskelpoiselta, että lähden ehdottomasti mukaan. Rahoituskin tulee varmasti järjestymään. Uskon että rahoittajia kyllä löytyy näinkin innovatiiviselle hankkeelle.

        Miten olet muuten ajatellut selvitä tutkasta itärajalla? Perin äidin isältäni sota-ajalta olevan kartan, josta voisi olla apua. Siihen on mm. merkitty entiset Suomen armejan käyttämät tiedustelureitit.

        koti ikäväkin jo vaivaa eli musta navigaattori tunnen kotiveteni


    • ArcticCaptHemnder

      Paitsi,että oma sukellusveneeni noudattelee pitkälti saksalaista AD-451-mallia,eli samantyyppinen vene joka löytyy mm.Das Boot-leffasta,mutta pienempänä vain ja tietyisti joiltain ominaisuuksiltaan poikkeavana.Koneet olen jo hankkinut,2 Scanian rekkadieseliä ja runkomateriaali alkaa olla aika hyvin kasassa.Akustojen hankinta on osoittautunut vaikeaksi,tai sanotaan että kalliiksi.Periaatteessahan tämä ei edes ole kovin vaikea projekti,moni luulee että sukellusveneen tekeminen on vaikeaa,mutta eipä se paljon samankokoisen teräsveneen rakentamisesta poikkea.Joku kyseli navigoinnista,löytyy GPS, plotteri sekä Syledis-järjestelmä (mittaa radioheijasteista paikkaa).Olen ajanut koneelle myös kaikuhavanintoihin perustuvan naviaagio-ohjelman,eli tietyn ennaltaohjelmoidun kaikupohjakartan mukaan kaiusta kone tunnistaa alueen jolla liikun,mutta tämä systeemi on vasta kokeiluasteella. No,mutta hauska tietää,että en ole ainoa joka ensikesänä Suomenlahden syövereissä vaikuttaa!

      • Kriegsmarine

        Kalliiksi tulee taas meidän veronmaksajien kun Pelle Pelottomat tutkivat pohjamutia ja kalastajat tekevät näköhavaintoja. Rajavartiosto pistää "ison remmin" päälle ja kansakunta maksaa! Venevakuutuskin tulee nousemaan...höh!


      • homman toteuttanut

        Biltemasta saa hyviä eikä maksa paljon!!!
        Tosin luulen että tuo skaanian diisseli ei lähde vapaa-ajan akulla käyntiin joten täytyy ostaa ainakin yksi oikea starttiakku. Ei riitä maksimi purkaus virta.


    • ihan muuten vaan

      Noo , en taida kommentoida enempää tota sukellusveneen tekemistä ... taitaa olla vitsi koko juttu, tai sitten itsemurhakandidaatti, no suotakoon kullekin oikeus tappaa itsensä muita vahingoittamatta.

      Mutta turha noista navigointiasioista on nälviä , aluksia on navigoitu ennen GPS:ssää Deccaa tai muita sähköisiä naigointimenetelmiäkin. No eivät toki tähdetkään veden alle näy, mutta hyrräkompassi kyllä toimii , ja niitä löytyy nykyisin suhteellisen pieniä jopa laserhyrriä. Suunnan lisäksihän ei muuta tarvita kuin suhteellisen tarkka nopeuden mittaus; kun tietää lähtöpaikkansa, niin nopeuden ja suunnan perusteella pystyy navigoimaan .... varsinkaan kun meillä päin tuskin on edes kovin voimakkaita merivirtoja. Toki on olemassa myös inertiasuunnistusmenetelmä , jossa tietokone laskee aluksen paikkaa jatkuvasti nopeus ja kiihtyvyysantureista sekä hyrräkompassista saadun tiedon perusteella. Tämä taitaa olla edelleen käytössä ohjuksissa , matkustajalentokoneissa - kaikissa joiden on kyettävä suunnistamaan itsenäisesti riippumatta ulkoisista avuista. GPS ei taida vieläkään olla hyväksytty lentoliikenteeseen ensisijaiseksi suunnistusmenetelmäksi.


      Ja aikana ennen ydinsukellusveneitä olivat ne kaikki periaatteessa rakennettu varsinaisesti pinta-ajoon sukelluskyvyllä varustettuna. Snorkkelilla pystyttiin sitten ajamaan jatkuvasti pinnan tuntumassa.

      Toki kaikki ymmärtää ettei painerungollista sukellusvenettä voi aivan läkkipellistä rakentaa, rusentuu muuten kuskinsa ympärille makkaran vakuumipakkausen tavoin kun hydrostaattinen paine ylittää rungon kestävyyden;
      mutta aivan eri asia on sellainen sukellusvene, jossa kyydissä olevat hengittävät paineilmaa sukelluslaittein ... näitähän maailmalta löytyy, sellaisen pystyy kyllä tekemään itsekin kunhan saa akut ja ähkömoottorin koteloitua paine- ja vesitiiviisti - tällaista malliahan nuo tiedusteluveneet taisivat ollakin, ainakin engelsmannien kääpiösukelluseveneet jotka kävivät Norjassa vuonossa asettamassa muutamia tonneja räjähdettä siellä majailleen Tirpizin kölin alle olivat.

      Että odotellaan kymppiuutisten loppukevennystä...

      • Ripakopallinen

        Tällaisia sieluja suomi tarvii.
        Aina on naurettu ihmisille jotka tekevät jotain muuta kuin valtavirta.
        Navigoinnista sen verran että nykyään on aika turha puhua ihmisille navigoinnista ilman gps:ää.
        Messuilla karttaplotterimyyjä ihmetteli minua ja sanoi ettei lähtisi paljoo näköyhteyttä kauemmas ilman gps:ää.
        Miten nämä rassukat olisi suunnistanut aikoinaan?
        Ei muuta kuin tsemppiä ja onnea touhuun.
        Vakuutusmaksut muuten nousee kokemattomien maakrapujen ja ruorijuoppojen takia.


      • Joakim

        Enempää tutkimatta luulisin, että GPS ei toimi, jos antenni on hiukankin veden alla.


      • minätässä
        Joakim kirjoitti:

        Enempää tutkimatta luulisin, että GPS ei toimi, jos antenni on hiukankin veden alla.

        sukellusveneet millään GPS:llä suunnista, niitä
        varten on ihan oma OMEGA-verkko, jonka signaali
        kuuluu yhtä hyvin veden alla kuin avaruudessa.
        Taajuus on 10 kHz korvilla, eli sen kuulee ihan
        ääniaalloilla.


      • Ripakopallinen
        Joakim kirjoitti:

        Enempää tutkimatta luulisin, että GPS ei toimi, jos antenni on hiukankin veden alla.

        Edellisessä tarkoitin että kun nykypurjehtijat, hyvä että marjastajat, ei pärjää ilman tuota maagista gps laitetta.


    • eki

      teitä nyt sitten on useita siellä vedenalaisessa maailmassa,ajelkaa varoen että ette toisiinne tömyyttele,ja ylösnousussa varokaa pikalaivaliikennettä.

    • Nimetön

      Tosiaan, toi oli hyvä pointti jonka joku jo mainitsi,eli ihan läkkipellistä ei kannata alkaa alustaan rakentamaan.Toisaalta on olemassa laadukasta kirjallisuuttakin,jossa annetaan ihan kaavatkin,joilla materiaalivahvuuksista voidaan laskea suunnilleen aluksen paineenkestokyky,esimerkiksi Erich Büntlerin teokset.Pelkästään jo pintamaalin hankkiminen on aikamoinen savotta.Oman alukseni tulisi kestää se 68 metriä turvavaraa vielä mukaan laskematta ja tuo kyllä riittää minulle.Pinta-ajossahan tälläinen on kannattavina pitää,mutta tarvittaessa voidaan mennä syvemmällekin.Gepsi tosiaan pohjautuu omega-perusteiseen järjestelmään.Muistakaa sitten että ette luota merikartan syvyystietoihin,ihan jo siksi että ne eivät ole kovin luotettavia kun on kyse vedenalaisesta liikeenteestä, itse olen koonnut valmiiksi espoo-hanko-akselille suhteellisen kattavan sukellusreitistön osin jopa ulkomerta myöten siviilimoottoriveneelläni ja Raytheonin ammattiluokan kaijulla viimeisen viiden vuoden aikana.Jos joku myös sukellusvenerakennuksesta kiinnostunut haluaisi kanssa niitä karttoja/osallistua jatkossa kartoittamiseen,niin sähköposti on: [email protected]

      Ainiin ja muut alan harrastajat; Oletteko saaneet yhteyttä puolustuvoimiin,siis toimiiko kommunikaatio sen suhteen,etteivät turhaa pelästy merivalvonnassa pinnanalaista liikennettä? Myös valvontakeskuksien, esim VTS-järjestelmän kanssa on vielä neuvottelut auki ilmoittautumis-järjestelyjen suhteen.VHF:n toteuttaminen ei ole ongelma pitkälanka-antennilla kuitenkaan!

      T:ArcticCaptHemnder

      • ail

        Ei tuota rohkeutta ainakaan puutu.

        Jos, kirjoittaja on ihan tosissaan, niin kehotan
        tutustumaan esim. seuraavaan dokumenttiin, jos
        aikoo selvitä hengissä.

        http://www.gl-group.com/infoServices/rules/pdfs/english/schiffst/teil-5/kap-2/englisch/inhalt.pdf

        Meillä oli aikoinaan 10 eri alojen insinööriä suunnittelemassa ko. veneitä siviilikäyttöön.
        Sotavehkeen suunnitteluun tarvitaan satoja.

        Tuotteita löytyy esim:

        http://www.globalsubmarines.com/

        Halvimman vehkeen hinta on n. 2Meur ilman lisä-
        varusteita.

        GPS ei muuten toimi veden alla, mutta antennin voi asentaa poijuun, jota vene vetää mukanaan.

        Meri-VHF toimi ihan hyvin järvivedessä Ranualla,
        mutta ei lainkaan Karibialla suolaisessa vdessä

        t.

        AL


      • ja pöh
        ail kirjoitti:

        Ei tuota rohkeutta ainakaan puutu.

        Jos, kirjoittaja on ihan tosissaan, niin kehotan
        tutustumaan esim. seuraavaan dokumenttiin, jos
        aikoo selvitä hengissä.

        http://www.gl-group.com/infoServices/rules/pdfs/english/schiffst/teil-5/kap-2/englisch/inhalt.pdf

        Meillä oli aikoinaan 10 eri alojen insinööriä suunnittelemassa ko. veneitä siviilikäyttöön.
        Sotavehkeen suunnitteluun tarvitaan satoja.

        Tuotteita löytyy esim:

        http://www.globalsubmarines.com/

        Halvimman vehkeen hinta on n. 2Meur ilman lisä-
        varusteita.

        GPS ei muuten toimi veden alla, mutta antennin voi asentaa poijuun, jota vene vetää mukanaan.

        Meri-VHF toimi ihan hyvin järvivedessä Ranualla,
        mutta ei lainkaan Karibialla suolaisessa vdessä

        t.

        AL

        itse aikomuksena rakentaa kahdesta 5000 litran vanhasta polttoöljysäiliöstä kelpo sukellusveneen.ei siinä insinöörejä tarvita,torpeedoputket rakennan teräsputkista ja torpeedot kaasupulloista joihin asennan sähköperämoottoreista vetolaitteet.amiraali Hornblower on suojelijani,nyt lähden juomaan lisää tietoa.


      • NEMO
        ja pöh kirjoitti:

        itse aikomuksena rakentaa kahdesta 5000 litran vanhasta polttoöljysäiliöstä kelpo sukellusveneen.ei siinä insinöörejä tarvita,torpeedoputket rakennan teräsputkista ja torpeedot kaasupulloista joihin asennan sähköperämoottoreista vetolaitteet.amiraali Hornblower on suojelijani,nyt lähden juomaan lisää tietoa.

        Multa löytyy samanlainen saksalainen versio Danzigin satamasta, hiukan pienempänä kylläkin. Merkki on Molch (Salamander)linkki --> http://uboat.net/types/molch.htm . Tarkoitus olisi tuoda Suomeen kuidutettavaksi. Kuidutus onnistuu, kunhan ensin hiekkapuhallat sen kunnolla. Periskooppi syvyydessä pystyy ajamaan, mutta 8 metrissä laipiot paukkuu. Onko kellään kokemuksia Volkkari 1,9 TDI asennuksesta "sukeltajiin"?


    • aineen valinta

      Onko kukaan miettinyt sukellusveneen tekemistä ferrobetonista?

      Näkisin asiassa monia hyviä puolia:

      1. Ei tarvitse osata hitsata.

      2. Saa helposti hydrodynaamisen muodon, joka mahdollistaa suuren nopeuden.

      3. On halpa.

      4. Voidaan helposti valaa halutun paksuiseksi.

      5. Lujuuslaskenta on helppoa. Tarvitsee vain kysyä kaivonrumpuvalmistajalta, miten paljon betonia tarvitaan.

      6. Pienemmissä ja vahvarunkoisissa aluksissa voidaan eliminoida ballasti kokonaan menettämättä aluksen sukelluskykyä.

      Eikun hyvää matkaa meren syvyyksiin, arvon betonisukellusveneharrastajat.

    • 18216

      Miten tämä projekti on edennyt?

      • Tyrnäväntorpedo

        Aloittaja taisi olla tanskalainen. Istuu nyt tuomiota.


    • U92

      Barlitista os aurajoen mosse,siitä tulee paras.on siihen alumperi suunniteltukin.

    • oma_jokaiselle

      kannattaa laittaa myös ovisilmä alukseen. jos sattuu vaikka ruotsalainen veneeseen ja joku koputtaa kylkeen niin sehän avaa luukun heti, jos ei näe koputtajaa.

      • anttiparia

        tuo on tärkeä yksityiskohta. Samoin siihen kannattaa laittaa myös läppä päälle että kalat eivät näe sisälle. Muuten käy niin että hait alkavat seurata alusta saaliin toivossa. Kalat paljastavat aluksen.


    • ruokkimaankaloja

      Sukua ja mielenterveydeltään samaa tasoa kuin tanskalainen avaruusrakettien ja sukellusveneiden keksijä, joka haluaa ruokkia kaloja, laittamalla ihmisten osia veden alle kaloille iltapaloiksi.

      Tämä Madson, hyvä nimikin oli "Hullupoika" :D

      ...laittaa kaloille iltapalaa jotta nekin nukkuvat hyvin muiden kalojen kanssa mahat täynnä sitten...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe