Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aitokiuas savuttaa

Jarmo

Nyt tuli kokeiltua tuliterää aitokiuasta. Järkytys oli suuri kun kiuas tuuppasi joka rööristä savua sisään. Ilmastointilaitteessa oli takkakytkin päällä joten se ei pitäisi olla ongelma. Kiuas on niin oikein kasattu kun voin. Olisiko ajatusta mistä lähtisin metsästämään ongelmaa?

39

34639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aitokiuas-2

      Olisko vaan niin yksinkertainen juttu että kylmä piippu ei vedä ?

      Laita takkaimuri/ilmastointi kokonaan pois päältä, avaa saunan ovi ja/tai ikkuna että korvausilman saanti on taattu.
      Sen jälkeen avaa torven alapäässä oleva aitokiukaan oma pelti ja sytytä pellin luukussa palamaan kokonainen hesarin sivu.
      Pitäis ruveta vetämään. Laita varmuuden vuoksi vielä toinen samanlainen paperinpala pellin luukkuun palamaan ja sitten vasta tulet tulipesään kun veto pelaa.

      Jos ei vieläkään vedä, avaa samassa hormissa oleva "muurattu pelti".

      Aitokiuasta on hankala kasata väärin, siitä kun kasasin omani on yli 20 vuotta - toimii hyvin, ei tule savuja sisään

    • kari

      Ongelman aiheuttajana voi olla märkä piippu. Onko vasta muurattu? Aitokiuas kannattaa aina sytyttää ensin pienellä tulella: paperia tai tuohta ja muutama kuiva pieni puu, jotka syttyvät nopeasti. Jos pakkaat pesän täyteen puita heti alussa, saat todennäköisesti reilusti savua sisään. Myös kivien riittävän harva asettelu auttaa vedossa. Kiviä saa jäädä varastoon toimituksen määrästä. Harvalla asettelulla kiuas kuumenee punaiseksi 1,5 tunnissa. Tosin löylyä ei riitä niin pitkään kuin tiukemmalla lataamisella. Muuten olen kahden Aitokiukaan käyttäjänä tullut siihen tulemaan, että huippuimuri voisi olla hyvä ratkaisu. Vetäisi kelillä kuin kelillä paremmin ja tuhkaa pölläyttäisi sisälle vähemmän häkälöylyjä heittäessä. Löylythän ovat ylivoimaiset ja toimii kylmillä myös varaavana lämmönlähteenä. Makoisia löylyjä.

      • Jarmo

        Minäkin olen ollut Aitokiukaan käyttäjä pienen elämäni, tosin vanhempieni asunnossa kun siellä tuli aikoinaan asuttua. Nyt vihdoin pääsin ostamaan oman.

        Oloitin pienellä liekillä. Savua tuprusi sisään vähän joka reijästä. Piipun kosteus voi olla se suurin ongelma. Pidin siinä tulta puolisen toista tuntia, siis sellaista pikkutulta. Savuttaminen väheni mutta edelleen kun avasi luukun niin sieltä tuuppasi melkoiset pöllyt sisälle.


      • myös aidon joskus omistnut
        Jarmo kirjoitti:

        Minäkin olen ollut Aitokiukaan käyttäjä pienen elämäni, tosin vanhempieni asunnossa kun siellä tuli aikoinaan asuttua. Nyt vihdoin pääsin ostamaan oman.

        Oloitin pienellä liekillä. Savua tuprusi sisään vähän joka reijästä. Piipun kosteus voi olla se suurin ongelma. Pidin siinä tulta puolisen toista tuntia, siis sellaista pikkutulta. Savuttaminen väheni mutta edelleen kun avasi luukun niin sieltä tuuppasi melkoiset pöllyt sisälle.

        Pidä piipun peltiä auki reilusti ennen kun ajatteletkaan sytyttää .Ja saunoahan täytyy saannöllisin väliajoin ettei piippu pääse liian kosteaksi .Sama pätee myös näköjään leivinuuniin


      • Jarmo
        myös aidon joskus omistnut kirjoitti:

        Pidä piipun peltiä auki reilusti ennen kun ajatteletkaan sytyttää .Ja saunoahan täytyy saannöllisin väliajoin ettei piippu pääse liian kosteaksi .Sama pätee myös näköjään leivinuuniin

        Olen nyt kituuttanut ja polttanut pari pesällistä puuta. SAvua tunki sisään jonnin verta, sen verran että nousevat "savunorot" näkyivät. Kun luukun aukaisi niin tuli sellainen pössäys että oksat pois. Sauna muuttui hetkessä savusaunaksi. Luulisi piipun olevan jo toimintakunnossa.

        Piipussa hormiliitoksessa hormi etenee 20 cm vaakasuoraan, voisiko veto-ongelma olla siitä?


      • vaihda kunnon jöötiin
        Jarmo kirjoitti:

        Olen nyt kituuttanut ja polttanut pari pesällistä puuta. SAvua tunki sisään jonnin verta, sen verran että nousevat "savunorot" näkyivät. Kun luukun aukaisi niin tuli sellainen pössäys että oksat pois. Sauna muuttui hetkessä savusaunaksi. Luulisi piipun olevan jo toimintakunnossa.

        Piipussa hormiliitoksessa hormi etenee 20 cm vaakasuoraan, voisiko veto-ongelma olla siitä?

        ELikkä,, hanki vastaava suuren kivimäärän omaava puukiuas joka toimii; vaihtoehdot:

        1. Saunasampo
        2. IKI-Kiuas

        piste.


      • Jarmo
        vaihda kunnon jöötiin kirjoitti:

        ELikkä,, hanki vastaava suuren kivimäärän omaava puukiuas joka toimii; vaihtoehdot:

        1. Saunasampo
        2. IKI-Kiuas

        piste.

        Kyllä sitä varmaan pitää yrittää Aidon kanssa tapella. IKI ei käy päinsä kuuman pintansa vuoksi ja SAmmon kotisivut eivät kertoneet tuotteesta juuri mitään. Ei vakuuta.


      • löylyn lyömä
        Jarmo kirjoitti:

        Kyllä sitä varmaan pitää yrittää Aidon kanssa tapella. IKI ei käy päinsä kuuman pintansa vuoksi ja SAmmon kotisivut eivät kertoneet tuotteesta juuri mitään. Ei vakuuta.

        Tuskin vika on kiukaassa. Yli 20 vuotta olen nauttinut "aidoista" löylyistä, eikä veto-ongelmaa ole ollut, paitsi silloin, kun pelti on unohtunut kiinni. Uusissa pullotiiviissä taloissa pitää tietysti korvausilman saanti huomioida.


      • kivikkoinen
        Jarmo kirjoitti:

        Minäkin olen ollut Aitokiukaan käyttäjä pienen elämäni, tosin vanhempieni asunnossa kun siellä tuli aikoinaan asuttua. Nyt vihdoin pääsin ostamaan oman.

        Oloitin pienellä liekillä. Savua tuprusi sisään vähän joka reijästä. Piipun kosteus voi olla se suurin ongelma. Pidin siinä tulta puolisen toista tuntia, siis sellaista pikkutulta. Savuttaminen väheni mutta edelleen kun avasi luukun niin sieltä tuuppasi melkoiset pöllyt sisälle.

        Sutari kertoi piipunpään hatun olevan suurin syy savuttamiselle.Avaan oven ulos,kunnes savutus lakkaa. Korvausilmaa siis.Sillä oon pärjäillyt.On muuten samat kivet ollut 20 vuotta,jokohan vaihtais Löylyt vaan on tosi makeat.Sähkökiukaan vois laittaa viereen mutta kun ne on tosi rumia vielä nykyään.


    • aiheen vierestä

      Totuus on varmaan lopulta se että kiuas alkaa vetämään aikanaan. Mutta haluaisin kysyä asiantuntijoilta vielä Aito-kiukaan soveltuvuudesta mökkisaunaan, kun aloitetaan lämmitys pakkasen puolelta, niin löytyykö "sivulämpöä" niin että tarkenee saunoa ja pestä lattian tasolla ettei jalat jäädy. Rehellisiä vastauksia pyydän, saunan p-ala noin 9 neliömetriä ja vesi lämmitetään padassa.

      • Jussi

        Mulla on mökillä AK-47 ja erillinen vesipata. Lämpöä rupeaa kertymään saunaan vasta viimeisen pesällisen aikana, mutta ainakin tähän saakka sauna on lämmennyt hyvin saunomiskuntoon mennessä. Lisäksi tuo pienenmpi kiuas on vähän alimittainen saunaani.


    • Himo saunoja

      Meillä savutus loppu kun vaihdettiin uudet kivet. Kivet kestää 2-3 vuotta omakotitalokäytössä, sitten ne rappautuu ja laskeutuu pikkuhiljaa kiukaan pohjalle ja tukkii palokanavat. Ja mäntyä ei kannata polttaa, koivun kanssa ei oo ongelmia mutta mänty palaa tosi tuhkaavasti, tuhkaa jää kiville ja sieltä ne leviää lauteille kun heittelee löylyä.

    • Nimimerkki

      Aitokiua AK47:n kansi, tuhkalaatikko ja arina paloivat loppuun kahden vuoden aktiivin käytön jälkeen (noin 80 lämmityskertaa).

      Muun saunaremontin jälkeen laitoin AK47 saunaan kuitenkin takaisin, mutta vaihdoin ne erikoisluonnonkivet KERKES-lasimassalöylykiviin.

      Lämmitin ennen kiviä noin 2-3 tuntia. Nyt lämpiää tunnissa, ja lämpö pysyy vuorivillavaipassa seuraavaan aamuun kuten ennenkin.

      Lähinnä AK47:n kalleus, osien kuluminen/palaminen ja varaosien älytön kalleus saattaisivat johtaa siihen, että seuravaksi ottaisin vaikka tuollaisen Tornadon.

      http://www.sauna-akatemia.com/bastaproduct.html?id=bestprod&prodid=1&lang=fi#6

      Puunkulutus kaupunkioloissa merkittävä valintatekijä.

      Toisin kuin vanhemmat, vuosikymmeniä kestäneet Aitokiukaat nämä uudemmat kaupoissa ovat kehnoja: valurautaan ei panna kromia=> osat palavat nopeammin, peltiosat tehdään hiilipitoisesta pellistä=> palavat nopeammin. Jos valmistetaan Suomessa, niiin tarkoituksellista. Jos ulkomailla, niin materiaalivalvonta ei toimi.

      Sähkökiuas lisäisi energialaskua aivan liikaa.

      Perhe pitää kyllä Aitokiuakaasta ja on tottunut sitä käyttämään.

      • Ari-Aitokiukaan kaveri

        Olen kuullut valituksia aitokiukaan juuri noiden osien kestävyydestä niissä tapauksissa, joissa tuhkaa on jätetty pesään edellisen lämmityksen jäljiltä. AK:n käyttöohjeissa mainitaan tuosta arinan yms palamisesta jos lämmitetään tyhkaisena.

        Mutta savuttamisesta. Mulla ei savuta pitkänkän saunomattomuden jälkeen tai kun ulkoilma on lämpimämpi kuin ilma talon sisällä. Homma vaatii muutaman paperitollon polttamisen hormin tuhkaluukussa -> hormiin syntyy luontainen veto. Tuohi ja pahvi tuntuvat nyt muutaman vuoden AK-löylyjä nauttineena parhailta sytytysmateriaaleilta. Eivät katsos pala sellaisella hervottomalla pössäysliekillä muin sanomalehti.


      • Nimimerkki
        Ari-Aitokiukaan kaveri kirjoitti:

        Olen kuullut valituksia aitokiukaan juuri noiden osien kestävyydestä niissä tapauksissa, joissa tuhkaa on jätetty pesään edellisen lämmityksen jäljiltä. AK:n käyttöohjeissa mainitaan tuosta arinan yms palamisesta jos lämmitetään tyhkaisena.

        Mutta savuttamisesta. Mulla ei savuta pitkänkän saunomattomuden jälkeen tai kun ulkoilma on lämpimämpi kuin ilma talon sisällä. Homma vaatii muutaman paperitollon polttamisen hormin tuhkaluukussa -> hormiin syntyy luontainen veto. Tuohi ja pahvi tuntuvat nyt muutaman vuoden AK-löylyjä nauttineena parhailta sytytysmateriaaleilta. Eivät katsos pala sellaisella hervottomalla pössäysliekillä muin sanomalehti.

        Kyllä ne tuhkat on aina poistettu ohjeen mukaan joka polton välissä. Eihän se ilmakaan muuten kulje tarpeeksi hyvin.

        Sitäpaitsi ei ne tuhkat valurautakanteen vaikuttaisi...

        Syy siihen, että palaa loppuun parin vuoden viikottaisessa käytössä on, että pelti on hiilipitoista ja valurautaan ei ymmärretä laittaa tarpeeksi kromia.


      • nättijussi

        voi pyhä jysäys!...joku väittää ettei aitokiuas kestä...rakensin saunani heinäkuussa -84...siis 23 vuotta sitten...sama kiuas toimii aina vain!...tosin nyt syksyllä ajattelin kirjoittaa lappi tl:ään ja kysyä kuinka pian kivet pitäisi vaihtaa?...joka 20. vuosi vai kuinka?...en ole nimittäin vielä vaihtanut kertaakaan!...että silleen!...ostin muuten volvo 745 turbodieselin 5 vuotta myöhemmin kuin tuon aitokiukaan...olen ajanut nyt sillä vajaat 900 000 km...moottoria ei ole avattu!...olisikohan siinä isäpapan opetuksessa...että...älä hanki poika muuta kuin laatutuotteita...niin ei harmita!...perää?
        hyvää syksyä kaikille!


    • k.h.a

      Meille hankittiin aitokiuas mökille silloin kun mä synnyin (28v). Siihen on lisätty rantakiviä joskus mut ei oo kiviä vaihdettu ikinä. Se savuttaa välillä sisälle "mutta mikään ei oo täydellistä". Tuli muuten kiukaasta parhaat löylyt viime kesänä tai ehkä ne on ollut samanlaiset aina!!!

      • 1Kalevi

        Kysyin viime syksynä rautakaupasta, millainen aitokiuas pitäisi olla 2,4 x 3,2 -metriseen kesäsaunaani, jonka rakentamista aloittelen. Kauppias sai tehtaalta ohjeet, että pitäisi ostaa kaikkein suurin malli AK-110 - ja sekin kuulemma olisi siinä ja siinä, että riittää! Ja hinta 6300 € - siis viime vuonna. Sitten jos vielä savuttaa sisälle!? Eikö joku muukin voisi ruveta tekemään perinteisiä kertalämmitteisiä kiukaita, jotta hinnat saataisiin järjelliselle tasolle!


      • vahvasti
        1Kalevi kirjoitti:

        Kysyin viime syksynä rautakaupasta, millainen aitokiuas pitäisi olla 2,4 x 3,2 -metriseen kesäsaunaani, jonka rakentamista aloittelen. Kauppias sai tehtaalta ohjeet, että pitäisi ostaa kaikkein suurin malli AK-110 - ja sekin kuulemma olisi siinä ja siinä, että riittää! Ja hinta 6300 € - siis viime vuonna. Sitten jos vielä savuttaa sisälle!? Eikö joku muukin voisi ruveta tekemään perinteisiä kertalämmitteisiä kiukaita, jotta hinnat saataisiin järjelliselle tasolle!

        että saunasi tilavuus jää 25m3 ,eli AK68 riittää.
        Jopa AK57 voi hyvässä lykyssä riittää.
        Näitä saa käytettyinä parilla sadalla ,eikä ne oikein asennettuna ja lämmitettyinä mitään savuta.


      • k.h.a
        1Kalevi kirjoitti:

        Kysyin viime syksynä rautakaupasta, millainen aitokiuas pitäisi olla 2,4 x 3,2 -metriseen kesäsaunaani, jonka rakentamista aloittelen. Kauppias sai tehtaalta ohjeet, että pitäisi ostaa kaikkein suurin malli AK-110 - ja sekin kuulemma olisi siinä ja siinä, että riittää! Ja hinta 6300 € - siis viime vuonna. Sitten jos vielä savuttaa sisälle!? Eikö joku muukin voisi ruveta tekemään perinteisiä kertalämmitteisiä kiukaita, jotta hinnat saataisiin järjelliselle tasolle!

        ja siihen ak67 hakee itse lappi tl tehtaalta (ja maksaa 600-800e). ja riittää varmasti.


      • MIMMUMAMMMA
        1Kalevi kirjoitti:

        Kysyin viime syksynä rautakaupasta, millainen aitokiuas pitäisi olla 2,4 x 3,2 -metriseen kesäsaunaani, jonka rakentamista aloittelen. Kauppias sai tehtaalta ohjeet, että pitäisi ostaa kaikkein suurin malli AK-110 - ja sekin kuulemma olisi siinä ja siinä, että riittää! Ja hinta 6300 € - siis viime vuonna. Sitten jos vielä savuttaa sisälle!? Eikö joku muukin voisi ruveta tekemään perinteisiä kertalämmitteisiä kiukaita, jotta hinnat saataisiin järjelliselle tasolle!

        Missäpäin Suomea Kalevi sun saunas sijaitsee ja
        oletko jo löytänyt Aito-kiukaan itelles?
        Mulla olis vanha kiuas (todella hyvä vielä) myynnissä. Aktiivisesti sitä on käytetty n. 15-20 v.
        Saunani on kooltaan 2,8 x 2,2 ja kiuas on AK-57 kokoa. Korkeus 138 cm halkaisija 57-58 cm. Olen ollut tyytyväinen löylyihin.
        Jospa joku sattuu lukemaan tämän ja on kiinnostunut, niin ottakaapa yhteyttä!
        SAUNANI ON SALON SEUDULLA ...


      • vanhat kestää, uudet ei !!!
        MIMMUMAMMMA kirjoitti:

        Missäpäin Suomea Kalevi sun saunas sijaitsee ja
        oletko jo löytänyt Aito-kiukaan itelles?
        Mulla olis vanha kiuas (todella hyvä vielä) myynnissä. Aktiivisesti sitä on käytetty n. 15-20 v.
        Saunani on kooltaan 2,8 x 2,2 ja kiuas on AK-57 kokoa. Korkeus 138 cm halkaisija 57-58 cm. Olen ollut tyytyväinen löylyihin.
        Jospa joku sattuu lukemaan tämän ja on kiinnostunut, niin ottakaapa yhteyttä!
        SAUNANI ON SALON SEUDULLA ...

        Ei se mitään todista, jos vanha aitokiuas kestää. Niinhän vanhat Mersutkin olivat kestäviä mutta näitä nykyisiä saat käyttää korjaamolla vähän väliä, ja on muuten kalliita laittoja! Samoin jos käyt NYT ostamassa UUDEN aitokiukaan, ei se tule kestämään samalla lailla kuin vanha malli. Joten jos haluaa kunnon kiukaan, kannattaa ostaakin vanha ja käytetty aitokiuas. Tai mikäli on mökkioloista kyse, suosittelen savusaunakiuasta. On paaaaljon halvempi kuin ylihintainen "Aito" !!!!


    • oli kertalämmitteinen

      kiuas,ei aito kiuas mutta kuitenkin.
      Talo sijaitsi metsän keskellä eikä kiukaat meinanneet vetää millään ,isälläni oli keksiän vikaa . Hän laittoi 50mm paksulla seinämällä olevan putken tulipesästä kivitilan yli ,sen päähän pienen irto hatun.Kun alettiin lämmittämään otettiin hattu pois putken päästä niin savu pääsi esilämmityksen aikana oikaiseen kivien ohi ,ja kun piippu oli lämmin laitettiin hattu takaisin putken päähän, eikä tarvinnut savuun tukehtua.

      • Loppui rahastus Aitokiukaalla

        Ostinpa sellaisen vuosikymmeniä vanhemman aitokiukaan palasina varastoon.

        Kun tästä uudemmasta "rahastusversiosta" palaa osat valitettavasti loppuun, vaihdan sitä mukaa niitä vanhempia oikeista aineista valettuja tilalle.

        Myöskään tuhkalaatikkoa ei tarvitse hakea kiskurihintaan rautakaupasta.

        Tein itse/teetätin peltisepällä U-muotoisen mittoihin sopivan peltikourun. Leikkasin entiset palaneet pellinpalaset pois jättäen niistä noin 5 cm kauluksen jäljelle. Sovitin U:n paikoilleen, porasin 4 reikää läpi molemmista pelleistä, ja popparilla vedin kiinni. Litteäkantaiset ruuvitkin olisivat käyneet.

        Tuhkalaatikkokin on alkuperäistä ehompi ja jämäkämpi, eikä mutruile pesää poltettaessa.

        Jahka uusi, kehnolaatuinen arina palaa loppuun, mittaan ja haen rautakaupasta lähes sopivan muun edullisen arinan ja vedän rälläkällä mittoihinsa.

        Loppuu sekin rahastus.

        Niin ja ne kiuaskivet ilmanmuuta kestävimmiksi. Kerkesin lasimassakivet kuulemma hyviä ja kestäviä. Ne alkuperäiset kivet kestävät vain noin 80 täyttä punahehkuista lämmityskertaa. Sitten niistä tulee soraa.


      • ak
        Loppui rahastus Aitokiukaalla kirjoitti:

        Ostinpa sellaisen vuosikymmeniä vanhemman aitokiukaan palasina varastoon.

        Kun tästä uudemmasta "rahastusversiosta" palaa osat valitettavasti loppuun, vaihdan sitä mukaa niitä vanhempia oikeista aineista valettuja tilalle.

        Myöskään tuhkalaatikkoa ei tarvitse hakea kiskurihintaan rautakaupasta.

        Tein itse/teetätin peltisepällä U-muotoisen mittoihin sopivan peltikourun. Leikkasin entiset palaneet pellinpalaset pois jättäen niistä noin 5 cm kauluksen jäljelle. Sovitin U:n paikoilleen, porasin 4 reikää läpi molemmista pelleistä, ja popparilla vedin kiinni. Litteäkantaiset ruuvitkin olisivat käyneet.

        Tuhkalaatikkokin on alkuperäistä ehompi ja jämäkämpi, eikä mutruile pesää poltettaessa.

        Jahka uusi, kehnolaatuinen arina palaa loppuun, mittaan ja haen rautakaupasta lähes sopivan muun edullisen arinan ja vedän rälläkällä mittoihinsa.

        Loppuu sekin rahastus.

        Niin ja ne kiuaskivet ilmanmuuta kestävimmiksi. Kerkesin lasimassakivet kuulemma hyviä ja kestäviä. Ne alkuperäiset kivet kestävät vain noin 80 täyttä punahehkuista lämmityskertaa. Sitten niistä tulee soraa.

        Meillä on nyt 26v käytössä ollut Aito-kiuas. Arina on palanut läpi pariin kertaan (poltettu paljon havupuuta) mutta niitähän saa hitsattua aina uusia. Tuhkakouru on edelleen alkuperäinen, vähän kiero mutta ehjä.
        Ainoa ongelma on se, että parin viime vuoden aikana on alkanut sisäelementit murentua, tuliperään putoilee nyrkin kokoisia kokkareita.

        Saako Aito-kiukaaseen noita sisäelementtejä valmiina, vai pitääkö itse rakentaa muotit ja valaa? Isäni valoi itse, mutta vaihtoi kuitenkin jatkuvalämmitteiseen, koska eivät pysty käyttämään saunanlämmitykseen sitä vaadittua 1,5 tuntia... Ja talo muutenkin on liian lämmin, joten varaava kiuas tuo turhaa lämpökuormaa.

        Sähkökiuasta ei tähän taloon tule, mutta jos tätä vanhaa Aitoa ei saa remontoitua, niin uutta ei kai kannata ostaa? jatkuvalämmitteisistähän löytyy siedettäviä kiukaita edullisesti, niitähän voi sitten ostaa uuden kymmenen vuoden välein.


      • myyjät
        ak kirjoitti:

        Meillä on nyt 26v käytössä ollut Aito-kiuas. Arina on palanut läpi pariin kertaan (poltettu paljon havupuuta) mutta niitähän saa hitsattua aina uusia. Tuhkakouru on edelleen alkuperäinen, vähän kiero mutta ehjä.
        Ainoa ongelma on se, että parin viime vuoden aikana on alkanut sisäelementit murentua, tuliperään putoilee nyrkin kokoisia kokkareita.

        Saako Aito-kiukaaseen noita sisäelementtejä valmiina, vai pitääkö itse rakentaa muotit ja valaa? Isäni valoi itse, mutta vaihtoi kuitenkin jatkuvalämmitteiseen, koska eivät pysty käyttämään saunanlämmitykseen sitä vaadittua 1,5 tuntia... Ja talo muutenkin on liian lämmin, joten varaava kiuas tuo turhaa lämpökuormaa.

        Sähkökiuasta ei tähän taloon tule, mutta jos tätä vanhaa Aitoa ei saa remontoitua, niin uutta ei kai kannata ostaa? jatkuvalämmitteisistähän löytyy siedettäviä kiukaita edullisesti, niitähän voi sitten ostaa uuden kymmenen vuoden välein.

        tietää vastauksen mutta..Onhan kiukaalla kiitettävän pitkä käyttöhistoria? Miksi uutta ei kannata ostaa? Peltilatikoihin menee fyffee helvetisti enemmäm kun uusit niitä muutaman vuoden välein. Löylyt ei jatkuvalämmitteisissä ole aitoon eli savusaunavastaavaan verrattissa millään tasolla. Verkkovirityksistä en sitten tiedä..


      • ak
        myyjät kirjoitti:

        tietää vastauksen mutta..Onhan kiukaalla kiitettävän pitkä käyttöhistoria? Miksi uutta ei kannata ostaa? Peltilatikoihin menee fyffee helvetisti enemmäm kun uusit niitä muutaman vuoden välein. Löylyt ei jatkuvalämmitteisissä ole aitoon eli savusaunavastaavaan verrattissa millään tasolla. Verkkovirityksistä en sitten tiedä..

        Monella taholla uudet (90luvulla ja sitä nuoremmat) Aito-kiukaat on haukuttu huonoista materiaaleista tehdyksi, peltiosien suhteen siis. Vanha kiukaamme on pelleiltään ihan hyväkuntoinen, mutta noi tulenkestävästä massasta valmistetut elementit ovat saunataipaleensa lopussa. Jos valinta on ostaa uusi Aito-kiuas kymmenen vuoden välein tai ostaa uusi jatkuvalämmitteinen sen kymmenen vuoden välein, niin halvemmaksi tulee ne jatkuvalämmitteiset.

        Kaikki jatkuvalämmiteisetkään eivät ole surkeita, mutta se kyllä vaatii isoa kivimassaa pieneen saunaankin, ja pitkää etukäteislämmitystä, että pääsee lähellekään nykyistä aitoa saunomisnautintoa. ja siinä on sitten se riesa, että puuta saa lykätä koko ajan ja etenkin lasten kanssa joutuu vahtimaan paljon enemmän, kun sauna ei pysykään itsestään lämpimänä esimerkiksi iltapäivä kahdesta yökahteen.

        Ehkä olemme epäonnistuneet jossain, kun talostakin on kyselty, että montakos kertaa tämä on rempattu kun ikkunatkin on uusittu - ja ovat kyllä alkuperäiset, vielä vanhemmat kuin tuo kiuas.


      • mutta totta..
        ak kirjoitti:

        Monella taholla uudet (90luvulla ja sitä nuoremmat) Aito-kiukaat on haukuttu huonoista materiaaleista tehdyksi, peltiosien suhteen siis. Vanha kiukaamme on pelleiltään ihan hyväkuntoinen, mutta noi tulenkestävästä massasta valmistetut elementit ovat saunataipaleensa lopussa. Jos valinta on ostaa uusi Aito-kiuas kymmenen vuoden välein tai ostaa uusi jatkuvalämmitteinen sen kymmenen vuoden välein, niin halvemmaksi tulee ne jatkuvalämmitteiset.

        Kaikki jatkuvalämmiteisetkään eivät ole surkeita, mutta se kyllä vaatii isoa kivimassaa pieneen saunaankin, ja pitkää etukäteislämmitystä, että pääsee lähellekään nykyistä aitoa saunomisnautintoa. ja siinä on sitten se riesa, että puuta saa lykätä koko ajan ja etenkin lasten kanssa joutuu vahtimaan paljon enemmän, kun sauna ei pysykään itsestään lämpimänä esimerkiksi iltapäivä kahdesta yökahteen.

        Ehkä olemme epäonnistuneet jossain, kun talostakin on kyselty, että montakos kertaa tämä on rempattu kun ikkunatkin on uusittu - ja ovat kyllä alkuperäiset, vielä vanhemmat kuin tuo kiuas.

        Tänään jengi ostaa ylihintaisen talon minkä maksamiseen ei ihmisen työhistoria edes riitä. Kaiken lisäksi nämä modernit uutuudet vaati "parit" remontit ennen kuin laina on maksettu. Eli nykyiset talot ei kestä materiaaliensa puolesta edes niin kauan että talo tulisi maksettua!? Itseä kauhistuttaa rakennusalan ammattilaisena ihmisten sokeus miten uskomatonta shaittia jengi ostaa ja millä hinnalla??


      • tukin omistat
        ak kirjoitti:

        Monella taholla uudet (90luvulla ja sitä nuoremmat) Aito-kiukaat on haukuttu huonoista materiaaleista tehdyksi, peltiosien suhteen siis. Vanha kiukaamme on pelleiltään ihan hyväkuntoinen, mutta noi tulenkestävästä massasta valmistetut elementit ovat saunataipaleensa lopussa. Jos valinta on ostaa uusi Aito-kiuas kymmenen vuoden välein tai ostaa uusi jatkuvalämmitteinen sen kymmenen vuoden välein, niin halvemmaksi tulee ne jatkuvalämmitteiset.

        Kaikki jatkuvalämmiteisetkään eivät ole surkeita, mutta se kyllä vaatii isoa kivimassaa pieneen saunaankin, ja pitkää etukäteislämmitystä, että pääsee lähellekään nykyistä aitoa saunomisnautintoa. ja siinä on sitten se riesa, että puuta saa lykätä koko ajan ja etenkin lasten kanssa joutuu vahtimaan paljon enemmän, kun sauna ei pysykään itsestään lämpimänä esimerkiksi iltapäivä kahdesta yökahteen.

        Ehkä olemme epäonnistuneet jossain, kun talostakin on kyselty, että montakos kertaa tämä on rempattu kun ikkunatkin on uusittu - ja ovat kyllä alkuperäiset, vielä vanhemmat kuin tuo kiuas.

        Aitokiuasta , kun mainokset menee tuohonmalliin, niin käy kuten S-kiukaale . MENETTÄÄ TÄYSIN USKOTTAVUUDEN, vaikka Aitokiuas on jo tehtävänsä tehnyt.
        Aikuinen ihminen ei aijo hankkia Aitoa ,lapset eivät osaa kuitenkaa sitä käyttää.
        Siitäkään huolimata , vaikka siellä voi kylpeä 12 h yhdellä lämmityksellä


      • ak
        tukin omistat kirjoitti:

        Aitokiuasta , kun mainokset menee tuohonmalliin, niin käy kuten S-kiukaale . MENETTÄÄ TÄYSIN USKOTTAVUUDEN, vaikka Aitokiuas on jo tehtävänsä tehnyt.
        Aikuinen ihminen ei aijo hankkia Aitoa ,lapset eivät osaa kuitenkaa sitä käyttää.
        Siitäkään huolimata , vaikka siellä voi kylpeä 12 h yhdellä lämmityksellä

        En minä lapsia ajatellut laittakaan saunaa lämmittämään - on vaan hitonmoinen vahtiminen tulen ja puiden kanssa jos se tuli on edelleen palamassa saunoessa. Muutenkin kuuma kiuas on jo riski sinänsä, siihen vielä lisäelementtinä palava tuli.

        Lapset ovat kyllä pitäneet saunastamme, saunovat mielummin täällä kotona kuin muualla (jatkuvalämmitteisissä saunoissa), vaikka muualla olisi mahdollisuus esim. lämpimään uima-altaaseen, oma allas on pihalla ja viileä.

        Sitähän minä kysyinkin, että kannattaako sisäosia uusia, vai pitääkö luopua kiukaasta täysinpalvelleena?!


      • heraa 47
        ak kirjoitti:

        Meillä on nyt 26v käytössä ollut Aito-kiuas. Arina on palanut läpi pariin kertaan (poltettu paljon havupuuta) mutta niitähän saa hitsattua aina uusia. Tuhkakouru on edelleen alkuperäinen, vähän kiero mutta ehjä.
        Ainoa ongelma on se, että parin viime vuoden aikana on alkanut sisäelementit murentua, tuliperään putoilee nyrkin kokoisia kokkareita.

        Saako Aito-kiukaaseen noita sisäelementtejä valmiina, vai pitääkö itse rakentaa muotit ja valaa? Isäni valoi itse, mutta vaihtoi kuitenkin jatkuvalämmitteiseen, koska eivät pysty käyttämään saunanlämmitykseen sitä vaadittua 1,5 tuntia... Ja talo muutenkin on liian lämmin, joten varaava kiuas tuo turhaa lämpökuormaa.

        Sähkökiuasta ei tähän taloon tule, mutta jos tätä vanhaa Aitoa ei saa remontoitua, niin uutta ei kai kannata ostaa? jatkuvalämmitteisistähän löytyy siedettäviä kiukaita edullisesti, niitähän voi sitten ostaa uuden kymmenen vuoden välein.

        Laitoin aitokiukaasn AK47 v.83 kun laajensin vanhaa rintamiestaloa ,ja sauna tuli sisätiloihin. Kerran olen vaihtanut arinan ja nyt juuri purin kivet pois. Olivat aika pahasti rapautuneet. Tuhkaluukku on kanssa vääntyillyt, mutta ajattelin tehdä uuden ja käyttää vanhan etuosan. Aitokiuas on todella hyvin palvellut ja meidänkin porukka silloin alkuaikoina kävi saunomassa pitkin päivää, siinä mielessä oli hyvä ostos.
        Edelleen olen sitä mieltä että sylillisellä puita kiukaan saa kylpykuntoon ja löylyä riittä vielä seuraavana aamunakin. En aio vaihtaa jarkuvalämmitteiseen, mökillä asia onkin ihan juttu.


      • aito...
        heraa 47 kirjoitti:

        Laitoin aitokiukaasn AK47 v.83 kun laajensin vanhaa rintamiestaloa ,ja sauna tuli sisätiloihin. Kerran olen vaihtanut arinan ja nyt juuri purin kivet pois. Olivat aika pahasti rapautuneet. Tuhkaluukku on kanssa vääntyillyt, mutta ajattelin tehdä uuden ja käyttää vanhan etuosan. Aitokiuas on todella hyvin palvellut ja meidänkin porukka silloin alkuaikoina kävi saunomassa pitkin päivää, siinä mielessä oli hyvä ostos.
        Edelleen olen sitä mieltä että sylillisellä puita kiukaan saa kylpykuntoon ja löylyä riittä vielä seuraavana aamunakin. En aio vaihtaa jarkuvalämmitteiseen, mökillä asia onkin ihan juttu.

        Niin jollain kestää aitokiuas ja ´jollain ei.
        voiskos vika olla jos valukansi palaa että liekit pääsevät liian ylös ja polttavat valukanen puhki.
        Yleisin syy kun aitokiukaasta saadaan jotai nrikki on käyttäjä vika.
        aitokiuashan vaatii kuitenkin opettelun miten sitä käyttää.
        Aitokiukaasta tule ylivoimaisesti markkinoiden parhaat löylyt.
        Myöskin varaosia on saatavilla.
        valmistaa puulämpö suomi oy lapissa(rauma).


      • kivet uusiksi
        heraa 47 kirjoitti:

        Laitoin aitokiukaasn AK47 v.83 kun laajensin vanhaa rintamiestaloa ,ja sauna tuli sisätiloihin. Kerran olen vaihtanut arinan ja nyt juuri purin kivet pois. Olivat aika pahasti rapautuneet. Tuhkaluukku on kanssa vääntyillyt, mutta ajattelin tehdä uuden ja käyttää vanhan etuosan. Aitokiuas on todella hyvin palvellut ja meidänkin porukka silloin alkuaikoina kävi saunomassa pitkin päivää, siinä mielessä oli hyvä ostos.
        Edelleen olen sitä mieltä että sylillisellä puita kiukaan saa kylpykuntoon ja löylyä riittä vielä seuraavana aamunakin. En aio vaihtaa jarkuvalämmitteiseen, mökillä asia onkin ihan juttu.

        Tosiaankin Kerkes -kivet ovat lämmenneet joulusta 05 tähän päivään noin kerran viikossa tulipunaisiksi, eikä ne ole vielä osoittaneet merkkejä loppuunpalamisesta tai lohkeilusta.

        Vanhan kiukaan kun hankkii varaosiksi, niin kokonaisuuden saa kestämään pitkään.

        Vanhat elementitkin ovat parempia kuin uudet.

        Tuhkalaatikon saa kestämään, kun leikkaa repaleet pois ja laittaa uuden kunnollisen pellin tilalle sen heikon "rahastuspellin" palamisen jälkeen.

        Myöskin kannatta se heikkolaatuinen vuorivilla heti aluksi korvata oikealla palovuorivillalla.

        Löylyt mitä parhaat, mutta uusien kiukaiden laatu laskettu/laskenut - valitettavasati.


      • 2.3i-16
        ak kirjoitti:

        Monella taholla uudet (90luvulla ja sitä nuoremmat) Aito-kiukaat on haukuttu huonoista materiaaleista tehdyksi, peltiosien suhteen siis. Vanha kiukaamme on pelleiltään ihan hyväkuntoinen, mutta noi tulenkestävästä massasta valmistetut elementit ovat saunataipaleensa lopussa. Jos valinta on ostaa uusi Aito-kiuas kymmenen vuoden välein tai ostaa uusi jatkuvalämmitteinen sen kymmenen vuoden välein, niin halvemmaksi tulee ne jatkuvalämmitteiset.

        Kaikki jatkuvalämmiteisetkään eivät ole surkeita, mutta se kyllä vaatii isoa kivimassaa pieneen saunaankin, ja pitkää etukäteislämmitystä, että pääsee lähellekään nykyistä aitoa saunomisnautintoa. ja siinä on sitten se riesa, että puuta saa lykätä koko ajan ja etenkin lasten kanssa joutuu vahtimaan paljon enemmän, kun sauna ei pysykään itsestään lämpimänä esimerkiksi iltapäivä kahdesta yökahteen.

        Ehkä olemme epäonnistuneet jossain, kun talostakin on kyselty, että montakos kertaa tämä on rempattu kun ikkunatkin on uusittu - ja ovat kyllä alkuperäiset, vielä vanhemmat kuin tuo kiuas.

        No, meillä on varmaan sitten Suomen ainoa kestävä "uusi" aitokiuas, vuonna 1998 ostettiin kotiin AK-110 haponkestävillä teräsosilla eikä siinä tunnu olevan mitään vikaa.

        Erikoistilauksesta noita tekevät, on kyllä hienon näköinen.


    • Aito jo 10v

      Voisi johtua kivien ladonnasta. Ne olisi hyvä latoa niin että isoista yli 10 cm tulee keskelle ikäänkuin hormi. Pieniä alle 10 cm sitten laidoille. Tällä tavalla ladottuna savuttaa vähiten. Lisäksi aloitettaessa puidenpoltto aloitus puolella pesällisellä, kun sitten lämpiää n 15-20 min pesän voi laittaa täyteen. Lisäksi hormin pituudella ja rakennuksen paikalla on merkitystä vetoon. Piipulla saisi olla pituutta 5-6 m ja jos jää 5 m tuntumaan ja alle vaikuttaa huonontavasti vetoon ja voi savuttaa. Aito kiuas lämmityksen aloituksessa on herkkä savuttamaan ja myös kun kivet alkavat mureta käytön seurauksena. Kivillä kylpee n 6 kk , itse kylven joka toinen päivä ja kestää tuon puoli vuotta.

    • herra Savon kupeessa

      Juu samat sanat sauna huutaa hoosi Annaa helvetin paljon savua hyväkö kun näkee toista seinää kostea sauna ei ole pitkään lämmitetty mut eiköhän se siitä :-)

    • Anonyymi

      Hei, olen lämmittänyt AitoKiuasta mökillä nyt 32 vuotta. Vaihdan kivet joka vuosi. Kivet kestävät 50 lämmityskertaa. Uskoisin, että kivet on ladottu liian tiiviisti. Pura päällimmäiset niin, että alla olevat isot jäävät jäljelle. Lado niin, että näet pesässä olevan taskulampun valon savun reitillä piipulle. Anna savulle siis yksi selkeä harvemmin ladottu reitti piipulle. Jos vetää liiankin hyvin voit hiukan tiivistää reittiä niin, että savu tekee pienen mutkan löylynheittoreiän suuntaan, mutka jakaa kuumuutta paremmin lämmitysvaiheessa. Punoituksen pitäisi näkyä 2 tunninn lämmityksen jälkeen tasaisesti koko kiukaan poikkileikkauspinnan alla.

      • Anonyymi

        Hei, kommentoin sen verran vielä omaa tekstiäni, että voit katsoa karin-savusauna.blogspot.com jos olet kiinnostunut :)


      • Anonyymi

        Eikö se kannata jo noilla lämmitysmäärillä kokeilla kerkes kiviä? Lämmönvaraus hiukan heikompi mutta kestää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2200
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1916
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      72
      1590
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1578
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1482
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe