Altzhaimeria

epäillään

Isäni on 72 vuotias ja hän sairastaa diabetestä. Diabetes on pysynyt hallinnassa. Dementiahoitaja on käynyt testaamassa isän muistin, ja lääkäri sanoi että alta riman meni kirkkaasti tämä testi. Häneltä on nyt otettu verikokeita dementiaa aiheuttavan syyn selvittämiseksi, kokeissa ei ollut poikkeavaa, myöskään pään vammoja isällä ei ole ollut. Nyt saatiin lähete neurologille ja pään tt-kuvaukseen.

Voisiko joku kertoa miten yleensä homma tästä etenee. Siis näkyykö tt-kuvauksessa sit tää alzhaimer jonain muutoksina? Entäs sitte jos/kun lääkitys annetaan. Oon jostain kuullut että lääkkeet on kalliita. Kelalta varmaan sit voi hakea korotettua kotihoidontukea?

Onko teillä kokemuksia edunvalvonnasta? Miten dementikkonne suhtautuvat teihin jotka olette ottaneet hoidettavaksenne raha-asiat? entä "virallinen" edunvalvoja? Toimiiko hommat hyvin, ja mitä mahtaa maksaa? Antaako edunvalvoja vanhukselle viikkorahaa vai miten tää käyttöraha-asia oikee hoidetaan? Isä oli kesällä nostanut tililtään 1000 € eikä osaa sanoa mihin on sen käyttänyt, meni kuitekii aika lyhyessä ajassa. Rahan arvoa hän ei tunnu oikeen ymmärtävä.

Jos nyt tästä jotai tolkkua saatte ja viitsitte vastata, olen tosi kiitollinen!

Lähinnä olisin kiinnostunut omista kokemuksistanne, oon vähä hukassa näitten asioitten takia.

12

9202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirkku

      Onko ollut puhetta, miksi tt-kuvaus, eikä magneettikuvaus? Magneettikuvassa näkyy paremmin alzheimerin taudille tyypillinen muutos. Tautia hidastava lääkitys on kallista, mutta siihen saa kelan korvauksen, kun on neurologin tekemä diagnoosi ja B-todistus (kannattaa aloittaa!).

      Hoitotukea haetaan kelalta C-todistuksella ja se määräytyy potilaan hoidettavuuden perusteella (paljonko/minkälaista apua tarvitsee päivittäin). Nämä asiat selvitetään hakemukseen (kannattaa mainita ihan kaikki tarkasti).

      Edunvalvojasta kannattaa kysyä (kunnalla/kaupungilla yleinen edunvalvoja) paikkakuntasi sosiaalitoimistosta. Kustannuksista en tiedä, mutta aika yleistä on, että potilas saa ns. kuukausirahan omaan käyttöön ja edunvalvoja hoitaa muut kulut. Tarvittaessa saa tietysti rahaa isompia hankintoja varten varojen mukaan.

      • vielä

        siis magneetti- ja tt-kuvaus on eri asia vai? Mie oon luullu et puhutaan ihan samasta asiasta. En osannu ees kysyä miksi sitten mennään tt-kuvaukseen eikä magneettikuvaukseen. Tota pitää muistaa sit kysyä neurologilta ku sinne mennää.

        Edunvalvontaa vartenhan tarvitaan myös lääkärin lausunto, pärjätäänkö samalla c-lausunnolla kuin Kelalle hoitotukea varten tarvitaan?

        Sen verran tosta lääkityksestä tiiän et se kannattaa tosiaa alottaa, eihän se paranna mut hidastaa taudun kehittymistä.

        Kiitos taas!


      • mirkku
        vielä kirjoitti:

        siis magneetti- ja tt-kuvaus on eri asia vai? Mie oon luullu et puhutaan ihan samasta asiasta. En osannu ees kysyä miksi sitten mennään tt-kuvaukseen eikä magneettikuvaukseen. Tota pitää muistaa sit kysyä neurologilta ku sinne mennää.

        Edunvalvontaa vartenhan tarvitaan myös lääkärin lausunto, pärjätäänkö samalla c-lausunnolla kuin Kelalle hoitotukea varten tarvitaan?

        Sen verran tosta lääkityksestä tiiän et se kannattaa tosiaa alottaa, eihän se paranna mut hidastaa taudun kehittymistä.

        Kiitos taas!

        Tuo edunvalvonta-asia on vähän monimutkaisempi. Käyppä katsomassa www.maistraatti.fi ja sieltä holhoustoimi.


    • tuttu juttu

      ihmeessä neurologille ja pään kuvauksiin. Meillä oli tämä viime kesänä mummun kanssa ja nyt hänellä on alzheimer-diagnoosi ja lääkitys oireisiin.Huomauttaisin vielä että joku omaisista joka tuntee hyvin isäsi,pitää olla tutkimuksissa mukana.Monesti dementikot eivät itse myönnä olevansa sairaita. Neurologi antaa B-lausunnon jolla saa KELAsta puolet lääkkeen hinnasta korvattua. Siellä tehdään myös ns. CERAD-tutkimus joka on laajempi kuin tavall. muistitesti. Hae myös kelasta hoitotukea isällesi.Meillä ei ole vielä tullut ajankohtaiseksi holhous-asia. Monta asiaa on teillä edessä mutta onnea matkaan!

      • Ezzy

        Voisi olla yksinkertaisempaa, jos joku läheisistä olisi edunvalvojana. Rahat eivät ainakaan tietämättä katoa, jos tilille sovitaan vaikka nostoraja. Silloin hän saisi itse käyttää rajallisen määrän rahaa eikä olisi täysin riippuvainen edunvalvojasta.


      • ap.

        isän mukaan neurologille. Kutsussa oli myös haastattelulomake omaisille joka täytetää veljen kanssa porukalla.

        Nyt isän raha-asiat on hoidettu niin, että kaikki mahdollinen on laitettu suoraveloitukseen.

        Vielä en oo nostorajotuksesta isän kanssa puhunu, mut kyllä se puheeksi on otettava ihan piakkoin, ettei mitää talouskatastrofeja pääse syntymää tän muun hässäkän lisäks.

        Hoitotukea haetaa tietysti heti kun vaa saahaa lääkriltä lausunto. Kiitos siulle ja voimia sinnekkii päi:)


      • zivago
        ap. kirjoitti:

        isän mukaan neurologille. Kutsussa oli myös haastattelulomake omaisille joka täytetää veljen kanssa porukalla.

        Nyt isän raha-asiat on hoidettu niin, että kaikki mahdollinen on laitettu suoraveloitukseen.

        Vielä en oo nostorajotuksesta isän kanssa puhunu, mut kyllä se puheeksi on otettava ihan piakkoin, ettei mitää talouskatastrofeja pääse syntymää tän muun hässäkän lisäks.

        Hoitotukea haetaa tietysti heti kun vaa saahaa lääkriltä lausunto. Kiitos siulle ja voimia sinnekkii päi:)

        ei potilas jaksa. Täytyy oikeastaan olla tosi hyvissä voimissa ja skarppi, jotta jaksaa pään kuvauksen.
        magneetista lyhyesti: on kuin lukittaisiin ruumisarkkuun ja se jälkeen alkaa n 30 min konekivääritulitus päähän, erittäin kova ääni.
        TT on hyvin informatiivinen ja monesti riittää.


      • on aikasemmi
        zivago kirjoitti:

        ei potilas jaksa. Täytyy oikeastaan olla tosi hyvissä voimissa ja skarppi, jotta jaksaa pään kuvauksen.
        magneetista lyhyesti: on kuin lukittaisiin ruumisarkkuun ja se jälkeen alkaa n 30 min konekivääritulitus päähän, erittäin kova ääni.
        TT on hyvin informatiivinen ja monesti riittää.

        tehty ylävatsan alueen TT-kuvaus, et tuttua on tuo hänelle onneks.


      • mirkku
        zivago kirjoitti:

        ei potilas jaksa. Täytyy oikeastaan olla tosi hyvissä voimissa ja skarppi, jotta jaksaa pään kuvauksen.
        magneetista lyhyesti: on kuin lukittaisiin ruumisarkkuun ja se jälkeen alkaa n 30 min konekivääritulitus päähän, erittäin kova ääni.
        TT on hyvin informatiivinen ja monesti riittää.

        Kyllä magneettikuvaus on parempi, kuin tt-kuvaus juuri alzheimerin tautia epäiltäessä. Tt-kuvauksessa ei välttämättä näy juuri kyseiselle taudille tyypilliset muutokset (varsinkaan alkuvaiheessa). Tt on ihan ok, epäiltäessä vaskulaarista tai frontaalia. Jos dementia on alkuvaiheessa eli pystyy noudattamaan ohjeita ja ymmärtää makoilla paikoillaan, ei ole mitään estettä psyykkisellä puolella magneettikuvaukselle. Joissakin paikoissa ei enää 75-80 ikävuoden jälkeen aleta tekemään magneettikuvausta, mutta potilashan oli tässä tapauksessa 72v. (muistaakseni..). Voihan sitä kuitenkin neurologilta kysyä näistä vaihtoehdoista.


    • Kaarina

      Tutkimukset alettiin viime joulukuussa, äiti 83-vuotias. Koko kevät tutkittiin ja toukokuussa varmistui diagnoosi.
      Äidillä on myös vaikea narsistinen persoonallisuushäiriö, joten hän on potilaana todella tuskastuttava, varsinkin miullakin on ikää jo 46-vuotta ja lapseni ovat vasta 7 ja 9-vuotiaita. Mieheni sairastaa vaikeaa depressiota ja minä olen ½ vuodesta työtön, onneksi, en jaksaisi millään enää kolmivuorotyötä hoitoalalla.

      Äiti ei suostu syömään muistilääkkeitään ja tarjotut hoidot ja laistoshoidon varsinkinhän hylkää kokonaan. Lääkärien mielestä ei ole kriteerejä pakkohoitoon, paitsi jos minä aloitan hankkimaan hänet holhoukseen. Mutta se on mahdotonta, äiti inhoaa minua, on inhonnut lapsesta asti, tosin välillä hysteerisesti huolehtien, on aivan ambivalentti suhteeni. Äiti kadehtii kaikkea minussa ja juonittelee kuin pikkulapsi, pahemmin.

      Voimat alkavat olla lopussa.

      • AUTTAVA KÄSI ON TÄSÄ

        VOI KOITTAKAAPA JAKSAA SE ON VARMASTI TODELLA VAIKEAA VARSINKIN SINULLLE ALZHAIMERIA JA SINULLE DEMENTIA (KÄYTÄN TÄSSÄ NYT NOITA OTSIKOIDEN NIMIÄ EINARIHAN KUN OLEN). KOITTAKAA JAKSAA VOITTE TOKI HAKEA APUA PSYKOLOGILTA JS ASIA PAINAA MIELTÄNNE TODELLA KOVASTI


      • bikerbitch-65
        AUTTAVA KÄSI ON TÄSÄ kirjoitti:

        VOI KOITTAKAAPA JAKSAA SE ON VARMASTI TODELLA VAIKEAA VARSINKIN SINULLLE ALZHAIMERIA JA SINULLE DEMENTIA (KÄYTÄN TÄSSÄ NYT NOITA OTSIKOIDEN NIMIÄ EINARIHAN KUN OLEN). KOITTAKAA JAKSAA VOITTE TOKI HAKEA APUA PSYKOLOGILTA JS ASIA PAINAA MIELTÄNNE TODELLA KOVASTI

        miehelläni epäiltiin(60v) alzheimeria.Sai kiirellisen lähetteen neurolgille,pään magneettikuvauksessa näkyi laajoja tuhoja aivoissa,diagnoosi varmistettin selkäydinnäytteellä,että kyseesä oli alzheimer.Muistitestit oli laajoja 4 t psykologin tekemänä ja tunti muistihoitajalla...Jarrulääkkeinä annettin Exelon -laastari ja kun sen vaikutus hiipui puolen vuoden jälkeen Ebixa -lääkitys...alaspäin menee kuin lehmän häntä...tauti etenee vinhaa vauhtia..kaikki tämä vuoden aikana tapahtunut,autosta luovuttiin kuukausi sitten..
        viheliäinen sairaus tämä,omaiset kärsii paljon...ainaski mie vaimona,kun seuraan sivusta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe