Auttakaapa viisaammat:
Ostamassamme talossa on avotakka ja haluaisimme mahdollisuuksien mukaan käyttää puuta lämmittämiseen. Miten avotakka saadaan varaavaksi, onko takkasydän hyvä vaihtoehto? Vai onko purettava vanha takka ja muurattava uusi tilalle? Jos näin niin mitä mahtaa maksaa uuden muuraaminen? Kiitos.
Avotakka varaavaksi
17
31136
Vastaukset
- muurarikin
varaavan takan ja tehdä siihen yläosaan muuraamalla 100 mm:n ilmastointiputkesta sellaisen kierukan jonka läpi virtaa tuleva ilma.
Kierukka tulee 300 mm:ä paksun erillisen elementin sisään takan kannen päälle.
Tässä talossa on ilmastointi lämmön talteenotolla joten siitä saa kiertoilmaa putkeen.
Putkesta tulevan lämmin ilma jaetaan eri huoneisiin jakoputkella. Huoneisiin tulee säätö ilmaputken päähän, että ei tule liian kuuma. - ja halpa
eli tonnilla saanee valmiiksi.
Uuudet takat kustantaa 3 tonnista ylöspäin.- ei aina maksa paljoa.
Eläkeläismuurari lupaa tulla minulle apuun ensi keväänä.
Hän yleensäkin auttelee kyläläisiä halvalla.
Naapuri sai lev. 94 kork. 2,00 m varaavan takan 800:lla eurolla. Minulle tulisi hieman leveämpi niin että odottelen jotain vajaan 1000 euron satsausta keväällä huhtikuun lopulla. Itse toimin apumiehenä.
Muurari taisi ottaa naapureilta jotain 150 euroa työpalkkoja. Tulipesän luukun ja nuohousluukut sai halvalla rautakaupasta kun on paljon sieltä ostellut ja antoi edun työn teettäjälleen. Tiilet tuli suoraan tehtaalta.
Kaikki työkalut ja koneet muurari toi mukanaan.
Yhden isomman muuraustyön muurari teki kylällä varmasti verokirjalla jotain 8 euron tuntipalkalla. Siihen kai sitten päälle sotumaksuja, en kysellyt tarkemmin.
Muurari on ollut tosi hyvä apu kylillä koska on saanut tarvikkeetkin edullisesti hyvällä alella.
Noissa valmiissa takoissa on aika kova hinta, muurarin omat mallit ovat paljon halvempia tässä minun tapauksessani. Tosin ulkonäoltään muurarin tekemä ei ole välttämättä niin kaunis kuin tehdasvalmisteiset takat. Varaavaa massaa on muurarin takoissa yleensä enemmän jolloin lämpöä riittää.
- tekemässä
Aion vaan muurata avotakan reunat tiilillä ja laittaa lasiluukun eteen. Sama toimivuus kuin peltipöntön kanssa. Ensin ajattelin laittaa Harvian takkasydämen mutta kun sitä asentaessa ne sivut pitää kuitenkin muurata umpeen, tuli mieleen että miksi ihmeessä siellä sisällä pitää peltipönttö olla?
- eskoja
Herää pahvi. Takkasydän on ihan eri asia kuin muurata jotain tiiliä sinne pesään.
Et kai tosissas ole?
Takkasydän on tehokas lämmittäjä, mutta varaava se ei ole ollenkaan.
Siis takkasydämmessä (vaipassa) kiertää ilma jota tuli lämmittää.
Jos haluaa varaavan tulisijan niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin purkaa avotakka. - apumuurari
eskoja kirjoitti:
Herää pahvi. Takkasydän on ihan eri asia kuin muurata jotain tiiliä sinne pesään.
Et kai tosissas ole?
Takkasydän on tehokas lämmittäjä, mutta varaava se ei ole ollenkaan.
Siis takkasydämmessä (vaipassa) kiertää ilma jota tuli lämmittää.
Jos haluaa varaavan tulisijan niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin purkaa avotakka.Mielestäni nimimerkin "tekemässä" esittämällä tavalla voi ehkä tehdä. Riippuu siitä, minkälainen avotakka on. Jos esimerkiksi nurkasta ulos tulee paksu huppu, voi se ja tulitilan ympärille muurattu vaippa varata jonkin verran lämpöä. Tosin tulee ottaa huomioon halkeamisriski vaipan ehkä liikaa lämmetessä. Sama riski tosin saattaa olla myös takkasydäntä käytettäessä, ainakin halvempia kotimaisia, joissa savukaasut kiertävät takkasydämen ja vaipan välissä. Ulkomaisissahan savukaasut johdetaan suoraan putkea pitkin hormiin, ja vaipan yläosaan tehdään reikä josta lämpö pääsee vapaasti siirtymään huonetilaan.
- hogfors
kerro hieman tarkemmin kohteestasi,
- millainen lämmönjakotapa, vai peräti suora sähkö? Eli onko kiinteistösi vesipatterilämmitteinen? Onko siinä mahd. varaaja, jonka kautta saat lämpimän käyttö ( suihkuveden) jne., siten saat todellista tietoa. - kolme merkkiä
Luulisin että toimii kohtalaisesti. Avotakkaan verrattuna ero on huomattava, kun palotilaan saadaan vain se määrä ilmaa mitä palaessa kuluu. Näin huoneistoon ei tarvitse tuoda niin paljon kylmää korvausilmaa.
Hyötysuhde ei toki ole aivan yhtä hyvä kuin poskikanavilla varustetuissa takkauuneissa, joissa palokaasut kiertävät pitemmän reitin, ja näin ehtivät luovuttaa lämpönsä paremmin. Takkasydän sen sijaan ei varaa juuri ollenkaan lämpöä, vaan sen lämmittävä vaikutus loppuu samalla kun tuli sammuu. Se luovuttaa lämpöä nopeammin. Tosin tämäkin lämpö kyllä hyödyttää yhtä lailla lämmityskustannuksissa edellyttäen, että huonelämpötila ei tästä syystä kohoa tavoiteltua korkeammalle.
pääasia, että lämmitykseen tarkoitetussa takassa on luukut.
- Takkamuurari
Valitettavasti avotakasta ei saa varaavaa takkaa. Ovat aivan eri asioita. Takkasydän antaa lämpöä niin kauan kuin tuli palaa, lämmitys sillä on sama kun panisi suuren sähköpuhaltimen (3kw) tunniksi päälle. Varaava takka luovuttaa lämpönsä hitaasti, mikä sopii normaaliin asuntoon paremmin - ei siis suuria ja äkillisiä lämpötilan vaihteluita vaan säästöä muissa lämmityskuluissa.
- ..tuo
Se takkasydän levittää lämmön ympäristöön, niitten lämmitysteho teho on vastaava ( ellei parempi ) kuin tavallisilla varaavilla takoilla, teetin mittatilaustyönä takkasydämen eikä tarvinnut edes muurata ja hyvin on säästynyt sähköä.
Ymmärrän kyllä että takkamuurarit ovat huolestuneita siitä että ihmiset laittavat avotakkoihin takkasydämiä, syöhän se heidän leipäänsä ;) - varaa ?
..tuo kirjoitti:
Se takkasydän levittää lämmön ympäristöön, niitten lämmitysteho teho on vastaava ( ellei parempi ) kuin tavallisilla varaavilla takoilla, teetin mittatilaustyönä takkasydämen eikä tarvinnut edes muurata ja hyvin on säästynyt sähköä.
Ymmärrän kyllä että takkamuurarit ovat huolestuneita siitä että ihmiset laittavat avotakkoihin takkasydämiä, syöhän se heidän leipäänsä ;)Kun illalla poltat pesällisen pari takkasydämessäsi, niin kuinka lämmin se sitten on seuraavana iltana?
Kun lämmitän kuorellisen varaavan tiilitakkani illalla, niin seuraavana iltana lämmittää vielä mukavasti, olisko pintalämpötila 35-40 astetta. - tuo..
varaa ? kirjoitti:
Kun illalla poltat pesällisen pari takkasydämessäsi, niin kuinka lämmin se sitten on seuraavana iltana?
Kun lämmitän kuorellisen varaavan tiilitakkani illalla, niin seuraavana iltana lämmittää vielä mukavasti, olisko pintalämpötila 35-40 astetta.Niin, takkasydämessähän pointti on siinä että se levittää lämmön ympäri taloa, tämähän ei tietysti astu kaikille aivoon ;)
Lämmitä sinä takkaasi, minä lämmitän taloani. - varaa ?
tuo.. kirjoitti:
Niin, takkasydämessähän pointti on siinä että se levittää lämmön ympäri taloa, tämähän ei tietysti astu kaikille aivoon ;)
Lämmitä sinä takkaasi, minä lämmitän taloani.Alkuperäinen kysymys oli kyllä, kuinka avotakasta saadaan varaava. Kuten itse totesit takkasydän ei varaa vaan levittää lämmön taloon. Kun mainitsit, että takkasydämen TEHO on varaavan takan luokkaa, niin vähättelit. Sydämen TEHO on useimmiten enemmän kuin varaavan takan. Ominaisuutena vain on, että sydän työntää antamansa lämmön suht. nopeasti huoneeseen - ja suurella teholla, jonka sitten tuuletat ikkunasta pihalle kun tulee hiki.
Sydämen teho mallista riippuen on useita kilowatteja, sanotaan vaikka 5-7 kw. Hyvänä puolena on nopea lämmityskyky - huonona puolena se, että kun tuli sammuu ja hiillos kylmenee, niin ei enää paljon lämmitä. Toki on takkasydämiä,jotka varaavat esim. vesikierukan avulla lämpöä talon varaajaan, mutta se onkin jo toinen jutttu.
Varaavan takan teho on vähemmän - muutama kilowatti (2-3kw) - mutta varauskyky on suurempi, joten takka työntää lämpöä pitkään samalla teholla vielä kauan tulen sammuttua. Eli saadaan enemmän kilowattitunteja, mikä on lämmityksessä tärkeämpi kuin hetkellinen teho eli kilowatit.(Varaaviakin on tosi suuritehoisia, esim. vuolukiviset)
Huonona puolena varaavassa takassa on tietysti hitaampi lämpeneminen, jos lähdetään kylmää takkaa lämmittämään. Tämä ei vakituisessa asunnossa ole suuri onglema - takka ajetaan lämpimäksi ja pidetään lämpimänä polttamalla vaikka pesällinen joka ilta. Kesäasunnossa tuo lämmön nousun hitaus on jonkinmoinen haitta ajatellen lyhyitä viikonloppukäyntejä.
'Normaali' (jos sellaista on olemassa) tarvittava lämmitysteho on ehkä kolmen kilowatin luokkaa lämmityskaudella. Jos käyttää takkaa muun lämmitysmuodon tukena, niin varaavan takan teho on siihen aika passeli. Takan kun lämmittää ja pistää pellit kiinni, niin asunnossa on iso,lämmin kivikasa, joka pikkuhiljaa luovuttaa miellyttävää lämpöä huoneistoon.
Onhan se hyvä, että löytyy vaihtoehtoja kunkin tarpeisiin. Naapuritalossa laitettiin avotakakaan takkasydän ja minä laitoin varaavan takan. Naapurin isäntä kävi tutustumassa varaavaan takkaani. Hänkin miettii vaihtoehtoja....
- samassa veneessä
Näillä energiahinnoilla olen minäkin miettinyt, miten saisin avotakkani (= kehystetty reikä senässä) hyötykäyttöön. Vaihtoehtoja on nähdäkseni kaksi: 1. takkasydän, joka valitettavasti ei varaa itse lämpöä, mutta ympäröivä tiilimuuri sitä jonkin verran tekee;
2. avotakan eteen kokonaan uusi varaava takka, josta savunpoisto vanhan takan aukosta.
Ratkaisua en ole vielä tehnyt - mietityttää.
Vanhan takan purku silloin kun se on seinässä on kyllä liian suuri juttu.- minä
on olemassa kolmaskin vaihtoehto. Tietyin edellytyksin avotakan sisälle pystyy muuraamaan samanlaiset sisäosat kuin varaavassa takassa on. Naapurillani on samanlainen "reikä seinässä" takka joka on muutettu näin varaavaksi ja hyvin toimii.
- Takkatiimi Design / Rautelin
Juu lueskelin huvikseni viisaita kirjoituksia ja totuuksia siellä kyllä löytyikin. Semmonen tuli mieleeni, että juuri purin vähän isomman reiän seinään( kun tilaa siellä sattui olemaan) ja näin tein avotakan tilalle varavan upotettuna puolet( syvyydestä)" piippukoloseen". Purku = yksi päivä.Säästimme isännän kanssa tilaa n. 40 cm x 120 cm ja kuitenkaan takka ei tule liian ulos. Hyvä vaihtoehto ehkä monille, jotka pohtivat avotakan purkamista. Totta kyllä, riippuu monista seikoista.
- Vego
Minkähänlainen lie takuu Harvian takkasydämillä,tietoa ei tunnu löytyvän ainakaan Harvian nettisivuilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849