morjeesta!
olen tässä duunissa ja kehottivat liittymään liittoon/työttömyyskassaan...
kertokaapa mulle mihin kandee liittyä ko mua ei sitte kuitenkaa kiinnosta liittojen ne "edut" (eli se lehti ja 2sentin bensa etu) vaan vain ja ainoastaan se työttömyysturva/kassa...
eli edullinen vaihtoehto nuorelle duunarille...
kattelin tota www.YTK.fi, onko hyvä?
TYÖTTÖMYYSKASSA?
27
1636
Vastaukset
- Ammattijärjestön jäsen
toisten siivellä eläjä?? jollaisena voisi käsitellä mainitsemasi työttömyyskassan jäsenistöstä ainakin osan olevan.
Ammattijärjestöthän ne on aika suuren osan työntekijäin etuja hankkineet ja osan jopa lakoillakin ja tulevaisuudessa lienee tilanne samanlainen.
Samoin sitten kun tulee jokin neuvottelutilanne niin ilmeisesti et saa sieltä mainitsemaltasi kassalta mitään lakiasian neuvoja.
Oletkohan perillä myöskään kaikista eduista joita ammattijärjestön jäsenyys tuo mukanaan??- masa
joo, kyllähän unioni o jees jos on duunissa jossai paperitehtaalla, mutta en usko että se ajaa asiaansa jossai autovaraosa alan hommissa...
joo edut on hikiset, jotain perhelomapaketteja...hei ei oo mun elämää...
vaikka eihän se oo ku 148€ halvempi olla työttömyyskassassa ku AKU unionissa...
saas nährä...
kiitti kommentista unioninmies - Roope
Yksityisalojen työttömyyskassa (Loimaalla, puh. 02-7607630 tai www.ytk.fi) on paras ja edullisin tapa hoitaa työttömyysturva kuntoon.
Ethän halua maksaa AY-pamppujen kelömökkejä ja olla tukemassa vasemmistopuolueiden vaalikamppanjoja? - LM
Roope kirjoitti:
Yksityisalojen työttömyyskassa (Loimaalla, puh. 02-7607630 tai www.ytk.fi) on paras ja edullisin tapa hoitaa työttömyysturva kuntoon.
Ethän halua maksaa AY-pamppujen kelömökkejä ja olla tukemassa vasemmistopuolueiden vaalikamppanjoja?Loimaan kassasta saat työttömyysturvan kuntoon, mutta apua ei sieltä löydy kun sitä tarvitaan ja sellainen tilanne tulee varmasti jokaiselle jossain vaiheessa.
Eilen juuri keskustelin vanhan tuttuni kanssa, joka on töissä firmassa jossa lähes kaikki ovat "loimaan kassassa".
Heillä ei ole kuulema kesälomia, työvuoroja ei tiedä kuin edellispäivänä jos silloinkaan, sairaslomalla ei saa palkkaa yms.
että silleen....
Useita vuosia sitten meillä oli töissä kaveri joka ei halunnut liittyä liittoon, ainoastaan työttömyyskassaan. Kerroin että ajan vain ainoastaan jäsenten etuja, eli olet vähän niinkuin omillasi. Sanoi pärjäävänsä.
No tuli kesälomat ja kaverilla tuli päällikön kanssa kinaa, päällikkö hermostui ja antoi loparit. Kaveri soitti minulle ja kysyi että mitäs tehdään.
Sanoin että soita sinne työttömyyskassaan, minä en aio tehdä yhtään mitään. Ei ole kaveria enää näkynyt, ilmeisesti työttömyyskassa ei osannut auttaa, vaikka kaverin työsopimus päätettiin perusteettomasti.
Nykyisin järjestäytymisaste meillä on 100%, poislukien pari kesätyöntekijää. Useisiin vuosiin meillä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia palkkojen, lomien tms. asioiden kanssa.
Eikö se ole ihan hyvä syy liittyä liittoon ja maksaa jäsenmaksut jotka ovat vielä verotuksessa vähennettäviä. - Petri L.
LM kirjoitti:
Loimaan kassasta saat työttömyysturvan kuntoon, mutta apua ei sieltä löydy kun sitä tarvitaan ja sellainen tilanne tulee varmasti jokaiselle jossain vaiheessa.
Eilen juuri keskustelin vanhan tuttuni kanssa, joka on töissä firmassa jossa lähes kaikki ovat "loimaan kassassa".
Heillä ei ole kuulema kesälomia, työvuoroja ei tiedä kuin edellispäivänä jos silloinkaan, sairaslomalla ei saa palkkaa yms.
että silleen....
Useita vuosia sitten meillä oli töissä kaveri joka ei halunnut liittyä liittoon, ainoastaan työttömyyskassaan. Kerroin että ajan vain ainoastaan jäsenten etuja, eli olet vähän niinkuin omillasi. Sanoi pärjäävänsä.
No tuli kesälomat ja kaverilla tuli päällikön kanssa kinaa, päällikkö hermostui ja antoi loparit. Kaveri soitti minulle ja kysyi että mitäs tehdään.
Sanoin että soita sinne työttömyyskassaan, minä en aio tehdä yhtään mitään. Ei ole kaveria enää näkynyt, ilmeisesti työttömyyskassa ei osannut auttaa, vaikka kaverin työsopimus päätettiin perusteettomasti.
Nykyisin järjestäytymisaste meillä on 100%, poislukien pari kesätyöntekijää. Useisiin vuosiin meillä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia palkkojen, lomien tms. asioiden kanssa.
Eikö se ole ihan hyvä syy liittyä liittoon ja maksaa jäsenmaksut jotka ovat vielä verotuksessa vähennettäviä.Kyllä se on Suomessa niin, että loppujen lopuksi liitot toimivat omien etujensa mukaisesti. Työntekijöiden edut ovat liitoille sivuseikka.
Ammattiliitot ovat muuttuneet osaksi SDP:tä. AY-johtajat ovat nykyajan aatelisia, joille tavallinen palkansaaja on vain "torppari". - LM
Petri L. kirjoitti:
Kyllä se on Suomessa niin, että loppujen lopuksi liitot toimivat omien etujensa mukaisesti. Työntekijöiden edut ovat liitoille sivuseikka.
Ammattiliitot ovat muuttuneet osaksi SDP:tä. AY-johtajat ovat nykyajan aatelisia, joille tavallinen palkansaaja on vain "torppari".niin, perustelisitko jotenkin.
- Petri L.
LM kirjoitti:
niin, perustelisitko jotenkin.
"Metallityöväen Liiton puheenjohtajan Erkki Vuorenmaan mukaan Suomen tai EU:n ei pidä lähteä toteuttamaan etukäteen omaa hiilidioksidien päästökauppadirektiiviä ainakaan komission ehdottamalla tavalla. Hänen mukaansa tärkeintä olisi nyt saada Yhdysvallat, Australia, Kanada ja Kiina sekä mahdollisesti myös Venäjä mukaan Kioton ilmastosopimukseen."
Edellinen on suora lainaus SAK:n nettisivuilta. Miten tämä liittyy työntekijäin edunvalvontaan? Eikö tuo mene jo ulkopolitiikan puolelle? - Duunari
Petri L. kirjoitti:
Kyllä se on Suomessa niin, että loppujen lopuksi liitot toimivat omien etujensa mukaisesti. Työntekijöiden edut ovat liitoille sivuseikka.
Ammattiliitot ovat muuttuneet osaksi SDP:tä. AY-johtajat ovat nykyajan aatelisia, joille tavallinen palkansaaja on vain "torppari".Aivan oikein! Sitäpaitsi jäseniltä pumppaamillaan rahoilla Rakennetaan tennis- ja muita pallokenttiä vaikka asia kuuluisi lähinnä palloliitolle, eikä ammattiliitoille. Tuo kaikki vain sen vuoksi kun tilintarkastajat ovat huolissaan tileille kertyvistä rahoista. Esim. omassa ammattiosastossani tuli hillitön kiire ostamaan uutta lomanviettokiinteistöä kun tilintarkastajat huomauttivat tilille kertyneestä suuresta rahamäärästä. Sitten kun tarvitsisi rahaa esim. työtaistelun rahoittamiseen on rahat kiinni jossain hirsimökissä. Tarvittaessa voin mainita ko. osaston nimen ja numeron. Alkaa nimittäin kyrsiä nuo ahneet edushenkilöt tuolla Hakaniemessä.
- Frank
LM kirjoitti:
Loimaan kassasta saat työttömyysturvan kuntoon, mutta apua ei sieltä löydy kun sitä tarvitaan ja sellainen tilanne tulee varmasti jokaiselle jossain vaiheessa.
että silleen....
Eikö se ole ihan hyvä syy liittyä liittoon ja maksaa jäsenmaksut jotka ovat vielä verotuksessa vähennettäviä.Olipahan oikein kunnon vanhanajan luottamusmiehen pelottelupuhe. Ja yhtä hirveätä roskaa kun aina ennenkin.
Ei ole kesälomia? Heh, johan on työpaikka. Mahtaakohan kyseinen työpaikka olla tosiaankin Suomessa?
No, rehellisesti tosin kirjoitit, että "kuulemma" eli silkkaa urbaania legendaa koko homma.
Selittelet siis, että teillä ei ole ollut mitään ongelmia, koska kaikki kuuluvat liittoon? Aikamoinen väite.
Mutta toisaalta ymmärtää, että sinun kuten muidenkkin luottamusmiesten pitää näitä juttuja aina selitellä. Suurin osa tapaamistani luottamusmiehistä ovat koko firman pahimpia työnvieroksujia ja heillä on työpaikka vain ja ainoastaan koska ovat luottamusmiehiä.
Valittettavasti tuo vuosikymmenien pelottelu on juurtunut niin syvälle työväestöön, että heitä ei tahdo saada millään ajattelemaan omilla aivoillaan. Edes silloin kuin luottamusmies selvästi (kuten liittonsakkin) ajaa omia etujaan eikä suinkaan sen työväestön, kuten väittää.
En siis väitä sinun olevan omia etujasi ajava, kun en edes tunne. Mutta jos ei ihan kaikki, niin suuriosa tapaamistani on. Ja eikö se ole riittävä syy olla liittymättä liittoon ? - Metallimies
LM kirjoitti:
että silleen....
Eikö se ole ihan hyvä syy liittyä liittoon ja maksaa jäsenmaksut jotka ovat vielä verotuksessa vähennettäviä.Tuntuu siltä, että luottamusmiehiksi hakeutuvat kaverit, joilla on eniten halu olla äänessä ja päteä. Työt jääkin sitten hoitamatta. Mutta hoitaahan muut ne. Töitä voi vieroksuu kun luottamusmiestä ei voi erottaakaan.
- LM
Frank kirjoitti:
Olipahan oikein kunnon vanhanajan luottamusmiehen pelottelupuhe. Ja yhtä hirveätä roskaa kun aina ennenkin.
Ei ole kesälomia? Heh, johan on työpaikka. Mahtaakohan kyseinen työpaikka olla tosiaankin Suomessa?
No, rehellisesti tosin kirjoitit, että "kuulemma" eli silkkaa urbaania legendaa koko homma.
Selittelet siis, että teillä ei ole ollut mitään ongelmia, koska kaikki kuuluvat liittoon? Aikamoinen väite.
Mutta toisaalta ymmärtää, että sinun kuten muidenkkin luottamusmiesten pitää näitä juttuja aina selitellä. Suurin osa tapaamistani luottamusmiehistä ovat koko firman pahimpia työnvieroksujia ja heillä on työpaikka vain ja ainoastaan koska ovat luottamusmiehiä.
Valittettavasti tuo vuosikymmenien pelottelu on juurtunut niin syvälle työväestöön, että heitä ei tahdo saada millään ajattelemaan omilla aivoillaan. Edes silloin kuin luottamusmies selvästi (kuten liittonsakkin) ajaa omia etujaan eikä suinkaan sen työväestön, kuten väittää.
En siis väitä sinun olevan omia etujasi ajava, kun en edes tunne. Mutta jos ei ihan kaikki, niin suuriosa tapaamistani on. Ja eikö se ole riittävä syy olla liittymättä liittoon ?Se ei ollut mikään pelottelupuhe, vaan selvä tosiasia.
Yllättävän monessa firmassa sovelletaan aivan omia säännöksiä, jos pidät korvat auki niin huomaat sen itsekin, tuo kesälomajuttu oli tositarina ja suomesta.
Tarkoitin että meillä ei ole ongelmia, koska hoidan asiat aina loppuun asti ja sen vuoksi meillä on nykyisin järjestäytymisaste lähes 100% eli sen ovat työntekijätkin huomanneet ja siksi liittyneet liittoon.
Työnantaja on myös huomannut asian eikä siis ala pelleilemään tai yritä soveltaa omia säännöksiä.
Selitän juuri sen vuoksi koska ihmiset eivät ymmärrä (?) miten liitto ja työttömyyskassa poikkeavat toisistaan.
Väität luottamusmiehiä oman edun tavoittelijoiksi.
Itse olen toiminut luottamusmiehenä 8 vuotta. Jokainen asia on hoidettu minkä olen tehtäväksi saanut.
Kukaan ei varmastikaan voi tulla sanomaan että ajaisin omia etujani, töissä olen 24h vuorokaudessa vaikka olisinkin kesälomalla. (mitään erillistä korvausta en saa)
mm. 7 vuotta sitten työpaikallamme oli käytössä urakkapalkkaus. Laskentaperuste oli tod. monimutkainen. Epäilin että nyt kustaan silmään. Käytin koko kesälomani asian selvittämiseen ja selvisi että työnantaja oli pimittänyt yli 250 000markkaa. Maksuunhan ne loppujen lopuksi tuli.
Minä en kuulunut sen urakkasopimuksen piiriin, eli en saanut penniäkään.
Mutta tuli ainakin helvetin hyvä mieli. - LM
Metallimies kirjoitti:
Tuntuu siltä, että luottamusmiehiksi hakeutuvat kaverit, joilla on eniten halu olla äänessä ja päteä. Työt jääkin sitten hoitamatta. Mutta hoitaahan muut ne. Töitä voi vieroksuu kun luottamusmiestä ei voi erottaakaan.
Minä puhun ainoastaan silloin kun on asiaa, muulloin pidän turpani kiinni.
Ja meillä työntekijät itse valitsevat luottamusmiehet.
Työaikani on 40 tuntia viikossa eikä vielä kertaakaan ole työpanostani moitittu. - Metallimies
LM kirjoitti:
Minä puhun ainoastaan silloin kun on asiaa, muulloin pidän turpani kiinni.
Ja meillä työntekijät itse valitsevat luottamusmiehet.
Työaikani on 40 tuntia viikossa eikä vielä kertaakaan ole työpanostani moitittu.Ei ollut sulle vinoilua. En edes tunne. Kirjotin yleisvaikutelmasta.
- Frank
LM kirjoitti:
Se ei ollut mikään pelottelupuhe, vaan selvä tosiasia.
Yllättävän monessa firmassa sovelletaan aivan omia säännöksiä, jos pidät korvat auki niin huomaat sen itsekin, tuo kesälomajuttu oli tositarina ja suomesta.
Tarkoitin että meillä ei ole ongelmia, koska hoidan asiat aina loppuun asti ja sen vuoksi meillä on nykyisin järjestäytymisaste lähes 100% eli sen ovat työntekijätkin huomanneet ja siksi liittyneet liittoon.
Työnantaja on myös huomannut asian eikä siis ala pelleilemään tai yritä soveltaa omia säännöksiä.
Selitän juuri sen vuoksi koska ihmiset eivät ymmärrä (?) miten liitto ja työttömyyskassa poikkeavat toisistaan.
Väität luottamusmiehiä oman edun tavoittelijoiksi.
Itse olen toiminut luottamusmiehenä 8 vuotta. Jokainen asia on hoidettu minkä olen tehtäväksi saanut.
Kukaan ei varmastikaan voi tulla sanomaan että ajaisin omia etujani, töissä olen 24h vuorokaudessa vaikka olisinkin kesälomalla. (mitään erillistä korvausta en saa)
mm. 7 vuotta sitten työpaikallamme oli käytössä urakkapalkkaus. Laskentaperuste oli tod. monimutkainen. Epäilin että nyt kustaan silmään. Käytin koko kesälomani asian selvittämiseen ja selvisi että työnantaja oli pimittänyt yli 250 000markkaa. Maksuunhan ne loppujen lopuksi tuli.
Minä en kuulunut sen urakkasopimuksen piiriin, eli en saanut penniäkään.
Mutta tuli ainakin helvetin hyvä mieli.Toveri hyvä, totuuksia on niin kovin monenlaisia.
Jos olet toiminut, kuten tuossa edellä kuvaat, niin olet varmastikkin ensinmäinen noinkin pitkään hommassa ollut, joka tosiaan on yrittänyt tehdä asioille jotain.
Mutta kuten ehkä huomaat täälläkin olleista kirjoituksista, luottamus sen paremmin luottamusmiehiin, kuin liittoihin ei ole kovin suuri. Nämä muutama kirjoitus ei tietysti edusta millään tavalla työväestöä yleensä.
Mutta ehkä sinunkaan ei myöskään kannattaisi väittää, että ammattiliitot ovat saaneet kaiken aikaan. Ajat ovat ylipäätänsä muuttaneet ja tuollaiseen vanhanajan duunareiden potkimiseen ei todellakaan kovinkaan monessa firmassa ole varaa.
Itse olen osastolla, jossa oli erittäin ammattiyhdistys myönteinen ilmapiiri ja liittoon kuulumattomiin suhtauduttiin erittäin vihamielisesti.
Eipä silti sujunut hommat, kun näille "luottamusmiehille" (työtekijöiden ja toimihenkilöiden) piti jatkuvasti torpeedoida kaikki mahdollinen kehittämiseen tähtäävä. Perusteena oli tietysti aina, että duunaria riistetään. Vaikka ei osattu selittää miten, niin sitähän se aina tarkoittaa. Se johti vain siihen, että työtahti joka tapauksessa kiristyi eikä työntekijöillä ollut siihen paljoakaan mitään sanomista. Johto ei jaksanut käydä keskusteluja, kun toinen osapuoli vain harasi vastaan.
Tuli sitten uusi esimies ja lähes ensi töikseen järjesti nämä henkilöt muualle firmaan töihin.
Loppui ongelmat, parani työilmapiiri ja kaiken lisäksi nousi palkat.
Eli voi se mennä näinkin... - masa
joo otin liitosta hatkat...
kyselin sukulaiset läpi ja eriäviä kommentteja tuli...
no YTK sitte ollaan, serkkutyttö on lakinainen ja se auttaa sitte jos tulee jotain kismaa pomon kaa (on muuten tosi natsi ukko)
ei ne "aateliset" kyllä mun tuloilla saa sinne kesämökille edes sitä uutta kiuasta, säästin "liiton" vaihdolla vain 148€ vuosi mikä ei sitte nyt niin iso raha ookkaan...
kiitos palautteesta duunarit ja unioninmiehet - LM
Frank kirjoitti:
Toveri hyvä, totuuksia on niin kovin monenlaisia.
Jos olet toiminut, kuten tuossa edellä kuvaat, niin olet varmastikkin ensinmäinen noinkin pitkään hommassa ollut, joka tosiaan on yrittänyt tehdä asioille jotain.
Mutta kuten ehkä huomaat täälläkin olleista kirjoituksista, luottamus sen paremmin luottamusmiehiin, kuin liittoihin ei ole kovin suuri. Nämä muutama kirjoitus ei tietysti edusta millään tavalla työväestöä yleensä.
Mutta ehkä sinunkaan ei myöskään kannattaisi väittää, että ammattiliitot ovat saaneet kaiken aikaan. Ajat ovat ylipäätänsä muuttaneet ja tuollaiseen vanhanajan duunareiden potkimiseen ei todellakaan kovinkaan monessa firmassa ole varaa.
Itse olen osastolla, jossa oli erittäin ammattiyhdistys myönteinen ilmapiiri ja liittoon kuulumattomiin suhtauduttiin erittäin vihamielisesti.
Eipä silti sujunut hommat, kun näille "luottamusmiehille" (työtekijöiden ja toimihenkilöiden) piti jatkuvasti torpeedoida kaikki mahdollinen kehittämiseen tähtäävä. Perusteena oli tietysti aina, että duunaria riistetään. Vaikka ei osattu selittää miten, niin sitähän se aina tarkoittaa. Se johti vain siihen, että työtahti joka tapauksessa kiristyi eikä työntekijöillä ollut siihen paljoakaan mitään sanomista. Johto ei jaksanut käydä keskusteluja, kun toinen osapuoli vain harasi vastaan.
Tuli sitten uusi esimies ja lähes ensi töikseen järjesti nämä henkilöt muualle firmaan töihin.
Loppui ongelmat, parani työilmapiiri ja kaiken lisäksi nousi palkat.
Eli voi se mennä näinkin...Kokemuksesta voin sanoa että useissa pienissä työpaikoissa (alle 10 henk.) löytyy näitä ongelmia, juuri kesälomat, ylityöt yms.
Useimmiten ne ovat joko rakennusalan tai naisvaltaisten alojen esim. siivousalan ongelmia.
Yleensä juuri sellaisten alojen työpaikkoja missä on korkea työttömyysaste. Se on työnantajankin helppo aina lohkaista, että jos ei homma miellytä niin on tänne tulijoita. Monet eivät sitten uskalla kovin suurta meteliä nostaa juuri työpaikan menettämisen pelossa. Se on valitettavaa mutta totta.
Ei en väitäkään että ammattiliitot ovat saaneet kaiken aikaan. Osaa asioista kun ei aina mainita TES:ssä ne sovitaan paikallisesti, silloin liitoilla ei ole siinä osuutta.
Meilläkin esim. palkka on tällä hetkellä korkeampi kuin TES:ssä mainittu, kesälomat ovat kesä-elokuu. Kahvitaukoja ei lasketa mikäli työt tulee tehtyä, sama ruokailun kanssa. Nämä nyt esimerkiksi.
Tänä päivänä luottamusmieheltä vaaditaan hyvää neuvottelutaitoa ja yhteistyökykyä, sillä ei pärjää jos aina on vastaan joka asiassa. Useimmiten näissä tapauksissa kyseessä ovat vanhempaa ikäluokkaa olevat luottamusmiehet.
Itselläni on kokemuksia juuri tällaisesta vanhasta konkarista ja meillä poikkesi näkemykset asioista aika paljon.
LM-tehtävä on vaikea homma, se ei sovi kaikille... - Jurpo
masa kirjoitti:
joo otin liitosta hatkat...
kyselin sukulaiset läpi ja eriäviä kommentteja tuli...
no YTK sitte ollaan, serkkutyttö on lakinainen ja se auttaa sitte jos tulee jotain kismaa pomon kaa (on muuten tosi natsi ukko)
ei ne "aateliset" kyllä mun tuloilla saa sinne kesämökille edes sitä uutta kiuasta, säästin "liiton" vaihdolla vain 148€ vuosi mikä ei sitte nyt niin iso raha ookkaan...
kiitos palautteesta duunarit ja unioninmiehetEli koko juttu oli trolli. Kirjoitit nimittäin hieman aikaisemmin:
"olen tässä duunissa ja kehottivat liittymään liittoon/työttömyyskassaan".
Nyt kerroit jo eronneesikin liitosta, vaikka äsken vasta kyselit vinkkejä mihin pitäisi liittyä.
Noh, saitpa keskustelua aikaiseksi tärkeästä kysymyksestä. Valitettavasti vain tämän nettipalstan kirjoittajat tuskin edustavat läpileikkausta keskimääräisestä suomalaisesta. Ikäjakautumakin on vinoutunut, vaikka joukossa on myös keski-ikäisiä (kuten minä), niin valtaosa on nuoria, ehkä jopa erittäin nuoria. - masa
Jurpo kirjoitti:
Eli koko juttu oli trolli. Kirjoitit nimittäin hieman aikaisemmin:
"olen tässä duunissa ja kehottivat liittymään liittoon/työttömyyskassaan".
Nyt kerroit jo eronneesikin liitosta, vaikka äsken vasta kyselit vinkkejä mihin pitäisi liittyä.
Noh, saitpa keskustelua aikaiseksi tärkeästä kysymyksestä. Valitettavasti vain tämän nettipalstan kirjoittajat tuskin edustavat läpileikkausta keskimääräisestä suomalaisesta. Ikäjakautumakin on vinoutunut, vaikka joukossa on myös keski-ikäisiä (kuten minä), niin valtaosa on nuoria, ehkä jopa erittäin nuoria.joo siinä vähä narrasin, mutta juttu on muuten ihan tosi.
kirjoitin siksi noin että saisin enemmän kannanottoja...
päätöksen erosta olin jo ennen viestin jättöä.
siitä iästä ku kysyit, olen 24v
se akuun liittyminen oli vähä hätäinen, 2kk ehdin olla jäsen, päivät jatkuu YTK... - Vailla vakinaista...
LM kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa että useissa pienissä työpaikoissa (alle 10 henk.) löytyy näitä ongelmia, juuri kesälomat, ylityöt yms.
Useimmiten ne ovat joko rakennusalan tai naisvaltaisten alojen esim. siivousalan ongelmia.
Yleensä juuri sellaisten alojen työpaikkoja missä on korkea työttömyysaste. Se on työnantajankin helppo aina lohkaista, että jos ei homma miellytä niin on tänne tulijoita. Monet eivät sitten uskalla kovin suurta meteliä nostaa juuri työpaikan menettämisen pelossa. Se on valitettavaa mutta totta.
Ei en väitäkään että ammattiliitot ovat saaneet kaiken aikaan. Osaa asioista kun ei aina mainita TES:ssä ne sovitaan paikallisesti, silloin liitoilla ei ole siinä osuutta.
Meilläkin esim. palkka on tällä hetkellä korkeampi kuin TES:ssä mainittu, kesälomat ovat kesä-elokuu. Kahvitaukoja ei lasketa mikäli työt tulee tehtyä, sama ruokailun kanssa. Nämä nyt esimerkiksi.
Tänä päivänä luottamusmieheltä vaaditaan hyvää neuvottelutaitoa ja yhteistyökykyä, sillä ei pärjää jos aina on vastaan joka asiassa. Useimmiten näissä tapauksissa kyseessä ovat vanhempaa ikäluokkaa olevat luottamusmiehet.
Itselläni on kokemuksia juuri tällaisesta vanhasta konkarista ja meillä poikkesi näkemykset asioista aika paljon.
LM-tehtävä on vaikea homma, se ei sovi kaikille...Kokeneena AY-miehenä voisit varmaan kertoa mitä ovat ammattiliitot tehneet juuri mainitsemiesi kaltaisten työpaikkojen ongelmien eteen. Sekä niiden hyväksi jotka ovat ansiosidonnaisen jälkeen päätyneet pitkäaikaistyöttömiksi tai "pätkätyöuralle" joutuneille?
Meitä vakinaisia keikkatyöntekijöitä tuntuu olevan vieläkin turhan paljon. joka ikisessä pätkätyöpaikassani olen huomannut selvän kastijaon "oikeiden" ja keikkatyöntekijöiden välillä. Mietittääkin joskus liittojen jäsenten keski-ikä - LM
Vailla vakinaista... kirjoitti:
Kokeneena AY-miehenä voisit varmaan kertoa mitä ovat ammattiliitot tehneet juuri mainitsemiesi kaltaisten työpaikkojen ongelmien eteen. Sekä niiden hyväksi jotka ovat ansiosidonnaisen jälkeen päätyneet pitkäaikaistyöttömiksi tai "pätkätyöuralle" joutuneille?
Meitä vakinaisia keikkatyöntekijöitä tuntuu olevan vieläkin turhan paljon. joka ikisessä pätkätyöpaikassani olen huomannut selvän kastijaon "oikeiden" ja keikkatyöntekijöiden välillä. Mietittääkin joskus liittojen jäsenten keski-ikäUsein ongelmana on se, ettei liitossa tiedetä työpaikan ongelmista mitään. Eli työpaikalla ei ole luottamusmiestä eikä kukaan uskalla työpaikan menettämisen pelossa ottaa liittoon yhteyttä.
Monet eivät tunnu tietävän että toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta ei voi päättää ilman pätevää syytä, pätevä syy ei ole ainakaan se että työntekijä vaatii edut mitkä työehtosopimuksessa ja/tai laissa mainitaan.
Eli väärin kohdellun työntekijän/työntekijöiden tulisi itse tehdä aloite, liitot hoitavat loput.
Usein soitto liittoon ja sen jälkeen liitosta yhteys työnantajaan riittää.
Tuo jälkimmäinen oli vaikea kysymys.
Sen ainakin tiedän että liiton ja työnantajan välisin neuvotteluin on usein voitu estää
työpaikkaa uhanneet irtisanomiset, mutta työttömyyden aikana ilmeisesti ainoat edut on koulutuspäiväraha ja työvoimatoimiston
osoittaman koulutuksen ajalta maksettava
koulutustuki.
Ehkä joku viisaampi osaisi paremmin vastata.... - Pankkiekonomi
Roope kirjoitti:
Ethän halua maksaa AY-pamppujen kelömökkejä ja olla tukemassa vasemmistopuolueiden vaalikamppanjoja?Liityin YTK:hon -95 ja sain potkut Meritasta -96. Kassa on toiminut hyvin, mutta ongelma on todella saada yhteys. Nyt on kuitenkin netti ja nopea yhteys ja vastaus. Puhelimella voi myös saada vastauksen selvässä asiassa automaatista.
Tärkeintä on keskustella oikean ihmisen kanssa. Siis aina nimi ja asia paperille, jotta muistat sen. Lakitoimistohan se ei ole, mutta vaikeissa asioissa voi aina kääntyä ammattiliiton puoleen.
Kassan jäsenmaksu oli niin pieni verrattuna ekonomiliiton jäsenmaksuun, että oli ihan selvä tämä liittyminen. Ei pankkitoimihenkilöliitto tai ekonomiliitto ole koskaan ajanut minun jäsenetujani, vaan olin aina ikäänkuin väliinputoaja.
Tärkeintä on kyllä olla jonkun kassan jäsen. Että valitse paras. Itse kassan antamat edut ovat lakisääteisiä, joten jäsenmaksu lienee se tärkeä pointti. YTK lienee halvin ja ainakin kasvanut eniten viimeisen kuuden vuoden aikana.
- Tietoa
SAK myös maksaa palkkaa Stasin entiselle urkkijalle Riitta Juntuselle tiedottajan vakanssista. Tiedottajan roolissa hän onkin aivan paikallaan, onhan DDR:n ohrana hänet informaattoriksi kouluttanut ja palkan maksanut. Se mihin ja kenestä hän tänään "tiedottaa", onkin jo toinen juttu. Tästä koulutuksestaan hän ei kyllä ole ihmeemmin tietoa levittänyt, vaikka me elämme avoimessa tietoyhteiskunnassa, jonka tulisi olla niin läpinäkyvä. IS:n mukaan osa "Katin" hankkimasta informaatiosta oli "poliittis-operatiivisesti merkittävää myös Stasin muille linjoille ja neuvostoliittolaiselle veljesorganisaatiolle". Lisää tuo listaasi!
- SAK
Onneksi vanhat vakoojat eivät tarvitse työöttömyyskassan palveluja. Harmittais maksaa sellaselle. No, liitto pitää huolen omistaan. En mä pelkää...
- Mika
Pörssiyhtiöt nykyisin määrää mitä tässä globalisaatiossa tehdään.Ei irtisanominen vaadi kuin tuotannollisen syyn.Elikkä jos firman johto katsoo että tulosta ei tule tarpeeksi ja osakkeiden pitäisi olla houkuttelevampia,siinä peruste.
''Mahdollisimman vähällä työvoimalla mahdollisimman suuri tulos'' Aika yksinkertaista.Mitä työntekijöille tapahtuu edellämainitulla periaatteella ja mitä ammattiliitot voivat kyseiselle asialle,ei mitään!
Elikkä lukuisat valtionyhtiöt irtisanovat, esim fortum n 1000 ihmistä.Siinä ei ammattiliitot pysty muuta tekemään kuin paheksumaan.
''Sähköliitto paheksuu fortumin aikeita irtisanoa kun fortumin tuloskin on ollut ennätystasolla''
Kyllä rahan mahti on se millä säännöillä pelataan
Jos toi on ammattiliittojen päätavoite,elikkä tavallaan puolustaa irtisanomisia niin voi voi... - Mikia
Jos joku osais perustella miksi ammattiliittoon kuuluminen maksaa niin paljon?
Miksei ammattiliitot käytä vuosimaksua niinkuin esim Loimaan työttömyyskassa,tiedän kyllä että myös ammattiliitot ovat rahanahneita ja kaikki mahdollinen otetaan työntekijöiltä pois.- '''
Tiedät;) Ainakin, mitä tulee liitojen ahneuteen.
- jp
Loimaan kassa maksaa ja toimii ok.
Mutta.. lainopillista apua se ei (saa antaa) anna jäsenille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584