Saako moposkootterilla keulia?

siis yleisellä tiellä?

Mulla keulii ihan yrittämättä,kun
reippaammin kiihdyttää.
Voiko kytät sakottaa?

30

4110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ovat sillä tuulella

• tietenkään

Ihan yksi lysti millä keulii, kuuluu lainopillisesti sarjaan "törkeä liikenteen vaarantaminen". Rangaistus sama kuin 40 km/h ylinopeudesta, eli käytännössa sakot kortti pois.

• näyttää tuol

• Tietenkään
        näyttää tuol kirjoitti:

ta http://www.finlex.net/fi/ tuon kohdan, kun kerta noin ammattilaisii ollaan

Ei jokaista mahdollista liikennerikettä tai muutakaan rikkomusta ole lakiin yhsityiskihtaisesti kirjoitettu, eikä tarvitse ollakaan. Asioille muodostuu oikeuskäytäntö ja tuomioistuimien päätöksistä tulee ennakkotapauksia. Siitä on kysymys. Jos haluaa kokeilla niin voi tietenkin vapaasti tehdä liikennerikkomuksen ja viedä asian sitten oikeuteen. Käräjäoikeuden päätöksestä voi valittaa aina korkeimpaa hallinto-oikeutta myöten. Sitten asiasta voi saada uuden ennakkopäätöksen.

• gilerakloppi

jeesuksen pelle! Ei siitä korttia pois oteta, mut rikesakon saat ellet keuli kymmeniä metrejä niin sit saat sakot. Todennäköisesti saat enemmänkin sakkoa koska VAKIOskootteri ei keuli yrittämättä...

• Siviilipoliisi

Jos nyt puhutaan käytännön asioista. Älä keuli.

Tiedän itse sekä tuttavien rangaistusvaatimus kaavakkeista että mediasta lukemalla, että motsikalla keuliminen on rinnastettu törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

En edes yrittänytkään kahlata Finlexistä lakipykälää, mutta itse ainakin luulen uskovani että jokainen ymmärtää, että liikenne ei ole lasten leikkipaikka. Sinne kun lisätään jo nykyisellään olevat kaahaajat, rattijuopot, puskurissa roikkujat, huumehörhöt ja yksisuuntaisia ramppeja väärään suuntaan ajavien lisäksi vielä mopoilla keulivat klopit niin mitäs siitäkin tulisi.

Vielä haluan jokaista mopoilla keulijaa kaivamaan aivonystyröitään ja muistelemaan, mitä kävi keulivalle motoristille muutama vuosi sitten Helsingissä, muistaakseni vielä Mechelininkadun valoissa, kun vihreän sytyttyä alkoi keulimaan.

• näy

ttää sieltä lakikjasta jossa sanotaan että julkisella tiessä ajossa pitää olla kumpikin pyörä maassa kiinni, kyllä se sioellä no aminittu jos se laki on, on siellä muutkin asiat mainittu, pensatankin maksikikoa myöten (!)

• Hybvä hrebrra
        näy kirjoitti:

ttää sieltä lakikjasta jossa sanotaan että julkisella tiessä ajossa pitää olla kumpikin pyörä maassa kiinni, kyllä se sioellä no aminittu jos se laki on, on siellä muutkin asiat mainittu, pensatankin maksikikoa myöten (!)

Niinpä, jos laissa ei ole erikseen kielletty, on se sallittu.

Muutamia esimerkkejä:

Lakikirjassa ei kielletä sanatarkasti ihmisen pieksemistä suurella jakoavaimella.

Lakikirjassa ei kielletä erikseen naapurin auton pilkkomista kulmahiomakoneella.

Lakikirjassa ei kielletä sanatarkasti myöskään naapurin talon jyräämistä puskutraktorilla.

Kaikki edellämainitut asiat ovat kiellettyjä yleisen lakikäsityksen mukaan, mutta koska niitä ei juuri tuossa sanamuodossa kielletä, täytyy niiden olla sallittuja.

• fghjk
        Hybvä hrebrra kirjoitti:

Niinpä, jos laissa ei ole erikseen kielletty, on se sallittu.

Muutamia esimerkkejä:

Lakikirjassa ei kielletä sanatarkasti ihmisen pieksemistä suurella jakoavaimella.

Lakikirjassa ei kielletä erikseen naapurin auton pilkkomista kulmahiomakoneella.

Lakikirjassa ei kielletä sanatarkasti myöskään naapurin talon jyräämistä puskutraktorilla.

Kaikki edellämainitut asiat ovat kiellettyjä yleisen lakikäsityksen mukaan, mutta koska niitä ei juuri tuossa sanamuodossa kielletä, täytyy niiden olla sallittuja.

Ilkivaltaa ja väkivaltaa, eri välineillä vaan, kai ymmärrät että ilkivalta/pahoinpitely on sama tehtiin se miten tahansa, no kerros mulle se pykälä joka viittaa siihen että ei saa keulia!

• Siviilipoliisi
        näy kirjoitti:

Tämä herra on nyt paha ja näyttää:

Tieliikennalin 3§ : Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tieliikennelain 99§ : Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
        Rangaistus törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta säädetään rikoslain 23 luvun 2 §:ssä.

Tieliikennelain 98§ : Liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Rangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta säädetään rikoslain 23 luvun 1 §:ssä.

Rikoslain 23 luvun 1 §: Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

• suomeksi mitä?
        Siviilipoliisi kirjoitti:

Tämä herra on nyt paha ja näyttää:

Tieliikennalin 3§ : Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tieliikennelain 99§ : Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
        Rangaistus törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta säädetään rikoslain 23 luvun 2 §:ssä.

Tieliikennelain 98§ : Liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Rangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta säädetään rikoslain 23 luvun 1 §:ssä.

Rikoslain 23 luvun 1 §: Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Jos etupyörä nousee 3cm törkeä vai mieto
        vaarantaminen?entäs 0,5cm ?Missä raja?
        voiko joutua poliisin mielivallan uhriksi?
        Kenen todistus pitää oikeussalissa?

• Siviilipoliisi
        suomeksi mitä? kirjoitti:

Jos etupyörä nousee 3cm törkeä vai mieto
        Kenen todistus pitää oikeussalissa?

"Jos etupyörä nousee 3cm törkeä vai mieto
        Kenen todistus pitää oikeussalissa?"

Enkö jo kertaalleen maininnut, että liikenne ei ole varsinkaan lasten eikä aikuistenkaan leikkipaikka, siellä ollaan asiallisesti, eikä todellakaan tarvitse leikkiä tai pelleillä, ymmärtäkää lapsikullat nyt edes tuo lausahdus.

Eikö kellään järki, se siellä korvien rajaamalla alueella kerro jo vastausta? Naurettavaa toimintaa kahlata jotakin lakikirjaa päästä päähän selvittääkseen ja sitten vielä vääntääkseen rautalankaa aivan yksinkertaisimmista asioista.

Esittämääsi kysymystä voit miettiä itse. Kun kasvat tarpeeksi isoksi, suureksi mieheksi niin jo järki sanoo vastauksen. Usko vain.

• suuremmaksi
        Siviilipoliisi kirjoitti:

"Jos etupyörä nousee 3cm törkeä vai mieto
        Kenen todistus pitää oikeussalissa?"

Enkö jo kertaalleen maininnut, että liikenne ei ole varsinkaan lasten eikä aikuistenkaan leikkipaikka, siellä ollaan asiallisesti, eikä todellakaan tarvitse leikkiä tai pelleillä, ymmärtäkää lapsikullat nyt edes tuo lausahdus.

Eikö kellään järki, se siellä korvien rajaamalla alueella kerro jo vastausta? Naurettavaa toimintaa kahlata jotakin lakikirjaa päästä päähän selvittääkseen ja sitten vielä vääntääkseen rautalankaa aivan yksinkertaisimmista asioista.

Esittämääsi kysymystä voit miettiä itse. Kun kasvat tarpeeksi isoksi, suureksi mieheksi niin jo järki sanoo vastauksen. Usko vain.

mutta lisä äly ei tekisi pahaa.
        Laitoin varmuudeksi etulokarin alle lyijypainon,
        ettei keulisi edes kaksi päällä ylämäessä.

• Hybvä hrebrra
        fghjk kirjoitti:

Ilkivaltaa ja väkivaltaa, eri välineillä vaan, kai ymmärrät että ilkivalta/pahoinpitely on sama tehtiin se miten tahansa, no kerros mulle se pykälä joka viittaa siihen että ei saa keulia!

Ja liikenneturvallisuuden vaarantamista ei ole kielletty laissa? Liikenneturvallisuuden vaarantamistakin voi olla monenlaista, esimerkiksi keulimista. Silmät kiinni ajamistakaan tuskin on kielletty sanatarkasti, joten sekään tuskin vaarantaa liikenneturvallisuutta, vai mitä?

Ensin itse perustelet älyvapaata väitettäsi sillä, "et ei sit keulimist oo kielletty niinQu" ja sitten samat perustelut eivät päde muihin rikkeisiin/rikoksiin ollenkaan? Ja logiikka oli tämä kuuluisa teiniXX-logiikka? Eli "kaikki on mulle sallittuu kato, mä tiiän kaiken widdy!"

• guogfa
        Hybvä hrebrra kirjoitti:

Ja liikenneturvallisuuden vaarantamista ei ole kielletty laissa? Liikenneturvallisuuden vaarantamistakin voi olla monenlaista, esimerkiksi keulimista. Silmät kiinni ajamistakaan tuskin on kielletty sanatarkasti, joten sekään tuskin vaarantaa liikenneturvallisuutta, vai mitä?

Ensin itse perustelet älyvapaata väitettäsi sillä, "et ei sit keulimist oo kielletty niinQu" ja sitten samat perustelut eivät päde muihin rikkeisiin/rikoksiin ollenkaan? Ja logiikka oli tämä kuuluisa teiniXX-logiikka? Eli "kaikki on mulle sallittuu kato, mä tiiän kaiken widdy!"

meillä päin eräs motoristi oli ajelemassa pyörällään ja tuo herra on sellanen et koko ajan kassu pohjas 300Km/h 24-7... mut se lähti liikenne valoista sudittamalla ja yks poliisi näki tuon niin motoristi sai sakot ja syynä luki:
        Lähti risteyksestä pyörät pyörien!!!!!!!!! ei sille poliisille onneks kovin kauaa vittuiltu... eipätoki!!!!!!!! (ja on tosi ku toi oli mun veli joka sai noi sakot niin mä näin kyllä sen sakko lapun)

• kokemusta omaava

sakkoa tuli reilusti ja lappusessa luki "eturattaan asettaminen ilmaan"

• kummallista kohellusta

eikös skootterissa ole hihna.

• ei onnistu

keulisit sillä 3 pyörällä, eihän mopo edes keuli vaikka yrittää, ei riitä pollet

• Jompe

Sakkoja tulee.. Kaverin kaveri sai kerran sakkoja kun suti (moottoripyörällä) liikennevaloissa.. :D Luki sakkolapussa että lähti liikkeelle takarengas pyörien!! :D Miten muuten se vois lähteekkään ??!

• matsku-87
        Jompe kirjoitti:

Sakkoja tulee.. Kaverin kaveri sai kerran sakkoja kun suti (moottoripyörällä) liikennevaloissa.. :D Luki sakkolapussa että lähti liikkeelle takarengas pyörien!! :D Miten muuten se vois lähteekkään ??!

mustan viivan vetämisestä tai tahallaan sudittamisesta saa 500€/metrin viiva sakkoa suomessa.

• ghost rider

No saahan siitä sakot, mutta tietenkin kannattaa katsoa, että poliisi ei ole vieressä. Suljetulla alueellahan ne ei voi sanoa mitään.

• ilmassa?

Tiukka jarrutus ja takapyörä kohoaa ilmaan.
      Vaikka väistettäessä jalankulkijaa.
      Tuleeko sakot mallia"pysähtyi takakumi ylhäällä".

• tuleekin

Kun kaahailet niin, että pitää tehdä tuollaiset tiukkajarrutukset.

• nimittäin..

Jos keulit ajotiellä, niin totta kai tulee sakkoja. Omalla pihalla tai suljetulla ajoradalla saa keulia niin paljon kuin haluua, samoin ajaa ilman kypärää tai viritetyllä mopolla.

• kloppari

Millä skoballa pystyy muka keuliin, kysyn vaan!!

• riittävästi ruista ranteessa.

siis omaa voimaa.

• truebomber

mbk booster

• ei helvetti

Aika kova vehje, jos keulii pelkästä kiihdytyksestä.

• ihajebajeba

Eiks laissa sanota, ettei pyörälläkään saa keulia? Keulimisesta usein sakotetaan, poliisit ovat näes närkästyneitä niihin, koska ovat liikenneriskejä...

• SIVAARI

keulin tossaa yks päivä ehkä 10m ja poliisit oli sivari autolla vieressä. sain rikesakon eli 35e eikä ollu korttii eikä rekisteri otetta mukana. ei onneks lisä sakkoo:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      162
      1384
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      40
      985
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      715
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      630
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      622
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      616
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      20
      592
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      567
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      553
    Aihe