PM-KILPAILUT ?

kAKE LOIMAALTA

Kuulin huhua et Tampereella järjestetään
karaten PM-kilpailut?

Onks kellään tietoo?

13

2269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wadomies

      http://www.karateliitto.fi/tiedotearkisto/?num=12528

      PM-kisat Tampereella 15.10.2005
      PM-kisojen punnitus ja ilmoittautuminen perjantaina 14.10 Tampere Scandic City Hotellissa klo 19:00-21:00 ja lauantaina 15.10 kisapaikalla Hervannan Vapaa-aikakeskuksessa klo 09:00-11:00. Kisat alkavat klo 12:00, katso tarkempi aikataulu.




      Pohjoismaiden Mestaruuskisat Hervannan vapaa-aikakeskuksessa 15.10
      Tatami1 Tatami2 Tatami3
      klo 12:00 Naiset kata Miehet kata
      klo 13:00 Naiset joukkue kumite Miehet joukkue kumite
      klo 14:00 Naiset -53kg Miehet -75kg Miehet -60kg
      klo 15:00 Naiset -60kg Miehet -80kg Miehet -65kg alkaa heti kun -60kg päättyy

      klo 16:00 Naiset 60kg Miehet 80kg Miehet -70kg
      klo 17:00 Naiset avoin Miehet avoin
      klo 19:15 Finalistien esittely
      klo 19:30 Finaalit
      n. 21:00 Palkintojen jako


      Naisten kata-joukkueita ei ole ja miesten kata-joukkueet menevät suoraan finaaliin. Aikataulumuutokset mahdollisia!

    • EX-sensei

      Olin katsomassa PM-kisoja. -SÄÄLITTÄVÄÄ!

      • Minä

        Suomen karate tason tiesinkin surkeaksi mutta että pohjoismaidenkin taso on noin huono... =(

        Joukkue kumitessa pari norjalaista sentään hyökkäsi kunnolla.

        Muuten kisat oli sellaista turhan päiväistä kyttäystä ja pelkkien käsitekniikoiden (lähinnä takakäden suoran) tekemistä. Luulisi että maajoukkue tasolla uskallettaisiin jo tehdä kunnon tekniikoita ja käydä päälle kunnolla.

        Karate on kuitenkin KAMPPAILUlaji joten olisi kiva kun kilpailijat myös kamppailisivat eikä vain kyttäisi.

        Varsinkin Suomen maajoukkueen "tanssiminen" eli pompitaan paikasta toiseen ja yritetään sitten roiskaista jokin yksittäinen tekniikka tai parhaimmillaankin parin tekniikan kombo on kauheaa katseltavaa. Miksei käydä suoraviivaisesti päällä ja haeta niitä 3 pistettä väkisin???


      • Kärki
        Minä kirjoitti:

        Suomen karate tason tiesinkin surkeaksi mutta että pohjoismaidenkin taso on noin huono... =(

        Joukkue kumitessa pari norjalaista sentään hyökkäsi kunnolla.

        Muuten kisat oli sellaista turhan päiväistä kyttäystä ja pelkkien käsitekniikoiden (lähinnä takakäden suoran) tekemistä. Luulisi että maajoukkue tasolla uskallettaisiin jo tehdä kunnon tekniikoita ja käydä päälle kunnolla.

        Karate on kuitenkin KAMPPAILUlaji joten olisi kiva kun kilpailijat myös kamppailisivat eikä vain kyttäisi.

        Varsinkin Suomen maajoukkueen "tanssiminen" eli pompitaan paikasta toiseen ja yritetään sitten roiskaista jokin yksittäinen tekniikka tai parhaimmillaankin parin tekniikan kombo on kauheaa katseltavaa. Miksei käydä suoraviivaisesti päällä ja haeta niitä 3 pistettä väkisin???

        Kyseisistä PM-kisoista en tiedä mitään, mutta sinun kannattaisi varmaan mennä itse tatamille?

        Parit kisat olen viime vuosina katsonut ja taitavia kavereita noistakin löytyy. Kansallinen kärkemme ei vaan ole kovin leveä.

        Ylipäänsä olen tuosta "ottelemisesta" sitä mieltä, että karatessa, taekwondossa ym. jalka-/käsilajeissa kisaaminen pitäisi niputtaa yhteisten olympiakelpoisten sääntöjen alle.

        On lopulta aivan sama otellaanko suojilla kontaktilla vai suojitta kontaktitta. Ihan turha jokaisen lajin (jopa tyylisuunnan) on hutkia omissa nurkissaan, omissa kisoissaan. Ja sitten surraan kun ei mediaa kiinnosta!

        (Tyrmäyskisathan on sitten erikseen ammattilaipuolella.)


      • Minä
        Kärki kirjoitti:

        Kyseisistä PM-kisoista en tiedä mitään, mutta sinun kannattaisi varmaan mennä itse tatamille?

        Parit kisat olen viime vuosina katsonut ja taitavia kavereita noistakin löytyy. Kansallinen kärkemme ei vaan ole kovin leveä.

        Ylipäänsä olen tuosta "ottelemisesta" sitä mieltä, että karatessa, taekwondossa ym. jalka-/käsilajeissa kisaaminen pitäisi niputtaa yhteisten olympiakelpoisten sääntöjen alle.

        On lopulta aivan sama otellaanko suojilla kontaktilla vai suojitta kontaktitta. Ihan turha jokaisen lajin (jopa tyylisuunnan) on hutkia omissa nurkissaan, omissa kisoissaan. Ja sitten surraan kun ei mediaa kiinnosta!

        (Tyrmäyskisathan on sitten erikseen ammattilaipuolella.)

        Olen otellut kansallisissa ja vastassa on ollut mm. Lindfors, Mahmoud, Heino... ko. herrat ovat kaikki harrastaneet karatea kohtuullisen kauan ja ennen kaikkea treenanneet nimenomaan kilpailuja varten vuosia.

        Oma kohtaiset kokemukset kertovat etteivät he nyt NIIN kovia ole. Tottakai hävisin nuo matsit MUTTA minun olisi mielestäni pitänyt hävitä nuo matsit ylivoimaisella piste voitolla. Jos kolmisen vuotta karatea huvikseen treenannut kaveri pystyy sinnittelemään täyden matsin suomen maajoukkue kavereita vastaan niin ei kai taso silloin kauhean kova ole???
        Tilanne on mielestäni lähes yhtä nolo kuin jos jokin puulaaki joukkue pelaisi edes kohtuullisen pieninumeroisen matsin A-maajoukkuetta vastaan vaikkapa jääkiekossa.

        Sitäpaitsi eipä tuo maajoukkueen menestys euroopan tasollakaan mitään kummoista ole ollut. Vähän pelkään että Sari Laineen tai Olli Ortizin kaltaista todellista huippu nimeä saadaan odotella vielä kauan...

        Tuomas Tuhkanen olisi asenteeltaan ja taidoiltaan riittävä mutta miestä ei ole näkynyt vähään aikaan, joten olisiko loukkaantumiset lopettaneet miehen kilpauran. Miehellä on asenne joka sai vastustajat suomessa tutisemaan.... Samanlaista asennetta kaipaisi nyky maajoukkueellekkin!!

        Puhtaasti teknisen taidon puolesta maajoukkue on kyllä taitava mutta pelkkä taito ei KAMPPAILULAJEISSA riitä. Matsissa vaadittaisiin sitä Laineen perään kuuluttamaa ÄIJÄ asennetta, että mennään vaikka väkisin läpi siitä kuuluisasta harmaasta kivestä. Esimerkiksi norjaa vastaan käydyssä joukkue kumitessa Mahmoud suorastaan juoksi karkuun norjalaista joka löi ja potki lujaa, poika ei vissiin ole moiseen suomessa tottunut...


      • Kärki
        Minä kirjoitti:

        Olen otellut kansallisissa ja vastassa on ollut mm. Lindfors, Mahmoud, Heino... ko. herrat ovat kaikki harrastaneet karatea kohtuullisen kauan ja ennen kaikkea treenanneet nimenomaan kilpailuja varten vuosia.

        Oma kohtaiset kokemukset kertovat etteivät he nyt NIIN kovia ole. Tottakai hävisin nuo matsit MUTTA minun olisi mielestäni pitänyt hävitä nuo matsit ylivoimaisella piste voitolla. Jos kolmisen vuotta karatea huvikseen treenannut kaveri pystyy sinnittelemään täyden matsin suomen maajoukkue kavereita vastaan niin ei kai taso silloin kauhean kova ole???
        Tilanne on mielestäni lähes yhtä nolo kuin jos jokin puulaaki joukkue pelaisi edes kohtuullisen pieninumeroisen matsin A-maajoukkuetta vastaan vaikkapa jääkiekossa.

        Sitäpaitsi eipä tuo maajoukkueen menestys euroopan tasollakaan mitään kummoista ole ollut. Vähän pelkään että Sari Laineen tai Olli Ortizin kaltaista todellista huippu nimeä saadaan odotella vielä kauan...

        Tuomas Tuhkanen olisi asenteeltaan ja taidoiltaan riittävä mutta miestä ei ole näkynyt vähään aikaan, joten olisiko loukkaantumiset lopettaneet miehen kilpauran. Miehellä on asenne joka sai vastustajat suomessa tutisemaan.... Samanlaista asennetta kaipaisi nyky maajoukkueellekkin!!

        Puhtaasti teknisen taidon puolesta maajoukkue on kyllä taitava mutta pelkkä taito ei KAMPPAILULAJEISSA riitä. Matsissa vaadittaisiin sitä Laineen perään kuuluttamaa ÄIJÄ asennetta, että mennään vaikka väkisin läpi siitä kuuluisasta harmaasta kivestä. Esimerkiksi norjaa vastaan käydyssä joukkue kumitessa Mahmoud suorastaan juoksi karkuun norjalaista joka löi ja potki lujaa, poika ei vissiin ole moiseen suomessa tottunut...

        Taidat itse olla Tuomas Tuhkanen, heh heh.(?)

        Noista mainitsemistasi vastustajistasi en tunne nimeltä kuin A.Mahmoudin, mutta uskotaan että maajoukkue-ukkoja ovat. En siis ole mikään kisakaraten asiantuntija.

        Itse olen (katselijana) oppinut arvostamaan kilpakaratea "uudelta pohjalta". Kisaajat ovat herkäksi viritettyjä, tarkkoja ja kontrolloituja urheilijoita, joiden tehtävänä ei ole osoittaa vahvemmuuttaan tappelijoina, vaan kerätä pisteitä sovittujen sääntöjen puitteissa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö kyse olisi kovasta lajista ja etteikö joukossa voisi olla myös todellisia luunmurskaajia.

        Tuomas Tuhkanen teki kyllä näkemissäni kisoissa vaikutuksen myös minuun. Tuli monipuolisesti kättä ja jalkaa, paino takana, mutta hyvällä kontrollilla!

        Nuori A.Mahmoud lienee kehittynyt nykyiselle tasolleen vasta sen jälkeen kun joutui "puulaakitasoiseen" käsittelyysi "Minä".(?) ;) Mahmoudin "karkuunjuoksu" PM:ssä oli ilmeisen onnistunutta, jättihän hän sarjassaan taakseen mm. etevät kotimaiset kestosuosikit: Toivasen ja Koivulan.

        Huomasin toki, että pilkkakirveesi/harmisi kohdistui maajoukkueen/suomikaraten "keskinkerteen" tasoon. Miten taso voisi olla kummoisempi, kun valtakunnassa kisaottelua (pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti) harrastaa korkeintaan pari kourallista ihmisiä?

        Karate ei ole tänä päivänä maassamme mikään massojen laji ja harvoista harrastajistakin kisaajiksi valikoituu vain murto-osa. Kilpakamppailusta kiinnostuneet lapset ja nuoret (ihan oikein) valitsevat jonkun "vauhdikkaamman, näyttävämmän tai kovemman" kilpaurheilumuodon.

        Karate on hyvä laji ja kilpakarate sen yksi (myös hyvä) ilmentymä. Mielestäni on kuitenkin turha (ainakaan suomalaisesta näkökulmasta katsottuna) haikailla karatesta olympialajia.

        Laitettaisiin mielummin karatekat samoihin karkeloihin taekwondokoiden kanssa. Kysymyshän on kisamielessä loppujen lopuksi samasta asiasta?! Katakilpailuiden järjestämisessä olisi tietenkin oma problematiikkansa, mutta onhan karaten "kisakataaminen" ja "varsinainen kataharjoittelu" jo muutenkin hieman eriytyneet toisistaan. Ja eikös noilla vondokoilla ole joitain muitakin karatekoille sopivia kilpamuotoja!?

        Kaikesta edellä mainitusta huolimatta uskon, toivon ja toivotan suomalaisille huippukaratekoille hyvää menestystä tuleviin koitoksiin ja etenkin MM-kotikisoihin 2006!

        TK


      • Minä
        Kärki kirjoitti:

        Taidat itse olla Tuomas Tuhkanen, heh heh.(?)

        Noista mainitsemistasi vastustajistasi en tunne nimeltä kuin A.Mahmoudin, mutta uskotaan että maajoukkue-ukkoja ovat. En siis ole mikään kisakaraten asiantuntija.

        Itse olen (katselijana) oppinut arvostamaan kilpakaratea "uudelta pohjalta". Kisaajat ovat herkäksi viritettyjä, tarkkoja ja kontrolloituja urheilijoita, joiden tehtävänä ei ole osoittaa vahvemmuuttaan tappelijoina, vaan kerätä pisteitä sovittujen sääntöjen puitteissa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö kyse olisi kovasta lajista ja etteikö joukossa voisi olla myös todellisia luunmurskaajia.

        Tuomas Tuhkanen teki kyllä näkemissäni kisoissa vaikutuksen myös minuun. Tuli monipuolisesti kättä ja jalkaa, paino takana, mutta hyvällä kontrollilla!

        Nuori A.Mahmoud lienee kehittynyt nykyiselle tasolleen vasta sen jälkeen kun joutui "puulaakitasoiseen" käsittelyysi "Minä".(?) ;) Mahmoudin "karkuunjuoksu" PM:ssä oli ilmeisen onnistunutta, jättihän hän sarjassaan taakseen mm. etevät kotimaiset kestosuosikit: Toivasen ja Koivulan.

        Huomasin toki, että pilkkakirveesi/harmisi kohdistui maajoukkueen/suomikaraten "keskinkerteen" tasoon. Miten taso voisi olla kummoisempi, kun valtakunnassa kisaottelua (pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti) harrastaa korkeintaan pari kourallista ihmisiä?

        Karate ei ole tänä päivänä maassamme mikään massojen laji ja harvoista harrastajistakin kisaajiksi valikoituu vain murto-osa. Kilpakamppailusta kiinnostuneet lapset ja nuoret (ihan oikein) valitsevat jonkun "vauhdikkaamman, näyttävämmän tai kovemman" kilpaurheilumuodon.

        Karate on hyvä laji ja kilpakarate sen yksi (myös hyvä) ilmentymä. Mielestäni on kuitenkin turha (ainakaan suomalaisesta näkökulmasta katsottuna) haikailla karatesta olympialajia.

        Laitettaisiin mielummin karatekat samoihin karkeloihin taekwondokoiden kanssa. Kysymyshän on kisamielessä loppujen lopuksi samasta asiasta?! Katakilpailuiden järjestämisessä olisi tietenkin oma problematiikkansa, mutta onhan karaten "kisakataaminen" ja "varsinainen kataharjoittelu" jo muutenkin hieman eriytyneet toisistaan. Ja eikös noilla vondokoilla ole joitain muitakin karatekoille sopivia kilpamuotoja!?

        Kaikesta edellä mainitusta huolimatta uskon, toivon ja toivotan suomalaisille huippukaratekoille hyvää menestystä tuleviin koitoksiin ja etenkin MM-kotikisoihin 2006!

        TK

        Karate on puolikontaktilaji ja sellaisena sen on hyvä pysyäkkin. Säännöissä kuitenkin erikseen mainitaan mikä on pisteen arvoinen tekniikka. Yhtenä kohtana on että tekniikasta on selvästi käytävä ilmi että se on voimakas, toisin sanoen tekniikan pitäisi olla sellainen, että loppuun asti vietynä se aiheuttaisi huomattavaa vaikutusta kohteessa.

        Se on tietysti pelkästään tuomareiden huonoutta mikäli "hutaisuista" annetaan pisteitä mutta mielestäni tekniikat tulisi tehdä niin ettei jää epäselvyyttä.

        Tämä on tietysti maku asia minkä tyyppisestä karatesta tykkää... Oma mielipiteeni on että suoraviivainen "haetaan pisteet vaikka väkisin" tyyli on viihdyttävämpää (ja tehokkaampaa) kuin esimerkiksi mahmoudin harrastama joka suuntaan pomppiva tyyli. Noo ensi vuonna nähdään millä tyylillä maailman parhaat kilpakaratekat kilpailevat mutta mitä on juttuja kuullut niin esimerkiksi Ranskalaiset (karaten suurmaa) pyrkivät nykyään hakemaan aina sitä 3 pistettä eivätkä tyydy ainoastaan 1 pisteen käsitekniikoihin.

        Suomalaiset ovat kyllä taitavia teknisesti mutta se perkele -asenteen puuttuminen ja 3 pisteen tai edes 2 pisteen tekniikoiden vähyys tekee matseista hieman tylsähköjä. Taitoa tehdä 3 pisteen tekniikoita varmasti löytyy mutta jostain syystä niitä ei haluta tehdä. Muuta syytä en keksi kuin asenne ongelma.

        "Olympialaisiin hinnalla millä hyvänsä" asenne on milestäni ongelma. Karaten sääntöjä tulisi muokata karaten oman kehittämisen kannalta!! Ei sen mukaan mitä mieltä KOK on...


      • utelias
        Minä kirjoitti:

        Olen otellut kansallisissa ja vastassa on ollut mm. Lindfors, Mahmoud, Heino... ko. herrat ovat kaikki harrastaneet karatea kohtuullisen kauan ja ennen kaikkea treenanneet nimenomaan kilpailuja varten vuosia.

        Oma kohtaiset kokemukset kertovat etteivät he nyt NIIN kovia ole. Tottakai hävisin nuo matsit MUTTA minun olisi mielestäni pitänyt hävitä nuo matsit ylivoimaisella piste voitolla. Jos kolmisen vuotta karatea huvikseen treenannut kaveri pystyy sinnittelemään täyden matsin suomen maajoukkue kavereita vastaan niin ei kai taso silloin kauhean kova ole???
        Tilanne on mielestäni lähes yhtä nolo kuin jos jokin puulaaki joukkue pelaisi edes kohtuullisen pieninumeroisen matsin A-maajoukkuetta vastaan vaikkapa jääkiekossa.

        Sitäpaitsi eipä tuo maajoukkueen menestys euroopan tasollakaan mitään kummoista ole ollut. Vähän pelkään että Sari Laineen tai Olli Ortizin kaltaista todellista huippu nimeä saadaan odotella vielä kauan...

        Tuomas Tuhkanen olisi asenteeltaan ja taidoiltaan riittävä mutta miestä ei ole näkynyt vähään aikaan, joten olisiko loukkaantumiset lopettaneet miehen kilpauran. Miehellä on asenne joka sai vastustajat suomessa tutisemaan.... Samanlaista asennetta kaipaisi nyky maajoukkueellekkin!!

        Puhtaasti teknisen taidon puolesta maajoukkue on kyllä taitava mutta pelkkä taito ei KAMPPAILULAJEISSA riitä. Matsissa vaadittaisiin sitä Laineen perään kuuluttamaa ÄIJÄ asennetta, että mennään vaikka väkisin läpi siitä kuuluisasta harmaasta kivestä. Esimerkiksi norjaa vastaan käydyssä joukkue kumitessa Mahmoud suorastaan juoksi karkuun norjalaista joka löi ja potki lujaa, poika ei vissiin ole moiseen suomessa tottunut...

        olisi käynyt minälle jos vastaan olisi astunut K.Waenerberg joka tänävuonna voitti SM-kilpailuissa -80 kg sarjan melko ylivoimaisesti. Olisit varmaan ottanut melko tasaisen matsin kun kyseessä ei ole edes maajoukkuetason karateka enää ja on jo ikääkin. Olisit varmaan 3-vuoden kokemuksella hakannut pölyt puvusta,vai?


      • Lare
        utelias kirjoitti:

        olisi käynyt minälle jos vastaan olisi astunut K.Waenerberg joka tänävuonna voitti SM-kilpailuissa -80 kg sarjan melko ylivoimaisesti. Olisit varmaan ottanut melko tasaisen matsin kun kyseessä ei ole edes maajoukkuetason karateka enää ja on jo ikääkin. Olisit varmaan 3-vuoden kokemuksella hakannut pölyt puvusta,vai?

        Kuka se K.Waenerberg oikein on, enpä ole kuullut sen nimisestä kisoissa? Voisiko joku valaista ja kertoa, jos on mennyt jossain välissä multa ohi?


      • minä
        utelias kirjoitti:

        olisi käynyt minälle jos vastaan olisi astunut K.Waenerberg joka tänävuonna voitti SM-kilpailuissa -80 kg sarjan melko ylivoimaisesti. Olisit varmaan ottanut melko tasaisen matsin kun kyseessä ei ole edes maajoukkuetason karateka enää ja on jo ikääkin. Olisit varmaan 3-vuoden kokemuksella hakannut pölyt puvusta,vai?

        Paha sanoo kun en muista nähneeni ko. herraa koskaan...

        ps. jos luit noi aikaisemmat sanoin että hävisin kyllä ne matsit mutta en kovin pahasti... Oma mielipiteeni vain on että puulaakitason kaverin ei pitäisi kyetä ottelemaan koko matsia maajoukkue kaveria vastaan.


    • Reino

      Olinpahan minäkin katselemassa kilpailuja ja
      täytyy sanoa että taso oli yllättävän korkea.

      Oli hieno katsoa satakilosia ukkoja jotka löi nopeesti ja terävästi ja potkutkin lähti korkeelle tosi vikkelästi.

      Joukossa oli vain pari huonompaa matsia vaikka
      avoimet kisat olikin.

      • Kärki

        Niinkö? Jotain tuollaista toisaalta vähän "pelkäsinkin". Kauneushan on tietenkin katsojan silmässä.

        Haastaisin "Minän" takaisin (tälle) arenaalle kertomaan hieman yksityiskohtaisemmin kokemuksistaan ja tarkoitusperistään! Hänhän oli pettynyt maamme kärkiottelijoiden tasoon paitsi näkemänsä perusteella, myös testattuaan heitä kansallisissa (ja harjoittelupohjana oli "kolme vuotta karatea, huvikseen"?).


      • Minä'
        Kärki kirjoitti:

        Niinkö? Jotain tuollaista toisaalta vähän "pelkäsinkin". Kauneushan on tietenkin katsojan silmässä.

        Haastaisin "Minän" takaisin (tälle) arenaalle kertomaan hieman yksityiskohtaisemmin kokemuksistaan ja tarkoitusperistään! Hänhän oli pettynyt maamme kärkiottelijoiden tasoon paitsi näkemänsä perusteella, myös testattuaan heitä kansallisissa (ja harjoittelupohjana oli "kolme vuotta karatea, huvikseen"?).

        Mitä pitäisi kertoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6239
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      526
      3739
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      187
      3581
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2794
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2509
    6. 285
      2210
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1593
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      109
      1488
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe