Yleismittari + paristojen testaus

Hei, minulla on yleismittari, jossa ei ole mitään erityista paristojen testausta. Saanko jotenkin mitattua yleimittarilla tavallisten AA ja AAA paristojen kuntoa. Eikö paristoja pitäisi jotenkin kuormittaa tms. että saisin mitattua paljonko niissä on "virtaa" jäljellä ?
Ilmoita

ei kerro kovin paljoa, mutta jos sinulla on siinä mittarissa virta-alue 0 -5 tai 0 - 10A, niin voi mitata lyhytaikaisesti oikosulkuvirran, eli mittari virta-alueella pariston napoihin kiinni. Muutaman sekunnin mittaus riittää, tämä kertoo pariston kunnon. Ja kun vielä vertaa samanmerkkisen uuden pariston oikosulkuvirtaan.

Tietysti voi laittaa paristoon kuormitusvastuksen, noin 2 - 5 ohmia, tehonkesto 1 - 2W ja mitata jännitteen kuormitettuna. Kuormitusvastustakaan ei ole syytä pitää paristossa kauemmin, kuin on tarpeen mittausta silmälläpitäen...
Ilmoita
5A tai 10A (tasavirta) alueella on hyvä keino.

Normaali sormiparistoilla (AA) olen havainnut
seuraavaa.
-Alle 1 Amppeeria, huonohko, heitä pois
-1..2A kohtuullinen, ainakin kellossa menee vielä hyvin
-2..4A hyvä
-Yli 4A Erinomainen. Uusi.

Alkaliparistoista täytyy tulla vähän enemmän,
uudesta tulee yli 5 Amppeeria.

Älä pidä oikkarissa kuin sekunnin, kaksi, eli senverran että ehdit lukemaan.
Ilmoita
Otin juuri äsken omaan käyttöön paristojen
AA ja AAA luokituksen seuraavasti:

Paristoa kuormitetaan hetkellisesti ja samalla
mitataan napajännite.

Kuormitusvastus on noin 8ohm/4W.
Kuormitusvirta on noin 200mA (1,5V).

Luokitus merkitään pariston kylkeen seuraavasti:

A: Jännite 1,5V, tai yli.
B: Jännite vähintään 1,4V.
C: Jännite vähintään 1,3V.
D: Jännite alle 1,3V hylätty käytöstä.

A-luokan patteri käy kaikkiin.
B-luokka kaukosäätimeen tai kelloon ym.
C-luokka kelloon.

D-luokka laitetaan ongelmajätteeseen.

Pieni kuormitusvirta siksi, ettei energiaa
hukkaannu paristosta.
Tämä luokitus sopii pienitehoiseen patterin
käyttöön.
Ei ehkä esim: leikkikaluihin, joissa on
moottoreita.
Ilmoita
Kiitti vastauksista. Näillä ohjeilla saisin varmaan patterit testattua mutta mittarissa ei ole virta-aluetta vaikka onkin joku "ammattikäyttöön" tehty mittari. Pitänee hankkia uusi mittari tai joku muu patteritesteri.
2 VASTAUSTA:
esim. Biltemassa on 4.50e
Mutta jos mittaat sillä virta-alueella, niin imaisee paljon virtaa heti kerralla se mittaus.

Minä mittaan jännitemittauksella, eli noin 1,2V toimii toimivat aivan hyvin esim. kaukosäätimissä.

Uusissa nimellisesti 1,5V on enemmän jännitettä, jotain ehkä 1,67V, olen huomannut.

Sitten jos sekoittaa käytettyjä paristoja uusien kanssa jotenkin, on kyllä hyödyllistä pystyä mittaamaan että mitä laittaa roskiin, ettei uusia heti roskiin.
+Lisää kommentti
Onko sinä jännitemittaus? Jos on niin mittaa sillä.
Aaaa/aaa/aa/c/d/lr- ja sr-alkuiset nappiparistot: yli1.5v :toimii kaikkialla.
1.2-1.5v toimii melkein kaikissa laitteissa.
1-1.2v ainakin kelloon käy.
Alle 1v : paristonkeräys/ladattavalla paristoilla laturiin.
Huom!akkuparistojen nimellisjännite on 1.2v. usein jännite silti n.1.3-1.4v
4 VASTAUSTA:
Niinkuin varmasti huomasit. Tuskin on enää kahdentoistavuoden jälkeen enää lukemassa tätä viestiketjua.
Hunsdwotti kirjoitti:
Niinkuin varmasti huomasit. Tuskin on enää kahdentoistavuoden jälkeen enää lukemassa tätä viestiketjua.
Meinaatko että nykyään ei paristoja enää käytettäisi ja niitä ei tarvitsisi testaillakkaan -pönttö
0o9i8u7yt kirjoitti:
Meinaatko että nykyään ei paristoja enää käytettäisi ja niitä ei tarvitsisi testaillakkaan -pönttö
Joku mahdollisesti syrjäytynyt henkilö jolla ei ole muuta tekemistä kuin selata Suomi24 sivustolta ikivanhoja viestejä ja vastailla niihin, on ilmeisesti löytänyt tämänkin palstan. Tuo häirikkö ei katso viestin päivämäärää, vaan vastailee niihin kuin juuri kirjoitettuun. Joskushan tuollaisesta viestistä voi olla hyötyä, mutta tässä tapauksessa kysyjä sai asialliset vastaukset jo yli kymmenen vuotta sitten.
Hunsdwotti kirjoitti:
Niinkuin varmasti huomasit. Tuskin on enää kahdentoistavuoden jälkeen enää lukemassa tätä viestiketjua.
Jos kerran sinäkin sen huomasit, niin uskon että moni viisaampikin sen huomaa, näin ollen Tiina saa varmasti apua.
+Lisää kommentti
Jee, kiitoksia. Kannettava LP-soitin toimii jälleen.
Ilmoita
Hehkulamppu on luotettava ja halpa paristotesteri, jos vain Sinulla vain on sellainen. Harvasta kaupasta enää saa uusia. Juota siihen johdot. 2,5V 0,2A lamppu soveltuu 1,5V pariston arviointiin. Valon kirkkauden mukaan oppii arvioimaan pariston kunnon.
2 VASTAUSTA:
vittu oot kyllä ritva
peppuraiskaus6000 kirjoitti:
vittu oot kyllä ritva
Puhut ilmeisesti itsellesi
+Lisää kommentti
hyödytöntä paskaa opettelisitte elämmää
1 VASTAUS:
VoisitLopettaaItsesiKehumisen
+Lisää kommentti
Lisätään nyt hiukan vielä omia kokemuksia, kun kerran tuli aihe esiin.
Heti latauksen jälkeen mitattuna:
Laturista otettu NiMH-akku: 1,45V.. 1,49V (max. jännite kertoo jotain akun kunnosta)
Laturista otettu Li-akku: 3.7V tyyppi => n. 4.1V
3.6V tyyppi => n. 4.0V
Tyhjä NiMH: 1V
-jännitekäyrä lähes lineaarinen verrattuna jäljellä olevaan kapasiteettiin jopa aika lähelle
minimiä

Tyhjä Li: n. 3V, purkautuminen täysin tyhjäksi täytyy estää
-älä säilytä tyhjänä, sillä akku menee rikki jos sen jännite pääsee n. 2.6V:n alle..

Tuollaisia arvoja olen siis mittaillut, kun esim. puhelin sammunut kesken puhelun
virran puutteeseen. Ja tosiaan: viallinen akku on helppo todeta esim. kännykässä, jos virtaa on jäjellä pari pykälää, mutta soittaessa puhelin simahtaa. Se on ittestä kiinni, viittiikö sitä sitten käyttää kuinka(=ladata tiheämmin täyteen). Yleismittarilla siis mitata pitäisi vähintään 30s virtaa, riippuen kuormitusvastuksesta, jotta näkee akun kunnon - jos virta alkaa putoamaan alkaa akku olla vähintäänkin tyhjä. Itse ehkä mittaisin n. 15 ohmin vastuksella minuutin verran.
Ilmoita
Viisaida oodde
Ilmoita
mullaon paristo
sanko auton käytiin sillä?
1 VASTAUS:
Saat auton käyntiin, jos paristossa riittää tarpeeksi energiaa auton akun lataamiseen yhden käynnistyksen verran.

Autosta jos akku loppuu niin varavirtalähteeksi 10 kpl kainalossa lämmitettyä AA-paristoa sarjaan kytkettynä. Ne laitetaan auton akun napoihin kiinni lataamaan akkua. Latausjännite on riittävä ja virtaa löytyy ampeeri pari. Puolesta tunnista tuntiin latauksella voisi auto jo käynnistyä. Jos käynnistysmoottori ottaa 300 A niin viiden sekuntin käynnistys ei syö edes 0.5Ah varausta.

Kun 10 IKEA AA-pariston setti maksaa 2 euroa niin ei ole varavirtalähde hinnalla pilattu. Paristonpitimen tekee kepistä ja jeesusteipistä.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Yleismittari + paristojen testaus

Hei, minulla on yleismittari, jossa ei ole mitään erityista paristojen testausta. Saanko jotenkin mitattua yleimittarilla tavallisten AA ja AAA paristojen kuntoa. Eikö paristoja pitäisi jotenkin kuormittaa tms. että saisin mitattua paljonko niissä on "virtaa" jäljellä ?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta