Ruoka ja migreeni

tyttö 22v.

Minulla on ollut monia vuosia aurallista migreeniä, mutta en ole ihan varma mikä sen minulla laukaisee. Kohtauksia tulee joitakin kertoja vuodessa.

Tänä vuonna on ollu neljä migreenikohtausta ja kolme on tullut silloin, kun olen syönyt edellisenä päivänä jotain sellaista mitä en yleensä syö. Eli kerran söin sokerittoman jäätelön, joka oli makeutettu jollain maukeutusaineella, sitten kerran ruokaa, jossa oli liikaa chilikastiketta ja viimeksi liian voimakkaan makuista currykastiketta. Voisiko nuo laukaista migreenin? Vaikuttaako teillä jotkin ruoka-aineet migreeniin?

Vaihdoin myös kesällä e-pillerit renkaaseen, mutta mielestäni kumpikaan ei ole vaikuttanut migreeniin.

10

4617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dreidl

Useatkin ruoka-aineet on todettu laukaiseviksi tekijöiksi migreenissä. Toimivat eri ihmisillä eri tavoin, mutta mm. riisi, suklaa, natriumglutamaatti (eli siis aromisuolan tapainen aine), ja myös joskus soija on mainittu usein.
      Punaviini on aiheuttanut monille kohtauksen.
      Uskoisin tänne tulevan vielä lisääkin tietoa muilta palstalaisilta.

• SiiliII

Olen huomannut kaikenlaisia ruoka-aineherkkyyksiä. Takuuvarmin on joku uusista keinotekoisista makeutusaineista: asesulfaami K, aspartaami tai isomalti (light-limut, purukumit, light-mehut, light-jäätelöt, monet sokerittomat makeiset ja kevyt-jugurtit). Riittää, kun syö yhden jenkkipurkan ja jo särkee päivän, parin päästä pää useamman päivän.

Natriumglutamaattia voin syödä pieniä annoksia, esimerkiksi muutaman perunalastun. Isompi annos aiheuttaa migreenikohtauksen. Natriumglutamaatin välttäminen onkin jo taidetta: einestuotteet (pizzat, mikroruoat, makkarat, lasagneainekset), perunalastut, maustesekoitukset, marinadit, valmiskastikepussit.

Natriumglutamaatin kohdalla ongelmallista on, että joskus mainintana saattaa olla vain "arominvahvenne" - mikä lienee sääntöjenvastaista - ja voisin syödä huoletta esimerkiksi proteiinihydrolysaattia sisältäviä tuotteita. Niinpä epämääräisesti merkityt on pakko jättää hyllyyn.

Nämä lisäaineet on mainittu jo monessa migreeniä käsittelevässä lääketieteellisessä artikkelissakin.

Lisäksi olen huomannut, että etenkin lapsena sain päänsärkyjä käristetystä ruoasta, nakeista (neurologini kertoi pienen poikansa puhuneen "nakkipäänsärystä"), appelsiineista ja joistakin säilykkeistä, kuten purkkiherneistä. Nykyään tilanne on mielestäni näiden osalta selvästi muuttunut. Pahimpia ongelmia ovat nykyään epäsäännöllinen uni (liika tai liian vähäinen), stressi, syömättömyys tai kahvinpuute.

Harmi, että ruoka-aineherkkyyksiä on niin vaikea selvittää senkin vuoksi, että syömisen ja säryn välillä on yleensä "itämisaika". Itselläni meni vuosia, ennen kuin huomasin makeutusaineiden ja päänsärkyjen välisen yhteyden. Alkuperäinen kirjoittaja on ollut harvinaisen valppaana! =)

• Paula

Nakkipäänsärystä en ole ennen kuullutkaan, mutta mulla migreeni on pysynyt poissa jo 5 vuotta pelkästään sillä, että olen opetellut karttamaan noita glutamaattisapuskoja ja hiivauutteita yms arominvahventeita, kuten monenlaisia hydrolysaatteja jne. No, tuolla kerron lisää niistä, joten kopsaa ja liitä:

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/oireita.html

• tilulilulei
        Paula kirjoitti:

Nakkipäänsärystä en ole ennen kuullutkaan, mutta mulla migreeni on pysynyt poissa jo 5 vuotta pelkästään sillä, että olen opetellut karttamaan noita glutamaattisapuskoja ja hiivauutteita yms arominvahventeita, kuten monenlaisia hydrolysaatteja jne. No, tuolla kerron lisää niistä, joten kopsaa ja liitä:

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/oireita.html

Tosta laittamasi linkin lukemisesta saa päänsäryn...keltaista tekstiä mustalla pohjalla.

• migreenikko

Olen sairastanut migreeniä jo yli 20 vuotta. Onneksi kohtaukset ovat vähentyneet iän myötä.

Oman kokemuksen perusteella välttelen mm. voimakkaasti maustettuja ruokia (mm. chili, curry, pizzamauste ja muut kuivamausteet ylipäätänsä), sen sijaan tuoreyrtit ja valkosipuli eivät aiheuta migreeniä. Välttelen myös ruokia ja juomia, joissa on käytetty makeutusaineita tai arominvahvennetta, koska light-mehut ja erilaiset pussikeitot ovat aiheuttaneet migreeniä. Samoin kaksi kertaa olen juonut lasillisen punaviiniä (ei muuta alkoholia samalla kertaa) ja migreeni tuli! Jostain syystä myös huonosti kypsennetty ruoka (erityisesti pataruuat) ja uunissa tehdyt ranskalaiset saattavat myös laukaista migreenikohtauksen. Joissain yhteyksissä on mainittu, että suklaa ja juusto voivat myös laukaista kohtauksen. Itse syön niitä kohtuullisesti ja en ole huomannut yhteyttä niiden syömisessä migreeniin. Irtokarkeissa on myös jotain sellaista lisäainetta, että niitä syön yleensä vain muutaman, koska pienen pussillisen syönti yhden päivän aikana saattaa laukaista kohtauksen.

Mielenkiintoista, että yksi vatsaajista mainitsi jenkki-purukumin. Itse myös välttelen sitä, koska olen havainnut myös sen aiheuttavan migreeniä.

Kokemuksen kautta ruokavalioni on muodostunut sellaiseksi, että migreeni tulee yhä harvemmin. Ruokavalioni on hyvin simppeli, koostuu hyvistä ja puhtaista perusaineksista, pääasiassa kasvis- ja maitotuotteista sekä viljatuotteista.

• Migreeniä since 1980

Monet ovat maininneet makeutusaineet ja purukumit. Itsekään en voi makeutusaineita käyttää, mutta kokeilin täysksylitolipurkkaa eikä se ole aiheuttanut päänsärkyä. Täysksylitolipurkat ovat nimensä mukaisesti 100 % ksylitolilla makeutettuja eli muita tavallisesti purukumeista löytyviä makeutusaineita niissä ei ole.

• Nyt on hyvä

Mausteinen ruoka, jotkin lisä- ja säilöntäaineet aiheuttavat useilla kohtauksia.
      Myös alkoholi ja erityisestikkin (puna)viinit.

Pahasta ja herkästi laukeavasta migreenistä kärsivän olisikin suositeltavaa pitää ruokavalionsa "samana päivästä toiseen" -jos haluaa välttyä ikäviltä yllätyksiltä uusien ruoka-aineiden suhteen.

• punapaju

Minulla migreeniä aiheuttavat lihajalosteet. Siis makkarat, nakit ja leikkeleet. Myös sellainen natriumglutamaattivapaa kinkku.

• hankalavieras
        punapaju kirjoitti:

Minulla migreeniä aiheuttavat lihajalosteet. Siis makkarat, nakit ja leikkeleet. Myös sellainen natriumglutamaattivapaa kinkku.

Mulla on ruskea suklaa, (valkoinen siis käy, vaikka pahaa) ja alkoholi, jotka laukaisee. Eli siis kaakaopapu erilaisissa muodoissaan. Hatuttaa, kun esim ostin mansikkatuutin, keksiosuus oli vuorattu suklaalla, migreenihän siitä tuli. Sitä on joka paikassa, koitahan löytää vaikkaa proteinipatukka. Päällä lukee jukurttimansikka, ja kun avaat TADAA päällystetty suklaalla!
        Mun täytyy tarkasti huolehtia ateriarytmistä ja saatava kunnon ruokaa, esim. voikkarit ei auta.
        Kerran kyläpaikassa sain ohutta kasviskeittoa ja senkin valmistaminen kesti loputtomiin. Hirveä jysäri!

• migreeniä jo >30 v
        hankalavieras kirjoitti:

Mulla on ruskea suklaa, (valkoinen siis käy, vaikka pahaa) ja alkoholi, jotka laukaisee. Eli siis kaakaopapu erilaisissa muodoissaan. Hatuttaa, kun esim ostin mansikkatuutin, keksiosuus oli vuorattu suklaalla, migreenihän siitä tuli. Sitä on joka paikassa, koitahan löytää vaikkaa proteinipatukka. Päällä lukee jukurttimansikka, ja kun avaat TADAA päällystetty suklaalla!
        Mun täytyy tarkasti huolehtia ateriarytmistä ja saatava kunnon ruokaa, esim. voikkarit ei auta.
        Kerran kyläpaikassa sain ohutta kasviskeittoa ja senkin valmistaminen kesti loputtomiin. Hirveä jysäri!

on E621, jos glutamaattiherkkä, kannattaa lukea tuoteselosteet tarkoin. On jopa joissain juustoissa!
        Oma migreeni jota oli 3-4 kertaa viikossa, hävisi lähes täysin kun rupesin välttämään glutamaattia. Suolapähkinät on pahoja. Olen epäillyt että suola aiheuttaisi myös? Nitriitit ja sulfiitit säilöntäaineena myös saattavat laukaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3266
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1838
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1539
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1146
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe