AA:hanko?

Mutta_minne

Avasin netin hakukoneen. AA. Sieltä löytyy kaksi eri porukkaa. Nimettömät Alkoholistit ja Anonyymit Alkoholistit. Toisen sivujen osoite löytyy osoitteesta suomenaa ja toisen aasuomi!!!!

Mistä on kyse? Sivut näyttävät sisällöltään so tarjonnaltaan samanlaisilta. Mutta joku ero niillä on kait oltava, kun erillään ovat. Jos haen apua politiikasta tai uskonnosta puolueet ja uskonnolliset yhdyskunnat ovat selkeästi erotettavissa toisistaan. Mutta AA:ssa... Olen kuulut hallinollisista erimielisyyksistä. Mutta eivät kai ne niin suuria ole. AA:n kustannukset ja hallinto. Että niistä oikean riidan saisi aikaan. Varsinkin jos se riita nyt sitten sillä olisi selvä että ylläpidetään kahta organisaatiota!

Kertokaa. Näin sivulliselle tulee mieleen joku murrosikäisten pikkumukuloiden isä-äiti suhde. On omia hyviä mielipiteitä, mutta niiden taakse ei uskalleta mennä - tässä tapauksessa se tarkoittaa sitä, että omat sivut olisi reilusti toisesta erottuvat, vaan pidetään tiukasti äidin hameenhelmasta kiinni. Suomenaa - aasuomi, hellanlestas. Ei uskalleta näyttää väriä.

Olen kuullut, että AA:n jäsenmäärä olisi laskenut koko internetin olemassaoloajan, erityisesti 2000 luvulla. Joku on väittänyt, että vähentyminen johtuu ohjelmanne väärästä tulkinnasta osalla porukkaa. Ei takuulla johdu! Ei normaalijärkinen viitsi siihen edes tutustua, jos tarjonta on mitä on. Aasuomea suomenaata, josta tulee mileen vain poliittinen peli ja tarkoituksellinen halu hämätä ja yrittää saada itselleen jäseniä toisen kustannuksella.

Kumpi näistä kahdesta samanlaiselta vaikuttavasta on uudempi? Siihen porukkaan erityisesti syyttävä sormeni osoittaa. Olette tehneet hyvästä asiasta likaisen pelin.

37

5258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • strong_coffee

Kirjoitit:

Ei se kyllä nähdäkseni "sivullisia" ole aiemmin häirinnyt, jos palvelutarjonnassa on valinnan varaa. Mainitsemillasi porukoilla lienet tarkoittavasi AA-ryhmiä, joiden toiminta saattaa hyvinkin vaihdella, mutta toteuttavat kuitenkin ensisijaista tarkoitustaan; pysyen raittiina ja auttaen vielä juomisesta kärsiviä alkoholisteja saavuttamaan raittius.

"AA on miesten ja naisten yhteisö, jossa he jakavat keskenään kokemuksensa, voimansa ja toivonsa, voidakseen yhdessä ratkaista yhteisen ongelmansa sekä auttaakseen toisiaan tervehtymään alkoholismista".

"Ainoa jäseneksi pääsyn vaatimus on halu lopettaa juominen. AA:ssa ei ole mitään jäsenyyteen liittyviä velvoitteita, kuten jäsenmaksuja. Toimimme omavaraisina omien vapaaehtoisten avustusten pohjalta".

"AA ei ole liittynyt yhteen minkään aatteellisen, uskonnollisen, tai poliittisen suuntauksen, järjestön tai laitoksen kanssa. Se ei myöskään halua ottaa kantaa mihinkään kiistakysymykseen eikä asetu enempää puolustamaan kuin vastustamaankaan mitään".

"Ensisijainen tarkoituksemme on pysyä raittiina ja auttaa toisia alkoholisteja saavuttamaan raittius".

Edellä kuvatun määritelmän antoi Grapevine-lehti AA:sta.
      AA:n perusteos sanoo: "Meillä ei ole muuta tarkoitusta kuin olla avuksi". Siis auttaa niitä, joita asia koskee...

• Mutta_minne

Sehän nimenomaan ei häiritse jos palveluntarjonnassa on valinnanvaraa! Se on hyvä asia. En minä itseäni niinkään sivullisena pitäisi. Alkoholinkäyttöni alkaa tuntua ongelmalliselta ja ETSIN APUA saatavilla olevista vaihtoehdoista - myös muista kuin AA.

Eihän noiden sivujen asiasisällöissä mitään eroa näytä olevan. Siitä on kyse. Että miksi... Homma alko haiseen vahvasti.

Kyllä minä nuo lainauksesi löydän sieltä sivuiltakin. En minä mitään copy pastea pyytänyt.

Pyysin tietoa siitä, kuka kusettaa ja ketä. Kumpi on vanhempi suomenaa vai aasuomi. Selvää matkiimista toiselta ilmeisenä pyrkimyksenä hämätä. Eikö AA tunne normaaleja länsimaisia enemmistödemokratian pelisääntöjä?

En ihmettele, että AA:n jäsenmärä on laskussa. Joku aliarvioi meitä liikaa juovia ihmisiä. Kusettaa. Se karkottaa takuuvarmasti.

Hiljenen kun saan kuulla kumpi on alkuperäinen ts. vanhempi aasuomi vai suomenaa. Internet on nykyisin täynnä huijauksia ja tässä lienee taas kyse yhdestä.

• Mutta_minne kirjoitti:

Sehän nimenomaan ei häiritse jos palveluntarjonnassa on valinnanvaraa! Se on hyvä asia. En minä itseäni niinkään sivullisena pitäisi. Alkoholinkäyttöni alkaa tuntua ongelmalliselta ja ETSIN APUA saatavilla olevista vaihtoehdoista - myös muista kuin AA.

Eihän noiden sivujen asiasisällöissä mitään eroa näytä olevan. Siitä on kyse. Että miksi... Homma alko haiseen vahvasti.

Kyllä minä nuo lainauksesi löydän sieltä sivuiltakin. En minä mitään copy pastea pyytänyt.

Pyysin tietoa siitä, kuka kusettaa ja ketä. Kumpi on vanhempi suomenaa vai aasuomi. Selvää matkiimista toiselta ilmeisenä pyrkimyksenä hämätä. Eikö AA tunne normaaleja länsimaisia enemmistödemokratian pelisääntöjä?

En ihmettele, että AA:n jäsenmärä on laskussa. Joku aliarvioi meitä liikaa juovia ihmisiä. Kusettaa. Se karkottaa takuuvarmasti.

Hiljenen kun saan kuulla kumpi on alkuperäinen ts. vanhempi aasuomi vai suomenaa. Internet on nykyisin täynnä huijauksia ja tässä lienee taas kyse yhdestä.

AA syntyi Suomeen joskus -50 luvulla..
        Anonyymit/Bill W-läiset syntyi 1998..siinä
        vähän "osviittaa"..itse olen AA-n jäsen
        ja kotiryhmäni löytyy tästä luettelosta. http://lasso.greenspot.fi/varpunen/Sites/ryhma2001/action.lasso?-database=ryhmat2_.fp3&-layout=perus&-response=search.htm&-show elikkä Suomen AA-ryhmistä.

• ryyppymies

sanoit, että hyvästä asiasta on tehty likaista? No, täytyy sanoa sinulle hyvä ystävä, että ei kannata kuitenkaan saivarrella. Kyllähän AA ajaa hyvää asiaa. Sitä paitsi, alkoholistitkin ovat ihmisiä. Pitää muistaa, että vaikka viina jää pois kuvioista, niin eihän ne ajatukset ja elämä hetkessä muutu. Pitää muistaa myös, että eihän AA ole mikään "värväyslaitos". Ja jos joku raitistuu elämässään jotain muuta kautta, niin sehän on hieno asia sekin - vai mitä.

• Mutta_minne

Seli seli seli. Minä esitin kysymyksen. Jos tiedät siihen vastauksen miksi peittelet? Kumpi on vanhempi? Aasuomi vai suomenaa.

Vaikuttaako sinusta peli puhtaalta, jos apua harjoittavalle tarjotaan tuollaisia netistä tuttuja hämäämiskeinoja. Rahaa keräävät Sotaveteraanit ry ja Suomen sotaveteraanit. Mutta käyttötarkoitus on eri. Samaa kikka tuossa nimihäiriköinnissä.

• Joonatan*
        Mutta_minne kirjoitti:

Seli seli seli. Minä esitin kysymyksen. Jos tiedät siihen vastauksen miksi peittelet? Kumpi on vanhempi? Aasuomi vai suomenaa.

Vaikuttaako sinusta peli puhtaalta, jos apua harjoittavalle tarjotaan tuollaisia netistä tuttuja hämäämiskeinoja. Rahaa keräävät Sotaveteraanit ry ja Suomen sotaveteraanit. Mutta käyttötarkoitus on eri. Samaa kikka tuossa nimihäiriköinnissä.

Kait sulle on selvinnyt että suomenaa on vanhempi.Se siitä.!

• vee

vilpittömästi itsellesi apua ,niin samahan se on mistä sitä saat kunhan tulet autetuksi.

tosin tuo kysymys kyllä on provokaatioksi tarkoitettu ja kysyjällä on jo halutut vastaukset valmiina,haluaa vaan revitellä.miksiköhän?

minäkään en ymmärrä miksi kaikki saman asian puolella olevat eivät mahdu yhteiseen muotoon.löytyykö vastaus siihen,kun kysyy:kuka yhdistymisestä tulisi kärsimään?eli kuka hyötyi hajaannuksesta?ei ainakaan vielä juova tai jo raitistunut perusalkoholisti.
      silti raittiina tänään,kohta jo vuoden.

• Joonatan*

Mutta Nimettömät Alkoholistit on vanhempi, Suomessa hyväksytty AA-yhteisö,eli suomenaa.!

Tästä yhteisöstä erosivat, Anonyymit Alkoholistit,(Bill,W-n ystävät. ry)Jotka perustivat oman rakenteensa,joka myötäilee USA/Kanada rakennetta,mutta ei ole täsmälleen sama.(Kolmannen Perinnön menetelmä).Heillä on myös oma Palveluoppaansa.!Minä vasta tutustun siihen tarkemmin enkä osaa sanoa tästä kyseisestä oppaasta vielä mitään.("Älä nyt strong coffee kovin mua moiti")

Itse kuulun Nimetömiin Alkoholisteihin. Meillä on käytössä oma rakenteemme,jonka me olemme hyväksi havainneet.Joka on hyväksytty Suomen AA.n rakenteeksi maailmalla.

• Menoa

Tuonne Suomen AA:han. Sieltä löydät kaltaistasi seuraa...

• JOKO TAAS

Lopetakkaa toi aihe. Se ei hyödytä ketään ja sitä on vatvottu jo liian kauan.

• Tuntematon alkoholisti

Mietin tuossa, että jos haluat mennä Nimettömiin Alkoholisteihin ja heidän kokouksiinsa, on sinun mentävä Suomen AA:han. Sellaisiahan mielestäni ei muualla maailmassa oikein esiinny?

Kun menet Ruotsiin, joudut AA:han Ruotsissa tai kun menet Norjaan, joudut AA:han Norjassa. (AA, Anonyma Alkoholister i Sverige och i Norge)
      Kannattaa siis pysyä Suomessa ja Suomen AA:ssa, muuten joutuu Anonyymien Alkoholistien kanssa tekemisiin.

Kysyisinkin vahvalta kahvilta, että mitä ne tuntemattomat alkoholistit sitten olivat, kun heitä esiintyi 50-luvun Suomessa? Olivatko ne niitä alkuperäisiä aa-laaisia?
      Ja mikä on se vanhin AA? Onko sitä ollut ennen Suomessa kuin Amerikassa?

• Outi

1950 luvulla ei ollut internettiä! Alkuperäisen kysyjän kysymys on aiheellinen. Väitätkö että et tiedä Suomessa pääsee AA:n sivuille kahta tietä? Suomenaa ja aasuomi ovat ne sivut.

Internet on täynnä tällaisia toisilleen läheisiä nimiä jotka on laitettu sinne nimenomaan heikentämään alkuperäisten ja aitojen sivujen sanomaa. Esim. .mormonit.fi on mormoneiden virallinen kotisivu suomessa. .mormonismi.net on lähinnä uskonnon uhreille tarkoitettu sivu. jne. Näitähän löytyy vaikka miten paljon. Eittämättä tulee noista kahdesta mieleen sama. Tuskin viimeksi sivunsa tehneet niin amatöörejä ovat olleet etteivät tätä kikkaa tietäisi. Luulen, että he liikkettä sisältäpäin syödessään ovat jossain määrin onnistuneetkin. Ainakin täällä keskusteluissa saa lukea että AA:n suosio olisi laskenut netin yleistymisen myötä so. etenkin 1990 luvun lopulta jolloin väline tuli kaiken kansan saataville.

• Joonatan*

Ruotsissa toimii Suomenkielisiä ryhmiä.
        Kysymys-Mihin he roponsa lahjoitaa?

Entä Norjassa

Entä Gran Canaria-lla.?

Nythän on Suomesta ja Suomen.n AA.sta kysymys,ia vain "rakenteesta".Kyllä minä ainakin käyn milloin käyn, sen maan AA-ryhmässä missä milloinkin olen.Ei rakenne muuta tilannetta kun olen ulkomailla.Suomen AA.n rakenne vain ei ole samanlainen kuin jossain muualla,Mutta erinomainen näin "kotikutoiseksi",ja toimiva ratkaisu Suomessa.Näitä Suomen kaltaisia rakenteita on maailmalla vielä paljon,jotka toimivat,ensimmäisn perinteen hengessä.Ei outo maailmalla.!!

• tuupi
        Joonatan* kirjoitti:

Ruotsissa toimii Suomenkielisiä ryhmiä.
        Kysymys-Mihin he roponsa lahjoitaa?

Entä Norjassa

Entä Gran Canaria-lla.?

Nythän on Suomesta ja Suomen.n AA.sta kysymys,ia vain "rakenteesta".Kyllä minä ainakin käyn milloin käyn, sen maan AA-ryhmässä missä milloinkin olen.Ei rakenne muuta tilannetta kun olen ulkomailla.Suomen AA.n rakenne vain ei ole samanlainen kuin jossain muualla,Mutta erinomainen näin "kotikutoiseksi",ja toimiva ratkaisu Suomessa.Näitä Suomen kaltaisia rakenteita on maailmalla vielä paljon,jotka toimivat,ensimmäisn perinteen hengessä.Ei outo maailmalla.!!

AAAurinkorannikko lähettää rahaa tasapuolisesti Anonyymeille ja Nimettömille, eikä ota kantaa rakennerähinöihin Suomessa.

• kokenut

09-750200. Sieltä minä sain aikoinaan ryhmän osoitteen, kun silloin ei ollut vielä internettiä. Ryhmään päästyäni alkoholin juomisen tarve on häipynyt. Malttia ja ennakkoluulotonta mieltä! Tervetuloa joukkoomme!

• tätä osoitetta

www.webalcoholic.com

Vaihtelu virkistää.

• Reiska*

Asiallinen juttu! Väärinkäsityksen mahdollisuutta ei ole! Mahtavan olosta meininkiä. Tarkoitan erityisesti sitä kuvaa WA-palvelunne kokouksesta. Teillä taitaa mennä hyvin.

• veter_aani

Ottivat nuoret sällit minutki mukkaa, vaikka oon jo aika vanaha pieru. On reilua meininkiä ja oikeen sitä nuortuu. Ensin kävin jonku kerra vierailulla ja nyt oon iha täysvaltane jäsen siellä.

• Mutta_sinne

Eiku ole selvinynnä kumpi on vanhempi?Luulisin sen jo selvinneen Mutta_minnellekin ku miullekin on selvinynnä!

• UUSIN

AA aloittaa Huomenna la 15.10. Nurmijärvellä.

Ryhmän nimi on "Iso Kirja AA-ryhmä"

Siellä pääset heti aloittajan kokoukseenkin :)

Aina on toivoa, jos on halua...

• Raidemies Jokelasta

UUSIN:

Alkaa näyttää siltä, että mikään/kukaan ei enää pysty estämään AA:n rantautumista myös Suomeen!

Hyvä Suomi!

• ei tainnut olla
        Raidemies Jokelasta kirjoitti:

UUSIN:

Alkaa näyttää siltä, että mikään/kukaan ei enää pysty estämään AA:n rantautumista myös Suomeen!

Hyvä Suomi!

vielä syntynytkään,kun AA rantautui Suomeen.Kolleekasi Nellimöstä!Täällä ei ole kiirusta noissa raidehommissa.

• Olla
        ei tainnut olla kirjoitti:

vielä syntynytkään,kun AA rantautui Suomeen.Kolleekasi Nellimöstä!Täällä ei ole kiirusta noissa raidehommissa.

" R A I T I S " =)

• raitis.
        Olla kirjoitti:

" R A I T I S " =)

Olen raitis,tänään..

• Oikein
        raitis. kirjoitti:

Olen raitis,tänään..

Tuota nininerkkiä ei voi käyttää muut kuin "sheriffi" =)

Vai nellimön poika... heko heko keko...

• tulossa!
        Raidemies Jokelasta kirjoitti:

UUSIN:

Hyvä Suomi!

Hienoa. Vihdoinkin apu alkoholisteille. Jumalani on kuullut rukoukseni. Nyt meillä on toivoa. Aito AA on Suomessa! Enää ei ole pakko juoda tai raitistella hampaat irvessä.

• Joonatan*

Kyseinen ryhmä aloitaa toimintansa??Mahdollisesti Kalliolan yhteydessä olevassa rakennuksessa,epätietoinen pohjanmaalta kyselee??

• nybbis
        Oikein kirjoitti:

Tuota nininerkkiä ei voi käyttää muut kuin "sheriffi" =)

Vai nellimön poika... heko heko keko...

Sellainen musiikkikappale ole donhuonojen kuin Riidankylväjä?

• Soittaa
        Joonatan* kirjoitti:

Kyseinen ryhmä aloitaa toimintansa??Mahdollisesti Kalliolan yhteydessä olevassa rakennuksessa,epätietoinen pohjanmaalta kyselee??

Nimettömien AA:n auttavaan puhelimeen.

En muista osoitetta, mutta ei ollut niillä klinikoilla ainakaan...

• Simo
        Joonatan* kirjoitti:

MISSÄKÖ OSOITTEESSA?

TOIMINTANSA NURMIJÄRVELLÄ ALOITTAVAN AA-RYHMÄN OSOITE:
        Myllypolku 1, 01900 Nurmijärvi
        (Eniron 2005-luettelo; sivu 142, ruutu DD/07)

• tuollainen
        Simo kirjoitti:

MISSÄKÖ OSOITTEESSA?

TOIMINTANSA NURMIJÄRVELLÄ ALOITTAVAN AA-RYHMÄN OSOITE:
        Myllypolku 1, 01900 Nurmijärvi
        (Eniron 2005-luettelo; sivu 142, ruutu DD/07)

luettelo on?Eniron 2005-luettelo;124;ruutu DD/07??Vissiin se löytyy muualtakin?Onhan tuo ainakin tuossa viestissäsi.

• Simo
        tuollainen kirjoitti:

luettelo on?Eniron 2005-luettelo;124;ruutu DD/07??Vissiin se löytyy muualtakin?Onhan tuo ainakin tuossa viestissäsi.

Mikäköhän tuollainen?

Hienosti oivallettu.

• tuupi

Itse asiassa Anonyymit Alkoholistit ovat osa maailmanlaajuista palvelurakennetta. Siis se on lähempänä alkuperäista AA-Maailmanpalvelun viitoittamaa palvelurakennetta.
      Nimettömilla on omat juttunsa. Maailmanlaajuisessa palvelurakenteessa he eivät ole mukana. Vaan he perustavat toimintansa hallintomalliin, joka on peräisin ammattiyhdistysliikkeiltä. Siksi Nimettömien hallinnossa toimii johtajia.
      Molemmat toimivat raittiuden hyvksi tavallaan.
      Toiset perustavat toimintansa palveluun, toiset ylhäältä johtamiseen.

Huom. Nimettömien AA-johtajat ovat minut kirjallisesti erottaneet AA:sta. Koska rehellisyyteni toi heille tuskaa. Tuupi

• TakkuTakiainen

VOI VITTU , en osaa muuta sanoa!!! vasta kuluneen puolituntisen sisällä minulle on selvinnyt miten suomalaiset juntit ovat onnistuneet töpeksimään! Kyllä tuiedetään että suomalaiset ovat riitaisia pilkunnussijoita jne. mutta tää on jo yli >> 

• tavallinen alkoh.
        TakkuTakiainen kirjoitti:

VOI VITTU , en osaa muuta sanoa!!! vasta kuluneen puolituntisen sisällä minulle on selvinnyt miten suomalaiset juntit ovat onnistuneet töpeksimään! Kyllä tuiedetään että suomalaiset ovat riitaisia pilkunnussijoita jne. mutta tää on jo yli >> 

nuo/me alkoholistit olemme.joillakin pää on siinä kunnossa,että ainostaan täi liikkuu siellä.
        asialle ei voi mitään,joten hyväksytään tosiasia.

kun pysyy poissa riitelijöiden lähipiiristä ja keskittyy elämään juomatta,niin se lienee parasta.
        minun mielestä väärin ei voi raitistua. siitähän on kyse tavallisella alkoholistilla,vain pieni osa rettelöi.
        suotakoon se heille vaikka säälistä.kateellinenhan heille ei voi olla.

• kdrbhhh

Suuri johtaja ja iso kirja.

• TakkuTakiainen

googlettelin hieman muuta tietoa ja törmäsin tähän kinaan ja hetiperään linkkiin josta pitäisi selvitä paljonkin:

http://www.webalcoholic.com/selvaratkaisu/pdf/leppo.pdf

tiedän kyllä että useilla foorumeilla ei katsota hyvällä vanhan keskustelun pulpauttamista uudelleen pinnalle. Linkki on kuitenkin sen verran tärkeä että katsoin vastaamisen oikeutetuxi ja kirjoitin itselleni valtakirjan jolla lunastin itselleni oikeuden kirjoittaa tämä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe