Kattopaneelin maalaus?

mamma

Me siis haluttais maalata vanha kattopaneeli ja nyt mietitään miten pitäis toimia?

Paneeli on siis lakattu silloin kun talo valmistui 1950 ja sen jälkeen sille ei oo tehty mitään. Pitääkö meidän nyt ensin hioa koko katto ennen kuin se maalataan vai onko sellaista maalia joka pysyis ilman hiomista. Se paneeli kun on tosi kaposta ja siinä tietty on kauheesti uria ja se olis karmee työ kattoa kun on n 70m2.

Kaikenlaisesta tiedosta kiitollinen.

7

9597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simo suti

Puupaneelia, oletan? Ensin pesu maalipesulla, ja sitten maali pintaan. Ei mitään ongelmaa, kyllä se siinä hiomatta pysyy.

• Se Leena

Kannattaa muuten pesun jälkeen antaa paneelin kuivua muutaman päivän, ettei vain käy niin, että lautojen raot näkyvät tummana lautojen kuivuessa. Lämmitys kannattaa pitää päällä ennen maalausta, jotta laudat ravistuisivat mahdollisimman hyvin ennen maalausta em. syystä. Normaalistihan uudessa katossa suositellaan maalausta kertaalleen ennen asennusta.

• varauksella

Pesu liottaa epäpuhtaudet, jotka voivat esiintyä, varsinkin peruslatekseilla maalatessa, kosteusvaurion näköisinä laikkuina valmiissa pinnassa.
        Tuolla jatkossa onkin mainittu Super-lateksi, joka on varmasti mainio ratkaisu. Itse olen käyttänyt pohjaan alkydimaalia. Jehu tai Otex pohja/tartuntamaaleja, joiden päälle voi maalata esim. Ykköspohja:lla (täyshimmeä ja edullinen).

• pintaan

Me vedettiin suosituksesta valkoista Teknoksen SuperLateksia suoraan, ilman pesuja tai hiomisia. Se on hieno aine kun on vesiliukoinen mutta kuitenkin siinä on ainetta, joka tarttuu mihin vain, vaik peltiin. Sitä suoraan ja noin 3 kertaa ni lopputulos on hyvä. Olemme todella tyytyväisiä!

• mutta..

Niin, voihan sitä tehdä mitä vaan ja miten vaan, joskus jopa onnistuen..

Jos kyseessä on suht. puhdas ja rasvaton katto, niin varmaan onnistuukin, mutta mites ne oksat? Varmasti ne peittyy, mutta ettei vaan tulis läpi muutaman kuukauden/vuoden päästä?

Suunnitteilla mulla on sama homma (paneelina oksainen kuusi) En viitsi ilman oksien lakkausta edes kokeilla, menee vielä ketuille koko homma. Ja jos puhutaan rasvaisesta keittiön katosta, niin eikö pesu ole sentään aika pieni juttu hyvän lopputuloksen varmistamiseksi?

• Alb
        mutta.. kirjoitti:

Niin, voihan sitä tehdä mitä vaan ja miten vaan, joskus jopa onnistuen..

Jos kyseessä on suht. puhdas ja rasvaton katto, niin varmaan onnistuukin, mutta mites ne oksat? Varmasti ne peittyy, mutta ettei vaan tulis läpi muutaman kuukauden/vuoden päästä?

Suunnitteilla mulla on sama homma (paneelina oksainen kuusi) En viitsi ilman oksien lakkausta edes kokeilla, menee vielä ketuille koko homma. Ja jos puhutaan rasvaisesta keittiön katosta, niin eikö pesu ole sentään aika pieni juttu hyvän lopputuloksen varmistamiseksi?

vanhasta paneelista mistä ei ole pihkaa irronnut niin miksi siitä irtois maalauksen jälkeen??

• Marza

Meillä on jotain 70 m2 vuonna -80 lakattua mäntypanelia katossa, jonka olemme ajatelleet maalata ja menetelmä askarruttaa. Remonttimies suositteli hiomista, mutta pesu kuulostaa kyllä yksinkertaisemmalta hommalta.

Aattelimme maalata katon kiiltävällä alkydiöljymaalilla. Tarviikohan jotain tartuntapohjaa alle? Uskoisin että kertaveto muuten saattaisi riittää. Ei haittaa vaikka puun kuvio tai oksankohdat jäävät näkyviin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe