elikkä olen opiskelemassa yo-merkonomiksi, ensimmäistä vuotta, peruskoulusta tonne päädyin. eli nyt haluaisin kuulla että mitä te ootte tehny sen jälkeen kun ootte valmistunu? jatkanut opiskelua? missä siinä tapauksessa tai siis millä alalla? vai ootteko menny suoraan töihin? minne ja minkälaista palkkaa olette saaneet?
valmistuneet merkonomit
12
1223
Vastaukset
- tutkinnosta
Itse olen ylioppilas ja merkonomi. En kuitenkaan kaksoistutkinnon suorittanut, vaan luin kaksi erillistä tutkintoa; merkonomiopinnot päivällä ja ylioppilaaksi reaaleineen päivineen iltalukiossa. Nämä kaksi tutkintoa eivät siis minun kohdallani ole millään tavalla sidoksissa. Kolme vuotta tuohon meni.
Omalla kohdallani voin sanoa lukiosta olleen enemmän hyötyä?
Ai miksikö?
Koska se antoi laaja-alaisen käytännön teoriahyödyn. Englanti, äidinkieli ja reaaliaineet antoivat loistavat mahdollisuudet jatko-opintoihin.
Merkonomitutkinnon olin vähällä jo keskeyttää 1,5 vuoden opiskelun jälkeen, mutta luinpahan nyt kuitenkin. Omien havaintojeni perusteella 1 tai 2 meidän luokalta sai opiskelun jälkeen työpaikan koulutusta vastaavassa työssä. 4 opiskelijaa lähti jatko-opintoihin, joista 2 yliopistoon ja 2 AMK:hon. Suurin osa jatkoi elämää ihan normaalisti työttömänä tai jossain koulutusta vastaamattomassa työssä.
Merkonomitutkinto ei ole turha, mutta siltä puuttuu mielestäni suunta. Tuntuu, ettei siellä valmistu miksikään. Teoriatieto on puutteellista jatko-opintoihin ja vain suuntautuminen antaa jonkinlaisia valmiuksia, eikä sekään riittävästi.
Merkonomin vahvuudet liittyvät toimistoympäristön hallintaan. Monille lukion käyneille ja toisenlaisen koulutuksen saaneille tai kouluttamattomille ihan tavallinen toimisto kaikkine tietokoneineen ja tyypillisine ohjelmistoineen voi tuotta hankaluuksia. Merkonomi hallitsee nuo. - onnekas merkonomi
hei! itse valmistuin merkonomiksi viime keväänä, toimistopalveluista ja tietohallinnosta. eli toimistopuolen merkonomiksi. kesätöissä olin kaupan alalla, ja tällä hetkellä toimistotöissä koulutustani vastaavassa paikassa. palkka on työn vaativuuteen nähden jees, mutta liian vähän pidemmän päälle. työni on määräaikainen, ja päättyy ensi vuoden huhtikuussa. minulle se sopii, sillä aion jatkaa opiskelujani yliopistossa valtiotieteellisessä. moni varmasti nyt sanoisi, että luule vaan että pääset sisään tollasella palikkatutkinnolla, mutta niinhän se on että en varmasti pääse, ellen yritä. vaikka se alle 10 prossaa sinne otetaankin sisään, niin kuka sen määrittelee, että kaikki ovat seitsemän ällän ylioppilaita. kaksoistutkinnon suoritin ammattitutkinnon ohessa, ja kirjoitin aika alakanttiin, joka johtuu laiskuudesta, ei tyhmyydestä. lukematta C,C,A,A. tällä hetkellä olen onnellinen tästä työkokemuksesesta jonka saan, ja tyytyväinen siihen, etten valinnut pelkkää lukiota. ehkä olisin tällöin lukenut kirjoituksiin, mutta suuremmalla todennäköisyydellä istuisin nyt vuoden tekemättä mitään. porukoitten hoivissa. yliopistoon aion lukea, sillä siellä on valtsikassa ala, joka minua kiinnosti jo peruskoulussa, kiinnostaa edelleen, ja tulee kiinnostamaan aina. että näin täällä päin. hyvän valinnan teit :)
- Henna_
Olen itse toista vuotta yo-pohjaisena lukemassa merkonomiksi ja hyvältä vaikuttaa.
Monet peruskoulupohjaiset vaikuttavat taas aika levottomilta opiskelijoilta ja ihmetyttääkin, miten he jaksavat lukea itselleen kunnon paperit.
Heidän opiskeluilmapiirinsä ei tunnu tukevan
asioiden oppimista, mitä olen heidän tunneillaan joskus istunut.
Luulen siis, että pk-pohjaisten ja yo-pohjaisten työllistymisessä olisi eroa.
Esimerkiksi monessa työpaikassa vaaditaan hyvää kielitaitoa ja kauppiksessa luetaan kieliä todella vähän lukioon verrattuna (tosin taas hyvää sanastoa on tarjolla).- Henna_
Siis yo-pohjaiseksi merkonomiksi luet mutta
peruskoulusta tonne päädyit? Nyt en tajua.
(vastasin tuon edellisen vastauksen sitä
peruskoulupohjaisuutta ajatellen) - neitipieni
Henna_ kirjoitti:
Siis yo-pohjaiseksi merkonomiksi luet mutta
peruskoulusta tonne päädyit? Nyt en tajua.
(vastasin tuon edellisen vastauksen sitä
peruskoulupohjaisuutta ajatellen)eli otin yhdistelmä opinnot, eli luen merkonomi tutkinnon sekä kirjoitan pakolliset aineet lukiossa ja siten kirjoitan myös ylioppilaaksi.. :)
- Anonyymi
neitipieni kirjoitti:
eli otin yhdistelmä opinnot, eli luen merkonomi tutkinnon sekä kirjoitan pakolliset aineet lukiossa ja siten kirjoitan myös ylioppilaaksi.. :)
Se ei ole yo-pohjainen merkonomi! Yo-pohjainen merkonomi, jos sellaista sanamuotoa halutaan käyttää, tarkoittaa että on yo jo ennen merkonomiopintojen aloittamista.
- harakka
Olen valmistunut asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkonomiksi ja jatkanut heti sen jälkeen opiskelua ammattikorkeakoulussa, jatko-opiskelu oli suunnitelmissa jo silloin kun päätin mennä kauppikseen.
Amk:sta valmistuttuani olen ollut enimmäkseen pätkätöissä, jonkin aikaa myös työttömänä. Kaupan alan töissä en ole ollut merkonomiksi valmistumisen jälkeen vaikka olen niitäkin hakenut, mutta muissa asiakaspalveluhommissa kyllä.
Mielestäni merkonomin koulutus on antanut ihan hyvän pohjan ainakin jatko-opiskeluja ajatellen. Ainoastaan ne kieliopinnot ovat olleet sellaisia mitä olen lukion käyneiltä kadehtinut, mutta voisihan ne suorittaa vaikka aikuislukiossa. Muutenkin olen vähän opiskelun jatkamista ajatellut.- Anonyymi
vittu mikä työtön retardi. Onko 20 vuotta jo täyttynyt työttömänä kenties mennyt kodittomaksi?
- tuleva merkonomi (yo-puoli)
että merkonomi oppii suunnilleen samoja asioita kuin tradenomi et jos haluaa kaupalliselle vielä merkonomitutkinnon jälkeen ni kauppakorkeaan sitten vaan! itse ajattelin että jos haen ammattikorkeaan seuraavaksi, niin suuntaudun muulle alall.e. Tykkään tosi pal alasta, mut tradenomiks lukemaan on kauheen vaikee päästä ja se voi olla aika kypsyttävää käydä niitä samoja asioita uudestaan läpi.. :/ loppujen lopuks työpaikan saaminen on kiinni siitä millainen ihminen on luonteeltaan, varsinkin asiakaspalvelutyössä! Ja siks onki epäreilua mitn pal enemmän tradenomeja arvostetaan verrattuna merkonomeihin! Siis esimerkiksi pankkialalle otetaa nykyään melkein vaan tradenomeja.. Mutta, elämä on.
- tuska
yliopistosta tradenomeja??? eieiei.
"...haluaa kaupalliselle vielä merkonomitutkinnon jälkeen ni kauppakorkeaan sitten vaan!"
sinne kuule kävelet vaan, merkonomitutkinnon jälkeen xD
- Anonyymi
Reatrdimmaksi touhusi ei voisikaan enää mennä senkin työtön pummi nytjyn olet 45 oletko vieläkin työtön
- Anonyymi
Kaverini Eetu Latvala on ollut merkonomina nyt puolivuotta ja kyllä huomaa aivojen pikaisen mädäntymisen. Myös huumeiden käyttö ja käytettyjen alushousujen osto on lisääntynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.764026- 1613513
- 533129
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1911905- 271737
- 441736
- 231734
- 571684
- 191587
- 181571