Mitä merkitsee, kun kysytään esim. tuleeko lomittamaan?! TÄRKEÄÄ MINULLE! MItä siis on tämä "lomittaminen"!? Auttakaa kiltit ihmiset!!!
Lomittaminen!? APUA!
11
3570
Vastaukset
- ...
häh... siis esim. että tilan isäntä kysyy:tuletko lomittamaan? No sitä tarkoittaa että sitten se isäntä lähtee lomalle/pitää lomaa ja sinä tuuraat/olet sijainen/lomitat...
- karjanomistaja
Hei!Lomittaminen=ainakin täällä pohjanmaalla karjanhoitoa(ruokinta jalypsäminen).Siis mitä eläimiä maatilalla mahtaa olla,niiden hoitoa sillä aikaa ,kun maanviljelijä on itse lomalla tai sairaana.Vuodessa karjan omistaja saa 23-24pnä vuosilomaa,joksi aikaa hän tarvitsee lomittajan voidakseen pitää sitä lomaa!Sairaudenaikana tarvitsee myös lomittajaa,sillä ilman häntä ei ole sairaslomaakaan.pitää itse tehdä työt.vaikka olisit kuinka kipeä.
- hetkellä
olen tälläkin hetkellä sairaslomalla, mutta kun ei ole lomittajaa joudun itse tekemään työt.
Paljon helpompaa on "sorvin" äärestä lähteä sairaslomalle, ei ole sataa päätä hoidettavana.
Ei se ole eläimen vika että ne on hoidettava, oli sitten kipeä tai ei.
- "Ei koskaan enää"
Käytännössä se työ voi olla melkeinpä mitä vaan. Mitä nyt laki sallii. Palkka on ihan mitätön ja sontaa saatat saada naamallekin välillä (tämä on totta) ja pahimmillaan sinua vahditaan kun teet töitä. Mikään ei riitä ja lomittajaa odotetaan tekemään paljon ylimääräistä työtä mikä ei ole rutiinihommaa ja joskus voidaan sanoa että pitää päivä olla tilalla kun isäntäväki lähtee johonkin, vaikka vahtimassa kipeää eläintä. Tai lapsia. Palkkaa ei niiltä tunneilta tule. On positiivistakin, esim. kun on vasikoita niin tuntui joskus mukavalta niitä paijata ja syöttää. Mutta sitten taas tuli joku elukka kipeäksi, jos väsynyt tilanpitäjä on kotona niin vielä haukkuu lomittajan. Että jos eläimiä haluat katella niin kyllä niitä voi varmaan käydä katsomssa jossain, ei kannata lomittaa sen takia!
Minä olin lomittajahommissa, mutta lopetin "hyvän sään aikana". Vaihdoin alaa ja sain mukavemman työn ja paremman palkan. Ei enää sontaa eikä sairaita eläimiä. Ei enää sitä oloa kun lihakset koko ajan kipeät. Olen vieläkin sidottu työhön, mutta en sentään niin sidottu kuin lomittajana koko vuorokauden. Eikä minua ole tultu vahtimaan vielä kertaakaan kun teen töitä. Vaikka lomittajana ollessani ei siihen ollut syytä. Hyvät tilanpitäjät jätti minut eläinten kanssa ja luotti.
No nämä nyt ovat vain minun kokemuksia. On hyviäkin tiloja, mutta ei ne jää mieleen niin kuin huonot paikat. Lomittajan palkka on liian pieni verrattuna rasituksiin tiloista riippumatta. Tosiaan rahan saa helpommallakin ja eläimiä voi ihastella muutenkin.
Minä olin lähellä menettää terveyteni lomitustöissä.- Äpyli.
Miten olit menettää terveytesi? Opiskelen juuri parhaillaan lomittajaksi. Tuntuu tosiaankin, että pitkiä päiviä ja ylimääräisiä töitä tulee kylkiäisinä. Mutta kuitenkin eläimet antavat niin paljon.
Myöskin minusta tuntuu, että naisilta odotetaan yhtä paljon työtä (aika ja laatu) kuin miehiltä. Monet isännät ovat sanoneet, että luonnistuu miehiltäkin siivoaminen, leipominen ja lasten hoito. - ex-lomittaja
Äpyli. kirjoitti:
Miten olit menettää terveytesi? Opiskelen juuri parhaillaan lomittajaksi. Tuntuu tosiaankin, että pitkiä päiviä ja ylimääräisiä töitä tulee kylkiäisinä. Mutta kuitenkin eläimet antavat niin paljon.
Myöskin minusta tuntuu, että naisilta odotetaan yhtä paljon työtä (aika ja laatu) kuin miehiltä. Monet isännät ovat sanoneet, että luonnistuu miehiltäkin siivoaminen, leipominen ja lasten hoito.Lomittajilla on usein:
- rasitusvammoja
- selkä- ja niskakipuja
- ihottumia
- höme/pölykeuhko
- tapaturmaperäisiä vammoja jotka aiheutuneet eläimen tai vaarallisessa paikassa työskenneltäessä
Muista, mitään mikä vaikuttaa vaaralliselta, et suostu tekemään vaikka isäntä tai emäntä kuinka käskisi. Ilmoitat siitä työsuojeluihmiselle lomatoimistolla joka käy tekemässä tarkastuksen tilalla ja antaa toimenpideehdotukset turvallisuuden parantamiseksi.
Itselläni kävi tapaturma eläimen kanssa, menin nuorena ja kokemattomana isännän käskystä sonnin karsinaa putsaamaan ja sonni otti ja pisti sarven polvesta läpi.
"ei se mitään tee" ei paljon lohduttanut kun ambulanssissa sairaalaan menin. - helvi
Äpyli. kirjoitti:
Myöskin minusta tuntuu, että naisilta odotetaan yhtä paljon työtä (aika ja laatu) kuin miehiltä. Monet isännät ovat sanoneet, että luonnistuu miehiltäkin siivoaminen, leipominen ja lasten hoito.miulle eläimistä tuli ajan kuluun työvälineitä,enkä enää nauttinut työstä eläinten parissa.Lopetin.
Nyt vain nautin eläinten seurasta ja naapurin lehmät ovat rapsutettavana tämän tästä.
Omat elukat tosin aiheuttavat välillä hiustenrevintää...... - Heluna
Kyllä lomittaja sentää pääsee paljon helpommalla kuin isäntäväki navetalla.
Mietihän nyt vaikka typpäivien määrää vuodessa. Lomittajalla on lomapäiviä vaikka kuinka paljon verrattuna talon väkeen.
Ja kaikki muu työ joka tehdään karjanhoidon lisäksi jota lomittaja ei tee.
Rehujen teko,rehujen siirto, rakennusten kunnostukset, siivoukset,lannanajo, navetan pesu, ympäristön siivous ja ruohonleikkuu, laitumien teko,EU-paperihommat, eläinten kirjanpito, siemennykset,tarkkailu, yms yms. ja vaikka kuinka paljon muita hommia joita lomittaja ei tee eikä kuulukkaan tehdä. Ja lomittajalle laitetaan hommia niin paljon valmiiksi kuin vaan voi tehdä etukäteen. - lomit
Heluna kirjoitti:
Mietihän nyt vaikka typpäivien määrää vuodessa. Lomittajalla on lomapäiviä vaikka kuinka paljon verrattuna talon väkeen.
Rehujen teko,rehujen siirto, rakennusten kunnostukset, siivoukset,lannanajo, navetan pesu, ympäristön siivous ja ruohonleikkuu, laitumien teko,EU-paperihommat, eläinten kirjanpito, siemennykset,tarkkailu, yms yms. ja vaikka kuinka paljon muita hommia joita lomittaja ei tee eikä kuulukkaan tehdä. Ja lomittajalle laitetaan hommia niin paljon valmiiksi kuin vaan voi tehdä etukäteen.Vaihda ihmeessä lääkitystä !!!
- lomit
Äpyli. kirjoitti:
Myöskin minusta tuntuu, että naisilta odotetaan yhtä paljon työtä (aika ja laatu) kuin miehiltä. Monet isännät ovat sanoneet, että luonnistuu miehiltäkin siivoaminen, leipominen ja lasten hoito."Myöskin minusta tuntuu, että naisilta odotetaan yhtä paljon työtä (aika ja laatu) kuin miehiltä. Monet isännät ovat sanoneet, että luonnistuu miehiltäkin siivoaminen, leipominen ja lasten hoito."
Tottakai odotetaan yhtäpaljon naisilta ja miehiltä. Jos olet yksin tilalla töissä, niin kyllä ne samat hommat on tehtävä on sitten mies tai nainen.
Ja lomitukseen kuuluu normaalit päivittäiset työt" Eli jos karsinat pestään tai lehmät harjataan päivittäin normaalistikkin, niin silloin ne kuuluu myös lomittajalle. Mutta esim. navetan vuosipesu tai ikkunoidenpesut ei kuulu.
Ja jos on sijaisapu-lomitus niin silloin taas saattaa kuulua myös edellämainitut, ja niistä pitää sopia lomatoimiston kanssa. - nupa*
Heluna kirjoitti:
Rehujen teko,rehujen siirto, rakennusten kunnostukset, siivoukset,lannanajo, navetan pesu, ympäristön siivous ja ruohonleikkuu, laitumien teko,EU-paperihommat, eläinten kirjanpito, siemennykset,tarkkailu, yms yms. ja vaikka kuinka paljon muita hommia joita lomittaja ei tee eikä kuulukkaan tehdä. Ja lomittajalle laitetaan hommia niin paljon valmiiksi kuin vaan voi tehdä etukäteen.Ajatteleppas asiaa tarkemmin! Musta on eriasia lähteä työhön vieraan hommiin ja kytätä jatkuvasti kelloa, kun olla työssä kotona! Ei auta talvipakkaset ja tuiskut,on vaan päästävä kulkemaan auraamattomia teitä. Tiesitkö että lomittaja joutuu ajamaan 4 työmatkaa päivässä, vaikka vieraaseen kuntaan. Ja kiitoksena haukut: "eipäs lomittaja tehnyt tuotakaan"
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956798- 1591996
- 1131658
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551208Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢481074Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991035Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6957Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41899