Hei kaikki. Minulla on meneillään uskonnollinen kriisi. Olen välitilassa, siirtymässä entisestä johonkin uuteen, joka on vielä muotoutumassa. En ole koskaan kokenut buddhalaisuutta täysin minulle sopivaksi tieksi, mutta viime yönä sain spontaanisti sellaisen unen, jossa jostain sain sellaisen varman ajatuksen, että minun pitää alkaa palvomaan "sinistä buddhaa", että se on minulle eteenpäin johtava tie.
En tiennyt mitään mistään sinisistä buddhista tai minkälaisia ne voisivat olla. Olen kyllä joskus kuullut että tiibetinbuddhalaisuudessa on jotain eri värisiä buddhia, mutten ole opiskellut niiden symboliikkaa.
Osaisitteko kertoa, mihin uneni "sininen buddha" voisi viitata?
Koetin etsiä internetistä ja kirjahyllyni hakuteoksista. Lähimpänä ajatusta sinisestä buddhasta tuntui olevan Bhaishajyaguru, sini-ihoinen "lääkäri-buddha". Tämä voisi olla se buddha joka puhui minulle viime yönä, ottaen huomioon että olen viime aikoina kärsinyt paljon fyysisiä kipuja, käynyt niiden vuoksi terapiassa ja toivonyt kovasti parantumista pitkäkestoisista vaivoistani.
En kuitenkaan tiedä buddhalaisuudesta kovinkaan paljon, joten ajattelin kysyä mitä muuta tulee mieleen? Mikä voisi olla "sininen buddha"?
Koetan etsiä myös muista uskonnoista erilaisia parantavia jumalia tai jumalia joihin liitetään väri sininen, mutta kaikki vihjeet ovat tervetulleita.
t, Nielijä.
Mikä on sininen buddha?
12
1484
Vastaukset
- Hirviä demoni
Juu - "perinteisen buddhan" muotoinen mutta väriltään sininen Buddha on juuri tuo Bhaishajyaguru.
Toisaalta voisi se olla myös Vajradhara. Ja jos kyseessä on nelikasvoinen useakätinen tapaus, niin sitten vaikka Heruka.
Mutta "vaivaishistoriasi" takia kyseessä lienee Bhaishajyaguru, kuten itsekin epäilit. Ihan hyvä temppu Buddhalta. :D- jike
Joka uniaan uskoo se varjoaan pelkää.Kaikki buddhat sikiää Perkeleestä ei mitään eroa.Varo uskomasta uniisi ja varsinkaan tälläisiin.Äläkä usko mitä neuvoja saat näiltä buddhan palvelioilta.Lue ennemmin raamattua niin löydät tien rakkauden Jumalan Jeesuksen tykö.Hän pelastaa sinun sielusi helvetiltä ja saat ilon ja rauhan sydämeesi jo tässä ajassa.Sitähän sydämesi odottaa.
- emil i lönneberga
jike kirjoitti:
Joka uniaan uskoo se varjoaan pelkää.Kaikki buddhat sikiää Perkeleestä ei mitään eroa.Varo uskomasta uniisi ja varsinkaan tälläisiin.Äläkä usko mitä neuvoja saat näiltä buddhan palvelioilta.Lue ennemmin raamattua niin löydät tien rakkauden Jumalan Jeesuksen tykö.Hän pelastaa sinun sielusi helvetiltä ja saat ilon ja rauhan sydämeesi jo tässä ajassa.Sitähän sydämesi odottaa.
onko jollain kristityllä rauha sielussa? ei ainakaan siltä vaikuta!
- Joukahainen
Dorje chang: http://www.bks.cz/thangky/dorje_chang.html
Dorje chang on mielemme perimmäinen totuustila (Dharmakaya) vailla minkäänlaisia rajoitteita kuten väriä, muotoa, kokoa jne. Se on aina läsnä oleva potentiaali, joka mahdollistaa kaiken tapahtumisen. Perimmäisen tietämättömyytemme (ei pelkästään älyllisen) johdosta emme tunnista sitä vaan elämme illuusiossa, jossa käsitämme subjektin (Dharmakaya,mielen perimmäinen totuustila), objektin (mielen avaruuden vapaa leikki) ja tapahtuman niiden välillä olevan erillisiä (mielen spontaani ilmeneminen).
Parantajabuddha (Sangye menla) löytyy mm. täältä:
http://www.helsinki.fi/~papinnie/sangyemenla.html
Parantajabuddhan ja hänen meditaationsa avulla voimme motivaatiostamme riippuen joko lieventää ja poistaa omia (fyysisiä) kärsimyksiämme, kehittää myötätuntoamme poistamalle myös muiden olentojen kärsimykset tai tähdätä suoraan valaistumiseen eli mielen luonnon tunnistamiseen huomaamalla meditaation ja voimakkaan luottamuksen kautta, että oma mielemme ja parantajabuddha ovat olennaisesti yhtä.
p.s. Buddhat eivät tarvitse palvomista vaan ovat olentojen ystäviä. Tiibetinbuddhalaisuudessa buddhia ei nähdä ulkoisina jumalina vaan mielen täysin kehittyneinä tiloina. Ainoa asia, mikä erottaa nykyisen tilamme heistä on se, että he ovat meditoineet meitä enemmän taitavien opettajien johdolla. - spaceman
Hei Nielijä. Ensinnäkin onneksi olkoon, mielestäni uskonnolliset kriisit ovat pääsääntöisesti hyviä asioita - ne tuovat positiiviseen suuntaan vievän muutoksen.
Luulen, että unessasi esiintyvä hahmo saattoi olla Buddha Akshobya. Akshobya on yksi viiden Buddhan mandalassa esiintyvä Buddha. Viiden Buddhan mandala taas on tiibetinbuddhalaisuudessa esiintyvä järjestelmä, jossa valaistuminen jaetaan viiteen osatekijään - energiaan, kauneuteen, rakkauteen, luottamukseen, vapauteen. Näitä jokaista valaistumisen ominaisuutta edustaa oma Buddhansa, ja jokaisella näistä Buddhista on omat tunnusmerkkinsä, mm. oma luonnon elementti, eläin ja väri.
Luottamuksen Buddhan Akshobyan väri on siis sininen, elemetti vesi ja eläin elefantti. Akshobya muuntaa tietämättömyyden viisaudeksi peilinkaltaisella tietoisuudellaan, joka heijastaa kaiken sellaisena kuin se on, lisäämättä tai poistamatta kokemuksesta mitään. Akshobya menee suoraan asioiden ytimeen. Lisätietoa Akshobyasta ja viiden Buddhan mandalasta löytyy suomeksi mm. Vessantaran kirjasta Viiden Buddhan mandala.
Kuva Akshobyasta:
http://www.andyweberstudios.com/d_akshobya.html- Nielijä
Kiitos. Tämä on mielenkiintoista. Akshobya tuntuu hyvinkin siltä, että saattaisi olla etsimäni sininen buddha. Otan selvää asiasta.
- Samantabhadra
Nielijä kirjoitti:
Kiitos. Tämä on mielenkiintoista. Akshobya tuntuu hyvinkin siltä, että saattaisi olla etsimäni sininen buddha. Otan selvää asiasta.
Se voisi olla myös alkubuddha Samantabhadra:
http://www.tibetantreasures.com/pics/ttmerch/beer/samantabhadra.jpg
Samantabhadra (dharmakaya-dharmakaya) on tärkeä alkubuddha nyingma-linjassa, kun taas Vajradhara (dharmakaya-sambhogakaya) on kagyu-linjan alkubuddha. Molemmat ovat sinisiä. Mutta sinisiä buddha-aspekteja on lukemattomia, esim. Vajrapani, Khorlo Demchok jne. - Nielijä
Samantabhadra kirjoitti:
Se voisi olla myös alkubuddha Samantabhadra:
http://www.tibetantreasures.com/pics/ttmerch/beer/samantabhadra.jpg
Samantabhadra (dharmakaya-dharmakaya) on tärkeä alkubuddha nyingma-linjassa, kun taas Vajradhara (dharmakaya-sambhogakaya) on kagyu-linjan alkubuddha. Molemmat ovat sinisiä. Mutta sinisiä buddha-aspekteja on lukemattomia, esim. Vajrapani, Khorlo Demchok jne.Juups. Katsonpa tuonkin.
Mutta haen sellaista buddhaa jota tunnetusti olisi oikeasti ja tiedetysti nimitetty "siniseksi buddhaksi", eli pelkkä sininen ihonväri ei tässä tapauksessa mielestäni riitä. Käsitin, että ainakin Aksobhyaa on todella kutsuttu siniseksi buddhaksi, ja että se sininen on siinä myös rinnasteinen niiden muiden viiden buddhan mandalan buddhien väreihin. Toisinsanoen jos on viisi buddhaa, joilla on kaikilla eri väri, niin se niistä joka on sininen, on enemmän "sininen buddha" kuin sellainen buddha, joka vain sattuu olemaan sininen, mutta joka ei ole rinnasteinen muunvärisiin buddhiin.
Tajusitko tuosta mitään? :-)
Tilasin kirjan siitä viiden buddhan mandalasta nyt ensialkuun. Mutta tutkin vielä muitakin mahdollisuuksia, ja aion ylipäätään hieman perehtyä siniseen väriin ja erilaisiin sinisiin jumaluuksiin.
Hyvä kysymys on myös, että onko jotain yhdistävää tekijää siinä, miksi tietynlaiset buddhat ovat sinisiä ja toiset eivät ole, eli mikä yhdistää lukuisia erilaisia sinisiä buddhia. Kenties se asia olisi mielenkiintoinen tietää suhteessa saamaani ilmoitukseen "sinisestä buddhasta", noin kokonaiskuvaa katsoakseni.
- mä vaa
Välitilaa eli bardoo on kaikki tila, oli sitte syntymä ja kuolema välisistä bardoista, kuolema ja syntymä välisistä bardoista tms. kyse.
Ohan se viksuu jos ismon lailla huomaa et kriisistä kriisiin vaan eikä mitään pysyvää siinä välis, vois esmeks ismodiggari topu huomauttaa.
Mua nykyään vaan ärsyttää mytologisointi ja liika viisastelu, joten sanon, että perusmeditaatiois sininen on se väri jota hengitetään ulos. En tiijä miks. Punanen sisään, sininen ulos, valkonen jossai siin välis. Ei aavistustakaa miks.
Buddhalainen mytologia on fuulaa siinä ku mikä tahhaan mytologia. Ja buddhalaisten ite pitäs ekaks tästä huomauttaa, että vitun kettu eli viissataa onnen vuotta, et se joka tuomitsee, tuomitsee itsensä, ja et koko homma ylipäänsä on vaan aivan liian yksinkertainen. Ainakin mulle monimutkaiselle aatoshautomolle.
Nii ja Nielijä, jos magiasta mitään ymmärrän, niin Tahtoa tai Päätöstä, kun se on kerran tehty, älköön sen jälkeen sekoitettako toivomalla ja takertumalla lopputulokseen. Hommat hoituu itekseen, mut vain jos niitä ei rupee häirihteen esmeks toiveajattelulla ynnä muilla kiintymyksillä. - Nielijä
Kiitos vastauksista. Tutkittuani erilaisia ehdottamianne buddhia, minusta tuntuu, että Aksobhya on niistä varteenotettavin, ja se joka todennäköisimmin puhuisi minulle juuri tällä hetkellä. Aksobhyaan liittyvä symboliikka tuntuu minulle hetipaikalla täysin ymmärrettävältä ja selkeältä, hänen edustamansa psyykkinen kehitys olennaiselta juuri minulle ja juuri tällä hetkellä elämässäni.
Lisäksi Aksobhya on aidosti "sininen buddha", koska viiden buddhan mandalassa tehdään tietoisesti viiden eri buddhan väririnnastus.
Seuraavaksi täytyy perehtyä tarkemmin tiibetinbuddhalaisuuden syntyhistoriaan ja mitä tämän kaiken takana on. Täytyy miettiä millä tavoin otan tämän jutun omakseni. En ollut suunnitellut alkavani varsinaisesti tiibetin buddhalaisuuden harjoittajaksi, enkä tiedä onko se tarpeellistakaan, mutta jotenkin tämä juttu täytyy sulattaa, koska sen verran hyvin kolahti tuo sininen buddha.
Olkoon tämä opiksi muillekin kuin itselleni. Usein kannattaa panna merkille hassutkin unet tai oivallukset, joissa ei ensikuulemalta ole mitään järkeä. Joskus voi nähdä unen asiasta, josta ei tiedä ennalta yhtään mitään, mutta joka kun sitä alkaa tutkia, paljastuukin ensisijaisen tärkeäksi. Näin ne jumalat meitä opastavat, täytyy vain pitää silmät ja korvat auki ja tutkia kaikki ennenkuin tuomitsee jonkin asian yhdentekeväksi.
Nimittäin olisin hyvin saattanut ajatella että en minä ole sellainen ihminen jota kiinnostaa sininen buddha, että tämä oli vain vilkkaan mielikuvitukseni tuottama aivopieru. Useinhan aamuisin jää unesta jokin hassu mutta hyödytön ajatus päähän pyörimään, jotka on tottunut sitten hylkäämään yhdentekevinä. - ccorpion
Moi Sulle etsiskelijä.
Olen iloinen että olet etsijä mutta surullinen että etsit totuutta väärästä suunnasta.
Ole ystävällinen ja ota oikea Raamattu käteesi ja aloita lukemalla Johanneksen Evankeliumi, olen varma että sieltä voit ammentaa elävää elämän vettä jokaiselle päivälle .
Siitä löytyy sun uneenkin vastaus.
Ymmärräthän että Jeesus kuoli ristillä myös sinunkin edestä että sullaki olis iankaikkinen elämä.mä TIEDÄN YLI 25 V. kokemuksella et se toimii oikeesti.- Nielijä
Enhän minä epäilekään kristinuskon toimivuutta. Tiedän miltä Jumalan armo tuntuu ja mitä se tekee. Siksi myös tiedän, että se tie jota minä kuljen on yhtä hyvä ja väkevä. Tärkeämpää kuin mitä jumalaa rukoilee tai millä nimellä omaa uskontoaan kutsuu, on kulkea omaa tietään, tehdä asiat oikeassa järjestyksessä ja toimia tehokkaasti, ja tietysti korvat höröllä jumalten johdatusta kuunnellen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047