Takuu huolto

Näin pääsi käymään..

Omistan Trans Sportin vm 1999. Olen auton toinen omistaja. Auto huollettu ensimmäisen omistajan toimesta säännöllisesti merkkiliikkeessä. Minä myös jatkoin tätä perinnettä ja olen huollattanut autoni merkkiliikkeessä. Viimeisin huolto tehtiin 165000 km kohdalla. Nyt autolla ajettu n 170000 km.
Autoni vaihdelaatikko on muutaman kerran pitänyt ääntä vedossa ja niinpä kyselin, että mistä moinen voisi johtua muutamalta tutultani. Ja huomasin, että tällä palstallakin joku oli kohdannut moisen ongelman.

No kaikkien ensimmäinen neuvo oli öljyn vaihto laatikkoon.. No minä katselin tuossa huoltokirjaa ja sen mukaan laatikon öljy vaihdetaan 165000 km huollossa, joten arvelin, että vian täytyy olla muualla, koska olihan autoni käynyt em. huollossa.

Asia selvisi tässä eilen päivällä, eli autooni ei ollutkaan vaihdettu huollossa laatikon öljyjä, jostakin syystä!! Eikös näihin merkkiliikkeen huoltoihin pitäisi pystyä jollakin tavalla luottamaan???

Onko näillä liikkeillä minkälainen vastuu tällaisissa asioissa. olen ymmärtänyt, että autom. laatikko on aikaslailla tarkka juuri tästä öljyn laadusta/määrästä. Mitäs jos tästä syystä laatikko olisi/on rikkoutunut.

Perskeles

3

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chevy63

      Mulla 1998 Chevyssä vaihdettiin merkittyä aiemmassa huollossa laatikon nesteet ja normaalisti seurataan välihuolloissa nesteen hajua ja väriä.

      Varmistapa, ettei autoon ole tehty tuota vaihtoa vaikkapa 150tkm kohdalla?

      Millaista ääntä se sun laatikko pitää ja missä tilanteessa tarkalleen?

      • Ääni oli kiihdytyksen aikana kuuluvaa vihellystä ja laatikko vaihtoi vaihteita paukauttamalla. Ensimmäinen kerta tapahtui kärriä vedettäessä, toinen kerta normaali ajossa. Tämän jälkeen sitä en ole havainnut. Kärriä olen vetänyt ohjeen mukaan 3:s vaihteella.

        Huoltokirjaan tätä aiempaa öljynvaihtoa ei ole ainakaan merkattu.

        Mitäpä mieltä sinä olet tästä merkkiliikkeen vastuusta?? Olen ymmärtänyt, että laatikon öljyn määrä ja laatu on todella tarkka.


      • Chevy63
        jpm112 kirjoitti:

        Ääni oli kiihdytyksen aikana kuuluvaa vihellystä ja laatikko vaihtoi vaihteita paukauttamalla. Ensimmäinen kerta tapahtui kärriä vedettäessä, toinen kerta normaali ajossa. Tämän jälkeen sitä en ole havainnut. Kärriä olen vetänyt ohjeen mukaan 3:s vaihteella.

        Huoltokirjaan tätä aiempaa öljynvaihtoa ei ole ainakaan merkattu.

        Mitäpä mieltä sinä olet tästä merkkiliikkeen vastuusta?? Olen ymmärtänyt, että laatikon öljyn määrä ja laatu on todella tarkka.

        Niinhän sen pitäisi olla, että merkkiliikkeen huoltoon pitäisi voida luottaa. Mutta enemmän taitaa voida luottaa siihen tuttuun huoltomieheen, oli sitten merkkiliikkeessä tai ei. Siihen joka sanoo mitä oikeasti on tehty.

        Näissä samoissa autoissa on imusarjan tivarissa tyyppivika ja saattaa alkaa jossain vaiheessa vuotamaan. GM on myöntänyt asian ja siitä on korjausbulletiinikin, mutta kaikkialla maailmassa kuluttaja sen rempan itse maksaa jos kohdalle osuu ja takuuaika on täynnä.

        Jos laatikko ei ole myöhemmin oireillut ja pelaa ongelmitta, nestemäärä on normaali eikä neste haise palaneelle ja ole mustunuta, en menettäisi yöunia. Vaihdata vaikka nyt ne öljyt. Chevy ei ainakaan mun tietojen mukaan ole ihan niin tarkka kuin Vojaakkeri noista laatikon nesteistä, mutta kannattaa silti olla tarkkana. Itse tarkistan parin viikon välein laatikon nesteiden tason ja laadun ja vaihdatan tarvittaessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .

      Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      2825
    2. Sofia seukkaa miljonäärin kanssa matkustellen ympäri maailmaa

      Hän on tavannut toivomansa läsnäolevan mihen ja kohta Sofiast tulee ussperheen äiti. Toivottavasti kohta saamme vauvauut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      918
    3. Ukraina romahtamassa, Hallitus hajoamassa.

      Samaan aikaan kun ukrot on rintamalla alakynnessä, niin maan hallitus on hajomassa.
      Maailman menoa
      290
      881
    4. Millaisia ihmisiä ovat murhaajat: Ari Ossi Petteri Suorsa ja Tiina Pia Susanna Seppänen.

      18-vuotias Adeliina Lehtinen surmattiin raa’alla tavalla syksyllä 2022. Hänen murhastaan tuomittiin elinkautiseen 40-vuo
      Oulu
      4
      861
    5. Loukkaa se, jos sinä väität mun etsivän jotain rahamiestä

      Vtustako minä sinun rahoista voisin tietää silloin tai nytkään. Rakastuessa kuvittelin että olet varmaan joku tukityölli
      Ikävä
      147
      851
    6. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      784
    7. Pikku Liedon pelkoa lietsova ja rikoksia tehtaileva katujengi

      Mistä kaukaa tulevat Liedossa riehuvat katujengiläiset?. Turun Varissuolta tai Pernosta? Nykylukutaidolla selviää, kun t
      Lieto
      38
      771
    8. Toivokasta torstaipäivää

      Hyvää huomenta ihanille ihmisille. 🌞🍁☕😊❤️ Kauniit syyskelit jatkuu. On hyvä olla lomalla. 🌞
      Ikävä
      161
      767
    9. Pikku apulaiset

      E B ja J E levittää väärää informaatiota Olavintoimintakeskuksen kaupasta. Kuka tai mikä ryhmä tästä hyötyy. Ovatko iha
      Sysmä
      64
      754
    10. Olet vallannut ajatukseni.

      Haluaisin tutustua sinuun paremmin ja lähentyä kanssasi. Tuntuu, että joka päivä kun sinua näen, saat minut hämilleen, s
      Ikävä
      29
      705
    Aihe