Taas yhden hämmentyneen kysymys aikidosta.
Miksi aikidon atemit usein tehdään löysästi,
osoittamalla, ilman todellista "aikomusta?
Olen nähnyt joidenkin sensei-tasolla olevien
tekevän ateminsa hyvin epäagressiivisesti, i-
käänkuin vain pehmeästi osoittaen mitä voisi
tehdä.Onko edellä mainittu siis, aikidon ta-
pa tehdä ateminsa?
Poikkeuksena voisi kuitenkin mainita Nishio-
senseistä nähty videoclippi,jossa Nishio teki
ateminsa todella nopeasti,terävästi ja tehok-
kaasti(en ole edes jujutsupuolen tyyppien näh-
nyt tekevän atemiansa yhtä täsmällisen tehok-
kaasti).
Poikkeaako aikidon harrastajien käsitykset
atemista niin suuresti,että ero näyttää
olevan yhtä suuri kuin yöllä ja päivällä?
Oliko Nishio ymmärtänyt aikidon idean vää-
rin,kehittäessään käytännöllisen ja tehok-
kaan näköistä aikidoa?
Aikidon atemit?
2
1155
Vastaukset
- Teemu
----> Atemi kuuluu olennaisena osana Aikidoon. Varsinkin kauemmin treenanneiden tulisi tietää/osata vartalotekniikan atemit.
Mutta kuten lajeja, myös ihmisiä on erilaisia, jolloin vastaavasti eri henkilöiden harjoittelu näyttää erilaiselta vaikka tehtäisiin samaa tekniikkaa. Ja, kuten kaikissa lajeissa, toiset ovat taidokkaampia fyysisesti, toisten voimavarat piilevät filosofisella puolella.
Edesmenneen Nishio Sensein Aikido korostaa atemeiden merkitystä eritääin positiivisella tavalla.
Teemu - tuhat75
ovat todellakin osa aikidon tehtävistä tekniikoista. Perusideana ne ovat lähinnä vain antamassa varsinaiseen vartalotekniikkaan syvyyttä. Ja kun atemeja esim. reeneissä käytetään tehokkaasti siinä samalla opitaan suojaamaan itseään ja liikkumaan oikein. Itse ainakin kun treenaan niin jaksan kyllä rangaista harjoitusvastustajaa hänen tekemistään virheistä. Atemin ei tarvi olla mitenkään luja lyönti, vaan pieni näpäytys vaikka jalkojenväliin jos tekniikan tekijä vaikka seisoo väärin vastustajaan nähden. Ja muutenkin se voi olla vain märkä hikinen haiseva kämmen (emmentaali) joka lasketaan vastustajan naamalle :o)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733684Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92011Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1351226
- 1071108
- 1091075
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886