Haibarbi

Ällistynyt

Olin eräässä eläinkaupassa, jossa katselin haibarbeja.Kysyin myyjältä minkäkokoisen akvaarion ne vaativat ja hän vastasi parinsadan litran riittävän hyvin ja, että haibarbeja olisi hyvä olla noin viisi.....Minulla on noin kahden ja puolensadan litran akvaario,mutta epäilen vahvasti! Ovathan haibarbit parvikaloja,mutta eivätkö ne kasva jopa 30 senttiseksi??Naurettavaa toimintaa...

5

1854

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aqua2002

Voisit kertoa liikkeenpitäjälle, että ottaa selvää kaloista, joita myy, eikä vain arvaile. Tuollaisesta liikkeestä itse en ostaisi mitään. Jos alkaa puhumaan, jostai tukusta tulleista papereista, niin voit ystävällisesti valaista, että tukku vain toimittaa, eivätkä tiedä juuri mitään kaloista. Monesti myös virheitä kalojen nimissäkin.

Kasvavat jopa suuremmiksikin kuin 30cm. Ovat vilkkaita kaloja ja siksi akvaarion koko on lähemmäksti tuota 500 litraa kuin 200 litraa. Tarvitsevat siis uimatilaa, jota 200 litrainen ei pysty tarjoamaan.

Tästäkin opimme, että parempi ottaa itse selvää kaloista, kuin luottaa myyjään - ellei ole asioinut pitemmän aikaa samassa liikkeessä ja tuntee myyjän.

• Rääkky

Väitän edelleen että haibarbille sopivampi allaskoko on tuhannesta litrasta ylöspäin - se on äärimmäisen vilkas ja suuri kala.

http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum21/HTML/001379.html

Tiedän että on vallan ikävää linkittää kilpailevan foorumin tekstejä mutta oleellisen tiedon ollessa kyseessä kukaan tuskin häviää- ainakaan kala ei häviä.

• haibarbi

Kyllä! Haibarbit kasvavat 30-40cm pitkäksi. Mulle sanottiin eläinkaupassa, että tummaleväplekonkin voi laittaa 200 litraiseen!! En kuitenkan vastustanut kiusausta, vaan ostin tummaleväplekon ja 2 haibarbia 200 litraiseen. Ajattelin, että kun kasvavat, ostan isoman akvaarion, ja sinne sitten 3 haita lisää :D

• ;))

Joo, sun kannattaisi samantien hankkia se 800-1000 litrainen, sillä edellämainitut kalat kasvavat vauhdilla. 200 litrainen on jo 15cm haibarbille auttamatta liian pieni. Edes nuorina ei kannata kaloja laittaa liian pieneen, sillä kasvu voi häiriintyä ja tästä sitten tulee sairauksia ja vammoja, kuten ihmisillekin. Haibarbille VÄHINTÄÄN 2m pituutta ja 60cm leveyttä.

Kannattaa lukea vähän ja hankkia kokemusta, ennen kuin muita neuvoo hankkimaan 200 litraiseen kyseisiä kaloja. Tuollainen kauppiaskaan ei ole kovin hyvä tietolähde, rahanahne eläinrääkkääjä. Kaloja ei ikinä saa hankkia hetken mielijohteesta kaupassa, vaan etukäteen pitää selvittää, mitä on hankkimassa. Kala ei ole karkki, se on elävä olento. Siksi se pitääkin hannkia harkiten, eikä kuten irtokarkit. Kannattaa mennä seuraavalle sivustolle ja opiskella ihan rauhassa: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=63330&start=0

• Jokkerix

Haibarbit ovat parvikaloja ja niille sopiva akvaario on mahdollisimman suuri esim, 1000 l ylöspäin. Aina kun hankkii akvaariokaloja kannattaa miettiä, että mikä kala sopii omaan kotiakvaarioon. Tälläisiä jättiläiskaloiksi kasvavia lajeja kannattaa yleensä välttää ja valita pienenmpiä kaloja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      116
      1487
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      50
      960
    3. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      146
      764
    4. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      746
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      676
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      626
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      617
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      59
      596
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      558
    10. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      119
      535
    11. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      500
    12. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      488
    13. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      488
    14. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      55
      478
    15. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      477
    16. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      118
      466
    17. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      457
    18. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    19. Miksi jätit vastaamatta mies

Silloin kauan sitten 😔
      Ikävä
      42
      420
    20. Kuollut teini Kajaanissa

Kuulemma sellaista huhua liikkeessä?
      Kajaani
      4