LESTADIOLAINEN TORPEDOI ELÄMÄÄNI

VOI EI...

Minulla on ongelmia naapurissani asuvien lestadiolaisten kanssa. He ilmeisesti luulevat olevansa maailman täydellisimpiä ihmisiä, vaikka todellisuudessa ovat melko kaukana siitä. Kauheimpia ovat heidän lapsensa, jotka ovat ystävystyneet omien lasteni kanssa. He ovat jossain vaiheessa oppineet katsomaan meillä televisiota, vaikka sanoin, ettei sellainen sovi, kun vanhemmat eivät pidä. No jossain vaiheessa nämä lapset ovat jotenkin liimautuneet televisioon. Heitä on vaikea erottaa siitä. Kerran lestadiolaispoika läimäytti hysteerisesti omaa poikaani naamalle, kun tämä sulki television ja oli lähdössä ulos. Keskustelin asiasta heidän vanhempien kanssa, jolloin he sanoivat, että meidän ei ylipäätänsäkään tulisi altistaa heidän lapsiaan tuollaiseen syntiin. Onko siis minun tehtäväni kytätä heidän tekemisiään, he ovat kuitenkin lasteni ystäviä.

Mutta en voi ymmärtää sitä liimaantumista. Siinä katoaa kaikki muu ympäriltä, eikä maailmaan enää mahdu muuta kuin se televisio. Ja kaikki on muka meidän vika. Saisivat kyllä itsekin katsoa paremmin lastensa perään, mutta kun niitähän on niin paljon, että...

Lisäksi naapurimme kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä kuin me. Todellisuudessa ovat kaukana siitä. Heidän lapsensa suffailevat netissäkin ties millä sivuilla, sanoivat omat lapseni. Sitten kun mainitsin tästä asiasta, niin vanhemmat sanoivat, ettei tarvitse levitellä tuollaisia valheita lapsistamme. Minulla ei ole mitään lestadiolaisia vastaan, ja tunnekin monia oikein mukavia lestadiolaisia, mutta naapurimme ovat oikeasti hännän huippu. Ei se, että on lestadiolainen, tee ihmisestä toista parempaa.

92

31813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai ei

      tekstisi ei tunnu kovinkaan myötämieliseltä,vaan kuvastaa omaa typeryyttäsi ja katkeruutta heitä kohtaan.

      • Ehkä SINÄ nolasit itsesi

        Tyhmä vastauksesi ei paljonkaan asiaa auttanut!
        Ketjun aloittajan kirjoitukseen sanoisin, että kyllä lapsista näkee miten heillä kotona kasvatetaan ja kasvetaan: kun ei sallita tv:n katseluakaan kotona, niin tietysti lapset naapurissa liimautuvat siihen.
        Ja vaikka vanhemmat kuinka olisivat lestadiolaisia ja yrittäisivät kaikkensa, niin eivät he lopultakaan pysty lapsiaan kaikelta muulta maailmalta suojelemaan, kun eivät pysty monet muutkaan! Mutta on todella ulkokultaista esittää ja sanoa ulospäin tosiuskovaista, jos sen varjolla ollaan kotona leväperäisiä ja annetaan lasten esim. surffailla kielletyillä sivustoilla netissä.
        Tuppaa olemaan kaikenlaisten uskovaisten helmasynti tuo ulkokultaisuus ja tekopyhyys....
        Pane mukulat seuraavan kerran pihalle, kun tuppaavat teille telkkua töllöttämään tai vie lupamaksulappu naapurin isännälle! Katsotaan miten sitten käy.


      • ´jljlgfjsgjsldjgl
        Ehkä SINÄ nolasit itsesi kirjoitti:

        Tyhmä vastauksesi ei paljonkaan asiaa auttanut!
        Ketjun aloittajan kirjoitukseen sanoisin, että kyllä lapsista näkee miten heillä kotona kasvatetaan ja kasvetaan: kun ei sallita tv:n katseluakaan kotona, niin tietysti lapset naapurissa liimautuvat siihen.
        Ja vaikka vanhemmat kuinka olisivat lestadiolaisia ja yrittäisivät kaikkensa, niin eivät he lopultakaan pysty lapsiaan kaikelta muulta maailmalta suojelemaan, kun eivät pysty monet muutkaan! Mutta on todella ulkokultaista esittää ja sanoa ulospäin tosiuskovaista, jos sen varjolla ollaan kotona leväperäisiä ja annetaan lasten esim. surffailla kielletyillä sivustoilla netissä.
        Tuppaa olemaan kaikenlaisten uskovaisten helmasynti tuo ulkokultaisuus ja tekopyhyys....
        Pane mukulat seuraavan kerran pihalle, kun tuppaavat teille telkkua töllöttämään tai vie lupamaksulappu naapurin isännälle! Katsotaan miten sitten käy.

        Kyllä myös heitä on ymmärrettävä! Kaikilla omat elämäntavat jos ei se salli tv:tä niin ei ole teidän asia!


      • onneksi en lesta!

        itsekeskeisiä paskoja ne on,luulevet olevansa niin vitun pyhiä ja hyviä.kusettajia ne kaikki on.


      • Maila ilman hiuksia

        Joo meillä on ongelma muutettiin Hyvinkäälle ja naapurit on joukkoa vanhoollislestaadiolaiset. Seinänaapuri alittaa päivän harjoitukset 08.00- 20.00 välisenä aikana. Mekstavat tömistävät jne.. selityksiä alkoi löytymään niin pois päin. ja heiltä ei kuulu ääntä, he elää normaalisti!??
        Tuohon on vaikea suhtautua oikein , kun uutta tenavaa pukkaa lisää..ja aikaisempien perään ei katota.
        Haluavat elää sovussa jat tulla vastaan missä että sais elää kuin pelossa!
        Mitä tehdä kaksi häätöä on hoidettu norm. aaleille mekastajille ?


      • weqrweewweewe

      • 365489

        Olet selkeesti lesta. Tekstisi tyyli kertoo sen justiinsa! Lestoissa on just tuo paha vika, että ne kuvittelee että kaikki on kateellisia niille kun heillä on olevinaan oma taivaspaikka varattuna ja käytös on sen mukaista; ylimielistä ja alentavaa.

        "Taivaan portille päässyt mies tapasi Pietarin. Taivaanportilla oli monta ovea. Pietari esitteli mitä minkäkin oven takana on. Tultuaan taas yhden oven kohdalle hän kuiskasi että nyt pitää olla hiljaa. Mies ihmetteli miksi. Pietari vastasi, että siellä on lestadiolaisia ja he kuvittelevat että he ovat täällä ainoita... =DDD


      • 365489
        365489 kirjoitti:

        Olet selkeesti lesta. Tekstisi tyyli kertoo sen justiinsa! Lestoissa on just tuo paha vika, että ne kuvittelee että kaikki on kateellisia niille kun heillä on olevinaan oma taivaspaikka varattuna ja käytös on sen mukaista; ylimielistä ja alentavaa.

        "Taivaan portille päässyt mies tapasi Pietarin. Taivaanportilla oli monta ovea. Pietari esitteli mitä minkäkin oven takana on. Tultuaan taas yhden oven kohdalle hän kuiskasi että nyt pitää olla hiljaa. Mies ihmetteli miksi. Pietari vastasi, että siellä on lestadiolaisia ja he kuvittelevat että he ovat täällä ainoita... =DDD

        Siis tarkoitin tietenkin nimimerkin "vai ei" -kirjoitusta


    • martti vain

      Vaikea todellakin puuttua tuohon niiden tv-touhuun. Minun puolestani saavat kyylätä sitä niin paljon kun hluavat, vaan vanhemmat eivät varmaan tykkää hyvää.

    • tv:n katselu

      Oon itekki huomannu saman koskien tämän lahkon aikuisia.Lahkon aikuiset nyt ei ihan liimaudu televisioon vierailuilla,mutta kovasti näyttää kumminkin kiinnostavan.Älä ota paineita asiasta,jos eivät ite osaa kakaroitaan pitää erillään televisiosta niin omapa on asiansa,ja jos ne teillä katsoo sitä riesaksi asti niin ei muuta kuin töllöstä virta pois,sinä oot määrääjä omassa asunnossas.

      • mmm

        moi.. olen puoliksi lessu mutta meillä on vaan 9 lasta.. meillä ei ole telvisioa mutta tietokone kyllä on.. en ole uskovainen mutta olen silti lessu.. meillä on ihan normaali uskonto siis kirkko uskonto..


    • itse huolia

      ei se ole sinun asia huolehtia naapurin lapsista. sehän on selvä että joka kodissa on televisio. mikäli naapurin lapset ei saa katsoa sitä niin se on naapurin ongelma. LL:lla on omat säännöt jotka luulevat oikeaksi. ei ne ole sen parempia ihmisiä kuin sinä. mulla on ollut niitä myös naapureina.

    • sirkka t.

      Yrittäväthän ne vanhemmat niitä pitää kotona vielä jollain tavalla aisoissa, vaan siksi ne yleensäkin muuttavat kotoa pois nuorina, kun ovat kotona koko elämänsä olleet niin sanotusti tossun alla.

      Naapuriini muutti oikein mukavia lestadiolaistyttöjä, tiedän heidän olevan vanhoillislestadiolaisesta perheestä. Näyttipä tuolla tv olevan päällä ja meikkipussit auki, kun viettivät tyttöjen iltaa ja olivat lähdössä juhlimaan. Eikö siinä mitään pahaa ole. Mutta että kostautuu myöhemmin tuo vanhempien yritys tehdä lapsistaan oman ihanteensa mukaisia.

      • olevinaan...

        Niin hyviä ihmisiä,ettei ns.tavallinen ihminen ole mitään heidän silmissään.Yleensä näiden lapset leikkivät,seurustelevat vain samaan uskoon kuuluvien kans.Huvittaa seurata "sivusta"miten ollaan niin hyviä ja hartaita,just niin kuin joku tuossa sanoi et ulkokullattuja!!huh...lapset pidetään kurissa mut entäs kun lähtevät maailmalle?(jos nyt lähtevät)niin silloin ehkä se elämä alkaa.ps.ja ovat kovia arvostelemaan tavallista porukkaa,on aikaa,kun ei ole sitä televisiotakaa...häiritsemässä.


      • Mina77

        Luuletko tosiaan että jos tyttöjen vanhemmat on lestoja niin lapset on myös. Näin ei taida olla näiden tyttöjen kohdalla koska heillä oli meikkejä ja tv. He ovat luopuneet uskostaan ihan varmasti!!! Niin minäkin tein silloin tosi nuorena kun koin että tämä uskonta ja mikään muukaan ei ole mun juttu!! Eli en tosiaan ole lesta vaikka vanhempani ovat!!!!!!


      • esikoislesta-...
        Mina77 kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että jos tyttöjen vanhemmat on lestoja niin lapset on myös. Näin ei taida olla näiden tyttöjen kohdalla koska heillä oli meikkejä ja tv. He ovat luopuneet uskostaan ihan varmasti!!! Niin minäkin tein silloin tosi nuorena kun koin että tämä uskonta ja mikään muukaan ei ole mun juttu!! Eli en tosiaan ole lesta vaikka vanhempani ovat!!!!!!

        niin, siis mikä ihme on että jos meikkaat et voi olla lestadiolainen. Siis olet todella ulkokullattu ja typerä. Aivan sama kuin sellaiset naiset jotka käyttävät sinistä ripsiväriä pääsevät taivaaseen.

        Itse olen lestadiolaisperheestä kotoisin. meikkaat ja niin meikkaavat useat muutkin, mutta meissä meikkaavissakin on niitä tosi uskovaisia.

        On totta että lestadiolaiset pitävät itseään parempina ihmisinä vaikka eivät sitä ole.

        Ja tuohon telkkariasiaat niin kyllä naapurin rukoilevaislapset joilla ei ollut telkkaria oli aina meillä kyttäämässä sitä tv:tä. Ja meillä se tv oli vaan piilossa kaapissa teiltä ulkokullatuilta lestadiolaisilta, joita ei usko kiinnosta vaan se ulkokuori ja ulkoinen siveellisyys.


    • hieman järkyttynyt

      Mielenkiintoinen juttu. Nimittäin vaimolla on sama liimautumisilmiö. Itse kutsun sitä hypnotisoitumiseksi (kuvaa täysin tilannetta). Ei ole lestadiolainen, mutta ei ole lapsena saanut katsoa telkkaria. Sai joskus ihan raivareita, kun esim. draamassa jotain roolihenkilöä kohdeltiin kaltoin. Nykyään rauhoittunut, onneksi.

      Siis antakaa lastenne katsoa (kohtuudella) telkkaria!

      • ....................

        hggwöä,vml hegrquiweioqkö bbdv vvmn,,.-


    • outoa

      Sama tilanne. Naapurin lapset,siis "lestikset", olivat jatkuvasti vierailulla katsomassa televisiota. Emme itsekään kovin paljon katsoneet tv:tä,mutta poikamme, jonka ikäisiä naapurin lapset olivat, oli ahdistunut tilanteesta.Ehkä on niin, että perhe ajatteli, että se on meidän synti, eikä heidän, kunlapset katsoivat meillä tv:tä. Muutimme paikkakuntaa ja olimme onnellisia hetken aikaa.Kuitenkin naapurimme on nykyisin 12-henkinen lestisperhe, mútta perheemme ei aio aloittaa samanlaista vierailusysteemiä ja vuosi on mennyt hyvin, Olemme vai hyvänpäivän tuttuja.

    • minttu

      Se on totta mistä kirjoitat että lestadiolaiset luulevat olevansa parempia.
      Ensinnäkin he voivat tehdä mitä tahansa,vaikka valehdella,television katselua tai netissä surffailua,ei se lestadiolaisuskossa ole väärin,mutta lestadiolaisia ihmisiä kohtaan nurjia käytökseltään,koska "muut"ei ole heidän uskoansa,niin kaikkea saa tehdä ei-lestadiolaisia kohtaan vaikka lyömällä toista naamalle ja läimäyttämällä,mutta omiansa siis lestadiolaisia kohtaan he ovat kuin "enkeleitä".

      Lestadiolaisten keskuudessa tv:n katselu on syntiä ja siksi teidän naapurin lapset tulevat teille katsomaan televisiota ja toki lestadiolaisten lapsista tuntuu mukavalta kun voi katsella televisiota teillä kun heidän kotonaan se ei ole sallittua.
      Olen sitä mieltä että kaikki mikä on sallittua vaikka netissä surffailu "sopimattomilla sivuilla"mutta jos siitä huomauttaa joku ei-lestadiolainen niin se on heidän mielestään valehtelua.
      Se voi olla niin että lestadiolaisilla on niin suuret lapsimäärät,ettei lapsia ehditä kasvattaa ja heillä on vapaa kasvatus.

      Olen samaa mieltä kanssasi olipa lestadiolainen tai mikä muu uskovainen se ei tee ihmisestä parempaa.

      • sinä

        päästät ne sisälle? Sano että leikkikää ulkona. En minäkään päästä tänne jos en jaksa naapureita kattella. On sullakin ongelma.:)


    • Reijo.

      Uskonto tekee ihmiset aivan hulluiksi. Normaalia suuremmat häpyhuulet uskovaiset tulkitsivat aikoinaan noidaksi ja polttivat roviolla. Eikö tämä jo kerro hyvin miten vaarallisia uskovaiset ovat. Karttakaa uskovaisia.

      • Remedes

        Herraisä, kartatko esim kaikkia ruotsalaisia, jos joku ruotsalainen on tappanut Anna Lindhin.
        Yleistäminen, jos joku on typerintä, mitä maailmassa voi ikinä olla.

        Itse en koe tarpeelliseksi kartella työpaikalla olevia uskovaisia, sillä en koe tilannetta uhkaavaksi. Hyvin rauhallisia ja tunnollisia työntekijöitä he yleensä ovat.

        Silloin, jos joku uskovainen tyrkyttää uskoansa, niin se ei ole kivaa yhtään.
        Lestadiolaiset eivät tee niin, mutta monissa muissa suunnissa sitä harrastetaan.
        Mutta vaikka naapurissani oleva helluntailainen mummo jaksaa jatkuvasti tehdä käännytystyötä, ei silti kaikkia helluntailaisiakaan tarvitse kartella.

        Terve ihminen osaa karttaa sellaisia, jotka hän kokee oikeasti vaaralliseksi....
        Minä kartan esim, tällä alueella muutamia "huumeheppuja", joiden tiedetään olevan vaarallisia.


      • totuutta
        Remedes kirjoitti:

        Herraisä, kartatko esim kaikkia ruotsalaisia, jos joku ruotsalainen on tappanut Anna Lindhin.
        Yleistäminen, jos joku on typerintä, mitä maailmassa voi ikinä olla.

        Itse en koe tarpeelliseksi kartella työpaikalla olevia uskovaisia, sillä en koe tilannetta uhkaavaksi. Hyvin rauhallisia ja tunnollisia työntekijöitä he yleensä ovat.

        Silloin, jos joku uskovainen tyrkyttää uskoansa, niin se ei ole kivaa yhtään.
        Lestadiolaiset eivät tee niin, mutta monissa muissa suunnissa sitä harrastetaan.
        Mutta vaikka naapurissani oleva helluntailainen mummo jaksaa jatkuvasti tehdä käännytystyötä, ei silti kaikkia helluntailaisiakaan tarvitse kartella.

        Terve ihminen osaa karttaa sellaisia, jotka hän kokee oikeasti vaaralliseksi....
        Minä kartan esim, tällä alueella muutamia "huumeheppuja", joiden tiedetään olevan vaarallisia.

        Lessut kyllä kauppaavat omaa totuuttaan.


      • karsastava

        olet ihan oikeassa sanomisessasi,....pitäs nuo lestat hävittää pois,niin paljon ,kun ne on saneet pahaa aikaan


      • järkeä...
        Remedes kirjoitti:

        Herraisä, kartatko esim kaikkia ruotsalaisia, jos joku ruotsalainen on tappanut Anna Lindhin.
        Yleistäminen, jos joku on typerintä, mitä maailmassa voi ikinä olla.

        Itse en koe tarpeelliseksi kartella työpaikalla olevia uskovaisia, sillä en koe tilannetta uhkaavaksi. Hyvin rauhallisia ja tunnollisia työntekijöitä he yleensä ovat.

        Silloin, jos joku uskovainen tyrkyttää uskoansa, niin se ei ole kivaa yhtään.
        Lestadiolaiset eivät tee niin, mutta monissa muissa suunnissa sitä harrastetaan.
        Mutta vaikka naapurissani oleva helluntailainen mummo jaksaa jatkuvasti tehdä käännytystyötä, ei silti kaikkia helluntailaisiakaan tarvitse kartella.

        Terve ihminen osaa karttaa sellaisia, jotka hän kokee oikeasti vaaralliseksi....
        Minä kartan esim, tällä alueella muutamia "huumeheppuja", joiden tiedetään olevan vaarallisia.

        ..saa käyttää,ihan luvalla


      • dorka!
        totuutta kirjoitti:

        Lessut kyllä kauppaavat omaa totuuttaan.

        Jos et juntti tiedä mistä kirjotat, niin jätä kirjoittamatta. Ei noi lessut ole koskaan mitään tuputtaneet, koska se kuulu heidän etiikkaansa/uskoonsa. Olen tuntenut noita uskovaisia nyt 20 v, eivätkä ole koskaan mitään uskostaan julistaneet. Joskus kun meni tosi lujaa, niin yks niistä kysyi, että kannattaisko rauhoittuu vähäks aikaa. Muuten niitä ei ole kiinnostanut mun tekemiset, edes naapurina.


      • MIRO53
        karsastava kirjoitti:

        olet ihan oikeassa sanomisessasi,....pitäs nuo lestat hävittää pois,niin paljon ,kun ne on saneet pahaa aikaan

        JOO TÄYTYY SANOA ET"LESTIKSET" OVAT IHAN KAUHEITA MUN 3 SISARUSTA (4V,5V,10V) JOUTUIVAT VANHEMPIEN KUOLTUA TÄLLÄISEEN PAIKKAAN "KASVATIKSI"ASUMAAN EIVÄT SAANEET TAVATA SISARUKSI,VAIN JA AINOASTAA OLIVAT NIIDEN OMISSA USKONJUTUISSA,EI YHTEYTTÄ SAANUT KOSKAAN HEIHIN,TULI AIKA ETT HE LÄHTIVÄT IÄN MYÖTÄ POIS SALAA,NUORIN SISAR JÄI EI PÄÄSSYT POIS ENNEKUIN MENI NAIMISIIN,NYT SAIRASTAA SKITSOFREENIAA,ON SURULLISTA KATSELLA,EI KOSKAAN MIELESTÄNI LAPSIA SAA LAITTAA TÄLLÄISEEN ILMAPIIRIIN KASVATIKSI


    • Lare

      Kuulostaa harvinisen tutulta. Olen kasvanut lapsuuteni Karesuvannon kylässä, josta koko lestaadiolaisuus on lähtösin. Ei ollut hauskaa...lapset oli ok, mutta vanhemmat hirviöitä. Itse en siedä enää kyseistä uskontokuntaa ollenkaan.

    • t.ukki

      aseistakieltäytyjiä kaikki tyynni.näillä sivareilla on oikeus kaikkeen.uskovaiset ovat huijareita ja suurimpia kusettajia mitä maa päällään kantaa.

      • Lars Levi

        Pari totuutta lestadiolaisista:

        -Lestadiolaiset eivät ole aseistakieltäytyjiä, vaan esivaltaa kunnioitetaan ja siihen kuuluu isänmaan puolustuskin tarvittaessa. Esivaltakin on Jumalalta.

        -Lestadiolaiset eivät tuputa uskoaan, päinvastoin. Välillä ,uskallan väittää, jopa se mitä sanotaan ulkokullaisuudeksi, esimerkiksi katsoo tv:tä yms. johtuu siitä että pyrkii olemaan erottumatta joukosta koska vielä on paljon ihmisiä joilla on jokin vanha ja vainoharhainen käsitys koko uskontosuunnasta, eikä siksi haluaisi leimautua täysin kivikauden alkuihmisen tasolle. Monesti on parempi, että ensin oppii tuntemaan ihmisen ihmisenä ja vasta sen jälkeen tietää vakaumuksesta, silloin ei ole heti ennakkoasenteita...

        -Koskaan ei kannata yleistää. Joka joukosta löytyy erilaisia yksilöitä. Toiset ovat tiukempia kannoissaan ja toiset näkee asiat vähän lupsakammin.
        Ei kaikki Suomalaisetkaan ole puukottajia, vaikka Matti Mäkilegenda sattui kännissä sellaista tekemään.

        -Yleensä keskustelemalla asiat selviävät, näin se käy vaikka naapuri sattuisi olemaan lestadiolainenkin.

        Ps. Lestadiolaiset eivät ole ihmisinä parempia kuin kukaan ei-lestadiolainenkaan. Kaikki me ihmiset olemme raamatun mukaan poispoikenneita ja kelvottomiksi tulleita.


      • lars leevi2
        Lars Levi kirjoitti:

        Pari totuutta lestadiolaisista:

        -Lestadiolaiset eivät ole aseistakieltäytyjiä, vaan esivaltaa kunnioitetaan ja siihen kuuluu isänmaan puolustuskin tarvittaessa. Esivaltakin on Jumalalta.

        -Lestadiolaiset eivät tuputa uskoaan, päinvastoin. Välillä ,uskallan väittää, jopa se mitä sanotaan ulkokullaisuudeksi, esimerkiksi katsoo tv:tä yms. johtuu siitä että pyrkii olemaan erottumatta joukosta koska vielä on paljon ihmisiä joilla on jokin vanha ja vainoharhainen käsitys koko uskontosuunnasta, eikä siksi haluaisi leimautua täysin kivikauden alkuihmisen tasolle. Monesti on parempi, että ensin oppii tuntemaan ihmisen ihmisenä ja vasta sen jälkeen tietää vakaumuksesta, silloin ei ole heti ennakkoasenteita...

        -Koskaan ei kannata yleistää. Joka joukosta löytyy erilaisia yksilöitä. Toiset ovat tiukempia kannoissaan ja toiset näkee asiat vähän lupsakammin.
        Ei kaikki Suomalaisetkaan ole puukottajia, vaikka Matti Mäkilegenda sattui kännissä sellaista tekemään.

        -Yleensä keskustelemalla asiat selviävät, näin se käy vaikka naapuri sattuisi olemaan lestadiolainenkin.

        Ps. Lestadiolaiset eivät ole ihmisinä parempia kuin kukaan ei-lestadiolainenkaan. Kaikki me ihmiset olemme raamatun mukaan poispoikenneita ja kelvottomiksi tulleita.

        Ei se ihmisestä tee parempaa eikä huonompaa mihin sitten sattuukin uskomaan. Eikä ihmisistä puhuttaessa voi koskaan yleistää. Olen itse 11-lapsisen lestadiolaisperheen lapsi, joten tiedän mistä puhun. En ole koskaan pitänyt itseäni lestadiolaisena, enkä edes kovinkaan uskovana. Minua ei ole koskaan kotona pakotettu mihinkään, eikä minulle ole tuputettu uskonasioita väkisin. Kun olin pieni, kysyin äidiltä miksei meillä ole tv:tä, että onko se synti. Äiti vastasi, että se ei ole syntiä, mutta sieltä tulee joskus ohjelmaa, jota emme halua katsoa. noin 12-vuotiaana hommasin oman telkkarin huoneeseeni(jossa asuin kolmen veljeni kanssa=)) eikä vanhemmat pitäneet sitä pahana. Kaikki lestadiolaisten ihmisten lapset eivät automaattisesti myöskään ole lestadiolaisia niinkuin monet olettavat. Tästä varmaan johtuu puheet siitä, että lestadiolaisperheiden lapset bilettävät ja riehuvat hullunlailla kun pääsevät kotoa pois. Harva on saanut itse valita vanhempiaan, saati heidän vakaumustaan. Itse muutin pois kotoa kun olin 16-vuotias ja lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Olen kokenut suuren perheemme suunnattomaksi rikkaudeksi. Ystäviä ja auttajia riittää aina. Vanhemmistani ei ole pahaa sanottavaa. Annan heidän uskoa kuten haluavat, niinhän hekin antoivat minun. Tiedän kyllä perheitä joissa asiat ovat huonommin ja lapset suorastaan pakotetaan uskomaan, ja revitään väkisin seuroihin ym. ei hyvä. Ei ole ihme, että tuollaisten perheiden mukuloista tulee kriminaaleja, juoppoja, ahdistuneita ym. Esimerkkinä hyvän kasvatuksen saaneista lestadiolaisperheen lapsista mainittakoon julkisuuden henkilöt Lauri ja Pertti salovaara, tasapainoisia ihmisiä eikö? Ja huonon kasvatuksen saaneista vaikkapa Euran daltonit. Tasan ei käy onnen lahjat.


      • hyvä kirjoitus
        lars leevi2 kirjoitti:

        Ei se ihmisestä tee parempaa eikä huonompaa mihin sitten sattuukin uskomaan. Eikä ihmisistä puhuttaessa voi koskaan yleistää. Olen itse 11-lapsisen lestadiolaisperheen lapsi, joten tiedän mistä puhun. En ole koskaan pitänyt itseäni lestadiolaisena, enkä edes kovinkaan uskovana. Minua ei ole koskaan kotona pakotettu mihinkään, eikä minulle ole tuputettu uskonasioita väkisin. Kun olin pieni, kysyin äidiltä miksei meillä ole tv:tä, että onko se synti. Äiti vastasi, että se ei ole syntiä, mutta sieltä tulee joskus ohjelmaa, jota emme halua katsoa. noin 12-vuotiaana hommasin oman telkkarin huoneeseeni(jossa asuin kolmen veljeni kanssa=)) eikä vanhemmat pitäneet sitä pahana. Kaikki lestadiolaisten ihmisten lapset eivät automaattisesti myöskään ole lestadiolaisia niinkuin monet olettavat. Tästä varmaan johtuu puheet siitä, että lestadiolaisperheiden lapset bilettävät ja riehuvat hullunlailla kun pääsevät kotoa pois. Harva on saanut itse valita vanhempiaan, saati heidän vakaumustaan. Itse muutin pois kotoa kun olin 16-vuotias ja lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Olen kokenut suuren perheemme suunnattomaksi rikkaudeksi. Ystäviä ja auttajia riittää aina. Vanhemmistani ei ole pahaa sanottavaa. Annan heidän uskoa kuten haluavat, niinhän hekin antoivat minun. Tiedän kyllä perheitä joissa asiat ovat huonommin ja lapset suorastaan pakotetaan uskomaan, ja revitään väkisin seuroihin ym. ei hyvä. Ei ole ihme, että tuollaisten perheiden mukuloista tulee kriminaaleja, juoppoja, ahdistuneita ym. Esimerkkinä hyvän kasvatuksen saaneista lestadiolaisperheen lapsista mainittakoon julkisuuden henkilöt Lauri ja Pertti salovaara, tasapainoisia ihmisiä eikö? Ja huonon kasvatuksen saaneista vaikkapa Euran daltonit. Tasan ei käy onnen lahjat.

        Ihan mieltä lämmitti!


      • PAVIAANIT !
        Lars Levi kirjoitti:

        Pari totuutta lestadiolaisista:

        -Lestadiolaiset eivät ole aseistakieltäytyjiä, vaan esivaltaa kunnioitetaan ja siihen kuuluu isänmaan puolustuskin tarvittaessa. Esivaltakin on Jumalalta.

        -Lestadiolaiset eivät tuputa uskoaan, päinvastoin. Välillä ,uskallan väittää, jopa se mitä sanotaan ulkokullaisuudeksi, esimerkiksi katsoo tv:tä yms. johtuu siitä että pyrkii olemaan erottumatta joukosta koska vielä on paljon ihmisiä joilla on jokin vanha ja vainoharhainen käsitys koko uskontosuunnasta, eikä siksi haluaisi leimautua täysin kivikauden alkuihmisen tasolle. Monesti on parempi, että ensin oppii tuntemaan ihmisen ihmisenä ja vasta sen jälkeen tietää vakaumuksesta, silloin ei ole heti ennakkoasenteita...

        -Koskaan ei kannata yleistää. Joka joukosta löytyy erilaisia yksilöitä. Toiset ovat tiukempia kannoissaan ja toiset näkee asiat vähän lupsakammin.
        Ei kaikki Suomalaisetkaan ole puukottajia, vaikka Matti Mäkilegenda sattui kännissä sellaista tekemään.

        -Yleensä keskustelemalla asiat selviävät, näin se käy vaikka naapuri sattuisi olemaan lestadiolainenkin.

        Ps. Lestadiolaiset eivät ole ihmisinä parempia kuin kukaan ei-lestadiolainenkaan. Kaikki me ihmiset olemme raamatun mukaan poispoikenneita ja kelvottomiksi tulleita.

        Juuri tuollaisia ajatuksia kylvi aikanaan Hitler ja Stalin, häpeä vähän ja mieti mitä kirjoitat tänne senkin sekasikiö.


      • mörkö
        PAVIAANIT ! kirjoitti:

        Juuri tuollaisia ajatuksia kylvi aikanaan Hitler ja Stalin, häpeä vähän ja mieti mitä kirjoitat tänne senkin sekasikiö.

        Häpeä itseäsi. Lue oma teksitisi läpi ja häpeä lisää.


      • ..............................
        lars leevi2 kirjoitti:

        Ei se ihmisestä tee parempaa eikä huonompaa mihin sitten sattuukin uskomaan. Eikä ihmisistä puhuttaessa voi koskaan yleistää. Olen itse 11-lapsisen lestadiolaisperheen lapsi, joten tiedän mistä puhun. En ole koskaan pitänyt itseäni lestadiolaisena, enkä edes kovinkaan uskovana. Minua ei ole koskaan kotona pakotettu mihinkään, eikä minulle ole tuputettu uskonasioita väkisin. Kun olin pieni, kysyin äidiltä miksei meillä ole tv:tä, että onko se synti. Äiti vastasi, että se ei ole syntiä, mutta sieltä tulee joskus ohjelmaa, jota emme halua katsoa. noin 12-vuotiaana hommasin oman telkkarin huoneeseeni(jossa asuin kolmen veljeni kanssa=)) eikä vanhemmat pitäneet sitä pahana. Kaikki lestadiolaisten ihmisten lapset eivät automaattisesti myöskään ole lestadiolaisia niinkuin monet olettavat. Tästä varmaan johtuu puheet siitä, että lestadiolaisperheiden lapset bilettävät ja riehuvat hullunlailla kun pääsevät kotoa pois. Harva on saanut itse valita vanhempiaan, saati heidän vakaumustaan. Itse muutin pois kotoa kun olin 16-vuotias ja lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Olen kokenut suuren perheemme suunnattomaksi rikkaudeksi. Ystäviä ja auttajia riittää aina. Vanhemmistani ei ole pahaa sanottavaa. Annan heidän uskoa kuten haluavat, niinhän hekin antoivat minun. Tiedän kyllä perheitä joissa asiat ovat huonommin ja lapset suorastaan pakotetaan uskomaan, ja revitään väkisin seuroihin ym. ei hyvä. Ei ole ihme, että tuollaisten perheiden mukuloista tulee kriminaaleja, juoppoja, ahdistuneita ym. Esimerkkinä hyvän kasvatuksen saaneista lestadiolaisperheen lapsista mainittakoon julkisuuden henkilöt Lauri ja Pertti salovaara, tasapainoisia ihmisiä eikö? Ja huonon kasvatuksen saaneista vaikkapa Euran daltonit. Tasan ei käy onnen lahjat.

        Olen kanssasi samaa mieltä liian tiukka kasvatus vie lapset kotoa ja laittaa ne kokeilemaan tyhmyyksiä. Itse lestadiolaisperheestä ja kyllä 18- vuotiaana piti aina lauantai-iltana karata kotoa baariin ja bilettämään. viikonloput vietin poikaystävän luona (yötkin). Telkkari tuotiin kotiin kun olin jotain 7-vuotta, se oli ensin ihan vaan commorore64 varten eli pelikoneen takia.

        Naapurissa sama juttu, rukoilevaislapset ovat menettäneet ajokorttinsa kun on ajellut kännissä tiellä.

        minä sentään tiedän rajani ettei tarvii tehdä mitään rikollista, mutta en myöskään tarvitse tiukkoja rajoja elämääni.


      • lesta on paviaani
        PAVIAANIT ! kirjoitti:

        Juuri tuollaisia ajatuksia kylvi aikanaan Hitler ja Stalin, häpeä vähän ja mieti mitä kirjoitat tänne senkin sekasikiö.

        Voi kun ois hitleri vielä voimissaan ois nimitän paljon hommia.


      • kahtia mennään
        Lars Levi kirjoitti:

        Pari totuutta lestadiolaisista:

        -Lestadiolaiset eivät ole aseistakieltäytyjiä, vaan esivaltaa kunnioitetaan ja siihen kuuluu isänmaan puolustuskin tarvittaessa. Esivaltakin on Jumalalta.

        -Lestadiolaiset eivät tuputa uskoaan, päinvastoin. Välillä ,uskallan väittää, jopa se mitä sanotaan ulkokullaisuudeksi, esimerkiksi katsoo tv:tä yms. johtuu siitä että pyrkii olemaan erottumatta joukosta koska vielä on paljon ihmisiä joilla on jokin vanha ja vainoharhainen käsitys koko uskontosuunnasta, eikä siksi haluaisi leimautua täysin kivikauden alkuihmisen tasolle. Monesti on parempi, että ensin oppii tuntemaan ihmisen ihmisenä ja vasta sen jälkeen tietää vakaumuksesta, silloin ei ole heti ennakkoasenteita...

        -Koskaan ei kannata yleistää. Joka joukosta löytyy erilaisia yksilöitä. Toiset ovat tiukempia kannoissaan ja toiset näkee asiat vähän lupsakammin.
        Ei kaikki Suomalaisetkaan ole puukottajia, vaikka Matti Mäkilegenda sattui kännissä sellaista tekemään.

        -Yleensä keskustelemalla asiat selviävät, näin se käy vaikka naapuri sattuisi olemaan lestadiolainenkin.

        Ps. Lestadiolaiset eivät ole ihmisinä parempia kuin kukaan ei-lestadiolainenkaan. Kaikki me ihmiset olemme raamatun mukaan poispoikenneita ja kelvottomiksi tulleita.

        kukapa heittäisi ensimmäisen kiven. kukin vastaa tekemisistään!


      • kokemusta on
        Lars Levi kirjoitti:

        Pari totuutta lestadiolaisista:

        -Lestadiolaiset eivät ole aseistakieltäytyjiä, vaan esivaltaa kunnioitetaan ja siihen kuuluu isänmaan puolustuskin tarvittaessa. Esivaltakin on Jumalalta.

        -Lestadiolaiset eivät tuputa uskoaan, päinvastoin. Välillä ,uskallan väittää, jopa se mitä sanotaan ulkokullaisuudeksi, esimerkiksi katsoo tv:tä yms. johtuu siitä että pyrkii olemaan erottumatta joukosta koska vielä on paljon ihmisiä joilla on jokin vanha ja vainoharhainen käsitys koko uskontosuunnasta, eikä siksi haluaisi leimautua täysin kivikauden alkuihmisen tasolle. Monesti on parempi, että ensin oppii tuntemaan ihmisen ihmisenä ja vasta sen jälkeen tietää vakaumuksesta, silloin ei ole heti ennakkoasenteita...

        -Koskaan ei kannata yleistää. Joka joukosta löytyy erilaisia yksilöitä. Toiset ovat tiukempia kannoissaan ja toiset näkee asiat vähän lupsakammin.
        Ei kaikki Suomalaisetkaan ole puukottajia, vaikka Matti Mäkilegenda sattui kännissä sellaista tekemään.

        -Yleensä keskustelemalla asiat selviävät, näin se käy vaikka naapuri sattuisi olemaan lestadiolainenkin.

        Ps. Lestadiolaiset eivät ole ihmisinä parempia kuin kukaan ei-lestadiolainenkaan. Kaikki me ihmiset olemme raamatun mukaan poispoikenneita ja kelvottomiksi tulleita.

        Työkaverina ovat tosi kieroa ja vallanhaluista porukkaa jos heitä on paljon samalla työpaikalla. Ovat kateellisia ja valehtevat ja mustamaalaavat niitä jotka eivät kuulu heidän kultapossukerhoonsa. Edessäpäin ovat muka ystävällisiä, mutta puukottavat selkään.


    • ihmettelijä

      voi hyvänen aika.. ei voi kyllä muuta sanoa kun luin tuon kirjoituksen. Olen itse lestadiolainen. Totta kai televisio kiinnostaa kun sitä ei kotona ole. Mutta en ymmärrä sitä että mikset voi puhua näitten lasten vanhempien kanssa asiasta!!! tai sitten tosiaan et anna niiden katsoa televisiota. Sinähän omassa kodissa määräät. Ja toiseksi ihmiset varmaan kuvittee meistä kaikenlaisia juttuja kun teillä kaikilla on hirveät ennakkoluulet meitä kohtaa. Minä en ainakaan luule olevani parempi ihminen kuin muut. Jokaisella on tässä maassa uskonnon vapaus.

      • lapsena pitämän

        En tiedä mikä on syntiä tai ei, mutta tuskin kuusivuotias lapsi tonttuhattu päässä voi sieltä pahimmasta päästä olla.


      • lestadiolaisten ex-naapuri

        Hyvä että oikeasti vastaa joku lestadiolainen, joka voi sanoa omakohtaisesti pitääkö jotkut jutut ollenkaan paikkaansa. Yhdyn keskustelun aloittajaan siinä, että lestadiolaisten ex-naapurina tiedän, että vanhemmat eivät tahdo ottaa kuuleviin korviinsa juttuja, mitä heidän lapsensa ovat tehneet. Itse kasvoin lapsena valitettavasti lestadiolaisperheiden ympäröimänä omakotitaloalueella, ja se kiusaamisen-sekä henkisen että fyysisen-määrä oli mahdoton. Minä vastaan n.20 muuta. Minua sai lyödä ja haukkua, koska en ollut "heikäläisiä", ja vanhempien ensi kommentit oli yleensä "Ei meidän lapset..." Ja totta on, ettei 12:a lasta ehdi katsomaan kunnolla, eikä ehkä kasvattamaan. Niin paljon kuin yritänkin suvaita kaikkia uskontoja ja kunnioittaa muita, en voi ymmärtää miksi kaikkien on tehtävä niin älytön määrä lapsia ettei niitä ehdi yksilöllisesti huomioimaan. Anteeksi jos kuulostan karulta. Olen kuullut, että lestadiolaiset eivät edes uskalla käyttää ehkäisyä, kun sitten toisen uskovaiset alkavat ihmetellä miksei uusia lapsia jo kuulu. Eikä tämä varmasti pidä paikkaansa kaikissa perheissä. Minulla on pari hyvää ystävää lestadiolaisperheistä, todella ihania ihmisiä. Ja kokonaisia perheitä, jotka ovat ihania, huomioonottavaisia ja lapset hyvin kasvatettuja. En tuomitse kenenkään uskontoa, ellei se aiheuta toisille haittaa. Harmi että tällaisia negaatioita on päässyt syntymään. Toivottavasti myös liikkeen sisällä on niitä perheitä, jotka uskaltavat ajatella enemmän itse kuin noudattaa yhteisön joskus järjettömiltä tuntuvia sääntöjä? Joka tapauksessa on hienoa että edes kommentoitte, kaikissa uskontokunnissa on ihmisiä, jotka antavat tilaa myös muille tavoille elää.


      • fffff
        lestadiolaisten ex-naapuri kirjoitti:

        Hyvä että oikeasti vastaa joku lestadiolainen, joka voi sanoa omakohtaisesti pitääkö jotkut jutut ollenkaan paikkaansa. Yhdyn keskustelun aloittajaan siinä, että lestadiolaisten ex-naapurina tiedän, että vanhemmat eivät tahdo ottaa kuuleviin korviinsa juttuja, mitä heidän lapsensa ovat tehneet. Itse kasvoin lapsena valitettavasti lestadiolaisperheiden ympäröimänä omakotitaloalueella, ja se kiusaamisen-sekä henkisen että fyysisen-määrä oli mahdoton. Minä vastaan n.20 muuta. Minua sai lyödä ja haukkua, koska en ollut "heikäläisiä", ja vanhempien ensi kommentit oli yleensä "Ei meidän lapset..." Ja totta on, ettei 12:a lasta ehdi katsomaan kunnolla, eikä ehkä kasvattamaan. Niin paljon kuin yritänkin suvaita kaikkia uskontoja ja kunnioittaa muita, en voi ymmärtää miksi kaikkien on tehtävä niin älytön määrä lapsia ettei niitä ehdi yksilöllisesti huomioimaan. Anteeksi jos kuulostan karulta. Olen kuullut, että lestadiolaiset eivät edes uskalla käyttää ehkäisyä, kun sitten toisen uskovaiset alkavat ihmetellä miksei uusia lapsia jo kuulu. Eikä tämä varmasti pidä paikkaansa kaikissa perheissä. Minulla on pari hyvää ystävää lestadiolaisperheistä, todella ihania ihmisiä. Ja kokonaisia perheitä, jotka ovat ihania, huomioonottavaisia ja lapset hyvin kasvatettuja. En tuomitse kenenkään uskontoa, ellei se aiheuta toisille haittaa. Harmi että tällaisia negaatioita on päässyt syntymään. Toivottavasti myös liikkeen sisällä on niitä perheitä, jotka uskaltavat ajatella enemmän itse kuin noudattaa yhteisön joskus järjettömiltä tuntuvia sääntöjä? Joka tapauksessa on hienoa että edes kommentoitte, kaikissa uskontokunnissa on ihmisiä, jotka antavat tilaa myös muille tavoille elää.

        Sen verran pitää sanoo, että ei lestadiolaiset pelkää käyttää ehkäisyä. Lapset on Jumalan lahja vanhemmille. Eikä Jumalan luomistyötä haluta olla estämässä. Siksi ne ei käytä ehkäisyä.


      • ehkäisyä
        fffff kirjoitti:

        Sen verran pitää sanoo, että ei lestadiolaiset pelkää käyttää ehkäisyä. Lapset on Jumalan lahja vanhemmille. Eikä Jumalan luomistyötä haluta olla estämässä. Siksi ne ei käytä ehkäisyä.

        Jäi vähän epäselväksi, että pelkääkö vai ei ehkäisyä? "Lapset ovat Jumalan lahja vanhemmille, siksi ei käytetä ehkäisyä". Entäs jos vanhemmat eivät jaksaisi enää hoitaa uusia lapsia? Tai vielä pahempaa, perheen äidin terveys ei enää kestäisi uutta raskautta. Vieläkö voi pitää lasta lahjana?


      • Käyttäkää järkeee....
        fffff kirjoitti:

        Sen verran pitää sanoo, että ei lestadiolaiset pelkää käyttää ehkäisyä. Lapset on Jumalan lahja vanhemmille. Eikä Jumalan luomistyötä haluta olla estämässä. Siksi ne ei käytä ehkäisyä.

        Miten ne voi kuvitella tosissaan et lapset on jumalan lahja? no joo, tietty nyt jos saa muutaman lapsen, ni sitä voi pitää jumalan "lahjana". Mutta hei haloo, mitä järkeä on hankkia about miljoona lasta ja olettaa et ne on jumalan lahja? Ei Nainen jaksa hankkii sata lasta vaan ja ainoastaan siks et ne on jumalan lahja, mitä jos joku pienikokoinen nainen panee usein ja joutuu usein raskaaks? eiköhän se aika nopeesti kuole... Et JÄRKI KÄTEEN niitten kakaroitten kanssa jumala tuskin toivoo et Ihmiset kuolee lasten teon takia.


      • leson frendi
        fffff kirjoitti:

        Sen verran pitää sanoo, että ei lestadiolaiset pelkää käyttää ehkäisyä. Lapset on Jumalan lahja vanhemmille. Eikä Jumalan luomistyötä haluta olla estämässä. Siksi ne ei käytä ehkäisyä.

        mun frendi on leso ja se on ihq. kattellaan meillä aina salkkareita ja kuunnellaan saatananpalvonta musiikkiii!! niinq HIMiä ja the 69 eyesii! Ne on iha parhait. Onx teil muil lesofrendei?? Terggui kaikil kivoil lesoil!! xD


      • kuitteli
        Käyttäkää järkeee.... kirjoitti:

        Miten ne voi kuvitella tosissaan et lapset on jumalan lahja? no joo, tietty nyt jos saa muutaman lapsen, ni sitä voi pitää jumalan "lahjana". Mutta hei haloo, mitä järkeä on hankkia about miljoona lasta ja olettaa et ne on jumalan lahja? Ei Nainen jaksa hankkii sata lasta vaan ja ainoastaan siks et ne on jumalan lahja, mitä jos joku pienikokoinen nainen panee usein ja joutuu usein raskaaks? eiköhän se aika nopeesti kuole... Et JÄRKI KÄTEEN niitten kakaroitten kanssa jumala tuskin toivoo et Ihmiset kuolee lasten teon takia.

        NO haloo kellä on sata lasta,,Isonpana sen huomaa kuin on rikkaus kun on isosta perheestä siihen sanat riitä.Sairasvuoteellakin on useampi ja aina jokin joka on läheisen luona.hirviääää ois olla jos olis vain vaikkapa ne suunitellut 2 lasta.Ei minun eläämääni sopisi ei ollenkaan,


    • monikin

      Ei tarvitse piitata näistä, ns paremmista lestiksitä. Eräs just sanoi että niistä on menossa moni tiilenpäitä lukemaan, kuhan asiat selkiää
      .Uudet tuulet puhaltaa, tai sanoisiko vanhat tavat kunniaan, pos rahan valta, ja kunniaan ne 10 käskyä.
      On mukana lääkäreitä, sairaanhoitajia, isoja talollisia ja muita oikeaoppisia käännytettyjä, jotka ovat saaneet kyttäyksestä tarpeekseen.

    • se tässä

      eli oon vanhollislestadiolaisesta perheestä ja itekkin lessu. Ei voi yleistää että kaikki lessut on ärsyttäviä ja huonoja kasvattamaan lapsia yms. Me ei olla yhtään parempia kun muutkaan. Ihmettelen vaan miks pistetään huonot tavat yms uskonnon syyks, kyllä sitä muutenki ois sen luontonen vaikka ei lessu oiskaan.

      Se että joutuu vankilaan ei varmaan johdu uskonnosta. .

      Me ei olla yhtään parempia kuin ei-lessutkaan. Me ajatellaan että lapset on jumalan lahja. Jumala antaa kuhunkin perheeseen niin monta lasta kuin hyväksi näkee. Jossain perheessä niitä on monta, toisissa muutama ja joihinkin Jumala ei ole siunannut yhtään lasta. Tämän takia emme käytä ehkäisyä.

      Sit viell sanon tähän ku joku sano meidän "säännöistä". Meillä ei ole sääntöjä, ei mitään lappua jossa lukee mitä ei saa tehdä ja mitä saa. Saamme tehdä mitä haluamme, mutta kun olemme uskovaisia, lestadiolaisia, emme halua katsoa televisiota koska siitä tulee niin paljon pahaa, emme halua meikata koska haluamme olla Jumalan luomia... Mutta sääntöjä meillä ei ole.

      Toivottavasti saitte tästä jotain irti.:) Meitä ihmisiä on moneen junaan, kaikkienkans ei tuu toimeen.:)

      • kelles

        no onko teillä hyvät keskenäiset suhteet mm. pyöritättekö bisneksiä keskenään?

        onko etuja jos esim. tuttu on musiikkiopistossa niin pääsettekö paremmin sinne sisään?

        t: kelles


      • lesta

        Oikeaa puhetta.. Jos teitä oikeesti kiinnostaa näin paljon vanhoillislestadiolaisuus, tulkaa ens pyhänä seuroihin. Täältä ei nimittäin sitä luotettavinta tietoa saa! Tervetuloa.


    • ei tekopyhä

      meilläkin on työyhteisössä lest. nainen, joka on edessäpäin ystävällinen ja "kaveri", mutta puukottaa selkään kun on tilaisuus. Haluaa nousta työyhteisössä "paremmalle paikalle", juoruamalla esimiehille asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Ja kuitenkin hän itsekin tekee vastoin työohjeita ja hoitelee omia asioita työaikanaan.
      Lisäksi hän haluaa että asioista keskustellaan ja "virheistä" huomautetaan, mutta kun asiat koskevat hänen omia "virheitään", naama menee mutruun ja olemuksesta huomaa, että hän alkaa suunnitella kostoa, eli mitä valhetta voisi työkavereistaan esimiehille kertoa.
      Tällainen toiminta on varmaan heidän uskonnossaan helppo tehdä, kun illalla voi pyytää tekojaan anteeksi ja kuvitella, että rukouksella anteeksi anto on hoidettu ja näin ollen "piruilu" voi taas seuraavana työpäivänä jatkua.

      • samaa mieltä

        on mukaviakin lestoja, kuten meillä lapsuuskodin naapurissa ennen, mutta nykyään monet ovat tosi kateellisia toisten menestymisestä, vaikka itse ajelisivat hienoilla autoilla yms. ja rahaa olisi, niin jaksavat kyllä kadehtia, jos ei lestalla menee hyvin.Lesta naiset pitävät yllä kodin kulisseja, että kotona menee muka hyvin, vaikka todellisuudessa riitelevät puolison kanssa, ja lapset ja varsinkin teinit käyttäytyvät, kuin pahimmat rikolliset...


      • kyllästynyt L-positiivisiin

        Samaa mieltä lestat on umpi kierua porukkaa. on nimitäin naapurissa, akka pelotteleen normi ihmisten lapsia helvetillä ja tulimerellä. Ei nimittäin ole pirullisempaa naapuria kun lestat. Kaikki pitäs viedä siperiaan,


    • jutsu837

      kun olin tekemässä puu majaa kavereiden kanssa he tietenkin tuli rikkomaan sen.no sitten sanoimme isälle että he rikkoivat majan.......... haluaisin antaa lkättyyn vaan.

      • mormoni

        MINKÄ IHMEEN TAKIA SINÄ HOUKUTTELIT NE LAPSET SYNTIIN SINÄ TULE PALAMAAN HELVETIN TULESSA!!!!


      • törkeetä
        mormoni kirjoitti:

        MINKÄ IHMEEN TAKIA SINÄ HOUKUTTELIT NE LAPSET SYNTIIN SINÄ TULE PALAMAAN HELVETIN TULESSA!!!!

        Olin käymässä ystäväni luona. Kun ystäväni oli töissä niin oveen kopputettiiin. Avasin oven ja siellä seisoi siististi pukeutunut mies ja nainen. Kun keroin että en asu talossa, he antoivat esitteen ja toivottivat hyvat päivän jatkot. Selasin lehtiötä pari sivua ja siinä puhuttiin syömishäiriöstä. Olin aluksi ilonen että asiasta kerrottiin ovesta ovelle, itse olen syömishäiriöstä kärsinyt. Kun luin vielä pari sivua, huomasin lehden kannustavavn uskoon tulemista. Sairasta alkaa tuollaisella asialla leikkimään ja uskontoa kauppaamaan!!!!!!!!!


      • täh?????????????????
        mormoni kirjoitti:

        MINKÄ IHMEEN TAKIA SINÄ HOUKUTTELIT NE LAPSET SYNTIIN SINÄ TULE PALAMAAN HELVETIN TULESSA!!!!

        täh?????


    • ratkeaa

      hyvin helposti sillä, että et anna lasten katsoa sitä teillä ollessaan. Ja puff, ongelmaa ei enää olekaan!

      • nofjnwc

        Onko kauhee tarvis täällä alkaa jauhaa paskaa lestadiolaisista?? Yhtälailla ei-lestadiolaiset voi kuvitella olevansa muita parempia. ei se ole lestadiolaisilla yleinen juttu. Ennemminkin useat `nöyrtyvät` ja tietävät että ovat ns. huonoja ihmisiä. Ja toi että lessut olis kauheita kriminaaleja ja rikollisia.. krhm.. Miettis vähä muitaki.. Ja ihan sama vaikka oliski jääny huonot muistot joistaki lessuista, ni tarviiko sitä alkaa kaikkia vihaamaan?
        Että niin..
        Oon ite vanhoillislestadiolainen..


      • journalisti111
        nofjnwc kirjoitti:

        Onko kauhee tarvis täällä alkaa jauhaa paskaa lestadiolaisista?? Yhtälailla ei-lestadiolaiset voi kuvitella olevansa muita parempia. ei se ole lestadiolaisilla yleinen juttu. Ennemminkin useat `nöyrtyvät` ja tietävät että ovat ns. huonoja ihmisiä. Ja toi että lessut olis kauheita kriminaaleja ja rikollisia.. krhm.. Miettis vähä muitaki.. Ja ihan sama vaikka oliski jääny huonot muistot joistaki lessuista, ni tarviiko sitä alkaa kaikkia vihaamaan?
        Että niin..
        Oon ite vanhoillislestadiolainen..

        turha teijän on lestoja halveksua on niitä ihan kivojakin mutta ei kaikki oo samanlaisia. tunnen monta julkisuuden henkilöä jotka ovat vanhoillislestadiolaisia mutta silti todella mukavia henkilöitä, myös lapset.
        tunnen MONIA lestadiolaisia perheitä jossa on paljon lapsia, jotka ovat suosittuja myös kaveripiireissä.
        heitä ei haukuta uskontonsa takia, eikä he hauku muita siitä asiasta. se on kaikkien oma päätös, eli siis pitäkää turpanne kiinni tästä.ei lestoja pakoteta mihinkään uskontonsa vuoksi, eikä meillä ole mitään rajoja tai sääntöjä vaikka monet luulevat että elämme niin sanotusti häkissä muulta maailmalta. olen itse lesta mutta käytän silti meikkjä ja omistan oman teeveen.ja käyn baareissa iltasin kavereiden kanssa ja olen myös ollut lakanoiden välissä poikaystäväni kanssa. [kuten monet muutkin.]


      • HIHIH HIIHIH

        ja PUFF


      • liiirhhuuu
        HIHIH HIIHIH kirjoitti:

        ja PUFF

        Jehovat ja lestadiolaiset ovat oman kokemukseni mukaan aika samanlaisia käytökseltään, eli ovat todellakin muka niin paljon parempia ja leijuvat paljon muita ylempänä... Lestadiolkaiset eivät sitä uskoaan niin voimakkaasti tyrkytä onneksi muille.


      • Huvittavat jehovat
        liiirhhuuu kirjoitti:

        Jehovat ja lestadiolaiset ovat oman kokemukseni mukaan aika samanlaisia käytökseltään, eli ovat todellakin muka niin paljon parempia ja leijuvat paljon muita ylempänä... Lestadiolkaiset eivät sitä uskoaan niin voimakkaasti tyrkytä onneksi muille.

        Jehoville kannattaa alkaa väittelemään, jos uskontoaan alkavat tuputtaa. Minäkin kerran kyselin, miksi heidän mielestään "vain tietty lukumäärä ihmisiä pääsee taivaaseen"? Kun Jeesus kuitenkin sanoo, että jokainen Häneen uskova pelastuu! Kaksi vanhaa känää suuttuivat tuosta niin että toinen riuhtaisi vihaisesti toisen käsivarresta, "nyt mennään" ja lähtivät pois kiireenvilkkaa. Vähän huvitti..


    • ajatusmaailmassaan

      eivät suinkaan he ole syntisiä katsellessaan tv:tä, vaan sinun kotisihan se on se SYNNIN PESÄ.

      Näin toimii lestapaskan nurja mieli.

    • einari epätoivoinen

      KAIKKI uskovaiset pitäs viedä navetan taakke ja tappaa lapiolla on mun mielipide näistä kaikista ihme v*tun hihhuleista. Puolustautujat voi hirttää ittensä lähimpään näreeseen ja mennä helvettiin tai muuttaa romaniaan rukoilemaan jeesusta ja herra jumalaa. saatana. ei ole olemassa jumalia minkäänlaisia ja paratiisiä ei ole hahahaa. harmittaako???ketuttaako?? mua ketuttaa vaan se että ne vielä hengittää samaa ilmaa. okssettaaaah. kakattaaahh ynggghht jeeesuuuuss tuleee. syö se. ;]

      • katso peiliin

        Perheenäiti,jolla on 11 lasta on kaappijuoppo.Hyvin ovat onnistuneet salaamaan perheensä sisäisen ongelman.Nyt kun asia paljastui,niin etsivät syyllistä,mikä teki äidistä juopon.Koskaan lestat ei tunnusta,että itse olisivat syypäitä mihinkään-syntipukki löytyy muualta.Kyllä se on kuskin vika,kun ajaa koululaisbussia kännissä.Pieni esimerkki...


      • Jasooniksi
        katso peiliin kirjoitti:

        Perheenäiti,jolla on 11 lasta on kaappijuoppo.Hyvin ovat onnistuneet salaamaan perheensä sisäisen ongelman.Nyt kun asia paljastui,niin etsivät syyllistä,mikä teki äidistä juopon.Koskaan lestat ei tunnusta,että itse olisivat syypäitä mihinkään-syntipukki löytyy muualta.Kyllä se on kuskin vika,kun ajaa koululaisbussia kännissä.Pieni esimerkki...

        Tuntemani lestaadiolaisperhe katsoo netin kautta tv:tä, esim YLE Arenaa. En ole asiasta mitään keskustelua heidän kanssaan käynyt, mutta avoimesti he sitä tekevät, joten eivät kai sitä kovin syntinä pidä.


      • coi coi

        Onko sul noin paha olo oikeesti .


    • !!! autan!!!

      Jos lapset liimautuvat televioosi niin sano heille tiukasti että nyt loppu tämä television katsominen ja paina virta pois. Ja jos he viellä laittavat sen takasin niin siiten laitat lapset ulos. Ja jos ette itse katso telkkaria niin laitat naapurin isännälle lasku lapun että tässä on lapsienne katsoma telkkari määrän lasku!

      • Uusi keskustelu

        Miksi nostetaan näitä 5 v vanhoja keskusteluja esiin ?


    • mieti

      moi,pattijoella on paljon lestoja

    • lessuja musulmaani

      Uskonnot pitäisi kieltää, sairaita kaikki!

    • päättäisivät jo.....

      On kyllä tullut vastaan muutama erittäin mukava lestadiolaisperhe, todella herttaisia ja mukavia nuoria ihmisiä. Lapsia on kuitenkin iästä huolimatta tulossa jo lievästi hurjaa tahtia. Nimittäin tuota ehkäisyn kieltoa en ymmärrä sitten lainkaan. Ei kukaan jaksa tai kykene kasvattamaan 12 lasta niin kuin ehkä kasvattaisi, jos lapsia olisi ainakin puolet vähemmän. Useat perheet luulevat itsestään aivan liikaa, ovat mua parempia kuin "me muut" omissa pikku rykelmissään joka puolella. Mielestäni uskonvapaus on hieno asia jota pitää kunnioittaa. Me kunnioitamme heitä (ts. emme hauku ja potkiskele pitkin katuja toisia lapsia, järjestämme elokuvapäivinä koulussa heille muuta ohjelmaa ja suvaitsemme heidän uskontoaan näin yleisesti ottaen ilman tuijotusta kouluissa ja työpaikoilla ja ryhmässä juoruiluja "muista"), jonka takia heidän pitäisi käyttäytyä tismalleen samoin meitä kohtaan.
      Jos sanon suoraan sanon mielipiteeni lestadiolaisista, ovat he mielestäni puhtaita säännön kiertäjiä ja ihmisiä, joiden pitäisi ymmärtää myös meitä. En halua yleistää, mutta näin asia yleisesti ottaen lestadiolaisten kannalta on.

    • no minä!

      äh pakko munkin viel tänne kirjottaa et asun paikkakunnalla jossa on ihan hirveästi lestaadiolaisia. mun siskoa kiusataan koulussa ja ne kiusaajat asuu meijän lähellä. niiden äiti soittaa aina mulle ja sanoo et ei mun lapseni sellasta ja sellasta tekis. kerran me nörttäiltiin oikee mun siskon kaa ja äänitettiin yks puhelu ( minkä ne soitti siin kello 3 aikaa yöllä ) seuraavana päivänä me annettiin sen äidin kuunnella eikä vieläkään uskonu.. no sille ei voi mitään ja koulussa meiltä syntisiltä pask0ilta on kieletty esim. tanssi.. koulussa on myös tosi paljon lesta opeja ja ne ei mitään muuta tee ku lellii ja pitää parhainna heidän laisia.. mulle on pienenä sanottu et minä ja mun huora äiti tullaa yhessä palamaan tulimeressä... eihä siit mitää ''trumoja'' oo jääny mut kyll mä säikähin! lestat on ihan omaa joukkonsa. outoja ihmisiä ainakin jotkut täytyy myöntää

    • ei olla lesuja

      Naapuri on VL-lestadiolainen, liikennöintiä ja autolla ajoa ei sallittaisi sunnuntaisin.
      Puhumattakaan pihatöitä ei sallita, menee valitukset heti rakennusvalvontaa ,
      pöytäkirja jossa ei huomauttamista. Puuliiterimme on 9 cm liian lähellä ( 5 m )
      kolmesti valitettava hallinto-oikeuteen, mikään ei riitä.
      Naapurin kiinteistö on lomakiinteistö, omamme on asuinkiinteistö, lisäksi he käyttävät tonttimme kautta liikennöintiä loma-asunnolle.
      Miten saada VL- perhe normaaliin elämään suostuvaiseksi. Kuinka saada osallistumaan tienkunnostukseen, lumen auraukset , viranomaisten harhautuksia useita, tulisiko jättää tutkintapyyntö viranomaisille ?
      Oma korttelialue lesuille jatkossa, tällä saadaan anteeksi annot vähenemään ?

      • Kiitos riittää

        Meille muutti naapurustoon lestadiolaisperhe vajaa vuosi sitten. Elävät kuin omistaisivat koko kylän ja käytöstapoja ei ole ollenkaan! Harkitsen pois muuttamista.


      • syvältä porukka

        Kusipäitä ne on, ei ne puhetta ymmärrä. Mamutkin on miellyttävempiä naapureina.


      • voihanV..tu

        Naapurit yksi toisensa jälkeen myyvät asuntonsa pois lestadiolais perheen läheltä. Nyt ei enää asunnot mene kaupaksi siitä läheltä, kun vaihtuvuus on ollut suurta.
        Olisiko mahdollista näille lestaadiolaisille myydä tontit jostain syrjemmästä,
        eikä asutuskeskuksista. Näin säilyisi rauha puolin ja toisin.


    • ..........

      Älä murehdi lestadiolaisnaapureistasi, anna heidän lastensa katsoa teillä televisiota jos se ei sinua eikä lapsiasi haittaa. Se on näiden lestadiolaisten oma asia kasvattaa lapset ja puhua television katselusta mikäli eivät sitä hyväksy. Sinun ei tarvitse tämän ''käskyn'' noudattamista valvoa koska lapset itse tietävät mikä on hyväksyttyä ja mikä ei ja toimivat sen mukaan tai sitten eivät. Mä en haaskaisi ajatustakaan naapureihin. Ole rauhassa! :)

    • ei lessuille

      Meillä asuu taloyhtiössä vanhoillis lessu porukka ja ne on valehdelleet valituksessa taloyhtiön isännöitsijälle törkeesti. Milläköhän taivaspaikka oikeen aukenee, me ei ainakaan anneta anteeksi, ei edes lapsille jotka on huonosti kasvatettu.
      Teko pyhiä kusettajia koko porukka. Pitäähän niitä uskoa kun on niin uskovaisia vai mitä? Lapset aivopestään ja kasvatetaan ihan pihalle. Ei hyvä.

    • Outo juttu

      Se televisiohan on hirveää syntiä. Hyväksyvät kuitenkin internetin, vaikka sieltähän sitä syntiä vasta löytyykin. Vertaa esim. sitä, että kuinka paljon televisiosta voit katsella pornoa, verrattuna internetin pornon tarjontaan? Muutama eroottinen elokuva voi televisiosta vuoden aikana tulla.
      Sitten se kaikki muu, mitä netti on pullollaan.

    • enjaksa

      Meidän asuinalueella on liki puolet lestadiolaisia ja haluaisin kertoa sattumuksista, jotka eivät ota loppuakseen. Jos yksityiskohtaisesti kertoisin, niin minut tunnistettaisiin ja tilanne kävisi vielä sietämättömämmäksi.

      Olemme harkinneet talomme myyntiä heidän takiaan. Tavallisten kuolevaisten kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

      Ylimielisiä, valehtelevia, röyhkeitä, joita ei säännöt hetkauta.

    • väsynyttyökaveri

      työkavereina aivan kamalia.. edessäpäin lässytetään ja ollaan niin ystävällisiä ja kun selkäsi käännät niin alkaa mustamaalaaminen. asiakkaita huijataan, tärkeintä on omat voitot. ja ei-lestat ei tietenkään saa menestyä...

      • Anonyymi

        Näin exlessuna alleviivaan.


    • Anonyymi

      Meidän naapurissa asui ennen ihan normaali mukava nainen, ikinä ei mitään ongelmia hänen kanssaan ollut.
      Sitten hän myi lessuperheelle talonsa joiden kanssa alkoi meidän helvetti yhteiselo naapureina.
      Ensimmäiseksi lessuperheen lapset valtasivat pihamme, kun aitaa ei ollut välissä.
      Pyysin, että tehdään puoliksi aita, mutta he eivät osallistuneet kustannuksiin, eikä tekemiseen lainkaan.
      Heidän lapsensa ovat todella itsekkäimpiä, mitä ikinä olen nähnyt, tappelevat keskenään kokoajan, eikä vanhemmat ohjaa eikä vahdi heitä.
      Melkein kaikessa mahdollisessa tää lessuperhe on kusettanut meitä.
      He pitävät kesäisin sukujuhlia ja niitä lessuperheitä on varmaan 10kpl ja isoja perheitä.
      Ei siinä mitään, mutta kun ne mukulat huutaa ja riekkuu yömyöhään pihalla, vanhemmat sisällä talossa.
      Viimisin juttu on se, että alkoivat "säästö" mielessä valuttamaan jätevesiä maaperään ja ne valuvat meidän nurmikolle, nyt on 2 vuotta yritetty saada heidät lopettamaan tuon ympäristön paskaamisen ja vasta uhkasakon uhalla ovat ryhtymässä lailliseen toimintaan jätevesien puhdistuksessa.
      Nää edellämainitut ovat vain pintaraapasu mitä ovat aiheuttaneet.
      En ole uskontorasisti, mutta kun luulen että nämä lessut kuvittelevat olevansa jotain ylijumalia, ni se ihmetyttää.
      Ikinä en ole epärehellisempiä ihmisiä tavannut kuin nämä lessunaapurit.

    • Anonyymi

      Tietenkin on sinun tehtäväsi valvoa vieraasi. Ja koska oletan jälkeläisesi olevan alaikäinen olet hänestä vastuussa ja sitä kauttahänen vieraistaan jos annat hänen kutsuavieraita. Kenen muun kuuluisi valvoa kutsumiasi tai jälkeäiisesi kutsumiavieraita. Kuka muu muka olisi vastuussa jälkeläisestäsi ja hänen kutsumistaan vieraista.

      Lisäksi tuollainen urputus on epäaikuismaista. Jälkeläisesi on valinnut tämän ihmisen ystäväkseen joten jos heissä on mielestäsi vikaa niin eikö sinussakin kunolet luonut jälkeläisen jonka miekestä tuon seura on parasta. Eihön hön muuten kutsuisi kotiinsa.

      Minusta on tosin ymmärrettävää että jos ei sas kotona katsella haluaa teillä.

      • Anonyymi

        Kai tajuat, että ap:n viesti on 16-vuiden takaa?


    • Anonyymi

      Miksi lestadiolaisissa on paljon mielenterveysongelmaisia, kun verrataan valtaväestöön.

    • Anonyymi

      Meillä on lestat naapureina. Poismuuttanut tytär ja 9 lapsi jo vaunuissa saa melkoisen kesäfestarin aikaan aina kun kaartaa 10 metrisen asuntovaunun kanssa pihaan. Niistä lähtee kyllä ääntä ja valvovat puoleen yöhön riekkumassa. Sitten nämä sukujuhlat on aivan kestämätöntä mellastusta kesäaikaan. Näillä on missiona maailman valloitus eivätkä kunnioita naapureita pätkänvertaa. Oulusta lähtöisin tämä sakki.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe