Mulla on ollut päkiät kipeet jo vuoden, ei oikeis pysty astumaan ja tuntuu, että tavaraa on niitten alla. Nivelet muutenkin kipeet, lonkat, kyynärpäät,nilkat, sormet. Välillä käsien kuivaaminenkin sattuu sormiin ja sängyssä ei tahdo päästä kääntymään kun niin sattuu olkapäähän ja lonkkiin. Koko ajan kipua joka puolella, meinaa hermot mennä. Kaikki jäykkänä yöllä ja aamulla. Jävelykin käy hankalaksi. Voisko ajatella, että olis jotain reuman tyyppistä. Onko samanlaista muilla, kun en oikein tunne alaa.
päkiäkivut...
8
4917
Vastaukset
- reumaatikko
Tilaa nyt vaan reippaasti aika reumalääkärille. Päkiäkivuilla alkoi miun nivelreuma. Onhan näitä muitakin reuman tyyppisiä niveloireita, mutta jos verikokeiden senkat ja cerpit ovat koholla niin lääkekuurille vaan.
- Ikäkin
Alle 30, 40-60 ?
Iälläkin kun on väliä.- olgah
Ei sillä iälläkään välttämättä ole mitään merkitystä. Toki reuma yleisempää iäkkäämmillä, mutta ei se sitä katso. Kehoittaisin pikaisesti hakeutumaan tutkimuksiin!
Itse olen 27-v nainen, päkiäkivut alkoivat n.3kk sitten melko rajusti, jouduin välillä kävelemään kepeilläkin, nyt odottelen pääsyä reumapolille. Sen verran on tutkimuksia tehty, että HLA B27 kudostuuppi löytyy, senkka ja crp ovat kokoajan olleet enemmän ja vähemmän koholla.
Lekurille siis vaan, mitä pikemmin sen parempi, suosittelen kuitenkin keräämään kärsivällisyyttä, tutkimuksiin menee oma aikansa ja diagnoosia joutuu väkisinkin odottelemaan useampia kuukausia. Omalla kohdallani ensimmäiset 1,5kk meni työterveyslääkärillä seikkailemiseen kaikenmaailman antibioottien ja höyryhengitysten kanssa, kunnes yksi älysi lähettää sairaalaan...
Voimia sinulle! - Ikäkin
olgah kirjoitti:
Ei sillä iälläkään välttämättä ole mitään merkitystä. Toki reuma yleisempää iäkkäämmillä, mutta ei se sitä katso. Kehoittaisin pikaisesti hakeutumaan tutkimuksiin!
Itse olen 27-v nainen, päkiäkivut alkoivat n.3kk sitten melko rajusti, jouduin välillä kävelemään kepeilläkin, nyt odottelen pääsyä reumapolille. Sen verran on tutkimuksia tehty, että HLA B27 kudostuuppi löytyy, senkka ja crp ovat kokoajan olleet enemmän ja vähemmän koholla.
Lekurille siis vaan, mitä pikemmin sen parempi, suosittelen kuitenkin keräämään kärsivällisyyttä, tutkimuksiin menee oma aikansa ja diagnoosia joutuu väkisinkin odottelemaan useampia kuukausia. Omalla kohdallani ensimmäiset 1,5kk meni työterveyslääkärillä seikkailemiseen kaikenmaailman antibioottien ja höyryhengitysten kanssa, kunnes yksi älysi lähettää sairaalaan...
Voimia sinulle!Kyllähän iällä nimeenomaan on väliä.
Suurin ikäkausi, jolloin naisilla reumaoireita on pahimmoillaan on ns. vaihdevuosi-ikä. Ja jos on taipumusta reumaattisiin reagtioihin, silloin ne voi voivat yltyä aivan mahdottomaksi vaikka kyse ei olisikaan itse reumasta, mutta rauhoittuvatkin hormonaalisen tasapainon hoidolla paremmin, kuin reumahoidolla.
Tää on kumma juttu, että tätä ei moni lääkäri huomioi. Itse olen reumaa sairastanut lapsuudesta saakka, mutta kaikein pahin ja vaikein se on ollut vaihdevuosi-iässä, jolloin estregeenitasot alkoivat laskea. Tätähän ei reumahoito huomioinut, vaan yritti tankata minut täyteen kaikenmoisilla reumalääkemyrkkyillä.
Kun sitten honattiin tämä yhteys, 70 % reuma-aktviiteetistäni katosi viikon sisällä. Vaikka lääkäreillä pitäisi olla tämä tiedossa, ja on, silti se jää hoidossa ja oireistojen kohdalla helposti huomioimatta. Ja kun hormonaalista tasapainohoitoa yritin liian aikaisin lopettaa, reuma äityi taas aivan yhtä häijyksi.
Ja kauttalinjan vaihdevuosi-iässä naiset valittavat kankeuttaan, jäykkyyttään, kömpelyyttään ja kivuiloisuuttaan. Mm. reumatilastoissa suurin reuman puhkeamisikä on juuri toi vaihdevuosi-ikä, ja monen potilaan hormonaalinen tasapaino jää hoitamatta, ja häntä yritetään hoitaa reumalääkityksellä, joka huonosti puree siihen tilanteeseen, jos hormonaalinen tasapaino on hoitamatta.
Nuoren kohdalla on ihan toinen juttu. Selvä osoite on reumahoito, mutta tosiaan vaihdevuosipotilaan kohdalla kivuliaisuuden oikeampi osoite voi ollakkin se naistentautien erikoishoito hormonaalisen tasapainon huolehtiminen ensin, ja sitten katsoa, mille tasolla vaivat ja kivut jää.
Keskustellessani lääkäreiden kanssa asiasta, ovat kertoneet, että monet ovat raportoineet ihan tätä samaa, mutta se ei ole vielä kovin yleisesti huomioitu tosiasia, syystä tai toisesta, vaikka lääkäreillä on tämä asia tiedossa.
Jotkut yksittäiset lääkärit menettelevätkin kuulema näin, että ensin korjataan tuota hormonaalista tasapainoa. - nivelreumainen
olgah kirjoitti:
Voimia sinulle!Aika monella reuma alkaa niin hitaasti hiipimällä tai epäselvin oirein, että diagnoosin saamiseen menee vuosia. Kymmenenkään vuotta ei ole vielä mikään ihme.
Vaikka nivelreuma alkaisi rajuin oirein, tutkimuksissa on todettu, että puoli vuotta voi odotella lääkityksen aloittamisen kanssa hoitotuloksen kärsimättä. - Tyttönen
Ikäkin kirjoitti:
Kyllähän iällä nimeenomaan on väliä.
Suurin ikäkausi, jolloin naisilla reumaoireita on pahimmoillaan on ns. vaihdevuosi-ikä. Ja jos on taipumusta reumaattisiin reagtioihin, silloin ne voi voivat yltyä aivan mahdottomaksi vaikka kyse ei olisikaan itse reumasta, mutta rauhoittuvatkin hormonaalisen tasapainon hoidolla paremmin, kuin reumahoidolla.
Tää on kumma juttu, että tätä ei moni lääkäri huomioi. Itse olen reumaa sairastanut lapsuudesta saakka, mutta kaikein pahin ja vaikein se on ollut vaihdevuosi-iässä, jolloin estregeenitasot alkoivat laskea. Tätähän ei reumahoito huomioinut, vaan yritti tankata minut täyteen kaikenmoisilla reumalääkemyrkkyillä.
Kun sitten honattiin tämä yhteys, 70 % reuma-aktviiteetistäni katosi viikon sisällä. Vaikka lääkäreillä pitäisi olla tämä tiedossa, ja on, silti se jää hoidossa ja oireistojen kohdalla helposti huomioimatta. Ja kun hormonaalista tasapainohoitoa yritin liian aikaisin lopettaa, reuma äityi taas aivan yhtä häijyksi.
Ja kauttalinjan vaihdevuosi-iässä naiset valittavat kankeuttaan, jäykkyyttään, kömpelyyttään ja kivuiloisuuttaan. Mm. reumatilastoissa suurin reuman puhkeamisikä on juuri toi vaihdevuosi-ikä, ja monen potilaan hormonaalinen tasapaino jää hoitamatta, ja häntä yritetään hoitaa reumalääkityksellä, joka huonosti puree siihen tilanteeseen, jos hormonaalinen tasapaino on hoitamatta.
Nuoren kohdalla on ihan toinen juttu. Selvä osoite on reumahoito, mutta tosiaan vaihdevuosipotilaan kohdalla kivuliaisuuden oikeampi osoite voi ollakkin se naistentautien erikoishoito hormonaalisen tasapainon huolehtiminen ensin, ja sitten katsoa, mille tasolla vaivat ja kivut jää.
Keskustellessani lääkäreiden kanssa asiasta, ovat kertoneet, että monet ovat raportoineet ihan tätä samaa, mutta se ei ole vielä kovin yleisesti huomioitu tosiasia, syystä tai toisesta, vaikka lääkäreillä on tämä asia tiedossa.
Jotkut yksittäiset lääkärit menettelevätkin kuulema näin, että ensin korjataan tuota hormonaalista tasapainoa.Sanoit sairastaneesi lapsesta asti reumaa...Itse pääsen "kuulemaan tuomioni" huomenna. Pelottaa, kun olen vasta 19 vuotias, että kuinka pahaksi se ehtii äityä ennen, kuin ehdin edes aikuiseksi kasvaa..:( Ja olen lukenut, että lasten tekeminen tai siis synnyttämisen jälkeen reuma pahenee monilla...Ja haluaisin lapsia ehdottomasti!
Nivelet sattuu niin maan *erkeleesti jatkuvasti että huhhuh...mutta tehän sen mahdattekin tietää..:)
Tämmöstä asiaa vaan..että pelottaa toi tulevaisuus tän sairauden kanssa. Joutuuko tässä ihan pyörätuoliin asti ennen keski-ikää... - Iälläkin
Tyttönen kirjoitti:
Sanoit sairastaneesi lapsesta asti reumaa...Itse pääsen "kuulemaan tuomioni" huomenna. Pelottaa, kun olen vasta 19 vuotias, että kuinka pahaksi se ehtii äityä ennen, kuin ehdin edes aikuiseksi kasvaa..:( Ja olen lukenut, että lasten tekeminen tai siis synnyttämisen jälkeen reuma pahenee monilla...Ja haluaisin lapsia ehdottomasti!
Nivelet sattuu niin maan *erkeleesti jatkuvasti että huhhuh...mutta tehän sen mahdattekin tietää..:)
Tämmöstä asiaa vaan..että pelottaa toi tulevaisuus tän sairauden kanssa. Joutuuko tässä ihan pyörätuoliin asti ennen keski-ikää...Ei ole syytä pelkoon. Nykyisin on hyvät hoitokeinot. Minun sukupolveni taitaa olla ensimäisiä sukupolvia, joiden reuma pystyttiin hallitsemaan, niin ettei vääntymiä ole ulospäin. Ei minustakaan ulospäin kukaan näe, että olen reumainen, ellei tule ihan lähelle, ja näe käsistä niitä leikkausarpia. Toki niitä paljon käsissä onkin, mutta sormet on suorat. Ranteet jäykät, toinen jäykisetty jo 33 vuotta sitten, toinen jäykistynyt itsestään.
Mutta ei jäyksitäminen oikeastaan ole haitannut elämää.
Olen minäkin 3 lasta tehnyt. Raskauksien aikana ei mitään ongelmia, kuin ei ikinä sairas olisi ollutkaan. Silloin ei omega rasvahapoista tiedetty mitään, eipä tainnut olla kaupassakaan niitä. En ainakaan ollut kuullut niitä, ja se minua harmittaa, että kun niistä olisi tiennyt silloin.
Synnytysten jälkeen tauti kyllä nosti päätään ja viimeisen synnytyksen jälkeen Reumasairaala käski lopettamaan imetyksen, sillä se aktivoi reumaa, ja silloin se kyllä meinasi päästä niskan päälle.
Mutta olen varma, että ei Sinulla estettä tule lasten hankkimiseen reuman suhteen. Vielä, jos olet motivoitunut, että karsit huonot ravintotavat pois, mahdollisuutesi vain paranevat. Kahvi, sokeri, valkoinen kuorittu vilja ja elintarviketeollisuuden pitkälle jalostetut tuotteet ovat reuman kannalta pahoja.
Makeisista on syytä vieroittaa itsensä hyvissä ajoin.
Joten ensimäinen askel kohdaltasi omaehtoiseen hoitoon on omega 3-rasvahappojen käyttö. Ja erityisesti raskauksien aikana.
Nykylääkkeissä on sen sortin lääkkeitä, että raskauksia silmällä pitäen niiden käytön lopettamisen jälkeen pitää olla aika pitkään, ennenkuin yrittää raskautta. Joten keskustele tästä lääkärin kanssa jo lääkehoitoa aloitettaessa.
En näe tilanteessasi mustia pilviä taivaalla. Ja jos vielä kiinnostut ravintoasioista, edessäsi on kyllä melko normaali elämä.
Se on vain tämä alkuaika, ennenkuin opit tuntemaan tautiasi, ja ennenkuin löydetään siihen oikea ja sopiva hoito.
- Kipuilija
Minulla alkoi noin vuosi sitten päkiät kipeytyä. Käveleminen oli vaikeaa etenkin aamuisin. Kävin useaan kertaan tk:ssa.Otettin verikokeita , senkka koholla ja reuma-arvot kiikun kaakun normaalit.Helmikuussa pääsin reumapolille.Siellä todettiin alkava nivelreuma, sitruliinipeptidi koe varmisti asian lopullisesti.Nyt on ollut Oxiklorin lääkitys helmikuusta saakka. Ei kyllä paljoa ole auttanut, sormien nivelet tosi kipeät ja varpaiden myös.Kenkiä on tuskallista pitää aamusin, päivän mittaan vähän kipu helpottaa.Marraskuussa kontrolliin, toivottavsati saan paremmat lääkkeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799