Arpijuovat eli raskausarvet

nuottiavain

"Arpijuovat ovat hieman ihonpinnan alapuolella esiintyviä kudosmuutoksia, kapeita juovia, joiden leveys on muutama millimetri ja pituus useita senttejä. Aluksi ne ovat punertavan violetteja (ns. tulehduksellinen vaihe), mutta usein jo muutaman kuukauden kuluttua helmiäishohtoisen vaaleanpunertavia tai valkoisia. Myöhemmin ne hieman syvenevät (ns. arpivaihe)"

"Arpijuovat johtuvat sidekudosverkoston katkeilemisesta ja ehkä vanhempana tämän verkoston määrätynlaisesta "häviämisestä". Hormonaalisien syiden ohella aiheuttajina ovat painonvaihtelut, aineenvaihdunnalliset häiriöt ja stressi, joka vaikuttaa lisämunuaisen erittämään hormonin toimintaan. Joskus syyt voivat olla myös verisuonistoperäisiä tai puhtaasti mekaanisia, esimerkiksi liian voimakas bodaus. Arpijuovat eivät aiheuta terveydellistä haittaa mutta ovat epäesteettisiä."

"Arpijuovien hoito
Arpijuovien hoito on ennekaikkea ennaltaehkäisevää eli nimenomaan ihon hoitoa kosteutta, A- ja E-vitamiineja ja linolihappoja sisältävillä tuotteilla sekä elvyttävillä voiteilla, jotka vaikuttavat fibroblastisolujen toimintaan. Raskauden aikana erityisvoiteet estävät arpijuovien kehitystä 70-80 prosenttisesti. Myös vanhoja arpijuovia kannattaa hoitaa erityistuotteilla, ihon mikrohionnalla ja ihon toimintaa elvyttävillä sähkövirroilla. Noin 60% tapauksista saadaan ainakin jonkinasteisesti vaalenemaan hoidoilla, mutta ne ovat yleensä hyvin pitkäaikaisia ja asiakkaan omasta ihon paranemiskyvystä riippuvaisia."


Una Nuotia
Kerro, kerro kuvastin

9

1944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinon !

      mitä raskausarvista kirjoitetaan, niihin ei mikään auta ! Itselläni on yhdestä lapsesta tullut arvet, jotka ulottuu alhaalta hävystä aina ylös rintojen alle, kahdessakymmenessä vuodessa ne ei ole haalistuneet yhtään ja vatsan ruskettuessa ne säilyvät valkoisina tai ensin ne palaa ! Aikoinaan luulin, että ne olisi voinut jotenkin estää, mutta eräänä aamuna, noin kuukausi ennen synnytystä, heräsin aamulla siihen miten nahka repeili ( siis toki ihon alla) ihan silmissä ja sattui kovasti, mutta mitenkään sitä ei voinut pysäyttää...

      • nuottiavain

        "Toki ihon alta" se repeily alkaa, johtuen ihonalaisen kudoksen repeilystä jatkuen sitten sinne pintakerroksii.

        Pointtina se et repeilyjen määrän ja syvyyden voi minimoida oikealla hoidolla. (ilman hoitoa vielä pahemmat arvet?)

        Ihan uteliaisuuttani, hoiditko millä tavalla itseäsi, ihoasi?

        Totta sekin että ei kaikilla auta juuri mikään arpiin (perintötekijät, yleensäkkin ihon kunto)

        Enpä usko et mitä tahansa kirjoitellaan alan kirjoihin , mitä ei olis tutkittu.

        Se että siulle on tullut arpia, ei tarkoita sitä että arpien ennaltaehkäisy ja hoito oli turhaa. Löytyy ihmisiä kenelle on ollut apua ja hoitotulokset hyviä. Repeytymien hoito mikrohionnalla olis syytä aloittaa mahdollisimman aikaiseen, kun arpeutuminen on alkuvaihees, jolloin solujen toiminta on viel ns. käynnis, mikä sitten mahdollistaa kudosten uusiutumista. Sähkövirta stimuloi solujen aktiivisuutta uudistumiseen. Vanhoissa arvissa on jo kuollutta solukkoa ja kudosta et uudistuminen on aika epätodennäköstä.

        Mutta, jokaisel on omat mielipiteet ja uskomukset. :)


        Ainiin, pakko viel kommentoida..

        "ne ei ole haalistuneet yhtään ja vatsan ruskettuessa ne säilyvät valkoisina"

        -siis onha ne pakost muuttunu jos ovat valkoisii ku masu ruskettuu!?! Tuoreet arvethan ovat punertavansinertävänkukertavia?!?! Eli haalistuneet!? Koko ja syvyys onkin sitten ihan er asii..


      • että silleen
        nuottiavain kirjoitti:

        "Toki ihon alta" se repeily alkaa, johtuen ihonalaisen kudoksen repeilystä jatkuen sitten sinne pintakerroksii.

        Pointtina se et repeilyjen määrän ja syvyyden voi minimoida oikealla hoidolla. (ilman hoitoa vielä pahemmat arvet?)

        Ihan uteliaisuuttani, hoiditko millä tavalla itseäsi, ihoasi?

        Totta sekin että ei kaikilla auta juuri mikään arpiin (perintötekijät, yleensäkkin ihon kunto)

        Enpä usko et mitä tahansa kirjoitellaan alan kirjoihin , mitä ei olis tutkittu.

        Se että siulle on tullut arpia, ei tarkoita sitä että arpien ennaltaehkäisy ja hoito oli turhaa. Löytyy ihmisiä kenelle on ollut apua ja hoitotulokset hyviä. Repeytymien hoito mikrohionnalla olis syytä aloittaa mahdollisimman aikaiseen, kun arpeutuminen on alkuvaihees, jolloin solujen toiminta on viel ns. käynnis, mikä sitten mahdollistaa kudosten uusiutumista. Sähkövirta stimuloi solujen aktiivisuutta uudistumiseen. Vanhoissa arvissa on jo kuollutta solukkoa ja kudosta et uudistuminen on aika epätodennäköstä.

        Mutta, jokaisel on omat mielipiteet ja uskomukset. :)


        Ainiin, pakko viel kommentoida..

        "ne ei ole haalistuneet yhtään ja vatsan ruskettuessa ne säilyvät valkoisina"

        -siis onha ne pakost muuttunu jos ovat valkoisii ku masu ruskettuu!?! Tuoreet arvethan ovat punertavansinertävänkukertavia?!?! Eli haalistuneet!? Koko ja syvyys onkin sitten ihan er asii..

        Kun ne arvet on jopa sentin levyisiä ja yhä todella selviä, ainoastaan väri on vaihtunut.

        Silloin, kun ne tuli sain jopa antibioottikuurin, vaikka olin raskaana, koska ne olivat niin laaja-alaisia. Ihotautilääkäri oli kauhuissaan nähdessään ja sanoi, ettei ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa. Nyt, kun olen jälleen raskaana (kyllä 20 vuoden jälkeen edellisestä), on useampi hoitohenkilökuntaan kuuluva niitä kauhistellut.

        Yritinkö ennaltaehkäistä niitä ? KYLLÄ, siihen aikaan olivat vielä käytössä kaikenlaiset tukivyöt yms arpien estämiseksi ( nykyään niistä ei edes kuule) ja moni selvisikin hyvin ilman arpia. Tällaisen lisäksi, rasvasin ihoani erikoisvoiteilla aamuin-illoin. Turhaa touhua...Geneettisesti tulen melko "hyvästä" suvusta, esim itseäni luullaan aina huomattavasti nuoremmaksi, mitä olen ja ihmiset hämmästelevät monasti äidilleni, miten hän voi olla eläkkeellä ( 75v).

        Yhden syyn ihotautilääkäri esitti, mahdollisesti vaikuttaneen näin laajaan repeytymiseen: minulla oli pituutta 169 cm ja painoa 49 kg raskauden alussa, olen aina ollut hyvin hoikka, ihoni ei ollut koskaan joutunut mitenkään venytetyksi. Synnytin kuitenkin 4560 gr painoisen lapsen. Heti synnytyksen jälkeen painoni oli 53 kg. Joten voi olla oikeassakin.


      • huhhuhhuh
        nuottiavain kirjoitti:

        "Toki ihon alta" se repeily alkaa, johtuen ihonalaisen kudoksen repeilystä jatkuen sitten sinne pintakerroksii.

        Pointtina se et repeilyjen määrän ja syvyyden voi minimoida oikealla hoidolla. (ilman hoitoa vielä pahemmat arvet?)

        Ihan uteliaisuuttani, hoiditko millä tavalla itseäsi, ihoasi?

        Totta sekin että ei kaikilla auta juuri mikään arpiin (perintötekijät, yleensäkkin ihon kunto)

        Enpä usko et mitä tahansa kirjoitellaan alan kirjoihin , mitä ei olis tutkittu.

        Se että siulle on tullut arpia, ei tarkoita sitä että arpien ennaltaehkäisy ja hoito oli turhaa. Löytyy ihmisiä kenelle on ollut apua ja hoitotulokset hyviä. Repeytymien hoito mikrohionnalla olis syytä aloittaa mahdollisimman aikaiseen, kun arpeutuminen on alkuvaihees, jolloin solujen toiminta on viel ns. käynnis, mikä sitten mahdollistaa kudosten uusiutumista. Sähkövirta stimuloi solujen aktiivisuutta uudistumiseen. Vanhoissa arvissa on jo kuollutta solukkoa ja kudosta et uudistuminen on aika epätodennäköstä.

        Mutta, jokaisel on omat mielipiteet ja uskomukset. :)


        Ainiin, pakko viel kommentoida..

        "ne ei ole haalistuneet yhtään ja vatsan ruskettuessa ne säilyvät valkoisina"

        -siis onha ne pakost muuttunu jos ovat valkoisii ku masu ruskettuu!?! Tuoreet arvethan ovat punertavansinertävänkukertavia?!?! Eli haalistuneet!? Koko ja syvyys onkin sitten ihan er asii..

        No empä lähtisi sentään raskausaikana näin radikaaleihin hoitoihin. Mahtaa sikiöstäkin tuntua kivalta, kun ampeereja virtaa kohdun seinämän läpi...


      • nuottiavain
        huhhuhhuh kirjoitti:

        No empä lähtisi sentään raskausaikana näin radikaaleihin hoitoihin. Mahtaa sikiöstäkin tuntua kivalta, kun ampeereja virtaa kohdun seinämän läpi...

        sähkövirtaa. Raskauden jälkeen.


      • nuottiavain
        että silleen kirjoitti:

        Kun ne arvet on jopa sentin levyisiä ja yhä todella selviä, ainoastaan väri on vaihtunut.

        Silloin, kun ne tuli sain jopa antibioottikuurin, vaikka olin raskaana, koska ne olivat niin laaja-alaisia. Ihotautilääkäri oli kauhuissaan nähdessään ja sanoi, ettei ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa. Nyt, kun olen jälleen raskaana (kyllä 20 vuoden jälkeen edellisestä), on useampi hoitohenkilökuntaan kuuluva niitä kauhistellut.

        Yritinkö ennaltaehkäistä niitä ? KYLLÄ, siihen aikaan olivat vielä käytössä kaikenlaiset tukivyöt yms arpien estämiseksi ( nykyään niistä ei edes kuule) ja moni selvisikin hyvin ilman arpia. Tällaisen lisäksi, rasvasin ihoani erikoisvoiteilla aamuin-illoin. Turhaa touhua...Geneettisesti tulen melko "hyvästä" suvusta, esim itseäni luullaan aina huomattavasti nuoremmaksi, mitä olen ja ihmiset hämmästelevät monasti äidilleni, miten hän voi olla eläkkeellä ( 75v).

        Yhden syyn ihotautilääkäri esitti, mahdollisesti vaikuttaneen näin laajaan repeytymiseen: minulla oli pituutta 169 cm ja painoa 49 kg raskauden alussa, olen aina ollut hyvin hoikka, ihoni ei ollut koskaan joutunut mitenkään venytetyksi. Synnytin kuitenkin 4560 gr painoisen lapsen. Heti synnytyksen jälkeen painoni oli 53 kg. Joten voi olla oikeassakin.

        kaikille ei ole ole apua hoidosta, monelle kylläkin.

        Pien heitto tähän viel: jos et olis hoitanu millää taval, ni oisko mahollist et olis viel pahemmat ne arvet? tähän yritin tähdätä tuos selitykses.

        Aattelin etten ota tätä esimerkkinä mut teenpä nyt niin kuitenkin. Ite Hoidin ihoa ja lihaskuntoa koko raskauden, tulos oli hyvä, ei ainuttakaan arpea. Ja tällä en nyt tarkoita sitä kaikille toimii samal taval, yksilöllistä. Eli miulle positiivinen juttu, siks yritän kannustaa muitakin itteensä hoitamaa.


      • Tämä tästä
        nuottiavain kirjoitti:

        kaikille ei ole ole apua hoidosta, monelle kylläkin.

        Pien heitto tähän viel: jos et olis hoitanu millää taval, ni oisko mahollist et olis viel pahemmat ne arvet? tähän yritin tähdätä tuos selitykses.

        Aattelin etten ota tätä esimerkkinä mut teenpä nyt niin kuitenkin. Ite Hoidin ihoa ja lihaskuntoa koko raskauden, tulos oli hyvä, ei ainuttakaan arpea. Ja tällä en nyt tarkoita sitä kaikille toimii samal taval, yksilöllistä. Eli miulle positiivinen juttu, siks yritän kannustaa muitakin itteensä hoitamaa.

        pahempia arpia tuskin voi olla. Niin ainakin kaikki niitä paljon nähneet ovat sanoneet. Voihan olla niin, että sinullle ei olisi tullut arpia myöskään, vaikka olisit jättänyt kaikki hommat tekemättä.

        Itse toimin sattumoisin kosmetologina ja kyllä valitettavasti olen huomannut, että ikääntyminen tuntuu olevan eniten kiinni perintötekijöistä, kuin mistään muusta. Jos vaikka tähän pätee, jokin saman suuntainen ?

        Toisaalta, ei noista arvista, niin kovasti haittaakaan ole. Enhän minä juoksentele julkisella paikalla vatsanahka paljaana. Jossain tropiikin lomakohteessa tulee käytettyä kokouimapukua ja siellä nyt näkee muutenkin monenlaista "elintasoa" naisten vyötäröllä ja arpia. Ei tosin ole koskaan tullut vastaa yhtä "komeita".


      • nuottiavain
        Tämä tästä kirjoitti:

        pahempia arpia tuskin voi olla. Niin ainakin kaikki niitä paljon nähneet ovat sanoneet. Voihan olla niin, että sinullle ei olisi tullut arpia myöskään, vaikka olisit jättänyt kaikki hommat tekemättä.

        Itse toimin sattumoisin kosmetologina ja kyllä valitettavasti olen huomannut, että ikääntyminen tuntuu olevan eniten kiinni perintötekijöistä, kuin mistään muusta. Jos vaikka tähän pätee, jokin saman suuntainen ?

        Toisaalta, ei noista arvista, niin kovasti haittaakaan ole. Enhän minä juoksentele julkisella paikalla vatsanahka paljaana. Jossain tropiikin lomakohteessa tulee käytettyä kokouimapukua ja siellä nyt näkee muutenkin monenlaista "elintasoa" naisten vyötäröllä ja arpia. Ei tosin ole koskaan tullut vastaa yhtä "komeita".

        kosmetologi. Jotenkin tuntuu ihmeelliselt et olet sitten niin negatiivisella kannal tuohon hoitamiseen kun sehän juuri täl alal on olennaista?


    • Vierailevatähti

      Moikka! Olen syönyt kortisonia monta vuotta, jonka seurauksena omistan paljon arpijuovia. Nivusissa, sekä sisäreisissä on paksuja punaisia viivoja, jotka ovat olleet minulla jo ainakin 5 vuotta. Kysymys kuuluukin että viimeviikolla yksi näistä juovista niinku repesi (ilman että huomasin) ja nyt se on pieni haava, joka on toisinaan kipeä/arka, mutta ei mene umpeen, vaikka käytän bebanthenia yms.. Onko näitä muilla käynyt ja miten olette päässeet haavasta eroon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe