Kuinka välttää matkaripuli ym?

Marjaana

Olen lähdössä kanarian saarille, puerto ricoon ensi kuussa. Miten välttää mahdolliset vatsavaivat ja ripulit? En haluaisi sellaisista riesaa lomalle. Hyvä hygienia on tietenkin tärkeä asia, mutta olisiko ehdotuksia mitä muuta kannattaisi "käyttää" myös?

23

4425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SupeRBiiSt

HAHahah voi luoja ssatana spede =D euroopassa tarvi hevovittu mitää varoo! eikä oikeestaa missää muualkaa! vittu mitä talikoit tännekimahtuu! ok ok canary-islands ei oo ehkä eurooppaa tai kuka vittu sen tietää mutta siel on suomi spurgut ravan jo 70vuotta. vittu sieltä voi mitää enää saada :D enempi suomalaisii ku stadis kesäl

• ....

Mene sinne apukouluun takaisin. Sinne sinä kuulut. Et edes ymmärtänyt alkuperäisen kysymystä, oikeinkirjoituksesta puhumattakaan. Säälin sinua ressukkaa.

• teteet

Kanarian saarten bakteerikanta ei todellakaan ole paljoakaan erilainen suomalaiseen verrattuna. Esimerkiksi suurin osa Suomeen tuotavista banaaneista on sieltä peräisin, eli jokainen banaaneja joskus syönyt suomalainen on jo tottunut sikäläiseen bakteerikantaan.

Eksoottisemmissa paikoissa paras aine ehkäisemään vatsavaivoja ja ripuleita on etanoli :).

• jaana

Ihan asiallisesti: Puerto Ricossa voit syödä ravintoloissa ihan vapaasti, myös salaatteja.,jäätelöitä ym. kypsentämätöntäkin. Hanavettä ei voi/kannata juoda; bakteereja siinäkään ei oo, mutta lievä suolanmaku tekee haittansa. Hampaiden pesuun ym .käy hyvin. Mutta : turistiripulin voi toki saada; jo matkustamisen vaiva, erilaiset mausteet/maut yms. voi aiheuttaa vatsanväänteitä, mutta varsinasta mahatautia en ole saanut koskaan: ollut saarilla usein. Hepatiittirokotus olisi tietty asiaa IHAN JOKA PUOLELLA MAAILMAA KULKIESSA, eli ei asioiden ajatteleminen pahasta ole ,vaikka tuo yksi kommentti olikin kovin raflaava,olevinaan.

• Donna

ja vatsani on voinut paremmin kuin kotona, joten älä huolehdi. Kraanavesi maistuu kloorille siellä joten ei sitä halua maun takia juoda, mutta ei se ole vaarallista.
        Osta kaupasta (tai hotellista) 5 litran ( on niitä litrankin pulloissa) vesikansitereja ja keitä siitä kahvisi. Noita vesiä on myös kivennäsiveden kanssa, joten katso jos siinä lukee 'Con gas' tai 'sin gas'. 'Con' on kivennäsivettä ja 'sin' on tavallista juomavettä.

Ihan normaali hygieenia riittää siis.
        Hyvää matkaa!

• Espanjassa

Olin v.2000 häissä siellä ja sain vatsataudin maitovanukkaasta tai mikä lie se nyt olikaan. Ripulina ilmeni. Auttoi loppu loman ajan, kun vältti syömistä. Suuremman joukon ollessa koolla bileissä (kuten häät) saattaa jokin ruoka olla jostakin syystä "sisonut pöydällä" ja koska ruokaa käsitellään paljon, niin siitä voi tulla kyseisen kaltaisia ruoan pilaantumisia.

Kun aivan ensimmäiselle Kanarian reissulle menin, niin myös oli mielessä sama: uskaltaako siellä syödä. Oli jotain tablettejakin varattu mukaan.

Sen jälkeen olemme aterioineet vain tyypillisissä espanmjalaisissa arvintoloissa/baareissa. Ruoka on aina ollut hyvää. Mahtavia kokkeja nuo espanjalaiset.

Tuskin saat mitään ripulia. Jos edelleen pelkäät, niin vie ekana päivänä omat turvalliset eväät mukanasi ja mieti mitä syöt parin ekan päivän aikana. Jos reissusi kestää vain viikon, siten jo puolet lomastasi on turvattu. Ymmärrän kyllä, ikävä olla sairaana lomalla. Loppuviikon sitten syöt kunnolla, mitä vaan, kokeilet kaikkea. Kotona sitten joutaa olla kipiä. Toimisko tämä?

• äiti

Jospa kävisit apteekissa ja ostaisit lääkkeet ennakkoon, ripulin estoon ja ripulin hoitoon tarkoitetut. Käsi pesu, käsi pesu ja käsi pesu!! vältä majoneesipohjaisia ruokia!!

• Espanjassa

Oli muuten juuri tuo majonesi (sanoin maitotuote kun ei tullut kirjoitushetkellä mieleen), josta sain mahan sekaisin. Enkä ollut ainoa. Muut häävieraat oli espanjalaisia ja heistäkin monilla meni kyseisestä majoneesista vatsa sekaisin!

Olin huolimaton. Vastaisuudessa tiedän viisaampana.

• maha

Apteekista maitohappobakteereja, syö niitä muutama päivä jo kotona ja sitten loman ajan. Sen lisäksi jotkut ottaa vielä konjakkiryypyt joka aamu. Käsienpesu aina ennen ruokailua, desinfiontinestettä tai -liinoja taskussa mukana, niin voi putsata kätöset missä vain. Ja vielä joku mahalääke mukaan, itse käytämme Imodiumia. On ainakin mulla auttanut, kun on ollut maha sekasin.

• ei ikinä

on kun juot paikallista vettä, siitä tulee viikon mahatauti ja se on varmaa. Juo aina pullovettä, on edullista ja joka paikassa.

• varpusparvi

Höpö löpö. Pullovettä en ole ikään juonut, ehkäpä juuri siksi ripuli ei ole vaivannut. Tiedätkö edes kuinka paljon bakteereja on pullotetussa vedessä?

• heh heh
        varpusparvi kirjoitti:

Höpö löpö. Pullovettä en ole ikään juonut, ehkäpä juuri siksi ripuli ei ole vaivannut. Tiedätkö edes kuinka paljon bakteereja on pullotetussa vedessä?

sehän "kielletään"jo matkaesitteessä ja viim. matkaopas sen kertoo matkalla bussissa että ei missään tapauksessa pidä juoda, mutta eihän suomalaiset mitään usko ja pruu sanoo peräpää...vesi tehdään merivedestä ja ei sovellu juotavaksi turistille, kahvit voi keittää, hampaat pestä mutta janoon EI

• =o)
        heh heh kirjoitti:

sehän "kielletään"jo matkaesitteessä ja viim. matkaopas sen kertoo matkalla bussissa että ei missään tapauksessa pidä juoda, mutta eihän suomalaiset mitään usko ja pruu sanoo peräpää...vesi tehdään merivedestä ja ei sovellu juotavaksi turistille, kahvit voi keittää, hampaat pestä mutta janoon EI

Hanavettä ei suositella edes hampaiden pesuun!! Eikä myöskään hedelmien ym. huuhteluun! Itse aion käyttää pullovettä kaikkeen, se ei paljoa maksa. Mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee. Sekin on yksilöllistä miten kenenkin keho reagoi tähän hanaveteen.

• aino maailmanmatkaaja
        =o) kirjoitti:

Hanavettä ei suositella edes hampaiden pesuun!! Eikä myöskään hedelmien ym. huuhteluun! Itse aion käyttää pullovettä kaikkeen, se ei paljoa maksa. Mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee. Sekin on yksilöllistä miten kenenkin keho reagoi tähän hanaveteen.

Miten voit käyttää hampaiden pesuun hanavettä jos kerta siitä ripuli tulee. Mitä vettä luulet ravintoloiden käyttävän, kaikkea ei ehkä keitetä. Se on selvä että vatsa saa vastustus kyvyn kun juo kraanavettä. Itse aion juoda jatkossakin :), olen nimittäin nähnyt veden pullotusta. Ottivat kaivosta vettä ja täyttivät niitä 5 litran tonkkia käsin.....

Matkaesitteessä myös käsketään ottaa tallelokero, no enpä ole sitäkään tehnyt.

• rohkea r okan syö
        aino maailmanmatkaaja kirjoitti:

Miten voit käyttää hampaiden pesuun hanavettä jos kerta siitä ripuli tulee. Mitä vettä luulet ravintoloiden käyttävän, kaikkea ei ehkä keitetä. Se on selvä että vatsa saa vastustus kyvyn kun juo kraanavettä. Itse aion juoda jatkossakin :), olen nimittäin nähnyt veden pullotusta. Ottivat kaivosta vettä ja täyttivät niitä 5 litran tonkkia käsin.....

Matkaesitteessä myös käsketään ottaa tallelokero, no enpä ole sitäkään tehnyt.

suomalainen, minähän en tarvitse tallelokeroa ja ohoh, apua minulta vietiin passi, rahat...mitä nyt teen, auttakaa. Vai olet nähnyt että kaivosta pullottavat vettä, älä viitsi valehdella, sinun mielikuvitus on vailla vertaa ja oikein 5 l pulloihin , miten siellä kaivolla onnistuu korkin sinetöinti ?. Kyllä hampaat voi pestä vesijohtovedellä, eihän sitä pesuvettä nieletä mahaan , vaan syletään pois. Jotenkin tuntuu että et ole oikein kondiksessa, onko sinulla joku vika vai miksi puhut tuomoista soopaa.Ravintolat käyttävät vettä mutta kerroppa mihin ettei sitä keitetä, ai siihen kannuun joka tuodaan pöytää ? se on pullovettä ja avrsinkin kun sitä pyydät ja kuka nyt vettä juo lomalla ? vai onko olutkin tehty kaivovedestä ? keksipä parempi vale, ei mennyt läpi nyt.

• aino maailmanmatkaaja
        rohkea r okan syö kirjoitti:

suomalainen, minähän en tarvitse tallelokeroa ja ohoh, apua minulta vietiin passi, rahat...mitä nyt teen, auttakaa. Vai olet nähnyt että kaivosta pullottavat vettä, älä viitsi valehdella, sinun mielikuvitus on vailla vertaa ja oikein 5 l pulloihin , miten siellä kaivolla onnistuu korkin sinetöinti ?. Kyllä hampaat voi pestä vesijohtovedellä, eihän sitä pesuvettä nieletä mahaan , vaan syletään pois. Jotenkin tuntuu että et ole oikein kondiksessa, onko sinulla joku vika vai miksi puhut tuomoista soopaa.Ravintolat käyttävät vettä mutta kerroppa mihin ettei sitä keitetä, ai siihen kannuun joka tuodaan pöytää ? se on pullovettä ja avrsinkin kun sitä pyydät ja kuka nyt vettä juo lomalla ? vai onko olutkin tehty kaivovedestä ? keksipä parempi vale, ei mennyt läpi nyt.

Juttu ei ollut valetta. Korkin voi lyödä normaalilla pullotuslaitteella kiinni. Käytetäänkö ravintoloissa ruuan valmistuksessa pullotettua vettä?

Olen kondiksessa ja tarkoitus ei ollut valehdella. Ei ne asiat nyt niin kummallisia ole, bakteerikanta on ulkomailla erilainen mutta harvoin ongelmia aiheuttava.

Ei ole passia viety eikä rahoja. Ehkä ne osaa pölliä ne keskitetysti tallelokerosta.

• kukkamekkotäti

Itse vien juomaveden aina matkalaukussa Suomesta ja koskaan ei ole tullut ripulia!

• ihme juttu
        kukkamekkotäti kirjoitti:

Itse vien juomaveden aina matkalaukussa Suomesta ja koskaan ei ole tullut ripulia!

sinulla sitten matkalaukussa mahtuu meetvursti, näkkärit, kahvi, ruisleipä, vaatteet jne, kyllä veden kanto on jo ihan älyttömin juttu, sehän painaakin litra per kilo, huh huh.

• allis pallis

Siis vastaus on ettet saa sitä sen enempää kuin Suomessakaan.

• Turisti Turusta

...muutaman kerran oon etelässä ollut, ja kolmesti Kanarialla, enkä ole saanut kertaakaan mitään vatsatautia. Pari viikkoa ennen reissua on tullut juotua jotain Gefilus- mehuja tms. Ja sitten itse reissussa ottanut joka aamu paukun raakaa kirkasta viinaa ennen aamupalaa. Jotkut ottaa konjakkia, mutta en tiedä onko sillä väliä mitä viinaa ottaa, kunhan on raakaa...

• ja sen tehosta

Tiedätkö, että terveydenhuollossa sekä ihon että pintojen desinfiointiin käytettävän spriin tulee olla vahvuudeltaan 80% jotta mikrobit kuolisivat. 40%:n viinan naukkailullasi ei siis ole mitään tehoa. Mutta onhan se hyvää syy ryypätä kun uskottelee näitä asioita itselleen...

• juppe
        ja sen tehosta kirjoitti:

Tiedätkö, että terveydenhuollossa sekä ihon että pintojen desinfiointiin käytettävän spriin tulee olla vahvuudeltaan 80% jotta mikrobit kuolisivat. 40%:n viinan naukkailullasi ei siis ole mitään tehoa. Mutta onhan se hyvää syy ryypätä kun uskottelee näitä asioita itselleen...

Parasta sitten napata pirtua!

• make

Mullakaan ei oo ikinä ollu pakissa häikkää reissussa. Häppää tulee otettua ihan riittävästi, ei kuitenkaan jäykkää heti aamusta. Vaikka onhan toi hyvä selitys aloittaa kaataminen heti ku luomet aukee ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1644
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1271
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26