tappajarekka

liikenteessä

Torstaina ajelin ladalla kangasalta lahteen. Keli oli kuiva ja kirkas, tien pinta kuiva. Vähän kaivannon kanavan jälkeen sain perääni perävaunullisen sora-rekan. Kaivannon ja vehonniemeen ja saarikyliin menevän risteyksen jälkeen nopeusrajoitus nousee kuudesta kympistä, kahdeksaan kymppiin. Oman ladani nopeusmittari näytti vähän yli kahdeksaa kymppiä. Rekka ajaa välittömästi takapuskurin perässä, ja vilkuttelee pitkiä. Tätä perässä hiostamista jatkuu kilometrin verran. Arvelin tämän sorarekan menevän hakemaan uutta lastia pälkäneen ja kangasalan rajalla olevasta sorakuopasta.
Kilometrin verran perässä ajettuaan rekka lähtee ohittamaan, lievässä alamäessä. Heti alamäen jälkeen tie kaartuu vasemmalle. näkyvyys alamäen jälkeen ei ole paras mahdollinen. Arvatenkin rekan kuljettaja katsoi ennen alamäen alkamista, matalan kukkulan yli vastaan tulevaa liikennettä. Mutta alamäen alettua ei rekan kuljettajalla ollut riittävää näkyväisyyttä turvalliseen ohittamiseen.
Rekan ollessa rinnalla näkyviin ilmestyykin vastaan tulevaa liikennettä. Ja rekan kuljettaja joutuu palaamaan omalle ajokaistalleen väsitääkseen vastaan tulevaa liikennettä.
Tässä kohtaa itse ollessani rekan ohitettavana ja rekan kyljen lähestyessä vasemmalta, rekan palatessa omalle ajo kaistalleen. Tilasteesta selvitään väistöliikkeelä oikealle, kohti piennarta ja ojaa. Sekä moottori jarrutuksella hidastaen, väistämällä samalla päälle tulevaa rekan perävaunua.
Todella oudoksi tämän tilanteen tekee parin sadan metrin päässä oleva risteys josta sorarekan kuljettajan täytyy kääntyä soran ottopaikalle. Risteys ei ole eritaso risteys vaan samassa tasossa oleva oikeaale kääntyvä risteys. Oikealle kääntyviä autoja varten ei ole mitään levennyksiä vaan kääntyvän liikenteen on hidastettava vauhtiaan ajokaistalla.
Lisäksi välittömästi seuraavana ajanut toinen sorarekka näkee tilanteen aitio paikalta. Varokaa vaan 12-tiellä ajaessanne tätä koheltajaa, rekan maski oli muistaakseni vihertävä. Ja merkki muistaakseni uuden karhea volvo. Täytyy vaan ihmetellä että koska veri roiskuu maantiellä, varsinkin kohta alkavalla liukkailla ajo keleillä.

50

3851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päähän

      Tuommoiset kyhnääjät, eikö te ikinä voi painaa sitä oikeanpuoleista. Körötellään teiden tukkona ja sitten itketään keskustelupalstoilla.

      Olisit ajannut 90km/h niin koko tilannetta ei edes olisi ollut.

      • Pake

        Jumalauta, oletko lulutaitoinen? alkuperäisessä viestissä nimenomaan luki, että rajoitus oli 80km/t!

        Oksenna turhautumista nopeusrajoitusten määrääjille, älä tänne, kiitos!


      • Ottaa päähän
        Pake kirjoitti:

        Jumalauta, oletko lulutaitoinen? alkuperäisessä viestissä nimenomaan luki, että rajoitus oli 80km/t!

        Oksenna turhautumista nopeusrajoitusten määrääjille, älä tänne, kiitos!

        Olenhan minä lulutaitoinen, osaan myös ajatella! Jos Lada menee 80km/h niin ei rajoittimella varustettu sorakuormuri ala sitä ohittamaan. Ladan mittari on venäläistä standardia ja näyttää keskim. 15km/h liian paljon (80km/h). Sen tietää omistajakin


    • kirjoitustasi

      kirjoitit: "Arvelin tämän sorarekan menevän hakemaan uutta lastia pälkäneen ja kangasalan rajalla olevasta sorakuopasta." sekä " Todella oudoksi tämän tilanteen tekee parin sadan metrin päässä oleva risteys josta sorarekan kuljettajan täytyy kääntyä soran ottopaikalle."
      Tämä on todellakin säätämistä, mut mulle ei tullut selväksi, että kääntyikö se sora-auto sinne ARVELEMAASI sorakuoppaan vai ei? Vaikka kirjoititkin että "...täytyy kääntyä" niin tästä ei nyt selviä, että jäitkö itse silmät kiinni pientareelle läheltä piti-tilanteen jälkeen ja arvelit, että sinne se rekka oli menossa vai näitkö todellakin sen rekan kääntyvän sinne kuopalle?

      Älä pahastu tästä. Turvallista autoilua

    • jappaZ

      olisit jumalauta menny tiensivuun ja antanut tietä just tommosia koörötteliöitä jokka pumppaa 60 eessä..hoi hoi! vaaratilanteita syntyy sen takia ku ajetaan alinopeutta ja joutuu ohitteleen vie lada parkkiin ja mee bussiin!!

      • Kanssa-autoilija

        Mikä ihmeen alinopeus? Lakikaan ei tunne tuollaista termiä. Tosin laki tuntee erittäin hyvin termin nimeltä TILANNENOPEUS, se tarkoittaa sään tai tien mutkaisuuden takia ajettavaa turvallista nopeutta joka yleensä on alempi kuin tieosuudelle annettua SUURIN SALLITTU nopeus. Siis se kelta-punainen pyöreä merkki jossa on yleensä kaksinumeroinen luku, niinkuin 80 tai 50.

        Tiensivuun saa kyllä siirtyä ja auttaa ohittajaa tekemään turvallisen ohituksen MUTTA EI OLE PAKKO koska ohittaja päättää AINA koska ohitus tapahtuu ja on näin ollen AINA VASTUUSSA ohituksen turvallisuudesta. Hoi hoi, vaaratilanteita syntyy törkeiden ohitusten takia, ei nopeusrajoitusten tuntumassa (siis esim. n.10km/t alle suurimman sallitun) ajavien takia. Ole hyvä ja käy tarkistamassa asenteesi jappaZ poliisi-sedän luona.


    • finnbulli

      silminnäkijöitä, niin tee rikosilmoitus liikenteen törkeästä vaarantamiseta. Eiköhän se sitten siitä oppii.

    • vastaavia

      tilanteita näkee ihan pienten kuljettajilta myös. Varsin kun ajelee 80-85 isolla autolla niin eipä paljon noi nopeusrajoitukset/keltaiset viivat/vastaan tulijat estä ohittamista. Ja kiireisimmät on menny penkkaa pöllyttäen ja kaidetta hipoen kun oma kaista loppuu moottoritiellä. Ja eipä oo tullu väistettyä moisen takia. Siinä sit vetäköön kupeen kaiteisiin jos on niin kiire. Vitun välii.

    • toimit????

      Entä muistitkos tieliikennelain kohdan, "ohitattavana oleminen"???
      Muistit auttaa ohitettamista, hidastamalla ja ajamalla oikeassa reunassa kaistaasi?

      Toivottavasti, sillä muuten olet perseläpi..

      • K.Ä.

        ...ei sentään sälytä mitään erityisvelvollisuuksia ohitettavalle. Riittää, kun ajaa ihan tavallista, omaa ajoaan. Ohittaminen on vain ohittajan asia.


      • sinivilkku
        K.Ä. kirjoitti:

        ...ei sentään sälytä mitään erityisvelvollisuuksia ohitettavalle. Riittää, kun ajaa ihan tavallista, omaa ajoaan. Ohittaminen on vain ohittajan asia.

        se vähän niinkuin sälyttää.
        Ohitettava ei saa vaikeuttaa ohitusta vaan hänen on tehtävä kaikkensa, jotta ohitus olisi kaikille turvallinen.


      • ja sekin vain "niinkui...
        sinivilkku kirjoitti:

        se vähän niinkuin sälyttää.
        Ohitettava ei saa vaikeuttaa ohitusta vaan hänen on tehtävä kaikkensa, jotta ohitus olisi kaikille turvallinen.

        M.o.t.


    • Auto- Antero

      Oliko mittarin neula paksuutensa verran yli 80 viivan?
      Nimittäin silloin Ladan todellinen nopeus on 62.73000000857km/h.
      Tiedän sen siitä, että vaarillani on Lada ja ajessani hänen perässään olen tarkistanut nopeuden loistoautoni absoluuttisen mittarn kanssa.
      Joten pane usvaa putkeen ja käytä sallittua nopeutta!!!!

      • Heh

        Tarkoitatko siis että oman (tosin osamaksulla ostetun, eli vielä oikeastaan autoliikkeen)loisto Ladasi mittari on tarkempi kuin sukulaistesi, vaikka se onkin vielä vanhempi kuin sukulaisesi auton, vaikka se onkin 15v vanhempi ja mittari on ollut jumissa jo 20v?


    • tästä..

      ...teki "tappaja rekan"??? Kuinka moni menetti henkensä????
      Jos ne oikeasti haluaisi tappaa luuletko,että siellä tiellä enää muita olisikaan???

      • alinopeudella

        Syitä ajella korkeimmalla sallitulla/alinopeudella:
        1. Bensaa säästyy
        2. Renkaat kuluu vähemmän
        3. Tie kuluu vähempi
        4. Petäjään kapsahtaessa henkikin voi säästyä
        5. Pystyy paremmin ennakoimaan tien tapahtumia
        6. Jarrutus matkat lyhyempiä
        7. Mukavempi ajella kun ei täristä niin paljon
        8. Luontoa säästyy tuleville sukupolville
        9. Oikeus antaa ajaa alinopeutta.
        10. Ylinopeudesta saattaa saada sakot.

        Jos taas ajelisin ylinopeutta:
        1. Bensaa kuluu paljon enemmän
        2. Renkaat kuluu enemmän
        3. Tiehen tulee helpommin vaurioita
        4. Törmätessä tulee noutaja hakemaan
        5. Tilanteet yllättää äkisti
        6. Etenkin liukkaalla pysähtyy vähän liian myöhään
        7. Hampaista paikat tipahtelee tärinässä
        8. Oravia ei aina joka huoltiksella tarvii repii.
        9. Laki kieltää ylinopeuden
        10. Ei tarvii kuivatella korttia.

        Kirjoittajalla on kokemuksia yli-, ja alinopeuksista. Taisinpa sohaista mielenkiintoiseen aiheeseen, ja sanoohan se vanha sanonta "kehen kalikka kapsahtaa se koira älähtää".
        Mielestäni ylinopeudella ajelevat on unohtaneet joitakin perusjuttuja, joita tässä yritän palautella mieliin. Vai tuodaanko omat kiireet mukaan yleiseen tieliikenteeseen. Yhteisillä säännöillä liikenne toimii kaikille turvallisesti. Jos meillä jokaisella olisi omat lakimme ja rajoituksemme ei homma toimis.
        Ja jos se sorarekan isäntä siellä prässää nuoria kuljettajia, hokemalla näille kuina kiire on ajaa 15 kuormaa päivässä. Tai muuten on potkut tiedossa, ja pelotellaan et jonossa on muitakin kuskeja jotka voi ihan hyvin hoitaa sunkin ajot.
        Yleiseksi standardiksi on tainnut muodostua että aina ajetaan 10 km/h enemmän mitä nopeus rajoitus sallii. Esim. ladakuskin mittari näyttää 80 km/h vaikka todellinen nopeus on 70 km/h, ja tästä seuraa et pitäis mennä mittarin mukaan 90 km/h ja tähän vielä 10 km/h eli se tekee 100 km/h ladan mittarilukemaksi. Tuskin tämäkään ihan kaikille edes vielä riittääkään.
        Poliisitkin ovat jo yleisesti hyväksyneet että ajetaan aina 10 km/h ylinopeudella. Leväperäisyyttä sanon vaan, ote alkaa ihan selvästi lipsumaan. Nyt kukaan ei tiedä oikeasti millä nopeudella tulis ajella. Nuorimmat kuljettajat kokeilee mahiksiaan paahtamalla varmuuden vuoksi urku auki, kun ei oo munaa olla kavereiden edessä se vastuuntuntoisin.


      • ollut...
        alinopeudella kirjoitti:

        Syitä ajella korkeimmalla sallitulla/alinopeudella:
        1. Bensaa säästyy
        2. Renkaat kuluu vähemmän
        3. Tie kuluu vähempi
        4. Petäjään kapsahtaessa henkikin voi säästyä
        5. Pystyy paremmin ennakoimaan tien tapahtumia
        6. Jarrutus matkat lyhyempiä
        7. Mukavempi ajella kun ei täristä niin paljon
        8. Luontoa säästyy tuleville sukupolville
        9. Oikeus antaa ajaa alinopeutta.
        10. Ylinopeudesta saattaa saada sakot.

        Jos taas ajelisin ylinopeutta:
        1. Bensaa kuluu paljon enemmän
        2. Renkaat kuluu enemmän
        3. Tiehen tulee helpommin vaurioita
        4. Törmätessä tulee noutaja hakemaan
        5. Tilanteet yllättää äkisti
        6. Etenkin liukkaalla pysähtyy vähän liian myöhään
        7. Hampaista paikat tipahtelee tärinässä
        8. Oravia ei aina joka huoltiksella tarvii repii.
        9. Laki kieltää ylinopeuden
        10. Ei tarvii kuivatella korttia.

        Kirjoittajalla on kokemuksia yli-, ja alinopeuksista. Taisinpa sohaista mielenkiintoiseen aiheeseen, ja sanoohan se vanha sanonta "kehen kalikka kapsahtaa se koira älähtää".
        Mielestäni ylinopeudella ajelevat on unohtaneet joitakin perusjuttuja, joita tässä yritän palautella mieliin. Vai tuodaanko omat kiireet mukaan yleiseen tieliikenteeseen. Yhteisillä säännöillä liikenne toimii kaikille turvallisesti. Jos meillä jokaisella olisi omat lakimme ja rajoituksemme ei homma toimis.
        Ja jos se sorarekan isäntä siellä prässää nuoria kuljettajia, hokemalla näille kuina kiire on ajaa 15 kuormaa päivässä. Tai muuten on potkut tiedossa, ja pelotellaan et jonossa on muitakin kuskeja jotka voi ihan hyvin hoitaa sunkin ajot.
        Yleiseksi standardiksi on tainnut muodostua että aina ajetaan 10 km/h enemmän mitä nopeus rajoitus sallii. Esim. ladakuskin mittari näyttää 80 km/h vaikka todellinen nopeus on 70 km/h, ja tästä seuraa et pitäis mennä mittarin mukaan 90 km/h ja tähän vielä 10 km/h eli se tekee 100 km/h ladan mittarilukemaksi. Tuskin tämäkään ihan kaikille edes vielä riittääkään.
        Poliisitkin ovat jo yleisesti hyväksyneet että ajetaan aina 10 km/h ylinopeudella. Leväperäisyyttä sanon vaan, ote alkaa ihan selvästi lipsumaan. Nyt kukaan ei tiedä oikeasti millä nopeudella tulis ajella. Nuorimmat kuljettajat kokeilee mahiksiaan paahtamalla varmuuden vuoksi urku auki, kun ei oo munaa olla kavereiden edessä se vastuuntuntoisin.

        ...puhe mistään YLINOPEUDESTA, vaan otsikosta. Kukaan ei menettänyt henkeään, joten miten täysperäyhdistelmästä saadaan tappaja rekka????
        On aivan sama että mieshenkilö joka seisoo pienen lapsen lähellä,leimataan pedofiiliksi...
        Joten jotain harkintaa kirjoitteluun mukaan...


      • minä
        ollut... kirjoitti:

        ...puhe mistään YLINOPEUDESTA, vaan otsikosta. Kukaan ei menettänyt henkeään, joten miten täysperäyhdistelmästä saadaan tappaja rekka????
        On aivan sama että mieshenkilö joka seisoo pienen lapsen lähellä,leimataan pedofiiliksi...
        Joten jotain harkintaa kirjoitteluun mukaan...

        ..tarkoitin otsikkoa,jonka alla keskustelun aloittaja kirjoittaa kokemuksestaan. Eli otsikko ei vastaa sen alta löytynyttä tekstiä..


      • Pake
        alinopeudella kirjoitti:

        Syitä ajella korkeimmalla sallitulla/alinopeudella:
        1. Bensaa säästyy
        2. Renkaat kuluu vähemmän
        3. Tie kuluu vähempi
        4. Petäjään kapsahtaessa henkikin voi säästyä
        5. Pystyy paremmin ennakoimaan tien tapahtumia
        6. Jarrutus matkat lyhyempiä
        7. Mukavempi ajella kun ei täristä niin paljon
        8. Luontoa säästyy tuleville sukupolville
        9. Oikeus antaa ajaa alinopeutta.
        10. Ylinopeudesta saattaa saada sakot.

        Jos taas ajelisin ylinopeutta:
        1. Bensaa kuluu paljon enemmän
        2. Renkaat kuluu enemmän
        3. Tiehen tulee helpommin vaurioita
        4. Törmätessä tulee noutaja hakemaan
        5. Tilanteet yllättää äkisti
        6. Etenkin liukkaalla pysähtyy vähän liian myöhään
        7. Hampaista paikat tipahtelee tärinässä
        8. Oravia ei aina joka huoltiksella tarvii repii.
        9. Laki kieltää ylinopeuden
        10. Ei tarvii kuivatella korttia.

        Kirjoittajalla on kokemuksia yli-, ja alinopeuksista. Taisinpa sohaista mielenkiintoiseen aiheeseen, ja sanoohan se vanha sanonta "kehen kalikka kapsahtaa se koira älähtää".
        Mielestäni ylinopeudella ajelevat on unohtaneet joitakin perusjuttuja, joita tässä yritän palautella mieliin. Vai tuodaanko omat kiireet mukaan yleiseen tieliikenteeseen. Yhteisillä säännöillä liikenne toimii kaikille turvallisesti. Jos meillä jokaisella olisi omat lakimme ja rajoituksemme ei homma toimis.
        Ja jos se sorarekan isäntä siellä prässää nuoria kuljettajia, hokemalla näille kuina kiire on ajaa 15 kuormaa päivässä. Tai muuten on potkut tiedossa, ja pelotellaan et jonossa on muitakin kuskeja jotka voi ihan hyvin hoitaa sunkin ajot.
        Yleiseksi standardiksi on tainnut muodostua että aina ajetaan 10 km/h enemmän mitä nopeus rajoitus sallii. Esim. ladakuskin mittari näyttää 80 km/h vaikka todellinen nopeus on 70 km/h, ja tästä seuraa et pitäis mennä mittarin mukaan 90 km/h ja tähän vielä 10 km/h eli se tekee 100 km/h ladan mittarilukemaksi. Tuskin tämäkään ihan kaikille edes vielä riittääkään.
        Poliisitkin ovat jo yleisesti hyväksyneet että ajetaan aina 10 km/h ylinopeudella. Leväperäisyyttä sanon vaan, ote alkaa ihan selvästi lipsumaan. Nyt kukaan ei tiedä oikeasti millä nopeudella tulis ajella. Nuorimmat kuljettajat kokeilee mahiksiaan paahtamalla varmuuden vuoksi urku auki, kun ei oo munaa olla kavereiden edessä se vastuuntuntoisin.

        Todella asiaa. Ei voi muuta, kuin hattua nostaa.
        Olen aivan samaa mieltä.
        Liikenteestä sen huomaa, että yhteiskunnassamme alkaa olemaan todella paljon henkisesti loppuunpalaneita ihmisiä.

        Itselläni kortti on ollut 11 vuotta ja varsinkin 2000-luvulla liikennekulttuuri on alkanut rapistua toden teolla. Ihmiset käyttäytyvät liikenteessä todella ääliömäisesti.
        ESim. ennakoivaa ajotapaa näkee nykyään todella harvoin. Punaisiin valoihinkin kaahataan täysillä ja puidaan nyrkkiä ja mulkoillaan, jos itse yrität ennakoida...juuri tuollainen ajotapa kertoo ihmisen olevan aivan loppu ja stressaantunut.


    • sinivilkku

      >>Oman ladani nopeusmittari näytti vähän yli kahdeksaa kymppiä

      • Mitäs?

        Mitäs jos menisit ensin tarkistamaan onko autosi mittarin heitto tieliikenne asetusten mukainen , siellä siis kerrotaan kuinka paljon se saa heittää , jos liikaa ,on se tieliikennelain vastainen joten älä aja yleisilläteillä sillä ennen korjausta. Mitä tulee ohitustilanteeseen , ohitettava ei saa haitata tai estää ohittajaa ohittamasta . Onhan se väärin että se ajoi lähelläsi mutta saahan ohittaa varsinkin kuvailemassasi tilanteessa . Ottamatta kantaa enempää tilanteeseen ( siis molemmat väärässä) näihin tilanteisiin tullaan törmäämään enemmän jos ruvetaan rajoittamaan raskaankaluston nopeuksia 70 km/h asti. Siis ollaan menemässä siihen että enemmän kalustoa tarvitaan teillemme jotta saadaan sama tavaramäärä liikkumaan samaan tahtiin kuin nyt , HULLUA


      • K.Ä.

        ...että Lada-kuski olisi vaikeuttanut ohittajaa? Ainakaan se ei mitenkään käynyt ilmi kirjoituksesta.


      • sinivilkku
        K.Ä. kirjoitti:

        ...että Lada-kuski olisi vaikeuttanut ohittajaa? Ainakaan se ei mitenkään käynyt ilmi kirjoituksesta.

        kerran ei voi itse ajaa hyvällä kelillä "normaalia" vauhtia, eikä voi tehdä tilaa yhtään, niin kyllä siinä vähän estelyn makua on.
        Sekin rekkakuski teki työtään ja hänelle ei varmaankaan ole hankittu tielle paikkalippua.

        Eikä ole Lada/minkään kuskin asia arvailla takanatulevan kääntymistä. Näyttäisi reilusti antavansa tietä jos ei omaa koslaa saa kerran vauhtiin.


      • K.Ä.
        sinivilkku kirjoitti:

        kerran ei voi itse ajaa hyvällä kelillä "normaalia" vauhtia, eikä voi tehdä tilaa yhtään, niin kyllä siinä vähän estelyn makua on.
        Sekin rekkakuski teki työtään ja hänelle ei varmaankaan ole hankittu tielle paikkalippua.

        Eikä ole Lada/minkään kuskin asia arvailla takanatulevan kääntymistä. Näyttäisi reilusti antavansa tietä jos ei omaa koslaa saa kerran vauhtiin.

        Kaveri kertoi ajaneensa mittarin mukaan yli kahdeksaakymppiä alueella, jolla on kahdeksankympin rajoitus. Noinhan meitä täällä opetetaan. Hienoa. Mutta sinä oletkin jo sitä mieltä, että olisi pitänyt tehdä tilaa, jos ei kerran voi ajaa normaalia nopeutta! Vähemmän hienoa.

        Paljonko mielestäsi on normaalinopeus 80:n alueella? Tieliikennelain mukaan se on 80 ja jonkin verran alle. Kyllä minä itsekin ylinopeuksiin syyllistyn, mutta en minä nyt sentään kehtaa mennä vaatimaan, että koko muun yhteiskunnan on osallistuttava tämän minun itsekkään sääntörikkomukseni tukemiseen. Joku roti se pitää olla.

        Miten mielestäsi Lada-kuskin olisi pitänyt tehdä tilaa? Ajamalla ojaan? Ajamalla bussipysäkille? Mutta sehän olisi hidastuttanut hänen etenemistään! Entäs, jos hänellä oli kiire? Tiedä, vaikka olisi ollut kiireempi kuin sillä rekkakuskilla? Miksi aina sen pitäisi joustaa, joka noudattaa lakia ja järjestystä.

        Me emme tiedä Lada-kuskin kiireestä mitään. Hänellä voi vain olla sellainen periaate, ettei hän etuile nakkikioskin jonossa, vaikka arvelisikin itsellään olevan kovempi nälkä kuin muilla. Voi olla, että hän ei myöskään ryöstä pankkia, vaikka arveleekin olevansa köyhempi kuin Nordea.


    • tarkistuta mittarisi!

      Harmittaa kyllä tuollaiset korkeintaan seitsemääkymppiä köröttelevät tientukot, jotka vielä kaikin keinoin yrittävät vaikeuttaa ohitusta, vaikka ohitusaie on selvästi ilmaistu.

      • K.Ä.

        Millä "kaikin keinoin" kirjoituksen aloittaja yritti vaikeuttaa ohitusta?

        Huomasitkos, muuten, että aloittaja kertoi myös huomioineensa mittarivirheen ja ajaneensa yli mittarin näyttämän kahdeksan kympin.


      • wSD
        K.Ä. kirjoitti:

        Millä "kaikin keinoin" kirjoituksen aloittaja yritti vaikeuttaa ohitusta?

        Huomasitkos, muuten, että aloittaja kertoi myös huomioineensa mittarivirheen ja ajaneensa yli mittarin näyttämän kahdeksan kympin.

        Asiallisesti aloitettu keskustelu liikenteen vaarantamisesta on mennyt aivan lapselliseksi. Nyt joku neropatti on ottanut keskustelun tärkeimmäksi seikaksi Ladan nopeusmittarin näyttämän. Miten nämä keskustelut aina menee siihen, että tartutaan johonkin epäoleelliseen.


      • sinivilkku
        K.Ä. kirjoitti:

        Millä "kaikin keinoin" kirjoituksen aloittaja yritti vaikeuttaa ohitusta?

        Huomasitkos, muuten, että aloittaja kertoi myös huomioineensa mittarivirheen ja ajaneensa yli mittarin näyttämän kahdeksan kympin.

        >>Huomasitkos, muuten, että aloittaja kertoi myös huomioineensa mittarivirheen ja ajaneensa yli mittarin näyttämän kahdeksan kympin.


      • Olet guru
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Huomasitkos, muuten, että aloittaja kertoi myös huomioineensa mittarivirheen ja ajaneensa yli mittarin näyttämän kahdeksan kympin.

        Mistä olet saanut ylivertaisen tietämyksesi? Entä tiedätkö, että se 80 siinä liikennemerkissä tarkoittaa suurinta sallittua?


      • Minä vain.
        K.Ä. kirjoitti:

        Millä "kaikin keinoin" kirjoituksen aloittaja yritti vaikeuttaa ohitusta?

        Huomasitkos, muuten, että aloittaja kertoi myös huomioineensa mittarivirheen ja ajaneensa yli mittarin näyttämän kahdeksan kympin.

        Aloittaja EI sanonut huomioineensa mittarivirheen vaan sanoi tarkalleen:

        "Kaivannon ja vehonniemeen ja saarikyliin menevän risteyksen jälkeen nopeusrajoitus nousee kuudesta kympistä, kahdeksaan kymppiin. Oman ladani nopeusmittari näytti vähän yli kahdeksaa kymppiä."

        Siis hän körötteli 65-70 km/h.

        Moottoritiellä hän ilmeisesti ajaa kaistojen välissä "suurinta sallittua nopeutta" (siis Ladansa mittarin mukaan) ettei kukaan menisi "ylinopeudella" ohi...


      • sinivilkku
        Olet guru kirjoitti:

        Mistä olet saanut ylivertaisen tietämyksesi? Entä tiedätkö, että se 80 siinä liikennemerkissä tarkoittaa suurinta sallittua?

        Tiedän myös sen, että vaikka minulla ei olisi kiire mihinkään, niin en silti ala estellä toisia. Heillä kun voi olla kiire. Onhan se aivan älytöntä alkaa arvuuttelemaan takanatulijan määränpäätä ja päättää sitten, *ettei sillä kuitenkaan ole mihinkään kiire ja kohtahan se kääntyy pois tältä tieltä*.

        Rekan omistajakin varmasti toivoo, että kuljettaja ajaa eikä meinaa. Se kun on isännälle kaikki kotiinpäin.


      • K.Äimänen
        Minä vain. kirjoitti:

        Aloittaja EI sanonut huomioineensa mittarivirheen vaan sanoi tarkalleen:

        "Kaivannon ja vehonniemeen ja saarikyliin menevän risteyksen jälkeen nopeusrajoitus nousee kuudesta kympistä, kahdeksaan kymppiin. Oman ladani nopeusmittari näytti vähän yli kahdeksaa kymppiä."

        Siis hän körötteli 65-70 km/h.

        Moottoritiellä hän ilmeisesti ajaa kaistojen välissä "suurinta sallittua nopeutta" (siis Ladansa mittarin mukaan) ettei kukaan menisi "ylinopeudella" ohi...

        ""Aloittaja EI sanonut huomioineensa mittarivirheen vaan sanoi tarkalleen:""
        "Kaivannon ja vehonniemeen ja saarikyliin menevän risteyksen jälkeen nopeusrajoitus nousee kuudesta kympistä, kahdeksaan kymppiin. Oman ladani nopeusmittari näytti vähän yli kahdeksaa kymppiä."

        - tarkkaavaisimmat voivat huomata, että en ollut laittanut hänen sanomisiaan launausmerkkien sisään. Paikassa oli 80:n rajoitus ja hän ajoi mittarin mukaan yli kahdeksaakymppuiä, mistäluulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, että nopeusmittarin optimistisuutta siinä kompensoitiin.


        "Moottoritiellä hän ilmeisesti ajaa kaistojen välissä "suurinta sallittua nopeutta" (siis Ladansa mittarin mukaan) ettei kukaan menisi "ylinopeudella" ohi..."

        - miten niin ilmeisesti? Perustele! Eihän mikään ainakaan hänen kirjoituksessaan viittaa siihen, että hän pyrkisi rikkomaan lakia, vaarantamaan liikennettä tai estämään muiden ajamista? Tunnetko tämän kaverin jostain muusta yhteydestä? Jos, niin sitten ymmärrän. Minä en, joten en voi tehdä johtopäätöksiä kuin tämän kirjoituksen perusteella.


      • Käki Ä.
        sinivilkku kirjoitti:

        Tiedän myös sen, että vaikka minulla ei olisi kiire mihinkään, niin en silti ala estellä toisia. Heillä kun voi olla kiire. Onhan se aivan älytöntä alkaa arvuuttelemaan takanatulijan määränpäätä ja päättää sitten, *ettei sillä kuitenkaan ole mihinkään kiire ja kohtahan se kääntyy pois tältä tieltä*.

        Rekan omistajakin varmasti toivoo, että kuljettaja ajaa eikä meinaa. Se kun on isännälle kaikki kotiinpäin.

        Uusimmassa Tekniikan Maailmassa oli vertailussa Lada. Täytyypäs vilasta, mikä oli mittarivirhe.

        Sillä välin, kun haen vastauksen, niin kerropa sinä, millä lailla keskustelun avaaja esteli toisia. Kiihdyttikö ohituksen aikana tai siirtyikö keskemmälle tietä? Mistä tiedät, kun kirjoituksessa ei sellaista sanota. Siinä sanotaan sen sijaan, että hän jarrutti moottorilla ja ohjasi oikealle ohitusta helpottaakseen.


      • sinivilkku
        Käki Ä. kirjoitti:

        Uusimmassa Tekniikan Maailmassa oli vertailussa Lada. Täytyypäs vilasta, mikä oli mittarivirhe.

        Sillä välin, kun haen vastauksen, niin kerropa sinä, millä lailla keskustelun avaaja esteli toisia. Kiihdyttikö ohituksen aikana tai siirtyikö keskemmälle tietä? Mistä tiedät, kun kirjoituksessa ei sellaista sanota. Siinä sanotaan sen sijaan, että hän jarrutti moottorilla ja ohjasi oikealle ohitusta helpottaakseen.

        tästä vääntää vaikka tappiin asti.

        Kyseessä ei liene kuitenkaan edes mitenkään vaarallinen tilanne, koskapa kaveri tyytyi vain moottorijarrutukseen. Jokainen jolla on ollut lähelläpiti-tilanteita tietää, että tiukassa paikassa ei leikitä vaihteilla vaan painetaan jarrua.

        Etsi Sinä vaan lehdistä testejä, minä olen nuo jutut tiennyt vuosikymmeniä ilman lehtiäkin :)

        Lopuksi vielä. Pienestä on omanarvontunto kiinni, kun ei voi reilusti päästää toista ohitse.
        Se vaan tuntuu joillekin olevan tosi vaikea pala nieltäväksi....miksiköhän?!

        Joo....ja minun osaltani tämä aihe on nyt kaluttu. Turvallisia ja sujuvia kilometrejä vaan Sinulle :)


      • sinivilkku kirjoitti:

        tästä vääntää vaikka tappiin asti.

        Kyseessä ei liene kuitenkaan edes mitenkään vaarallinen tilanne, koskapa kaveri tyytyi vain moottorijarrutukseen. Jokainen jolla on ollut lähelläpiti-tilanteita tietää, että tiukassa paikassa ei leikitä vaihteilla vaan painetaan jarrua.

        Etsi Sinä vaan lehdistä testejä, minä olen nuo jutut tiennyt vuosikymmeniä ilman lehtiäkin :)

        Lopuksi vielä. Pienestä on omanarvontunto kiinni, kun ei voi reilusti päästää toista ohitse.
        Se vaan tuntuu joillekin olevan tosi vaikea pala nieltäväksi....miksiköhän?!

        Joo....ja minun osaltani tämä aihe on nyt kaluttu. Turvallisia ja sujuvia kilometrejä vaan Sinulle :)

        ...minäkin päätän aina keskustelun, kun huomaan jääväni toiseksi.

        "Joo....ja minun osaltani tämä aihe on nyt kaluttu."


      • sinivilkku
        Jönsson kirjoitti:

        ...minäkin päätän aina keskustelun, kun huomaan jääväni toiseksi.

        "Joo....ja minun osaltani tämä aihe on nyt kaluttu."

        Sinä voit tehdä noin, minä en.
        En vaan viitsi väitellä ihmisen kanssa, joka ei asiasta tiedä sen enempää kuin minäkään.....ellei sitten satu olemaan itse kyseinen Lada-kuski.
        Siinä tapauksessa taas en viitsi keskustella "varjon" kanssa.


      • K.Ä.
        sinivilkku kirjoitti:

        tästä vääntää vaikka tappiin asti.

        Kyseessä ei liene kuitenkaan edes mitenkään vaarallinen tilanne, koskapa kaveri tyytyi vain moottorijarrutukseen. Jokainen jolla on ollut lähelläpiti-tilanteita tietää, että tiukassa paikassa ei leikitä vaihteilla vaan painetaan jarrua.

        Etsi Sinä vaan lehdistä testejä, minä olen nuo jutut tiennyt vuosikymmeniä ilman lehtiäkin :)

        Lopuksi vielä. Pienestä on omanarvontunto kiinni, kun ei voi reilusti päästää toista ohitse.
        Se vaan tuntuu joillekin olevan tosi vaikea pala nieltäväksi....miksiköhän?!

        Joo....ja minun osaltani tämä aihe on nyt kaluttu. Turvallisia ja sujuvia kilometrejä vaan Sinulle :)

        Tekniikan Maailman tuoreen testin mukaan mittarin näyttäessä 80 Ladan todellinen nopeus on 73. Eli vähän yli kahdeksaa kymppiä kun mittarin mukaan ajaa, ollaan aika lähellä suurinta sallittua po. paikassa. M.O.T.

        Turvallisia kilometrejä sinullekin, samoin Lada-miehelle ja miksei kaikille muillekin. Tärkein turvavaruste on oma korvienväli.


      • K.Ä.
        sinivilkku kirjoitti:

        Sinä voit tehdä noin, minä en.
        En vaan viitsi väitellä ihmisen kanssa, joka ei asiasta tiedä sen enempää kuin minäkään.....ellei sitten satu olemaan itse kyseinen Lada-kuski.
        Siinä tapauksessa taas en viitsi keskustella "varjon" kanssa.

        ...ei vissiin tiedä enempää kuin mitä Lada-hemmo itse on kertonut. Koska näin on, ihmettelen, mistä pulppuaa se tarmo leimata keskustelun aloittaja joksikin liikennehäiriköksi? Sitä minä vain....


      • Minä vain.
        K.Äimänen kirjoitti:

        ""Aloittaja EI sanonut huomioineensa mittarivirheen vaan sanoi tarkalleen:""
        "Kaivannon ja vehonniemeen ja saarikyliin menevän risteyksen jälkeen nopeusrajoitus nousee kuudesta kympistä, kahdeksaan kymppiin. Oman ladani nopeusmittari näytti vähän yli kahdeksaa kymppiä."

        - tarkkaavaisimmat voivat huomata, että en ollut laittanut hänen sanomisiaan launausmerkkien sisään. Paikassa oli 80:n rajoitus ja hän ajoi mittarin mukaan yli kahdeksaakymppuiä, mistäluulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, että nopeusmittarin optimistisuutta siinä kompensoitiin.


        "Moottoritiellä hän ilmeisesti ajaa kaistojen välissä "suurinta sallittua nopeutta" (siis Ladansa mittarin mukaan) ettei kukaan menisi "ylinopeudella" ohi..."

        - miten niin ilmeisesti? Perustele! Eihän mikään ainakaan hänen kirjoituksessaan viittaa siihen, että hän pyrkisi rikkomaan lakia, vaarantamaan liikennettä tai estämään muiden ajamista? Tunnetko tämän kaverin jostain muusta yhteydestä? Jos, niin sitten ymmärrän. Minä en, joten en voi tehdä johtopäätöksiä kuin tämän kirjoituksen perusteella.

        Kun Ladan mittari näyttää vähän yli kahdeksankymppiä, silloin todellinen nopeus on 65-70 km/h. Tasan 80 antaa todelliseksi nopeudeksi 63-68. Monet Ladat on tullut tutkittua.

        Jos aloittajaa kiinnostaa toisten nopeus enemmän kuin oma nopeus ja liikenteen sujuminen antamalla normaalinopeutta ajaville tietä, en ihmettele, vaikka hän syyllistyisi kiusantekoon moottoritielläkin. Tai sitten hän vain puree hampaansa yhteen.

        Ainakin ohituskaistan tullessa hän painaa kaasun pohjaan. Sellaisia näkee tien päällä varsin usein, jotka ajelevat seitsemääkymppiä, mutta auta armias jos tulee ohituskaista tai muu hyvä ohituspaikka, silloin vauhti nousee kummasti.


      • oli kusipää
        K.Ä. kirjoitti:

        ...ei vissiin tiedä enempää kuin mitä Lada-hemmo itse on kertonut. Koska näin on, ihmettelen, mistä pulppuaa se tarmo leimata keskustelun aloittaja joksikin liikennehäiriköksi? Sitä minä vain....

        Aloittajahan paljasti sen itse. Huomaa että hän ei ole tullut puolustelemaan, että hänen mittarinsa olisi rukattu kuntoon (eihän niitä yleensä rukkaillakaan).

        Hän siis ajoi selvästi alle suurimman sallitun nopeuden, mutta ei tehnyt mitään ohituksen helpottamiseksi.


      • milloinkin
        K.Ä. kirjoitti:

        Tekniikan Maailman tuoreen testin mukaan mittarin näyttäessä 80 Ladan todellinen nopeus on 73. Eli vähän yli kahdeksaa kymppiä kun mittarin mukaan ajaa, ollaan aika lähellä suurinta sallittua po. paikassa. M.O.T.

        Turvallisia kilometrejä sinullekin, samoin Lada-miehelle ja miksei kaikille muillekin. Tärkein turvavaruste on oma korvienväli.

        Siis 74. Ei se ole lähellä kahdeksaa kymppiä. Sitäpaitsi autoissa on yksilökohtaisia vaihteluja ja renkaatkin vaikuttavat. Kokemuksen mukaan todellinen nopeus voi olla jopa 65 mittarin näyttäessä 80.


      • !!!!!+??
        milloinkin kirjoitti:

        Siis 74. Ei se ole lähellä kahdeksaa kymppiä. Sitäpaitsi autoissa on yksilökohtaisia vaihteluja ja renkaatkin vaikuttavat. Kokemuksen mukaan todellinen nopeus voi olla jopa 65 mittarin näyttäessä 80.

        Alkaa mennä aika kauas aiheesta.


      • tieliikennelain mukaan
        oli kusipää kirjoitti:

        Aloittajahan paljasti sen itse. Huomaa että hän ei ole tullut puolustelemaan, että hänen mittarinsa olisi rukattu kuntoon (eihän niitä yleensä rukkaillakaan).

        Hän siis ajoi selvästi alle suurimman sallitun nopeuden, mutta ei tehnyt mitään ohituksen helpottamiseksi.

        ei mitään tarvitse tehdäkään ohituksen helpottamiseksi, vaikka ajaisikin selvästi (esim. 3 km/h) alle suurimman sallitun.


      • !!!!!!+?
        Minä vain. kirjoitti:

        Kun Ladan mittari näyttää vähän yli kahdeksankymppiä, silloin todellinen nopeus on 65-70 km/h. Tasan 80 antaa todelliseksi nopeudeksi 63-68. Monet Ladat on tullut tutkittua.

        Jos aloittajaa kiinnostaa toisten nopeus enemmän kuin oma nopeus ja liikenteen sujuminen antamalla normaalinopeutta ajaville tietä, en ihmettele, vaikka hän syyllistyisi kiusantekoon moottoritielläkin. Tai sitten hän vain puree hampaansa yhteen.

        Ainakin ohituskaistan tullessa hän painaa kaasun pohjaan. Sellaisia näkee tien päällä varsin usein, jotka ajelevat seitsemääkymppiä, mutta auta armias jos tulee ohituskaista tai muu hyvä ohituspaikka, silloin vauhti nousee kummasti.

        Juuri oli TM:ssä mitattu ladan mittari. Kun se näytti 80, oli todellinen nopeus 73. Aika paljon luotettavampi lähde kuin sinä, sori vaan. Ja jos kaveri on ajanut vähän päälle 80:n mittarinopeutta (esim 84), on todellinen nopeus ollut noin 77. Muistutan, että suurin sallittu oli tuossa paikassa 80.

        95 % autoilijoista ei anna tietä "normaalinopeudella" (20 km/h yli suurimman sallitus) tai millään muullakaan nopeudella ohittaville. Se, että he ajavat omaa ajoaan, ei millään lailla anna osviittaa siitä, että jossain toisessa tilanteessa alkaisivatkin keskittyä muiden suorituksen haittaamiseen.

        Todennäköisempää on sen sijaan että hän, joka vaatii muita auttamaan omaa ajosuoritustaan (tässä tapauksessa ohitusta) on myös moottoritiellä ja ohituskaistapaikoissa puuttumassa muiden ajamiseen. Näitä tyyppejä sanotaan kotipoliiseiksi ja tällainen käyttäytyminen näkyy olevan sinulle jo niin luonteenomaista, että oletat kaikkien muidenkin toimivan samoin.


      • Minä vain.
        !!!!!!+? kirjoitti:

        Juuri oli TM:ssä mitattu ladan mittari. Kun se näytti 80, oli todellinen nopeus 73. Aika paljon luotettavampi lähde kuin sinä, sori vaan. Ja jos kaveri on ajanut vähän päälle 80:n mittarinopeutta (esim 84), on todellinen nopeus ollut noin 77. Muistutan, että suurin sallittu oli tuossa paikassa 80.

        95 % autoilijoista ei anna tietä "normaalinopeudella" (20 km/h yli suurimman sallitus) tai millään muullakaan nopeudella ohittaville. Se, että he ajavat omaa ajoaan, ei millään lailla anna osviittaa siitä, että jossain toisessa tilanteessa alkaisivatkin keskittyä muiden suorituksen haittaamiseen.

        Todennäköisempää on sen sijaan että hän, joka vaatii muita auttamaan omaa ajosuoritustaan (tässä tapauksessa ohitusta) on myös moottoritiellä ja ohituskaistapaikoissa puuttumassa muiden ajamiseen. Näitä tyyppejä sanotaan kotipoliiseiksi ja tällainen käyttäytyminen näkyy olevan sinulle jo niin luonteenomaista, että oletat kaikkien muidenkin toimivan samoin.

        Siis yksikö Lada oli mitattu vai kaikki Suomen Ladat? Luuletko tosiaan, että kaikkien mittari näyttää samaa?

        Lähteesi on aika epäluotettava, sori vaan. Kyllä melkein autolla kuin autolla nopeusnäyttöpaikoissa (jotka eivät sinänsä ihan tarkkoja ole) mittarin ollessa yhdeksässäkympissä todellinen nopeus on kahdeksankympin paikkeilla. On myös tullut testattua autoja (Ladojakin) mm. Joutsan varalaskukentällä poliisin tutkakokeissa. Ladan mittarit on sieltä alimpien lukemien päästä.

        Minulla ei ole koskaan niin kiire että täytyisi ohittaa autoa joka ajaa vähän alle sallitun, ei edes moottoritiellä. Jään sopivan matkan taakse perään. Saavutettu ajansäästö olisi olematon. Seuraavissa liikennevaloissa se olisi perässä tai kurvaisi kohta samalle huoltikselle ja vieläpä lähtisi aiemmin, jos oma tankkaus menisi pitkäksi.

        Sellaisen kyllä joskus ohitan vaikka ylinopeudella, joka ajaa muutoin seitsemääkymppiä, mutta ohituskaistan kohdalla sataa... Se on nimittäin satsaus tulevaisuuteen, eli siihen, ettei sitten tarvitse seuraavia viittäkymmentä kilometriä körötellä NIIN HITAASTI perässä.

        Tässä oli kyse "liian" hitaasti ajavista. Oma lukunsa ovat tietysti kaaharit, mutta omalle ajamiselle noista ohittajista on vähemmän haittaa kuin ohitettavista...

        Moottoritiellä ei kyllä yleensä kellään ole aihetta puuttua toisten ajamiseen. Siellä saa valita nopeutensa ja harvoin olen etusormea nähnyt käytettävän moottoritiellä.

        Eri asia on jossain Kiinassa, jossa edes nelikaistaisella moottoritiellä ajo ei suju niin, että hitaimmat ajaisivat oikeanpuolimmaista kaistaa jne. Siellä täytyy pujotella jatkuvasti kaistalta toiselle jos haluaa ajaa suurinta sallittua.

        Suosittelen kaikille valittajille (itsellenikin?) asumista Kiinassa edes muutaman kuukauden. Silloin meikäläiset liikennepulmat tuntuvat pieniltä.


      • Minä vain.
        !!!!!!+? kirjoitti:

        Juuri oli TM:ssä mitattu ladan mittari. Kun se näytti 80, oli todellinen nopeus 73. Aika paljon luotettavampi lähde kuin sinä, sori vaan. Ja jos kaveri on ajanut vähän päälle 80:n mittarinopeutta (esim 84), on todellinen nopeus ollut noin 77. Muistutan, että suurin sallittu oli tuossa paikassa 80.

        95 % autoilijoista ei anna tietä "normaalinopeudella" (20 km/h yli suurimman sallitus) tai millään muullakaan nopeudella ohittaville. Se, että he ajavat omaa ajoaan, ei millään lailla anna osviittaa siitä, että jossain toisessa tilanteessa alkaisivatkin keskittyä muiden suorituksen haittaamiseen.

        Todennäköisempää on sen sijaan että hän, joka vaatii muita auttamaan omaa ajosuoritustaan (tässä tapauksessa ohitusta) on myös moottoritiellä ja ohituskaistapaikoissa puuttumassa muiden ajamiseen. Näitä tyyppejä sanotaan kotipoliiseiksi ja tällainen käyttäytyminen näkyy olevan sinulle jo niin luonteenomaista, että oletat kaikkien muidenkin toimivan samoin.

        Jos joku ajaa liian lähellä takapuskuriani väistän oikealle riippumatta siitä ajanko suurinta sallittu vai alle. Siten helpoimmin pääsee eroon takapuskurin nuolijasta sikäli kuin se ärsyttää. Ei minua yleensä ärsytä muutoin kuin siinä mielessä, että sellainen voi olla turvallisuusriski äkkitilanteissa.

        Tänäänkin joku mulq... ajoi kahdeksankympin alueella n. 30 kilometriä perässäni aivan tuntumassa ja keskiviivaa pitkin, mutta ohi ei mennyt vaikka mahdollisuuksia olisi ollut. Saavuttuamme liikennevaloihin huomasin, että ei se ollutkaan mulq... vaan vit...

        Enemmän kuin takapuskurissa roikkuvat ärsyttävät ne, jotka ajavat aivan etupuskurin tuntumassa.


      • !!!!!!!!!?!
        Minä vain. kirjoitti:

        Siis yksikö Lada oli mitattu vai kaikki Suomen Ladat? Luuletko tosiaan, että kaikkien mittari näyttää samaa?

        Lähteesi on aika epäluotettava, sori vaan. Kyllä melkein autolla kuin autolla nopeusnäyttöpaikoissa (jotka eivät sinänsä ihan tarkkoja ole) mittarin ollessa yhdeksässäkympissä todellinen nopeus on kahdeksankympin paikkeilla. On myös tullut testattua autoja (Ladojakin) mm. Joutsan varalaskukentällä poliisin tutkakokeissa. Ladan mittarit on sieltä alimpien lukemien päästä.

        Minulla ei ole koskaan niin kiire että täytyisi ohittaa autoa joka ajaa vähän alle sallitun, ei edes moottoritiellä. Jään sopivan matkan taakse perään. Saavutettu ajansäästö olisi olematon. Seuraavissa liikennevaloissa se olisi perässä tai kurvaisi kohta samalle huoltikselle ja vieläpä lähtisi aiemmin, jos oma tankkaus menisi pitkäksi.

        Sellaisen kyllä joskus ohitan vaikka ylinopeudella, joka ajaa muutoin seitsemääkymppiä, mutta ohituskaistan kohdalla sataa... Se on nimittäin satsaus tulevaisuuteen, eli siihen, ettei sitten tarvitse seuraavia viittäkymmentä kilometriä körötellä NIIN HITAASTI perässä.

        Tässä oli kyse "liian" hitaasti ajavista. Oma lukunsa ovat tietysti kaaharit, mutta omalle ajamiselle noista ohittajista on vähemmän haittaa kuin ohitettavista...

        Moottoritiellä ei kyllä yleensä kellään ole aihetta puuttua toisten ajamiseen. Siellä saa valita nopeutensa ja harvoin olen etusormea nähnyt käytettävän moottoritiellä.

        Eri asia on jossain Kiinassa, jossa edes nelikaistaisella moottoritiellä ajo ei suju niin, että hitaimmat ajaisivat oikeanpuolimmaista kaistaa jne. Siellä täytyy pujotella jatkuvasti kaistalta toiselle jos haluaa ajaa suurinta sallittua.

        Suosittelen kaikille valittajille (itsellenikin?) asumista Kiinassa edes muutaman kuukauden. Silloin meikäläiset liikennepulmat tuntuvat pieniltä.

        "Siis yksikö Lada oli mitattu vai kaikki Suomen Ladat? Luuletko tosiaan, että kaikkien mittari näyttää samaa?"

        - minä ainakin epäilen, että autojen nopeusmittarit tehdään sarjatuotantona melko paljon automatiikkaa käyttäen, näin jopa Venäjällä. Eipä sinne kovinkaan paljon taida jäädä sijaa yksilölliselle vaihtelulle saman mallin kyseessä ollen.

        Tietysti esim. rengastus vaikuttaa hieman, joten voihan toki olla, että keskustelun aloittajan autossa on hieman tarkempi mittari kuin siinä TM:n testaamassa, mutta tuskinpa ero on kovin suuri.

        TM:n testin mukaan Ladan mittari on luotettavuudeltaan siedettävä eikä juurikaan huonompi kuin kilpailevissa koreanvehkeissä. Voit toki pitää mielipiteesi, mutta itse luotan mieluummin todellisiin mittaustuloksiin kuin teiniangstisiin ennakkoluuloihin.


      • sinivilkku
        !!!!!!!!!?! kirjoitti:

        "Siis yksikö Lada oli mitattu vai kaikki Suomen Ladat? Luuletko tosiaan, että kaikkien mittari näyttää samaa?"

        - minä ainakin epäilen, että autojen nopeusmittarit tehdään sarjatuotantona melko paljon automatiikkaa käyttäen, näin jopa Venäjällä. Eipä sinne kovinkaan paljon taida jäädä sijaa yksilölliselle vaihtelulle saman mallin kyseessä ollen.

        Tietysti esim. rengastus vaikuttaa hieman, joten voihan toki olla, että keskustelun aloittajan autossa on hieman tarkempi mittari kuin siinä TM:n testaamassa, mutta tuskinpa ero on kovin suuri.

        TM:n testin mukaan Ladan mittari on luotettavuudeltaan siedettävä eikä juurikaan huonompi kuin kilpailevissa koreanvehkeissä. Voit toki pitää mielipiteesi, mutta itse luotan mieluummin todellisiin mittaustuloksiin kuin teiniangstisiin ennakkoluuloihin.

        TM:n testissä lienee ollut uusin Lada-malli.

        "Männävuosien" Ladoissa todellakin heitto on ollut 15km/h-luokkaa. Sitä ei täällä(kään) ole ole yksikään Lada-kuljettaja käsittääkseni kieltänyt.

        Itselläni ei ole koskaan ollut Ladaa, mutta sattuneesta syystä olen niilläkin jonkin verran ajellut, jopa radalla poliisien järjestämissä mittaustilaisuuksissa.

        Ja lopuksi korostan, että EN TIEDÄ, kuinka uudella Ladalla aloittaja on ajanut, mutta ne heitot ovat todella olleet valtavia. Nyt sitten on ilmeisesti päästy siinä(kin) asiassa vähän jo eteenpäin.


    • Kallonkutistaja

      Tässä oli rekkakuskilla tilaisuus näyttää, kuinka fiksu hän on. Ja hän käytti sen tilaisuuden. Mutta keiden mielestä hyväkseen, keiden mielestä haitakseen?

      Ja tätä olen aiemminkin perännyt, että eikö ammattikuljettajalta vaadita yhtään enempää kuin lada-amatöörikuskiltakaan?

    • rekan kuljettaja

      kärpäsen tuulilasiin tänään. Oli juutas tullu sisään hyttiin, joten liiskasin sen lehdellä. Olen siis vissiin murhaaja tappaja?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3767
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1875
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1721
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1392
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      123
      1264
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      93
      1241
    7. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      33
      1183
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      69
      1114
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      68
      1004
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      102
      975
    Aihe