Tulipa tässä

mieleen

Paljon on kirjoitettu siitä, miten lasta yritetään jo neuvolasta käsin kasvattaa samaan muottiin kaikkien lasten kanssa. Pienetkin vajavaisuudet luokitellaan häiriöiksi ja ollaan passittamassa lasta jos jonkinlaisiin testeihin. Vanhemmalla pojallani on ollut vaikeuksia R-kirjaimen kanssa, eikä sitä vieläkään osaa. Kun menin nuorimmaiseni kanssa neuvolaan, neuvolan emäntä otti esille asian, että pitäisi katsoa lapselle puheterapia-aikaa myöhemmin R-kirjaimen osalta. Olin ihmeissäni, sanoin lapselleni että sanoo neuvolan emännykselle sanan traktori ja peruna ja poika sanoi sanat täysin oikein, R:n kanssa. Taisi neuvolan emännys pitää itsestään selvyytenä, että koska vanhemmalla lapsella on vaikeuksia R-kirjaimen kanssa, laitetaan nuorempikin sinne, täytyyhän hänelläkin olla puheen tuotossa vaikeuksia koska veljelläänkin on....Menipä neuvolan emännällä naama punaiseksi ja ilmoitti ettei sitten vissiin tarvikkaan. Tällainen asia nyt vain tuli mieleeni.

6

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töörö

      Eihän sitä pidä noin itseensä ottaa, jos neuvolassa kiinnitetään huomiota tällaisiin juttuihin. Kuuluu heidän työhönsä. En ymmärrä, mitä tarkoitat 'samaan muottiin ajamis' -teoriallasi. Nykyaikana vain neuvolahenkilökunta kiinnittää helpommin huomiota, parantuneen koulutuksen ansiosta, lapsen kehitykseen, eikä sitä vanhempien pidä missään nimessä ottaa jonain moitteena itselle. Sehän on hyvä asia, että apua tarjotaan, vaikka sitä ei sitten onneksi aina tarvitakaan. Tuntuu vain, että ongelma on vanhemmilla, joiden unelmana on 'täydellinen ja virheetön lapsi' ja epäilyt, että jotain pientä on vialla, otetaan kauheana loukkauksena ja häpeänä.

      • Äiti 4:lle

        Alkuperäinenhän kirjoitti, että nuorimmalla ei ollut vaikeuksia r-kirjaimen kanssa, mutta sitähän ei neuvolan täti ollut huomioinut, vaan automaattisesti isomman lapsen r-kirjaimen vaikeuden takia tarjosi puheterapeuttia. Ymmärsin, ettei kyse ollut "täydellisen ja virheettömän lapsen unelmasta" (kuten kirjoitit), vaan lapsen yksilöllisestä huomioimisesta. Neuvolan tätihän oletti kaikilla perheen lapsilla olevan samatarve puheterapeutille, eikä huomioinut lasta yksilönä. Ei minusta kauhean ammattitaitoista.


    • äitee +4

      meillä neuvolan täti taas kysyi onko nuoremmalla tiettyjä samoja ongelmia kuin edellisellä lapsella koska nyt olisi nimenomaan sopivin aika puuttua niihin ja saada asiat kuntoon ennen koulua. Ei ole, mutta tarkkailtu on asioita ja juuri tuo R meilläkin tenavalta puuttuu. Odotellaan tovi ja sitten aloitetaan harkat tarvittaessa. Nuo edellisen ongelmat kun tulivat kaikille yllärinä viitteitä ei ollut etukäteen huomattavissa, vaikka jälkikäteen moni asia loksahtikin kohdilleen uudessa ajatuksessa. Eli kyllä tädin joskus on hyvä verrata lapsia keskenään sillä jotkin asiat kulkee perheessä lapselta toiselle kuten juuri tuo ärräkin monasti.. asian esittämisessä kuitenkin on eroa ja automaatti ei voi olla ja se on kai sitä tädin ammattitaitoa?

    • perimästä?

      Olen jostain kuullut, että R-vika voisi periytyä..eli siis vanhemmilla itsellään sitä ei tarvitse välttämättä olla, mutta jos yhdellä lapsella perheessä on, voi se olla toisellakin..Ja jostain olen myös kuullut että pojat ovat herkempiä kuin tytöt...Eli siis ei kannata ottaa nokkiin jos neuvolan täti epäilee myös toisella olevan vikaa..Se ei olisi mikään kumma juttu...

    • hazzua

      neuvolan tätikö siis puhui puheterapiasta "itsestään selvyytenä" kuopukselle, kun esikoinenkin oli tarvinnut... eipä varmaan olis vaatinut kauheesti "ammattitaitoa" pyytää lasta sanomaan joku ärrän sisältävä sana sitä ennen...

      • ettäs

        tässä on käsitetty väärin terveydenhoitajan kommentti eli otettu arvosteluna. Puheterapiaan ei noin vain työnnetä kaikkia lapsia. Sinne saa nimittäin jonottaa, joillakin paikkakunnilla monta kuukauttakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe