Ihmisten tiedot rodusta

Rana =)

Minkälaisia tietoja saatte kuulla koirienne rodusta?
Saan yleensä kuulla, että koirani on kaikkien kaveri, koska se on collie (muiden koirien kanssa tuleekin yleensä hyvin juttuun, ihmisiä se enemmäkseen tarkkailee hieman syrjemmältä), samoin saan kuulla, että joudun viettämään monta tuntia päivässä koiran turkkia selvittelemässä (ööh, oikeastaan vietän muutaman tunnin viikossa koiran turkkia selvitellessä, tarpeen mukaan).

28

1365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sudenkorento75

kun on terriereitä niin ensimmäinen asia mitä sanotaan että noi terrierithän on ärhäköitä...
      voihan ne tietysti joskus sitäkin olla mutta ei pääsääntöisesti.

• hatamm

Ihmisten mieliin on ammoisilta ajoilta jäänyt sakemannista rotunimitys susikoira. Mukulat ovat kautta aikain puhutelleet koiraani sillä nimellä mutta usein myöskin vanhemmat ihmiset sanovat sitä siksi.
      Minua jotenkin häiritsee tuo susikoira nimitys. En ole siihen koskaan mitenkään reakoinut enkä siitä kenellekkään sanonut, mutta nyt kun se täällä tuli puheeksi, oli siitäkin mainittava.

• oikeat susikoirat

harvoin näkee täälläpäin irlannisusikoiria mikä on ainoa "susikoira",sanovat kuitenkin että olisi hyvin lempeä rotu.

• sudenkorento75

tuo nimitys johtunut jostain aiemmasta käyttötarkoituksesta? Suojelee lampaita susilta vai mistä?
        Aikoinaan tuli tv:stä sellainen sarja kuin susikoira Roi eli kai se nimi on "juurtunut" monien mieliin.
        Valitettava totuus on, että minäkin kyllä käytän tuota sussaria hirveän usein...
        Puhuuko teidän rotuporukka pelkästään sakemanneista?

• hatamm
        oikeat susikoirat kirjoitti:

harvoin näkee täälläpäin irlannisusikoiria mikä on ainoa "susikoira",sanovat kuitenkin että olisi hyvin lempeä rotu.

irlannin susikoira, ja sillä ja sakemannilla ei todellakaan ole mitään yhteistä.

• hatamm
        sudenkorento75 kirjoitti:

tuo nimitys johtunut jostain aiemmasta käyttötarkoituksesta? Suojelee lampaita susilta vai mistä?
        Aikoinaan tuli tv:stä sellainen sarja kuin susikoira Roi eli kai se nimi on "juurtunut" monien mieliin.
        Valitettava totuus on, että minäkin kyllä käytän tuota sussaria hirveän usein...

kukaan ei sano sakemannia sussariksi.
        Mä luulen että se nimitys tulee jo tuolta sota-ajalta 40-luvulta. JO silloin sitä ruvettiin kutsumaan susikoiraksi ja varmaankin se jotenkin juontaa sen ulkonäköön. Silloinhan se oli aivan eri näköinen kuin nyt tänä päivänä. Siis vielä enemmän suden näköinen.

• hatamm

ei koskaan puhu sussareista. Minä en ainakaan ole kuullut.
        Mutta tuo susikoira nimityshän on tullut jo joskus sota-aikana Suomeen. Silloin 40-luvulla sakemanni oli rakenteeltasakin hieman erillainen kuin tänä päivänä, ehkä enempi sutta muistuttava. Susikoira Royhan on tuorre tapaus näissä piireissä.

• sudenkorento75
        hatamm kirjoitti:

kukaan ei sano sakemannia sussariksi.
        Mä luulen että se nimitys tulee jo tuolta sota-ajalta 40-luvulta. JO silloin sitä ruvettiin kutsumaan susikoiraksi ja varmaankin se jotenkin juontaa sen ulkonäköön. Silloinhan se oli aivan eri näköinen kuin nyt tänä päivänä. Siis vielä enemmän suden näköinen.

että se ois saksassa paimentanut lampaita ja suojellut niitä susilta....
        Heh..heh..no onneksi valaisit vähän minua, taitaa loppua siis tuo sussariksi "haukkuminen"

• Ex-saku-ihminen

Kyllä se saksanpaimenkoira on rotuharrastajien suussa aina joka sakemanni tai saku, susikoiraa tai sussaria käyttävät ainoastaan "ulkopuoliset" :)

• FAU

Ulkonäöstä se susikoira tulee,vaikka eihän sakemannissa ja sudessa nyt kovin paljon kyllä samaa ole.
        Se on niin vanha nimitys,että Suomessa ei vielä ollut rotukirjo ollenkaan sama,kuin nykyään ja pystykorvaisia "suden näköisiä" koiria ei paljon sakemannien lisäksi muita ollut. Ei ainakaan siinä mittakaavassa,kun sakuja,joita kuitenkin oli aika paljon.

Susikoirista ei kyllä harrastajien keskuudessa puhuta,kyllä se on sakemanni tai saku.
        Itse käytän tuota susikoiraa joskus hellittelynimenä omille koirille.
        Saatan sanoa jotain tyyliin,että "mitäs se susikoiran poika nyt on vailla" kun koira tulee jalkoihin pyörimään ja rapsutuksia kerjäämään.

• Rana =)

kerran eräs koira-asiantuntija väitti kiven kovaa, että lassie ja collie ovat eri rotuja.

• sudenkorento75

muuten tuo lassieksi sanominen, eihän se mikään rotu ole.

• Rana =)

muuten tuo lassieksi sanominen, eihän se mikään rotu ole.

kun jossain myynti-ilmoituksessa on että myydään collien (lassien) pentuja.

• sudenkorento75

on yleisesti se verikoira...

• paitsi nimitetään verikoiraksi, myös pelätään kovin väärin perustein: ihmisten mielissä on useimmiten amerikkalaisista elokuvista tuttu raivokkaasti muriseva aidan takana oleva vahti, joka käy kiinni kaikkeen liikkuvaan...

Sanovat joskus minulle, että eihän siihen voi ikinä luottaa.

Aika outo ajatus, minusta.

• Rana =)
        tiinamuori kirjoitti:

paitsi nimitetään verikoiraksi, myös pelätään kovin väärin perustein: ihmisten mielissä on useimmiten amerikkalaisista elokuvista tuttu raivokkaasti muriseva aidan takana oleva vahti, joka käy kiinni kaikkeen liikkuvaan...

koskaan törmännyt sellaiseen dobberiin, johon tuo kuvaus sopisi, siis aggressiivinen, raivokas, hullu.
        Enemmänkin tapaamani dobberit ovat olleet erittäin itsevarmoja ja muuten aika lempeän näköisiä, jos ei ole typistetty. Tämä oli siis rotuun tutustumattoman kommentti.

• sudenkorento75
        tiinamuori kirjoitti:

paitsi nimitetään verikoiraksi, myös pelätään kovin väärin perustein: ihmisten mielissä on useimmiten amerikkalaisista elokuvista tuttu raivokkaasti muriseva aidan takana oleva vahti, joka käy kiinni kaikkeen liikkuvaan...

nimitys verikoira, johtuneeko siitä että (esim. eräs ystäväni) antoi dobberi pennulle veristä lihaa ja jos en väärin muista niin ihan verta, ruokaan. Oli kuulemma kasvattajan suositus.

• luullaan näitä Griffoneita pelkiksi sylikoiriksi. Toki Griffon sylissäkin viihtyy, mutta ovat kuitenkin erittäin toimivia. Alkuperäinen tarkoituskin oli niillä ns. työkoira.

• viivi56

Olen törmännyt usein siihern että esim. staffi on tappajakoira ja peto, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa vaan staffi on erittäin ihmisrakas. Kun taas Englanninbulldoggi on kuulemma ruma laiska sohvaperuna, no tuohon rumuuteen en ota kantaa se on makuasia mutta sen tiedän varmasti että laiska ja rauhallinen se ei kyllä ole. Sohvaperuna aina joskus kun haluaa nukkua sohvalla mutta virtaa on joskus voisi jakaa kyllä muillekin.

• sakunMamma

Meillä on kaksi ala-asteikäistä lasta. Siihen muutama ihminen sitten epäilemään, ovatko lapset turvassa, kun olemme ottaneet niin aggressiivisen koiran. Seuraavan epäilijän naamasta nappaan kuvan samaan aikaan, kun näytän toisella kädellä kuvan fifeistä selällään kuonot ja tassut taivasta kohti lasten kanssa lattialla. Semmoisiahan ne ovat nämä Pedot!

• XSaphire

..se vihainen ja kauhea rottis. Sen kanssa törmää kyllä jos jonkunlaiseen "tietoon" eikä ihan harvoin. Yleisin on se, että sehän on tosi aggressiivinen.

Kerran olen myös kuullut olevani erittäin edesvastuuton, koska olin nuoruuden intoisen tanskandogin (jonka ko. ihminen sitten mielsi vihaiseksi) ja pienen kummityttöni kanssa kävelyllä. Toi doggikaan, kuulemma ei varsinkaan tämä oma yksilöni, kertakaikkiaan sovi lasten kanssa..Näkis vaan ja tulis kattoon, kuinka lempeästi se kaitsee pieniä lapsia ja antaa näiden käyttää sitä tyynynä jne.

Onhan näitä =)

• Suski

on lhasa apso ja kaikki ihmiset luulevat että se rakastaa vieraita ihmisiä ja kun se ei niistä tykkääkkään niin sitten se on mielenvikainen ja hullu :D. Samoin muutamat luulevat, että se rakastaa myös automaattisesti muita koiria, vaikkei se pidä niistä yhtään. Tuttujen koirien kanssa kyllä leikkii. Tyhmää olettaa, että jos on pieni koira, se tykkää ihan kaikista. Sen jälkeen sitten aletaankin mollaamaan omistajaa, kun selviää ettei koira tykkääkään.

• Ex-saku-ihminen

Aivan samanlaisia havaintoja olen tehnyt kuin Suski. Vastaantulijat päästävät koiransa lupaa kysymättä tutustumaan kun itselläni on hihnan päässä pieni seurakoira. Jostain kumman syystä nämä mielletään kaikille ystävällisiksi, vaikka eivät sitä suinkaan aina ole.

• mixeri85

amstaffi kuulema kauhean aggressiivinen, eikä sille voi kääntää selkäänsä tai nukku samassa huoneessa sen kanssa koska se hyökkää heti kimppuun... vai niin... Ja ehän amstaffia voi päästää toisten koirien lähelle kun ne repii sen koiran kappaleiks.

En oo huomannu mitään tällaista meidän koirassa... ONNEKS :) heh..

• kysyttiin et "Mix sää sellasen verikoiran ostat?" kun aikoinaan rotikan hommasin.

• Erä-Eemeli

Kun mulla on tuo Novascoti niin moni opastettava kun on nähny sen niin sanoo jotta tuo on joku koiran ja ketun risteytys. Sitten kun kerron mikä se on niin joku on vai tivannu jotta mikä se on ihan tosissaan. No minä olen sanoa paukattanu sitten jotta se on Karjalan Kettukoira. Kysyjä on ollu tyytyväinen kun hän oli oikessa. Sanovat yleensä jotta johan minä sanon siinnä on kettuu

• kuulemma likaantuu nopeammin

Aika tavallista on, että kurakelillä valkoisen huskyn kanssa liikkuessani kuulen mustan koiran omistajalta sääliä siitä, että koirani likaantuu niin nopeasti...

vastaan useimmiten että kyllä mustakin koira likaantuu ja vie kurat kotiin aivan samalla tavalla...

Mutta viis siitä. Jokainen siivoaa itse koiransa ja koiransa sotkut.

• Lea

Meillä tuo poika kuulemma vie pirusti tilaa huushollissa ja vielä vetääkin älyttömästi! Välillä kyllä itse havahdun lenkillä vilkaiseen että onko siä narun toisessa päässä vielä poika tallella, kun tuntuu että ulkoilutan pelkkää narua ;) Meillä kun jätkä ei oo koskaan vetänyt hihnassa. Että näin.. No viehän se kieltämäti tilaa aamuisin sängyssä kun minä pienenä naisena yritän kammeta itseni koiran ja miehen välistä ylös. (hiipii salaa viereen kun kaikki nukkuu) Niin joo, ja eihän tota voi lasten lähelle päästää kun syö kaiken mikä vähänkin liikkuu.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe