Onko ilmastoinnin lauhdutin korjattavissa
samaan tapaan kuin syylari,elikkä kovajuottaen?
Vai onko paineet kovemmat, ettei korjaus kannata?
Ilmastoinnin lauhdutin
13
8031
Vastaukset
- sattumalta lukenut
paineet nousee ainakin 20k, en tiedä, kuinka juottamiset kestää?
- Antti
Ilmastointi nesteputkissa oleva neste on toiminnassa olessaan erittäin kylmää,pakkasen puolella runsaasti,kerää ulkoilman kosteudesta veden kylmään pintaan(putket,kennon päädyt ym),joka sitten jäätyy jääksi.Jää sulaessaan, näyttäisi,että jossain olisi vuoto.Toki muukin on madollista,tämä niinkuin ensimmäisenä kannattaisi tutkia. Yleensä kenno on alumiinia,korjaus vaikeaa
- Reke
Kokeilin täyttöä (maksoi 30 ekee)ja vuoto paikallistui
syylarin viereen. Eli se taitaa olla jäähdytin eikä lauhdutin joka vuotaa.
- MB/Citikka
Terve!
Kysäiseppä Jäähdytinhuolto Kinaselta, p. 09-3857765. - Opinion
Keväällä huomasin omasta xsarasta ilmastoinnin
olevan rikki. Järjestelmää koeponnistettaessa vuoto paikallistettiin alumiinisen lauhduttimen vasemmassa reunassa olevaan alumiinisen putken- pätkän tienoille. Lauhdutin päätettiin yrittää
juottaa vaikkakin alumiinin olessa kyseessä se on hieman hankalampaa.
Putki oli syöpynyt aivan haperoksi siinä olleen klemmarin kohdalta. Kohta saatiin paikattua, mutta uudestaan koeponnistettaessa alkoi vuotaa oikein kunnolla toisesta putkesta myös klemmarin kohdalta. Eli todennäköisesti kaikkien metalliklemmareitten kohdalta alumiiniset putket on lähes puhki.
Nyt autoon vaihdetaan maahantuojan toimesta kaikki konehuoneessa olevat ilmastoinninputket ja letkut, lauhdutin, kuivain ja tod.näk myös kompuran tiivisteet, koska järjestelmä on ollut nyt alkukeväästä asti tyhjänä. Koska auto on jo niin vanha (-99) maahantuoja maksaa osat ja minä työt. (kuluttajaneuvojien mukaan riittävä korvaus)
Osat on siis olleet ranskasta tuloillaan jo kuukausia ja jos vaikka jouluksi pääsis taas nauttimaan viileästä ilmasta ja muistelemaan kuinka kesällä hikoiltiin...- Eki
...minkä klemmareiden alta kyseiset putket yleensä pehmenevät? Olen omasta -99 Xsarasta koettanut kuikuilla näkyykö vastaavaa ilmiötä, mutta kaikissa näkyvissä klemmareissa on kumi itse klemmarin ja putken välissä ja putket näyttävät aivan eheiltä...
- sattumalta lukenut
nyt, sitä sellaista "sähkö" ongelmaa, että eri metallit reagoivat keskenään niin, että toinen metalleista syöpyy?
muistelin lukeneeni audi a2 testiä, siinä mainittiin, että pitää olla metalliseokset oikeita alumiinin kanssa, ettei synny "sähköisiä reaktioita"??? - Eki
sattumalta lukenut kirjoitti:
nyt, sitä sellaista "sähkö" ongelmaa, että eri metallit reagoivat keskenään niin, että toinen metalleista syöpyy?
muistelin lukeneeni audi a2 testiä, siinä mainittiin, että pitää olla metalliseokset oikeita alumiinin kanssa, ettei synny "sähköisiä reaktioita"???...se on, teräksiset klemmarit ja alumiiniputki. Siksi mietityttääkin nuo kumit omassa Xsarassa klemmarin ja putken välissä. Josko tuotekehitystä...
- Opinion
Eki kirjoitti:
...minkä klemmareiden alta kyseiset putket yleensä pehmenevät? Olen omasta -99 Xsarasta koettanut kuikuilla näkyykö vastaavaa ilmiötä, mutta kaikissa näkyvissä klemmareissa on kumi itse klemmarin ja putken välissä ja putket näyttävät aivan eheiltä...
jäähdyttäjän ympäristössä...
Pahimmat on ne jäädyttäjän alla kulkevan putken klemmarit, mulla ne on aivan ruosteessa.
Ja kyllä mullakin on kumi välissä. Joko se on hankautunut puhki tai se on liian kapea jolloin ruoste pääsee "kiertämään" sen. En tiedä, kun itse en sitä korjaus kokeilua ollut näkemässä. - JPE
Opinion kirjoitti:
jäähdyttäjän ympäristössä...
Pahimmat on ne jäädyttäjän alla kulkevan putken klemmarit, mulla ne on aivan ruosteessa.
Ja kyllä mullakin on kumi välissä. Joko se on hankautunut puhki tai se on liian kapea jolloin ruoste pääsee "kiertämään" sen. En tiedä, kun itse en sitä korjaus kokeilua ollut näkemässä.nuo syöpymät uudemmissa autoissa. Oman v.1992 BX:ni alkuperäisilmastoinnissa en ainakaan huomaa mitään näkyviä syöpymiä ja hyvin jäähtyy. Järjestelmää ei ole koskaan korjattu.
Tuosta keskustelun aloittajan kysymyksestä. Lauhdutinkennohan syylarin edessä kuumenee ja höyrystinkenno kojelaudassa jäähtyy. Kysymys koski lauhdutinta, joten tippuvedestä ei voi olla kysymys. Vuotava ainehan on vuotaessaan kaasua, joten siitä ei jää jälkiä. Jos vuoto on hankala paikallistaa, voi täytettäessä käyttää väriaineellista kylmäainetta. Kennon korjaus on taitoa vaativa, mutta vuotopaikasta riippuen ei mahdoton. Juotos, hitsaus tai jopa liimaus voi tulla kyseeseen.
Missä muuten tehdään täyttö 30 eurolla?? Yleisempi taso kun on noin 120€. Olisi vastaisen varalle kiva tietää halpakin paikka. - Opinion
JPE kirjoitti:
nuo syöpymät uudemmissa autoissa. Oman v.1992 BX:ni alkuperäisilmastoinnissa en ainakaan huomaa mitään näkyviä syöpymiä ja hyvin jäähtyy. Järjestelmää ei ole koskaan korjattu.
Tuosta keskustelun aloittajan kysymyksestä. Lauhdutinkennohan syylarin edessä kuumenee ja höyrystinkenno kojelaudassa jäähtyy. Kysymys koski lauhdutinta, joten tippuvedestä ei voi olla kysymys. Vuotava ainehan on vuotaessaan kaasua, joten siitä ei jää jälkiä. Jos vuoto on hankala paikallistaa, voi täytettäessä käyttää väriaineellista kylmäainetta. Kennon korjaus on taitoa vaativa, mutta vuotopaikasta riippuen ei mahdoton. Juotos, hitsaus tai jopa liimaus voi tulla kyseeseen.
Missä muuten tehdään täyttö 30 eurolla?? Yleisempi taso kun on noin 120€. Olisi vastaisen varalle kiva tietää halpakin paikka.Tässä mun tapauksessa lienee kysymys erästä erittäin herkästi ruostuvia klemmareita. En usko että niissä putkissä on mitään normaalia suurempaa syöpymis herkkyytä.
- Eki
JPE kirjoitti:
nuo syöpymät uudemmissa autoissa. Oman v.1992 BX:ni alkuperäisilmastoinnissa en ainakaan huomaa mitään näkyviä syöpymiä ja hyvin jäähtyy. Järjestelmää ei ole koskaan korjattu.
Missä muuten tehdään täyttö 30 eurolla?? Yleisempi taso kun on noin 120€. Olisi vastaisen varalle kiva tietää halpakin paikka.Freonien aikaan vuoto oli suht´ helppo paikallistaa, kun vuotokohta ja sen ympäristö oli selkeästi likainen ja tahmainen. Edellyttäen tietysti, että konehuonetta oli joskus muistettu pestä... Miten lie nykyään?
- Reke
JPE kirjoitti:
Missä muuten tehdään täyttö 30 eurolla?? Yleisempi taso kun on noin 120€. Olisi vastaisen varalle kiva tietää halpakin paikka.30 euron hinta on aika pitkälle tuttavan kauppaa.
Paikallinen kodinkonekorjaaja teki täytön.
Kyseessä oli ainoastaan täyttö, eikä muuta.
Vuoto oli niin selvä että sen pystyi letkunpätkällä kuuntelemalla paikallistamaan selvästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663422Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463242Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1423068- 502663
- 311983
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271880- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871555Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401445- 391350