Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Luusyöpäkö???..vai mikä?

Kyllästynyt Ainaiseen Kipuun

Hei.

Olen sairastanut selkäkipua heinäkuun puolesta välistä. Sinä päivänä selkä alkoi kipeytymään pikku hiljaa, lopuksi tuntui että taju lähtee, kun sattui niin paljon. (Ensin kipu tuntui lapaluiden välissä selkärangassa, sitten myöhemmin alaselässä selkärangassa.) Sitten selkä ja jalat alkoivat menemään turraksi ja jalkapohjissa tuntui niinkuin olisi ollut "ämmäneuloja". Jalkoja väsytti kovasti, tuntui että ei voi eikä jaksa seisoa. Istuminen sattui kovasti ja työpaikkalekurille odotellessani jouduin makaamaan selälläni. Menin työpaikkalääkärille. Meinasi että oli noidannuoli ja sanoi että kyllä se siitä. Sain 3 päivää sairaslomaa ja särkylääkkeitä. Kolmen päivän päästä koitin töihin lähtöä, muttei siitä tullut mitään. Menin uudelleen lääkäriin ja sain taas saman diagnoosin ja viikon saikun. Tätä jatkui noin puoli kk, kunnes alkoivat epäilemään välilevynpullistumaa. Sain lähetteen LKSään tietokonekuvauksiin. Sinä aikana jalat meni tosi kipeeksi, varsinkin polvet. En meinannut päästä edes vessanpöntöltä ylös ilman käsillä punnertamista, koska polviin sattui.

Kipu on sellaista ns. hermosärkyä. Koko ajan särkee ja se tuntuu niinkuin "jalkojen sisällä" kulkisi kipu selästä molempiin jalkoihin aina jalkapohjaan saakka. Tänä aikana olen tottunut jo ainaiseen kipuun. Ei ole ollut yhtäkään päivää, etten olisi kärsinyt särystä. Alan olla jo melko kyllästynyt tähän särkyyn. Hermot menee ja olen melko "räjähdysaltis" koko ajan. Särkylääkkeet eivät ole missään vaiheessa auttaneet jalkoihini (varsinkaan polviin). Istuminen, seisominen ja käveleminen aiheuttavat kipua. En kykene seisomaan paikallani miltei ollenkaan, sillä jalat ja selkä puutuvat. Tuntuu niinkuin voimat loppuisivat, ja on pakko päästä istumaan. Istuessani on pakko vaihtaa useasti asentoa, sillä selkä puutuu ja sitä alkaa särkemään. Myös takapuoli puutuu. Kävellä en pysty kuin about alle kilometrin, kun alkaa jalat ja selkä väsyä ja puutua. Olen aikaisemmin harrastanut liikuntaa melko paljon ja tämä liikkumattomuus alkaa todellakin raastaa hermoja viimeisen päälle. Lisäksi olen tosi väsynyt koko ajan ja haluttais vain nukkua, sillä herään aamuöisin siihen, että on pakko vaihtaa asentoa, että selkäkipu hellittäisi jossain muussa asennossa. Asennon vaihtaminen helpottaa about minuutiksi ja sitten tuttu kipu ja särky ilmaantuu jälleen. Heräilen aamuöisin monta kertaa. Särkylääkkeitä koitan syödä, mutta kun niitä olen vetänyt jo monta kuukautta, niin vatta ei tunnu oikein tykkäävän asiasta. Ja eikä ne enää edes tehoa. Tätäkin kirjoittaessani on pakko koittaa istua eriasennoissa ja parantaa istuma-asentoani, sillä selkää särkee. Se puutuu.

Olen mennyt melko jäykkään kuntoon, sillä ennen pystyin kumartumaan eteenpäin niin että kämmenet koskivat lattiaan, nykyään en pysty lähimaillekaan siihen. Taaksepäin en pysty taivuttamaan selkääni ollenkaan, vaikka ennen aikoinaan pystyin tekemään ns. "sillan" seisoviltani taaksepäin. Lisäksi selkärankani tuntuu olevan melko kosketusaltis (Selkälihaksiin pystyy kyllä koskemaan) Se on arka jos siihen koskee tai sitä painelee.
Lisäksi minua huimaa melko useasti ja päätä särkee melkein koko ajan. Ehkä ne oireet johtuvat tästä stressaavasta tilanteesta. En tiedä. Tämän lisäksi noin kaksi viikkoa sitten minulta meni jalat alta kaksi kertaa viikon sisällä.

Lanneselän tietokonekuvauksissa ei löytynyt mitään. Lääkäri sanoi, että se oli hyvä juttu ettei siellä ollut sitä pullistumaa, mutta huono juttu että se ei selvinnyt. Olen menossa jatkotutkimuksiin vasta joulukuussa.

Olen alkanut kyllästyä jo tähän tietämättömyyteen. Joskus alan jo epäillä itseäni, että kuvittelenko kaiken? Että jos tämä onkin jotain ihan normaalia. Mutta sitten järkevästi ajateltuna, ei minun ikäiselläni (24v) pitäis olla mitään ongelmia selkäni ja jalkojeni kanssa, varsinkaan kun olen aikoinani harrastanut kilpahiihtoa ja senkin jälkeen olen liikuskellut jonkin verran. En toki siihen malliin kuten silloin, kun urheilin kilpatasolla.

Ensin en pitänyt tätä sairauttani minään. Ajattelin, että kyllä tämä tästä, mutta nykyään minua on alkanut pelottamaan, että mitä tämä oikein on? Ei ainakaan normaalia. Joku minua vaivaa ja haluaisin tietää nopeasti, että mikä. Masentaa kovasti, kun en voi liikkua kuten haluaisin, kun seuraavana päivänä sen tietää, kun tulee paikat enemmän kipeeksi. Lisäksi huomasin toissa päivänä kun jouduin nousemaan portaita ylöspäin, että se ei onnistu kovin kivuttomasti. Polviin sattuu sellainen ponnistava liike. Ja jos istun paikallani vaikka puolikin tuntia, en pysty nostamaan jalkojani korkeammalle tasolle ilman että liikuttelisin niitä käsilläni. Ne eivät vain liiku ja ne menevät jotenkin puutuneiksi.

Lisäksi nykyään tuntuu, että joka paikkaa särkee. Käsiäkin on alkanut aina välillä jomottamaan. Olen myön huomannut, että väliajoin leukaluunikin ovat olleet arat. Siis tuntuneet siltä, kuin olisi tosi kauan purrut hampaita yhteen. Olen ajatellut, että olen ehkä nukkuissani purrut hampaita.

Osaisiko joku kertoa, voisiko nämä oireeni johtua luusyövästä?
Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata...

11

12610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vain

      Hei vaan. En pelottele, eikä kannata ressata, mutta kaikki on mahdollista, myös joku yksinkertainen juttu, esim. hermo pinteessä. Kipusi kuulostavat aika kovilta, patista lääkäriä tutkimusten jouduttamiseksi. Itse odotin kiltisti ja tuloksena oli levinnyt imukudossyöpä joka esiintyi luissa. Minulla oireet alkoi alaselästä ja siitä otettiin röntgen, jossa ei näkynyt mitään. Lääkäri sanoi myös minulle että ei sielä näy mitään, mikä on hyvä asia. Epäili selkärankareumaa, laittoi lisätutkimuksiin. Kipu levisi lonkkaan ja nivustaipeeseen ja säteili alas nilkkaan asti. Lopulta en pystynyt astumaan jalalle. Odotin kiltisti tutkimuksia ja vasta magneettikuvassa näkyi jotain..lääkäreiden mielestä mystistä..mätäpaiseita tai jotain..kunnes kuvat lähetettiin asiantuntijoille Hesaan, josta kerrottiin ikävät uutiset. Jos kuva olisi alunperin otettu hieman sivummasta, siinä olisi voinut jo näkyä jotain.

      Sinulla nuo kivut pahenivat päivässä, mikä ei viittaisi syöpään, vaan ennemminkin johonkin hermojuttuun tms.Tai ties vaikka selkärankareumaan(yleinen nuorilla naisilla). Siis onko luu kipeä kun sitä painaa? Minulla ainakin oli niin ja se ei ole normaalia ellei sitä ole lyönyt johonkin tai edellisenä päivänä painellut vainoharhaisesti :-) Löydän yhteisiä oireita itseni kanssa, mm. tuo jalan tottelemattomuus, että sitä joutuu kädellä nostamaan ja avittamaan. Itsekkin yritin kovasti jumpata, koska luulin jonkun olevan jumissa, mutta jumpan jälkeen seuraavana päivänä kipu oli vain pahempaa. Mutta minulla on myös ollut aiemmin vain selkänikamat jumissa ja siinä ranka oli tosi jäykkä. Myös väsymys ja päänsärky on normaalia tuollaisessa kiputilanteessa. Et sinä kipua kuvittele, kyllä sitä voi nuoremmillekkin tulla kaikenlaista. Kipu vaan on sellaista että se säteilee hermoja pitkin aika pitkällekkin, eli kipu voi olla jossain muuallakin, missä itse ongelmakohta. TT:n pitäisi olla kuitenkin aika tarkka kuvausmenetelmä. Toisaalta nuo kipulääkkeet on vähän huonoja, koska ne peittävät todelliset oireet. Itse söin tulehduskipulääkettä sen puoli vuotta ja se ei enää auttanut sitten loppuvaiheessa. Jos en olisi syönyt, ehkä olisin päässyt tutkimuksiin nopeammin..mutta tässä nyt ei jossittelut auta. Nyt tilanteeni on hyvä, eka kontrolli menossa. En ole lääkäri, tässä vain omia ajatuksiani. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja että asia selviäisi pian.

      • Kyllästynyt Ainaiseen Kipuun

        Hei.

        Ja kiitos vastauksestasi :).
        Olen menossa verikokeisiin tässä ihan lähiaikoina. Luu on arka kun sitä koskettaa. En mielelläni anna edes kenenkään koskea selkääni, kun se tuntuu niin inhottavalta. Tässä eräänä päivänä kun olin ajellut autolla melko pitkän matkan, selkäranka meni niin araksi, etten voinut edes nojata auton selkänojaan ollenkaan. Se tuntuu rasittuvan (sanoin jalat) melkeimpä ihan mistä tahansa. Ortopedi antoi myös fysikaalisen puolelle lähetteen, mistä odottelen vastausta, josko pääsisin jumppaamaan.

        Mulla on ollut aikaisemminkin selkä ja jalat kipeät. Muistan aikaisemmin (ei nyt tällä kertaa), että nilkat ja polvet olivat hieman turvonneet, aivan kuin niissä olisi ollut nestettä ja ne oli arat kun niitä painoi. Epäilivät reumaa, mutta kokeissa ei näkynyt mitään. Sanoivat vain että ei ole mitään, että oo vaan rauhassa. Multa on otettu reumakoe verikokeista, muttei niissä ole näkynyt mitään. Kuitenkaan silloin aikaisemmin tilanne ei ollut näin paha, vaan selkä ja polvet vihoittelivat jonkin aikaa, ja sitten tilanne parani. Nyt tätä on jatkunut siis koko ajan yhtä jaksoisesti. :(

        Kyllä minäkin uskoin siihen TT:hen, mutta kun luulin jo pääseväni sinne kuvauksiin, hoitaja tuli sanomaan, että kone on mennyt rikki ja he koittavat saada sen itse korjattua. Mikäli se saadaan korjattua, kuvat voidaan ottaa, muutoin uusi aika. Ja kun olen hieman epäileväinen, niin aloin ajattelemaan että jos se kone olikin vielä jotenkin rikki ja jne... ja vainoharhaisuus pääsi valloilleen. Ja olen sitten miettinyt että mitä jos?

        Koitan olla positiivinen. Hieman arveluttaa vaan, kun olen aina pelännyt syöpää missä muodossa tahansa ja sitten kun tämä tilanne on mikä on, päätin alkaa etsimään tietoa netistä vaivoihin. Tosi asiahan se on, että kun alkaa lukemaan eri sairauksien oireita, niin tuntuu että kaikki taudit ja sairaudet on, mutta parempi kai sitä on hieman itsekkin ottaa asioista selvää, kun jäädä vaan odottelemaan kiltisti kotia, että koskahan sitä pääsisi hoitoon.

        Toivotan Sinulle paljon voimia, positiivisuutta, rohkeutta ja ilo elämään siitäkin huolimatta, että sinä tiedät jo sairastavasi sitä mitä minä pelkään eniten :)


    • minä vain

      Niin ja oireena itselläni oli vielä iltaisin kipeä, flunssainen olo, joka on aika yleinen syövän oire. Ajattelin sen johtuvan mahdollisesta reumasta. Onhan sinusta otettu myös verikokeet? Niissä minulla oli CRP koholla ja HB oli alkanut heittelemään jo vuosia sitten.

      • pop

        muistatko vielä minkälaisia crp-arvoja sulla oli? entä lasko?


      • minä vain
        pop kirjoitti:

        muistatko vielä minkälaisia crp-arvoja sulla oli? entä lasko?

        CRP oli 24 luokkaa, laskosta ei tietoa.


    • martsu 72

      HEI!
      Ymmärrän hyvin et hermot meinaa mennä sun tilanteessa. Mul on yks ystävä jolla samanlaisia
      kipuja. Sillä auttaa ku menee kunnon hierojalle
      joka hieroo pakarat ja reidet. Menee varmaan
      jotenkin hermoradat "lyttyyn" ku lihakset on
      niin tiukalla. Kannattaa kokeilla! Suosittelen.
      Tsemppiä

      • minäytt

        Hei, tämä on jo vanha aihe, haluaisin kuulla miten voit tällä hetkellä ja selvisikö mitään mistä tuo voisi johtua?.


    • ikuisestiko kipeä

      Hei, kerrot kuin elämästäni...jatkuvaa kipua ja sairaslomia nyt 1½v. Röntgenissä skolioosi, kulumaa, ahtaumaa, nikamasiirtymä. Mutta ei pitäisi haitata. Magneettikuvissa pullistumat kaula- ja rintarangassa. Lisäksi kasvaimet TH 4 ja TH 11. Karmea kipu ja kankeus, väsymys, niin ja oikean jalan puutuminen jne...Mutta näidenkään vielä ei pitäisi selittää kaikkea. Selkärankareumaa ei ole, mutta nivelreuma kylläkin sekä Tos. Olen yrittänyt kaikkea...haluaisin itseni kovasti kuntoon.

    • aino64

      tietääkö kukaan kuinka kauan luukasvain kasvaa kivun kanssa ennenkuin kasavain on kunnolla näkyvissä`?

    • 19v

      Hei mä oon 19v nuori mies ja mulla on myös lonkan kipua ollut jo melkein 3-4 vuotta. Ennen harrastin jalkapalloa jonka sitte lopetin kun ensimäiset oireet tuli. Olen käynyt röntgenissä kuvaamassa lonkan ja ala-selän eikä mitään niistä löytynyt, samoin kävi magneetti-kuvauksissa. Nykyään kipu ei ole pelkästään lonkassa vaan se tuntuu perseen kohdalla vasemmalla puolella niinkuin olisi joku luu kipeä ja sieltä kipu säteilee alaspäin mutta siis vahva kipu on perseen kohdalla ja muuten polvet ja nilkat tuntuu aika aralta. Mullakin on lähteny pari kertaa jalat alta kivun takia.. ja siis ihan vaan sen takia että kivun myötä on lähteny kokonaan niinku se voima seisomisesta. Kaikista kauhistuttavinta on se että kaikki lähti vasemmasta jalasta ja nyt samat oireet tulee silloin tällöin myös oikeaan jalkaan (lonkkaan ja perseeseen) . Kipulääkkeet ei millään auta. Tää on niin rasittavaa myös henkisestikkin kun en voi edes potkia palloa enään tai olla muutenkaan mitenkään aktiivinen urhellessa. Opiskelen lukiossa mutta sekin on alkanut mennä raskaaksi kun pelkästään istumisessa tulee sellanen hermo kipu sinne perseeseen mikä saa niin ärsyyntyneelle ja toivottomalle fiilikselle. Tällä hetkellä makaan sängyssäni ja kirjoitan tästä asiasta ekaa kertaa nettiin toivoen että löytäisin edes jonkun jonka kanssa voisin vaikka keskustella tästä asiasta kun ei tunnu enään lääkärien puolelta keinoa löytyvän.. pelkästään kun yskin makuuasennossa niin tää kipu vihloo räjähtävästi ja sit taas palaa siihen normaaliin kipu tasoon. Tosiaan olen 19-vuotias ja tää on oikeesti tosi kyllästyttävää/masentavaa ja rankkaa. Toivoin kovasti että saisin jonkinlaisia vastauksia tähän. Kiitos.

      • Anonyymi

        Hei edellinen kirjoittaja, toivottavasti olet löytänyt apua kipuusi ja jonkun jonka kanssa jutella. Olisi kiva tietää sinulta ja ap:lta että löytyikö apua/selitystä kipuihin lopulta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2374
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      55
      2085
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      95
      1923
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1672
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1592
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1430
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe