olisin kysellyt volvo pentan sx:än vetolaitteen päätykopan shimmilevyjen (jossa on öljytikku)säätämisestä.kuinka säädetään/mitataan laakerille oikea välys...
volvo penta vetolaite
16
6190
Vastaukset
- huoltajaa...
Hammaspyörillä pitää olla kosketus juuri oikeanlainen, ja sen toteamiseksi pitää käyttää siihen tarkoitettua väriainetta (hammastahnalla onnistuu myös mutta se pitää pestä pois hankaavien ainesosiensa takia). Jos kosketus on hiukankin pielessä niin pyörästö kuluu nopeasti piloille ja vaihteisto pitää v-mäistä rallattavaa ääntä.
Jos tällaisia kyselet, niin suosittelen että kiikutat vetarin huoltoon jossa osaavat tehdä säädön oikeilla työkaluilla. Toki se säätö onnistuu omassa autotallissakin, mutta tarvitaan heittokello ja jonkinverran kokemusta hammaskosketuksen säätämisestä... Ainakin vanhempiin VP:n vetareihin on myytävänä opasta jossa kerrotaan miten säätö tehdään. Ei ole loppupeleistä kovinkaan vaikeaa, kunhan vaan tietää mitä tekee. Väärällä säädöllä pilaat kalliin vetarin jo yhdessä kesässä.- jartsa
juu u attelin vaan moista udella kun tuli hankittua vene jossa moinen vetolaite ja koppa oli jo valmiiksi halki kahden ruuvin kohdalta.kopan alla on kyl 1 shimmi levy mut kävi vaa mieles et onko oikeenlainen jos o rikkonu kopan vai onko mennyt rikki koppaa asenettaessa...ja kyl toi on tiedos o haastavaa hommaa on vaa tullu tehtyy kaiken näköstä välyksen mittausta ennenkin.mistäköhän sitä kirjaa löytäis?
- tuolta...
jartsa kirjoitti:
juu u attelin vaan moista udella kun tuli hankittua vene jossa moinen vetolaite ja koppa oli jo valmiiksi halki kahden ruuvin kohdalta.kopan alla on kyl 1 shimmi levy mut kävi vaa mieles et onko oikeenlainen jos o rikkonu kopan vai onko mennyt rikki koppaa asenettaessa...ja kyl toi on tiedos o haastavaa hommaa on vaa tullu tehtyy kaiken näköstä välyksen mittausta ennenkin.mistäköhän sitä kirjaa löytäis?
minä sain omaani kasausoppaani Drevialta ruotsista. Voi olla että saa suomalaisiltakin huoltopajoilta...www.drevia.se
- rallattaa
tuolta... kirjoitti:
minä sain omaani kasausoppaani Drevialta ruotsista. Voi olla että saa suomalaisiltakin huoltopajoilta...www.drevia.se
Olen ihmetellyt tämän syksyä rallattavaa ääntä vetarista ylävaihteen kohdalta.Onko se ääni vakavaa ja mitä pitää uusia että sen saa hiljaiseksi.Ääni kuuluu tyhjäkäynnillä mutta lakkaa kun pistää kierroksia tai vaihteen päälle.En huomannut ääntä vedessä mutta kun nostin ylös jä käyttelin maalla.Jos jollakin on kirja voisin ostaa kopioita.
- R K-S
rallattaa kirjoitti:
Olen ihmetellyt tämän syksyä rallattavaa ääntä vetarista ylävaihteen kohdalta.Onko se ääni vakavaa ja mitä pitää uusia että sen saa hiljaiseksi.Ääni kuuluu tyhjäkäynnillä mutta lakkaa kun pistää kierroksia tai vaihteen päälle.En huomannut ääntä vedessä mutta kun nostin ylös jä käyttelin maalla.Jos jollakin on kirja voisin ostaa kopioita.
Kysymys on syytä, että moottorin vääntövärähtely saa rattaat hakkaamaan "edes-takas". Normaali ilmiö kaikissa merikytkimissä ja vetolaitteissa. Toisissa kuuluu pahemmin ja toisissa vähemmän. Ns. kaksivaiheinen vetolevy auttaa asiassa.
- rallattaa
R K-S kirjoitti:
Kysymys on syytä, että moottorin vääntövärähtely saa rattaat hakkaamaan "edes-takas". Normaali ilmiö kaikissa merikytkimissä ja vetolaitteissa. Toisissa kuuluu pahemmin ja toisissa vähemmän. Ns. kaksivaiheinen vetolevy auttaa asiassa.
Volvolla väittäävät että pitää korjata että voi aiheuttaa isojakin tuhoja.Tehdäämpä galluppi kuinkamonelta rallatus kuuluu.
- R K-S
rallattaa kirjoitti:
Volvolla väittäävät että pitää korjata että voi aiheuttaa isojakin tuhoja.Tehdäämpä galluppi kuinkamonelta rallatus kuuluu.
Ja saavatko kuntoon? Tuossa tapauksessa ääni ei ole ilmeisesti kovin paha, koska sitä ei vesillä huomattu?
- kilkattaa?
R K-S kirjoitti:
Kysymys on syytä, että moottorin vääntövärähtely saa rattaat hakkaamaan "edes-takas". Normaali ilmiö kaikissa merikytkimissä ja vetolaitteissa. Toisissa kuuluu pahemmin ja toisissa vähemmän. Ns. kaksivaiheinen vetolevy auttaa asiassa.
Jos "rallattaa" niin hammaspyörät ei ole ihan kohdallaan. Jos taas "kilkattaa" niin silloin välystä joko hammaspyörissä tai voimansiirrossa, aivan kuten R K-S mainitsi. Pieni vivahde-ero äänessä...
- rallattaa
R K-S kirjoitti:
Ja saavatko kuntoon? Tuossa tapauksessa ääni ei ole ilmeisesti kovin paha, koska sitä ei vesillä huomattu?
Eivät kertoneet mikä voisi olla vikana pitää kuulemma purkaa.Kysyin useammasta liikkeestä.Ääni kuuluu tyhjäkäynnillä ja loppuu kun kierroksia lisätään tai vaihde kytketään ja kun heittää vapaalle saattaa olla hiljaista,mutta kun pyöräyttää käsin potkureita tyhjäkäynnillä alkaa rallatus taas.Kukahan olisi seppä joka katsoisi kulmavaihteen sisään ja saisi sen takaisin kasaan toimivana.Merkkiliikkeet tiedä,mutta on kuulemma keskitalven hommia.saan itse Yläkulmavaihteen kyllä irti.
- rallattaa
kilkattaa? kirjoitti:
Jos "rallattaa" niin hammaspyörät ei ole ihan kohdallaan. Jos taas "kilkattaa" niin silloin välystä joko hammaspyörissä tai voimansiirrossa, aivan kuten R K-S mainitsi. Pieni vivahde-ero äänessä...
Ääni on ehkä terävähkö kolkotus.Kun narun päähän laittas mutterin ja pyörittäs sitä alumiini laatikossa.
- R K-S
rallattaa kirjoitti:
Eivät kertoneet mikä voisi olla vikana pitää kuulemma purkaa.Kysyin useammasta liikkeestä.Ääni kuuluu tyhjäkäynnillä ja loppuu kun kierroksia lisätään tai vaihde kytketään ja kun heittää vapaalle saattaa olla hiljaista,mutta kun pyöräyttää käsin potkureita tyhjäkäynnillä alkaa rallatus taas.Kukahan olisi seppä joka katsoisi kulmavaihteen sisään ja saisi sen takaisin kasaan toimivana.Merkkiliikkeet tiedä,mutta on kuulemma keskitalven hommia.saan itse Yläkulmavaihteen kyllä irti.
Jos ovat sitä mieltä, niin parempi niin. Mielestäni asiakkaalle pitäisi kertoa avoimesti mistä viasta voi olla kysymys. Tai jos ei tiedä, niin sanoo sitten senkin.
- vapaasti...
rallattaa kirjoitti:
Ääni on ehkä terävähkö kolkotus.Kun narun päähän laittas mutterin ja pyörittäs sitä alumiini laatikossa.
Pystytkö pyörittämään käsin vaihteistoa (moottori pitäisi kenties irroittaa vetarista). Jos hammaskosketus ei ole kohdallaan, niin sen tuntee käsissä töksähtelevän pyörimisenä. Eli aina hampaiden kohdatessa kanittaa. Vaihteiston tulee pyöriä täysin jouheasti, ilman minkäänlaista kanitusta tai takertelua.
Hammaskosketuksen voi tarkistaa kun avaat kopan ja katsot hampaista kulumakohdat. Pitäisi olla kulunut hampaiden keskiosalta tasaisesti (vähän vaikea selittää miltä se pitäisi näyttää, mutta jos ei ole keskellä niin silloin ei ole kohdalla). Jos ei kulumista näy hampaissa tai muuten on vaikea tulkita jälkiä, niin laita hammastahnaa ja pyöritä vaihteistoa (huomaa että vaihteistoa on pyöritettävä siihen suuntaan mihin konekin sitä pyörittää)ja muista pestä tahna lopuksi pois... - rallattaa
vapaasti... kirjoitti:
Pystytkö pyörittämään käsin vaihteistoa (moottori pitäisi kenties irroittaa vetarista). Jos hammaskosketus ei ole kohdallaan, niin sen tuntee käsissä töksähtelevän pyörimisenä. Eli aina hampaiden kohdatessa kanittaa. Vaihteiston tulee pyöriä täysin jouheasti, ilman minkäänlaista kanitusta tai takertelua.
Hammaskosketuksen voi tarkistaa kun avaat kopan ja katsot hampaista kulumakohdat. Pitäisi olla kulunut hampaiden keskiosalta tasaisesti (vähän vaikea selittää miltä se pitäisi näyttää, mutta jos ei ole keskellä niin silloin ei ole kohdalla). Jos ei kulumista näy hampaissa tai muuten on vaikea tulkita jälkiä, niin laita hammastahnaa ja pyöritä vaihteistoa (huomaa että vaihteistoa on pyöritettävä siihen suuntaan mihin konekin sitä pyörittää)ja muista pestä tahna lopuksi pois...Yläkulmavaihde oli irti ja kun ristikosta pyöritti niin toiseen suuntaan pyörittäessä se takerti aivan pikkasen mutta sen kuitenkin tunsi mutta toisinpäin pyöri tasaisesti.Mistä se yläkulma kannattaa aukaista että näkee paraiten sisuksiin.Olisiko täällä ketään kuka homman osaisi.
- takerteli?
rallattaa kirjoitti:
Yläkulmavaihde oli irti ja kun ristikosta pyöritti niin toiseen suuntaan pyörittäessä se takerti aivan pikkasen mutta sen kuitenkin tunsi mutta toisinpäin pyöri tasaisesti.Mistä se yläkulma kannattaa aukaista että näkee paraiten sisuksiin.Olisiko täällä ketään kuka homman osaisi.
Se saattaa vähän takerrellakin "väärään" suuntaan pyöritettäessä. Hampaiden sovitus tehdään sopivaksi vain toiseen suuntaan pyöriessään, siksi onkin tärkeää että kun kokeilet niin pyörität samoinpäin kuin kone sitä pyörittää...
- rallattaa
takerteli? kirjoitti:
Se saattaa vähän takerrellakin "väärään" suuntaan pyöritettäessä. Hampaiden sovitus tehdään sopivaksi vain toiseen suuntaan pyöriessään, siksi onkin tärkeää että kun kokeilet niin pyörität samoinpäin kuin kone sitä pyörittää...
Kävin hakemassa volvolta räjäytys kuvat ja eihän tuo kovin monimutkaiselta näytä.Ajattelin purkaa tuosta ristikon puoleisesta päästä josta ääni enemmin kuuluu jos olisi ne laakerit menneet hyvällä tuurilla.Ainoa asia näkyy olevan minkä pystyy tyrimään on noi välykset.
- SixtyKnots
... OMC:n Cobra-perä lisenssillä tehtynä vuodesta -94 alkaen. (ja -93 loppuvuosi)
Ja se (toisin kun OMC koneet ;)) kestää ikuisesti, kun vain on öljyt sisällä ja välykset kunnossa.
OMC:n Cobra-perälle löytyy oppaita vaikka kuinka, esim:
http://www.repairmanual.com/marine/9/12890
Helppo homma rempata itsekin.
Ja jos joskus potkureita tohon kysyt, niin OMC:nä hinnat on noin 1/2 Volvon vastaaviin. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096983- 954481
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524177- 513578
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493577- 1923535
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242999- 672804
- 492579
- 131944