Löytyykö tämän palstan lukijoista Omatalon rakentaneita? Kaikenlaiset kokemukset kiinostaa, kertokaa myös jos olette pyytäneet Omatalolta tarjouksia: ovatko olleet kalliimpia/halvempia kuin muilla toimittajilla? Omatalolla on mielestäni hyviä pohjaratkaisuja ja rakennuttamistyönkin saa helposti ostettua samalla???
kokemuksia Omatalosta
16
5619
Vastaukset
- Apa
Pyysimme toukokuussa tarjouksia saman talon vesikattopystytyksestä neljältä eri talopakettitoimittajalta; Jukka, Kastelli, Mittava ja Omatalo.
Vertailussa, jossa vedimme kaikki tarjoukset samansisältöisiksi (esim. Jukassahan on mukana kodinkoneet jne jotka laskimme pois) Omatalo oli kallein. Hintaeroa seuraavaan tarjoukseen oli 3500e ja halvimpaan 5200e. Lisäksi Omatalon esite/tarjousmateriaali itsessään oli sekava, eikä edustajakaan vaikuttanut oikein asiantuntevalta. Keräsi "pisteitä" tunkemalla oikein tutuksi, joka tuntui lähinnä kiusalliselta.- tuleva rakentaja
Itsellänikin Jukka, Kastelli ja Omatalo olivat ensimmäisiä, jotka tuntuivat itselle sopivilta näin "näppituntumalta".
Kävimme hieman juttelemassa Omatalon myyjän kanssa ja hieman samansuuntaisia kokemuksia tuli...
Mutta kerrotko vielä, mikä teillä oli noiden em. pakettien järjestys ja millaisesta talosta oli kyse? Itse olen katsellut n.120-125 m2:n talopaketteja... - Parhaillaan rakentava
tuleva rakentaja kirjoitti:
Itsellänikin Jukka, Kastelli ja Omatalo olivat ensimmäisiä, jotka tuntuivat itselle sopivilta näin "näppituntumalta".
Kävimme hieman juttelemassa Omatalon myyjän kanssa ja hieman samansuuntaisia kokemuksia tuli...
Mutta kerrotko vielä, mikä teillä oli noiden em. pakettien järjestys ja millaisesta talosta oli kyse? Itse olen katsellut n.120-125 m2:n talopaketteja...Kylläpä vaihtelee taas mielipiteet puolelta toiselle. Meillä on aivan päinvastainen kokemus omatalomme myyjästä. Erittäin asiantunteva, asiakkaansa huomioiva ja asiallinen. Hintavertailussa tuli niin pieniä eroja eri pakettien välillä, joten päätös oli helppo tehdä myyjän ansiosta. Talossa on seinät nyt pystyssä ja hetkeäkään ei ole kaduttanut valinta. Apua olemme saaneet kaikessa mahdollisessa, meitä ei todellakaan ole unohdettu sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, vaan palvelu on pelannut koko ajan tähän asti.
Mielipiteitä on tietysti monia, mutta tähän mennessä kaikki on toiminut loistavasti ja omatalo on ollut meille se oikea vaihtoehto! - tuleva rakentaja
Parhaillaan rakentava kirjoitti:
Kylläpä vaihtelee taas mielipiteet puolelta toiselle. Meillä on aivan päinvastainen kokemus omatalomme myyjästä. Erittäin asiantunteva, asiakkaansa huomioiva ja asiallinen. Hintavertailussa tuli niin pieniä eroja eri pakettien välillä, joten päätös oli helppo tehdä myyjän ansiosta. Talossa on seinät nyt pystyssä ja hetkeäkään ei ole kaduttanut valinta. Apua olemme saaneet kaikessa mahdollisessa, meitä ei todellakaan ole unohdettu sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, vaan palvelu on pelannut koko ajan tähän asti.
Mielipiteitä on tietysti monia, mutta tähän mennessä kaikki on toiminut loistavasti ja omatalo on ollut meille se oikea vaihtoehto!No tuohan on kiinni ihan myyjän persoonasta ja siitäkin, minkälaisen käytöksen kukakin kokee liian tungettelevaksi...
Mutta kiinostaa kovasti nuo kokemukset Omatalosta...käytittekö rakennuttamispalveluja ja minkä verran? Kiinostaisi teettää talo "viittä vaille valmiiksi" ja tehdä itse vain helpoimpia hommia kuten tapetoinnit, maalaukset, kattolevyjen asennukset ym. Omatalon myyjä sanoi että tarvittaessa onnistuu vaikka avaimet käteen.
PS. Olen menossa lähiaikoina Omatalon edustajan pakeille suunnittelukäynnille.. - Thor
Omituinen tapa tuo että toimitussisältöä vertailessa lasketaan pois jotain mikä on valmiin talon kannalta ehdottoman välttämätöntä ja tulee joka tapuksessa hankittavaksi. Järkevämpää olisi lisätä niihin joista ne puuttuvat ja näin päästäisiin lähemmäs ns. todellisia kokonaiskustannuksia kuin tekemällä noita tee-se-itse exel-laskelmia ja arviointeja.
- Parhaillaan rakentava..
No tuohan on kiinni ihan myyjän persoonasta ja siitäkin, minkälaisen käytöksen kukakin kokee liian tungettelevaksi...
Mutta kiinostaa kovasti nuo kokemukset Omatalosta...käytittekö rakennuttamispalveluja ja minkä verran? Kiinostaisi teettää talo "viittä vaille valmiiksi" ja tehdä itse vain helpoimpia hommia kuten tapetoinnit, maalaukset, kattolevyjen asennukset ym. Omatalon myyjä sanoi että tarvittaessa onnistuu vaikka avaimet käteen.
PS. Olen menossa lähiaikoina Omatalon edustajan pakeille suunnittelukäynnille..Meillä on tosiaan vasta seinät pystyssä, joten suuri osa vielä edessä. Tarkoitus on käyttää melko paljon ulkopuolista työvoimaa oman ajanpuutteen vuoksi. Juuri pinta-, apu- ja siivoushommia ajateltiin tehdä itse. Työmiehiä on saatu myyjän kautta ihan kivasti, itse ollaan hommattu vain putkimies ja sähkömies.
- Apa
Mutta kerrotko vielä, mikä teillä oli noiden em. pakettien järjestys ja millaisesta talosta oli kyse? Itse olen katsellut n.120-125 m2:n talopaketteja...Kun vedimme tarjoukset samalle viivalle (kyse 145m2 50m2 yläkertavaraus) vesikattopystytykseen, tarjousjärjestys kalleimmasta halvimpaan oli
Omatalo
Jukka
Kastelli
Mittava
Teimme vertailun niin, että vedimme tarjoukset samansisältöisiksi eli pyysimme toimittajilta eritellyt hinnat kodinkoneille, ilmaistointilaitteille ja jätimme ne sitten pois vertailusta, jolloin pystyimme vertailemaan vesikattopystytyksen hintaa töineen ja materiaaleineen. Eli jätimme siis kaikki tähän työvaiheeseen kuulumattomat jutut kuten saunamateriaalit jne vertailun ulkopuolelle. - Latte
Apa kirjoitti:
Kun vedimme tarjoukset samalle viivalle (kyse 145m2 50m2 yläkertavaraus) vesikattopystytykseen, tarjousjärjestys kalleimmasta halvimpaan oli
Omatalo
Jukka
Kastelli
Mittava
Teimme vertailun niin, että vedimme tarjoukset samansisältöisiksi eli pyysimme toimittajilta eritellyt hinnat kodinkoneille, ilmaistointilaitteille ja jätimme ne sitten pois vertailusta, jolloin pystyimme vertailemaan vesikattopystytyksen hintaa töineen ja materiaaleineen. Eli jätimme siis kaikki tähän työvaiheeseen kuulumattomat jutut kuten saunamateriaalit jne vertailun ulkopuolelle.ehdottomasti haluatte juosta suunnitelijalta toiselle, rautakaupasta toiseen ja kuvitella että se raatona ja vaillinaisena runkona hankittu halvalta vaikuttava tekele antaa teille säästöjä - yllätys - yllätys - mielenkiintoinen lopputulos odotettavissa - ainakin kokonaiskustannusten suhteen.
- tina
parittaloa ollaan rakentamassa, tarjouksia pyydetty n. 20 kpl. 10 saatu. Puutalo (tehdään siis samassa firmassa kun Omatalo) on 3. kallein. sen ja halvimman hintaero noin 20.000 e. sisällöt tosin ovat erilaiset, vertailu vielä tekemättä...
Puutalo /Omatalo myyjä ei ollut mielestäni järin miellyttävä. Kauppasi meille VIP - alekorttia rautakauppaan, mutta ei pystynyt kertomaan paljonko sillä todella saa alennusta - verrattuna "tavalliseen" rakentajaan, tuli sellanen olo, että ei taideta ottaa Puutaloa ottaa...
Muita vastaavia talotoimittajia kyllä löytyy, me siis laitettiin noin 20 tarjouspyyntöä, suurin osa on kyllä suurelementtajä. pienelementtejä muutama ja muutma pre cut toimittaja- tuleva rakentaja
Mielenkiintoista, 20 tarjouspyyntöä... Onko kaikissa suunnilleen samanlainen pohjapiirrustus?
Itsellä vertailut on vielä alkutekijöissään mutta silti tuskastuttaa kun eri toimittajilla on niin erilaisia pohjaratkaisuja että miten ne laittaisi samalle viivalle. Tiedän kyllä että muutokset on mahdollisia, mutta kuitenkin... - Tappi
Mielenkiintoista, 20 tarjouspyyntöä... Onko kaikissa suunnilleen samanlainen pohjapiirrustus?
Itsellä vertailut on vielä alkutekijöissään mutta silti tuskastuttaa kun eri toimittajilla on niin erilaisia pohjaratkaisuja että miten ne laittaisi samalle viivalle. Tiedän kyllä että muutokset on mahdollisia, mutta kuitenkin...Piirrä oma pohjakuva vaikka ruutupaperille ja helpoimmalla pääset kun plakioit jonku sopivan pohjakuvan jostain talokirjasta =)
toivottavasti saat tarjoukset vielä väännettyä toisiaan vastaaviksi, mikä voi tuottaa tuskaa, koska talotoimittajilla on omia jippojaan sisällön suhteen, joilla ne saadaan nättämään edullisilta tai kattavilta. Jos tässä tulet onnistumaan, niin huomaaat että ei todellakaan tarvita 20 tarjousta, sillä pakettien erot jäävät hämmästyttävän pieniksi. - tina
Itsellä vertailut on vielä alkutekijöissään mutta silti tuskastuttaa kun eri toimittajilla on niin erilaisia pohjaratkaisuja että miten ne laittaisi samalle viivalle. Tiedän kyllä että muutokset on mahdollisia, mutta kuitenkin...kaikissa on täysin sama pohja, koska se on arkkitehdin meille piirtämä
- tina
Tappi kirjoitti:
Piirrä oma pohjakuva vaikka ruutupaperille ja helpoimmalla pääset kun plakioit jonku sopivan pohjakuvan jostain talokirjasta =)
toivottavasti saat tarjoukset vielä väännettyä toisiaan vastaaviksi, mikä voi tuottaa tuskaa, koska talotoimittajilla on omia jippojaan sisällön suhteen, joilla ne saadaan nättämään edullisilta tai kattavilta. Jos tässä tulet onnistumaan, niin huomaaat että ei todellakaan tarvita 20 tarjousta, sillä pakettien erot jäävät hämmästyttävän pieniksi.Niinpä. millä perusteella olisi pitänyt valita esim 3 talotoimittajaa, joihin olla yhteydessä? No päätimme sitten olla melkein kaikkiin joista saimme selkoa (muutamia kuten Älby, jotka eivät tee omista kuvista jätimme tieysti pois).
Minulla on exelissä taulukko, johon "puran tarjouksia" eli siten puuttuvat asita hinnoitellaa yms. ja näin toivomme löytävämme hinta/laatusuhteelta sellaisen toimittajan mikä on meille sopivin.
Talotehdas joka käyttää reilusi jippoja ei etene meidän raakkauksessa kovin pitkälle. Myöskään muita firmoja mollaava edustaja saa odotella soittojamme turhaan!
Siksi toisekseen nykyaikainen sähköposti nopeuttaa ja helpottaa tarjousrumbaa. Tosin se on vasta alussa ja siksipä kyselenkin muiden kokemuksia.
Joten oletko rakentanut, miten ja millaisin tuloksin? - handy man
tina kirjoitti:
Niinpä. millä perusteella olisi pitänyt valita esim 3 talotoimittajaa, joihin olla yhteydessä? No päätimme sitten olla melkein kaikkiin joista saimme selkoa (muutamia kuten Älby, jotka eivät tee omista kuvista jätimme tieysti pois).
Minulla on exelissä taulukko, johon "puran tarjouksia" eli siten puuttuvat asita hinnoitellaa yms. ja näin toivomme löytävämme hinta/laatusuhteelta sellaisen toimittajan mikä on meille sopivin.
Talotehdas joka käyttää reilusi jippoja ei etene meidän raakkauksessa kovin pitkälle. Myöskään muita firmoja mollaava edustaja saa odotella soittojamme turhaan!
Siksi toisekseen nykyaikainen sähköposti nopeuttaa ja helpottaa tarjousrumbaa. Tosin se on vasta alussa ja siksipä kyselenkin muiden kokemuksia.
Joten oletko rakentanut, miten ja millaisin tuloksin?Taitaa tulla se klassinen suomalaisen rakentajan ongelma eteen että oma exel-taulukko näyttää että nyt talo saadaan sopimaan budjettiin - mutta on tullut unohdettua että vaikka pettäisi itseään kuinka - lopussa se totuus kuitenkin näyttää kyntensä. Enkä usko että exelisi on niin pitkälle "jalostettu" että kykenisitte itse purkamaan niitä tarjouksia mitä puuttuu ja mitä sisältyy, sillä se edellyttää sellaista käytännön kokemusta jossa on jo useampia paketteja tai pitkästä tehtyjä taloja takana.
- tina
handy man kirjoitti:
Taitaa tulla se klassinen suomalaisen rakentajan ongelma eteen että oma exel-taulukko näyttää että nyt talo saadaan sopimaan budjettiin - mutta on tullut unohdettua että vaikka pettäisi itseään kuinka - lopussa se totuus kuitenkin näyttää kyntensä. Enkä usko että exelisi on niin pitkälle "jalostettu" että kykenisitte itse purkamaan niitä tarjouksia mitä puuttuu ja mitä sisältyy, sillä se edellyttää sellaista käytännön kokemusta jossa on jo useampia paketteja tai pitkästä tehtyjä taloja takana.
... eli vertailemme tarjoukset huolella. Uskon että mieheni teknikkokoulutus (lue rakennusmetari) antaa riittävän pohjan laskemaan realistiset työsuoritukset ja materiaalikulut - jotta vertailustamme tulee realistinen. En oletakkaan, että ohjelma sitä vertailua tekisi vaan ihminen!
- handy man
tina kirjoitti:
... eli vertailemme tarjoukset huolella. Uskon että mieheni teknikkokoulutus (lue rakennusmetari) antaa riittävän pohjan laskemaan realistiset työsuoritukset ja materiaalikulut - jotta vertailustamme tulee realistinen. En oletakkaan, että ohjelma sitä vertailua tekisi vaan ihminen!
No se on mukavaa, toivottavasti miehesi sitten ollut kokoajan "alan" hommissa, sillä teknikon paperilla voi pyyhkiä ..... Ns. ammattilaisuudella ja omalla taulukkolaskennalla kuvitellut ja arvioidut kustannukset .. ei se ainakaan ton enempää voi maksaa ... en mä ainakaan noin kauan tollasta tekisi tyylillä rahhaa pallaa ja fiaskoo syntyy... mutta onnea kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311374
- 103889
- 75713
- 51615
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15533ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..35432- 26399
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175394