Ostin kesällä auton jolla ei ole ajettu pariin vuoteen. Auto on huollettu ja öljyt vaihdettu silloin pari vuotta sitten, sen jälkeen autolla ei ole ajettu paitsi mitä itse olen vähän ehtinyt ajella. Vanhentuuko öljy, eli pitäisikö vaihtaa vaikka ei kilometrejä juuri ole tullut viime öljynvaihdon jälkeen. Viisaammat neuvokaa.
vanhaa öljyä?
29
5400
Vastaukset
- jkakalllllllllllllllllllll
tyhmä jollei ole 20€ öljyyn unohda kyselyt idiootti.
- minäminä
Kysymys ei ole rahasta vaan siitä onko se turhaa. Olen nainen, en rupea itse vaihtamaan mitään öljyä. Aika sen sijaan on rahaa joten turhaan en viitsi viedä autoa korjaamolle. Voisikohan joku vähän viisaampi vastailla?
- oili
minäminä kirjoitti:
Kysymys ei ole rahasta vaan siitä onko se turhaa. Olen nainen, en rupea itse vaihtamaan mitään öljyä. Aika sen sijaan on rahaa joten turhaan en viitsi viedä autoa korjaamolle. Voisikohan joku vähän viisaampi vastailla?
Jos autosi on seisonut 2 vuotta esim. tallissa jossa lämpötila ja ilmankosteus pysynyt suunnilleen samana niin ajele vaan ja vaihda sitten kun sen aika. Sehän oli huollettu ennen soisontaan laittoa? Jos seisonut pihalla kesät talvet niin vaihda öljyt.
- muuta
oili kirjoitti:
Jos autosi on seisonut 2 vuotta esim. tallissa jossa lämpötila ja ilmankosteus pysynyt suunnilleen samana niin ajele vaan ja vaihda sitten kun sen aika. Sehän oli huollettu ennen soisontaan laittoa? Jos seisonut pihalla kesät talvet niin vaihda öljyt.
Öljy tuossa ehkä vähiten 'happaneen', mutta 2v seisottaminen ei ole sama, kuin 2v uudempi auto.
Paikoillaan ollessaan erinäiset kumiosat kovattuvan jne. Myös jarruneste tulee vaihtaa 2v välein riipumatta kilometreistä.
Ei ole turhaa teettää tuolle ns. perushuoltoa. öljy suodatin, jarruneste ja jäähdytinneste. Lisäksi on syytä tarkastaa jarrujen toiminta kunto, juuttuvat helposi käyttämättömänä. - Yrjö III
muuta kirjoitti:
Öljy tuossa ehkä vähiten 'happaneen', mutta 2v seisottaminen ei ole sama, kuin 2v uudempi auto.
Paikoillaan ollessaan erinäiset kumiosat kovattuvan jne. Myös jarruneste tulee vaihtaa 2v välein riipumatta kilometreistä.
Ei ole turhaa teettää tuolle ns. perushuoltoa. öljy suodatin, jarruneste ja jäähdytinneste. Lisäksi on syytä tarkastaa jarrujen toiminta kunto, juuttuvat helposi käyttämättömänä.Voi hyvät hyssykät, mitä älyvapaita ohjeita. Jäähdytinneste ei kaipaa mitään vaihtoja ainakaan 10 vuotta tiheämmin, jarrunesteen vaihtovälikin useimmissa merkeissä on 4 vuotta!
- theoilman
Yrjö III kirjoitti:
Voi hyvät hyssykät, mitä älyvapaita ohjeita. Jäähdytinneste ei kaipaa mitään vaihtoja ainakaan 10 vuotta tiheämmin, jarrunesteen vaihtovälikin useimmissa merkeissä on 4 vuotta!
Paskapuhetta. Tavalliset vihreät pakkasnesteet vaihdetaan 2v välein, punaiset VW-nesteet 5v välein. Jarrunesteet 2v välein. Siis mikäli haluaa pitää sen kärrynsä kunnossa.
- oili
theoilman kirjoitti:
Paskapuhetta. Tavalliset vihreät pakkasnesteet vaihdetaan 2v välein, punaiset VW-nesteet 5v välein. Jarrunesteet 2v välein. Siis mikäli haluaa pitää sen kärrynsä kunnossa.
Kannattaa sokeasti lukea käyttö-ohjekirjaa ja uskoa huollon setää. Pakkasneste on täysin väritön aine. Tavallisesti siihen laitetaan vihreätä väriainetta. Punaisen saa laittamalla punaista.. loogista. Näin tehtiin esim. taannoin punaista motorcraftia. hohhoijaa
- oili
oili kirjoitti:
Kannattaa sokeasti lukea käyttö-ohjekirjaa ja uskoa huollon setää. Pakkasneste on täysin väritön aine. Tavallisesti siihen laitetaan vihreätä väriainetta. Punaisen saa laittamalla punaista.. loogista. Näin tehtiin esim. taannoin punaista motorcraftia. hohhoijaa
Miksi punaista ja vihreää ei voi sotkea keskenään. Jokainen vesiväreillä leikkinyt tietää että siitä tulee tumman sinistä ja sitte kun se huollon setä kurkkaa sinne paisuntasäiliöön niin hiiop otetaans kone pois nokalta... Täysin paskana vähintään.
- theoilman
oili kirjoitti:
Miksi punaista ja vihreää ei voi sotkea keskenään. Jokainen vesiväreillä leikkinyt tietää että siitä tulee tumman sinistä ja sitte kun se huollon setä kurkkaa sinne paisuntasäiliöön niin hiiop otetaans kone pois nokalta... Täysin paskana vähintään.
En tiedä hölisetkö huviksesi vai tyhmyyttäsi vai molempia, mutta ihan tiedoksi, VW:n punainen, silikaattivapaa pakkasneste on ihan eri lisäaineilla kuin "tavallinen", yleensä vihreä neste. Ei voi sekoittaa tai menee puuroksi. Niillä lisäaineilla estetään moottorin sisäinen korroosio. Silikaattivapaan lisäaineet kestää pitempään, siksi pitempi vaihtoväli. Ihan perusjuttuja, paitsi tietty sun tapaisille tolvanoille...
- oili
theoilman kirjoitti:
En tiedä hölisetkö huviksesi vai tyhmyyttäsi vai molempia, mutta ihan tiedoksi, VW:n punainen, silikaattivapaa pakkasneste on ihan eri lisäaineilla kuin "tavallinen", yleensä vihreä neste. Ei voi sekoittaa tai menee puuroksi. Niillä lisäaineilla estetään moottorin sisäinen korroosio. Silikaattivapaan lisäaineet kestää pitempään, siksi pitempi vaihtoväli. Ihan perusjuttuja, paitsi tietty sun tapaisille tolvanoille...
Jaaha ja huoltomieskö kertoi vai oletko itse huoltomies. Minä kun luulin että maailma on menossa silikaattivapaisiin jäähdytin nesteisiin ihan ekoloogisista syistä. Mutta se punainen kestää ja suojaa paremmin. Kiitos että valistit. Kaikesta huolimatta silikaattipitoista punaistakin on tehty joten olkaa varuillanne ettei syyläristä tule puuroa.
- Yrjö III
theoilman kirjoitti:
Paskapuhetta. Tavalliset vihreät pakkasnesteet vaihdetaan 2v välein, punaiset VW-nesteet 5v välein. Jarrunesteet 2v välein. Siis mikäli haluaa pitää sen kärrynsä kunnossa.
Vai että vaihdetaan pakkasneste 2 vuoden välein? Miksiköhän Volvon huolto-ohje on 4 vuotta vihreälle nesteelle? No tietysti, sinä olet tietävämpi, kuin autovalmistaja!
Huvittava esimerkki pakkasnesteestä: Tuttavani teetti jäähdytysnesteen vaihdon Volvoonsa 4 vuoden kohdalla, koska sen moottorimallin huoltokohdeluettelossa oli sille SUOSITUS. Hänellä kun on huoltosopimus, on se hauska teettää "ilmaiseksi". Huoltomiespä ihmetteli merkkikorjaamossa, että ei tämä homma ole lainkaan mielekäs, mutta jos asiakas haluaa. "Onko sulla astia mukana, mihin vanhat laitetaan, ovat aivan käyttökelpoiset johonkin toiseen autoon tai tähän sitten, kun sopimus loppuu." Niin että kyllä vain ihmettelen, mistä sikiää teitä "paskapuhetta"-tietäviä penskoja! Ymmärrettävää, jos olet korjaamoyrittäjä. Silloinhan "oikein väärin kokoon käärin" -ajattelu on luontevaa.
Eipä ole autossani ollut jarruvikaa 8 vuoden ja 400 000 km ajojen jäljiltä, vaikka neste on vain kerran vaihdettu 5. vuoden kohdalla. Kumma kun järjestelmä ei tiedä, että sen pitää 2 vuoden kohdalla ruveta syöpymään!
Eikä edellisissä autoissanikaan vastaavalla vaihtovälillä. Edellistä autoa pidin 12 vuotta ja sitä edellistä 10 vuotta.
Hyvähän se on, että te ylläpidätte huoltoyrittäjiä ja varaosakauppiaita, vaihtakaa vain öljynne ja muut nesteenne mieluiten syksyisin ja keväisin, että pysyy autonne kunnossa. Muuten ne eivät pysy, vaan menevät yhtäkkiä romuiksi. - Syyt
Yrjö III kirjoitti:
Vai että vaihdetaan pakkasneste 2 vuoden välein? Miksiköhän Volvon huolto-ohje on 4 vuotta vihreälle nesteelle? No tietysti, sinä olet tietävämpi, kuin autovalmistaja!
Huvittava esimerkki pakkasnesteestä: Tuttavani teetti jäähdytysnesteen vaihdon Volvoonsa 4 vuoden kohdalla, koska sen moottorimallin huoltokohdeluettelossa oli sille SUOSITUS. Hänellä kun on huoltosopimus, on se hauska teettää "ilmaiseksi". Huoltomiespä ihmetteli merkkikorjaamossa, että ei tämä homma ole lainkaan mielekäs, mutta jos asiakas haluaa. "Onko sulla astia mukana, mihin vanhat laitetaan, ovat aivan käyttökelpoiset johonkin toiseen autoon tai tähän sitten, kun sopimus loppuu." Niin että kyllä vain ihmettelen, mistä sikiää teitä "paskapuhetta"-tietäviä penskoja! Ymmärrettävää, jos olet korjaamoyrittäjä. Silloinhan "oikein väärin kokoon käärin" -ajattelu on luontevaa.
Eipä ole autossani ollut jarruvikaa 8 vuoden ja 400 000 km ajojen jäljiltä, vaikka neste on vain kerran vaihdettu 5. vuoden kohdalla. Kumma kun järjestelmä ei tiedä, että sen pitää 2 vuoden kohdalla ruveta syöpymään!
Eikä edellisissä autoissanikaan vastaavalla vaihtovälillä. Edellistä autoa pidin 12 vuotta ja sitä edellistä 10 vuotta.
Hyvähän se on, että te ylläpidätte huoltoyrittäjiä ja varaosakauppiaita, vaihtakaa vain öljynne ja muut nesteenne mieluiten syksyisin ja keväisin, että pysyy autonne kunnossa. Muuten ne eivät pysy, vaan menevät yhtäkkiä romuiksi.Pakkasnesteissä on inhibiittoreita, jotka hidastavat korroosioprosessia. Inhibiittorit kuluvat ajan kuluessa ja korroosiovauhti kasvaa.
Jarrunesteeseen sekoittuu kosteutta, siis vettä jarrunestesäiliön kautta. Kun jarrunesteessä on vettä yli kolme prosenttia, niin kovassa jarrutuksessa jarrut voivat ikäänkuin hävitä kiehumisen vuoksi. - Yrjö III
Syyt kirjoitti:
Pakkasnesteissä on inhibiittoreita, jotka hidastavat korroosioprosessia. Inhibiittorit kuluvat ajan kuluessa ja korroosiovauhti kasvaa.
Jarrunesteeseen sekoittuu kosteutta, siis vettä jarrunestesäiliön kautta. Kun jarrunesteessä on vettä yli kolme prosenttia, niin kovassa jarrutuksessa jarrut voivat ikäänkuin hävitä kiehumisen vuoksi.Tiedetään. Mutta itse asia: inhibiittorit heikkenevät sen verran hitaasti, että vaikka nestettä ei vaihdeta vaikkapa 10 vuoteen, ei järjestelmässä ole kuitenkaan havaittavissa haitaksi asti tapahtunutta korroosiota!
Vaikka jarrunesteessä on 3 % kosteutta, on sen kiehumispiste alentunut 230:stä noin 160 asteeseen. Mitä siitä sitten? Sehän tarkoittaa, että jos uusilla nesteillä neste kiehuu viiden peräkkäisen täysjarrutuksen jälkeen niin vanhoilla neljän täysjarrutuksen jälkeen. Noin esimerkkinä. Siis oli uutta tai vanhaa, nesteen saa kyllä kiehumaan, jos haluaa. Kiehuminenhan eli lämmön siirtyminen jarrusylintereihin riippuu ajonopeudesta, mahdollisesta pysähtymisestä jarrutuksen jälkeen jne. Normaali matti meikäläiselle riittää enintään yksi täysjarrutus päivässä, niin että se kiehumisjuttu ei tule kysymykseen kuin alppialamäkiä ajellessa tai rata-ajossa. - kokemusta jo kertynyt
Yrjö III kirjoitti:
Tiedetään. Mutta itse asia: inhibiittorit heikkenevät sen verran hitaasti, että vaikka nestettä ei vaihdeta vaikkapa 10 vuoteen, ei järjestelmässä ole kuitenkaan havaittavissa haitaksi asti tapahtunutta korroosiota!
Vaikka jarrunesteessä on 3 % kosteutta, on sen kiehumispiste alentunut 230:stä noin 160 asteeseen. Mitä siitä sitten? Sehän tarkoittaa, että jos uusilla nesteillä neste kiehuu viiden peräkkäisen täysjarrutuksen jälkeen niin vanhoilla neljän täysjarrutuksen jälkeen. Noin esimerkkinä. Siis oli uutta tai vanhaa, nesteen saa kyllä kiehumaan, jos haluaa. Kiehuminenhan eli lämmön siirtyminen jarrusylintereihin riippuu ajonopeudesta, mahdollisesta pysähtymisestä jarrutuksen jälkeen jne. Normaali matti meikäläiselle riittää enintään yksi täysjarrutus päivässä, niin että se kiehumisjuttu ei tule kysymykseen kuin alppialamäkiä ajellessa tai rata-ajossa.Etpä paljon autoista tiedä, joku työsuhdesuhari kai. Vaihdoin kerran 5v. autoon jäähdytysnesteet, vanha oli aivan ruosteesta ruskeaa ja ruostesakkaa tuli ulos paljon. Olis kannattanu vaihtaa vähän ennemmin. Seuraavaksi alkoi lämppärin kenno vuotaa. Kallis ja hankala vaihtaa.
Olen myös herkistellyt ja vaihtanut jumiin ruostuneita jarrumäntiä. Niissäkin jarrunesteen vaihto olis tullu halvemmaksi, se vesi näet ruostuttaa rautaa, jos et tiennyt. Muutenkin noilla tiedoilla kannattaisi olla hiljempaa... - Jamppa1
kokemusta jo kertynyt kirjoitti:
Etpä paljon autoista tiedä, joku työsuhdesuhari kai. Vaihdoin kerran 5v. autoon jäähdytysnesteet, vanha oli aivan ruosteesta ruskeaa ja ruostesakkaa tuli ulos paljon. Olis kannattanu vaihtaa vähän ennemmin. Seuraavaksi alkoi lämppärin kenno vuotaa. Kallis ja hankala vaihtaa.
Olen myös herkistellyt ja vaihtanut jumiin ruostuneita jarrumäntiä. Niissäkin jarrunesteen vaihto olis tullu halvemmaksi, se vesi näet ruostuttaa rautaa, jos et tiennyt. Muutenkin noilla tiedoilla kannattaisi olla hiljempaa...pahimpia on vesi nesteessä ja tiesuola. Molemmat vaikuttaa, tosin eri tavalla kuten tiedät. Tiesuola on todella pahasta alumiinisatuloille, rautasatulat ei siitä niin paljoa pahastu.
Veden lisäksi jarrunesteeseen kertyy hiovia lastuja yms kivaa kuten moottoriöljyynkin.
Jäähdytinjärjestelmissä on isommat erot huollon laiminlyönnin seurauksissa. Toiset merkit, esim. Tojo on hyvinkin herkkiä ruostumaan syylareista ja neste onkin melkein aina rusehtavaa. Toiset pitää nesteen paremman värisenä, joskin syöpymistä ja kavitaatiota saattaa silti tapahtua. Nesteen väri ei kerro ihan kaikkea. Sama on moottoriöljyssä, siinähän tummuminen on toivottava ominaisuus. - Yrjö III
kokemusta jo kertynyt kirjoitti:
Etpä paljon autoista tiedä, joku työsuhdesuhari kai. Vaihdoin kerran 5v. autoon jäähdytysnesteet, vanha oli aivan ruosteesta ruskeaa ja ruostesakkaa tuli ulos paljon. Olis kannattanu vaihtaa vähän ennemmin. Seuraavaksi alkoi lämppärin kenno vuotaa. Kallis ja hankala vaihtaa.
Olen myös herkistellyt ja vaihtanut jumiin ruostuneita jarrumäntiä. Niissäkin jarrunesteen vaihto olis tullu halvemmaksi, se vesi näet ruostuttaa rautaa, jos et tiennyt. Muutenkin noilla tiedoilla kannattaisi olla hiljempaa...Mistä kohtaa se lämppärin kenno vuoti? Jos tarkemmin olisit asiaa tutkinut, olisi sinullekin selvinnyt, että vuotaminen ei johtunut huonosta nesteestä ja siis syöpymisestä, vaan kennon huonosta suunnittelusta ja valmistuksen laadusta. Syyläritkin lähes poikkeuksetta alkavat vuotaa saumasta, joka on huonolaatuinen. On käytetty kelvotonta tiivistemateriaalia, joka lämpölaajenemis/supistumissyklien seurauksena pettää. Näin muovipäätyisissä kennoissa.
Kehottaisin hankkimaan ihmissuhdetaitoja tekniikan perustietojen lisäksi.
- kauakakakakak
ihmeessä ei sitä tiedä koska ne on vaihdettu moottoriöljyt suodatin ja tarkistuta tai vaihdata vaihteistööljyt mittauta tai vaihda jäähdytinneste se on halvinta huoltoa autollesi.
- Pertsa
Anna mennä vain! Turhaa on vaihdella käyttämätöntä öljyä turhaan!
- calvero
Ei näiltä apinoilta kannata mitään kysellä,tulee vain paha mieli.
- Jamppa1
calvero kirjoitti:
Ei näiltä apinoilta kannata mitään kysellä,tulee vain paha mieli.
ei sitä autoa kannata huoltaa, ihan perkelyyttään ja rahastusmielessä ovat huolto-ohjelmat värkänneet. Voi ristus mitä juttua...
Kyllähän homma menee niin että öljynvaihto on halpaa ja helppoa minkä lisäksi vielä hyödyllistä. Sama koskee niitä jäähdytin ja jarrunesteitä, kaikki on hyvä vaihtaa parin vuoden seisottamisen jälkeen. Maksaa keskimäärin 50 euroa ko. tarvikkeet. Jamppa1 kirjoitti:
ei sitä autoa kannata huoltaa, ihan perkelyyttään ja rahastusmielessä ovat huolto-ohjelmat värkänneet. Voi ristus mitä juttua...
Kyllähän homma menee niin että öljynvaihto on halpaa ja helppoa minkä lisäksi vielä hyödyllistä. Sama koskee niitä jäähdytin ja jarrunesteitä, kaikki on hyvä vaihtaa parin vuoden seisottamisen jälkeen. Maksaa keskimäärin 50 euroa ko. tarvikkeet.auto on seissyt lämpimässä sisätilassa suurimman osan siitä 2 vuodesta, ei kannata vaihtaa öljyjä. Jos seissyt ulkona, vaihda.
Pakkasnesteitä ja jarrunesteitä EI kannata vaihtaa. Se on vain rahastusta.
Joka muuta väitää, perustelkoon väitteensä niin saadaan keskustelunaihetta ja kauppiaitten härskiys kaikkien tietoon.- Jamppa1
sitroen kirjoitti:
auto on seissyt lämpimässä sisätilassa suurimman osan siitä 2 vuodesta, ei kannata vaihtaa öljyjä. Jos seissyt ulkona, vaihda.
Pakkasnesteitä ja jarrunesteitä EI kannata vaihtaa. Se on vain rahastusta.
Joka muuta väitää, perustelkoon väitteensä niin saadaan keskustelunaihetta ja kauppiaitten härskiys kaikkien tietoon.miehenä tiedät kuinka lystiä on vaihtaa syöpyneitä jarruputkia ja lämppärin kennoja. Joten vähän ihmettelen tuota kommenttia?
- Yrjö III
Jamppa1 kirjoitti:
miehenä tiedät kuinka lystiä on vaihtaa syöpyneitä jarruputkia ja lämppärin kennoja. Joten vähän ihmettelen tuota kommenttia?
Eipä ole monikymmenvuotisen autojen kanssa pelaamisen aikana tullut vastaan sisältä päin syöpyneitä jarruputkia eikä sisältä syöpyneitä syyläreitä. Kyllä ne syöpymiset tulevat ulkoa päin. Tiesuolan vaikutusta ei nesteiden turha vaihto vähennä.
- Jamppa1
Yrjö III kirjoitti:
Eipä ole monikymmenvuotisen autojen kanssa pelaamisen aikana tullut vastaan sisältä päin syöpyneitä jarruputkia eikä sisältä syöpyneitä syyläreitä. Kyllä ne syöpymiset tulevat ulkoa päin. Tiesuolan vaikutusta ei nesteiden turha vaihto vähennä.
tiesuola syövyttää myös lämppärin kennot ja nestetoimiset öljynlauhduttimet? Paras tapaus puhkisyöpymisestä/kavitaatiosta on neljä vuotta vanhasta taksista.
Vaihdoin omaani nesteet, Bilsteinin jäähdytinneste 7,50 euroa, Motulin paras jarruneste 12 euroa. Huikea 20 euron kustannus laadukkaista aineista joilla menee taas kaksi vuotta. Samalla tuli avattua nipat että ne toimivat jatkossakin.
Jos mun pitää säästää kaksikymppiä niin jätän ostamatta mielummin vaikka pölykapselit tai korin kaljaa. Jamppa1 kirjoitti:
miehenä tiedät kuinka lystiä on vaihtaa syöpyneitä jarruputkia ja lämppärin kennoja. Joten vähän ihmettelen tuota kommenttia?
miehenä ei vastaan ole vielä tullut yhtään syöpynyttä lämmityslaitten kennoa ellei sitten toissa kesänä. Joku pikkuvolkkari hukkasi nesteensä lämmityslaitteen kautta. Tapahtui nelostiellä Iissä.
Syöpyneitä jarruputkia olen nähnyt. Paljon. Kaikki olivat syöpyneet ulkopuolelta, yhtään ei sisältä. Eri lehtien julkaisemien katsastuksen vikatilastojen mukaan jarruputkien on havaittu ruostuneen sellaisissakin autoissa, joissa ne ovat kuparia, kuten omassani. Siis kuparikin ruostuu??
Ei se jarruputken vaihto kummoinen homma ole. Ja jos ei valmista ole, kupariputkesta äkkiä tekaisee sopivan, eikä se ruostu.
Ruostuneita jarrusylintereitä olen nähnyt paljonkin. Kaikki olivat (sisältä) ruostuneet männän ja sylinterin väliin ulkopuolelta tulleesta vedestä, yhdessäkään ei ole koskaan ollut ruostetta mäntien tiivistekumien sisäpuolelle jäävällä osalla sylinteriä.
Kannattaa katsoa tarkemmin seuraavassa jarruremontissa.
Jos jarrunesteen mukana hivenen kosteutta kulkeutuisikin jarrusylinteriin asti, ei se mitään haittaa. Se korroosio kun tarvitsee happeakin ja paljon.
Ainakin minun jo 16 v sitten tehdyssä autossani on jarrunestesäiliön korkin alla palje, joka liikkuu nesteen pinnan mukaan ja estää mahdollisesti kostean ilman pääsyn nesteen kanssa kosketukseen. Onko uudemmissa tässäkin fuskattu?
- vaihtaa
moi kannattaa vaihtaa kun auto seisoo niin lämpötila vaihtelee ja muodostuuu vettä koneeseen öljytilaan jos tasalämpöses ollut niin ei sitten vaihda, jäähdyttäjään nesteen kantsii vaihtaa 3 vuoden välein ja samal vaihtaa jarrunesteen ja vaihteistoonkin niin on sit ok
ei se muutama ritra maata kaada ja jättää pari paarireissuu väliin niin siinä on öljyn rahat...- 5h titan
kantsii kovettynyt nokkahihna vaihtaa myös
- minäminä
Tässähän tulikin paljon tietoa joskin vähän ristiriitaista. Kiitoksia kaikille kommenteista.
- Sitroen.
Essön baarin ohjeita kun noudatat, tulee helpoimmaksi vaihtaa koko auto. Maksat kovan välirahan ja saat huonomman tilalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815