Peräöljy

Tuore massikan omistaja

Omistan MF 35 vm 1962, enkä omista traktorini huoltokirjaa.
Kysyisin asiantuntijoilta, minkälaista öljyä kannatta laittaa perään ja vaihdelaatikkoon. Taitaa sama öljy käyttää myös hydrauliikkaa.

Olisin kovin kiitollinen asiantuntijan tiedosta

13

11200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleisöljy 10/30 tai moottoriöljy käy, mutta EI EP
      luokan öljy.

      • Saetkae

      • Mara

        Juu, 10/30 hyvä vaihtoehto. Edullista ja nostolaitekin toimii pakkasilla kivasti, mikä erikoiskiitoksena mainittakoon...


      • 135

        Ei missään nimessä pelkkää moottoriöljyä perään ja vaihteistoon! Täytyy olla tätä yleisöljyä joka täyttää myös hydrauliikan vaatimukset. Nostolaitepumppu on pian sökö jos käyttää pelkkää moottoriöljyä! Vastaavasti turbomoottoreihin ei tätä yleisöljyä, lisäaineistukset polttaa männänrenkaat jumiin.


      • Dexta88
        135 kirjoitti:

        Ei missään nimessä pelkkää moottoriöljyä perään ja vaihteistoon! Täytyy olla tätä yleisöljyä joka täyttää myös hydrauliikan vaatimukset. Nostolaitepumppu on pian sökö jos käyttää pelkkää moottoriöljyä! Vastaavasti turbomoottoreihin ei tätä yleisöljyä, lisäaineistukset polttaa männänrenkaat jumiin.

        Meillä on aina käytetty yleisöljyä vaihteistoissa ja turbomoottoreissa ja yksikään turbo ei ole hajonnut! Ja se öljy on edullista ja on helppoa kun ei oo montaa eri öljypurkkia nurkissa, vain yksi 200 l tynnyri Universaalia


      • verkusonni
        Dexta88 kirjoitti:

        Meillä on aina käytetty yleisöljyä vaihteistoissa ja turbomoottoreissa ja yksikään turbo ei ole hajonnut! Ja se öljy on edullista ja on helppoa kun ei oo montaa eri öljypurkkia nurkissa, vain yksi 200 l tynnyri Universaalia

        Siinä on paljon hyödyllistä tieto, esim. öljylaaduista ja määristä.


      • Saetkae
        135 kirjoitti:

        Ei missään nimessä pelkkää moottoriöljyä perään ja vaihteistoon! Täytyy olla tätä yleisöljyä joka täyttää myös hydrauliikan vaatimukset. Nostolaitepumppu on pian sökö jos käyttää pelkkää moottoriöljyä! Vastaavasti turbomoottoreihin ei tätä yleisöljyä, lisäaineistukset polttaa männänrenkaat jumiin.

        kun 135 oli uusi, käytettiin yleisesti tavallista kympin yksiastemoottoriöljyä työkonehydrauliikassa. Myös Fergu kestää sen ihan hyvin.Sekä moottorissa että vaihteistossa.

        Totta on myös se, että sijoittamalla hyviin ja sopiviin öljyihin, säästää sekä konettaan että polttoainetta.


      • Muujassi
        Saetkae kirjoitti:

        kun 135 oli uusi, käytettiin yleisesti tavallista kympin yksiastemoottoriöljyä työkonehydrauliikassa. Myös Fergu kestää sen ihan hyvin.Sekä moottorissa että vaihteistossa.

        Totta on myös se, että sijoittamalla hyviin ja sopiviin öljyihin, säästää sekä konettaan että polttoainetta.

        Jos useampi traktori ja perässä käytetään samoja työkoneita peräkärryt, takakauhat, trukkipiikit ym. on ehdottoman suositeltavaa käyttää yhtä ja samaa hydr./vaihteistoöljyä muuten joka koneen perässä pyörii kohta sekametelisoppaa.


      • 135 + 4255
        Dexta88 kirjoitti:

        Meillä on aina käytetty yleisöljyä vaihteistoissa ja turbomoottoreissa ja yksikään turbo ei ole hajonnut! Ja se öljy on edullista ja on helppoa kun ei oo montaa eri öljypurkkia nurkissa, vain yksi 200 l tynnyri Universaalia

        Yleisöljy (Universal) vaihteistoon ja perään ja turbottomiin moottoreihin OK. Mutta ainakin massikan huoltomies oli kovasti sitä mieltä että massikasta tulee "höyryveturi" käytettäessä näitä lisäaineistettuja yleisöljyjä turbomoottorissa. Ei se turbo hajoa, vaan männänrenkaat palaa kiinni ja moottori alkaa huohottamaan. Ei ole iso vaiva ostaa 20 litran astiassa erikseen moottoriöljy turbolliseen koneeseen.


      • myös

      • Volvo
        Saetkae kirjoitti:

        kun 135 oli uusi, käytettiin yleisesti tavallista kympin yksiastemoottoriöljyä työkonehydrauliikassa. Myös Fergu kestää sen ihan hyvin.Sekä moottorissa että vaihteistossa.

        Totta on myös se, että sijoittamalla hyviin ja sopiviin öljyihin, säästää sekä konettaan että polttoainetta.

        Kyllä,tunnustan olen käyttänyt 10W öljyä kaivurin hydrauliikassa ilman onkelmia.


      • Saetkae
        myös kirjoitti:

        mf 690 turboo? vai meneekö kone niinkuin jotkut väittää? just meinaan laitoin sitä joka paikkaan

        käyttää turbokoneissakin. Se vaatii tiuhempia öljyn- ja suodatinvaihtovälejä. 150-200h voi olla sopivaa.

        Jos rasitat konetta jatkuvasti paljon, on varmempaa käyttää esimerkiksi 5W-40 SHPD öljyä http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;3242;3243;3244;4098;4354;4432

        Eli mökkitraktoria, tai kakkoskonetta, voi mielestäni hyvin ajaa Monitralla, mutta äestykseen tai metsäkäyttöön on parempi valita SHPD:tä moottoriin. Lähtee varmemmin käyntiinkin talvella.

        Käytän itse seuraavia öljyjä: Monitraa traktorivaihteistoissa ja hydrauliikassa, SHPD 5W-40 kaikissa moottoreissa, EP 75W-90 täyssynteettinen perissä ja napavaihteissa ja Teboil Fluid D Dexron II ohjaustehostimissa.


    • tököttiä

      eiköös entisaikaan suosittu SAE 80-90 öljyä vaihdelaatikkoon.
      Taitaa samaa tavaraa olla edelleen meikäläisen MF148 perässä. Onhan ne aika kankeita pakkasella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe