Koiranluut vaihdettu itse - tässä ohjeet

Jare

Kokeilin miten vaikeaa on vaihtaa uuteen montsikka -malliin koiranluut ja tässä kokemukset. Ensinnäkin tangon kupit ovat alunperinkin muovia, joten ne eivät tuhansien kilojen rasitusta pitkään voi edes kestää.

- kaikki koiranluut maksoivat motonetissä yht. 74 €, tehty tanskassa ja saksassa
- vaihtotyö kestää 15-20 min/tanko renkaan kiinnitys
- koiranluut ovat hyvällä paikalla ja ne on siis tosi helppo vaihtaa
- edessä tarvitaan esim. sorkkarautaa taivuttamaan yhdystankoa hieman ylöspäin ja takana n. 1,5 m puuta, jolla taivuttaa yhdystankoa 5 cm alaspäin asennusvaiheessa
- 15 mm avaimia pitää olla sekä suora että kippurapäinen versio sekä kuusiokulma-avain, jolla alkuperäistä akselia pitää hetken paikallaan sen aikaa kun mutteri on avattu
- entiset tuntuivat vielä tiukoilta, mutta kolisivat silti selvästi

Koko lysti maksoi siis 74€ reilun tunnin työ - mitähän merkkikorjaamo olisi laskuttanut tästä?

12

7037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oli kilsoja mittarissa

      Kun noi rupes kolisemaan?

      Tietää tässä varautumaan...

      • Jare

        85 tkm ja kaikki riippuu siitä, millaisilla teillä ajelee - asfaltilla ei noihin paljoa rasitusta tule


      • Ave

        Siinä 30 thkm jälkeen Mondeoon saa alkaa vaihtaa luita. Etutukivarret menee siinä 60-70 kulmilla viimeistään, jarrulevyt samat kilsat, tulpanjohdot vähän aikaisemmin, termareita tulee ja menee koko ajan, jarrulevyt vääntyilevät omia aikojaan. Ruostumaan alkaa 2 vuoden jälkeen, nykiminen kostealla kuuluu ominaisuuksiin. Lämpöä hyttiin ei koskaan ole tullutkaan, etenkin kun raitisilmasuodatin vähän käytetty ! Varautukaa näihin !!! myös.


      • Jare
        Ave kirjoitti:

        Siinä 30 thkm jälkeen Mondeoon saa alkaa vaihtaa luita. Etutukivarret menee siinä 60-70 kulmilla viimeistään, jarrulevyt samat kilsat, tulpanjohdot vähän aikaisemmin, termareita tulee ja menee koko ajan, jarrulevyt vääntyilevät omia aikojaan. Ruostumaan alkaa 2 vuoden jälkeen, nykiminen kostealla kuuluu ominaisuuksiin. Lämpöä hyttiin ei koskaan ole tullutkaan, etenkin kun raitisilmasuodatin vähän käytetty ! Varautukaa näihin !!! myös.

        Tässä Sinulle lisää vikoja:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=566&posting=22000000010899506


      • jukka
        Ave kirjoitti:

        Siinä 30 thkm jälkeen Mondeoon saa alkaa vaihtaa luita. Etutukivarret menee siinä 60-70 kulmilla viimeistään, jarrulevyt samat kilsat, tulpanjohdot vähän aikaisemmin, termareita tulee ja menee koko ajan, jarrulevyt vääntyilevät omia aikojaan. Ruostumaan alkaa 2 vuoden jälkeen, nykiminen kostealla kuuluu ominaisuuksiin. Lämpöä hyttiin ei koskaan ole tullutkaan, etenkin kun raitisilmasuodatin vähän käytetty ! Varautukaa näihin !!! myös.

        mee "aven" palstalle luettelemaan "aven" viat


      • näin on
        jukka kirjoitti:

        mee "aven" palstalle luettelemaan "aven" viat

        Toyotan ylistyslaulu jatkuu siellä ja kaikki vioista kertovat viestit poistetaan! Toyotan viattomuus on suurta harhaa. Tällä palstalla ainakin voi vioista keskustella. No joo, muutama trollaaja aina viihtyy joukossa.


      • Veikkanen

        Juu, parempaa auton kestävyyttä tuskin muilta merkeiltä löytyy, kerron kokemuksella omasta Mondeosta, jonka ostin uutena 2003. Olen nyt ajellut reilut 15 vuotta ja kilometrejä on 320 000 km takana, eikä ole kuin parit koiranluut vaihdettu, pelkästään jarrupalat, ilmastoinnin kompressori oli kallein osa, jonka vaihdatin siinä 150 000 km:n kohdilla (maksoi reilun tonnin), ei mitään alatukivarsia eikä muitakaan alustaan liittyviä ole tarvinnut vaihtaa, eikä ole ruostetta, suojautin auton aivan uutena, täytyy sanoa, että on loistava auto ollut minulle ja tiedän kaikki viat, kun olen kaikki kilometrit itse ajellut. Se on ihme, miten hyvin kestää ajovalot tuossa Mondeossa, parit polttimot olen ainoastaan vaihtanut.


      • Minäminämunmun
        Veikkanen kirjoitti:

        Juu, parempaa auton kestävyyttä tuskin muilta merkeiltä löytyy, kerron kokemuksella omasta Mondeosta, jonka ostin uutena 2003. Olen nyt ajellut reilut 15 vuotta ja kilometrejä on 320 000 km takana, eikä ole kuin parit koiranluut vaihdettu, pelkästään jarrupalat, ilmastoinnin kompressori oli kallein osa, jonka vaihdatin siinä 150 000 km:n kohdilla (maksoi reilun tonnin), ei mitään alatukivarsia eikä muitakaan alustaan liittyviä ole tarvinnut vaihtaa, eikä ole ruostetta, suojautin auton aivan uutena, täytyy sanoa, että on loistava auto ollut minulle ja tiedän kaikki viat, kun olen kaikki kilometrit itse ajellut. Se on ihme, miten hyvin kestää ajovalot tuossa Mondeossa, parit polttimot olen ainoastaan vaihtanut.

        Ketä kiinnostaa sun 15 vuotta vanhan auton kokemukset??


      • johanpomppas
        Veikkanen kirjoitti:

        Juu, parempaa auton kestävyyttä tuskin muilta merkeiltä löytyy, kerron kokemuksella omasta Mondeosta, jonka ostin uutena 2003. Olen nyt ajellut reilut 15 vuotta ja kilometrejä on 320 000 km takana, eikä ole kuin parit koiranluut vaihdettu, pelkästään jarrupalat, ilmastoinnin kompressori oli kallein osa, jonka vaihdatin siinä 150 000 km:n kohdilla (maksoi reilun tonnin), ei mitään alatukivarsia eikä muitakaan alustaan liittyviä ole tarvinnut vaihtaa, eikä ole ruostetta, suojautin auton aivan uutena, täytyy sanoa, että on loistava auto ollut minulle ja tiedän kaikki viat, kun olen kaikki kilometrit itse ajellut. Se on ihme, miten hyvin kestää ajovalot tuossa Mondeossa, parit polttimot olen ainoastaan vaihtanut.

        Veikkasen pitää mennä pikkukakkoseen, siellä se sadut kerrotaan.
        2003 mallin mondeo on suomeksi täysi susi ollut jo 3vuotiaana.
        Tiedän tasan tarkkaa mistä puhun.


    • Pale

      Moi

      Itse myös nuo koiranluut vaihtaneena haluan antaa vinkin.

      Sinun ohjeissasi kammettiin kallistuksenvakaajaa kakkosnelosella sunmuulla. Kun nostaa kerralla etupään tai takapään ilmaan niin mitään ei joudu vääntelemään, kun tuo kallistuksenvakaaja ei silloin yritä vakailla kallistusta :)

      Ja pistäkää reilusti rasvaa mutterin kierteisiin, niin ensi kerralla irtoaa helpommin.

      • vinkkiä

        Eikä välttämättä tarvi edes nostaa, ainakaan Focuksessa, kunhan kääntelee pari kertaa ohjauspyörää.


    • Autonasentaja

      On joka autos noi "koiranluut" ja niitä menee!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7195
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4018
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3513
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3010
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2766
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2207
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      45
      2159
    Aihe