Koiranluut vaihdettu itse - tässä ohjeet

Jare

Kokeilin miten vaikeaa on vaihtaa uuteen montsikka -malliin koiranluut ja tässä kokemukset. Ensinnäkin tangon kupit ovat alunperinkin muovia, joten ne eivät tuhansien kilojen rasitusta pitkään voi edes kestää.

- kaikki koiranluut maksoivat motonetissä yht. 74 €, tehty tanskassa ja saksassa
- vaihtotyö kestää 15-20 min/tanko renkaan kiinnitys
- koiranluut ovat hyvällä paikalla ja ne on siis tosi helppo vaihtaa
- edessä tarvitaan esim. sorkkarautaa taivuttamaan yhdystankoa hieman ylöspäin ja takana n. 1,5 m puuta, jolla taivuttaa yhdystankoa 5 cm alaspäin asennusvaiheessa
- 15 mm avaimia pitää olla sekä suora että kippurapäinen versio sekä kuusiokulma-avain, jolla alkuperäistä akselia pitää hetken paikallaan sen aikaa kun mutteri on avattu
- entiset tuntuivat vielä tiukoilta, mutta kolisivat silti selvästi

Koko lysti maksoi siis 74€ reilun tunnin työ - mitähän merkkikorjaamo olisi laskuttanut tästä?

12

7139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oli kilsoja mittarissa

      Kun noi rupes kolisemaan?

      Tietää tässä varautumaan...

      • Jare

        85 tkm ja kaikki riippuu siitä, millaisilla teillä ajelee - asfaltilla ei noihin paljoa rasitusta tule


      • Ave

        Siinä 30 thkm jälkeen Mondeoon saa alkaa vaihtaa luita. Etutukivarret menee siinä 60-70 kulmilla viimeistään, jarrulevyt samat kilsat, tulpanjohdot vähän aikaisemmin, termareita tulee ja menee koko ajan, jarrulevyt vääntyilevät omia aikojaan. Ruostumaan alkaa 2 vuoden jälkeen, nykiminen kostealla kuuluu ominaisuuksiin. Lämpöä hyttiin ei koskaan ole tullutkaan, etenkin kun raitisilmasuodatin vähän käytetty ! Varautukaa näihin !!! myös.


      • Jare
        Ave kirjoitti:

        Siinä 30 thkm jälkeen Mondeoon saa alkaa vaihtaa luita. Etutukivarret menee siinä 60-70 kulmilla viimeistään, jarrulevyt samat kilsat, tulpanjohdot vähän aikaisemmin, termareita tulee ja menee koko ajan, jarrulevyt vääntyilevät omia aikojaan. Ruostumaan alkaa 2 vuoden jälkeen, nykiminen kostealla kuuluu ominaisuuksiin. Lämpöä hyttiin ei koskaan ole tullutkaan, etenkin kun raitisilmasuodatin vähän käytetty ! Varautukaa näihin !!! myös.

        Tässä Sinulle lisää vikoja:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=566&posting=22000000010899506


      • jukka
        Ave kirjoitti:

        Siinä 30 thkm jälkeen Mondeoon saa alkaa vaihtaa luita. Etutukivarret menee siinä 60-70 kulmilla viimeistään, jarrulevyt samat kilsat, tulpanjohdot vähän aikaisemmin, termareita tulee ja menee koko ajan, jarrulevyt vääntyilevät omia aikojaan. Ruostumaan alkaa 2 vuoden jälkeen, nykiminen kostealla kuuluu ominaisuuksiin. Lämpöä hyttiin ei koskaan ole tullutkaan, etenkin kun raitisilmasuodatin vähän käytetty ! Varautukaa näihin !!! myös.

        mee "aven" palstalle luettelemaan "aven" viat


      • näin on
        jukka kirjoitti:

        mee "aven" palstalle luettelemaan "aven" viat

        Toyotan ylistyslaulu jatkuu siellä ja kaikki vioista kertovat viestit poistetaan! Toyotan viattomuus on suurta harhaa. Tällä palstalla ainakin voi vioista keskustella. No joo, muutama trollaaja aina viihtyy joukossa.


      • Veikkanen

        Juu, parempaa auton kestävyyttä tuskin muilta merkeiltä löytyy, kerron kokemuksella omasta Mondeosta, jonka ostin uutena 2003. Olen nyt ajellut reilut 15 vuotta ja kilometrejä on 320 000 km takana, eikä ole kuin parit koiranluut vaihdettu, pelkästään jarrupalat, ilmastoinnin kompressori oli kallein osa, jonka vaihdatin siinä 150 000 km:n kohdilla (maksoi reilun tonnin), ei mitään alatukivarsia eikä muitakaan alustaan liittyviä ole tarvinnut vaihtaa, eikä ole ruostetta, suojautin auton aivan uutena, täytyy sanoa, että on loistava auto ollut minulle ja tiedän kaikki viat, kun olen kaikki kilometrit itse ajellut. Se on ihme, miten hyvin kestää ajovalot tuossa Mondeossa, parit polttimot olen ainoastaan vaihtanut.


      • Minäminämunmun
        Veikkanen kirjoitti:

        Juu, parempaa auton kestävyyttä tuskin muilta merkeiltä löytyy, kerron kokemuksella omasta Mondeosta, jonka ostin uutena 2003. Olen nyt ajellut reilut 15 vuotta ja kilometrejä on 320 000 km takana, eikä ole kuin parit koiranluut vaihdettu, pelkästään jarrupalat, ilmastoinnin kompressori oli kallein osa, jonka vaihdatin siinä 150 000 km:n kohdilla (maksoi reilun tonnin), ei mitään alatukivarsia eikä muitakaan alustaan liittyviä ole tarvinnut vaihtaa, eikä ole ruostetta, suojautin auton aivan uutena, täytyy sanoa, että on loistava auto ollut minulle ja tiedän kaikki viat, kun olen kaikki kilometrit itse ajellut. Se on ihme, miten hyvin kestää ajovalot tuossa Mondeossa, parit polttimot olen ainoastaan vaihtanut.

        Ketä kiinnostaa sun 15 vuotta vanhan auton kokemukset??


      • johanpomppas
        Veikkanen kirjoitti:

        Juu, parempaa auton kestävyyttä tuskin muilta merkeiltä löytyy, kerron kokemuksella omasta Mondeosta, jonka ostin uutena 2003. Olen nyt ajellut reilut 15 vuotta ja kilometrejä on 320 000 km takana, eikä ole kuin parit koiranluut vaihdettu, pelkästään jarrupalat, ilmastoinnin kompressori oli kallein osa, jonka vaihdatin siinä 150 000 km:n kohdilla (maksoi reilun tonnin), ei mitään alatukivarsia eikä muitakaan alustaan liittyviä ole tarvinnut vaihtaa, eikä ole ruostetta, suojautin auton aivan uutena, täytyy sanoa, että on loistava auto ollut minulle ja tiedän kaikki viat, kun olen kaikki kilometrit itse ajellut. Se on ihme, miten hyvin kestää ajovalot tuossa Mondeossa, parit polttimot olen ainoastaan vaihtanut.

        Veikkasen pitää mennä pikkukakkoseen, siellä se sadut kerrotaan.
        2003 mallin mondeo on suomeksi täysi susi ollut jo 3vuotiaana.
        Tiedän tasan tarkkaa mistä puhun.


    • Pale

      Moi

      Itse myös nuo koiranluut vaihtaneena haluan antaa vinkin.

      Sinun ohjeissasi kammettiin kallistuksenvakaajaa kakkosnelosella sunmuulla. Kun nostaa kerralla etupään tai takapään ilmaan niin mitään ei joudu vääntelemään, kun tuo kallistuksenvakaaja ei silloin yritä vakailla kallistusta :)

      Ja pistäkää reilusti rasvaa mutterin kierteisiin, niin ensi kerralla irtoaa helpommin.

      • vinkkiä

        Eikä välttämättä tarvi edes nostaa, ainakaan Focuksessa, kunhan kääntelee pari kertaa ohjauspyörää.


    • Autonasentaja

      On joka autos noi "koiranluut" ja niitä menee!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5721
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2562
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      240
      1572
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1370
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1087
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      881
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      872
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      73
      791
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe