Kokeilin miten vaikeaa on vaihtaa uuteen montsikka -malliin koiranluut ja tässä kokemukset. Ensinnäkin tangon kupit ovat alunperinkin muovia, joten ne eivät tuhansien kilojen rasitusta pitkään voi edes kestää.
- kaikki koiranluut maksoivat motonetissä yht. 74 €, tehty tanskassa ja saksassa
- vaihtotyö kestää 15-20 min/tanko renkaan kiinnitys
- koiranluut ovat hyvällä paikalla ja ne on siis tosi helppo vaihtaa
- edessä tarvitaan esim. sorkkarautaa taivuttamaan yhdystankoa hieman ylöspäin ja takana n. 1,5 m puuta, jolla taivuttaa yhdystankoa 5 cm alaspäin asennusvaiheessa
- 15 mm avaimia pitää olla sekä suora että kippurapäinen versio sekä kuusiokulma-avain, jolla alkuperäistä akselia pitää hetken paikallaan sen aikaa kun mutteri on avattu
- entiset tuntuivat vielä tiukoilta, mutta kolisivat silti selvästi
Koko lysti maksoi siis 74€ reilun tunnin työ - mitähän merkkikorjaamo olisi laskuttanut tästä?
Koiranluut vaihdettu itse - tässä ohjeet
12
7007
Vastaukset
- Oli kilsoja mittarissa
Kun noi rupes kolisemaan?
Tietää tässä varautumaan...- Jare
85 tkm ja kaikki riippuu siitä, millaisilla teillä ajelee - asfaltilla ei noihin paljoa rasitusta tule
- Ave
Siinä 30 thkm jälkeen Mondeoon saa alkaa vaihtaa luita. Etutukivarret menee siinä 60-70 kulmilla viimeistään, jarrulevyt samat kilsat, tulpanjohdot vähän aikaisemmin, termareita tulee ja menee koko ajan, jarrulevyt vääntyilevät omia aikojaan. Ruostumaan alkaa 2 vuoden jälkeen, nykiminen kostealla kuuluu ominaisuuksiin. Lämpöä hyttiin ei koskaan ole tullutkaan, etenkin kun raitisilmasuodatin vähän käytetty ! Varautukaa näihin !!! myös.
- Jare
Ave kirjoitti:
Siinä 30 thkm jälkeen Mondeoon saa alkaa vaihtaa luita. Etutukivarret menee siinä 60-70 kulmilla viimeistään, jarrulevyt samat kilsat, tulpanjohdot vähän aikaisemmin, termareita tulee ja menee koko ajan, jarrulevyt vääntyilevät omia aikojaan. Ruostumaan alkaa 2 vuoden jälkeen, nykiminen kostealla kuuluu ominaisuuksiin. Lämpöä hyttiin ei koskaan ole tullutkaan, etenkin kun raitisilmasuodatin vähän käytetty ! Varautukaa näihin !!! myös.
Tässä Sinulle lisää vikoja:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=566&posting=22000000010899506 - jukka
Ave kirjoitti:
mee "aven" palstalle luettelemaan "aven" viat
- näin on
jukka kirjoitti:
mee "aven" palstalle luettelemaan "aven" viat
Toyotan ylistyslaulu jatkuu siellä ja kaikki vioista kertovat viestit poistetaan! Toyotan viattomuus on suurta harhaa. Tällä palstalla ainakin voi vioista keskustella. No joo, muutama trollaaja aina viihtyy joukossa.
- Veikkanen
Juu, parempaa auton kestävyyttä tuskin muilta merkeiltä löytyy, kerron kokemuksella omasta Mondeosta, jonka ostin uutena 2003. Olen nyt ajellut reilut 15 vuotta ja kilometrejä on 320 000 km takana, eikä ole kuin parit koiranluut vaihdettu, pelkästään jarrupalat, ilmastoinnin kompressori oli kallein osa, jonka vaihdatin siinä 150 000 km:n kohdilla (maksoi reilun tonnin), ei mitään alatukivarsia eikä muitakaan alustaan liittyviä ole tarvinnut vaihtaa, eikä ole ruostetta, suojautin auton aivan uutena, täytyy sanoa, että on loistava auto ollut minulle ja tiedän kaikki viat, kun olen kaikki kilometrit itse ajellut. Se on ihme, miten hyvin kestää ajovalot tuossa Mondeossa, parit polttimot olen ainoastaan vaihtanut.
- Minäminämunmun
Veikkanen kirjoitti:
Juu, parempaa auton kestävyyttä tuskin muilta merkeiltä löytyy, kerron kokemuksella omasta Mondeosta, jonka ostin uutena 2003. Olen nyt ajellut reilut 15 vuotta ja kilometrejä on 320 000 km takana, eikä ole kuin parit koiranluut vaihdettu, pelkästään jarrupalat, ilmastoinnin kompressori oli kallein osa, jonka vaihdatin siinä 150 000 km:n kohdilla (maksoi reilun tonnin), ei mitään alatukivarsia eikä muitakaan alustaan liittyviä ole tarvinnut vaihtaa, eikä ole ruostetta, suojautin auton aivan uutena, täytyy sanoa, että on loistava auto ollut minulle ja tiedän kaikki viat, kun olen kaikki kilometrit itse ajellut. Se on ihme, miten hyvin kestää ajovalot tuossa Mondeossa, parit polttimot olen ainoastaan vaihtanut.
Ketä kiinnostaa sun 15 vuotta vanhan auton kokemukset??
- johanpomppas
Veikkanen kirjoitti:
Veikkasen pitää mennä pikkukakkoseen, siellä se sadut kerrotaan.
2003 mallin mondeo on suomeksi täysi susi ollut jo 3vuotiaana.
Tiedän tasan tarkkaa mistä puhun.
- Pale
Moi
Itse myös nuo koiranluut vaihtaneena haluan antaa vinkin.
Sinun ohjeissasi kammettiin kallistuksenvakaajaa kakkosnelosella sunmuulla. Kun nostaa kerralla etupään tai takapään ilmaan niin mitään ei joudu vääntelemään, kun tuo kallistuksenvakaaja ei silloin yritä vakailla kallistusta :)
Ja pistäkää reilusti rasvaa mutterin kierteisiin, niin ensi kerralla irtoaa helpommin.- vinkkiä
Eikä välttämättä tarvi edes nostaa, ainakaan Focuksessa, kunhan kääntelee pari kertaa ohjauspyörää.
- Autonasentaja
On joka autos noi "koiranluut" ja niitä menee!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024467Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821197- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83913Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10847- 64846
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816