e-pillerit ja migreeni

Voiko

Olen epätietoinen, voiko e-pilleritä käyttää migreeniä sairastava? En ole käyttänyt pilleritä nyt
pariin vuoteen ja migreeni lisääntynyt mielestäni. Etupäässä pitkittyneet aurat vaivaavat ja rärky myös. Mikä e-pillerimerkki olisi hyvä?

15

12176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pipsa:)

      En näe estettä migreenipotilaan e-pilsujen käytölle... Joillakin voi jopa pillerit vähentää migreeniä.. Itsell migreeniä lapsesta asti ollut ja nyt olen 25v ja syönyt pilsuja 6-vuotta

      • marianne

        ... koska lääkärit eivät taida täällä paljon olla läsnä. Minun arvioni kuitenkin on, että yleisempi ratkaisu on että pillerit ja migreeni eivät sovi yhteen. Tämä vastaus tulee kuitenkin vain minun omasta kokemuksestani. Voi olla myös, että migreenin alkaessa pillerimerkkiä vaihdetaan.


    • Jossu

      Mulla itselläni on migreeni ja käytän pillereitä.
      Ei niistä muuten ole haitta mulle ollut, mutta taukoviikolla vähintään yksi migreenikohtaus.
      Välillä päänsärky pysyy siedettävänä kun ehtii heti ottaa särkylääkkeen.
      Mulle aloitetaan nyt estolääkitys niihin kohtauksiin kun niitä on niin usein.
      Joskus saan migreenin myös jännittämisestä,huonosti syömisestä, nukkumisesta ym. Eli pillerit ei kuitenkaan ainut syy.
      Lääkärin mielestä voin jatkaa pillerien käyttöä jos itsestäni tuntuu siltä.

    • Wilma

      Migreeniyhdistyksen sivuilta poimin sulle tämän, kirjoittaja on Aila Tiitinen ja artikkelin nimi on Nainen, hormonit ja päänsärky:

      "Mieltä varmasti askarruttaa, onko pilleri ”vaarallinen” terveydelle. Kaiken kaikkiaan vakavia sivuvaikutuksia ehkäisypillereillä on erittäin vähän. Eniten pelätään veritulppia ja aivoverenkierron häiriöitä. Tutkimusten perusteella ajatellaan, että jos sairastaa usein toistuvaa, aurallista migreeniä, pilleri saattaa vähän lisätä aivohalvauksen riskiä. Muut, merkittävämmät riskitekijät on muistettava: tupakointi ja ylipaino.
      Yhdistelmäehkäisypillerien ja migreenin yhteyttä tutkittaessa on saatu monenlaisia tuloksia: migreeni voi pysyä samana, se voi helpottua, se voi pahentua, ja migreenin luonne voi muuttua (aurat). Vaikutus on yksilöllinen ja pillerin valinnalla on merkitystä. Jos ongelmia on, merkkiä tai käyttötapaa kannattaa vaihtaa. Migreeni laukeaa usein taukoviikon alussa, joten voidaan harkita harvennettuja taukoja tai jopa jatkuvaa käyttöä."

      Itse en usko, että käyttö jatkuvasti ilman taukoviikkoja on pitkän päälle hyvä, koska kuukautisilla voi olla edullinen vaikutus vereen.

      • Wilma

        Lisään vielä, kun satuin näkemään uusimmassa Päänsärky lehdessä neurologi Erkki Säkön neuvoja naiselle, joka kysyy kuinka suuri on aivohalvauksen riski jos aurallista migreeniä sairastava tupakoi ja käyttää e-tabletteja.

        Säkö sanoo, että aivohalvaus on HYVIN HARVINAINEN alle 40-vuotiailla naisilla, ja aurallinen migreeni on sen tärkein riskitekijä. Riski kasvaa sitä mukaa, mitä vanhempi nainen, mitä enemmän tupakoi ja mitä enemmän ehkäisyvalmisteessa on estrogeenia. Ja verenpaine kohottaa riskiä myös. Hän sanoo, että tupakka-aski on kalliimpi kuin halvin täsmälääkeannos ja kehottaa karsimaan pois tupakan. Ja hän kehottaa viimeistään iän karttuessa vaihtamaan johonkin paikalliseen ehkäisymenetelmään, josta ei mene hormonia verenkiertoon niin paljon.


      • Voiko

        Täytyykin kokeilla e-pilleritä sitten uudelleen. Muistelin, että en ollut näin kipeä käyttäessäni pilsuja. Migreenini on lähes viikottaista. Minulla on joko auroja(puutuneisuus yms), särkyä ilman auroja ja välillä molemmat yhtä aikaa. Rajoittaa elämää ja pahinta on ennen migreeniä ilmenevä väsymys ja ärtyisyys. Väsymyksestä huomaa heti, että monen päivän oireisto on tulossa. Väsyneisyys on niin mahotonta, että ei pysty edes syömään ja ruoka ei edes maistukaan. Nukkuminen on ainoa, joka auttaa. Yleensä iskee vapaapäiviksi, mutta työpäivien aikanakin voi tulla sattumalta.


      • snoopy
        Voiko kirjoitti:

        Täytyykin kokeilla e-pilleritä sitten uudelleen. Muistelin, että en ollut näin kipeä käyttäessäni pilsuja. Migreenini on lähes viikottaista. Minulla on joko auroja(puutuneisuus yms), särkyä ilman auroja ja välillä molemmat yhtä aikaa. Rajoittaa elämää ja pahinta on ennen migreeniä ilmenevä väsymys ja ärtyisyys. Väsymyksestä huomaa heti, että monen päivän oireisto on tulossa. Väsyneisyys on niin mahotonta, että ei pysty edes syömään ja ruoka ei edes maistukaan. Nukkuminen on ainoa, joka auttaa. Yleensä iskee vapaapäiviksi, mutta työpäivien aikanakin voi tulla sattumalta.

        söin yasmin nimisiä pillereitä 3 vuotta,viime vuonna migreeni kohtaukset alkoivat pahentua,tulivat usein ja jouduin sairaalan kohtauksen takia joka ei meinannut mennä ohi.kesällä työterveyslääkäri(myös gynekoloki) sanoi että nyt heti lopetat pillereiden syönnin koska suurella todennäköisyydellä ne pahentavat kohtaukset ja siksi useammin. 3 kk syömättä nyt, ehkä kohtaukset eivät niin pahana,alkuun ei niin usein. lääkäri suositteli matala hormoonisia pillereitä.


      • gyn-gyn-gyn

        Hei, kyselen tätä "kuukautisilla voi olla edullinen vaikutus vereen". Niin mitä se tarkoittaa?? Mulla ainakin runsaat kuukautiset toi tulleessaan anemian... :(


    • ja migreenistä

      Mulle gynekologi sanoi hiljattain, että yhdistelmäpillerit lisäävät aivohalvausriskiä ihmisellä, jolla on aurallinen migreeni. Aikaisemmin lääkärit ei ole tällaista kertoneet (olen syönyt pillereitä monta vuotta), joten ilmeisesti tämä on aika uutta tutkimustietoa.

      Gyne suositteli minipillereitä, yhdistelmäpillerireseptiä ei suostu kirjoittamaan migreenipotilaalle. Ajattelin kysyä vielä mielipidettä toiselta gynekologilta, koska en mielelläni luopuisi hyväksi kokemastani e-pillerimerkistä. Jos migreenikohtauksia tulisi usein (esim aina taukoviikolla), niin varmaan olisi helppoa luopua yhdistelmäpillereistä, mutta kun migreeni tulee vain kerran vuodessa tai kahdessa, niin jatkaisin mielelläni e-pillereiden syömistä, koska minulle ne ovat hyvä ehkäisymenetelmä ja plussana on muun muassa säännölliset ja aiempaa niukemmat menkat. Mutta jos toinenkin lääkäri sanoo, että aivohalvausriski on turhan suuri, niin kai sitä sitten pitää siirtyä toiseen ehkäisymenetelmään.

    • Vieras89

      Itse käytin e-pillereitä 3 vuotta. Olen aiemmin kärsinyt migreenistä ja e-pillerit pahensivat oireet äärimilleen (huimausta,silmissä sumenemista, kova päänsärky n5 kertaa viikossa, pahoinvointia) ku kävin oireideni takia lääkärissä hän sanoi ettei minulle olisi missään nimessä saatu määrätä e-pillereitä koska olen kärsinyt migreenistä. E-pillerit aiheuttivat minulle aivoverenkierto häiriöitä. Nyt olen ollut 1kk ilman pillereitä ja olo alkaa pikku hiljaa helpottamaan. Itse en siis suosittele e-pillereiden käyttöä jos on/on ollut migreeniä.

      • enää

        Kävin juuri lääkärillä ja hän kertoi ettei uusi yhdistelmäpillereiden reseptiä. Hän kyseli tavalliseen tapaan onko suvussa sairauksia ja tunnenko olevani terve, onko päänsärkyä ja sitten kerroin että silloin tällöin on migreeniä, muttei kuitenkaan niin vakava, että siihen olisi lääkitys. Sanoin, että migreeniin liittyy joskus valon arkuutta ja joskus sahalaitaisia kuvioita. Terveydenhoitaja sanoi suoraan ettei uusi reseptiäni vaan nyt etsitään jokin toinen ehkäisymuoto.

        Yhdistelmäpillerien sisältämä estrogeeni lisää juuri tällaisilla aurallisia migreenejä sairastavilla naisilla aivoinfarktin riskiä. Olen viimeiset neljä vuotta syönyt yhdistelmäpillereitä mutta nyt tuli vaihdos vain keltarauhashormonia sisältävään minipilleriin, eli yhdistelmäpillereihin ei enää ole asiaa.


    • aurallinen...

      aurallinen migreeni yhdistelmäehkäsypillerit = 30% suurempi riski saada aivoinfrakti.

      • migreenikko

        Itse olen sairastanut migreeniä ihan pikkutytöstä asti. Kun parikymppisenä hommasin ensimmäiset pillerit (yasmin) muuttui migreeni täysin , ja erittäin huonoon suuntaan. Migreenit lisääntyivät ja pahenivat, kohtauksia tuli useampi viikossa. Sairastan aurallista, ja kauaa en pystynyt pillereitä käyttämään. Lääkäri vaihtoi yasminit minipillereihin. Ne sopi migreenin kans, mutta ei henkilökohtaisesti muuten.
        En itse henkkoht suosittele auralliseen ainakaan yhdistelmähormooneita.


    • Yhtä kärsimystä...

      Itse söin 3 vuotta diane nova-merkkisiä yhdistelmäpillereitä akneen, enkä saanut yhtäkään migreenikohtausta, sitten merkki vaihdettiin yasmineen koska lääkäri sanoi että diane novissa on niin paljon hormoneja että niitä ei suositella syötäväksi kovin moneksi vuodeksi. No heti kun aloin syödä Yasmineja, tuli ensimmäinen ihan kamala migreenikohtaus, puolet naamasta puutui, samoin toinen käsi enkä tajunnut mistään mitään, ja tätä seurasi tietysti aivan järkyttävä pääkipu, joka kesti 2 päivää ja pää tuntui hennolta vielä varmaan viikon kohtauksen jälkeen. Sain vielä pari kohtausta lisää vuoden sisällä, ja ne olivat vieläkin pahempia. Vuoden jälkeen lääkäri määräsi minipillerit, koska ei kuulemma ole hyvä syödä yhdistelmäpillereitä jos on aurallinen migreeni. Kun aloin syömään Cerazette-nimisiä minipillereitä, migreenit lopuuivat kuin seinään. Olen nyt syönyt Cerazettea vuoden eikä yhtäkään kohtausta ole sinä aikana tullut.. Itse epäilen vahvasti että juurikin tämä Yasmine-merkki aiheuttaa pahoja kohtauksia! Nyt aloitan huono ihon takia diane novat uudestaan 3 kk:ksi, jos saan yhdenkin migreenikohtauksen, joudun vaihtamaan takaisin minipillereihin.. Toivon että kohtauksia ei tulisi, koska iho on todella huonossa kunnossa, ja Cerazeten syömisen aikana kuukautiseni ovat kestäneet n.2 viikkoa, ovat todella niukat, epäsäännöliset ja inhottavat...=/ Mutta tietysti kestän mieluummin huono ihon ja epämääräiset menkat kuin aivohalvauksen.. :S Nyt toivon vaan parasta että kohtauksia ei tulisi... Onko muilla huonoja kokemuksia Yasmine-pillereistä? Olen nimittäin kuullut paljon huonoa niistä, ja omat kokemukseni myös ovat erittäin huonoja kuten huomata saattaa!!

    • gyn-gyn-gyn

      Mulla seuraavat kokemukset gynen mielipiteistä Diane Novasta. Olen 47 v. ja syön edelleen Diane Novaa akneen ja pitää kyllä migreeniäkin loitolla... Niin gynet yleensä sanoo, että sitä voi syödä turvallisin mielin, kun ei ole verenpainetta eikä tupakoi...eikä ole aurallista migreeniä, vaan yksi gyne on tämän mun monikymmen vuotisen kokomuksen perusteella ollut eri mieltä, että se olisi liian vahvaa. Käyn yksityisellä gynellä vuosittain ja onhan näihin vuosiin aika monta gynea mahtunut. Joten kai jonkin verran myös lääkärin henkilökohtainen mielipidekin vaikuttaa...

      Taukoviikko on mulla se mahdollinen migreeniviikko..ei aina. Sen kolme satsia peräkkäin pystyy pillereitä syömään, sitten tulee kyllä niin turvonnut olo, että tekee mieli pitää taukoviikko:) Mutta tämä yksillöistä, näin mulla..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe