Kone vaihtoon?

kake s

Vanha koneeni (v-p 2002 -87) taitaa vedellä viime vuosiaan. Mitä uutta konetta kannattaisi miettiä, kun tuo volvo tuntuu aika kalliilta? Onko muilla hyviä tarjouksia tälle talvelle?

13

4595

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R K-S

      Tiedän, että et ole ainoa, mutta mielestäni 18 vuotta on lyhyt elinikä merimoottorlle. Ehkä kannattaa harkita jotain muuta merkkiä. Eiköhän tarjouksia löydy ja toiset tekevät myös asennukset.

    • Ismo

      Minulla oli samat ajatukset loppukesällä, kun vanhassa 2001:ssä on ollut käynnistymisvaikeuksia, mutta käynnistyttyään käy kuin "kello". Selvittelin asiaa seuraavin tuloksin:
      - Volvon paikallisedustajan mukaan kone on väljä ja uusimimen on ainoa vaihtoehto.
      - dieselkorjaamon mukaan vanha moottori kannattaa korjata, jos korjauskustannukset ovat alle puolet uuden hinnasta ja että koneessani on luultavasti venttiilivaurio, jonka korjauskustannus on maksimissaan muutama sata euroa.
      - jos lisää tehoa ei tarvita, niin vanha kone kannattaa korjata.
      - uusi 12 hv:n Beta Kubota maksaa asennettuna 4700 €, tarjoushinta elokuussa 2005

      • Ismo

        Edellisessä viestissä mainittu hinta on moottorin hinta. Asennettuna tarjoushinta on 7000€


      • R K-S

        Onkohan pakoputki väärin asennettu ja venttiilit saaneet vettä? Venttiilityö toki kannattaa tehdä, mutta se ei yleensä ole ainoa vika. Sylinterinkannen syöpyminen ja jäähdytysjärjestelmän tukkeutuminen ovat merivesikoneiden pahimmat viat. Ja ne ovat kalliita korjata.
        Muuten Solen Mini-17, jonka teho vastaa 2002 Volvon tehoa, maksaa 4.990,- asennus. Löytyy myös sovitepalat Volvon vetolaitteisiin.


      • Ismo
        R K-S kirjoitti:

        Onkohan pakoputki väärin asennettu ja venttiilit saaneet vettä? Venttiilityö toki kannattaa tehdä, mutta se ei yleensä ole ainoa vika. Sylinterinkannen syöpyminen ja jäähdytysjärjestelmän tukkeutuminen ovat merivesikoneiden pahimmat viat. Ja ne ovat kalliita korjata.
        Muuten Solen Mini-17, jonka teho vastaa 2002 Volvon tehoa, maksaa 4.990,- asennus. Löytyy myös sovitepalat Volvon vetolaitteisiin.

        Dieselfirmalta saamani tiedon mukaan venttiilin istukka on koneistettu valurautakanteen. Samaa rakennetta käytettiin Scodan takamoottorimallissa ja niissä istukkapinta syöpyi karkeaksi, eikä siis ollut enää sileä tiivis pinta.


      • R K-S
        Ismo kirjoitti:

        Dieselfirmalta saamani tiedon mukaan venttiilin istukka on koneistettu valurautakanteen. Samaa rakennetta käytettiin Scodan takamoottorimallissa ja niissä istukkapinta syöpyi karkeaksi, eikä siis ollut enää sileä tiivis pinta.

        että venttiili-istukka on koneistettu valurautakanteen. Kysymys olikin, että miks on syöpynyt? Tarkista pakoputken asennus? Onkovesilukko heti moottorin jälkeen ja moottorista alaspäin vai onko pakoputkessa "laakso" ennen vesilukkoa?
        Kannattaa tarkistaa, ettei vika uusiinnu. Tai jos vahdat uuteen nykyaikaiseen makeavesikoneeseen, niin asennus pitää tehdä oikein.


      • R K-S kirjoitti:

        Onkohan pakoputki väärin asennettu ja venttiilit saaneet vettä? Venttiilityö toki kannattaa tehdä, mutta se ei yleensä ole ainoa vika. Sylinterinkannen syöpyminen ja jäähdytysjärjestelmän tukkeutuminen ovat merivesikoneiden pahimmat viat. Ja ne ovat kalliita korjata.
        Muuten Solen Mini-17, jonka teho vastaa 2002 Volvon tehoa, maksaa 4.990,- asennus. Löytyy myös sovitepalat Volvon vetolaitteisiin.

        Usein vaurion syy liittyy siihen että talvihuollon jälkeen ei irroiteta pakoputkea pakosarjasta ja huoletaan sarja ruiskuttamalla CRC:tä siihen.
        Koko talvisäylytyksen aikana on näin ollen 100%:n suhteellinen kosteus joka vaurioittaa sekä ventiilit että cylinterit.


      • tollolta
        LonelyBird kirjoitti:

        Usein vaurion syy liittyy siihen että talvihuollon jälkeen ei irroiteta pakoputkea pakosarjasta ja huoletaan sarja ruiskuttamalla CRC:tä siihen.
        Koko talvisäylytyksen aikana on näin ollen 100%:n suhteellinen kosteus joka vaurioittaa sekä ventiilit että cylinterit.

        paljonkos sitä crc pitää sinne ruiskutella?

        Ihan muutaman sekan tussahdus vai oikein purkkikaupalla?


      • harkintaan
        R K-S kirjoitti:

        Onkohan pakoputki väärin asennettu ja venttiilit saaneet vettä? Venttiilityö toki kannattaa tehdä, mutta se ei yleensä ole ainoa vika. Sylinterinkannen syöpyminen ja jäähdytysjärjestelmän tukkeutuminen ovat merivesikoneiden pahimmat viat. Ja ne ovat kalliita korjata.
        Muuten Solen Mini-17, jonka teho vastaa 2002 Volvon tehoa, maksaa 4.990,- asennus. Löytyy myös sovitepalat Volvon vetolaitteisiin.

        Itse vaihdoin koneen kesken kauden oman mokan takia särkyneen tilalle. Päädyin samanlaiseen Volvoon (MD 2030), kuin entinenkin, koska meni heittämällä pakalleen, jolloin ei mennyt veneilykausi pilalle. Hinnaltaan Westerbeke ja Kubota vaikuttivat järkevimmiltä, mutta hinku vesille vei voiton halvemmasta.


    • JH.

      Pikku Kubota maksoi jokin vuosi sitten alle 5t purjevetolaitesovitteella (ja suunnilleen saman verran vaihteiston kanssa). Ostin englantilaisen Kubota Beta 10:n.
      Menee samaan tilaan ja on makeavesijäähdytteinen. Asennuksen voi tehdä itse, jos työkalut pysyy käsissä.

      • ohjain

        Kunnon moottoreissa on venttiilin ohjaimet vaihdettavissa ja eri materiaalia kun kansi,Briggs-Stratton tasoa merikone jossa venttiilit ilman ohjaimia.


      • JH.
        ohjain kirjoitti:

        Kunnon moottoreissa on venttiilin ohjaimet vaihdettavissa ja eri materiaalia kun kansi,Briggs-Stratton tasoa merikone jossa venttiilit ilman ohjaimia.

        ..kymmeniä tuhansia maailmalla eri paikoissa, ei vain venekäytössä, niin että eiköhän se ole mekaanisen kestävyytensä perusrakenteen osalta näyttänyt.


      • takana
        JH. kirjoitti:

        ..kymmeniä tuhansia maailmalla eri paikoissa, ei vain venekäytössä, niin että eiköhän se ole mekaanisen kestävyytensä perusrakenteen osalta näyttänyt.

        Kubotasta itselläni ei ole kuin hyvää sanottavaa. Kotitilallani on Terri 1020 telamaasturi vm-85, jossa on Kubotan kolmipyttynen muistaakseni 27 hv kone, samoja joita veneissä. Mittarissa nyt yli 7000 tuntia ja muuta vikaa ei ole ollut kuin kerran meni polttoaineen siirtopumppu. Koneessa ei ole lumivarustusta, joten se etupäässä seisoo talvet eikä siihen ole ikinä tehty erityistä talviseisontahuoltoa. Pelkät öljynvaihdot, pa-suodattimet ja venttiilisäädöt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      4913
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      526
      2537
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      146
      2117
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      2069
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      19
      1705
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1624
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1515
    8. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      113
      1121
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      127
      894
    10. Olisitko maailmani?

      Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      869
    Aihe